REKLAMA

Komisja Europejska stawia ultimatum w sprawie sądów. Ziobro odpowiada: Mniej buty i arogancji. Gościem Macieja Zakrockiego był prof. Robert Grzeszczak

Co się stało?
Data emisji:
2017-07-26 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co się stało ich w ich rodzin w co się stało wracamy do decyzji komisji Europejskiej, o której na konferencji prasowej powiadomił pierwszy wiceprzewodniczący Frans Timmermans, który poinformował, że komisja przyjęła trzecią rekomendację, której udzieli Polsce w ramach procedury kontroli prawo praworządności rozpoczęte jeszcze w 20 16 roku w reakcji na kryzys wokół Trybunału Konstytucyjnego co to wszystko oznacza i czy można tak jak się wydaje do tej pory przez Polski Rozwiń » rząd z lekceważyć te rekomendacje komisji to w pytaniach goście audycji pan prof. Robert Grzeszczak witam serdecznie witam witam serdecznie pana rektora państwa specjalistka od prawa Europejskiego Międzynarodowego nowy styl nad morze po kolei co to jest, że komisja przyjęła trzecią rekomendacji oznacza to, że komisja kontynuuje pewien inni już coraz bardziej krytykowany na salonach Europejskiej, że to nazwę to znaczy, iż w kuluarach samic instytucji unijnych i też różnych urzędów pańscy innych państ w członkowskich sposób procedowania takiego wyczerpującego, o czym cały czas macha czerwoną flagą, mówiąc że oto właśnie ona się zbliża jak już Zbrzyzny całkiem do nas do was to uruchamiamy procedurę tak już teraz powszechnie nazywana atomową, czyli taką, która ma doprowadzić do zawieszenia niektórych prawach członkowskich no bo pamiętajmy, że kraj jako takiego ich wyrzucić z Unii nie można przypomina RAŚ natomiast komisja wciąż prowadzi taką mamy politykę to też można zrozumieć wyczekiwania zbliżenia z barier na pokazywania, że to już naprawdę ta ostatnia rekomendacja, że naprawdę już niema pola do przyciągania, po czym pojawia się kolejny pakiet kolejnych usta w w sposób oczywisty łamią polską konstytucję, a za tym idzie te RIA w związku z ich związku z tym traktaty unijne i komisja na nowo mówi o właśnie typowe pakiecie mówi właśnie rekomendacje więc, odpowiadając krótko jest to kolejny raz rekomendacja w tej miękkiej procedurze, która ma poprzedzić raczej ma doprowadzić tego, żeby nie uruchomić art. 7 a, więc zawieszenie członkostwa w tylko ruszą pierwsze reakcje ze strony polskich władz i właściwie one nie różnią się specjalnie od tych poprzednich rzecznik rządu pan Rafał Bochenek mówi o unijnym szantażu kolejnym, które oczywiście Polska nie ulegnie, a pan Zbigniew Ziobro minister sprawiedliwości w mówi o tym, że pan nie wyobraża sobie właśnie taki sytuacji, żeby Polska miała polegać szczególnie panu Timmermansowi i wręcz tak osobiście zwracała uwagę, że nie dał ten pierwszy przewodniczący komisji Europejskiej to powinien wykazywać w swoich wystąpieniach i buty i arogancji wobec Polaków, że Polacy są na to bardzo wrażliwi i t d. no to jednak każdy naród widzi inne myślę, że nieszczególnie tylko Polacy byli byłyby Lis jest też Merlina na buty natomiast buty niemałą, bo wiceprzewodniczącego komisji Europejskiej ma to miasto rzeczywiście polityka chce dobrze jest spersonalizować problem to znaczy powiedzieć to jest ten routera lub te osoby, które są przeciwnikami wrogami i spiskuje przeciwko Polsce wtedy koncentrujemy się na tym jednostkowym obrażeni widzimy w obu ucieka nam tak naprawdę sedno sprawy trzeba pamiętać już od nie, odnosząc się do tych słów może Timmermans lub innych to jest wróg Polski ja tu my chcemy dobrze to ne trzeba pamiętać, że komisja działa jako pole ekologii i Kolo Kolegium, czyli Gremi wspólnie tam nie podejmuj decyzji KE przy liczącej 3 grupa osób tylko albo donośnie, jeżeli mnie głosy się po są filmiki protestuje albo głosowa, głosując podejmie komisja decyzje więc, żeby podjąć inicjatywę n p. skargę przeciwko Polsce to większość komisarzy musi być za takim rozwiązaniem i to, czego Polska podziemna Polska to taka, że taki członek Unii na gapę Otóż paru lat, a przynajmniej od stycznia 20 16, kiedy mamy jasno powiedziano łamie się zasady unijne zróbcie coś z tym ambiwalencji robimy idziemy dalej to gapiostwo oznacza, że jesteśmy w unii, ale jem no ale bez biletu w tym biletem to socjologia to są pewne standardy, które z są osłabione przeinacza one i teraz my mamy pretensje mamy oczekiwania natomiast nie przyznajemy się do tego, że raczej nie chcemy współuczestniczyć n p. relokacji uchodźców to jest coś co jest co może dziś nam ucieka, ale komisja Europejska, a to był siódmy będzie nie będzie wiadomo, że nasz WIG w połowie tej procedury Węgrzy wolą mieć już ich tutaj dosyć mówiliśmy zresztą ba wolą mieć gorszego ucznia w klasie tym uczniom gorszym jest teraz Polska mniej na nich spada odium, a tego, choć dalej, ale zmierzają w nie znaczy, że nie mają honoru Wanda bronić Polski w związku, z czym ich stronę co siódmy będzie ich nie będzie, ale tu coś już realnie dzieje to są skargi, które komisja wnosi do Trybunału w Luksemburgu, czyli tego Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej przeciwko Polsce za co za łamanie prawa unijnego, pomijając już Puszczę Białowieską i wycinkę tam mamy już zaawansowane postępowanie, pomijając brudne powietrze i wiele innych to teraz to co się dzieje z bardzo po zaawansowana skarga to jest to, że Polska nie wywiązała się jak Czesi oraz Węgrzy z realizacji w żadnym zakresie decyzji o relokacji uchodźców niż tutaj koloryt komisja nie odpuszcza, a w Górze wydał właśnie dzisiaj powiedziałam szczerze przesłała tak naprawdę to wczoraj już uzasadnioną opinię, czyli wyznaczyła zakres zarzutów dla polskiej 3 i Węgier i działa tylko miesiąc na odpowiedź to znaczy, że nie chce, który złożył już przeciągać słyszałem głosy, że to zły okres na to, żeby takie sprawy prowadzić, bo Europa na wakacje tak Polska na wakacjach widzimy także te instytucje unijne i adres Trybunał nie jest do końca wakacji jest sędzia dyżurnym są przygotowani na to, żeby procedować oczywiście niejeden sędzia będzie rozpatrywać skargę ale zanim dojdzie do rozpatrzenia skargi, a więc przyjmijmy, że za miesiąc Polska jednak przyjmą inne niż Chin trudno mi sobie, bo jest dobra, że Polska przedstawi proces relokacji dlaczego, dlaczego tego nie wykonuje na gęsto wówczas komisja jest już zdeterminowana składa w zakresie tej właśnie dziś opinii może wyżyję przelewa na poze w i składa poze w o Trybunał czy też stanie, a on pod koniec sierpnia wówczas dodajmy też Kalisz to akurat to nie jest jakaś szczególna procedura prawda, bo to robić często państwa z różnych powodów tak lub mniej lub bardziej zamierzony łamią unijne prawo i od tego m. in . jest komisja Europejska, która czuwa nad tym, żeby prawo nie było mamy już tego jest Trybunał w Luksemburgu, żeby ewentualnie rozstrzygnąć prognozowanych Otóż to Otóż to jest tak między w każdej rodzinie są spory same gafy są one zawinione niezawinione uchybienia, a tego komisja Trybunał jako sąd niezależny ostrzega zostawią uchodźców, ale znowu rzeczy przecież my Polska przyjęła raczej rząd doprowadzi do przyjęcia 1 z ustawy reformującej sądownictwo o ustroju sądów powszechnych bardzo poważna ustawa dlatego, że to dotyczy nas wszystkich to są sądy rejonowe to są sądy w tej niższej instancji Sąd Najwyższy, a więc tam, gdzie pierwszy raz spotykam się z miast możliwości dochodził swoich praw te prawa możemy wyciągać albo spada do krajowego rozprawa unijnego dlatego tym się interesy komisja i komisja zarzuca nam, że MF, przyjmując taką ustawę muszą art. 19 traktatu Unii Europejskiej, mówi że trzeba, że państwo członkowskie musi zapewnić niezależność mają zniknąć sądownictwo, które zapewni przestrzeganie prawa unijnego prawa w państwie członkowskim niż tutaj mam już po konkretną podstawę, którą możemy odnieść do tego coś jest aktualnie dzieje i dlatego ta skarga jest zupełnie czymś innym, ale nasze i ta skarga jest o tyle ich ważniejsza w tym momencie, bo tam nie głosuje się to komisja pod dno podejmuje razem kolokwialnie Genkow kolegialnie decyzje i wnosi skargę złożą się spodziewać teraz kolejnego kolejne skargi właśnie z ustawą w związku z ustawą o sądach powszechnych w, a wracając jeszcze do tego w Wilnie w tej broni atomowej bo gdy ta sytuacja, jaka ja kiedyś nazwałem do pewnego lekceważenia tych w tych tej rekomendacji czy tych działań ze strony komisji Europejskiej powtarzane ciągle, że to jest forma dialogu z rządem, dla których to dialog rząd odpowiada w no może nie w sposób satysfakcjonujący wszystkich to gdzieś właśnie zresztą tydzień temu już komisarz Timmermans prawdą mówił o o groźbie uruchomienia art. 7 w ale wszyscy mówią straszyli Węgrów, a wiadomo było, że jednomyślności w tym drugim etapie art. 7 nie będzie w radzie Europejskiej teraz straszą Polaków Viktor Orban zapewnia że, że jest stanie po stronie Polski niech sobie straszą, ale bez słyszy się, że przy takiej postawie państ w i w Brukseli zaczyna się, jakby to powiedzieć kombinować w trochę z prawem i jej rolę gdzieś tam też słyszałem na korytarzach różnych takie opinie w, a może byśmy w takim razie wobec Polski i Węgier zablokowali oskarżenia o naruszania w 2 traktatu głównie art. 2 podzieli w radzie Europejskiej głosowanie wspólne przeciwko tym 2 państwom, a wtedy żadne z nich nie może brać udziału w głosowaniu w oczy to jest możliwe to jest możliwe jest to pewna opcja od dawna już podnoszona wśród doktryny, a więc wśród prawników zajmujących się europejskimi jest to dyskutowanej też kontestowane co znaczy nie jest tak jednoznaczne można przytoczyć argumenty nie jest napisane, że nie wolno Otóż to my przypominamy o procedowanie nad ustawą osądzie najwyższym w Polskim parlamencie, gdzie 1 poprawki w komisji blokowano blok, więc miałby nic nowego tylko na poziomie Unii w związku z tym skoro u nas można to dlaczego tam nie można byłoby zablokować jest to rozwiązanie byłoby to rozwiązanie sytuacji no myślę, że bardzo kontrowersyjne i wówczas taka decyzja oczywiście byłaby zaskarżona do Trybunału przez Węgrów Polaków to poprzez procedowanie ciekawe co trudno zatem odpowiedział, ale taka możliwość jest zatem pamiętać, że na obu państ w członkowskich mówi się, że są panami integracji panami traktatów czyli kto państwa decydująca jest tak w latach do państwa mówią jak też te traktaty należy to zaszczyt państwa kształtujące traktaty akt ostateczne słowo co do wykładni tego co tam nie należą do Trybunału karta jest otwarta nic nie przesądzone, ale rzeczywiście jest taki pomysł jest jeszcze co więcej pomysł, żeby wprowadzić nowe procedury taki, który by można było ustanowić się nie, zmieniając traktatów ponadto teściowa jednomyślność, które doprowadzały do dyscyplinowania takich opornych państ w jak Polska Węgry Nigel de facto, więc z przeszłości pana zdaniem czy to jest w rzeczywiście słuszna postawa czy błąd ze strony polskich władz czy węgierski, że w pewnym sensie właściwie lekceważy się te możliwości oddziaływania instytucji unijnych, bo jeszcze jest 1 argument, który często jest przywoływany Unia Europejska szczególnie w tym po tym okresie kryzysowym, który przyśpieszy może do końca się nie skończył nie będzie chciała stosować zbyt silnego nacisku na państwa już nie mówiąc o sankcjach no bo to może właśnie w tych państwach i gdzie indziej również tworzyć takie antyunijne nastroje zobaczcie jak ja jak oni się tam właśnie starą gejszą taksy w tych w tej Brukseli i t d. a z paypala paradoks, bo rzeczywiście kryzys odmieniane przez wszystkie przypadki pojawia się już od paru lat wyjście Wielkiej Brytanii z Unii nie przysparza nie dni przed dniem nie ułatwia wyjścia z tego kryzysu, ale po paru z paradoks polega na tym, że w czasie kryzysu łatwiej jest o zintegrowanie się przyjmie pewnej części i odważne reformy mamy ewidentne integrowanie się paru państ w Hiszpanii Francji Niemiec panują dość mamy euro państwa te nie są el euro, który ujęto w prostej Polska, chociaż prawnie mamy JF przyjąć do wspólną walutę państwa, które nie są po się reformować państwo, które nie są wykonywać raczej podążać zgodnie zgodnie z fasolą Rumuni i sobie z państwami demokratycznymi prawa niż nie będą w pełni w unii i to po proces pełzająca magiem marginalizacja naszych zaczęła to nie jest tak, że to coś co nam grozi cóż to już trzeba pytanie na tylnej natomiast czy nam się uda i kiedy i ich i kiedy właśnie odwrócić te ton ten cenny to Marcin tam marginalizację to spychanie nas podrosną znajdzie się nikt nie liczy Unia to jest ciągłe negocjowanie wszystkich rzeczy o 2 czuł się przez ulgi VAT-owskie poprzez ochronę środowiska, by na odnawialną energię na każdym poziomie tezy, że Polska ma swój pomysł na węgiel kamienny ta nie będzie słuchana dna to pod uwagę jako rzetelny sensowny rozmówca i wyważanie z nami teraz nie będzie miał miejsce było nas poważnie nie bierze te są właśnie marginalizacja nie tylko tych urzędników na forach na przyjęciach, ale także po prostu przy podejmowaniu decyzji w oko pewnie będzie wiele jeszcze trudnego dialogu z Unią Europejską, a wtedy w przy pan pozwoli to znowuż porozmawiamy jak z tego wychodzić na zewnątrz, że nie będzie mieć okazję poznać jak właśnie się udaje nam wychodzić i co jeszcze można zrobić, żeby lepiej oby jak najszybciej pan prezes Robert Grzeszczak specjalista od prawa Europejskiego był gościem co się stało dziękuję bardzo jak też informacje o ich magazyn reporterów zaprasza Anna Gmiterek-Zabłocka Sosin z traumy i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO SIĘ STAŁO?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA