REKLAMA

Litery Warszawy. Cezary Łasiczka rozmawia z Adamem Twardochem

Studio Plac
Data emisji:
2017-07-31 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
17:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka na studio plac państwa moim gościem jest pan Adam Twardoch działacz typograficzny dzień dobry witam serdecznie dziękuję prezesom, że przyglądam się w Warszawie w sposób trochę nieoczywisty, bo pewnie perspekty w, z których możemy coś wypatrzyć jest cała masa innych, ale dlatego, że pasie typografia o m. in. zajmuje zostawia się czy Warszawy można w jaki sposób umieścić w tym paradygmacie typograficznym myśleć w Warszawie zostaje się nad Warszawą z Rozwiń » krytykować Warszawy przez pryzmat typografii tak myślę, że tak to znaczy może ja bym tutaj rozszerzył mnie czy typografia to jest to pasmo drukarskie skład czcionkami czy też te litery, które widzimy na ekranach komputerów natomiast jeszcze jest jeszcze liternictwo, czyli takie napisy wykonane innymi metodami metodami tu n p. w Starym malowane szyldy sklepowe czy neony czy chociażby napisy wszelkiego rodzaju na pomnikach, tym bardziej liternictwo niż typografia, chociaż są to oczywiście rzeczy pokrewne no i tutaj wielu do dorzuca, że wielu wybitnych artystów zaczynało od szyldów wprawdzie bardziej związany z Łodzią niż z Warszawą, ale prof. Stanisław Fijałkowski zaczynał po szyldów jest jednak tak to była bardzo ciekawa rozmowa rzeczywiście nowym z, jeżeli chodzi o taką tkankę miejską to każde miasto w sumie posiada takich warstw czy jak chodziłem po mieście to bardzo dużo zauważamy różnych napisów tak czasami odbieramy w sposób taki podświadomy jakiś nazwisk ze słów jakiś tam nas tabliczki z nazwami ulic i w przypadku Warszawy no to ja osobiście zauważam takie 4 pory 3 poziomy są takie napisy kiedyś było więcej oczywiście wykonane właśnie przy pomocy tych tych klasycznych technik neony po czy jakiś malowane szyldy sklepowe, który w międzyczasie już w dużej mierze zanikły jest muzeum miało neonów w Warszawie bardzo fajny polecam później oczywiście te są wszelkiego rodzaju reklamy znów nazwy sklepów, ale też reklamy wielkoformatowe, które kiedyś w latach dziewięćdziesiątych były bardzo bardzo bardzo paskudne, bo tam po prostu każdy wolna Amerykanka troszeczkę to co się poprawiło, chociaż nadal jest to taki dosyć mocno kociokwik do tego dochodzą tabliczki z nazwami ulic to jest coś co mnie zawsze bardzo ciekawi tu Warszawa była w sumie chyba pionierem nie pamiętam dokładnie na początku lat dwutysięcznych powstał taki miejski system informacyjny i to co to co widzimy takie niebieskie tabliczki z nazwą ulicy pod spodem jest czerwony pasek hitami nazwać dzielnicy to w zasadzie warszawiaków pierwszym polskim mieście w Polsce zostało wprowadzone w taki w taki sposób systemowy w wielu innych miastach każda tabliczka jest inna czasem są nieczytelne stare nie wiadomo, a tutaj tutaj rzeczywiście zespół projektowy niestety nie pamięta nazwisk przemyślał to bardzo bardzo dobrze zastosowali krój wschód lider opracowany z myślą o takich wzrostów właśnie użycia tak, że to jest fajne no i oczywiście jest jeszcze ten sąd ślady historyczne to jest bardzo specyficznym do Warszawy jak sobie chodzimy czy w Śródmieściu czy koło Wolina przykład to czasem takich albo szybko w w 2 albo szybko to w prezencie bardzie powoduje to wtedy zauważymy czasem na bardzo takich ładnie odrestaurowanych budynkach mieszkalnych jakieś takie tabliczki z informacjami o grze tutaj hitlerowcy rozstrzelali ilość osób że, że tutaj powstanie warszawskie czasem, gdy w innych miejscach części to są tabliczki ze tabliczki typu w tym domu mieszkał kiedyś ceni te zasłużonych dla literatury nauki i t d. z w Warszawie tych tropów takich historycznych związanych z drugą wojną światową jest bardzo duże bardzo dużo to co nie bardzo cieszy to jest to, że te tabliczki są najczęściej wykonane bardzo dobrze w sensie topograficznym część liter niczym to jest taka bardzo autentyczna faktura PL no i w oparciu o te kwoty przeróżne tropy wiodą gry to litery Znicza w zeszłym roku był taki projekt warszawskiej kroje, gdzie kilkanaście osób młodych studentów projektowania zmierzyło się z zadaniem zaprojektowania czcionek fontów komputerowych inspirowanych właśnie liternictwo warszawskim jak sobie wejdziemy na strony chyba kroje klatka chorych co tam wyniki tych prac są do pobrania za darmo na licencji open-source, więc możemy sobie z tych czcionek skorzystać i rzeczywiście, jeżeli większość tych efektów w bardzo fajne, jeżeli potrzebna nam jest zrobienie napisu literami, które są bardziej gdzież tam powietrzny oparty na polską tradycję i termiczną Annie nie tylko amerykańskie czy hiszpańskie pomożemy możemy po to, sięgnąć, chociaż pamiętam, że jak pracowałem wtedy z tymi studentami to jak w nie zapytali czy to ich projekty w trakcie realizacji misie kojarzony z Warszawą to powiedziałem, że to kojarzą mi się, ale jak na warsz ma Warszawy to one są trochę za ładne w 12 cross już, a propos albo wiaderka Cyrulik Hawana Lombard magiel Nokturn Olimpic krachu rewir tak wiele i zakład brakuje oczywiście kroju reprywatyzacja w netto kaliber i albo Times New Roman szef go pocieszyć się w, czyli czy można także swobód czeka w projektach mówi proszę bardzo mamy nawet projekt kojarzą się z miastem właśnie przez pryzmat historii przez pryzmat przez pryzmat druków ulotnych przez Fed przeznaczy ludów przez pryzmat być może prasy, która ukazała się, wybierając takie ani inne kroje fakt, gdy wspomniał pan o nazwach spania pana z ulicy tablice tak tak taktyką uniformizacji je wziął wydaje mi się, że taki pomysł żyją uniformizacji i były prowadzone już wcześniej n p . za czasów PRL-u nie był chyba taki projekt autorski kilku zrzesza artystów Ursynów Natolin to faktem Tomasz Tamborski pamiętam fajny grafik z zespołem tak to uznaliśmy też końcówka lat siedemdziesiątych i jeżeli ktoś w Warszawie wybierze się nie na Ursynów to zauważy, że tamto wszystko jest pięknie ładnie opisane i to nie tylko, jeżeli chodzi o krój, ale także ich rozmieszczenie strzałę ciężki jest bardzo mało taki właśnie partyzantki typograficzne i a bardziej bardziej jest to wszystko w taki to był to to był rzeczywiście bardzo solidny solidny projekt bardzo nowoczesny dzisiaj oczywiście można spierać o kształt tych i Connection strzałek to właśnie Adamuszek ikon pisała jak schody w dół takie przejścia podziemne to wszystko, ale to wszystko rzeczywiście jak trzynastka to porównywał z tymi podziemnymi pasażami w okolicach dworca centralnego, gdzie jeszcze parę lat temu naprawdę można się było zgubić to informacja o tym, w, którym kierunku jedzie do metra centrum to pojawiła się już 5 lat temu, a w metro już jest zbyt dużo więcej a, a ten Ursynów już wtedy rzeczywiście było schludne dobrze przemyślane, bo w tak ta nawigacja w przestrzeni publicznej i zarówno litery, jaki wszelkiego rodzaju strzałki w twarz to jest kwestia współpracy projektantów graficznych, ale też architektów ludzi, którzy rozumieją, że n p . w jakiej wielkości powinna być dana tablica, jeżeli ma być czytelna co odległości 50 m 70 m dlatego nazwy na taki tych wielkich blokach nazwy ulic numery budynków są takie naprawdę duże, że po prostu widać, jaki to jest numer budynku z sądami to jest Super z kosmosu nie zawsze fascynowała mnie o takie liter nic twojej typografia w skali mikro i 3 dni numery na drzwiach mieszkania n p. w blokach peron gdzieś na początku są niezłej formie zerwane, bo pewnie już konstruktor czy budowniczy umieszczano, ale odrywają się niszczeją albo ktoś chce się wyróżnić chce mieć własny krój na własnych w drzwiach i wtedy można zobaczyć co tam się wyrabia takty cyfry to w ogóle jest taka, że to jest bardzo bardzo ciekawa sprawa, bo oczywiście cyfry różnych krojów tak możemy czasami sobie kupić w jakim miejscu takie czy metalowe czy przy czym z folii samoprzylepnej i wykonać ten napisał samemu n p . jak sobie wymienimy drzwi w pewnym momencie warto opisujemy w wtedy wykresami ten numer, ale wydaje mi się, że w dużej mierze w tym, nawet jeżeli ktoś nie zawodowym projektantem jak tam pasuje tak n p. jak te drzwi będą od zewnątrz pokryte boazerią i to najczęściej te cyfry z numerem mieszkania są takie bardziej szeryfowie klasyczne, a jeżeli to drzwi są bardzo prosty to części bez serwował, więc w dość intuicyjny sposób komiks szansa raczej widuje swoją drogą w tym kontekście w dość intuicyjny sposób okazuje się, że ta trochę taki albo bardziej konserwatywne albo bardziej nowoczesne myślenie się łączy, bo to zbyt często zwykli ludzie sobie kupują po prostu takie litery im czytać cyfry i posługa i i moim zdaniem też fajny, dlatego że dla odmiany w takim dużym bloku, gdzie wszystko jest identyczne i na każdym piętrze te numery aż klatka jest taka sama czasem można się zgubić ci wejść do sąsiada piętro niżej i stwierdzić o przemeblował po nocnej w z sowieckim filmie był chyba oczywista KIO chłopaku, który nosił spod poznał dziewczynę poszedł ją odwiedzić potem wyszedł pojęć napoje już nie mógł trafić z powodu filmowych wszystkie bloki wyglądały my tak samo, czyli na poziomie tablic z nazwami ulic ocenia pan Warszawę pozytywnie tak bardzo dobrze, jeżeli chodzi o różne tablice pamięci także rów również te dotyczące mieszkających osób, że tu żył i tworzył w to w dużej mierze tak w dużej mierze tak i jeszcze te klasyczne takie teraz już zanikające niestety, ale kiedyś był był taki przekrój wszystkich tam tzw. czerwone tabliczki z nazwami szkół urzędów ona kiedyś były wykonywane w 1 miejscu też ręcznie miały bardzo charakterystyczne litery tych liter niestety dzisiaj już niema, jeżeli to zapewne bardzo stara tabliczka to jeszcze widzimy te nowe są robione komputerowo inaczej się tam się pojawia jakiś tańszy Roman fajnie by było to odświeżyć sięgnąć może po te wzorce takie modułowe to były takie litery o kilku szerokościach bardzo bardzo ciekawe, ale nie udało się dotrzeć do samemu do tego, gdzie jakiś szablon istnieją na pewno gdzieś istnieją i być może utworzyć cyfrową i i zacząć stosować, bo właśnie tutaj taki wyróżnik natomiast oczywiście najsłabszą stroną chyba są te szczególnie teraz jak to czy oświetlenie ledowe to różne takie mrugają set tabliczki z napisem alkoholem meble coś albo też takie, gdzie w czasie wszystko przesuwali animuje i jeszcze 10 lat temu chyba ta technologia oświetlenia była słabsza, więc one tak nie raziły w tej chwili w niektórych miejscach po prostu w środku nocy jest jasne jak w dzień, bo właściciel sklepu no light poruszymy tak to to jest zamula nam to tą naszą ulicę tym mrugających światłem myślę, że to trochę minie, ale to dla odmiany jest taki element estetyczny nie tylko zresztą Warszawy również Gdańska sam mieszkam w takim miejscu jest coś takiego jest fajnie by było gdyby, gdyby po ludzie odpowiedzialni za chociażby bezpieczeństwo ruchu drogowego, bo to czasami rzeczywiście jest niebezpieczne wydaje mi się przy skrzyżowaniach, gdzie coś mruga na czerwono trochę zrobili z tym porządek może sobie tym samym w Warszawie pojawił się też takie słupy ogłoszeniowe taki trochę nawiązujące stylem do przedwojennych czy może międzywojennych takiego okrągłych, na których pojawiają się plakaty i afisze ze Stali się pan ocenia nerwowości i plakaty i bardziej plakaty wyborcze afisze z bardziej informacyjny niż powiedzmy niż dziełem sztuki drzew czy wytwory sztuki są jak pan od rządzenia tę, ale afisz Warszawy afiszował Warszawy plakatową plakat czy akurat dziś przy bardzo dobrzy jak bardzo lubię plakat czy jest w nową Polska szkoła plakatu była kiedyś słynna później jak się pojawiły komputery to o te plakaty zrobiły się taki trochę robione przez jakiś tandetę owców panie nie mnie artystów czy ilustratorów, ale w ostatnich latach pojawiło się nowe pokolenie twórców, którzy znowu mogą się powyżej bać na plakat tak jest m. in . taki fantastyczny projektant Jan Bajtlik który, ale też wielu innych, którzy projektują m. in. plakaty dla różnych instytucji kultury i pod tym względem jesteśmy jako Polacy zmniejszyli szczególnie w ostatnich latach należy się cieszyć że, że te plakaty oczywiście nie wszystkie tak jak w Gniewie jest to koncert dymisja Rousseau w sali właśnie, że w Halle w UE może koncertować dalej być może drobnymi literkami jest napisane ku czci albo ku pamięci to są wykonawcy disco polo czy coś ale, a później takimi złotymi literami jest remis Rousseau litr to może niekoniecznie, ale od osób w ramach tej konwencji to się sprawdza byle nie było to byłby dla niej była to jedyna konwencja trochę mieszają mi tak fajnie jest jak czasem trochę kiczu, ale czasem trochę prawdziwej elegancji, a prawdziwa elegancja w typografii składaniu to bardzo często minimalizm tak roli powoli też bardzo mnie cieszy, że uczą się tego i projektanci okładek książek okładki książkowe w Polsce sprzed 1 0 lat dzisiaj to jest w ogóle nie była ziemia, więc wejście do księgarni jest przyjemne, bo to są obiekty estetyczny, więc to też się kojarzy z Warszawą, że kiedyś chodziłem do księgarni n p. Prusa tam na nowym świecie czy krakowskim Przedmieściu nie odróżnia to to większość z tych książek była Świętokrzyskie, gdzie kończy 1 zaczyna drugi po nowe no to to w większości książek, by było czekamy z treści, ale mało ciekawych formie, a dziś po no bo treści w Nysie jest sporo nadal ciekawych natomiast właśnie tą stroną formalną są schludne one są przyjemniej cenzorem jak się otwiera to nie dostaje się mówi mój kolega raka oczu tylko tylko tylko jest to już to obcowanie z tym przedmiotem w sposób miły, więc i właśnie tak witryny księgarskiej n p. dziś w Warszawie Super bardzo wam dziękuję Adam twardo działacz typograficzny lub państwa moim gościem Cezary łasiczka dla studio plac Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA