REKLAMA

Za co płacimy w litrze paliwa?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-07-19 12:40
Audycja:
Raport Gospodarczy
W studio:
Czas trwania:
14:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy jest dwunasta 4 2 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM biuro w Warszawie teraz na plusie WIG 2 0 zyskuje 3 4 %, jeżeli spojrzymy na ceny walut to zobaczymy euro po 4 zł i 2 1 gr i dolara po 3 zł i 6 5 gr frank teraz kosztuje 3 8 2, a funt brytyjski po 4 zł i 7 6 gr na dziś przed nami danych głównego żony urzędu Statystycznego będą te informacje o produkcji przemysłowej produkcji budowlano-montażowej do tego jeszcze sprzedaż Rozwiń » detaliczna wszystkie informacje oczywiście za czerwiec to jest taka 1 z największych jednorazowych ne paczek danych jest poprzedniego miesiąca będzie publikuje Główny Urząd Statystyczny, ale druga sprawa debata w sejmie, która miała odbywać się o ustawie o rynku mocy na razie jest odłożona rynek mocy, czyli sprawy energetyczne taki znalezienie sposobu na to jak finansować ogromny i bardzo potrzebne inwestycje nawet w energetyce projekt dla tak się złoży będziemy musieli się po prostu jako obywatele na tę inwestycję w dużej części złożyć o tym, niestety ustawa jak wspomniałam na razie ona spadła z porządku obrad sejmowych nie wiadomo, kiedy nie zajmie do niej powróci raporty gospodarcze, a w studiu Radia TOK FM redaktor Adam Grzeszak z tygodnika polityka w dzień dobry dzień dobry dzisiaj w tygodniku polityka w numerze, który mogą państwo kupić w kioskach m. in. można przeczytać tekst naszego gościa o tym jak to miało być z tymi podwyżkami cen benzyny strych ostatecznie Jarosław Kaczyński właściwie wycofało już cały rząd, ale nie miały one się jednak pojawić się tak spróbujmy rozważyć sprawę na czynniki pierwsze ale zanim pójdziemy do samej opłaty w Tajlandii, która miała zostać wprowadzona to najpier w powiedzmy wyjaśniamy naszym słuchaczom właściwie za co my płacimy, kiedy kupujemy litr paliwa co tam jest jakiś czas rozkładowy w środku tak rzeczywiście benzynę olej napędowy autogaz na wszystko o wszystkie paliwa, jakie kupujemy na stacjach pali w to one się składają w dół w większości z podatków mniejszości z listy z tej właściwej kosztów tego paliwa to jest mniej więcej tak, że ono w ten jakby ten koszt netto których, który ktoś, który inkasuje producent plus tam marże jego marża hurtowa do tego dochodzą takie właśnie opłaty, jaka akcyza paliwowa w o PIT model to to jest największy daje największy w tym wszystkim udział jest jeszcze opłata paliwowa takich taki dodatkowy dodatkowy podatek i my oczywiście podatek VAT no i z tego wszystkiego tworzy się tworzy się teatr cena plus oczywiście marża dystrybutora i to to co płacimy na stacji, czyli tak naprawdę dużą część z tego co my płacimy jako kierowcy na stacjach pali w trafiali tak dobrze do budżetu państwa przy czym jak rozumiem jest różny sposób też pod spodem rozdysponowany każdy turysta, ale tak to jest generalnie to są te obciążenia podatkowe to jest jeszcze w efekt na historii trochę generalnie jest tak, że akcyza to jest taki podatek podstawowy, który jest no ma służyć zasileniu budżetu i jest taki dla budżetu dosyć prosty, bo bombą, bo wiadomo ile to, że te paliwa będą się sprzedawały, więc zawsze można to łatwo zaplanować, ale on, ale musi w 18 % i być przeznaczane na budowę dróg i na program kolejowy też jakiś części mniejsze, ale ale, ale też tez, ponieważ z założeniem jest to, że Lech, bo to kiedyś dawno temu był podatek drogowy, który został zlikwidowany został wprowadzony do akcyzy, więc stąd te historie no, a resztę notes opłata paliwowa itd to też jest właściwie też taki podatek, który ma być banalna na te cele drogach warto oczywiście to wiadomo tak jest my możemy co mieliśmy, bo na razie zostało 7 pomysły zawieszony, chociaż on dłuższy też jakiś czas temu kilka kilkanaście miesięcy temu pierwszy raz pojawiły się takie sugestie, że może jednak rząd wrażliwość będzie chciał jakoś mnie te opłaty w paliwach zwiększa wtedy temat został to był zamknięty teraz wróciła już rozwiązali pieniędzy no właśnie taka historia powraca no to o co chodziło co to miałoby za dodatkowa opłata, która by podniosła cenę litra paliwa od 20 gr brutto generalnie jest problem taki już oczywiście, że się, jakie i jak je jak się daje na to trzeba skończyć działań w związku, z czym rząd na początkowo taka była wersja, że będziemy sobie damy sobie radę jak dzielny czy wystarczy dobrze rządzić nie kraść no ale okazało się, że jednak te podatki ciastko ściągać dodatkowej tych podatków pojawiło się tam szereg m. in. pojawił się pomysł właśnie ten strach oparty na tym, że to jest taki taki produkt, który w, którym wiadomo, że się nie zawali jego sprzedaż, jeżeli się podnieść jego ceny, a zysk, zwłaszcza że ceny paliwa one mają tendencję do takiego zmiany ze względu na ceny ropy no to można jak by tak to auto delikatnie wprowadzić, żeby się ludzie nie zorientowali no i wtedy powstał pomysł, żeby to opłatę paliwową powiększyć o o kilka kilkanaście kilkadziesiąt nam były różne pomysły no i wtedy wtedy oczywiście nie nie zostało zaakceptowane właśnie z tego powodu, że to, że to jest taki pomysł na dosyć takiemu uderzający wiele osób i taki odczuwalny, że o ile, o ile podatek bankowy żeśmy mu dostęp został wprowadzony pod hasłem, że to bankowcy zapłacą płacimy my, ale my tego tak Doda dobrą sprawę nie widzimy wyraźnie RODO to byśmy widzieli ten podatek, więc z powodu w takich piętrowych miasto zostało to zostało to ukryte Enei teraz podobnie z Realem był konkretny cel, który został wskazany jako o ten dług netto przyczyna, dla której cena paliwa powinna wzrosnąć wielu i w tłumaczono, że to samorządy, które skarżą się, że mają zbyt mały udział w tych pieniądzach, które trafiają na drogi na to, że to do nich, czyli do suwerena miały trafić się te pieniądze z podwyższonej opłaty paliwowej to jak to jest jak jest skalowalny i są proporcje rzeczywiście my, że samorządy mówią, że są w tych inwestycjach drogowych niedofinansowane to jest także początkowo jak ja w zeszłym roku już się pojawiła to hasło, żeby jednak to paliwo troszeczkę podnieść ceny, żeby jednak przeznaczyć na drogi to wtedy nie mówiono o UPO program o samorządach samorządy się moim zdaniem pojawiły tak głównie, żeby też tak ze względów wizerunkowych, żeby to było powiedziane, że na ziemię tutaj idziemy, gdy jest do samorządów, że to ta, że to nie jest jakaś taka taki taki łup polityczny, że to my my to rozdamy je samorządom oczywiście jakąś część tych pieniędzy, bo szacowano, że ta opłata, która miała być teraz właśnie głosowana i prze, by miał w Pa podnieść ceny od 2 5 gr brutto trafiłaby w niewielkiej części do samorządów to wynikało z trochę, jakby z tego rachunku, że ZUS od razu powiedziano, że to tylko połowa tych pieniędzy będzie euro drogi samorządowe, bo samorządy nie dałyby sobie radę z większą ilością pieniędzy należy poza tym nie są jeszcze drogi krajowej autostrady, które też powinny coś z tego mieć jedno i oczywiście jeszcze dodatkowo podatek VAT, więc minister finansów, więc mniej więcej tak właściwie per saldo wyszło, że tam jeszcze miliardy złotych mogły dostać dodatkowo samorządy na drogi swoje przy 5 miliardach w sumie, którym my mielibyśmy zapłacić, więc jest mówienie o tym, że to wszystko było dla samorządów no i jest pewną taką już tak pojemne trzeba brać urlop z manualną w ramach moich chodziło generalnie o ataku i oczywiście w jakim stopniu również, ponieważ zbliżają się do wybory samorządowe, więc tu chodziło również o to, żeby mieć jakieś dodatkowe narzędzie, żeby niektóre samorządy z TKM dostały te pieniądze i poczuły, że tak wiem że, gdy bycie w dobrych stosunkach z władzą to się opłaca, a dałoby się tak to skanalizować rzeczywiście rzekł do jakiegoś samorządu trafiłoby trochę więcej niż do czegoś innego to jedno, bo to oczywiście to to o to by cały CCC jest cała trik polegał na tym, że tam są już tam były pewne takie mechanizmy dzielenia tych pieniędzy zapisanych generalnie chodziło po prostu o to, że takie komisje wojewódzkie są do dziś, bo to proszę pamiętać o tym, że duże, że ten obecny program dofinansowania dróg samorządowych, który wynosił miał być miliard, ale został zredukowany do 800, ponieważ trzeba było wyjąć z tym samorządom trochę inna, bo był potrzebny na mieszkanie plus nie ma to też był oparty na taki właśnie, że samorząd dostaje jakieś pieniądze ta musi sam mógł zapewnić jeszcze swojej swój swój udział no i wtedy musiał przedstawić projekt ten projekt był zapis był akceptowany teraz też miało być także komisje wojewódzkie miały tak, bo przy wojewodzie miały zaopiniować, by decydować, kto dostanie, kto nie jest oczywiście ostatecznie miał jeszcze minister infrastruktury to wszystko z rakiem przyklepali walczy o sam zresztą miał pokazywać niektóre inwestycje, które z własnym część pieniędzy miał mieć do dyspozycji, żeby samemu mówić, kto dostanie, kto nie no to on szereg rozwiązań, które dawałyby duże narzędzie dla dla takiego sterowania odpowiedniego ty Mie tek Mie pod hasłem budujemy drogi samorządowe nie pamiętam kilka lat temu, kiedy jeszcze rządził rząd Platformy Obywatelskiej ceny pali w jakoś wtedy szybko rosły był taki moment jak posłowie prawa sprawiedliwości oraz wrażliwości wówczas mówili, że to jest skandal, że w ceny paliwa aż tyle jej kosztów to są właśnie podatki i proszę bardzo jak ta sala się potrafi odwrócić, kiedy jest się po drugiej stronie no tak to przecież podczas całej debaty w sejmie jest to w ogóle była dosyć zabawna sytuacja, bo niektórzy posłowie wychodzili mówili mówi za waszych czasów benzyna była po 5 poprawie po 6 zł mówi, a teraz proszę bardzo 4 2 5 na stacjach jest mówi dr dobrze rządzi oczywiście to jest to jest tak duża duża demagogia, ponieważ te te wysokie ceny paliw, by były związane z wysokimi cenami ropy, kiedy rozpada chodziła do 1 4 0 lat teraz około 50, a to jednak jest różnica to wtedy też oczywiście kastet ta benzyna była była droga jeszcze oczywiście kurs dolara to o tym, decydował, więc to się to się wahało no i też teraz było hasło takie że, ponieważ ta benzyna jest aktualnie ma to można dorzucić nikt nie zauważył jak kiedyś ludzie płacili 5, a nawet 3 zł netto co im mróz zrobi różnicy jak zapłacą teraz 5 no właśnie te 20 gr rzeczywiście niby nie wydaje się nie aż tak dużo w skali planety wszystkich kosztów, które mieliby mniej byśmy my jako obywatele państ w do 5 miliard zlotych w sumie łatwy były to zarobek, ale jak rozumiem na razie Norah Jones wierzyła była była, ale w, ale to co istotne zdobył uderzyłoby to rzeczywiście w tych taki gorzej zarabiających, więc tutaj ich zda się władza obecna się przestraszyła tego gniewu ludu, ponieważ to byłaby rzecz, zwłaszcza że n p. autogaz, który jest takim dosyć masowo stosowanym przez tych my też słabiej w słabszej sytuacji, a on, by podrożały odpowiednio więcej, bo tego gazu się wykorzystuje odpowiednio więcej do próby, żeby przejechać ten sam odcinek jest zdobył były były tam taki mechanizm, ale czy idea i ten podatek drogowy i to co pani wcześniej mówiła o tej opłacie opłacie za moc 100 to takie podatki, które będą nam dopisywane, a chodziło o to, że w tej chwili, żeby nie niezłym elektorat sobie nie skojarzył teraz tych spra w związanych jest Sądem Najwyższym, że to jednocześnie i podatki niższe dodaje, więc chodziło chyba o wyczyszczenie tego przed ona nowy sprzedany, kiedy ten temat powrócić powróci, jakiej formie, bo to też rynek powróci, dlatego że my mamy bardzo rozbudowany program drogowy, dla którego dla, którego finansowanie jest dosyć TKM zagrożony, jeżeli Unia Europejska jeszcze po brexicie zrezygnuje zrewiduje budżety i my okaże się, że mniej dostaniemy tych pieniędzy, które niż pierwotnie zakładano to to będzie nie będzie problemu, że niektóre drogi wypadną z tego programu na programie zbyt dużo, zwłaszcza że w czerwcu został powiększony do 1 3 0 chyba 4 miliardów złotych, więc jest to tutaj mam pieniądze jakiś Nobel Jarosław Kaczyński powiedział, że znajdziemy inne mniej winny sposób finansowania nie będziemy brali Skibniewski z kieszeni Polaków, skąd on jest to weźmie to ja nie wiem niech no właśnie no, skąd to pewnie jakoś możemy się sami domyślić tylko pytanie jak i formie i którędy my jako obywatele będziemy musieli za to w końcu zapłacić w tygodniku polityka dzisiaj teksty właśnie on tej opłaty drogowe tym na co się składany, kiedy my kupujemy paliwo jak to politycznie ten temat raz właśnie w 1 stronę przechylony raz drugą, ale co chwilę i takie powraca na moim państwa gościem był Adam Grzeszak z tygodnika polityka właśnie bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję kończymy teraz raport gospodarczy w informacji zostały jeszcze 4 minuty raport gospodarz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!