REKLAMA

Coraz więcej samochodów elektrycznych na drogach. Rozmawiają Tomasz Gać, Izabela Augustyniak, Tomasz Przygódzki i Katarzyna Giedrojć

Data emisji:
2017-07-25 17:00
Audycja:
Magazyn Reporterów
Prowadzący:
Czas trwania:
29:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

witam serdecznie za mikrofonem Katarzyna Giedrojć razem nosa mojego oszczędne będziemy dziś rozmawiać o samochodach elektrycznych i jest to Tomasz Gać pasjonat samochodów właściciel firmy kurierskiej Kurier witam serdecznie witam serdecznie i Izabela Augustyniak doradca d s. samochodów elektrycznych firmy Jaś borowika w Chinach będą właśnie powiemy sobie o tym jak zmienia się rynek samochodów elektrycznych jak zmienia się baza liczy tych aut na ulicach przybywa chociażby na Rozwiń » ulicach Łodzi, ale również w Polsce jest ich więcej niejasna jest sprzedaż samochodów elektrycznych rośnie bardzo szybko, jakby świadomość w ogóle ich istnienia mają też, że też wzrasta wśród wśród Polaków, jakby w liczbach bezwzględnych to nie są nadal duże liczby natomiast jeśli chodzi o przyrost z roku na rok to to nie jest po prostu powyżej 50 % rok do roku zwiększa się na sprzedaż w Polsce tamtych samochody elektryczne podobno jest także świadomość kierowców rośnie jej, że do wielu chciałoby jeździć takim samochodem na nie jest, ale tak jest takie też dane ostatni przytaczał PAP Rocki, o których sporo rozmawialiśmy o tym, tak powiem szczerze, że na ulicach porostu, jeżeli się jedzie samochodem elektrycznym to to wzbudza zainteresowanie czy to, dlatego że jest innych kształtem często te samochody, zwłaszcza w Markach powiedzmy Nissan czy w Markach Tesla to one są zasadniczo inne wizualnie nie są z góry już tak byłem przechodnie widzą, że to może być potencjalnie są praktyczne, a Bożenie zasadniczo inna od zwykłych spalinowych, ale trzeba też do dziś są producenci jak volkswagen, którzy właściwie nic nie zmieniają w samochodzie żony ona dokładnie tak samo matką mały znaczek z tyłu i tym się jedynie wyróżnia dobrze trzeba się przyjrzeć albo po prostu się dobrze się znać na tym, żeby odróżnić od zwykłej stalinowski też przykładem samochodu, który inaczej wyglądam w pozostałe modele marki jest jest rano dziedziczy się różni się masywnym stołem także jakakolwiek on wyglądać inaczej z zewnątrz to właśnie ja mam wrażenie, że nasi odbiorcy cenią sobie właśnie to, że w środku jest tak bardzo podobne do samochodów, które dotychczas sprzedajemy, czyli w zasadzie wsiadając do niego i tak to właśnie jak Bytom mówił tutaj taką taka uwaga przypomina głowę, że tak naprawdę wasze póki co przynajmniej póki ja jesteśmy do czegoś bardzo mocno przyzwyczajeni jesteśmy przyzwyczajeni do aut, które mają w pewnym miejscu prawda jakiś określony przyciski prawda kierownice tak dalej wszystkie te elementy, które znamy lubimy oczekujemy, żeby auto, do którego wsiadamy Thomas elektryczność spalinowe czy gniewem na wodór zasila plan nie oczekujemy, żeby się poczuć z nim dobrze znają i bez mojego punktu widzenia właśnie ten element dotychczas mógł być również odstraszające od tego o o o tej motoryzacji elektrycznej, dlatego że te samochody były absolutnie inne statki kosmiczne się wydawało mi się do wymaganych występ Jacka Lach wystawowych tak pięknie wygląda, bo z 1 strony ciekawa zjedzone jamie Pace zespoły z jak z punktu widzenia klientów, bo staram się z VAT zbierać jak wystąpienie rzeczywiście grało mówi nam chodzi o łatwą obsługę szczególnie tam, gdzie mnie to ma być auto wykorzystywane wmieście ułatwi w grze po prostu od nas wciąż odjechać prawda gdzieś tam się przemieścić to walorem są jest właśnie to, że ono jest łatwe w obsłudze jest takie samo jak jego auto spalinowe Tarnów póki co przynajmniej ja mówię nie mówi o zewnętrznej stronie, ale to się trochę w dostępie rozpiera ich zdaniem badaczy pewnie jest różnie jeśli chodzi o inne podejście mają powiedzmy osąd, że kobiety mężczyzn niania niania niania bardziej myślał o takich pasjonaci osobach już z góry już tam kupić samochód elektryczny co wtedy się cieszą tymi różnicami na ich temat jest taki przeciętny Kowalski, jeżeli mamy wejść faktycznie na większe wolumeny sprzedaży i w 20 2 5 planuje rząd, żeby było 1 000 000 samochodów w Polsce to jednak musi to dość szerokie użycie taki przeciętny Kowalski musi zaakceptować pewne czy wygląd czy oprócz sposób obsługi, więc faktycznie dla przeciętnego zjadacza chleba powiedzmy to będzie ją im bardziej podobny do zwykłego zupę z Kalinówki, a tym lepiej pewnie w samochód elektryczny stanął tutaj na naszym parkingu dzisiaj i od razu wzbudził zainteresowanie się z ręki chciała wychodzić te żyjące w liście wyszukać miejsca, gdzie ładuje tak albo może rury wydechowej w CIT nie ma akurat tak jesteście wydają się, że różni producenci po prostu podchodzą jak swoją odwagę osób wchodzi także nie chce zmieniać za bardzo też spożyciem kosztów produkcji, bo to ma też istotny wpły w, ale po prostu pewnie dlatego, żeby samo musi stać maksymalnie popularnym to tylko się zmieniały tylko napęd pozostałe rzeczy pozostają bez zmian, a inni chcą przyciągnąć około 3 czy jakoś robić wrażenie, że to technologiczna zmiana ma ma zasadnicze znaczenie no dobrze powiedzmy może sprawdzano większość z nas pewnie wie, jakie są walory używania samochodu elektrycznego nawet tak ogólnie cóż jest on przede wszystkim tanim używania w użytkowanie to znaczy kosztu utrzymania są kilkukrotnie niższe niż samochodu spalinowego co w naszej firmie kurierskiej ma wpływ na to, że policzyć sobie, że po kilku latach ten dosyć wysoki koszt zakupu się nam zwróci po prostu my, więc jest to swego rodzaju inwestycja w codziennym użytkowaniu na pewno jest bardzo Cichy co kierowcy po prostu nie muszą głośno słuchać Radia i żeby zagłuszyć zagłuszyć ani wiz dla samochodzie dostawczym tylko my naprawdę to jest dużo lepszy komfort pracy wymienienie nie trzeba jak nie ma wibracji również więcej bez, kiedy stoimy na skrzyżowaniu na czerwonym świetle to po prostu nic nam się nie trzęsie wokoło jak w większości samochodów tylko samą sobie spokojnie stoi to są tak chyba takie podstawowe podstawowe rzeczy, które samo ma też możesz wspomnę o przyspieszeniu, że to, że całą mocą od elektryczna jest dostępna od pierwszej sekundy, więc nawet nie przychylam się nie same Michałem to ten samochód ma powiedzmy cieszy oko 1 20 koni to nie jest jakiś ogrom natomiast kiedy będziemy z stać się razem z no powiedzmy 3 litrowym dieslem audi na skrzyżowanie to okaże się, że list na pierwszych 10 0 1 50 m szybszy po prostu potem ten ten trzylitrowy siedzi za jego masek dogoni my natomiast dostępność mocy od samego dołu od pierwszego obrotu powoduje to, że my, że są modelki są bardzo szybkie ze startu, ale potem też nie niczego nie brakuje także tak znacząco zmniejszy do miasta nie mają skrzyni biegów, więc nie musimy manewrować samego takimi automatami przy czym to tak de facto silnik elektryczny położony na osi i on po prostu przyspiesza jak im mikser albo w tym co się nam albo elektryczna szczoteczka zamów po prostu działa, kiedy naciśniemy elity USA, lecz wbrew tej nie mówić o tym, ich walorach ekologicznych efekty nie znaczy to oczywiście Tomek jest Time właśnie z punktu widzenia pasjonata w 2 o tych efekty, bo tym użytkowanie taki, że właśnie ich rzeczywiście trudno się nie zgodzić się one są inne rzeczy się bardzo dynamiczne wmieście pozwalają łatwo zmienić pasy włącz się do roku prawda natomiast gdy i co do wnętrza pomieszczeń do napędu jeśli chodzi o mnie się chodzi o przeniesienie napędu tutaj jest tzw. skrzynia bezstopniowa to jest taki on także tych, żebyśmy byli precyzyjni natomiast ona rzeczywiście zapewnia osobie, która kiedykolwiek jeździła automatem na wasze doznania są identyczne prawda jak w każdym innym samochodzie ze skrzynią automatyczną, więc właściwie nie ma różnicy tak natomiast jeśli chodzi o ekologię na pewno nie znaczy to, o czym Tomek nie wspomniał, a ich misja rozważamy to jest zapewnienie, że zmniejszamy ilość zanieczyszczeń w centrum w centrach miast tak użytkowanie ich centrach miast da się, że pszenna jak Veno rozrzedza nam gotowanie na ścianie centra jasne to dobra narodu raz pierwszy i główna przyczyna początku nim włączyliśmy Exalo zaczęliśmy liczyć co było też teatrzyk pół roku temu obarczone jakimiś błędami, bo wtedy jeszcze nie bardzo niewiele osób w Polsce miał samochody elektryczne, więc to był pierwszy pierwsza przyczyna, bo my jako firma kreska zawsze patrzeć na to używać rowerów dość dużo czy kurierzy rowerowi nas stać się jak najmniejszy, jakby szkodzić ME w środowisku w Łodzi czy w innych miastach, gdzie jesteśmy to miasto 3 samochody elektryczne Noma po stronie emituje żadnych zanieczyszczeń na miejscu tam, gdzie pracuje na w porównaniu do rury wydechowej każdego samochodu już nawet nieważne czy benzynowe czasem czy wizja to to aż przykro się patrzy, kiedy samochód przyspiesza tuż przy chodniku łatami nie wiem po z dzieckiem mama z dzieckiem wwóz ku no nie są to rzeczy, które się wydaje, że powinny być tak blisko siebie ne w wypadku samochodu elektrycznego faktycznie emisja następuje ewentualnie w elektrowni meczami tego świadomość w Polsce około 8 5 % w tej chwili Energie generowane z węgla i to jest jakiś problem natomiast po prostu możliwości dużych elektrowni jak Bełchatów powietrznego Łodzi, które mogą zakładać się za setki tysięcy 3  000 000 nawet złotych filtry na kominach już tego jest poza miastem komina kilkaset metrów jest zupełnie inny rodzaj emisji Enei, iż umiejscowienie w kontaktach i po niż po prostu dwa -trzy metry od odniosła, że tak powiem dziecka idącego chodnikiem i ten smok ostatnio którymi zimowa inwazja gwiazd o tym, mówiliśmy przecież były notowania w smogu tak nie da się różne telewizje kodowane nawet na bieżąco rzeźby ostrzeżenia przed sezonem zakładać maseczki, a myślę, że to jest jednak taki element, który pozwoliłby nam zmniejszyć się inaczej w zwiększenie samochodów elektrycznych szczególnie w centrach miast oraz samym centrum armator to jest to to niewątpliwie jej będzie będzie miał wpływ jak uzdrowić także do centrów miast mogły wjeżdżać tylko samochody elektryczne no to mogę może się to wydaje przełomowe ale, ale już w 2 dwudziestym w części dużych holenderskich miast nie będzie możliwe zarejestrowanie samochodu z silnikiem spalinowym po proponuje konto, na które to znaczy po prostu nowego samochodu nie nie elektrycznego łącznie powiedzmy wodorowego nie zarejestrujemy także to się z dnia włącznie w tej chwili jest też takie miasto z Oslo to z 2 dwudziesty pierwszym są różne inne to można sobie sprawdzić w internecie natomiast proces jest po prostu taki, że oni te miasta wysyłają sygnały, że by producenci przestawiali swoje produkcje na samochody inne niż spalinowe, bo po prostu najpier w do sądu miasta są istotnymi, jakby ośrodkami gospodarczymi jest niczym mieliśmy to myślę, że to będzie chodził potem coraz niżej i jakby producenci liczą się z tym będą musieli, a pewnie już teraz rozpoczęli procesy, jakby takiej zmiany w zespołach projektowych tak dalej, które będą się głównie trasy zajmować samochodami elektrycznymi czy innymi niż wojna w chacie te samochody elektryczne są takie piękne podwaja się kierowcom są naprawdę zainteresowani tym, żeby kupować czemu jest tak, że nie przebywają w takim tempie byśmy chcieli, jakie są przeszkody pewnie wysoka cena zakupu nawet polna czy na pewno wyższa niż odpowiadającego sam, jakby powód klasą samochody spalinowe na wynikach to są oczywiście z kosztów produkcji również każdy zna już 2 × więcej czy i ich śmiech to porównać Niemcy, że myślę, że ten koszt to z centrum no trudno bowiem 2 × więcej myślę, że około 3 40 % więcej na temat natomiast z biegiem zwiększenia sprzedaży i mieć ekonomi za co produkcji tak, bo to tata ekonomii zwiększenia Ekonomiki produkcji mnie również producenci będą uczyli się tutaj zarządzania tym taki sposób im mienie możliwości, żeby rząd obniża ceny tych tych aut natomiast drugi element jest na pewno leży w infrastrukturze i oni tak to jest taki strach przed tym, że nie ma stacji benzynowej bardzo blisko to mi się skończy paliwo, a tak naprawdę są praktycznie każde gniazdko jest małą powolną stacją benzynową, więc właściwie większość ME czy nissana Leaf czy czy NAV 200 z nich znaczy, że nazwał jej można naładować wciągu 1 nocy od praktycznie zaraz wpadną do do maksa 13 % ze zwykłego gniazdka z takiego, którego podłączony telewizor czy cokolwiek, więc to jest bardziej w głowie naszej, ale faktycznie takie ograniczenie, że kiedy nie mamy wrażenia, że mamy możliwość szybkiego naładowania samochodu ne, czyli jak i szybkich ładowarek w okolicy to znaczy, że może to nie jest dobry bądź kupować samochód na zawsze jest to, że liczymy, że kiedyś pojedziemy na wakacje samochodem n p. do Gdańska nie, a potem okazuje się, że jeździmy faktycznie, ale razem 2 × w roku to rada, kiedy uda się podróże i staje się powoli możliwa przy zwiększeniu zasięgu samochodu w Salt, o którym w tej chwili mówimy o drastycznym 80 tys zlotego jest to coraz bliższa jestem ich materializacji te plany które, która tutaj, o których mówimy, dlatego że z dość krótkim zasięgu kilkudziesięciu kilometrów, które na początku gdzieś tam też pojawiał w tych samochodach, czyli możliwość przejechania inny na 1 ładowaniu prądem po doładowaniu baterii odcinek, który możemy się one jako technik zwiększyły się do kilkuset nawet kilometrów równe i to już, że moim zdaniem był gdzieś tam w naszej głowie mojej babci dodaje poczucie bezpieczeństwa prawda, że inni, używając go normalnie, używając klimatyzacji, używając rady tak jak w Gorzycach taki normalny samochód jesteśmy w stanie poruszać się nim Buster bez stresu taki to jest jedno przynajmniej tutaj testujący samochody Zoli rano za jej, że rzeczywiście wydaje się, że w tej chwili można mieć już poczucie bezpieczeństwa, że poruszamy się bezproblemowo, po czym wróci wszy gdzieś, gdzie możemy się podłączyć go prądu po prostu zostawiam go tak jak we na parkingu tak z tym, że zasilenie mi czas wystarczający, żeby dali się nim poruszać na ten moment to już wszystko, kiedy wrócimy do magazynu reporterów to Tomek opowie nam w swojej przygodzie, kiedy to samochodem elektrycznym wybrał się do Walii poza tym za moment dołączy do nas Tomasz prze błyski tryb Eco, ale żegnamy już panią Izabelę Augustyniak, która pięknie samochodach elektrycznych opowiadała dziękuję bardzo dzięki dalej będziemy rozmawiać on my samochodach i pojazdach elektrycznych tym razem za mikrofonem nadal ważne Giedroycia zemną nadal jest Tomasz Greg, czyli pasjonat samochodów elektrycznych i właściciel firmy kurierskiej Kurier z Anglii Welbeck i doszedł jeszcze 1 goście Tomasz przy łódzkiej strefy Eko pasjonat tym razem skuterów i pojazdów elektrycznych wyda werdykt dzień dobry weekend w no dobrze zaczniemy od tego, że Tomek opowie nam swoją historię tak jak obiecaliśmy brzmi wyruszył do Walii i zrobił samochodem elektrycznym 4 200 km i tak było ich to może nie był uboższy jest wyjątkowo, gdyby to się nie wydarzyło kilka dni na dokładnie 9 grudnia tak 10 można powiedzieć faktycznie na weekend majowy tego roku powstaliśmy z kolegami pojechać do Walii, ale oni hali 3 z 3 motocyklami, a pomoc jest mi jechać samochodem jego szanse, bo stożek jechać samochodami spalić po kilkaset litrów ropy to może spróbuję praw z elektrycznym naszym 1 z naszych samochodów elektrycznych niż stanem list i po prostu tak zrobiliśmy chciałem sprawdzić tak naprawdę jak wygląda infrastruktura ładowania w Europie tak jak to będzie po prostu czy zaraz staniemy nie wiem w Polsce może zaraz in w Niemczech czy Francji i się tego po prostu zrobić nie da będzie trzeba spać, żeby ładować samochód i t d . no okazało pokazał, że zupełnie inaczej i właściwie dojazd do Londynu trwał 2 dni, czyli test tak naprawdę często kierowcy wybierają taki sposób podróżowania, żeby gdzieś tam w Holandii się przespać, czyli po prostu jadą 1 2 godzin powiedzmy potem jakiś jakiś tam hotel czy czy billingi i dalej, więc nie niewiele to wpłynęło na Natan chłopaki zdrowe z motocykli też byli zadowoleni, bo jak było relatywnie mało tych postojów ładowarek na Zachodzie dużo dużo więcej niż w Polsce są to kilkadziesiąt kilometrów mam namyśli 50 30 jest wybór czy 1 sam jadę sobie i przy zasięgu nissana powiedzmy tam 1 5 0 200 m, ale mogę sobie wybrać spośród kilku, które często są pod marketami n p . przy Berlinie spotkał Wandę 3 czy na stacjach benzynowych Arama w Niemczech i można naprawdę chemia wydałem na ten wyjazd na paliwo, bo niektóre bardzo ładne to wydałem 3 90 zł, a chłopcy wywiady jadący teoretycznie ościennymi dosyć motocyklami wydali po 1 30 0 1 500 zł, więc to jest ta różnica na dach także także nieraz z kolegami, bo było na samochodzie 3 stawialiśmy motocyklistom kawę na na stacji po prostu na żałują, iż oni muszą zadać kolejny raz oba łamy znowu nie ma za darmo jedziemy dalej w nowszych taki fajny eksperyment, ale też powiedzmy mu nie o tym, takim transporcie miejskim tak no bo z 1 strony jedziemy samochodami, ale coraz częściej kupujemy sobie też mniejsze pojazdy do szybszego przemieszczania się skutery i inne pojazdy elektryczne tak wyręczył wręcz jest zalecane odgórnie, żeby ten transport miejski rozładować, żebyśmy nie wzięli pustego powietrza, żeby te pojazdy były coraz mniejszej coraz bardziej dostosowane do naszych potrzeb w mieście nie potrzebujemy rzeczywiście dużych gabarytów samochodu poza specyficznymi sytuacjami stąd pomysł na nasze pojazdy elektryczne są rowery hybrydowe plus jest taki, że rowerem możemy jechać dalej pomimo braku baterii może nadzwyczajnie pedałować im skutery elektryczne tak samo i inne pojazdy typu hulajnogi typowo składane skutery, które oferujemy rzeczywiście ładują się z dowolnego gniazdka, więc więc, że znowu nie musimy być uzależnieni od jakiś infrastruktury specjalny wystarczy zwykłe zatrzymanie się na w kawie bądź garażu znajomego 3 czy gdziekolwiek, gdzie możemy naładować laptopa telefon co ciekawe transport miejski myślę, że za chwilę w ogóle będzie się opierał małe samochody i tabor w tego typu pojazdy teraz więcej obostrzeń wchodzi w Polsce również w Europie już od dawna są wydzielone strefy zwyczajnie w niektórych miejscach jeździ z nami nie możemy wjechać n p. w tej chwili uczestniczymy w takim ciekawym projekcie już powstają specjalne osiedle miejscowości sława w województwie lubuskim zupełnie bez emisyjne tak naprawdę oparte tylko wyłącznie o odnawialne źródła energii i tam n p . to co Tomek wspominał tak naprawdę tam grają rolę poza tym oczywiście ekologicznymi aspektami, ale kwestie ekonomiczne w ludziach, którzy mieszkają w słowie w większości pracują w KGHM nie dla nich koszt dojazdu do pracy to jest około 100 0 zlotym miesięcznie, więc to jest realny realny przychód, który dziś tam generują, używając pojazdów elektrycznych a, porównując taki skuter elektryczny zwykły spalinowe Motor czy skuter to jaka tutaj jest oszczędność dla ekologii mów oszczędność jest ogromna tak naprawdę nasz, pomijając wszelkie emisje hałasu tak naprawdę, które są bardzo duże wszystko teraz pani nowe szyby motocykla ktoś w ogóle tego chyba nie musimy Maciej szczególnie w takich miejscach typu parki typu tereny zielone z starówki i 3 czy wąskie uliczki może akurat w Łodzi takimi nie dysponujemy, ale na starówce w Krakowie można wjechać i ten dźwięk skutera, który odbija się od 1 2 ściągany jest wręcz nieznośny tak naprawdę szczególnie w godzinach nocnych tutaj mamy 0 hałasu 0 spalin jest nie nie ma żadnego smrodu kontakt z naturą jest identyczny tak naprawdę byłoby to porównanie tak jakby przesiadając się samochodu spalinowego do elektrycznego robimy pierwszy krok dziś mam do tego kontaktu z ludźmi wysiadając z samochodu i otwierając się, jakby na świat z jedziemy tak jak rowerem trochę tak naprawdę tak też skutery elektryczne to jest zdrowe, które nie musimy pedałów sznyt nie jest tak, że ludzie rozjeżdżają samochodami czy motorami czy skuterami to mit kopa taki samochód elektryczny taki skuter elektryczny to chyba takiego kopa niema oczywiście, że ma samochód elektryczny ma dużo lepsze odejście tzw. spalinowe takie złudzenie tak tak jak najbardziej Spójnia w pierwszej części programu rzezi Rzym były okazy, których mieliśmy nissanem Leaf się okazji ścigać nas ścigać w cudzysłowie oczywiście, ale próbować sił ne ze 3 litrowym TDI akurat to było audi A 5 my po prostu na tych pierwszych 100 m mimo, że to jest powód potężne silniki o bardzo zaawansowana konstrukcja także cenionym my, ale to nadal spali Nówka, którą się wkręcić na obroty, żeby mieć po prostu tę siłę swoją maksymalną, którą ma natomiast my tam nie wiem przypuszczam, że za 2 5 0 koni natomiast mający tylko gdy przejrzy na koniu około 1 2 0 koni mechanicznych Nissan Leaf po prostu ma to od zera także to Esposito przewagę, że te pierwsze 100 200 m są elektryczne na naprawdę przyspiesza dużo lepiej i są jeszcze samochody naprawdę szybkie tak jak n p. Tesla modele wstrzymali z naj to są już samochody, które tam poniżej 3 sekund przyspieszają do setki to już naprawdę zwijają asfalt na na całego mogę jeszcze tak w pułtuskim powiedzieć że, że w niedawno na, jakby wszedł w projekt, który też właśnie polega na tym, że mamy pierwszy już samochód Tesli Łodzi i on będzie woził na innych pasażerów samolot pasażerski nie towarowe tak jak w działalności kurierskiej, więc będziemy my transport osób taki na najwyższym poziomie stracie świadczyć dla firm, które zwracają uwagę dla menedżerów firm, które zwracają uwagę na na odpowiedzialność społeczną na zanieczyszczenia powietrza po prostu jeszcze może przypomnę, że u nas firmy kreski mamy też instalację fotowoltaiczną, więc jak już auta, które się nas wierzą nie nie łapią się tego miksu energetycznego Polski a jaki mamy jednak znacznej mierze węglowe tylko prostą mamy energię słońca, która idzie na koła na jaw, że się mówiło się o tym, że tych aut elektrycznych przybywa też żądać bywają bardzo powoli mój syn właśnie z tymi mniejszymi pojazdami też coraz częściej wybieramy skuter elektryczny niż skuter spalinowe też bardzo dużo ludzi w w Europie zachodniej już nastąpiło w Polsce też przesiada się z samochodów na rowery i rzeczywiście to jest bez autentycznie w Niemczech 60 % tak naprawdę ostatnich targów wystaw rowerowe jest zdominowana przez pojazdy zelektryfikowane czy hybrydowe tak naprawdę, którym też tutaj oferujemy skutery elektryczne dopiero startują startują chyba trochę z tego powodu, że to jest nowy produkt zupełnie nieznane, ale dla przykładu w Azji, gdzie indziej w Szanghaju n p. rząd wprowadził zakaz używania skuterów spalinowych w centrum miasta, a już nie ma w ogóle tak tylko elektrycznej to do przykładu fabryka sumy niż tam mam bliskie kontakty 3 i pół 1 000 000 skuterów elektrycznych rocznie, produkując to są niewyobrażalne ilości, ale ja myślę, że to generalnie będzie szło w kierunku takim jak tutaj Tomek też promuje takie też zresztą z drugiej strony wyszliśmy taki projekt wypożyczalni mobilnej skuterów elektrycznych w Warszawie na razie jako pilotażowy temat naszą taką ideą fixe jest to, żeby w ogóle się pozbyć jakiegokolwiek pojazdu tak naprawdę tylko korzystać z transportu w miarę potrzeb wychodzimy jest piękna pogoda mamy niewiele do przejechania samemu bez bagażu wybieramy skutera albo rower ten zaczyna padać wypożyczamy samochody przesiadamy się za chwilę na metro na kolej podmiejską tak naprawdę czy 3 branż wsiadamy na dworcu fabrycznym wysiadamy w Warszawie i dalej korzystamy z tego, że są samego systemu Tacho to jest taki rodzaj car-sharingu tylko oparty na włosku Terry faktycznie takie projekty też, że też w Polsce toczą większością są jednak jeszcze oparty na spalinowych, ale są 1 1 z nich tez MO kaszel i gdzie my próbujemy, gdzie pomaga w tym projekcie i próbujemy w Łodzi zachęcić władze miasta do tego, żeby całkowicie stuprocentowo elektryczny car-sharing innemu głów, że w Łodzi uzyskać odpowiednią ilość miejsc parkingowych i tego typu na udogodnień na po to, żeby te 200 30 0 samochodów całkowicie elektrycznych za remisy nie mogli ludzie wykorzystywać, gdy takie przeszedł trochę skomplikowanego hasła Mobility eService czyli jakby jakakolwiek mobilność nie jest tym, że my musimy mieć samochód, żeby się przy przemieścić tylko w centrach miast po prostu używamy czy to skuterów jak do tej Tomek mówił o Warszawie czy samochodów wsiadając nie wysiadając trochę jak taksówka tylko, tyle że sami jesteśmy kierowcom trochę, ale miejsce dokładnie jak rower miejski w wodzie jest duży sukces chcielibyśmy coś podobnego zrobić też na inne na pojazdach elektrycznych tak ważnych kolega tutaj w Warszawie ze skuterami tym bardzo ciekawe projekty w tym powiecie czy się różni rower hybrydowy od roweru zwykłego i po co w ogóle jeździć rowerem hybrydowe czy rower hybrydowy jest rozszerzenie możliwości zwykłego roweru tak nam możliwości zwykłego roweru wszyscy znamy, ale znamy też jego ograniczania tak naprawdę jeszcze do niedawna rower przez przeciętnego tutaj użytkownika w Polsce był traktowany trochę jak urządzenie na siłowni tak, żeby się zmęczyć, żeby nabrać trochę sprawności siły, ale też spocić Tax free siłą rzeczy, jakby nie było to środek transportu, które możemy przeznaczyć na dojazd do znajomych na imieniny czy do rąk do pracy na co dzień tak naprawdę czy po zakup rower elektryczny daje to rozszerzenie, że wspomaga tak naprawdę, kiedy potrzebujemy włączamy wspomaganie w zależności od tego jaki jest rower tam jest od 3 do 5 trybów wspomagania i możemy czytana wzniesieniach tylko oczy to w momencie, kiedy ten rzeczywiście nam zależy, żeby mocno przyspieszyć tak naprawdę, bo wiadomo, że to wspomaganie też poprawia, bo prędkość roweru wesprzeć się tym tak albo wręcz mam też klientów i takie odczucia jak strony wystarczy po prostu ta świadomość, że to wspomaganie Stach wina bez niego specjalnie nie korzystają, ale co najważniejsze to naprawdę gros klientów zamieniło samochód w mieście na rower dzięki rowerowi elektrycznemu nazwy kryły się nie przeszedł Hahn rower elektryczny szybciej jeździ szybciej przyspiesza znowu tańczyli, jakby mniej siły musimy włożyć w w ten pierwszy ten pierwszy ruch tak naprawdę później też tak w zależności od tego jakie są wzniesienia w przyjedziemy z bagażem czy bez bagażu na to też, żeby nam pomaga też myślę, że dla osób starszych n p. które mają troszkę dalej pod miastem mieszkają jest 20 km do pracy to jakby właśnie jest zniesienie strachu, że może nie dam rady, a tu się, by zawsze mają z tym możliwość wyjechania na prądzie jednak też w jakby zwiększała częstotliwość jakiś inny wysiłku jako kolegę wysiłku fizycznego jest jest też dobra nowina dla Neya jeszcze się nie postrzegam jako osoba starsza wersja z hasłem taka może też znajdzie dla mnie wycieczka powyżej 40 km stąd jakaś weekendowa rekreacyjna z reguły kończy się z NASA przedniej oponie tak naprawdę nie podziwianie widoków przy 3 gdzieś tam interakcją ze znajomymi, z którymi rada miasta na rowery elektryczne fajnie pozwala rozwinąć i 6 0 70 km 8 0 na takie wycieczki weekendowe zaś mają z powrotem rekreacyjne, a nie ani wyzwaniem, żeby tylko 2 osie wycięliśmy część programu on z tego, że powiedzieli, że piłkarz rywali w trybie 4 200 km samochodem elektrycznym tak teraz powiedzmy o kolejnym wyzwaniem, które sobie stawiasz, a chodzić pewnie atest zasięg tak nowym i sierpniu będziemy chcieli w w Polsce ściągnąć do Polski MF w ramach tego projektu Tesla Chateau PL z ściągnąć do Polski inny test o największym zasięgu to będzie z MO del Estado de i zrobi się jej test zasięgu na torze, czyli takich warunkach troszkę sztucznych anonim no czynne będzie miała dosyć wolno na pewno poniżej 50 km przypuszczalnie około 4 0 na godzinę to będzie trwało trochę, ale my chcemy zrobić dużo kilometrów na pewno więcej niż rzekoma 50 3 600 km zobaczymy czy się ostatecznie zakończy celem byłoby, choć więcej, ale czy się uda to zobaczymy w sierpniu czy po prostu w ten sposób pokażemy, że samochody elektryczne przejeżdżające zwiedzałem coraz większy zawsze dokładnie, bo to faktycznie z roku na rok się zwiększa, kiedy my w 2 mogła się pierwszego w inny niż samo światło ten zasięg takiej innym codzienne to było około 100 km w tej chwili nowszy niż ma ma już 10 0 pięćdziesiątego codziennego zasięgu lada moment we wrześniu wychodzi kolejny model, który będzie miał przypuszczamy około 2 5 0 tego codziennego nie mówię o tym, katalogowe tylko takim na konserwatywnym bardzo podejściu na miasto się z zmieniał tak samo Tesla postępuje wiele innych pojazdów czy rowerów też te baterie po system się mniejsze bądź w tej samej wadze i wielkości baterii mieści się nieco więcej Warta godzin tak naprawdę jeśli chodzi o samochody elektryczne pojazdy elektryczne rowery hybrydowe też wszystko dziękuję bardzo dzięki serdeczne MRR, a w magazynie reporterów moimi państwa gośćmi byli pasjonaci właśnie takich pojazdów elektrycznych, czyli Tomasz Gać Tomasz Przygodzki i wcześniej Izabela Augustyniak program prowadziła Katarzyna Giedrojć do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN REPORTERÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA