REKLAMA

O polityce i przemocy rozmawiają w Ogrodzie Powszechnym prof. Arkadiusz Stempin i Tomasz Stawiszyński

TOK Powszechny
Data emisji:
2017-07-27 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 42:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
gry dzień dobry państwu już jest dzisiaj nasze ostatnie spotkanie w tym z letnim cyklu spotkań w ogrodzie, który właściwie jest dwoje teatru powszechnego, bo teraz, chyba że na stół nie 2 × nam się w ciągu tych tych spotkań wszystkich udało spotkać dziś w ogrodzie rzeczywiście ze względu na pogodę prof. Arkadiusz Stempin jest naszym gościem dzisiaj historyk to jest dobry moment na brawa, który pracuje na Uniwersytecie we Freiburgu i także w wyższej szkole Rozwiń » Europejskiej w Krakowie wykłada, a będziemy rozmawiali o polityce znacznie od tej bardzo bieżącej polskiej polityce chyba nie wiem czy to się uda uniknąć tego tematu, bo jest gorąco niezwykle pod tym względem, ale postanowiliśmy sobie pomówić trochę takich kwestii, która jest w właściwie powiedziałbym no i interdyscyplinarna to znaczy o problemie, który można oglądać bardzo różne strony bardzo wiele różnych perspekty w z nauk dyscypliny się tym problemem interesuje każda co robi na swój szczególny sposób i my na dobrą sprawę naszą rozmowę dzisiejszą też zbudujemy wg takich 2 perspekty w, ponieważ goście naszym jest historyk, a będziemy się interesowali i punktem wyjścia uczynimy książkę psychologa społecznego książkę psychologa społecznego Stevena Pink era Batora Endo Sowała 1 czy ta książka się też po polsku ukazała nie pamiętam dokładnie, jaki jest tytuł polskiego do polskiego wydania, ale to możemy zaraz sprawdzić w każdym razie ta książka wywołała swego czasu, bo się już ukazała kilka lat temu bardzo poważną dyskusję i kontrowersje chyba najbardziej kontrowersyjna książka ozdobiona Pintera toczą się lubuje w takich różnych kontrowersyjnych tematach wywołała ogromną dyskusję i opór dlatego rząd postawił tezę, która nam się intuicyjnie wydaje tezą raczej kontr faktyczną mianowicie na, bo ja bym ją streścił także żyjemy w najlepszym ze światów, że jest za oczywiście znana i stawiano przez rozmaitych myślicieli netu witamy, ale on postanowił tę tezę podeprzeć faktografii ją to jest taka teza powiedziałbym gdzieś z przestrzeni refleksji dotyczącej moralności filozofii moralnej, ale podparta faktografii ją ita faktografii chyba jest właśnie najbardziej problematyczna i to czy ona jest użyta przez Springera w sposób zasadny czy niezasadne to dzisiaj zapewne prof. Stępień będzie z tłumaczył natomiast to, że żyjemy najlepszy w najlepszym ze światów wg Kickera wynika z tego, że w naszej epoce przemoc jest z inny przemoc okrucieństwo no i agresja w tym wymiarze, który można zmierzyć, który można przy pomocy badań statystycznych do określić na najniższym poziomie w historii taką tezę stawia Winkler jest to teza de facto podana w takiej atmosferze osiemnastowiecznych teorii postępu, która przypomnijmy głosiły takie przekonanie, że postęp cywilizacyjny postęp technologiczny jest równoznaczne z postępem moralnym, że ludzkość zmierza w stronę jakiegoś optimum nie tylko w takim sensie, że rozwijamy się cywilizacyjnie technologicznie budujemy jakieś nowe materialne struktury, które pozwalają nam przekraczać rozmaite ograniczenia, ale także w tym sensie stajemy się po prostu lepsi moralnie, że to z Anne idzie w parze z rozwojem moralnym ta teza została zarzucona przynajmniej na poziomie nauk społecznych czy nauk humanistycznych mniej więcej w połowie dwudziestego wieku chyba ci ostatni, którzy jeszcze coś takiego wierzyli porzucili te przekonania do przekonania pod wpływem oczywiście doświadczenie najpier w pierwszej potem drugiej wojny światowej Holokaustu i t d . no ale pojawił się Steven King Air niedawno, który jakoś dokonał takiej geo mówiąc z językiem współczesnym, aby dalej tutaj koncepcji i użył do tego właśnie z badań historycznych czy w statystykach, niemniej jednak oczywiście problematyczne zużycia tych statystyk była przez jego krytyków warsztat Johna graja takiego filozofa brytyjskiego bardzo ciekawego podnoszona w różnych polemikach no, więc zaczniemy od tego może w rzeczy zapytam parku o swojej twoją perspektywę patrzenia na taką książkę jak książka Pintera jak ty jako historyk w ogóle neu patrzysz na tego rodzaju przedsięwzięcie, które w dno jest powiedziałbym czymś takim dobrych graczy pewną rezerwę ryzykowne projekty, które łączy bardzo wiele różnych perspekty w interdyscyplinarnym trochę normatywnym w swoim dna w swoim charakterze to ona i najpier w odniosę się do tego pierwszego stwierdzenia, że żyjemy w najlepszych czasach pewnie KLM najlepsze czasy to te, których już nie doczekamy, bo przyniosą one i większy postęp i wszystkim chodzi w dziedzinach medycyny bio technologii ostatnio nad żoną Hanną Pink Floyd niesamowita przeżyjemy jako gatunek tylko wtedy, kiedy uda nam się skolonizować przestrzeń między galaktyczny natomiast, że chwilę się go zatrzymam przy tym westchnieniem o tych najlepszych czasach jak w dzieciństwie czytałem Tytusa Romka i członka komisji nad księgami, a dziś otwiera Anton AM w trumnach pełnili Tytus mówi taką Super puenty mianowicie dobrze byłoby sobie tam po rządach PiS realizuje u nas swoje przyszłe życie da mówi dobrze byłoby skoczyć sobie do filmu dołek na ekran do do filmu oraz do kryminalnego oraz do kina erotycznego może to będą najlepsze czasy, a będziemy mogli uskuteczniać takie marzenia natomiast ceny to kryterium przemocy to kryterium przemocy, który jest konstytutywne dla Pintera do stwierdzenia, że żyjemy w najlepszych czasach, bo potencjał przemocy jest najmniejszy zdecydowanie najmniejszy i to pomimo tego, że kiedy wychodził z domu to zgasiły ME 2 0 i tam był pokazywany kilkakrotnie zwolnionym z tempie atak 3 1 lat Kante rowerzysty 3 1 letniego rowerzysty na spacerującego po przechodnia w no ale przede wszystkim jest to taka teza niezwykłe śmiała, ponieważ gdziekolwiek byśmy się nie znaleźli na ziemi kimkolwiek byśmy nie nikt nie byli na to zawsze mamy jednoznaczne skojarzenia, bo nie ma chyba bardziej obscenicznego sformułowania niż to kiedy twierdzenie o naj mniejszym zagęszczeniu najmniejszym emanacji przemocy w naszych dziejach skonfrontujemy z tym kontrapunktem, jakim dostarcza nam Holokaust i nazwiska czy też pojęcia, które komentują Hitler Stalin Pol pot dowiadujemy się, że w ogóle odczuwamy pewnego rodzaju dystans z albo dyskomfort w momencie, kiedy próbujemy mierzyć aż coś takiego jak poziom przemocy i porównywać ze sobą nie wiem Holokaust z rzezią Ormian istnieją takie postacie w życiu publicznym, które lubują się w tego rodzaju z tego rodzaju porównaniach, ale jest coś takiego co co we mnie przynajmniej budzi pewnego rodzaju dyskomfort kiedy, kiedy się zaczyna takie rzeczy mierzyć, choć oczywiście trzeba je mierzyć no, więc właśnie to jest pytanie o metodologię jak badać pełną skalę przemocy jak one negatywnie i Korei i jakościowo a jakie inne instrumenty przyłożyć, by zmierzyć się na dramatycznie, jaka była skala przemocy w antycznym Rzymie, jaka skala przemocy była siedemnastym wieku, który w, którą ktoś ktoś mógłby sobie tak ktoś mógł sobie wybrać na ten najlepszy moment, do którego chciałby skoczyć no bo to Niewiem we Francji czas z Muszkieterów przyjedzie rowerem wzdłuż nich tych zamków Loary to można odetchnąć prawdziwym powietrzem no bo jakież to piękna musiała być to epoka, która wyprodukowała wydała takie architektoniczne perełki w UE w trybie panie były wtedy w tym siedemnastym wieku były żonami rybaków w NATO los pań byłoby nie do pozazdroszczenia w 1 wzięła mały wtręt, bo jak wyszło tych zamkach nad Loarą to przypomniał mi się mój znajomy, ale może też znany państwu publicysta lewicowy Jakub Majmurek z furmanką postulaty inną wizję socjalizmu w wg siebie właśnie jak to powinno wyglądać i hasło tego socjalizmu Jasiu podpisuje całkowicie brzmi zamek nad Loarą dla każdego ja bym proponował zamek nad Loarą wyląduje on ma być AM szambo jest najbardziej imponujący, ale Wigan, który ma tartak z dnia widziałam powiedzieć perfidne ogród na Super ogród podzielony na 4 części część warzywną część tam krzewów wokół drzew to pierwsza w życiu widziałam na fioletowe fioletowe pomidory takie malutkie wielkości tych takich małych pomidorów koktajlowych, ale wracając do tych, dlatego że niby Super siedemnastego wieku, który znamy nos kartki 3 Muszkieterów to, gdyby panie były na jeszcze w tym okresie męża wzorkami tych nieszczęsnych rybaków wiadomo w UE kutry rybackie w swych wybrzeży w Mbanku akcje taniej czytam no no w Normandii z każdego portu wyruszały na na połów ryb no i co my to co czwarty kuter nie wracał z realiami w komplecie no bo jak kuter poszedł na jedno 200 m od brzegu podczas sztormu na Atlantyku na to nie wróciła cała załoga i żadna z tych kobiet, których mężowie nie powrócili z wyprawy rybackiej nie miała statusu wdowy, czyli nie mogła wejść w Zamościu, a jako wdowa rybaka no to niebyła majętna, a losy wdowy rybaka był krótko mówiąc opłakany nie mogła wyjść za mąż, ponieważ prawo kanoniczne wymagało stwierdzenia zgonu chrześcijanina katolika, a ponieważ cała ekipa nie wróciła, więc nie było świadków, którzy mogliby doświadczyć zgonu, więc wszystkie wdowy rybaków nie miały statusu w dowolną Deutsches ten piękny wiek, który opisał Kima w na kortach 3 Muszkieterów no ale wracając do tych nowo czerwonej linii na naszej naszej nasze rozmowy tylko Hitler Stalin Auschwitz mało, żeby się do rzuciło na współcześnie Ruandy 3 czy Darfuru w Sudanie, gdzie właściwie mamy konflikt etniczny między między społecznością do dominującą politycznie, czyli tymi zmianami w, a arabskimi, a na czarno, bo mnie afgańską społecznością tych upokorzony w nie Afrykańczyków dodatkowo ta nie wiem, dlaczego w kulturze naszej północno amerykańską Europejskiej co n p. mogę zaobserwować bardzo długo nie mieszkając w Niemczech takie AK PAP z lat 2, a że luty za akcja PN, a prywatyzacja społeczeńst w i indiańskich którym przypisuje się, jakie są właśnie nieszczęśliwe pod wpływem czy też kontakcie z naszą cywilizacją zachodnią społeczność indiańska, która nie legitymuje się przestępczością nie bierze narkotyków wojny, które my znamy też trochę zdziwionego takiego źródła jak Karol May tę wojnę między komentarzami i Chiny, a potrzebami był właściwie tylko wojnami rytualnym i no, więc jak w Nakle takiego ta mniej Kontrapunktu ten nasz wiek dwudziesty 20 01. może być uważany za najbardziej pacyfistyczny i wolny od przemocy mamy tak na zasadzie nie włożenia palca w wybrane King Judy ty tego Polsat film Wrony Chrystusa jeszcze 10 lat temu było niezwykle modne WM Wołoch noszenie krzyżyka nie jako symbolu przynależności do kościoła, a mnie większość katolickiego czy protestanckiego, ale on jako 1 z tatuażem remont król kulturowy wyniknie nie zdaje sobie sprawy, kto ma 1 5 7 16 latach, bo zakłada kolczyki w postaci krzyża co ten krzyż symbolizuje blachy do tego dojdzie nikt nie reflektuje, że jest to właściwie artefakt kulturowy epoki przemocy krzyż, a ona właśnie wczoraj, na które właśnie krzyż na kanwie tego konfliktu prawnego politycznego, który przetacza się przez UE na nasz kraj z WIG spadł niedawno nad stwierdzeniem, a w 1 z telewizji informacyjnych o Jarosławie Gowinie jako o chłopcu do picia i zostawmy sobie Gowina na boku byśmy tego chłopca dobicia termin zwrotu z leksykalnych zwrot językowy, który idiom, który praktycznie o dach jest tak oczywisty, że się nad nimi zastanawiamy tymczasem chłopiec do bicia do siedemnastego do osiemnastego wieku był normalną instytucją Szacki dzieci, które były wychowywane w na dworach, czyli arystokratyczne wychowana na na dworach nie ma po tym, jak coś przeskrobał no to niebyły karane tym, że uderzyło się je w twarz tylko był przypisane do nich Pm towarzysz życia tym tzw. chłopiec do bicia, który dostawał szału w policzek czy Bóg czy w głowę zastępczą, gdy chłopiec do bicia urósł w tym samym Pałacu w tym samym dworku Szlacheckim był najczęściej w najbliższym terminem towarzyszem zaba w tego dorastającego Roman dorastającego chłopca czy 3 3 czy 3 dziewczyny moich zastępczą otrzymywał od niego haracz pewnie państwo znają doskonale postać gminna postać Fryderyka drugiego Hohenzollern, na które niechlubnie zasłużył się na historii Polski tak samo jak powinien zostawmy sobie tylko na boku i techno notabene Siudek wychowywał się w klasie ten, który przyłożył palec czy właściwie nie Polska 2 ligi 2 łatwe do rozbioru na polskim, a był w dzieciństwie niezwykle takim film, który innym budynkiem zakręcony włosami niezwykle uduchowiony uduchowiony RM uduchowione i osobowości grał na flecie na na analizie absolutnie nie interesował się wojną, ale miał za ojca takiego tyrana Military Systems prostaka krótko mówiąc chama, który zgwałcił go no i m. in . jak w kiedyś mu to Fryderyk postawił pewne muszę, że nie będzie poddawał się ćwiczeniom wojskowym to zamkną go w wieży i zabił jego najbliższego przyjaciela Romana Funka, więc ta instytucja chłopca dobicia jest tutaj windykatorem artefakty w kulturze języka jest integratorem tego jak okrutny i gwałtowny był wiek, jeżeli chcielibyśmy postawić znak równości między chociażby tym końcem w połowie osiemnastego kiedyś Fryderyk drugi na ziemi czasami Noto musimy sobie uzmysłowić każdy z nas, kto legitymuje się do nich dochody większe na głowę niż 80 zł dysponuje takim chłopcem dobicia dostajesz całkowicie bądź, kiedy my na niego zasłużyliśmy do momentu, kiedy nie ukończy 1 8 lat no, więc te zdążyły się to wygodne z 2 relokacji UE zmusiły z tego postulaty teraz nie jest zbyt ciasno, a dziś w idziemy idziemy się domagać pod pałac w nowo w dużych chłopców do widzi niebo to jak zwykle są po prostu ciebie niesamowite anegdoty, bo ja mam takie osobiste poczucie, że prezes Stępień to jest człowiek, który wie po prostu wszystko wszystkim w mieście nie ma takiej rzeczy, o których tu być natychmiast miał 4 0 różnych niesamowitych anegdot ale, jakbyśmy tak powiedzieć w sposób esencja halny, przyglądając się tym statystykom, które Pink w swojej książce umieszcza czy ta teza jest wg ciebie tezą bo jakkolwiek faktografii uzasadnioną czy nie jest pewnym po prostu postulatem, którą stawia po to, żeby wywołać jakąś dyskusja w dno to co by się na to odpowiedział, bo oczywiście prawdą jest to, że my funkcjonujemy dzisiaj w świecie w, a tutaj w tym kawałku Europy zachodniej przynajmniej na razie jeszcze w świecie, który jest właściwie bez przemocy w odniesieniu do tego jak to wyglądało lat temu wiem 1 5 0 albo 200 czy ściągnąć niemal jak się czyta teksty nawet nie wiem końcówce dziewiętnastego wieku w obszarze zachodniej cywilizacji albo pierwszej połowy dwudziestego wieku gdzieniegdzie NATO niekiedy natrafiamy na rzeczy, które w tej chwili nie mieszczą się w głowie no nie mówi już od innych ofiarę linczu jako jako dopuszczalnej instytucji wymierzania sprawiedliwości w cudzysłowie nic albo wiszących na latarniach wiszące na latarniach przestępcach i t d . i t d . to wszystko byłoby tego nie doświadczamy w tej chwili ten świat, w którym żyjemy jest pod tym względem no właśnie w jakimś sensie ascetyczny jeśli chodzi o przemoc natomiast docierają do nas informacje z różnych stron i zaproszeni są różnego rodzaju mediów, że mamy do czynienia na świecie z okrucieństwem, które jest okrucieństwem na ogromną skalę one względem tego centrum kultury zachodniej często eksterytorialny ale, ale się rozgrywano też mamy wrażenie, że to w jakim sensie i to jest pytanie na dobrą sprawę do ciebie na ile możemy mamy takie poczucie, że funkcjonujemy w świecie w jakim sensie z przemocy oczyszczonym jest wynikiem tego, że jesteśmy od tej przemocy izolowani, by ani, jeżeli nie ma to odpowiem najpierw krótko na to pytanie, a potem spróbuje to jest także aplikować do maja, gdy aplikacja zależy też od czasu, jaki mamy do dyspozycji bufet, w czym jeszcze mamy, więc tę da myśmy się z nami wyizolowali, jeżeli rzeczywiście przyjąć tę wykładnię, że jesteśmy w izolowanej od kultury przemocy topograficzne jako cywilizacja będąca sukcesorem te epoki oświecenia, bo to jest też kluczowe dla Integera i 1 z jego takich koronnych argumentów myśmy przeszli przez myśl oświecenia natomiast, jeżeli mamy rzeczywiście czas to to ja chciałbym też tak już nie do końca wszyscy wszystko wyjaśnić, ale ten rzucić tak hasłowo do do przemyślenia z pewnością to na pewno otarli się państwo taką medialną informację na 200 pięćdziesiątego pierwszego roku, kiedy znaleziono w pełnym tego człowieka po śniegu w Dolinie recital na nas na pograniczu Austriacy koło gdzieś w Tyrolu włoskim ten szkielet w LM ten szkielet pochodził sprzed 5 00 0 lat, czyli z epoki, kiedy w już posługiwano się nie tylko kamieniem, ale znam nauki zakończone kamienną twarzą mszału, kiedy uznano narzędzia metalową i kiedy człowiek był w takim rozkroku prawne między kulturą jako 2 2 01. był w rozkroku między kulturą łowiecką zbiera sztuką, a kulturą osiadłą w mojej dość szybko przeprowadzono poddana badaniu dna, a tego mężczyznę okazało się, że miał na tym swoim różnych szczątkowych płaszcza na plecach krew niebędącą jego krwią na 2 kościołach Łuków czy też resztek Łuków miał też rannych kre w w 2 innych osobników i miał jeszcze, że kre w na nożu nic się do jakich konkluzji doszli archeolodzy z kryminalną gmina rogami, że to był taki Janosik po ówczesny, który czają się w przyłączach alpejskich no bo wiadomo, jeżeli można było sforsować Alpy wtedy no to tylko przez przełęcze między sieciami tamtych alpejskich przełęczach i napadał i napadał nikt i tak pierwszy pierwsza część ciała, którą miał tam z tyłu pean pochodziła z zabicia kina członka przez przedstawiciela innego plemienia zabił go wyciągną z niego wsi jest jego ciała strzały włożył z powrotem się przed tą samą Strugą ściął nóż, który też wykazywały ślady krwi Emmę innego osobnika też za mąż przeżył na życie, że innego przeciwnika natomiast krew, którą miał na plecach pochodziła streszczenia zabitego przedstawiciela swojego kina ekranu 2 Inter brat interpretacja ta jak już w samym początku naszych dziejów wskazuje na krwiożercze i nasączone nasączoną gwałtu epoką nie zmarł ten człowiek na skutek naturalnej śmierci i tylko raz odwoła się już do dnia dzisiejszego wszyscy my mamy największą szansę umrzeć w sposób najbardziej naturalny ani na drodze przemoc no a teraz sięgnijmy do bibliotek zaczyna się Biblia od historii wypędzenia czy ta historia człowieka księga rodzaju od spełnienia wypędzenia Ewy i Adama zranił nożem potem mają to potomstwo ma Ukraina Diablo no i co jest społeczność ludzka światowa składające się 4 osób i nagle krain zaś na zabija Abla, czyli dochodzi do ryb złowił też prowokacyjnie okresie Topicar ten ludobójstwa nowo ginie 1 4 ludzkości idźmy dalej mamy tam tak usytuowanego w chronologii dziejów po Abrahama Johna Abraham ma siostrzeńca Lota lot posiada się od dziada na mszę w komorze mając pojęcia jak Sodoma Gomora, a funkcjonuje też w naszym języku wiadomo było praktykowane tam też seks analny seks się Bogu i nie spodobał państwa domach komora zostały spalone ludności wykarczowano no ale ten dobry loty mogły się Anna Kos wolisz tego nieszczęścia uciekł z żoną no ale pomnożona dokonuje minimalnego przestępstwa, pomimo że nie może się obrócić obraca się różnie nie będziemy szukali także wiedzy filozoficznej metafizycznej, dlaczego się odwróciła era czy Biblia rzeczywiście przypisujemy kobiecie aż tak wielką ciekawość co później ten trend ten też slogan i przysłowia też polskie ciekawość pierwsza druga fala czy też autostrada lub dopiekła i zostaje tutaj kobieta nie upokorzona i zamieniona w słup soli, a więc dramat z pozoru obrazić i zostajemy ukarani przez naszego Boga tylko, dlatego że się odwrócimy tam, gdzie nie potrzeba no, a takich momentów tam, gdzie nie potrzeba w naszym życiu zdarza się mnóstwo syn Abrahama nazywa się ich za najem to już znamy wszyscy tą historią, kiedy Stwórca stara się wypróbować lojalności tę Abu Abrahama i każe zabić własnego syna uczy się do tego, ale i nie dochodzi, ale też mamy tutaj napięcie w tej strony przemocy do ostateczności oraz historia i toczy się dalej to kolejne pokolenie następny dzień Izaak Jakub ma córkę ginę gmina zostaje uprowadzona oczywiście zgwałcona, ale rodzina gwałcicieli oferuje, że wykupi tę zgwałcono kina, żeby dziewczyna nie miała nieszczęsnego życia, ale bracia dziedziny żądają od tych, którzy chcą teraz zapłacić ten wykupić działki trombiny że, owszem, mogą mnie siostra sprzedaż, ale po 1 warunkiem, jeżeli zostanie dochowany parytet kulturowy, czyli cała wioska, która jest, z której pochodzili gwałciciele dokona obrzezanie pań z młyna idą na ten Gil mieszkańcy dokonują obrzezania no to mogą się państwo prawica wioska dokonuje hurtowego obrzezania dzieci mężczyźni nie krwawią i wtedy ekipa Jakuba ranni napada na wioskę zarzyna mężczyzn mordują ich i uprowadzają kobiety braci Jakuba szybko też potwierdzają cnoty, jakimi się, kierując się z, sprzedając tego najmłodszego Jakuba w niewolę Egipcjan no i potem znowu mamy do historii, którą państwo znają potomstwo Jakuba w Egipcie zostaje zamieniony jest premier niewolników to, więc znowu mamy tutaj odniesienie, jeżeli w zamian w terminie rolników Noto ani n p. w teraz zamienił speców od IT, lecz w taką mamy konotacje kulturową zamienia się całą etnicznie całą grupę w niewolników a kiedy jest ich mimo wszystko za dużo tu dokonuje się na dokonuje się mordu etnicznego na kartach Biblii nowo faraon może zamordować pierworodny ich od tych Izraelitów no i jedynym, który się udaje uniknąć uniknąć tego nieszczęsnego losu jest Mojżesz i teraz tak wyprą wypisała sobie po przeskakuje tu już WPO dobrych kilka akcji do przodu księga liczb, jakby ktoś chciał sam sprawdzić księga liczb 30 pierwszy kościół rzekł pan do Mojżesza no to teraz trzeba się wsłuchać to po części Izraelitów na media Anita no bo tu jest ta historia, kiedy w tym, że ta historia, kiedy Izraelici pod przymusem Mojżesza idą do tej ziemi obiecanej i napotykają na kocu na mieszkające tam najszybciej na świecie grupy etniczne na 1 z nich rządzimy mediami ci pomieści Izraelitów na media mitach i ruszyli przeciwko medialni to ich pozabijali wszystkich mężczyzn następnie uprowadzili w niewolę wszystkie kobiety dzieci oraz zagarnęli jako łup łup wszystkie ich bydło stada cały majątek spalili wszystkie miasta i wszystkie obozowiska namiotów i teraz hit rozgniewał się Mojżesz na dowódców wojska i natężeń czynników i nas letników, którzy wracali z wyprawy wojennej rzekł do nich jak mogliście zostawić przy życiu wszystkie kobiety zabili 9 wśród dzieci wszystkich chłopców, a spośród kobiet te, które opracowały już z mężczyzną jedynie dziewczęta, które jeszcze nie obcował z mężczyzną zostawcie przeżycia nadproże wyobrazić, że gdzieś tam między wierszami nasuwa się nam automatycznie skojarzenie gdzieś musiała zostać przeprowadzona Inspekcja, która dziewczyna była dziewicą, która dziewczyna była nie dziwi co przez przez wroga nowicjusz szamotał to kryterium nie mówiąc o tych słowach inny Mojżesza w porównaniu z naszymi czasami dochodzi element budzi ono w rwą włosy stają Dęba na głowie i ten los ten los z gmin jak media nie siedzieli kadeci i amunicji kanale GE je je złożyć ci mamy tutaj praktycznie mordy i Izraelitów na sąsiadach Tryzna autochtonów zamieszkujących ziemię obiecaną nazbyt jeszcze wiemy może wziąć innego inny windykator kara śmierci kara śmierci groziła za obrazę Boga za mnie za prace w sobotę o TM no nie mówiąc o takich przyjemnych czy nieprzyjemnych rzeczach seks homoseksualny zoo filia czy za straty ma małżeńską to i jeszcze, żeby nie pastwić się na na Biblię w przywołanym z niczego Samsona państwo wiedzą później ta historia Izraela przychodzi ten okres sędziów, kiedy to sędziowie stoją na czele premiowania izraelskiego no i 1 z nich taki dosyć ważny Samson podczas ślubu zabija 30 mężczyzn, dlaczego zabija no potrzebuje ich ubrań, by spłacić swój dług, a więc to jest sędzia sam rząd i dochodzimy do klubu, czyli do osoby Dawida no w pewnie wszyscy państwo znają pisał też Dawidowi w ogóle osoby Dawida, która uchodzi PRM jako taką informację nie druhowie Jan artystycznego z 1 na natchnienia nabyć ten dach Dawid zabił tego rozdzielić 1 Goliata mało tego dość Drezno na mniej znane jest to, że wysłał przecież jak zobaczył kiedyś nagą rezerwę z wieży wysłał jej męża na wojnę, żeby ten zginął sobie wojnę, a sam zaprosił kobietę rezerwę do swojego haremu, więc to są to są takie migawki, bo nie mamy czasu są po prostu migawki z Biblii, które jest ilustrują ten osadzoną w dniu codziennym przemoc pobita przemoc ciągnie się praktycznie przez cały Antek i chcesz pokazać jak rozumiem poprzez z tymi dawki właśnie, że nowe jak popatrzymy z w perspektywie historycznej nadzieje zachodniej kultury zostańmy przy tej zachodniej kulturze to bez wątpienia mamy jakiś proces odchodzenia od pewnych drastycznych form przemocy on pewnie jest spiralne nie jest taki w prostej linii się toczący ale w jakim sensie to co na poziomie obyczajowości wrażliwości mamy dzisiaj jest efektem czy wynikiem całego szeregu drobnych zmian przesunięć różnego rodzaju zresztą mając zapewne różne źródła w zależności od tego z której strony na dno na kulturę patrzymy tak rozmaite przyczyny byśmy wysuwali pewnie na na plan pierwszy to odczyty tych przyczyn ramię na niżej trzymać się Pintera, a on są 3 Jona tak splatają się takiej jedno źródło, które chronologicznie zaczyna się właśnie w epoce oświecenia, a który jest takim filtrem dla tej dominujący w tej kultury i przemocy, bo ta kultura przemocy ona, że chodzi przez antyk jak przez dziurawe sito, kiedy przecież pierwsza nasza element pierwsza nasza publikacja czy też dzieło pisane naszej cywilizacji, czyli 4 3, czyli homar z wojną trojańską nowych sieci prezentuje u początku naszej kultury znajduje się wojna wojna Trojańska no to też jest papierek lakmusowy tej kultury przemocy w nie będę się odwoływał do Homera którym ma, dla którego chyba taką najbardziej ulubioną postacią jest ten element choleryk neurotycznych Ajschylos, ale tam w tych, gdzie w tych wierszach tych Włodkowica w przewijają się przewijają się moty w wyciągania mózgu przez przez nos rozbite rozbijania rozpuszczania książki w dół pływania oczu no ja akurat ten na teren i elementy wydobywania poczuł przeciwnikowi 8 będzie właściwie ciągną do szesnastego się siedemnastego wieku w ucho mera jeszcze nawet taki pokojowy inne Odyseusz, który po powrocie spod Troi trzon rupii non Thompson morduje mężczyzna, którzy nie byli kochankami Penelope, ale jej admiratorem sami chcieli tam zrobili turniej wie, gdzie wielkie oczy, a jesteśmy dziś w Rzymie anty i mamy też skojarzenia z antycznym Rzymem to wiadomo, że wszyscy idą po pod Koloseum i być może w tym Koloseum najbardziej humanitarny walki to był właśnie te między tymi gladiatorami, gdzie 2 gladiatorów nie parytetową uzbrojonych my cała zabawa polega na dworcu dla Jarockiej MO na tym, by ten, który jest zdaje w szranki w upośledzone i sytuacji, bo ma gorszy oryginalne uzbrojenie i mową pokonał już do tego to faworyta, który lepiej uzbrojone i na starcie ma, ale jej 2 większe von no ale to Koloseum było świata to było najbardziej Humanitarna rywalizacja sportowa w Koloseum bardziej antycznych Rzymian Jarosz ratowało się bardziej się skosztowali, kiedy do pali przy wiązane były nagie kobiety one nie walczyły one były przywiązane do lokali puszczane dzikie zwierzęta, które to wskakiwał do nich obgryzał im początkowo czy to jedno pierwszy to drugą pierś w Ełku kaznodziei konsumował konsumował rocznie Live no i to, o czym mówiłem na zęby wiedział, jakie będziesz przykłady podawał to zamieści jakiś ostrzeżenie przed przejściem na to spotkanie z ulgą osoby o mocnych nerwach n p . albo formularz świadomej zgody właśnie na lepszy przypuszczam, że na swoje spotkania przychodzą osoby powyżej osiemnastego roku życia w Reno bywa różny natomiast ich natomiast rolę na tym, bo na tym, że w tym Koloseum najpowszechniejszą formą śmierci było ukrzyżowanie, który w, które znamy no chociażby z filmów Neo Kids Zone i właśnie czy ewolucja czy ewolucyjnie UR dzięki euro zmiany neurologiczne w naszym mózgu i dobiliśmy, czyli przeszliśmy z nami endogeniczny jakąś ewolucję w tym, że nasz rekord APT kotek z 4 i się, że zmienimy no Nieee no nie po dalszym ciągu uwielbiamy filmy Mela Gibsona w dalszym ciągu spora część naszej właśnie zachodniej populacji siedzi na grach komputerowych i daje upust swoim zamiłowaniu do tych krwiożerczych gier, więc gdzieś, a ewolucja przebiega poza naszym układem nerwowym poza naszą rewolucją w mózgu dobrze, ale nowo wiele można takich przypadków przykładów jeszcze podać na to co przed chwilą powiedziałaś koniem są współcześni gladiatorzy n p. bokserze albo zawodnicy MMA, którzy tłuką się w klatkach i to się ogląda cieszy się niezwykłą popularnością nerwy i lubimy oglądać sprawia nam to jakiś rodzaj ekscytacji wywołuje u nas pewien rodzaj ekscytacji niewątpliwie, czyli te formy obcowania z przemocą w jakimś sensie sublimuje ją przyjmują trochę mniej radykalny kształt z zrealizują się w różnych formach symbolicznych n p . z i t d . i t d . te struktury zastępcze się innymi słowy pojawiają jedno nazwisko był tutaj jedno z moich ulubionych zresztą nazwisk przywołał dane z takiego porządku refleksji też w zasadzie pretendujących do refleksji historycznej, ale raczej będących refleksją antropologiczną filozoficzną właściwie, czyli René Girard, czyli z lektury w ogóle powiada, że historia kultury ludzkiej to jest historia przemocy czy raczej kamuflować Ania przemocy przed nami samymi staramy się za wszelką cenę naszą własną przemoc zakryć schować i robimy to inne wytwarzający kulturę, wytwarzając mitologię, wytwarzając różne systemy religijne tam oczywiście chrześcijaństwo jest de Girarda momentem przełomowym był długo można, by można, by opowiadać o tym, inne od ocen oczekuje od jego koncepcji, bo to jest bardzo ciekawe natomiast w każdym razie ten zaś rabat brzmi, że niejako rozwój kultury polega na wytwarzaniu pewnych form zastępczych pewnych substytucji przemocy realnej i taką substytucji ówczesną kulturową jest figura kozła ofiarnego, ale już nie tego kogoś, kto zostaje realnie zamordowany przez wspólnotę tylko pewnej figury, którą się symbolicznie morduje cyklicznie rytualnie w ramach pewnego pewnego cyklu ku kulturowego czy kalendarza kulturowego i coś takiego niewątpliwie dzisiaj dzisiaj możemy obserwować to przykłady, które podały są formą takich wykształcenia takich zastępczych obiektów przemocy właśnie no ale tutaj powiedziałbym pytanie powstaje właściwie, dlaczego tak się dzieje to znaczy, dlaczego to jest pytanie, na które prawdopodobnie wewnątrz nauk historycznych nie można powiedzieć rzecz jasna w ogóle pewnie na niej nie można powiedzieć ale dlaczego tak się dzieje, że od przemocy odchodzimy, dlaczego tak się dzieje, że zmierzamy w stronę jednak rzeczywiście świata, który operuje na różnych formach zastępczych natomiast z tej nagiej przemocy takich przykładów, które poddały się już w pierwszej części swojej ekspozycji jest coraz mniej czy to jest wg ciebie no nie wiem ewolucyjnie uzasadniane w tym sensie, że dla gatunku jest lepiej mi, kiedy oglądamy raczej zawodników MMA, niż kiedy sami morduje się na ulicach albo gramy z gry komputerowe zamiast zamiast zamiast się zabijać czy jest jakaś inna inne czy jest jakaś inna przyczyna dziś na Rene Girard prawa oraz, że trenerzy Rene Girard twierdził, że właściwie nie można sobie wyobrazić powodu, dla którego coś takiego jak to chrześcijańskie przesłanie, które jego zdaniem rozmontowuje te struktury przemocy właśnie miałoby pojawić się w ludzkim świecie, że to jest z porządku tak kompletnie, jakby przekraczającego wszelkie dane ludzkiej natury i wszystko to co w tej rzeczywistości ludzkiej funkcjonuje kompletnie inne nie inną nie prowadzi do tego rodzaju do tego rodzaju radykalnego przekroczenia nie jest indyferentny jakoś montowanej w gatunek ludzki skłonności do zbrodni noże jego to doprowadziło do nawrócenia twierdził, że to jest nawrócenie, które się zdarzyło pod wpływem studiów antropologicznych, że najpierw tworzył swoją teorię kozła ofiarnego i Chrystusa jako postaci, która przychodzi i rozbija ten mechanizm ponieważ Niemczy czy mogę mogę jedynie nie rekonstruować tak jak państwo niech cała ta minuta zajęło to mógłbym opowiedzieć, o co chodzi o to co jeśli państwo chcą rzeczywiście nie do struktura tego wygląda w ten sposób, że to jest teoria Girard rzecz jasna, że mamy dziś w obrębie ludzkiej wspólnoty tworzącej jakąś grupę horda pierwotną nie hordy pierwotną taką tendencję do od zróżnicowania czy do tego, żeby się różnić ślubu chcemy być inny mniej niż cała reszta, a to, dlatego że podstawowym impulsem czy prawem, które na widuje nasz sposób orientowania się w rzeczywistości spragnieni mim etyczne, czyli pragnienie pragnienia czegoś co pragnie inne owym, czyli uczymy się pragnąłem się tego co pragnie innego jak spotykamy kogoś albo jak pojawiamy się na świecie i zaczynamy się w nim elementarnej orientować to widzimy, że różni ludzie różne rzeczy pragną n p. ktoś chce mieć jakiś przedmiot ktoś pożąda jakiejś osoby i t d . i t d. i my powiada, że gra niepożądana tego sami z siebie tylko uczymy się po żądać tego co inne pożąda jako naśladujemy to pożądanie i doprowadzi prędzej czy później do stanu wojny wszystkich ze wszystkimi dostaną, w którym wspólnota się pogrąża w przemocy, ponieważ wszyscy zaczynają pragnąć tego samego i ten kryzys, który zagraża wspólnocie, jakiej grupie wyobrażonej grupie na dno jest kryzysem, który potencjalnie może doprowadzić do jej całkowitego zlikwidowania, kiedy wszyscy po prostu jest w stanie wojny ze wszystkimi doprowadzą do dołu do samo zagłady i w tym momencie mówi Girard z nowo pojawia się ten impuls, który z impulsem gruncie rzeczy samo zachowawczym taki impuls, który polega na tym, że wewnątrz wspólnoty te sytuacje wyobrażone oczywiście rząd twierdzi tak to chronologicznie wyglądało w historii rzeczywiście to wspólnoty w ten sposób funkcjonowały oto spontanicznie pojawia się ktoś, kto mówi musi być ktoś, kto jest winny temu, w czym w tej chwili się znajdujemy ktoś, kto ponosi winę za ten kryzys, w którym jesteśmy ktoś do nas sprowadził tę przemoc, która nas lektura nas pożera to najczęściej jest z jakiś obcy jak dziś ktoś, kto odnosi pewne cechy specyficzne nie wiem jest niepełnosprawny fizycznie jakoś odróżnia jest albinosem albo ma inną karnację bliźnięta były często właśnie obciążane również winą za spowodowanie kryzysu i teraz wokół tego kogoś, kto staje się potencjalnie ofiarą gromadzi się ta wspólnota dokonuje mordu mordu takie zupełnie realnego niewinnej osobie no i teraz żeby, żeby to było skuteczne, żeby ten efekt był skuteczny efekt, który polega na tym, że wspólnota się godzi się nad tym ciałem martwym naczynek są wszyscy ze sobą skłóceni, ale jak już osiągają to zgoda i mają kogoś, kto jest winny i ten ktoś zostaje zabity to ta wspólnota wtedy osiąga stan pokoju ale, żeby to było skuteczne no to czas rzeczywiście obciążyć ofiarę winą za to co się działo stąd w sakralną izolacja ofiary i przekonanie, że mamy pewne boskie prerogatywy, że była w jakimś bokiem złośliwym, który nie wiem sprowadziła odpowiedź MON, który sprowadził na wspólnotę jakiś nieszczęście tak się rodzi sacrum wg Gerarda, bo to ofiara później zostaje ubóstwie ona zamieniona w Boga czczona w rytuałach i t d . i t d. innymi słowy chodzi o to, że właściwie wszystkie ludzkiej kultury powstały w taki sposób, że kogoś zabito później próbowano przed sobą ukryć ten fakt można go skutecznie ukryć tylko wtedy, kiedy się uważa, że ta ofiara rzeczywiście była winna to znaczy rzeczywiście spowodowała kryzys we wspólnocie i teraz już kończę Chrystus jest ostatni jest pierwszą wg Gerarda postacią w tekstach kulturowych stron bada, która przychodzi i odsłania ten mechanizm, bo on pierwszy mówi swoim oprawcom tym, którzy go wydają na śmierć, że robicie to właśnie wg tego wg tego mechanizmu dokładniej rzecz ujmując mu, że lepiej, żeby ustami członków Sanhedrynu jest tak taka wypowiedź w 1 z Ewangelii, że lepiej jest dla was, żeby zginął 1 człowiek, żeby miał cały naród zginąć i to jest to długie lata koszt ten moment centralny, ale Chrystus cały czas podkreśla, że jest niewinny i że że ta sytuacja, która go spotyka jest jest sytuacją mordy mordu na nich naj to jest pierwsza wg Gerarda taka figura mitologiczna czy kulturowa, która otwarcie, mówi że jest niewinna i otwarcie ten mechanizm odsłania i dzięki temu rozmontowuje ten mechanizm kozła ofiarnego i dzięki temu w skrócie duże mamy to co mamy teraz, ale dla Gerarda było to tak ekstrawaganckie tak kompletnie nie w zgodzie z terenu kim jesteśmy jakoś ludzie, że się aż 1 wrócił, więc ta gminna i ja mogę przytoczyć 4 odpowiedzi ni mniej wysublimowane od żyranta, dlaczego następuje zmniejszenie na tego potencjału przemoc, więc na pewno ta nie z powodu istnienia biologicznej ewolucji mózgu, o czym to sygnalizowane przez ekipę z chwilą mogę przytoczyć badania psychologów społecznych, którzy twierdzą, a że 80 % nas, czyli lwia część fantazjuje o morderstwie nielubianej przez siebie osoby, więc każdy z nas ma jakiegoś intymnego wroga i właściwie tak, jeżeli 80 % teoretycznie każdy z nas miałby ochotę przynajmniej fantazja, by zabić wszyscy tak niewinne oglądają go na myśli o dokładnie PRM w kulturze i filmów pełnych przemocy czy nawet karę satysfakcja, gdy się czyta z samego Szekspira, gdzie kre w też, że nie ma też metaforycznie leje się na kryte z rogu nie obfitości, zwłaszcza takie badania można oczywiście z przymrużeniem oka jest traktować, dlaczego na HOKEJ cieszy się taką dużą popularnością pomoże w tych badaniach wyszło, że 40 % kibiców, którzy oglądają HOKEJ głównie w telewizji nie jest w stanie śledzić nie losów krążka buntu taką wielką szybkością się po porusza nawet tabliczki są taką rolę nosów tronu normalną w normalnym elementem, który powoduje, że oglądanie hokeja sprawia mi LG com PL radość, więc jak się tam robić go szturchać za jej zawodnik na tych wyrwach można na tych łyżwach stąd predylekcja do wywalenia się rzeczywiście artystycznie i spektakularnie się wywali natomiast te, ale taka pierwsza naukowa, a w odpowiedzi łączy się z filozofem z opisem, który przemoc wyprowadzał z 1 źródła to jest dosyć niebezpieczna metodologicznie metoda, bo z reguły ja jestem też jest rolnikiem z reguły nie jest tak, że 1 przyczyna wywołuje 1 i jednoznaczny efekt zawsze rozchodzi się zawsze chodzi o splot przyczyn, które mają ten potencjał synergii i ona dopiero wywołują efekt no ale TM hop z twierdził, że przemoc wynika z anarchii i człowiek sam siebie nie ma specjalnych min, a efektów nie ma specjalnej atencji do mordowania, a co z kolei koresponduje z tezą dosyć, jakiego znanego z pana biologa rewolucjonisty Stevena gol dla PRA żyło aż taką sytuację, że nagle w piwnicy wchodzą państwo z latarką oczywiście z bronią z pistoletem do piwnic znalazły się w dziejach w stanach Zjednoczonych my otwieramy państwo te drzwi, a tam słychać szmery niebezpieczne jakieś takie podejrzane głosy ktoś tam w tej piwnicy jest, ale z pierwsza reakcja chwytamy za zatem z klubów, żeby uprzedzić tego, który tam siedzi w tej piwnicy i czeka na ten moment, żebyśmy otworzyli drzwi i żeby nas zabił, więc tutaj ta ten mord jest elementem prewencji PRA, ale tak zimą państwo, gdzie zewnętrze ramy dla tej sytuacji w piwnicy no to jest pytanie, dlaczego ten człowiek się tam znalazł w tej piwnicy z resztą z tą bronią no bo co drzwi były otwarte nie przybył przez nas zamknięty wjedzie tam włamał, więc mamy tutaj element szerszego przestępstwa ktoś tych drzwi nie upilnował ktoś zna wie i jeżeli przeniesiemy to metaforycznie na większą płaszczyznę Noto uznamy, że zawiodło zawiodły dziś pojęcie, czyli ramy zewnętrznej i generalnie dla operowania społeczności tymi ramami zewnętrznym jest państwo, więc zawodzi państwo, jeżeli państwo dopuszcza do anarchii to te wszystkie przestępstwa co też jest zobligowany przez wszystkie rewolucje, które działają w momencie, kiedy państwo nie nie funkcjonuje państwo Abd AP PAP dziękuję sprowadzają się do rundy 1 przyczyny istnieje anarchia państwo nikt nie funkcjonuje nie reguluje związków między członkami społeczności jest przemoc występuje tylko w państwach anarchiści z chwilą jednak kiedy po właśnie tego momentu średniowiecza zaczęliśmy tworzyć nowożytne państwo oparte na regulacjach prawnych opartych na regulacjach jednolitego czy też w miarę ujednoliconego ściągania podatku, kiedy państwo występuje ze swoimi funkcjami zewnętrznymi ochron ochronnymi potencjał gwałtu maleje to jest 1 teza im lepsze państwo i skuteczniejsze państwo tym mniejszy potencjał gwałtu społeczności zamieszkującej w gminie to państwo druga teza o jego autorem jest politolog James Dwayne, a on z kolei twierdzi, że wśród kości życia w tych historycznych czasach, przez które chcieliśmy się tam przecież bo, chociaż biblijny czasu opisywały tych niektórych ludzi, jaką ponad stuletni dziś nawet 2 stuletnich, ale wiadomo, że człowiek żył nie dłużej niż premia na tym etapie plemiennym dziś 2 2 lat, a także w średniowieczu długość życia, a jest nie miałam dzwonić, by uchronić 3 5 lat lista chorób kości życia na pewno była era i podporządkowanie się jej boskiemu porządkowi przed okresem 2 i humanizmu powodowało postrzeganie życia jako taniego życia ludzkiego w przeciwieństwie jak w opozycji do tej do tego wyobrażenia my postrzegamy życie jako coś niezwykle cennego i stąd ochronimy je i zmienia się nasza też percepcja do ukrócenia tego życia także życia na przeciwnika przy PL przeciwnika w ich trzecia teoria, która na, który autorem jest z kolei dziennikarz brytyjskiej armii Robert Wright on z kolei twierdził, że dwójka kontrahentów, jeżeli kooperuje z sobą to zyskuje i 1 i drugi jest ten moment rywalizacji jest zamieniony na kooperację ataku operacja w szerszym rzesze płaszczyźnie tworzy się mną m. in . poprzez sieć powiązań Penny gospodarczych no bo nie może być sprokurować najpierw i innych powiązane najpier w musimy spekulować powiązania gospodarcze i n p. polityka to w Brukseli Unii Europejskiej w konflikcie palestyńską chętnie izraelskim na ile jest to skuteczne to jest mniej druga sprawa, ale jest ona zachowana na to by z treści Izraelczyków i Palestyńczyków większą siecią powiązań przede wszystkim gospodarczych nie kulturowych opony są trudniejsze, ale gospodarczych, a on IT na AM i zranić ten rajd spuentował tę swoją tezę do aut takiego zdania nie powinniśmy zrzucić bomby atomowej na Japonię no bo Japończycy wybudowali mojego minivana będzie tu jest zamknięta jak w pigułce ta ta puenta no i jej celem, jakby pochodną tej teorii jest teoria Petera Singera, a i Niemca niemieckiego biologa ewolucyjnego ulubionego ulubionego naukowca Angeli Merkel, który przemawiał pisze Singer tak, który nie tylko, że to filozof tak, ale on przemawiają na na któreś tam urodzinach Angeli Merkel on z kolei on z kolei on z kolei twierdził, że jesteśmy w stanie empatyczny wyobrazić sobie, że moglibyśmy być zupełnie innym człowiekiem inną inną jednostką ludzką to powoduje, że w dniach 3 potem negowanie naszej empatii itp 4 tezy o nasze chronologicznie w górnej i teczkę i te 4 tezy one się chronologicznie pean na układają na osi czasu od epoki oświecenia, więc wspólne wspólnym mianownikiem dla tych wszystkich 4 teorii jest na osi czasu inicjacja przecież zapoczątkowanie ich zapoczątkowanie zmniejszenia się napięcia ranny i przemocy od dziś epoki oświecenia no to jest chyba moment na państwa też pytania ja będę się tradycyjnie przemieszczał z mikrofonem, bo jeśli ktoś z państwa tego jeszcze nie wie co tylko proszę przypomnę, żeby mówić do mikrofonu, bo się nagrywa wszystko będzie na stronie tokfm jako podcast dostępna, a jak się nie mówi do mikrofonu to się nie nagrywa straty dobry wieczór czy banan CEM dopiero od 2 3 0 lat 3 0 lat jak kibic świat całą ludzkość jest w stanie lepiej radzi osiągaliśmy taki techniczny rozwój jesteśmy w stanie aktywnie wyżywić się uporać się ich z Kodnia, kiedy nawet w ośmiogodzinnym dniu pracy jak nigdy w wystarczający produkować, żeby spokojnie żyć wszyscy rac nie możemy nie możemy już nikogo zamordować w tych czasach poprzednich w prawie we wszystkich nastolatek kiedyś urodziły 5 3 od 1 tylko przeżył w, czyli automatyczny była walka między tego chcieli po prostu trzeba mieć trzeba było mieć po prostu Wizz znacząco agresji, żeby być z tym jednak tym 1 człowiekiem, który przeżył, czyli od dziś ta przemoc, kiedy w dawnych czasach, kiedy ten rozwój nie osiągaliśmy wręcz konieczny, bo chce też do niej trzeba wymyślić nawet takiej taki pomysł, by raz immanentnie trakty piesze chęci do agresji tylko na wynikało, jakiej sytuacji społecznej jako tako, że myśli, że jest w stosunki z produkcyjnej tak dalej to atuty w 1000 innych rzeczy też uproszczony, gdy dzielił tylko w tej chwili z tego powodu jak Dynamic zupełnie inna odpowiedzialność moralną to rzeczywisty, iż przyczyn, czyli agresją jak i reagować na cokolwiek na tle społecznym grupowym państwowym nie ma już po nie ma już tego problemu czekamy jest, dlaczego mimo tego jak kobiety mniej żegnaliśmy jak gdyby tych prostych tych rozwiązań gwałtownych i Kulbat weź no nie wiem, kto z państwa był tydzień temu był pan Janusz reagował na nas agresją tutaj nic jednak może w Sydney w i znów nie był w porządku w sumie liczby naczyń na pewno o min zlote od adwokata to co pan mówi dałoby się właśnie ten ująć tak do tego wyścigu, w którym szczurów, który wygrywa Alfa samiec, ale jak tak sporo pewnie rejestracji, jakkolwiek już na bardziej taki szczegółowej płaszczyźnie NATO, przyjmując tę wykładnię można byłoby argumentować mokrej tylko n p. pierworodny syn mógł dziedziczyć dziedziczyć majątek po ojcu ta i inni musieli inni musieli nową łokciami się musieli się łokciami rozpychać no bo ten komfortowy model konsumowania i pomnażania majątku ojca do czego byli dopuszczeni, ale mieli jako AM szlachcice możliwość, że ponownie poszlaki, że możliwości zatrudnienia się w kościele katolickim i wypędzenia całkiem nowym dostatniego życia, bo tylko małą mysz kościelna wtedy tylko u Boga, kiedy nie wie, dokąd jest do kruchty drogę na na innym poziomie NATO sama właśnie tę wyprawę w niego graficzne i pobicia ucznia kontynentu amerykańskiego Południowej Ameryki wiązały się z tym przeludnieniem i tym elementem braku dziedziczenia przez szlachciców majątku ojca, jeżeli w 02 03. czwartym synem nano otwiera się inne ścieżki aktywizacji zawodowej poprzez GM realną operowanie poprzez realną pokonanie Atlantyku i zaludnia nie Ameryki Południowej notabene notabene właściwie do końca mało nie do końca epoki Franco długo jeszcze pomoc w epoce Franco w podręcznikach hiszpańskiej historii lat osiemdziesiątych jak ja widziałem taka była wykładnia kolonizacji Ameryki Południowej nie do nie przez przypadek nawet to dziś święto narodowe Hiszpan jest 12 października, czyli w rocznicę odkrycia Ameryki Południowej przez Kolumba symboliczna data właśnie z tym takim zapleczem intelektualnym myśmy oddali w Ameryce Południowej w swoich najlepszych synów, a więc dziś wydają się, że ma pan ma pan na pewno na rzeź sporo racji ale gdyby się zeszło na tę run płaszczyzna taką mikro płaszczyzna to ten wyścig szczurów, który tylko może wygrać samiec Alfa jest w jaki sposób zrelatywizowany wspomniano w tej przyćmiły całej analizy przyczyn agresji również o potrzebie odkupienia po elemencie poczucia winy o jakimś próbach kamuflażu zbrodniczy czy jakichś występków czy chciałabym jakoś, żeby panowie mogą pomogli przeanalizować z czego to wynikać czy też jakiś element humanizmu jako takiego od zarania dziejów czy to jest wynik wszystkich indoktrynacji religijnej począwszy przez różne ideologie Nobody takie jak gdyby sprzeczne, jeżeli mamy wpisany w nasz genom agresję pisaną i w zasadzie poza rozwojem intelektualnym, który w, których postępuje w sposób błyskawiczny na nowy poziom mentalny moralny w zasadzie jesteśmy tak samo jak i w zamierzchłych czasów nie wymierzyli panowie mają jakiś pomysł jak to i jak to uzasadnić to znaczy ja pan powiedziałem, że na weekend ewolucyjnie, a czy jej, czyli to co n p. mówił teraz, gdy dosiada się, że człowiek ewolucyjnie dochodzi coraz bardziej zbliża się w kierunku tych płaszczyznach zarezerwowanych do innych takich jednostek metafizyczny do do do doskonałych na to i ja i King el LM, którego tu, na którego się powoływałem on mnie nie stwierdza, że dochodzi takiej ewolucji biologicznej i człowiekowi i C 4 teorie, które przytoczyłem one nie są na usytuowane na grunt się nierealne ewolucjonizmu natomiast dokończenie rozumiem pani pytania i może mi pomoże Tomek, bo z rozumiem że, że o te konfrontacje czegoś co jest definiowane jako biologiczna dyspozycja gatunku ludzkiego z tym, że kulturowo historia tego gatunku niekoniecznie odpowiada tej biologicznej dyspozycji, że Rzym o tego rodzaju w niespójność pani chodziło tam, że podam pani jeszcze ważniejsze potrzeba, bo do odkupienia ziemi czy poczucie winy 3 i zadośćuczynienia na rzeczy to tylko wynika właśnie w ZUS wyliczył co nas uczą na religii czy gdziekolwiek czy to było od zawsze jakoś bym prosił o zajęcie się nie no bo myślę, że w sumie to pytanie pani to jest takie wielkie pytanie filozoficzne po prostu im w tym 2 z 3 od razu się rozpoznaje w ale w noc jest po prostu bardzo wiele różnych myślę stanowisk, które próbują się z tym mierzyć i poczynając właśnie od tych różnych koncepcji na gruncie ewolucjonizm, bo taki socjal biologicznych n p . który spod znaku Rodła dały Jacksona, czyli twórcy właściwie socjal biologii, czyli próby aplikacji teorii ewolucji do zjawisk kulturowych, których się szuka różnych ewolucyjnych uzasadnień neuro naukowych ewolucyjnych uzasadnień dla moralności n p. czy, dlatego że kultura jest też ukształtowana w taki jak nie inny sposób i tam się szuka oczywiście jakiś różnych w sumie wariantów, które się wszystkie redukują do maksymalizacji fitness, która jest głównym takim główną kategorią tego kulturowego ewolucjonizmu, że wreszcie robimy wszystko po to, żeby swój fitness maksymalizować, czyli sprzyjać przekazywanie jak najlepszych jak najlepszego ma materiału genetycznego areszt to jest tylko jakąś tam formą in nad budowania na tych organizmach, które mają transmitować ten materiał genetyczny takich struktur, które pozwalają im transmitować go najlepiej jak to tylko możliwe przez jak jakiś koncepcje, które już są bardziej zbilansowana i tam szukają tego inne źródła w rozbudowanych strukturach mózgowych n p. w grę, w które też spełnia jakąś określoną funkcję przez już takie interpretacje metafizyczna religijna także w prosty z tego tyle i nie wiadomo czy powszechne prawo w ogóle nic nie wiadomo pewne odczytanie jest tak, że nie chodzi o żadną moralność jak, jakkolwiek nazwiemy tylko tzw. warunki brzegowe przetrwania grupę, bo jeżeli ANR no po wbija się nawzajem to bez grupy nie przetrwamy zimę we własnym dobrze dobrze pojętym interesie nie zabiją sąsiada, który siedzi konny pan Antoni się spojrzał tak, bo zawsze ma bardziej pewnie bardzo źle się w NATO to jest dla mnie to jest Anna w jaki sposób pokrewne z tą teorią, a Roberta na 1, które podkreślą inni na element ten element współpracy to, że z rejestru 1 1 z wariantów ewolucjonizmu gruncie rzeczy no bo musi być jakaś racja ze względu, na którą zależy nam na tym żeby, żeby przetrwać w tym przypadku ona jest związana właśnie z przetrwania gatunku, a on z tym, że ma tam akcentował współpracę gospodarczą, jakkolwiek są też zrozumiem natomiast no i dziwią u dentysty i zadał mi ból, ale jeżeli dentysta my go zabije no to obiektami wyleczy zęby, tak więc coś innego rodzaju pompach powiązanie no właśnie wniesie tutaj, ale od razu na nasuwa to, czego wcześniej był świadkiem, bo niestety w Polsce nie było, ale ta na tt w NATO połowa lat dziewięćdziesiątych i funkcjonujący i funkcje bijący stadion dziesięciolecia jako to ta Agora współpracy polsko rosyjskiej no ale głównie Ależ to światowy, ale bardziej polsko rosyjskie zmniejszanie tego napięcia ideologicznego, które wyniosło społeczeństwo LPR LO i społeczeństwo radzieckie, które z kolei było wychowane w przeświadczeniu, że musi utrzymywać pozostałe społeczeństwa tej rodziny socjalistycznej Take ME RW PG, więc ten zaprzepaszczone rów Mariański niechęć istniała to w obydwu stronach, a tymczasem ten stadion na Narodowy był no to takim gospodarczym zaprzeczeniem tego tego aktu szowinizmu Rand natomiast Anna i brak tej spółki tego Dean tej płaszczyzny gospodarczej, czyli tego okręgu tej tej wymiany partycypowanie jako dwójka zwycięzców, ale mnie, a w tym równaniu dwu dwuosobowym i kiedy w grę wchodzi ewentualne zwycięstwo obydwojga na płaszczyźnie kulturowej dużo trudniejsze n p . w przez przypadek śledziłem śledziłem nie tyle losy ile może też, ale listy pisane przez Żydów Pa miny Niemców, którzy weszli do Polski czy też na ziemie polskie nazywane wtedy ziemiami rosyjską polską 3 do Kongresówki, czyli właśnie tutaj Żydów niemieckich częściowo Sekula zwane, którzy napotykali na tych Żydów pełną czy też chasydów czy też tych Żydów ze szkół rabin licznych no ale ortodoksyjnych zdobyło zetknięcie się 2 światów, które pomimo wspólnoty religijnej, a na część tych listach Żydów niemieckich pisanych do domu absolutnie nie na przerzucanie mostów do tych swoich braci w wierze, ale cywilizacyjnie kulturowo osadzonych w pean na innym na innym fundamencie, więc ta kooperacja kulturowa jest znacznie trudniejsza niż tak naprawdę dająca pragmatyczne ranni efekty jego gospodarcza jest taki wyciąg, z czym jeszcze dodać do pana wypowiedzi daje taką refleksję, że wg Ronsona, który jest badaczem psychologii społecznej no generalnie się współpracowało z zaciera różnice rasy parafianom pogłębia je i Janina Ochojska opowiadała kiedyś radio w wywiadzie że, chcąc zrobić dobrze jakimś tam afrykańskiemu afrykańskim plemionom dodano kolejne nowo dopóki taki do gustu nie i się okazało, że jedno plemię korzystało 1 Budopolu drugie plemię z drugiego wcześniej wszy obydwa korzystały z 1 3 i była współpraca z Janiną Ochojską zupełnie nieświadomie podzieliła, gdyby te 2 plemiona powstało od razu animozje konflikty także współpraca jest taką formą przeciwdziałania animozje, ale chcemy jeszcze mniej inną refleksję przytoczyć Apropos ilości przemocy która, która się zmniejsza myślę, że to zależy od średniej długości życia, bo jeżeli kiedyś średnia długość życia powiedzmy była krótka dominowali młodzi mężczyźni, którzy są skłoni do przemocy do agresji czy bardziej skłonni niż w Polsce mężczyźni w średnim wieku tej przemocy było więcej to jest jak bije jest 1 uważam, że 1 z przyczyn, bo druga rzecz się na ukrycie tej przemocy no mamy taką kulturę właśnie szpitali hospicjów nie wiem zwłoki w wypadku się zakrywała rzeźni się separuje i ta separacja powoduje też zmniejszenie agresji takich firm w społeczeństwie, kiedy śmierć noworodków była powszechna to co taka znieczulica panowała i ta przemoc była tańsza o życie ludzkie, bo tańsze kolejnym, gdyby elementem moim zdaniem to jest rozwój techniki kiedyś widziałem w jakimś czasopiśmie popularnonaukowym zestawienie ilości zabitych żołnierzy amerykańskich w pierwszej wojnie w drugiej wojnie tam koreańskiej wietnamskiej IPO wojnie irackiej i się okazuje, że do ZUS o ogromnej spadek, gdyby ilość takich bezwzględnych i właśnie rozwój tej tak taktyki techniki no wały są przepowiednie, że wojna przyszłości to będzie wojna robotów, gdzie właściwie będzie to siły na wojnę prawda w grze komputerowej wręcz czy dzieli jest taka mali separacja i rozwój techniki no i ostatnia rzecz o feminizm myślę, że dojście kobiet w życiu społecznym do do władzy z mniej zmieniło myśleniem z takiego właśnie bij Zabij męskiego takiego będzie ono będzie po mojemu ma na nim właśnie koncyliacyjny to też mało łagodzi obyczaje można powiedzieć moim chudego kolejne żywność w TOK FM ostatnio takie pytanie w 1 z audycji padło dlatego kościół przez wał na przemoc hierarchowie kościelni nowość odpowiedź była taka zła się do 19 6 8 roku, kiedy to pokolenie 6 8 nawet na Zachodzie Europy zabrało głos właściwie kultura ludzka, bo kultura przemocy w dacie wychowanie przede wszystkim było wychowanie oparte na przemocy, że w pokolenie gości po raz pierwszy zakwestionowało tą metodę przemocy jako metodę wychowawczą także dno, jeżeli chodzi o ilość NATO faktycznie zgadzam się, że dzisiaj w kulturze Zachodu spada spada ta przemoc ilościowo oczywiście jakościowo obłożenie no bo i zamach terrorystyczny tak naprawdę taką przemocą symboliczną, bo w liczbach bezwzględnych tak długo okazuje się, że ginie 8 osób marsz po zamachu coś co prawda w porównaniu z Hiroszima Nagasaki czy 3 3 oświęcimian to co w ogóle, jaka jest znikoma liczba tych 8 zabitych, a jednak odbiór społeczny, bo jest ich jest wiosną porównywalny chyba w tekście nowi wiele wątków forum poruszy no nie wiem, jaka jest mama panów refleksy dziękuje także, że ma moja jest taka, że w trudno byłoby panu zaprzeczyć ja się tylko zatrzymał byłem na dziś nad takim 1 elementem, gdzie brało się z przyzwoleniem na 3 dni zatrzymałby się go na kanwie pana wypowiedzi to trudno odnieść się do każdej indywidualnie, ale gdzież one zazębiają się między sobą, ale ten, gdzie brało się to przyzwolenie ta akceptacja na tę kulturę przemocy na to gmina piętro nie daje na odpowiedzi realny natomiast ja mogę dać 1 i Elwira in nawiąże tutaj też do tego aspektu wychowania a oczywiście każde pokolenie było wychowywane przez rodziców, które przynosiło trunku kulturę przemocy i społecznej i indywidualnej generacji w dół poprzez wychowanie nie tylko bezpośrednio na razie wyobrazić, jakie szkody w deformacji osobowościowy musi wywołać nawet w tym najbardziej Pm najbardziej arystokratycznym Mie -li, czyli najlepiej wykształconym najzasobniejszych on taki prosty fakt, że jeszcze książę Karol do swojego ojca, kiedy spotkał go przez przypadek w toalecie musiał go pozdrowić jego królewska wysokość nie mógł powiedzieć kończ tato przecież to jest ta do dziś to jest wysunięta piłka to z meczu, żeby zdiagnozować na deformacje osobowości takiego człowieka albo tej samej rodziny przykład Oleg, który powtarza się pary dogmatycznie w każdej innej rodzinie arystokratycznej każdą nowy król Anglii zaraz po objęciu tronu najczęściej bywało to niestety w tym wieku, które być może czeka na to, że księcia Karola, bo w tym wieku rządzi się ostatnio na emeryturę po to, młoda para królewska dokonywało objazdu Królestwa bez dzieci, więc matka zostawiała dziecko w Londynie przy PL guwernantka hitami mam kach, które jeszcze jak karmiła sama jechała na 1 , 5 roku statki żaglowce są obojętni, kiedy to było koło na wszystkich zakątkach imperium brytyjskiego, o czym, o czym tu mówimy natomiast to, skąd się z obrotu przyzwolenie i akceptacja tej kultury i przemocy w strukturach państwowych, bo była ta nieliczna kasta uprzywilejowanych na dworze czy też arystokracji wyższej wyższej szlachty no ale, kiedy ten poddany trzeciego stopnia jakiś trop nie co dalej czy nawet czwartego stopnia wracał do domu odgrywał się na swojej rodzinie mężczyzna, po której wspomniał feminizm ocenił w Płomień feminizm to jest dopiero ewenement pokłosie pierwszej pierwszej wojny światowe, kiedy nagle zabrakło mężczyzn kobiety musiały wejść w ten sfery życia do tej pory nikt im zamknięte za zabronione w chwili, kiedy biologicznie tych mężczyzny nie była do pierwszej wojny światowej to 90 0 siedemnastego szesnastego szesnastego roku kobiety, bo widzieli wzorowanym o dostęp do do tych do tych sfer jest właśnie ci wszyscy, którzy byli gnębieni strukturalnie przez państwo na skutek istnienia niezrealizowanego społeczeństwa zaangażowanego zakusach szanowanego i politycznie i ten nie jak i religijnie wracali po 4 ściany domu i dokonywała się po mnie na ta piramida przemocy szła dalej na członków rodziny, o czym ci, którzy zajmowali wyższe miejsce w hierarchii społecznej doskonale wiedzieli, więc mechanizm nakręca się sam Jan takie pytanie takie kontekst może systemowego bardziej to znaczy z zasadami nagle nad sytuacją wojny i pokoju czy bez przemocy i pokoju z sytuacją takimi małe i dużym stopniu skomplikowania znaczy wojna jest mało skomplikowana pokój jest dość mocno skomplikowany goście utrzymanie pokoju pokój z niestabilną sytuacją tak systemowo patrząc mamy bardzo dużo różnych zależności bardzo wiele tam rzeczy może działać na wojnie wiadomo, o co chodzi znaczna wolny jest 1 przeciwko 1 albo grupa przeciwko grupie skoordynowanych takich jak i jakich jednostek i staram się na ile ten spadek przemocy, które jest faktem obiektywnym Neron wynika ze wzrostu poziomu skomunikowania społecznego i tego, że nasze relacje stają się na wczorajszej społeczna staje się dużo bardziej skomplikowana przez to coraz trudniej jest tak naprawdę wyprodukować na sytuację 1 ma 1 przemoc jak zawsze istniała już istnieć będzie natomiast studnie sław produkować taką sytuację jednoznacznej jednoznacznego przeciwstawienia 2 takich skoordynowanych grup, bo właściwie wojna czy no taki casus Belli zawsze trzeba znaleźć prawda znaczą mówi post postać sytuacja obniżenia komplikacji lub gospodarczym musimy wiedzieć to jest zły jak też dobrych zasad dopiero wtedy ten tłum rusza, bo Bóg musi być jak bardzo jasna sprawa naszym wiemy, że jest za wodę drudzy po tamtej i wręcz, że teraz jest dużo trudniejsze do osiągnięcia tak naprawdę poprzez to, że nasz poziom skomunikowania wzajemnego poziom tego jak bardzo dużo wiemy też o innych jak mały deszcz lokalnie jak dużo więcej wiemy o całym systemie rząd tak naprawdę utrudniają koordynację takich takich takich bezmyślnych trochę grup, które idą po prostu najlepiej na ile pomoc częstują Nguyen van na czystych trudno te trudności na pewno są parking, ale obiektywnie obiektywna i pan słusznie na dozór zwrócił uwagę, ale nawet w tych skomplikowanych okolicznościach kiedy, kiedy właśnie ludzkości rzuca się kłody pod nogi, by nie mogła korumpować wojny jakoś sobie z tym radzi no i wyjście z opresji, którym marzyła się, że automatycznie no to jest ten casus Belli dla wojny irackiej o rzekome posiadanie broni chemicznej no, więc ludzkość radzi sobie z tym problemem witam państwa wysłuchałem audycji w TOK FM o przemocy wypowiedziano jej, że ostatnie 40 5 0 lat dlatego tak wpłynęły na zmniejszenie przemocy indywidualnej przemocy, bo została bardzo dobrze ona zidentyfikowana, jeżeli chodzi o rodzaje, że jest to psychiczna fizyczna emocjonalna i na oraz, że zostały zidentyfikowane miejsca i w związku z tym podjęto działania, żeby w pełni tej przemocy zapobiegać i wydaje mi się, że to jest pewien rezultat tych działań, że na poziomie takim czysto ludzkim ta pomoc się zmniejszyła mało tego motywu działania spowodowały taki zły obraz przemocy ze przeświadczenie i zrozumienie coraz szerszy, że przemoc to jest czymś złym ja byłem tutaj w sobotę w rajdzie świadkiem wizyty i tu pani chyba też była pana z kościoła katolickiego, który nazwał się z bratem no i który wg mnie, że stosował przemoc psychiczną Otóż proszę państwa ten pan powiedział, że te miejsca, czyli cały teatr i to wszystko dookoła, że zostało ekskomuniką zwane i wszyscy co tu przychodzą też i będą skazani na ognie piekielne do końca ma to wszystkiego co jest także bym proponował, żebyście mieli to w swojej świadomości, bo on to mówił bardzo na poważnie ja z nim odbyłem taką rozmowę w i on był o tym, święcie przekonany macie zakaz wstępowania do kościołów, by było to obraża godność Boga, a dzieci na religię też nie należy posyłać, bo lubią bawić się słowo Boże, które tam jest zgłoszone dziękuję to od odmian zielonego pojęcia chciałem powiedzieć, że nigdy nie chciałem tu przychodzić i naprawdę bałem się w to wciągnąć wszystko, ale nie ma też stało w ogóle Wayne, a ja mówię, że zawsze jest szansa, że to właśnie to robię po akcji w tym, by po dwunasty na nasuwa mi się tu pan na wypunktował proweniencję tego mędrca Tomi się nasuwa takie takie stwierdzenie w randze właściwie taka opinia mnie nie nie moja, że kościół ma silne nerwy nie boi się grzechu, a jako historyk mogę przytoczyć chcę przytoczyć in takie równanie 1 część tego równania będzie być może znana państwu Helena właśnie kara ekskomuniki wypowiedziana przez papieża pierwsza dwunastego krótko pod koniec swojego życia, kiedy odbywał się witali po drugiej wojnie światowej wybory powszechne Noise wojny drugiej wojnie światowej najsilniejszą formacją, jaka ukształtowała się podobnie jak w jego sławie byli komuniści czterdziestym ósmy roku papież to już dwunasty zagroził, że wszyscy ci Włosi, którzy będą w wyborach parlamentarnych głosowali na komunistów zostaną tekst komunikowania no jak to się ma do pierwszej części ruchu porównania, kiedy i, kiedy 20 02 . roku odbyła się konferencja pierwsza konkurencja taka pokojowa w Europie po pierwszej wojnie światowej 1 200 20 02 . roku w Genewie w piżamkę w Genui i peron mojej chęci członkowie tej konferencji nowo podali sobie w przerwie stateczkiem na zatokę genueńską akurat obecny był tam przedstawiciel Lenina czy Challenge na tym szczoteczką przepił co gorsza stoi państwo z Karnowskim z nuncjuszem apostolskim czy ktoś jeszcze z państwa chciałby coś powiedzieć co pytać proszę bardzo czekam na koniec, bo pytania prawdopodobnie mniej filozoficzna nie przepuszczą chciałbym skierować uwagę na bieżące wydarzenia protesty uliczne w 2, ale intencją pytania absolutnie nie jest chodzenie w politykę chciałem zapytać bardziej o pewną dynamikę społeczną, a jestem cieka w pana intuicji, ale co do PRA co do tego, jakie musiałyby zajść wydarzenia, żeby powiedział pan oto stoimy, a przed dniem, kiedy wybuchnie przemoc na ulicy to na pewno musisz, bo astroturfing powiedzenia, bo to jest my tu zresztą uprawiamy astroturfing wszyscy w Niemczech państwo wiedzą, że Przybysz przelewanie krwi rewolucja odbyła się wtedy, kiedy przestaje funkcjonować państwo w tej chwili państwo funkcjonuje czy dojdzie to na zderzenia społeczeństwa z państwem, a w tym momencie to zderzenia państwa społeczeństwa z drugą częścią społeczeństwo nie zapominajmy, że obecny rząd cieszy się na co najmniej uchwytny w sondażach czterdziesto procentowym poparciem będzie konfrontacja z rządem społeczeństwa protestującego będzie finalnie zmierzała do konfrontacji z drugą częścią tych z i społeczeństwa wydają się, że małe szanse na razie na to, bo my mamy w obwodach nie tyle na aparat przemocy państwa, czyli wojsko ich i policję teraz wkracza w tych sytuacjach, ale mamy jeszcze w obwodach kościół, który w momencie, gdyby w Polsce zaczęła się tworzyć sytuacja rewolucyjna ta będzie próbował uśmierzyć jej kontestować uhonorować obydwie obydwie strony natomiast dynamika konfliktu takiego jak znamy także i nie będę oceniał wkroczą na jakiś obszary te teoretyczne po jest nieprzewidywalna i żeby nie przedłużać to powiem, tyle że zwycięska rewolucja w Belgii wtedy, kiedy wybuchło na powstanie listopadowe ta zwycięska rewolucja w Belgii zaczęła się od przedstawienia teatralnego operowego nie ma jej wpaść dzieci też dzieci taki niewielki zapłon już bardzo wysoko orbitujących część przestrzeni kulturowej może stać się te z początkiem fermentu rewolucyjnego, ale tam ponad to ja bym tak i tak w natomiast tam rewolucja 1 800 trzydziestego roku doprowadziła do wyzwolenia się państwa z terminem przemocy habsburskiej to zupełnie inna jakość ta to jest to samo co oderwanie się 1 3 stanowi powstanie Stanów zjednoczonych od macierzy brytyjskie 1 70 0 siedemdziesiątym szóstym roku, więc tam niepodległa Belgia powstała w wyniku rewolucji zainicjowanej w teatrze prof. Arkadiusz Stempin pracy dzięki bardzo dziękuję i też bardzo państwu dziękuję co w szczególności dziękuję tym osobom, które się pojawiały regularnie na tych spotkaniach są takie postaci strasznie mi miło, że państwo jakoś tak są cały czas tutaj no i wracamy jesienią z tymi spotkaniami czy to będzie dokładnie taka sama formuła czy może jakaś inna to się jeszcze okaże jakoś późną jesienią mają oczywiście za pośrednictwem Facebooka i Facebooka teatru powszechnego stał powszechnego i mojego Facebooka w będziemy o tym wszystkim informować także do zobaczenia i też do usłyszenia na falach TOK FM, bo tam można cały czas słuchać także gości, którzy krzywią pojawiali twórców szwankuje w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA