REKLAMA

Elżbieta Zubrzycka o swojej książce "Nie poddawaj się"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-07-28 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zaczynamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska ważnymi stąd jest już nasz gość dr Elżbieta Zubrzycka psycholog autorka książek dla dzieci w tym lektur szkolnych dla dzieci założycielka gdańskiego wydawnictwa psychologicznego na wykład Owczymi wieloletnia psychologii na Uniwersytecie gdańskim, czyli państwo słyszą kobieta wielu talentów dobry wieczór w dobry wieczór państwu drodzy państwo ileż przed nami prze wspaniała książka skarg na dzisiejsze Rozwiń » czasy mną książka zatytułowana nie poddawaj się z wykrzyknikiem książka można powiedzieć historyczną psychologiczną dla dzieci nie widziałam wcześniej takiej książki nie miałam do czynienia książka została przetestowana na dziecku moim na pewno 1 test zdała bardzo dobrze moje dziecko najstarsze półfinałowym książka za 1 przysiadem, mimo że nie jest to lektura leciutka łatwa i oparta na samych ilustracjach to jest raczej lektura dla młodzieży w mecz ponad 100 stron jest to drodzy państwo książka o historii Polski, ale w zęby na gładką wiedzy doświadczenia i mądrości my psychologicznej, by i pani dr Elżbieta Zubrzycka, opowiadając o potopie szwedzkim młodzieży bardzo bardzo wiele opowiada nam o tym co dzieje się w tej chwili w naszej przestrzeni społeczno-politycznej ani razu nie, wymieniając żadnego konkretnego nazwiska czy zjawiska ner czy w ogóle nie nawet nie, stosując bezpośrednio takich paraleli mecz do teraźniejszości ciekawa jestem pani doktor czy kiedy pani pisała tę książkę to właśnie zamiarem komentowania meczów przewidziała pani jak bardzo ta książka będzie potrzebna ona właściwie z każdym tygodniem staje się coraz bardziej aktualna Fed szczerze mówiąc kibicom mało od myślałam zupełnie inny były one nie pobudki robione lizać miała wcześniej stworzę taki program przeciwdziałania przemocy dla dzieci oparty na różne książki z takim założeniu, że dzieci najpier w trzeba czegoś nauczyć, a potem od nich pewnych zachowań wymagać my natomiast w szkołach żądamy, żeby dzieci już umiały przekażemy je za niewłaściwe zachowanie, ale nie przygotowujemy ich wcześniej nie każde dziecko z domu wyniosło nastawienie pokojowe towarzysko życzliwość serdeczność współprace bardzo wielu domach takich rzeczy po prostu nie można się nauczyć i tutaj byłoby miejsce dla szkoły, żeby dzieciom przekazała sposób w jaki można się komunikować jak można prosić, jaki poseł grzecznie odmawiać w jaki sposób współpracować Night i temu miał służyć tamte książki, które zaczną się w przedszkolu i przy przez szkołę podstawową i to co dla mnie było ogromnym ogromną satysfakcję to dużo nauczycieli słyszałam, że rzeczywiście szkołę tę część przerabiają to gołym okiem na korytarzach widzą mniej przemocy, bo dzieci się zachowują taki sposób głównie, dlatego że nie rozumieją co robią teraz jak widzę te konflikty, które się dzieją coraz silniejsze w szkołach coraz więcej przemocy to pomyślałam, że trzeba pokazać, a jednocześnie nad przeczytam naszą książkę tak taką książkę szczęśliwy mózg, który bardzo ładnie pokazane jak mózg w naturalny sposób inne w naturalny sposób wyszukujemy różnic to jest bezpieczne to jest łatwe rozpoznawanie świata i on po prostu cały czas widzi różnicy natomiast, żeby zobaczyć rzeczy wspólne trzeba włożyć pewien reżim, żeby się porozumieć i uniknąć konfliktu co trzeba włożyć wysiłek, toteż tak jak się, mówi że Zwoliński nachalne i jej się narzuca obroty dobra stoi zboku i czeka, żeby je wygrać, więc tutaj też coś takiego, żeby zachęcić dzieci do uszu uzmysłowienie sobie, że łatwo się wpada w konflikty łatwo kogoś namówić do konfliktu łatwo komuś jest zaszczepić negatywny sposób widzenia drugiej osoby trudniej jest pomyśleć co my mamy wspólnego dla kogo jest to książka, bo mówi pani dzieci mówi młodzież pewnie myślimy o tej samej grupie, a nasi słuchacze się zastanawiają my właściwie, by co to za książka dla kogo dla rady dla jakiej grupy wiekowej ja myślałam bardziej już o gimnazjalistach, a nawet licealistach nóż, ale zaczynam o osobach, które już zaczynają kształtować swój własny światopogląd nie tylko w obrębie środowiska szkolnego, ale też właśnie społeczno-politycznej zaczynają się my identyfikować te książki są w potopie szwedzkim, na które została wychowana przez nią babcia w kółko czytam potop w głos wieczorem przed spaniem i tutaj trzeba mieć jakieś podłoże już jakiś rys historyczny w głowie, bo inaczej ta książka robi się trudna woda jest bardzo dużo jednak informacja też pod znajdował różnego rodzaju ciekawostka 1 z nich usłyszał w takie, które mogą zająć chłopców dziewczynki i teraz życiorysu coś Jana Kazimierza i mali i Ludwiki Gonzagi na 2 lata, dlaczego nie mogłaby używać imienia Maria, kiedy przyjechała do nas na tę z tego powodu strumienie używamy imienia Jezus Forlana, ale tak, ale ja przyznam, że tego nie wiedziałam, bo nie pamiętam dopiero pani książki dowiedziałem, dlaczego ona w inny musiał się nazwać właśnie Ludwika musiałaś nazywać Ludwika tak, ale też duży taki właśnie ciekawostek z życiorysów takich jednak tego co się działo w Polsce to atakowanie Polski z różnych stron tu Rosja tam Chmielnicki do tego Turcy przygotują też siedmiokrotnie nie pamięta bolo czymś takim jak śmierć 7 ogórek to była potęga w tym czasie prawda bywa jednak nowe idee te kraje ościenne, które ciągle mają apetyt ciągle mają ochotę i zakusy na nowym zaatakowanie tego kraju, czyli jest także łóżka dla kogoś, kto już ma jakąś bazę podłoże wiedzy historycznej trochę do nich śmieci dużo kosztuje wszystko opisane, ale że wszystko jest nowe to po prostu za dużo, więc nie Koniusz teraz w szkole przerobili w kółko się w przebywa w szkole to historia nowa myśl, żeby byli, chociaż już po pierwszym przejściu historii Polski i żeby gdzieś tam sobie umieszczali też, ale co jest dość naturalny zalew jest bezcenne w tej książce to jest pierwsza książka historyczna dla młodych ludzi która, łamiąc rynku, których opatrzona pewnym nie nachalnym komentarzem właściwie pytaniami zachętą do refleksji w momencie, kiedy Nevada taka uwaga, że Jan drugi Kazimierz prowadził wojnę ambicjonalne i religijną no to już jest pewien moment do do refleksji żadnym podręczniku religijnym w ten sposób nie zostanie ujęte są oczywiście w kontrze do tego my, jaka to była wojna z punktu widzenia szwedzkiego to była wojna taka właśnie łupież chciałaby przede wszystkim, że to była grabieży to była wojna o dobro gminy o terytorium tam od razu wszystkie fakty historyczne są umieszczone inne w właśnie takim polu refleksji filozoficznej psychologicznej miny osobistej społecznej, ale bez żadnego ukierunkowanie to są bardzo otwarte pytania czy też otwarte takie furtki, a zobaczcie zastanówcie się gminy, a spróbujcie w sposób świadomy przemyślany dopasować do tego własne wartości i też pamiętać, że te wartości, które były inne aktualne odpowiednie bardzo ważne w czasie potopu szwedzkiego być może nie są adekwatne w 20 01. wieku no tak bardzo świat się zmieni problem im się bardzo kosmopolityczny i mieszkamy tu mieszkamy tam jesteśmy dużo bliżej siebie tak mówią językami przez internet, choć żyjemy żali się ona być coraz mniej wydawał się, że wszystko nic wobec Rosji, ale tak nie zauważamy no bo właśnie tak funkcjonuje nasz umysł że, że on właśnie ma skłonność do wyszukiwania różnic, a ja sobie czasem myślę, że jakoś tak odnosimy się teraz do tego elementu politycznego taką prostą metaforę, że czy to są złe efekty kwestie polityczne, że są kwestie kłótni w klasie czy pasa jakieś dziecięce przepychanki rynek to jest tak, że jeżeli przyjmiemy mało dla rady polityki polityka jest przy nim jak rower tak jedni ciągną za przednie kółko z całej siły ciągnął za przedniego koła wołają tak tylko przednie koła, a nawet wytycza kierunki, a inni ciągną za tylne koło do siebie mówiąc tak tylną oś tylne koło min napędza danych o umocowany jest łańcuch, gdzie za boczne kółka mówią tylko boczne kółka, żeby utrzymać równowagę i się nie przewrócić jak ten rower ma jechać do przodu jak każdy ciągnie winną stronę i może to jest taka prosta metafora dla młodzieży, że jeżeli chcecie, żebym pojechał na stosie musi się porozumieć w i też to na co pani zwraca uwagę, żebyśmy my dorośli rozumieli młodzież jak oni postrzegają ten rower netto zwraca pani uwagę już takie części skierowanej bezpośrednio do rodziców do nauczycieli pedagogów, że percepcja dorastającego człowieka na świat jest obarczona pewnym uproszczeniem i tak dorośli tak jak pani mówi mamy tendencję do rozdzielania do rozgrywania tego świata na kawałki, a młodzi ludzie jeszcze bardziej mają tendencję do takich surowych czarnobiałych ocenić oknem do surowych czarnobiałych ocena oni też bardzo ulegają modom domy dorośli też i to chyba w ostatnich kilkudziesięciu latach mocno się nasiliło, ale młodzi tak oni są bezpardonowej to nie jest tak jak już coś wierzą tak bez Rushdie wroga klasowego i Reagan też oni po prostu proces jeszcze dojrzewania jest jakiś rodzaj niedojrzałości, że te niuanse są dla nas dla tych młodych ludzi bardzo takie właśnie czyni zauważalne ja myślę, że to łatwiej zwyciężyć czarno-białą rośniemy doświadczenia z czasem zauważamy, że myślimy, że ktoś miał rację, a potem walczymy o, a jednak w leasingu chyba trochę miał 2 maja ma absolutną rację 100 % moje idealizm ma zastosowanie wżyciu o okazuje się, że jednak w pewnych obszarach nie, a nie doceniłem tego nie doceniłam tamtego, ale uczymy się takich szarości, ale nie chce się negatywnym tego w sensie życia nie są jednoznaczne, że nawet osoba, która myślimy, że się mylili być może coś widzi inaczej i może w tym jest też troszkę słuszności i trzeba ogromnej dojrzałości, żeby umieć wsłuchać w tych naszych przeciwników i zastanowić się, bo oni prawdopodobnie chcą tego samego co my na konto jest najciekawsze także inżynierem obrazują na te same wartości z reguły tak, jakbyś intencje wszyscy mamy te same chcemy dobrze tylko droga do tego dobrze jest inna no czasem to dobrze też inaczej definiuje prawda na przyszli komuniści n p . i zaczęli mordować obywateli swoich własnych krajów no to oni mieli inne dobrze niż w głowie niż obywatel, ale większość wypadków no to mniej więcej chcemy tego samego i dobrze było sformułować, czego chcemy, jakimi drogami do tego w dość możemy, czyli innymi słowy w takich rozmowach z klasą czy z grupami, jaki jest, gdyby każdy się wypowiedział króciutko 2 zdaniami jak chciałby, żeby był to jest bardzo ważne też, o czym pani teraz mówi zachęcała młodzież dzieci w nastolatków do tego, żeby eksperymentowałem z wypowiedziami woźnicy tymi przemyśleniami z refleksjami na temat tego jak one rozumieją historię gminy jak rozumieją siebie też w kontekście tych wartości, o których historia mówi, bo tego nie ma na lekcjach historii właściwie wykuwa my fakty i mamy zapamiętać zdać zapomnieć ziemne, a Duda jest pewna zachęta właśnie do wyciągnięcia wniosków i wreszcie do potraktowania tej historii jako faktyczne lekcji życia przyszłości teraźniejszości tylko jest jedno pytanie i mam tutaj wielką nadzieję, że pani doświadczenie pomoże nam na nią odpowiedzieć LM na ile na młodzież z wpływami i moralizowanie MF czy też właśnie nawet suche podawanie faktów opowiadanie o wartościach ana ile by jakikolwiek inny modelowanie czy też podawanie przykładów net krótko mówiąc co zrobić, żeby ta książka, o których mówimy książka pani autorstwa nie poddawaj się nie była odebrana przez młodzież jako jakiś dydaktyzmu one niejako jakiś wprowadzenie ich takie, by za USD o tytuł cudu tu zobaczyć tu się zastanów nel tutaj są jakieś siły my jest ważna kwestia do przemyślenia i teraz to zrób tak jak my dorośli ci mówimy tak ciężko to inny cel minimum mianowicie taki, że ona adresowana do młodzieży w okresie ich burzy i na oporów nie tylko, że mają kłopot ze swoim fizycznym ciałem nie tylko właśnie z wartościami tego z kolegami pierwszymi miłość ami z buntem przeciwko rodzicom ani z nauczycielami wszelkim systemom, więc oni są bardzo trudnym czasie Jamroży niejednokrotnie popadają w takie dołki, a to złe stopnie, a już tak świetnie się buntuje, żeby być dojrzałym przeciwko systemowi szklane morze nie może się w nim odnaleźć rodzicami donosi przeciął wszystkie niemalże związki i ci rodzice ręce opuścili boją się swojego słoneczka czy córeczki nie ona się czuje tak zagubionej tak samo nasz jedyny pomysł, jaki znajduje, żeby rozwiązać ten problem też możesz ciąć może sobie jakiś powód po wspina się ozdoby w języku uszy nos, iż cokolwiek tam nocnej jest jakiś rodzaj protestu jakiegoś wołania często o pomoc jakiś ogolone głowy dziewcząt albo wręcz po próby samobójcze i ta książka ma pokazać coś takiego, że nie ma sytuacji bez wyjścia Polska zniknęła z mapy Europy, ale trzeba słuchać uważnie, bo pomoc przychodzi z najmniej oczekiwanej strony jak Kazimierz był zaskoczony koncern mocno się wzięło w niej w ten sposób, by ta książka ma być tak, aby móc nadzieją dla takiego ucznia, że żyje, a nawet popada w jakiś czarny dołek to Polska była najczarniejszym nie wyszła z niego, bo tak Starym zakładzie to sobie Żaneta i wyszło z niego wróciłoby stare do poprzednich granic no, więc może do poprzedniej sytuacji dziecko nie chce wracać może się zmienić im mieć ciągle nadzieję, że nawet, że w tym momencie sądzi, że to jest sytuacja bez wyjścia trudno ją na nie podnieca sama zrobić jak dobrze przypominam z okresu nastoletniego takie sytuacje, kiedy absolutnie w ogóle byłam w czarnej smole bez żadnego wyjścia dokładnie tak mi się wydawało, że każda z ulgą koniec z winy nie ma żadnej opcji trójka z matematyki i postawili na północ przejazd rozmawia co zrobić na jej Here i poniesie ma mało doświadczenia, więc nie bierze z takimi rzeczami jak sobie radzi musi przejść przez te trudne sytuacje i dozorowany potrwa do roli uważnie to hasło nie poddawali się wytrwałość konsekwencja są bardzo potrzebne niejeden raz prawda też będzie powtarzać będą trudne sytuacje, ale potem mówimy ze okresy dłuższe z takimi poradziłam, owszem, my już były trudniejsze szczeniak jest wyjście, ale wkrótce znajdę może, mówi że nie poradzę sobie sama czy sam tyle mogę się do kogo zwrócić o pomoc, a może do znajomych, a jak zaczną myśleć o jakimś rozwiązaniu to co dzieje się coś takiego, że potem pojawia się film ktoś coś mówić tramwaju i okazuje się też mówić o czymś co jest rozwiązaniem w naszej sytuacji byśmy tu zaskoczenie, bo nasza uwaga została nastawiona na rozwiązanie strona wyłapuje z eteru, że tak chorym informacje, które nam pomagają póki byliśmy na to głusi na koniu usłyszeliśmy dojeżdżała złożyliśmy do twarzy oto przychodzi potem też pani pisze, że kiedy zamykamy się na rozwiązania to wytrwałość konsekwencja może bardzo łatwo zamienić się zaślepieni tępy upór tak o tym, też pisze pani do rodziców do pedagogów Ależ to jest bardzo ważne, żeby rozumieć w jakiej sytuacji z tą młodzieżą mogą się, by tak zacietrzewienie w swoim buncie naprzeciwko mam przeciwko systemowi przeciwko szkole mecz czy też właśnie nawet by dołączyć się do dziś jedno od młodzieżówki partyjnej i w pewnym momencie ich wytrwałość ta powstała właśnie, żeby nie poddaje się młody człowiek zamienia się w zupełnie bezrefleksyjny tępy upór gminy właśnie pozbawiony, by takiej stałej refleksji obserwowanie świata to do czego pani zachęca w książce, żeby jednak raz na jakiś czas wyjść ze swojego grajdołka z Neo ustalonych już wartości i sprawdzić czy to jest nadal dla mnie dobre aktualne czyni się nie zmieniło skonfrontować się właśnie ze mnie rozwiązaniami, które płyną z innych obozów ideologicznych czy innych systemów, a może jednak ci rodzice może gdzieś odrobinę mają racji, więc jest to bardzo ważny interes wyobrażam sobie, że dla młodzieży też bardzo duże wyzwanie, żeby z 1 strony być wytrwałym konsekwentnym SZ dążeniu do jakiegoś celu, ale jeszcze cały czas czujnym, a może gdzieś to rozwiązanie jest in we wsi tak, bo wiadomo, że prowadzi wiele ścieżek jak musisz wybieramy na plażach to możemy pocztą główną szosą, ale być może to nie jest najlepsza droga być może się mylimy o rajdach skręca i prowadzi patrona centrum lub zachód wcale nie na północ, więc dobrze jest ciągle korygować, bo my w ten sposób stajemy się mądrzejsi bardziej doświadczeni właściwie mądrość polega na elastyczności w dziejach, dopóki nie pozwolimy sobie na to, żeby właśnie posłuchać innych osób to właśnie jesteśmy jak konie z klapkami na oczach, że my tylko do przodu, a nie daj Boże, by się nie rozglądał, więc to jest bardzo ważne w tej książce dużo takich jak wydobyć mądrość psychologicznych sesyjnego w cudzysłowie, że takich żółtych tabelka, a różnych ciekawostek historycznych zielonych tak, bo masz godzenie ognia narzucające, ale takim podkreślają pewne rzeczy na świat dzieli rządź no to jest takie hasło, które doskonale znamy także duży to jest właśnie tych konfliktach o ona o naszych postawach można je przyjąć albo nie bony nie są takie żona nakazują w ten sposób myśleć na początku jest ich najwięcej mamy tutaj właśnie przeglądam w tej chwili dzieje, a le, ale one nasuwają pewne myśli i one nasuwają pewien dystans do patrzenia na rzeczy ciekawsze zacietrzewieniem to ja się zacietrzewionych mnie zacietrzewienie czy to jest mój wybór czy jednak podlegał jakimś wpływom zewnętrznym, czyja chce podlegać wpływom zewnętrznym rynku jest bardzo duże takie odwołanie się do swojej wewnętrznej mądrości jak głęboko wierzę że, gdyby młodzież byłaby mniej wyzywano w szkołach pory porównywana i poniżona, a więc, by się odwoływać do ich sposobu myślenia do ich poczucia godności to rzeczywiście głęboko relaksuje usiądzie w hotelu rozluźni się zacznie się zastanawiać co mi moje wnętrze mówi co mi mówi moja godność, którą się urodziliśmy wszyscy ona potem się przejawia często nasze zachowania, ale my wszyscy mamy, ale nie wszyscy sobie z niej dajemy z zdajemy sprawy, gdybyśmy sobie nieznani sprawy i częściej zapędzali się no dobrze nie będzie własnego serca tak co ona namówi na dany temat i w głębokim rozróżnieniu tobyśmy dochodzili do odpowiedzi samodzielnie bardzo głębokich bardzo pięknych bardzo szlachetnych bardzo mądrych młodzież nie ma czasu się zastanawiać nad tym co z niej wypływa większość lekcje właśnie taka nagrać magnetofon jakąś informację natomiast, jeżeli pozwoli się młodzieży w samym myśleć jak rozwiązać ten problem niż 90 % dojdą do tego co się potem przekazuje go do owiec tylko wtedy to zapamiętają, iż każda jest też ich własne interesy tych władz też do momentu do samych w konfliktach mówi się w takiej sytuacji trzeba robić to lato nie wolno robić tego tego czy dziecko w stresie w następnej takiej sytuacji konfliktowej będzie pamiętało co myśmy mówili co ma zrobić a, gdybyśmy to dziecko zapytali, a jak są dziś co zrobić jak rozwiązać ten konflikt, żeby ona wymyśliła panią takie przekładki czterolatka się pyta, dlaczego co myślisz zrobić jestem Tomkiem, który ci zabrał autobus najlepiej zabić Tomka no tak jest to jedno z rozwiązań na pewno wtedy być już nie zabierał autobus może masz jeszcze jakieś inne i wtedy jak zachęcamy to dziecko do wymyślania kolejnych możemy go prowadzić Nowosad najczęściej coś podrzucić, ale przede wszystkim odwołajmy się do jego mądrość i sytuacjach konfliktowych w klasie najlepiej takie zaplecze, by one rozwiązały ten problem, bo u nas na miejscu tej drugiej osoby albo nawet na naszym miejscu jak dziecko jest nieznośna ciągle przerywana lekcji notowanego poprosić na, ale bez wydobyć negatywnego stosunku do niego bez złuszczanie się na niego tylko ktoś tyły na moim miejscu, by się rozwiązał problem z takim uczniem w skutkach to jest chyba nie na inny bardziej pożądane przez władze Libii już teraz przenosi się z powrotem na pole społeczno-polityczna, bo ja przeżywam najbardziej to co w tej chwili dzieje się na tym naszym wspólnym poletku, żeby każdy obywatel samodzielnie sobie w Mac tę drogę do własnego morza wytyczał i własne ścieżki wybierał jeszcze cały czas inny miał otwartą głowę na to, że może zmienić zdanie, bo pisze pani o tym, dość zachęca panie do tego, żeby przemyśleć jak myśmy dotychczas rozumieli mnie patriotyzm po prostu bubel i jak być może inne dobrze byłoby myśleć o tym, że dzisiaj mam tutaj taki fragment przytacza pani fragmenty rynny piosenki żołnierskie, a potem niestety pani komentarz wojenka wojenka cóż jeszcze zapach niż za tobą idą chłopcy malowani sami wybierani i dorastanie komentarz najsilniejsi na zdrowszą przyszłość narodu młodzi mężczyźni idą na wojnę i umierają najczęściej niepotrzebnie i w męczarniach z powodu głodu zimna chorób błędów dowódców i tylko mała część ginie szybko na polu walki no to jak pokazują dane statystyczne w bardzo dosadnie, by powiedziane właściwie jak to wygląda, kiedy pozwalamy, żeby ktoś nas prowadził przez te drogi by kiedy idziemy jakimiś wytycznymi BF drogowskazami czy wręcz właśnie mamy jak owieczki jakiegoś Pasterza jak to się kończy pani Czesi mówią o tym, że, gdybyśmy się uczyli historii taki sposób przemyślane to wiele moglibyśmy się nauczyć tak jest nawet powiedzenie, że z historii można się wiele nauczyć ja się zastanawiać czy myśmy się czegokolwiek przez 4 00 1 w 2 lub w łomy tak samo wchodzimy w konflikt ten wątek samo co jakiś czas morduje się nawzajem tak samo łatwo z nas wyciągnąć najniższe instynkty to one są tak pokonają dziś wystarczy skrobi bądź już nasz Ziomek kły pazury i geologia jest tak silną siłą napędową na przypomnimy sobie co się działo się na Ukrainie w momencie, kiedy pojawił się nacjonalistycznej ideologii gdzieś w rodzinach tak źle znosiła tak te nastroje już były w bardzo marże niż w nagraniu wzięli ze sobą tak wcześniej ich nie było problemu, ale tak łatwo rozpalić może, gdybyśmy się nad tym zastanawiali jak właśnie blisko tak jak pani wójt bliziutko pod skórą ne są te bardzo silne negatywne emocje, które za sobą pociągną przemoc, a tak walkę o mord, a może nawet i samemu poświęcenie się do tej idei w czytaj gęstego wart znacznie lepszą jazdę i spokój i zgoda on, że nie moglibyśmy wszyscy popychać na rower w 1 stronę o tym, pani też pisze najwyższym dobrem jest spokój to jest najwyższa wartość netto o tym, należałoby pamiętać, ale też no dobra wiadomość dla nas wszystkich jest taka ważna niż w momencie próby przyjmuje perspektywę globalną, że być może jest już czas na to, żeby inne jakoś mi się Solidarność to po prostu gatunkowe ogólną ludzką to jest nasz dom nasz adres nasza planeta, a może nawet jesteśmy odpowiedzialni w jakim sensie za układ słoneczny przestańmy się wreszcie dzielić na tych najmniejszych poletkach podwórkach i zastanówmy się na naszą przyszłością w znacznie szerszym kontekście w Czechach nasze idee te wybuchy i tę bombę nuklearną wpływają na osłodę występ zdecydowali się z oględzin, a poza tym dawno moglibyśmy, aby mieć znacznie większe sukcesy jeśli chodzi o inne jakieś nasze morze nie podboju kosmosu może nie kolonizacja kosmosu, ale być może już ta wyprawa na Marsa dawno zostałaby zrealizowana, gdyby nie darzą się cały czas kłócimy o to czy w ogóle ziemia jest okrągła czy płaska i cały czas mi wierzyć nie chce nawet te tematy cały czas zwracają ADO tego właśnie między sobą rzeczywiście te konflikty wojna zgadzamy natomiast trzeba powiedzieć o tym jak zawsze przypominam ten fakt, że jednak statystycznie rzecz ujmując globalna liczba konfliktów wojennych konsekwentnie zdecydowanie spada wrażenie może być odwrotny ze względu na inne obecność mediów elektronicznych wszędzie i przy każdym konflikcie i były błyskawiczne tempo informowania nas o tym, oraz różne kanały nie tylko telewizja, ale w wszystkie media elektroniczne, więc wrażenie może być odwrotny, ale statystyka historyczna jest taka, że jednak pomału mer ta globalna ilość zbrojnych konfliktów wojen spada, więc być może jednak czegoś czegoś pomalutku się uczymy ale jakiej wagi nie byłyby te konflikty, gdyby do nich doszło myślę, że głównie nas przeraża, że po prostu ostatecznej rozważymy to w planach prawda, jeżeli zaczniemy sobie strzelać tym wszystkim coś wymyśliliśmy i co odkryliśmy wiem, że rzeczywiście, gdybyśmy latem militaria nie musi wydawać tyle tych pieniędzy może o wiele mniej byłoby cierpienia chorób, bo po prostu byśmy mieli pieniądze na to, żeby to zbadać to znaczy to prawda mam teraz przed sobą kilka właśnie tych mądrości, by psychologicznych 2 żółte i 1 udzieloną w po, na których chcemy w lesie gminne zatrzymać się przypomnę, że mówimy dzisiaj o książce nie poddawaj się gdańskiego wydawnictwa psychologicznego to jest wspaniała książka historyczna psychologiczna, aby dla młodzieży my edukacyjna ne pod każdym względem rozwojowym no imamy na przele w pełna ciekawostek obniżano dawki absolutnie tak przypominam, że moje moje osobiste dziecko za 1 przysiadem testosteron i inne połknęła i było bardzo zadowolony z tej lektury czasem trzeba zrobić kilka kroków wstecz, by nabrać rozpędu przeskoczyć przeszkodę, jakie to wymowne w niektórzy nie potrafią grać w zespole, choć wszystko chcą wszystko robić sami nie jesteś sam szukaj pomocy, kiedy jesteś w potrzebie ktoś w końcu ci pomoże nam to, o czym pani wcześniej w gazie różne drogi prowadzą do celu, ale to co jest dla mnie niezwykle cenne przyczynia się zatrzymam jako rodzice, ale też jako obywatelka, którzy staram kas w kategorii zielonych w Abraham mówili w Koronowie przypisuje się następujące słowa jeśli chcesz sprawdzić, jaki ktoś ma charakter daje mu władzę w i tutaj jest bardzo wiele o tym, o czym nie myśleli nasi przodkowie kilkaset lat temu, bo nie czuje się obywatelami, bo nie mieli praw wyborczych, bo o nim nie czuli, że mają oni nie mieli wiary we własną sprawczość nie czuli, gdyby się utożsamić ze mnie i z tożsamością władcy czy z identyfikacją władcy, a dzisiaj nasza różnica różnica naszej sytuacji jest taka, że jednak mamy system demokratyczny jednak mamy pewną wiedzę psychologiczną i wiemy, że władza potrafi zdeprymować wiemy co to za eksperyment prof. Zimbardo dotyczący właśnie tych naszych pokładów zła, które bardzo łatwo ujawniają się jeśli mamy przewagę i władze rozumiemy dlaczego, że stąd właśnie pochodzi ta nasza potrzeba dotycząca trójpodziału władzy czy jakiegokolwiek podziału władzy i stałego KON stałego mechanizmu kontroli władzy, bo właśnie my jako ludzie mamy tendencję do nadużyć minę i Duda jest jak rozumiem zachęta do tego, żeby nie traktować się na osób, które są w służbie dla nas, które bez, owszem, mają władzę, ale jednak z naszego nadania jak jaśnie króla, któremu wolno wszystko no właśnie o to, że zaczną bardzo wcześnie w jaki sposób nauczyciel traktuje ucznia, na który ma pewną władzę ni Larsen ile jest wzywania poniżania i irytacji uczniami mówienia, że z nimi jest coś nie tak i nieliczenia się z ich uczuciami wprowadzania przez stresu przed egzaminacyjne go, że człowiek po prostu tężeje przestaje się uczyć z powodu tego stresu więc, jakby w małych nawet w sytuacjach no przepraszam takie żartobliwe może trochę, ale pamiętam czasy, kiedy się w toaletach w toaletach nie wisiał papier wydawała go pani po zapłaceniu 2 zł, jakie jest upokarzający jak adres przewaga, ale jak ona go wydawało nam na władzę nad naszymi plecami i ona po prostu wydawano te papiery z taką często minął wyższości, a mogę jeszcze trochę tak tego mądrze tak, a może nie prawda jest odrobina władzy już jest wyższa niż się nad ludźmi bardzo mała grupa osób potrafi nad tym zapanować ludzie mają ja to tak widzę przed firmie jak to było, że ktoś grzebał komuś coś zapłacić ma pieniądze te musiały ty dajesz usługę toyocie potraktuje z góry i poniżające bardzo liczą się łatwo uruchamia ten brak współczucia także w rozumieniu drugiej osoby brak empatii to w badaniach w tej chwili jest pokazywane także to nie jest nasze wrażenia z badania jasno wykazują małe, że władze nie masz empatii współczucia to jest jakaś średnia nowo jednak część ludzi potrafi mimo władzy zachować umiejętność dbania o innych wspierania innych, ale oni są po prostu dużo wyżej i można, by powiedzieć wręcz duchowo rozwinięcie takie osoby, które im pewnie się czują, tym bardziej starają się, aby inni przy nich poczuli się również pewni to są te osoby, które mają dobre poczucie własnej wartości jej starają się, by inni przy nich mieli lepsze, żeby po kontakcie z nimi czuje się lepiej większość ludzi zima władze lubisz, gdy inni po kontakcie z nimi czuła się gorsze, jeżeli my złapiemy nad tym kontrolę u siebie to być może będziemy w stanie zapanować nad tą tendencją prawna zjazd z biednych poniżać wtedy nie godzimy się na to, żeby nie robi w ziemi jeśli chodzi o percepcję dorastającego człowieka na świat to on bardzo często nawet jeśli jesteś świadkiem takich sytuacji to ma bardzo niską wiary we własną sprawczość albo bardzo silnie działa u niego mechanizm owczego pędu dowiedzieliśmy był drastyczny przypadek sprzed kilku miesięcy, kiedy minęły 2 koleżanki atakowały go trzecią koleżankę co zostało nagrane i publiczność milcząca, czyli w zasadzie przyzwalając na to jak wylewająca Oliwia Nowak nie nawet, ale jak wyzwolić się w młodym człowieku wiara we własnej sprawczości, że on może samodzielnie myśleć o może się przeciwstawić ja sama pamiętam ze swojego nastoletniego okresu, kiedy rzeczywiście były właściwie grupowo się, by przychodziło albo w lewo albo wprawo, ale zawsze razem nie w sensie politycznym w lewo czy sprawa, ale rzadko, kto miał odwagę ochoty czy potrzebę zupełnie, by samodzielnie wybrać własny kierunek własne wartości i stanąć tam, gdzie było mu wygodnie zazwyczaj jednak jeśli ktoś w ten impuls do wymarszu powoda Motor reszta idzie zanim, a nasza refleksja gdzieś przychodzi później albo wcale jak młodego człowieka wesprzeć w tym, że kiedy widzi tego typu właśnie zachowania innych różnego rodzaju rysy wynikające z jakiejś wyższości hierarchii przymocować postawy czy zachowania, żeby ten młody człowiek umiał się przeciwstawić, ale to ciągle na nowo trzeba nawoływać młodzieży do tego, żeby o wszystkim stanowili sami i samodzielnie myśli nawet kiedy są w grupie począwszy od tego takich książeczek przechodzi przez ulice będą napisał też takie jak biegniesz z dziećmi przez ulice pierwszej drugiej zdąży czwarty nie przed ciężarówką zaradzi w grupie przebiega przez ulice sam się rozglądaj czy jest bezpiecznie, bo każdy z nas już z innej sytuacji w tej grupie niechby przeciwstawianie się nie było już niemodne, żeby to nie było coś takiego, że mu grupa będzie właśnie taką rzecz taką osobę wyrzucać poza grą, że Tomasz salwa monolit albo wcale tak, ale dzisiaj rzeczywiście bolą przeciwstawiać grupie to, dlatego że od początku jej tego nie uczymy, że każdy z nich ma prawo mieć swoje zdanie i nie może tej grupie podlegać, ale i to co z tym wszystkim najgorsze myśli to jest to, żeby nasze dzieci nie uczymy jak należy bardzo wczesnym wieku kiedyś chłoną jak gąbka nie moglibyśmy dużo dobra wrzenia, ale zaczną tak obszerny i przekazać to na koniec w klasach bardzo często liderem grupy staje się osoba, która imponuje zachowuje się kompletnie niewyobrażalne dla danego dziecka zbyt szczelna niegrzeczna mówi brzydkie wyrazy przeklina najlepiej w całej klasie przepycha się dziś trochę boją, a trochę podziwiają mówili za chwilę liderem staje się ktoś, kto po prostu był prawdopodobnie w domu bardzo źle traktowany, która nie umie z współ pracować w grupie ktoś z nich życzliwy innym do przenoszenia do grupy takie zachowanie taki sam doznaje w domu wcale nie chcemy, żeby nasze dziecko do takiej grupy przy należało, bo my nie chcemy takiego dowódcy czy takiego przywódcę w Europie, ale musielibyśmy się naprawdę zająć dzieckiem, żeby ona miała różne ciekawe zajęcia, że znajdowała się w różnych środowiskach, żeby zobaczyła, że w tym środowisku dzieci są osoby życzliwe wspierają się mówią sobie miłe rzeczy chwalą się za dobrze zrobione rzecz, a w tej grupie wyzywają się wyśmiewają szkalują oczerniają nie chce tam być, ale nie ma wyboru to samo powiedzieć, że może być kilka Donalda to powinniśmy dostarczać dzieciom tych różnych środowisk bardzo wcześnie tylko kiedy na cały dzień w szkole jest zdany na na prowodyra klasowego, a rodzice na nic się nie da zrobić takie dziecko trafiło do klas no tak, tym bardziej że bez dorośli ludzie zdają sobie sprawę też z tego mechanizmu, że tak jak pani powiedziała tak to przekracza granice tank to nerek bardzo wyraźnie rzuca się w oczy w swoich działaniach z 1 strony niepokoją też, ale z drugiej strony wzbudza nad podziw jeszcze, aby ta osoba, która ewentualnie miałaby odwagę, żeby się przeciwstawić prawdopodobnie nie zyska takiego poparcia, a to ze względu na zjawisko, o którym pani pisze w książce tak chciał zacytować panią w spokojni pokojowo nastawieni ludzie się nie liczą oni nie chcą walczyć liczą się radykałowie ludzie skrajnych poglądach i bezkompromisowych metodach postępowania w łatwo ich poderwać do działania w, choć jest ich stosunkowo niedużą przemocą wprowadzają swoje idee zastraszając, mordując pomyśl o działaniu komunistów w Rosji Polsce czy Chinach radykałowie u władzy wymordowali miliony swoich rodaków z własnych obywateli akurat drastyczny przykład drastyczny, ale tak jest po prostu tak jest i to widzimy w różnych krajach, gdzie zmieniają się systemy polityczne, że osoby u władzy boją się tego milczącego broczącego tłumu w związku z tym każdego prowodyrem tego tłumu każda z głowy uchylającego się na trzeba nerwy zamordować zastraszyć, a teraz wielkie wyzwanie dla dorosłych dla nauczycieli dla rodziców dla pedagogów jak z cierpliwością spokojem i zrozumieniem w przyjąć poszukiwanie tych różnych dróg przez młodego człowieka, za którego jesteśmy odpowiedzialni ten młody człowiek idzie na to swoją wymarzoną plażę do tego morza mają różne głupoty po drodze krótko mówiąc im na tym polega młodość i my powinniśmy na tym przejściu na apel do porządku dziennego i w jaki sposób to zrozumieć to znaczy raz pojawia się toczą pani mówiła różnego rodzaju metalowe ozdoby w języku w ciele tatuaże i różne rzeczy, które tradycyjnie uważane są za przejaw buntu bardzo często właśnie tak jest mecz czasami, gdy pojawiają się właśnie jakiś bardzo radykalne poglądy dotyczące 3 uchodźców czy gminy i społecznej roli kobiet mężczyzn jak tutaj nie stracić kontaktu z własnym dzieckiem w ich zrozumieć, że to jest pewien etap, że dziecko czasami musi zanegować wszystko co zostało w domu, żeby sprawdzić się przymierzyć się do innych wartości do innych postaw gdzieś poza tymi, które są jego własne, poszukując własnej tożsamości po przymierzać różne były różne zbroje różne stroje my ideologiczne jak tutaj jako rodzic dorosły opiekun pedagog nie stracić też też czujności, po czym poznać, że niebezpieczna granica ta przekroczy przekroczona, bo n p. dziecko już przekroczyło próg insekty n p. może tak to są proste bardzo metafory trafiają dobrze do pamięci rower był świetny, mówi że się tak dziecko jak walizka co włożyć do finiszu ona przez jakiś czas tam różne rzeczy jest z dnia się dzieją, ale na koniec sezonu potem 2 0 lat i ona wraca do tego co byśmy przekazali wcześniej po drodze eksperymentował, ale im więcej się pokazywali temu dziecku szacunku słuchali tego co mówili pytali je o rozwiązanie nie narzuca nie byliśmy przemoc owi nie byliśmy nachalni szanowaliśmy jego zdanie wchodziliśmy w dyskusję niekoniecznie musimy się ze wszystkim zgadzać się dziecko mówi wytyczyliśmy też rozsądne granice wolności, że o jedenastej w domu z powrotem tak, ale nie o dwunastej i potrafiliśmy tego robić w, że on musiał wynosić one to dopełnienie obrazu żal, że PiS gra na działalność rozszerzamy ją mnie, że pięciolatek do dwunastej w nocy siedział kolegi tylko 1 ma właściwie godzinach wraca do domu może ma jakieś obowiązki domowe jak współpracuje z rodzin może liczyć się z tym, że tata czy mama są zmęczeni trasą gotuje obiad, a właśnie ciasto zmywa naczynia tak, by ci wdrażamy je do współpracy, ale jednocześnie cały czas szanujemy ma się głównie to polega na tym, że my go słucham panie ciągle dajemy mu świetne porady mówimy mu co ma zarobić albo coś robimy takie przecież na pewno sobie z tym nie poradzić to jest dla ciebie za trudne i nie podważamy w ten sposób dzieci no wtedy ono będzie też umiał samodzielnie myśleć, bo ono było czasowe swoje samodzielne myślenie nagradzane to bardzo ciekawe co myślisz, gdy wzięto pod uwagę jeszcze, a może można, by to jeszcze wziąć pod uwagę co wtedy wybrano to próbuje prognozować jak być, żeby ono doświadczało, żeby też wtedy, kiedy popełnia jakieś błędy na nie odrobił lekcję uznał, że jednak dzisiaj mniej trasie wynika na tak najemca jest ocena niech sam wyciągnie wnioski nie przez naszą krytykę mecz fajnie było przyjęcie było z tym czy nie opłaca się czy nie tak, gdyż robić dalej twoja decyzja, więc złóżmy na dzieci dużo więcej decyzji, chociaż może być w naszym systemie to trudne wyjaśnia pani tam niedawno 19 latkowie miał napisać, że przed maturą, że jeśli zgadzamy samodzielny powrót kina do domów w dni muszą odprowadzić do szkoły ze szkoły wypuścić go jak będziemy my dzieci bardzo pozbawiamy praw odpowiedzialność za siebie systemowo odmawiamy im możliwość ponoszenia konsekwencji własnych działań reżimy w domu będziemy dawać tym dzieciom szansę to one będą myśleć samodzielnie i będą się z nami też chętnie konsultować, aczkolwiek oczywiście, że dwunastego roku życia mniej więcej grupa rówieśnicza przyjmuje sprawy wychowawcze i mamy na to ma wpływ, więc to jest już ta walizka była troszkę wtedy napakowany już szósta z nich, a to dużo czasu do dwunastego roku życia, ale też, żebyśmy dbali w związku z tym to środowisko, w którym dziecko przebywa w derby nie poszedł całkowicie samopas, jeżeli ona nie jest tak, bo są dzieci, które same sobie organizują narząd jakieś klubu dochodzą takie zajęcia z rysunku albo ośmielił się podoba Orbana kursy tańca podsuwają dzieciom to co najmniej na różne propozycje, żeby one miały zamienne środowiska, które mogą znaleźć znajomych przyjaciół czy nie były znane tylko na świat na grupy klasową, który się czują dobrze albo fatalnie, jeżeli my będziemy dbać o to, żeby one spotykały się różnymi rzeczami, żeby one nabierały różnych umiejętności bram z moim synem na obozie rowerowe, na którym młodzież robiła co jakiś czas posiłki przez 15 latek nie umie trzymać noża w ręku Niemiec pokryć kiełbasy sera już na chleb nie mówię ci, więc my te dzieci pozbawione pewnych umiejętności Jonasz czują w tym świecie potem zalękniony można sobie z niczym nie radzą one i ma się zająć się jechać pociągiem, żeby znowu się podłączają pod jakiegoś lidera i nie ma właśnie wtedy żadnej samodzielności żądnego samostanowienia tak narzekają, że ktoś nimi zaopiekować jak to było zawsze czy dobrze czy źle ale gdzie się wydacie te, jakie ścieżki tak jest kogo naśladować, jaki tutaj możemy polecić użytek jeśli chodzi o pani książka nie poddawaj się rodzicom, bo mam wielką nadzieję, że ta książka trafi do szkół, ale szkoła daje pani powiedziała jest w pewnym zamkniętym systemem, więc tutaj inaczej będzie się to książka mawiało niższy ma co im szansę być w domu i teraz tak ta książka jest dla nastolatków w czytanie książki razem z nastolatkiem może być dla nastolatka obciążone pewnym obciachem jeśli rodzic czy matka czy ojciec czyta z dzieckiem książka, chociaż tu na marginesie przypomnę, że Fundacja Anny ABC 2 1 cała Polska czyta dzieciom zaleca czytanie nawet wspólna lektura z 1 5 letnim dzieckiem im z tego względu, że nic tak bardzo nie zacieśnia więzi i relacji jak właśnie wspólna lektura, gdyż unikatowe doświadczenie no ale jak tutaj Bell czy ta książka pani zdaniem jest raczej lęk prezentem dla nastoletniego dziecka od rodzica i niech dziecko sobie poczyta i samo pomyśli przecież jest mnóstwo ćwiczeń refleksji takich u mnie właściwie okazji do roku zginęło aż do wymiany rozmawia jak to zrobić, żeby nie wyda aktywować przy tej książce u dziecka, które już chce mieć poczucie samodzielności samodzielnego myślenia, ale jednak, że towary zajmowałby wysłucha co to dziecko myśli po lekturze takich się w styczniowym zachęcała rodziców, żeby kupili tę książkę powiedzieli dziecko skończy wreszcie dla młodzieży Radia TOK czytam to jest historyczna to by się nie będzie to podobać nie ruszy też świetne świetne genialne drodzy państwo i tym samym mamy doskonałą porady jak z tych rzeczy robić najlepszy użytek FM szczerze, że miała to takie leki pisze książkę też o tym, zapomina co nie jest dla nas tym na audycje to czytamy w pociągu byli już parę miesięcy nie miałam oczywiście w ręku i taka była zaskoczona, że to nie jest jednak nad tekstem szablony z prostszych pisząc, bo bardzo upraszcza łam te wszystkie informacje, które wyciągnęłam gdzieś tam towar wydawcy różnych zapraw no właśnie on rodziców nie znać mam talent Tamizy byli przypomnienie o zmianach klimatycznych Żabka w tamtych czasach czerwoni byliście tak byłoby średnio kilka stopni my mniej w domu idziemy i ku temu taki dzień mnóstwo faktycznie rzeczywiście bardzo ciekawych faktów ja sama się, by też nauczyłam kilku rzeczy czy też przypomniałam sobie, bo nawet jeśli mam świadomość tego czy wiedziałam czy nie wiedziała drodzy państwo Noto mamy dla państwa te książki od gdańskiego wydawnictwa psychologicznego książki nie poddawaj się książka historyczna psychologiczna dla młodzieży w inny oparta przede wszystkim na potopie szwedzkim rynny, ale też tam jest trochę, jakby trochę innych faktów, ale też bardzo dużo właśnie tych mądrości psychologiczna życiowych od pani dr Elżbieta Zubrzycki, a Zubrzycki autorki książki te wplecione są też ilustracje mnie, ale także jest to książka bardzo dobra właściwie dla każdego wieku od nastoletniego plus próżno maile z państwa strony po książki na adres wieczór małpa Stokrotka FM wieczór małpa ta krótka FM, a ja już bardzo dziękuję za rozmowę czekamy na kolejną nel tymczasem dzisiaj naszym gościem była dr Elżbieta Zubrzycka my psycholog autorka książek dla dzieci autorka lektur dla dzieci założycielka gdańskiego wydawnictwa psychologicznego wieloletnia wykładowczyni psychologii na Uniwersytecie gdańskim bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę do następnego razu ja także bardzo dziękuję do usłyszenia zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM, a zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA