REKLAMA

Misja Kościuszko #1 (cz. 1). Roman Kurkiewicz rozmawia z prof. Andrzejem Blikle

Studio Plac
Data emisji:
2017-07-21 09:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu dla tych, którzy nie wiedząc co się wydarzy krótko powinni zaprosić do udziału w naszej rozmowie razem się Roman Kurkiewicz to jest taki cykl rozmów zorganizowanych oraz inne z teatrem studio i barem studio Mann one się nazywają studio plac, ponieważ również będą rozmowami radiowymi te moje rozmowy nazywają się jeszcze dodatkowo defiladą myśli, bo generalnie się jakiś formę refleksji tutaj będziemy mówić, a cały ten cykl tych spotkań ma Rozwiń » jeszcze 1 swojego bohatera i nazywają się misja Kościuszko, ponieważ pretekstem do tych naszych rozmów jest postać Tadeusza Kościuszki w żołnierza inżyniera konstruktora insurekcja niscy anty rasisty w niezwykłej postaci z historii Polski postaci dziwnie zapomniany, chociaż trzeba przypomnieć, że rok 20 17 decyzją polskiego Sejmu jest rokiem Tadeusza Kościuszki i w tej sprawie nie dzieje się nic Kościuszko dostał swój rok, ale został pozbawiony refleksyjnej w tutaj na miarę sił możliwości próbujemy tę karygodną lukę wypełnić moim rozmówcą i gościmy państwa jest prof. Andrzej Blikle w dzień dobry w swych, którego oceniam serdecznie, którego pokrótce przedstawię im matematyk informatyk profesorem, ale też cukiernika w UE z papierami z papierami i tak cukiernik z papierami czerwony kupiec rejestrowy, a w tym zakresie kielich nazywany dalej oczywiście też możemy tu mówić o tym, elemencie biznesowym związanym z przedsiębiorstwem rodzinnym wstępny, który właściwie dla wszystkich warszawiaków jest jest znany im i oczywisty w notesie też zajmuje się pan rodzajem opowieści o biznesie ich mnożeniu się z zarządzania zarządzają wbrew ich trochę lat trochę to jest 2 to był 1 z wątków, dla których akurat z panem chciałem porozmawiać o Tadeuszu Kościuszce, którego będziemy traktować też dzisiaj działamy 19 lipca 20 17 rok to jest bardzo rozumiałem w inny dziwny dzień trudne po wczorajszym dniu o niej po tym co ludzie się politycznie wydają się, że właściwie z każdym dniem w tym roku w taka potrzeba, żeby o Kościuszce porozmawiać o tym w i o tym, właściwie jak należy dzisiaj myśleć o pewnych formach politycznej aktywności albo politycznym przywództwie to wydają się coraz bardziej aktualne albo nieaktualność tego pomysłu stąd to był 1 z tych wątków, ale z drugiej strony z myślą, że w, jakim sensie ten Kościuszko też być może dla pana jest bliską postacią staje się takim, że był umysłem ścisłym i humanistą jednak w stan gotowości taka jest, że kiedyś, że taka była reguła, że się każdy matematyk jest humanistą niestety rzadko który humanista wie cokolwiek o matematyce n p . z trzeciej strony jest on taki wątek, że Edwin Bendyk z dziennikarzy redaktor polityki, który pisał pisał właśnie o takim nowym odczytaniu Tadeusza Kościuszki zaryzykował taką tezę, że n p . Kościuszko, gdyby dzisiaj żył w 100 to byłby wielkim przyjacielem hakerów jako takich ludzi, którzy szlachetnym celu zajmują się innowacyjnymi technikami komunikacyjnymi w nie zawsze szlachetnych w Polsce są hakerzy biali Czarni taka, jakby taki haker w tym, by tym podstawowym sensie to jest jednak w tym instrukcji instrukcja ministra in w córek syjonista paraliżuje Robin Hood chyba Igo art Robin Hood też zabiera bogatym ta nie zawsze oddaje biednym, ale w Boga zawiera przejdą już przejdę już w takim razie to do takiego pierwszego pytania do pana to znaczy oni mamy taką postać tak żołnierza inżyniera konstruktora patriotę, ale z drugiej strony też człowieka, który wyrósł nigdzie się znikąd, ale wyrosły z ideałów oświecenia był 1 z pierwszych obywateli polskich nawet 1 ze młodych publicystów zaryzykował taką tezę, że to Kościuszko był pierwszym Polakiem w tym nowoczesnym sensie w tym sensie, że mamy państwo, która jest Demokratycznej, gdzie wszyscy obywatele mają prawa wtedy jeszcze tak nie było, bo nasze kobiety nie miał żadnych pra w n p . fakt politycznych i duża część społeczeństwa nie miał oraz na dnie, ale Kościuszko w tej sprawie też dokonał wyłomu, bo pozwolił chłopom walczyć straż było przywilejem wykorzystał w dużej mierze zwolnić płaszcz z pańszczyzny nie są całkowicie, ale tyko 2 dni, a kobiety w ogóle nie pracowały jego na płaszczyźnie, więc zastanawiam się zeszyty o to bym pana dla nas było zapytać na ile jest panu ten Kościuszko, jakkolwiek bliski właśnie co z niego możemy dzisiaj wyciągnąć, żeby myśleć o tym jak takim państwem i społeczeństwem rządzić, jakie reguły powinny tutaj dominować i czy to jest rzeczywiście tak, że potrzebujemy 1 przywódcy Kościuszko właśnie takim jedynym przywódcą był przez lata stał się symbolem przez długie długie lata był 1 z najbardziej rozpoznawalnych Polaków z historii na świecie na tamtych czasach tam też, że żyje właśnie, ale z drugiej strony było jakiejś mierze postacie tragiczne akcji był postacią wielu sukcesów nie tylko w Polsce zresztą prawda, ale był taką postacią tragiczną ja pamiętam jak Mika Andrzej Wajda, kiedy się odpowiada na wycieczce na Ornak żeśmy szli i pełna dieta mogłem przeczytać ja nie przeczytam namiotu opowiadał, że takim żalem, że żyję jak kończyć Kościuszko został pojmany tam w pod koniec 3 na koniec swojego swojego powstania to były wiezione do Rosji w niewielkiej niewielka grupa żołnierzy go wiozła tam był taki niewielki chodzi o 100 3 2 0 Rosjan, bo go można go było z łatwością odbić ją przejeżdżał koło dworów witam panie szlak ścianki wysyłałem mu kurczaki butelki wina i różne inne pieczyste wyjazd nikomu nie przyjadą głowy, żeby go odbić na gdańskim trzęsie myślę, że to w taki bohaterek tych jakich, jakiej mierze został w zdradzony na koniec tego wielkiego zrywu może być ono też przez to oswoją potem wyprawy za ocean, gdzie z kolei walczył w wojnie domowej amerykańskiej w porę po stronie po stronie północy tak, gdzie równocześnie dziś karmiony tym doświadczeniem insurekcji i włączenia chłopów tam w sposób jednoznaczny i zapamiętany przez Amerykanów przyjaźnił się z Jeffersonem 1 z ojców założycieli i prezydentem Stanów zjednoczonych był przeciwnikiem niewolnictwa targi zresztą miał miało takiego swojego adiutanta i asystenta, który był afroamerykanin my byśmy dzisiaj powiedzieli niejednej jedyna nie traktował go bardzo duży SUV tamtych czasach było rzadkością i również Amerykanie za zalegali mu z rządem no tak długo od pierwszego obiektu nieważna to on w końcu te wszystkie pieniądze w stanach zostawił przekazał Jefferson owi, któremu mógłby swój testament powierzyły poprosił go wykupienie niewolników tych Jefferson sam miał jej to Jefferson się zaś żeliwna z nowo po raz drugi został zdradzony mąż, ale właściwie to co dla mnie jest fascynujące w tym Kościuszce jeszcze może, gdybyśmy o tym, mogli chwilę porozmawiać to, że był człowiekiem, który przełamywał takich kanony obowiązujące w funkcjonowaniu w polityce swoich czasów tak to znaczy myślę tutaj właśnie o tym w stosunku do chłopów i o mężczyźnie, ale też właśnie o tym, momencie, żeby włączyć do tego co było właściwie szczytem patriotycznego zaangażowania w tym czasie w legendzie i romantycznej legendzie chwilę później w Kutnej ci w walce zbrojnej ojczyzny niepodległość, ale równocześnie postem oto historia amerykańską, gdzie walczył nie o wolność swoją tak tylko by zgodnie z tym hasłem wolność waszą i finansowych i ten ideową, którzy tam się pojawił no i ten wątek, gdyż są zupełnie przecież niepopularny w tamtych czasach jednak właśnie Ant niewolniczy trakt jest dosyć zaskakująca postać właśnie czy to postać niewątpliwie charakteryzujące się bardzo taką głęboką i wyrazista misją wymyślili też bardzo ważny w każdej epoce lider powinien mieć misję inni natomiast niekoniecznie musi być osobą, która mówicie, kto ma zrobić ma ludzi zapalać go do pewnego działania i na jej konto robił w Polsce i poza polską, a poza tym jest też innowatorem tak jak pan powiedział nie tylko na patelni społecznym, ale również i wojskowym w sensie takim się na to przecież chyba za jego czasza jego powstania po raz pierwszy sił mu użyto Kosynierów, czyli chilli kasy ustawione na Sztorc ja czytałem kiedyś takie opracowanie wojskowe, z którego dowiedziałam się coś co wreszcie każdy mógł sobie, że w sądach powiedzieć, że to była niezwykle skuteczna broń wczasach, kiedy z karabinu strzelały Shiraz, a potem żonie się na bagnety Otóż karabin był dwukrotnie krótszy od tego stylistka z konsoli po prostu żołnierz nie był w stanie dosięgnąć tym karabinem kosyniera Kosynierów go kosą ściął i to były bardzo się tym ma na bardzo skuteczny cięcia pragnę mieć to też 1 z powodów, dla których ci kosynierzy i tak niezwykle skuteczni w walce ręcznej w Chinach na białą broń innym to wynalazek poległ też na tym, że nagle powstała formacja bardzo szybka takiego trochę wbre w tym regułom sztuki wojennej on przełamywał pewną taką taką zasadę pomysł na taką opowieść, kiedy podczas takiego starcia z Rosjanami oni zdążyli raz wystrzelić z armat i ci kosynierzy błyskawicznie do nich doping jest marginalna postać Bartosz Głowacki czapką zgasił lont, a kosynierzy w tłukli całą tą cały ten oddział, ponieważ tamci honorowo krzyczeli wtedy partią co oznaczało, że poddaje się, ale chłopi nie znali języków francuskiego oraz tego obyczaju i po prostu bezlitośnie z wydzielina w Altus taki wynalazek właściwie z czegoś co jest oczywiste prosty służy czemuś innemu jak może stać się groźną bronią niezdrowo tak właściwie każdy miał ukazał się, żeby od razu uzbrojony teren w Time to taka bardzo daleko idącej na mecze dziś byśmy pędzili innowacja ważki są panu nie musiał tej broni dla chłopców kupować organizować ani to po prostu mieli w domu trzeba tylko było kółko się postawić postawić na Sztorc, który tak jak jajko Kolumba na sam Kościuszko już takich pomysłów był też po prostu wybitnie zdolnym i inżynierem i twórcą fortyfikacyjne to znaczy żony on studiował intensywniej jeszcze zresztą w Warszawie oznaczonej we Francji 5 lat chyba studiował też we Francji tam uczył się też z tego natomiast przy swoich Mistrzów, bo potem z tego co wiemy to w stanach podczas wojny dużo bardziej utytułowanych i wyższych rangą oficerów i właśnie budowniczych francuskich on zastępował jej i tak powstała zresztą fortyfikacja fortu West Point najstarszej amerykańskiej uczelni wojskowej na funkcjonujący do dziś się noga zaczęła od fortyfikacji Filadelfii, w jakich kot dotarł po bardzo zdaje się dwuletnie nie wielomiesięcznej podróży w każdym razie morskiej z jakimi przygodami tamten statek gdzieś się rozbił ją dotarł wreszcie i od razu go postawiono do tego właśnie zadania zbudowania fortyfikacji w Filadelfii, ale jest pytanie właściwie takie pytanie, który jest wizy daje z 1 strony jest to w jakim sensie taka postać nowoczesna bliska, a z drugiej strony właśnie mamy do czynienia z takim bohaterem bardzo stereotypowy tak mężczyzna żołnierz do tego naukową w biały mężczyzna mały mężczyzna katolik no katolika, ale radykalny antyklerykał tak to znaczy i on on miał wizję, która też tak myślę, że jest jakimś punktem, który sprawił, że on bronił się nie rozmawiamy w Polsce znaczy, że Sejm tak z rozpędu te przyjął ten rok 20 1 7 po tym, jak oni zaczęli grzebać przez chwilę tu dużo nie trzeba ogrzewać zlotym Kościuszko zmian jest kompletnie nie po drodze także, że on jest on miał radykalną wizję nowoczesnego państwa oświeceniowego niekoniecznie jako bliskiego ci rewolucyjnego, ale jednak państwa, w którym tkwimy to jest świeckie państwo, gdzie kościół jest wyraźnie oddzielony od funkcji od bliskości w rządzeniu dzisiaj jest w Polsce trudny pogląd rzadko wyrażanych głośno i odważnie w tym sensie ten Kościuszko też tutaj nie pasuje dzisiaj to opowieść on był ewidentnie wykształcony na pismach francuskich filozofów oświeceniowych boi ten cały pakiet jednak bardzo mocno przyjmował akceptował to się z nim zgadzał się takie pytanie czy w ogóle ten typ przywództwa jeszcze w polityce to jest pytanie, które już dzisiaj sobie możemy stawiać, że mam prosty 1 człowieka, a właściwie tak, w którym może nie działasz w taki sposób, że wydaje rozkazy, ale inspiruje też tak, by pan powiedział tak penis pilnować gdzieś uruchamiać różne grupy aktywności, ale to jednak jest taki rodzaj przywództwa jednak wraz z innego czasu także ten z pojedynczy mężczyzna, który złości wojownikiem to jest dla mnie trudne pytanie się bardzo nad tym zastanawiam, bo tak też MON takie poczucie, że w tych dniach ostatnich to też jest takie pytanie, kto powinien być przywódcą czy przywódca w takiej formie w ogóle jest potrzebny czy to musi być to musi tak wyglądać rynek na jam czy też zadał pytanie o model przywództwa czy model przywództwa musi polegać na tym, że przywódca jest 1 i na to co ja w tej chwili obserwujemy w sieci w Polsce na małą skalę, bo na skalę organizacji czy to gospodarczych czytania tego nie gospodarczych no to jest ten ruch, który ci pewne zjawisko, której Fryderyk dla celów swej książce pracować inaczej nazwał organizacjami chili jak to nazwał cywilizacją turkusowe organizacje turkusowy to są organizacje, które są oparte na takim można tej wielo przywództwie, ale fundamentem tych organizacji zaufanie poczucie odpowiedzialności ludzie mają do siebie zaufanie i to powoduje, że ten model demokracji, który uważa sierżant najdoskonalszym marzenia doskonały to Churchill powiedział, że demokracja ma wiele wad, ale nikt niczego lepszego nie wymyśli, gdyż ja myślę, że właśnie powstaje w tej chwili na świecie i w Polsce podkreślam to takie zjawisko, które ja nazywam demokracją partnerską demokracja klasyczna polega na tym, że rację ma większość no to oni zawsze dobrze wychodzi, ale pominąwszy nawet ten aspekt polityczny dominacja większości nad mniejszością to też nie jest w tej chwili model, który byłby no przynajmniej w cywilizowanej części świata akceptowany prawda ani patosu atest trójpodział władzy, ale Fryderyk August von Hayek w swojej znakomitej konstytucji wolności zauważy taką podstawową wadę demokracji większościowej dużo mówić tak w, jeżeli weźmiemy sobie jakąś grupę ludzi, którzy muszą podejmować wiele decyzji n p. właśnie posłów parlamencie ich rodzaju decyzji obszarów, które się te decyzje podejmuje bardzo wiele stąd siłą rzeczy i jakoś nie da zmienić i osób, które się na przedmiocie każdej konkretnej decyzji znają jest zawsze niewiele ci jest zawsze mniejszość, ale decyzje podejmuje większość tych, którzy się na tej przedmiocie nie znają Otóż w tej w tej cywilizacji turkusowej zasada jest taka, że decyzje podejmują ci, którzy się na niej znają, ale reszta ma do nich zaufanie dlatego zaufanie jest tak niezwykle fundamentalną fundamentalnych zjawiskiem koniecznością właśnie w tych organizacji, w jakich organizacjach panuje takie taka zasada, która brzmi bardzo dziwacznie dotyczące podejmowania decyzji ratusza na ziemi tak każdy może każdy podjąć każdą decyzję, ale pod 2 warunkami po pierwsze, że weźmie za nią odpowiedzialność i po drugie, że nikt nie zgłosi protestu w tym protesty taki hamulec bezpieczeństwa jak zostanie zgłoszony protest to nie jest liberum veto odkrytych początek debaty natomiast, jeżeli protestu nikt nie zgłosi to decyzja podjęta w ale teraz co to znaczy bierze za nią odpowiedzialność też niezwykle tym właśnie fundamentalne, bo znowu odpowiedzialność kojarzy nam się nie niestety z koniecznością odbycia się do więzienia odbycia kary i na daty jest za to odpowiedzialny za to, czego będziesz karę oraz cywilizacji turkusowej odpowiedzialności oznacza, że po pierwsze, oznacza taki poczucie wymyślił odpowiedziałem ja się czuje za to odpowiedzialny prawda, ale tak jeszcze bardziej instytucjonalnie w pana oznacza znowu 2 rzeczy jak się nie uda mu zawsze się może nie udać klimat cudów w Danii byłoby postępu w tym się podejmowało tylko słuszne decyzje Otóż jak się nie uda to ta osoba, która się podjęła odpowiedzialności ma 2 obowiązki po pierwsze na ile się da usunąć skutki tego niepowodzenia, chociaż nie zawsze da na ile się da, ale druga ważniejsza usunąć przyczyny niepowodzeń to przyczyniać się znaleźć też wcale nie musi być proste i ją usunąć, żeby z tej przyczyny drugi raz niepowodzenie się nie pojawił się nazywa uczymy się na błędach prawda chodzi o to, żeby się na błędach uczyć i teraz okazuje się, że organizacje, w których panuje taka zasada podejmowania decyzji, gdzie decyzja moja może może podjąć każdy co może się wydawać niezwykle ryzykowny atak jak rozmawiam z przedsiębiorcami menadżera Antonio panie jak każdy będzie mógł ponieść część opłat, jakie decyzje będą podejmować Otóż praktyka jest taka, że ludzie nie podejmują złe, gdy zaczyna nierozsądnych decyzji, bo biorą za nieodpowiedzialność na wynos tradycyjnej hierarchicznej strukturze organizacyjnej jest zwykle tak, że ta podejmuje decyzje, żeby to zrobić, czyli podejmuje decyzje nie ten, który bierze zań odpowiedzialność tylko to odpowiedzialność zrzuca na kogoś w i okazuje się, że statystycznie rzecz biorąc per saldo takich organizacji jak wszyscy mają prawo podjąć decyzje tych decyzji złych jest mniej statystycznie niż organizacje hierarchiczne studio plac Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA