REKLAMA

Jak brzmi Sinfonia Varsovia na Placu Defilad? Cezary Łasiczka rozmawia z Januszem Marynowskim

Studio Plac
Data emisji:
2017-07-24 09:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zaczęło się czka dla studio plac państwa i moim gościem jest pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia dzień dobry witam serdecznie, gdzie dobro państwa, zanim Sinfonia Varsovia Sinfonia Varsovia się nazywała to nazwała się polską orkiestrą kameralną właśnie Polska orkiestra kameralna założona przez Jerzego Maksymiuka kiedyś były to czasy, kiedy grupa absolutny z zapaleńców muzycznych zupełnie bezkompromisowy z Jerzym Maksymiukiem na czele z 70 lat aż Rozwiń » wyprowadził się z opery kameralnej i stwierdzi, że chcą grać ważący kilkanaście osób co za ciasno było za czasów chyba nie było tylko stwierdzić, że już nie są bez opłat z tym chcą grać utwory muzyki kameralnej na absolutnie najwyższym poziomie, a odkryli chyba to bardzo szybko, że Jerzy Maksymiuk jest w stanie im to zapewnić dzięki temu, że nie patrzę na to czy próba trwa 2 godziny zgodnie z Adamem ana, gdyż okazuje się, że są 5 godzin nie najważniejsza była muzyka najważniejsza była jakoś się z kilkunastu muzyków, którzy rozpoczęli jeszcze jako Polska orkiestra kameralna właśnie Polska orkiestra kameralna w Operze kameralnej i po 2 i pół roku chyba wyprowadzi się usamodzielnili się nagle okazało się, że o wyższego samodzielnego bytu artystycznego jest niezbędnym byt administracyjne, żeby się morzem główek sposób utrzymać, żebym można było zapłacić po tamtym zostali wtedy przyjęcie przez Waldemara Dąbrowskiego w centrum sztuki studio właśnie tam od 19 8 2 do 20 07 z centrum sztuki studio imienia Stanisława i rad dla tych ta powieść Witkiewicza, czyli dzisiejszym teatrze studio można, by rzec w dzisiejszym teatrze studio żywo się orkiestra jako muzycy nie mieli swojego miejsca mieliśmy mieliśmy dogodne wyższość szafek na materiały nutowe w korytarzu żadnej ćwiczeniu w żadnym, a byłoby od czasu do czasu ćwiczyliśmy na scenie Plastuś ludzie ja mogę ukryć, że moja pierwsza próba w życiu wódka SOS wioski była właśnie na deskach teatru studio Fox 8 GP bas uwertury Felixa Mendelssohna hybrydy w wadze pięknym bardzo skomplikowaną są dokładnie 30 lat temu, jaką mu młody adept sztuki kontrabasu przerażony ciężko, bo wśród tych wspaniałych muzyków orkiestry Sinfonia Varsovia zagrają swój pierwszy dzień w piersiach jeszcze przedtem przez rok czasu chodziłem do tzw. szkółki przy sypaniu soli prowadzone przez Jerzego swobodę w inne pozna mama ty styczna Lecha Poznań Adam na jakie działania przez pana Franciszka Adamczyka ówczesnego szefa jest w 2 osoby się zajęcie się odbywał w sobotę w niedzielę w teatrze studio przychodzić na kilka godzin i inni uczyliśmy się jak grać w orkiestrze jest wielu z naszych słuchaczy w tym meczu powie no to świetna miejscówka centrum sztuki studio w Pałacu kultury w dzisiejszym teatrze studio pewnie mieli łatwy dojazd, bo mogli sobie dojechać metrem i w metrach po parę metrów przejść nowych jeszcze wtedy do ponad 30 lat temu nie było tego martwa nie było tak łatwo teraz natomiast nie było problemu z parkingiem dla wielu z nas z wyłączeniem szyb samochodów z przyleciał z tramwajem, ale było to znakomity znakomite miejsce zawsze w przerwach chodziliśmy do bufetu teatralnego na sobotę sponsorami, a z oddziałem TOZ pozostają bez prądu rano nie było przerwy w dostawie prądu w judo orkiestra składa się w tym z 3 osób, które siedziały w impresariacie teatr studio w seksie wchodziła doń wesele to z prawej strony siedziało są pracujący dotąd w głębi pomieszczenia osoby pracujące moskiewscy miasto były 3 osoby te były przez długie lata oczywiście to cała opieka instytucjonalna w postaci działu finansowego oddziału płac i kar to oczywiście to wszystko było zapewnione przez przesadną sztuki, sugerując nigdy tego nie zapomnimy tej opieki, bo dzięki temu orkiestrą mógł się spokojnie rozwijać już jeździć po świecie wzbudza takie kuriozalne sytuacje, że mieliśmy sytuację mieliśmy siedziby w centrum sztuki studio ćwiczyliśmy w kinie kultura w ujęciu liczyliśmy na niego z Przedmieścia na krakowskim Przedmieściu dzięki temu mogłem przed południem do nosa próbach popołudniem gdzieś tam się schować za filarem zostałeś na sosy filmowa 1 10 0 miało swój niezwykły niezwykły urok, ale przez to wszystkie lata ten łobuz skażony 1 elementem nie było nawet gdzie zostawić smart ze za każdym razem trzeba było przywozić wszystkim smętne budzi ich Mann schować, więc nie było to tak łatwe kontra basista nie ma tak lekko jak n p. Skrzypek kontrabasista nie ma tak lekko, ale wtedy takie, by ten duch był bardzo silną woń wierszy pogłos przyszłoroczna każą Lubuską Wołos nie było żadnego problemu oczywiście orkiestra była dużo mniejsza jak przyszedłem do kiesy 30 lat temu było nas 3 4 osoby 3 wiolonczele 2 kontrabasy zawsze być 1 z 2 kontrabasisty w tej orkiestrze no cóż było coś w volvo wspominam to z absolutnym rozrzewnieniem granie de facto w zespole kameralnym, gdzie każdy muzyk ma niezwykłą kolarzy jak 1 z Social to już słychać w tego typu zespoły z Chin wyjechało publiczność w tych latach osiemdziesiątych w centrum sztuki studio, która przychodziła na koncerty z centrum sztuki studio publiczność, że chodzi o koncert orkiestry goście mogą też, że nie pamiętam, ponieważ ja grałem 2 koncerty tylko w teatrze studio jako odpisy znikają w soboty koncertów właściwie nie mieliśmy w czasie studiów z wtedy był to czas się kierowcy z sobą głównie na świeżym koncertów w Polsce było dosłownie kilka w ciągu roku były głównie graliśmy na z Japonii Stanach Zjednoczonych w Niemczech we Francji Hiszpanii, bo faktycznie było bardzo dużo, więc o publiczności w teatrze studio nie mogę nic powiedzieć natomiast, zanim przyszedł do orkiestrę w zawsze koncert polskiej orkiestry kameralnej kojarzy mi się z dzikimi tłumami ludzi faktycznie to było zupełnie wyjątkowego jak ta orkiestra grała w Warszawie ludzie przychodzili na Maksymiuk ludzie przychodzili na orkiestrę ludzie przychodzili na osłony piano Max łukowskich posłów jest szykanowany dziś widać było, że grają, ale o ściszenie głosów, że grał to było do absolutnego pianissima poprowadzone dźwięki i to było naprawdę coś czym spektakularnego lekko to przeszkadzało bycie w centrum sztuki studio w wydałem się źle, a przy tym nikomu nie przeszkadzało, ale były w pewnej chwili Jerzy Maksymiuk podjął decyzję, że chce mieć dalszego rozwoju artystycznego większy niż suma w postaci dużo większą jest ciągle symfonie Brahmsa symfonię Mahlera, a my jako Polska orkiestra kameralna nie byliśmy w stanie tego dać Jerzy Maksymiuk przy zaproszeniem do orkiestry w Kotli BBC kreską i tam wyjechał i właściwie orkiestra była na skraju likwidacji Jerzy Maksymiuk powiedział to orkiestra nie może istnieć, by w zamian, a my mieliśmy świadomość, że musimy dalej grać, bo jednako kiesy nie tylko tworzą Maksymiuk, ale również stworzyli mnóstwo orkiestra było wiadomo, że Sztorc jest w większość nie może dalej z nici wtedy Franciszek wybrańcy dyrektor jest pan Waldemar Dąbrowski dyrektor centrum sztuki studio pomyślałem, że trzeba stworzyć nowy twór na bazie tej orkiestry i stąd też decyzja o powiększeniu składu orkiestry zaproszenie grupy Wenty i nie zaproponowali nowej nazwy w nas chcieli tam dużo wyższej jednak, że z Warszawą tu jesteśmy w związku z tym Sinfonia Varsovia genialny pomysł zaproponowania Dyrekcji muzyczne tego zespołu Yehudi Menuhina owi to legenda sztuki feministycznej genialny Skrzypek, który był w tym czasie swój głos ma rozstrzygnąć, że chciał spróbować dyrygować my i faktycznie okazał się po pierwszych koncertach, które miały miejsce w kwietniu w 8 3 od boków Hamela budowy pamiętam siedziałem w tym na pierwszym balkonie z Magdą stosunkiem małych i nielegalnie nagrywam tego co gdzieś ma to nagranie absolutnie wspaniały koncert w tym m. in . Yehudi Menuhina jest w młodym skrzypkiem swoim studentom zagrali koncert podwójny Jana Sebastiana Bacha w pomoc de Mono tak najsłynniejszy na świecie w końcu na inne dwoje skrzypiec i od tamtego momentu ta miłość menu Chiny mogą pójść do orkiestry była intensywna z wzajemnością menu jest to sobie sprawę, że jakość, które w tej orkiestrze jest zupełnie inna unikatowa wstydził tak słodkie sosy objechać cały świat już jako Skrzypek, ale jako dyrygent chwilę później odbyło się wielkie światowe trudno jest już od tego momentu aż po śmieci Goodman China, która zatrzymała naszą współpracę w połowie trudno naszego do Niemiec w Berlinie ma jeszcze Yehudi Menuhina przeziębił się w samolocie wrócił 2 dni wolnego wrzucił do hotelu zemdlał i pół i po kilku dniach zmarł, więc przez wszystkie lata obecności, choć mamy finał dla orkiestr my dawaliśmy Yehudi Menuhina w Narwi to, że naprawdę bardzo wysoką jakość byliśmy w stanie zagrać wszystko co to osoby chociażby gdzieś wymyślił, bo nie było to najwybitniejszy druga na świecie, ale był to genialny artysta, który potrafił wstać prób i przekazać nam co on widział muzycy w jaki sposób chciałby, żeby ona brzmiała, więc on mu Kodo jest utrzymać właśnie były właśnie taką gotowość stuprocentowo do grania z nim orkiestra od niego dostała wielką sławę i możliwość wejścia do sal koncertowych, w których przedtem niebyła cały czas trzymam tego Yehudi Menuhina w sercu bardzo mocne i cały czas, grając co miałem moc tata, a było mamy napisane smyczki Jerzego sam Kowal smaczki Yehudi Menuhina i smyczki im Jerzego Maksymiuka smyczki to są oznaczenia na w ww w postaci takich proszków i innych symboli, które mówią muzykowi trzyma grać z wnuczkiem narodu czy do góry no tak, żeby jednak Waliczek z wspólnej oraz wszelkie znaki ewakuacyjne w ósmym trzymamy z pietyzmem to wszystkie oznaczenia, które przypominają nam in interpretacje wielkiego Yehudi Menuhina stworzyłyśmy setki koncertów, ale również mieliśmy szansę na nagranie dziesiątek płytek wszystkie symfonie Ludwika van Beethovena wszystkie symfonie Franz Schubert toczy wreszcie uwertury Rossiniego oknem, które on uwielbia uwerturę Rossiniego zawsze na koniec koncertu musiał być gotowa Włoszka folkiem Sinfonia Varsovia nagrała ponad 20 0 płyt już zbliżyliśmy się do 300 naprawdę to właśnie w tej sekundzie artysta nagrywa kolejną płytę z muzyką współczesną amerykańską my jesteśmy bardzo szczęśliwi niedługo, bo ukażą się płyty realizowany wspólnie z Instytutem Fryderyka Chopina bym prosił też okażą się inne, więc co roku jest opuszczonych około 6 7 Pułtusk jest w swym powiedział pan, że kiedy Polska orkiestra kameralna rozszerzała swój skład, aby docelowo skórę, by stać się z orkiestrą Sinfonia Varsovia to szuka jeszcze pomysłu na nas zresztą jeszcze nazwy wygrała ta, która kojarzy się z Warszawą, a no, bo tu orkiestra jest, ale jest w sensie biura, ale wydaje się, że orkiestra LG bywa rzadko w Warszawie właśnie, dlaczego startująca na całym świecie 30 lat temu orkiestra bywał dużo rzadziej jednak już teraz mamy 2 swoje festiwale festiwal szalone dni muzyki zawsze ostatni weekend września szaleństwo myk kilkadziesiąt koncertów wspaniała przestrzeń teatru wielkiego opery narodowej przystępne ceny biletów takie udostępnienie muzyki klasycznej to odbyło ożywienie tej muzyki klasycznej i drugi festiwal jeszcze zapoczątkowany przez świętej pamięci dyrektor jest pana Franciszka Adamczyka festiwal Sinfonia Varsovia sól są miastu też co roku, by grać w różnych przestrzeniach faktu nie dedykowanych do wykonywania muzyki czy nie sala koncertowa oraz 3 mniej czy chociażby na powietrzu w amfiteatrze w bloku sowieckiego znakomite miejsce czy chociażby tak jak w czasie ostatniej edycji festiwalu Symfonia bessy są miastu na placu Defilad nagle okazuje się, że już, że centrum sztuki studio, kiedy się ta została w studio zaczną się kojarzyć nie tylko z wysokiej klasy spektaklami teatralnymi, ale nagle ze spotkaniami z fotografami za testami z muzykami z koncertami kameralnymi czy z koncertami symfonicznymi orkiestrę symfoniczną z naprawdę czujemy tu więź jeszcze wtedy status sztuki studia to stamtąd studio i bardzo bym sobie życzył tego, żeby to było dalej realizowanej to wspaniałe idee budowane w tym miejscu muzyczna takiego bardziej udostępnienia muzyki klasycznej nie tylko dla ludzi są naprawdę wspaniałe, bo nie tylko 3 w sali koncertowej to strasznie ważne są konsultowane onieśmiela wielu ludzi usiąść specjalnie ugrać muszą kupić specjalny bilet muszę się do tego przygotować, a bardzo często muzyka, której słuchamy starsze poważnie w sali koncertowej ona przez kompozytora kiedyś rok temu 300 oba opisane jako muzyka użytkowa wręcz miało to się odbywać być wykonywane w trakcie przyjęcia organizowanego przez króla 3 czy jakiś uroczystości muzyka w pewnym sensie kiedyś ostrzegła bliżej ludzi niż tych firm, ale muzyka była bliżej ludzi dzięki nim kiedyś zarówno salach koncertowych jakich salonach, ale wydaje się, że raczej było to wewnątrz myślę tutaj z punktu widzenia akustyki Jeżyce było wewnątrz NATO pewnie było lepiej słychać zastanawia się jak z punktu widzenia akustycznego podchodzi do takich koncertów na świeżym powietrzu, bo Sinfonia Varsovia grała dwukrotnie zrzeszeniem na placu Defilad zaś brokuły niż ich, czyli 20 1 6 roku 20 17 co się dzieje z tą muzyką trzeba gdzieś tam znikała i domy publiczne z przodu, a dźwięki rozchodzą się na boki, jakie są wyzwania związane z takim graniem na świeżym powietrzu z z koncertami na świeżym powietrzu jest zawsze miał łącznie 1 bardzo duży problem to dla MOK -u ustnych Holendrzy rynku wiemy o tym, że namiot, który zbudowany to scena ma ochotę członami namiotem nie jest żaden sposób wszystko przez przystosowana akustycznie tam nie ma ekranów odbijających dźwięk pod odpowiednim kierunku tam nie ma czasu choćby Szlemie la późny tam nie ma tego lub pogłosu dwu sekundowe go dwójką są gotowe, w który byłby wymagany jak co dzień sal koncertowych oczywiście my, podejmując taki projekt mamy świadomość, że ten dźwięk może być doskonałym i czuło tak jak niezwykłe znaczenie ma dyrygent w orkiestrze przez samo, jakie są sami muzycy tak przy koncertach na powietrzu niezwykle wielkie znaczenie ma reżyser dźwięku, który nagłaśnia na czasami mam szczęście do nowych surowych schodów czasami nie mamy czasami jak w zeszłym roku graliśmy koncert na Grochowskiej na powietrzu koncert Krzysztofa Meisingera na gitarowej orkiestrze nagle po prostu sprzedać cały popsuli minęło prawie suzuki swift owi GT -R gitarzysty nie mamy oprócz 1 unikatowego przykładu, którym z Job Impulse powierzyć nie mamy właściwie możliwości do odtworzenia akustyki sali koncertowej przy koncert na powietrzu sprzęt elektroniczny czy ktoś założy mikrofony w każdym 1 mikrofon dla każdego muzyka czy tym duchu jest bardzo blisko, a właściwie ten dźwięk wtedy niespecjalnie piękny, bo jest dźwięk pozbawiony tego głosu i nie zdziwił i tak jak jest to tylko to źródło dźwięku i zastawione takiż 6 0 źródeł dźwięku indywidualne on nie dał tego pełnego brzmienia turystyczny przyzwyczajeń jako brzmienia orkiestry w sali koncertowej jest jedno miejsce niż znane jedno miejsce, gdzie akustyka jest absolutnie genialna na powietrzu nie używa się żadnego nagłośnienia miejsce znajduje się w miejscowości la Bogdan trawą na południu Francji w okolicach Aleksandrowa z, gdzie od ponad 30 lat co roku odbywa się największy na świecie festiwal muzyki pianistycznej, gdzie na stronę zbudowana muszla koncertowa na wodzie jeszcze zbudowana amfiteatr na mnie publiczność tam w każdy kształt nachylenie muszli widowni tam było wszystko zaprojektowane przez akustyka i faktycznie na powietrzu siedzi w 2 2 000 słuchaczy i mam wielką radość ze słuchania w tym z pełnego pięknego brzmienia orkiestry im solistów już niedługo dosłownie za kilka dni wyjeżdżam właśnie tam Malta Festival i im Ochota chcesz, żeby się rozciągać Chopina Schuberta Mozarta czy znowu na warszawskiej orkiestry nie ma w Warszawie przez chwilę nie będzie i wszyscy z niecierpliwością czekają na ten moment, kiedy w końcu w Warszawie pojawi się po pierwsze, sala koncertowa dla orkiestry Sinfonia Varsovia, a po drugie, sala koncertowa z prawdziwego zdarzenia w Warszawie to będzie ten sam budynek mam nadzieję na jakim etapie jest teraz ten projekt i kiedy możemy oczekiwać, że staniemy w kolejce do kas budowa sali koncertowej faktycznie największej sali koncertowej w Polsce i to nie tylko 1 BoJ będzie w sumie 5 kompleksie przy Grochowskiej 2 7 2 inne w tej chwili jesteśmy na etapie dopracowywania wniosku projektu budowlanego mamy nadzieję za kilka miesięcy, że architekt pracownia w tym pojęcia, gdzie mogą złożyć wniosek o pozwolenie na budowę to wstrząs na wszelkie ostateczne konsultacje z biurem konserwatora Anna stołecznego ustalenia dokładne co można, czego nie można to jest coś od dosyć skomplikowana sytuacja, ponieważ nie tylko budujemy nowy budynek, ale zamontujemy 5 zabytkowych budynków przywiązujemy naprawdę dużą wagę do tego, by bez tych zabytkowych budynków, których jest w sumie niewiele jak koło założenie, które mamy przy Grochowskiej, żeby tego nie zepsuł się, żeby nikt nie odniósł wrażenia, że to zabytkowe budynki dla nas mniej istotne nie to jest szalenie istotna, że z wielkim pietyzmem podchodzimy do ochrony tych 5 zabytkowych budynków architekt wspaniale się wpisał z projektem, stawiając salę koncertową na samym końcu działki a, pozostawiając z przodu zabytkowe budynki a kiedy do kas, kiedy pierwszy koncern, kiedy pierwszy koncert myślę, że na przełomie roku 2 0 0 2 7 września 2 i będziemy mogli usłyszeć krótkie są w tych pięknych przestrzeniach w 2 firma akustyczne pracują nad tym, by zaprojektować naprawdę najlepszą możliwą akustykę i w związku z tym już dawno podjęliśmy decyzję, że to jest dla nas jednak najważniejsze, że nie możemy iść na aut kompromisy te pół sala wielofunkcyjna to przestanie wymienia operowa, a Tumski poprzez nie głównym elementem jest jak najlepsza możliwa akustyka do wykonywania muzyki klasycznej człowiek i inne na gatunki muzyki będą bardzo mile widziana no Szanowni państwo wkrótce 2 1 2 2 na pierwszym koncercie ustawiamy się już w nowej siedzibie mam nadzieję orkiestry Sinfonia Varsovia ne, a póki co ja trzymam kciuki panie dyrektorze za te zagraniczne występy, ale także innych za te, które są w Warszawie, czyli szalone dni muzyki zbliżające się pod koniec września Lynne no i Sinfonia Varsovia swojemu miastu koncerty, które odbywają się czasem na Grochowskiej z w różnych innych miejscach oby Sinfonia Varsovia w Varsovii jak najczęściej bywała gościła już mają okazję 2 4 sierpnia koncert Filharmonia narodowa Chopin i jego Europa wspaniały festiwal bardzo są wyższe państwowe muszą bardzo dziękuję Cezary łasiczka Glass studio plac państwa i moim gościem był pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia szykuje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA