REKLAMA

Co może prezydent i czy może za mało?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-07-31 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
takiego na rynku kredytów 3 × 30 zyskał aż 10 % ceny samochodu bez wątpienia tak wiele to tylko znów reklama Radia TOK FM, gdy tam już zapowiadane wcześniej prof. Tomasz Słomka Instytut nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór panie profesorze dobry wieczór witam serdecznie będziemy rozmawiać o prezydenturze modelu prezydentury i o rozmaitych wcieleniach czy będzie także personalizacja w naszej audycji podobno dobrze być z Solorzem mu dobrze być prezydentem o Rozwiń » zależności, gdzie się z prezydentem, bo są takie prezydentury, która jest opierająca się nim władzy w i to mogą być prezydentury typu właśnie cesarskiego jak w Afryce często były i są kultywowane, ale mogą być prezydentury bardzo oszczędne jak niemiecka czy izraelska, ale za to posiadające bardzo silne walory rynny z polegające na szczególnym autorytecie tego urzędu, jakby miał wybierać to czy być prezydentem watażka ma afrykańskim czy prezydentem z bardzo ograniczonymi uprawnieniami typu niemieckiego to wolałbym jednak to drugi a gdy on chyba rozumie się samo przez się rozmawiamy o tym, modelu prezydentury polskiej, kiedy zapytać Polaków oto co powinien robić prezydent chce zobaczyć na te wszystkie badania, które co zrobił przez wszystkie lata to okazuje się, że na pierwszym miejscu jest poprawa poziomu życia obywateli tym powinien zajmować się prezydent na drugim miejscu jest jednoczenie Polaków i na trzecim reprezentacja kraju za granicą, ale też bardzo znamienne, bo nie pojawia się tam coś szczególnie w tym pierwszym punkcie na tym organie ani wpływów no właśnie jak to nazywam jak sam dr swego czasu polskie prezydenturze patrzymy na to sposób taki szczególny znam to syndromem pierwszego sekretarza jest takie oczekiwanie w, że prezydent będzie takim gospodarzem, który wszystkiego dopilnuje wszystkim porządzi ojciec narodu tak ojczyzną, gdy po prowadzi politykę zapewni dobrobyt da do garnka zaplanuje polityka i t d . i t d. w ich coś widzi, że ludzie mają takie wyobrażenie o prezydenturze, bo jeżeli wmawia się im przed najważniejsza postać w kraju najważniejszy urząd krzyż jest ważne, ale wpierw trzeba też że, chociaż media używają tego określenia, jeżeli połączymy to z wyborami powszechnymi bezpośredni ranę bardzo silny mandat tak właśnie, które sprawią wrażenie, że wybieramy sobie tego gospodarza na to dlaczego ludzie nie mieliby tak właśnie myśleć o tym jest mieć niestety pewne otrzeźwienie po wyborach, bo prezydent tak naprawdę nie rządzi państw co może, czego nie można może bardzo dużo, więc od razu chciałbym tutaj zaznaczyć, że nie jest wbre w powszechnym dworu już nie złowrogim plotką nie jest absolutnie prawdziwą tezą, że prezydent jest od pilnowania żyrandola i drugą nieprawdziwa teza Donalda Tuska do wyłonienia swego czasu żyrandolem zainteresować ofertą, ale zmienił w 2 000 ludzi albo obawiał się, że tego żyrandola nie osiągnie, bo sparzone przegraną w 20 0 5 roku to już tutaj nie bardzo mnie w UE w tej narracji politycznej chciał tę rolę prezydenta w jak akcentować no i miliarder zaproszenie prezydent Tusk prezydent zasada jest w uważał i to chyba słusznie, bo potem Jarosław Kaczyński to potwierdził też w kilku wywiadach, że lepiej być premierem, bo to faktyczny przywódca, ale to jest prawda, ale nie odbiegając od tutaj od tego w a tego tematu, więc pierwsza teza nieprawdziwa, że to jest strażnik żyrandola i druga Teresa, że to jest ten, który rządzi państwem też jest nieprawdziwa Otóż my mamy chyba ten model najtrudniejszy do wyobrażenia jeszcze trudniejszy do zrealizowania to znaczy ustrojodawca trochę może podstępnie wprowadził nam takich brutalny model prezydenta arbitra prezydent ma czuwać nad tym, aby państwo funkcjonowało właściwie, aby wykonywało wszystkie swoje funkcje, aby pracowało w sposób ciągły niezakłócony, kiedy nadejdzie kryzys prezydent ma być tym dobrze opędzić regulatorem ma być tym gwarantem, że państwo przetrwa, że jej n p. wprowadzić stan nadzwyczajny, który spowoduje, że państwo będzie wykonywać swoje w zadania, że duże nadzieje pokłada zza lustra, w których będą piastować ten urząd tak i nie zakładano, że kryzys może dotknąć właśnie osoby, która będzie urząd pełniła na fakt, że kryzys może i urzędu prezydenckiego wejść to jest bardzo duży problem, ponieważ w netto z panią redaktor przerobiliśmy Szuba szereg audycji jak pisze prawo i kto z tego jak korzysta w myśl już dawno doszli chyba do wniosku, że prawo pisze się racjonalnie dla osób, które mają dobrą wolę realizacji tego prawa natomiast nawet najlepsze prawo nie spowoduje że, gdy przyjdzie osoba, która albo nie jest przygotowana nie ma kompetencji albo nie ma dobrej woli to nic z tego prawa tak naprawdę nie będzie przez ten może być w LM może być ogromnym atutem w systemie politycznym może być ogromnym problemem w systemie politycznym to w zależności właśnie piastun, ale ubiegł ich od głównego wątku, który zapoczątkowaliśmy moim pytaniem co może, czego nie może wracamy czy i co może prezydent oraz systemie Polity przed wszystkim we pilnuje pewnych bardzo tłoczno może być wrażliwych podstawowych elementów funkcjonowania państwa po pierwsze, powinien być gwarantem trwałości porządku Konstytucyjnego, czyli w wiatr tak specjalnie trochę przewrotnie akcentuje na pierwszym miejscu, bo pani redaktor pewnie się domyślać, że będę troszkę narzekał zachowuje się, ale w wyroby co z determinacją o wskaźnik wzrośnie z konstytucją Szymek od 1 , 5 roku ma pilnować, żeby prawo, które stworzono było zgodne z konstytucją dostał pewne bardzo istotne uprawnienia typu wniosek do Trybunału Konstytucyjnego i to w trybie, uprzedzając ich w trybie następczym przecież należy pamiętać, że prezydent jest jedynym organem państwowym, który może wniosek do Trybunału skierować jeszcze przed podpisaniem nikt inny tego zrobić nie może prezydent też pilnuje innych urzędników państwowych przede wszystkim ministrów, jeżeli dostrzega efekt ich działaniach elementy przesłanki złamania konstytucji to może wnioskować o postawieni przed Trybunałem stanu prezydent też pilnuje pewne w pewien sposób toku zmiany konstytucji, bo może być wnioskodawcą w sytuacji, kiedy uważa, że jest tak dramatyczna sytuacja, że bez zmiany konstytucji nie obędzie, ale n p. może być też elementem, który zażąda przeprowadzenia referendum, jeżeli zmiana konstytucji jego zdaniem poszłaby w kierunku nie takim, jakie osoby uważa jako strażnik tego tego porządku i to są takie domy może budzić prawne jest szereg innych ja to zawsze politycznych ministerst w obrony narodowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych czy kompetencje w sferze polityki zagranicznej obronnej w takt nogi to ja bym łączył tak w coś takiego co nazywam oczywiście funkcjom reprezentacyjnym, bo nie tyle prezydent prowadzi politykę wewnętrzną z samego obronną i zagraniczną czy bezpieczeństwa szerzej u nas zagraniczną co jest pewnego rodzaju kontrolerem prawidłowości tej polityki, bo proszę zauważyć, że prezydent nie ma żadnych samodzielnych uprawnień samodzielny w takim sensie n p . że zwolnionych od współ podpis uczyli kontrasygnaty premiera w tej dziedzinie ale, chociaż wmawia, ale także tereny się władzy ile się wywalczyć tak, ale to są bardzo ważne elementy bony przykład wielokrotnie zdarzało się, że minister obrony narodowej i do prezydenta z całą listą wniosków generalskich prezydent mówi nie podpisze tych wnioski skreślanie, których nazwisk skreślenie, która w ogóle nie chce tej listy przyjęć co to oznacza to oznacza, że prezydent jest w tej mierze notariuszem, który będzie podpisywał wszystko co mu minister podsunie tylko tak zostało zaprojektowane to co w konstytucji czytamy tak został zaprojektowany te relacje między ministrem, a prezydentem, że należy się konsultować, czyli n p . ta polityka obronna w zakresie nominacji innym powinna być elementem uzgodnienia 2 obydwu stron, czyli prezydenta ministra proszę zauważyć, że żaden ambasador Polski nie wyjedzie dopóty, dopóki nie uzyska Annie podpisu pod nominacją prezydenta i to też wcale nie jest zasadą, że prezydent zawsze musi podpisywać poznamy wiele takich przypadków, kiedy prezydent się opierał boomu kandydatury nie odpowiadały, a więc pomimo tego, że prezydent nie prowadzi polityki obronnej zagranicznej jednak może być istotnym elementem oko korygującym działania rządu, ale pamiętajmy, że w świetle konstytucji to rząd prowadzi politykę wewnętrzną zagraniczną Marta tak właśnie chciałam nawiązać do, a tej trudnej współpracy na linii premier Donald Tusk prezydent Lech Kaczyński i jego żoną, która jest w literaturze nazywana wojną o krzesła dość się żenującą zresztą było orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego, który miał rozwiewać wszelkie wątpliwości NIK wskazuje na to, że spra w zagranicznych politykę zagraniczną prowadzi rząd, ale czy to faktycznie jest kwestia niedoprecyzowania tego w naszym modelu ustrojowym w naszej konstytucji tego, o czym powinien zajmować się prezydent, a co powinien zrobić rząd czy też właśnie tam próba wywalczenia sobie większego kawałka władzy niż się należy Danielak to bardzo cieszy się z tego pytania, bo przez lata narosło tyle zakłamania w tym względzie jakieś napisana konstytucja liczone tak samo dobrze tak ona jest napisana to przy i jeżeli jest dobra Wola czasami to dobra Wola wykuwa się w ostrym boju, bo jak przypominam sobie początki praktyki konstytucyjnej to jest przełom roku dziewięćdziesiątego 07 08 . mamy prezydenta Kwaśniewskiego i mamy nowo powstały rząd Jerzego Buzka i tam, gdzie rzeczywiście pewna swoista wojna co chwila tym o tej wojnie Kaczyńskiego z Tuskiem też oczywiście, ale na początku idzie ta wojna o to właśnie ile prezydenta w polityce zagranicznej ile prezydenta w polityce obronnej są tarcia ogromne w ale po dziesiątym ósmy roku udało się jednak w tym 2 ośrodkom porozumieć się porozumieć na niwie tak jak konstytucja chciała to znaczy macie uzgadniać swoje stanowiska i od tej chwili naprawdę współpraca między rządem prezydentem układała się dobrze mnie idealnie, bo nie ma takich sytuacji ale, ale czy do złej woli i zrozumieniu SD wywodzi z konkurencyjnych obozów kandydat i to po ciekawe, że jednak pomocy kohabitacji wojenny przy po pierwsze w tych starciach udało się to to zgodzić, aby stopu dowód, że dobra Wola wystarcza, aby poprawnie odczytywać konstytucji teraz jest właśnie rok 20 0 9 w maju 20 0 9 roku Trybunał Konstytucyjny wydaje postanowienie w kwestii rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego i co tam czytam właściwie nic nie czytamy w tym postanowieniu z nowego ponad to co było napisane w samej konstytucji UE czytając to postanowienie mam wrażenie, że tam trochę inaczej poprzez stawiane elementy przepisów konstytucyjnych zasady są proste rząd prowadzi politykę wewnętrzną zagraniczną, a prezydencją koryguje prezydent jako najwyższy reprezentant ma prawo udawać się chociażby na posiedzenia rady Europejskiej, bo oto wtedy chodziło ta słynna wojna przez pociąg samolot to była wojna o to kto będzie Polskę reprezentował na posiedzeniu rady Europejskiej, jeżeli nie Lech Kaczyński to może Donald Tusk i Lech Kaczyński tak jak to z tak wielkiego, by się pałac jest także Trybunału stwierdził jasno prezydent może pojechać, ale nie może zrobić nic co wykraczało poza ramy polityki zagranicznej ramy nazwijmy to polityki Europejskiej, którą wytyczył rząd i to jest jasne i to jest jasne czy tam by Trybunał dodał 1 rzecz, jeżeli agenda posiedzenia rady Europejskiej mieści się w zakresie kompetencji prezydenta nosa, tym bardziej uzasadnione to, żeby prezydent tam tam w pojechała, więc nie było to aż tak trudne wbre w pozorom jak można było się spodziewać mało tego proszę zauważyć, że obie strony po wydaniu tego postanowienia stwierdził, że są usatysfakcjonowane tym stanem rzeczy i wyłuskał ten spór właściwy, gdyby Panny rzucił panie profesorze nasz model prezydentury na mapę Europejską to z jakiej tradycji czerpali ci, którzy pisali konstytucję projektowali ten model ustrojowy tutaj jest bardzo ciekawe zjawisko jak to nazywam społeczną i osobistą tożsamością konstytucji chodzi mi tak dużym skrócie o to że, pisząc konstytucję, przyjmując pewne rozwiązania my czerpiemy zarówno z pewnych wzorców bliższych dalszych ma to też oczywiście w zależności od tego jakie mamy otoczenie, bo n p . w okresie imperializmu Radzieckiego na nie mogła w Europie Środkowo-Wschodniej postaci na konstrukcję niż tak, aby nawiązywała do rozwiązania radzieckich konstytucjonalizmu Radzieckiego to rzecz jasna, a w sytuacji demokratyzacji transformacji Demokratycznej oczywiście to co jest upowszechnione w konstytucjach demokratycznych zachodniej Europy w sesjach, by 1 śruba drugie źródło tez własne tradycje, bo nie da się też stworzyć takich rozwiązań takich przepisów, które by całkowicie abstrahował od tego co jest pewną tradycją pewnym dorobkiem historycznym w pewnym doświadczeniem politycznym w danym społeczeństwie danym państwie, bo jak my nie będziemy sięgać do własnej tradycji to będzie mi konstytucja jak pięknie przeszczepiono z najlepszymi wzorcami zachodnimi, ale niestety zupełnie nieprzystającą do do właściwości tamtego społeczeństwa i teraz patrząc na polską prezydenturę mogę chodzić, że my z re definiować byśmy pozycję prezydenta w tej konstytucji z tak naprawdę bez 9 0 tego drugiego roku tzw. małej, a potem z dziewięćdziesiątego siódmego, czyli już tej ostatniej pełnej test taki model, którego wcześniej nie znaliśmy, bo to impreza z konstytucji marcowej był prezydentem właśnie bardziej przypominający dzisiejszego niemieckiego czy izraelskiego to się Francuzi to ładnie nazwali prezydenturą od otwierania wysta w chryzantem no bo właściwie niewiele więcej prezydent radni PiS nową kulturą i też wyraźnie widać, że z tego wzorca korzystaliśmy z trzeciej Republiki francuskiej wtedy z kolei po 20 06. roku mamy do czynienia ze wzmocnieniem prezydentury, chociaż ten właściwy ośrodek polityczny jest poza urzędem prezydenta, bo w rękach marszałka Piłsudskiego i w końcu trzydziesty piąte rok i wzorowana już na typowo wodzowską autorytarnych wzorcach konstytucja, która dawała prezydentowi na można powiedzieć przesiąkniętym kolokwialnie z najwyższą siłę sprawczą w państwie tyle tylko przez taki mały psikus opisano ją dla Piłsudskiego przecież dla tej osobowości dlatego przywództwa, a w willi 2 3 kwietnia został przez prezydenta podpisana niestety 12 maja marszałek opuścił ten padół łez tak to jest jak już nieraz zło jest normą abstrakcyjną generalną tylko personalne i już nie było osoby nie było z Radwanic wyznał Mościcki ani marszałek Rydz-Śmigły, która udźwignęła ciężar takiego urzędu po drugiej wojnie światowej no cóż mamy krótki epizod prezydentury Bieruta w takich regulacji, które chyba nie chcielibyśmy powtarzać, a potem kolegialna głowa państwa, a więc w istocie po osiemdziesiątym dziewiątym roku my próbujemy zbudować wznowiono rezydenturę mnie taką prezydenturę myślę, że to chyba miała taki duet duży wpły w na to która, aby niebyła zbyt słaba, bo ona musi reagować w sytuacji transformacji ustrojowej na różne niebezpieczeństwa, ale też nie była zbyt mocna, bo wiadomo jak zachowa się prezydent w sytuacji transformacji klub będzie zbyt silny mówiąc potocznie w czyje i takie ręce w pani ta prezydentura pamiętam, a w i to chyba powtarzam niższy u pani redaktor po raz kolejny tak to taki znamienny artykuł naukowy profesora kłaniali im za wybitnego znawcy autorytaryzmu, który poradził Europie Środkowo-Wschodniej w tym po w Polsce na początku przemian poradził nam tak nie twórzcie silnej prezydentury nie kopiuję rozwiązań amerykańskich nie kopiuje się prezydencja Lis mógł, bo nagle może się okazać, że obudzić się w warunkach dyktatury prezydenckiej konstytucyjnej dyktatury prezydenta pisze Juan Linz, a więc uważajcie na to, żeby nie dać 1 osobie w warunkach niestabilności zbyt dużej władzy, bo możecie tego, bo zależało od, a więc może być model polskiej prezydentury jest wypadkową pewnych wzorców demokratycznych Europy no bo Stanów zjednoczonych to w żadnym wypadku w pewnych doświadczeń w polskich pewne elementy przed marcowej konstytucji tutaj rzeczywiście można, by odnaleźć i potrzeby politycznej, która pojawi się w momencie przemian a dlaczego wybór bezpośredni gen. Jaruzelskiego wygrałyście zgromadzenie narodowe wybory bezpośrednie stały się elementem trwałym, ale w latach był persona chcę powiedzieć, że ona przydarzyły nam się przypadkiem, o co chodzi w salonie było przekonanie, że to najlepsze rozwiązanie, ale był to element porozumienia między 2 obozami politycznymi obozami mazowieckiego i i Wałęsa właściwie można, by dziś silniej ten obóz Tadeusza mazowieckiego parł do wyborów powszechnych, ponieważ kalkulowana wtedy, że Tadeusz Mazowiecki jeszcze jako popularność premier miałby większe szanse w wyborach powszechnych paradoksalnie Wałęsa miałby większe szanse w zgromadzeniu Narodowym, bo zgromadzenie już dobrze wyczuwał, że nawet w sytuacji, kiedy rząd się mówiąc brzydko zużywa wre formach realizacji reform no to chyba lepiej poprzeć kogoś, kto będzie taką drugim elementem nieco kontestujący te reformy rządu mazowieckiego i to miało być właściwie jednorazowy przypadek ten jednorazowy przypadek ta prowizorka pozostała nam już ponad ich 2 0 są najtrwalsze tak, by przy czym Niemcy w celi przyznać się otwarcie, że ja byłam w wielkim wyznawcą swoistym tych wyborów powszechnych, ponieważ wydawało mi się, że dobrze to prowizorka przetrwała, bo my mamy prezydentura tak dobrze legitymizowana, że w w prezydent jest umocowany silnie przez samego suwerena, że może przed, ratując czy, wysyłając ustawę do Trybunału Konstytucyjnego powołać się na silne wsparcie narodu, ale im dalej w las tym więcej drze w chce pani Ewa Kopacz, że w tej chwili jestem zagorzałym zwolennikiem powrotu do wyborów może nie przez zgromadzenie narodowe tzw. metodę poszerzonego parlament jak przed budynek przychodni w bieżącym mocno fronty te to moje stanowisko dojrzewa osób ładnych kilku lat to nie jest kwestia ostatnich 2 2 latach ponieważ, obserwując jestem bardzo pilnym obserwatorem analizuje wszystkie kampanie wyborcze w prezydenckie i właśnie coraz silniej po pojawieniu się ten syndrom pierwszego sekretarza pojawi się ten rozzie w pomiędzy oczekiwaniem społecznym, a skoro wrażliwość żony prezydenta to zatem silnym mandatem za taką legitymacją społeczną powinno stać coś dużo większego, a więc to jest oczekiwanie silnej prezydentury, ale tej prezydentury silnej i nie ma w konstytucji jest jeszcze 1 rzecz moim zdaniem panie profesorze niech on zawsze ze mną zgodzi to jest taki Polski paradoks jest potężną oczekiwanie prezydentury aktywnej, a w ogóle w Polsce jest także o prezydenturze modelu prezydentury najwięcej mówi się w kampanii wyborczej, bo wtedy każdy kandydat występuje mówi co jest nie tak co powinno być inaczej jak prezydent rzeczywiście powinien być w Polsce kim on czy ona prezydentem, a będzie jeśli naród nie wybierze, by Allen wraca z tej aktywnej prezydentury każdy z kandydatów mówi o tym jak będzie bardzo aktywnym prezydentem jak będzie działał jak będziesz niemalże multi pikował i wszystko ogarniał, po czym okazuje się pokazuje to nasza historia, że im aktywniejsze prezydent tym gorzej oceniane vide przykład Lecha Wałęsy to w Lecha Kaczyńskiego, który usiłował bieżąca polityka się zamieszać w tej redaktora podała jako pierwszy przykład z czegoś co chyba nawet z tego co wzburzyło Lecha Wałęsy bene sam swego czasu, że była to prezydentura planowej destrukcji w RNA aktywna prezydentura, a Lech Wałęsa dla powtórzę te tezy, bo uważam nadal są prawdziwe pomimo tego, że chciałby bronić Lecha Wałęsy, ale to zupełnie z innych powodów jako historycznego przywódcy, ale ta prezydentura to oba prezydentura trybuna Ludowego prezydent Wałęsa przyszedł ze związku zawodowego przysiad w nim bije lidera społecznego wielkiego przywódcy, który pociągnął za sobą miliony Polaków w latach osiemdziesiątych i trudno było przecież w żagle salonowego tak nagle prezydent po wyborze musi wejść w taki ciasny ciasny garnitur w to Piłsudski mówił nie będę prezydentem, bo to nie jest mój dom skrojony na moją postać na moich wymiar NATO chyba Wałęsa mógłby to w samochodzie to nie jest, by prezydentura skrojone na mój tata wymiary i temperament któż to prezydent próbował wygospodarować dla siebie dużo więcej niż mógł on się to zapędzić w Chinach, czyli gorsecie, by stąd zobaczmy, że bardzo ciekawe elementy doświadczenia tej prezydentury jak chociażby taki pomysł swego czasu okresie po dziewięćdziesiątym pierwszym roku po wyborach na szczęście nie ujrzał on wtedy światła dziennego jak po rozwodzie z żoną zostanie jednocześnie i premierami prezydentami w drugi element bardzo ciekawy tego młodego doświadczenia czystek 12 lat za akcje prawa to z małej konstytucji niechlujnie ogólnikowo napisana mała konstytucja 10 02 . roku sprowokowała prezydenta i jego otoczenie do szukania pewnych możliwości rozszerzenia władz pojawił się resorty prezydenckie nerwy pojawiło się wtrącanie prezydenta właściwie w skład rządu i t d . tak dalej, a więc absolutnie prezydent wzajemnie znajdywał się, bo jego temperament osobowość doświadczenia dotychczasowe są jego role społeczne no przerastało ten model prezydentury po prostu potem nadszedł Aleksander Kwaśniewski na ojca po dziś do dzisiaj chyba najlepiej co wyraźnie chyba właśnie jest on -li ocenia pan prezes Waśniewski Bronisław Komorowski Lech Wałęsa Lech Kaczyński proszę zobaczyć, że Aleksander Kwaśniewski przecież nie był biernym prezydenta w le bon to ta prezydentura aktywna nowy prezydent nie uchylał się szczególnie w pierwszej kadencji po drugiej miał taki okres można być kitki troszkę zniknął, ale w w pierwszej kadencji rzeczywiście był aktywnym prezydentem i wcale to nie zostało negatywnie oceniony Otóż, dlaczego bardziej, że ta daleka kluczowe wydarzenia przecież Unia i na to praca tak unijna to oczywiście w proteście konstytucja tak czy Kwaśniewski był swoistym ojcem 3 sukcesów no bo jeszcze co będzie, że konstytucja była odczytywana jako, jaką suknię forsowana przez na prezydenta jest Agnieszka ma to też jest element takiego strażnika konstytucji, który dba o to, żeby ludzie postu znali ten tekst to fenomenalne rozwiązanie wtedy była i trwa do dziś w wielu domach, ale powraca do tego do tego modelu, dlaczego się podoba Ano dlatego rząd była aktywna, ale był koncyliacyjny jednocześnie to znaczy prezydent nie chodził na wojnę jak Wałęsa tylko w coście wtrącał się przepraszam za to określenie w usiłował korygować rząd, ale jednocześnie nie przekraczał pewnych granic ze mnie był tym, który potrafił, kiedy następował kryzys zebrać różne siły politycznej z nimi rozmawiać to, czego nie potrafią i nie potrafili inni prezydenci też starali to czasami byli bezsilni, bo jak bezskutecznie Bronisław Komorowski zaprasza na posiedzenia rady bezpieczeństwa Narodowego USA Jarosława Kaczyńskiego, a ten ostentacyjnie przychodzi nad ja rozumiem, że prezydent no bo nie mógł raczej opuści wyciągnąć dane Ślązakom w dno gdziekolwiek czy do Sejmu czy na Nowogrodzką, ale nie było to niejasne Lech Kaczyński rozgoryczony przegraną własnego obozu politycznego i nie, odnajdując się po okresie swojej symbiozy z bratem jako prezydent po prostu zrobić zawsze melduje wykonanie zadania w, pomijając już ten lapsus zdanie zaciążył na test dla poniekąd tak w sposób symboliczny, ale i tam od osób w latach 20 0 8 2 00 7 w kształcie bardzo ciekawy model współpracy ktoś może zdarzyć chyba tylko w ramach rodziny Otóż podzielili się premier z prezydentem pewnymi w obowiązkami na stałe prezydent uzyskał możliwość funkcjonowania w NATO reprezentacji w NATO stanąłby prezentowania stanowiska uzyskał też przyzwolenie premiera rządu, bo premier słabo orientował się kwestia zagraniczną trzeba od razu powiedzieć Jarosław Kaczyński nie był nie jest specjalistą od polityki zagranicznej Lecha Kaczyńskiego pisze chłodnej bywa, więc naturalnie stał się takim rzecznikiem polskim w tym zakresie to jest rząd zajmował się sprawami wewnętrznymi bezpieczeństwem wewnętrznym gospodarką oczywiście to co Jarosław Kaczyński był najbardziej, czyli kręcenia w tyglu typowo politycznym służb i t d . i t d. moi Unią Europejską, a potem nadszedł rząd Donalda Tuska potem nadszedł rząd Donalda Tuska Donald Tusk postawił sprawę zaś o swoje no, a ten zaczął tak moim panie prezydencie wyraźnie konstytucja stanowi, że to rząd prowadzi politykę wewnętrzną zagraniczną pan już nie będzie wykonywał wszystkich tych cennych uprawnień, które pan w sposób rzeczywisty w ręce mówiąc potocznie wpadły my to oczywiście te frustracje prezydenta budzi to właśnie m. in . w wy spowodowało powstanie tego pierwszego rozstrzygniętego do tej pory sporu kompetencyjnego, które wspominaliśmy Bronisław Komorowski prezydent Komorowski wpływów w 2 miał taką sytuację w regionach, gdzie się komfortowo prawda, bo został pełniącym obowiązki inkasenta niezwykle tania no bo w dys po ósmy, że mamy pierwszy raz od lat czterdziestych osobę, która wykonuje obowiązki prezydenta szefem gabinetu przy MF jest szefem państwa w w i mówią od lat czterdziestych, bo przecież ostatni, który łączył obowiązki szefa parlamentu i głowy państwa był Bolesław Bierut jako prezydent krajowej rady narodowe do tych tradycji nie będziemy się odwoływać swoje, a więc jest sytuacja tragiczna podbramkowe trzeba się w tym odnaleźć ja myślę, że Bronisław Komorowski znalazł się całkiem dobrze w tej w tej sytuacji i trudna kampania wyborcza oczywiście w, która była momentami nie do rozstrzygnięcia, bo nie było wiadomo czy n p. żałoba nieprzydatnych punktów procentowych Jarosławowi Kaczyńskiemu, który wystąpił zresztą jako niezwykle łagodny polityk okazał pokazał polityczną twarz do tej pory raczej nieznaną co przyciągnęło do niego bardziej umiarkowanych wyborców, a więc wygrana Komorowskiego wcale nie była taka inna taka przesądzona, ale trochę bym się z drugiej strony upierał, że jak już został wybrany już dość komfortowej sytuacji przede wszystkim brak grawitacji po cały czas powtarzam, że bardzo byłbym cieka w, jaka byłaby ta prezydentura Komorowskiego, gdyby rzeczywiście rząd się zmienił i czy Annie wecie prezydent byłby ugoda natomiast co prezydenta najprawdopodobniej to tutaj troszeczkę nam zdeprecjonować zdeprecjonować opozycję polityczną pewne uśpienie właśnie taki spokój w funkcjonowanie z przyjazną sobie rządem powoduje pewne uśpienie polityczne takiej sytuacji nowy prezydent jest raczej biernym, więc ta prezydentura zanika przez przesuwa się w kierunku bardziej reprezentacyjnej, bo zauważmy, że w taką prawidłowość kibic habilitacja to aktywność prezydenta wzrasta, bo trzeba wypracowywać kompromisy konsultować znał Gongadzego, lecz mało tego jest taka konferencja, który z nas jest taka teoria mieszana bardzo podoba, że prezydent, gdy staje się swoistym reprezentantem opozycji wobec rządu, bo wywodzi się z innego obozu politycznego, a więc to już prowokuje prezydenta do bardziej dynamicznie działa natomiast sypała się zrobiło głośno głośno tak jest w kosztach i oby tak gnuśność ten bezruch swoiste, a potem nieudolna kampania się już w fontannach przy w fantastycznych początkowo sondażach, ale przy niestety 2 funkcjonujących w sztabach, bo 1 w Pałacu Prezydenckim, który podpowiadał co innego i drugich barwy i umocowany w Platformie nad czeskim, który podpowiadał co innego, więc taka kakofonia ner polityczna plus naprawdę sprawna za zadziwiająco sprawne kampania Andrzeja Dudy na spowodowały, że w prezydentowi nawet w 2 można powiedzieć nic w takie przepowiednie szefa gazety wyborczej nie pomógł w tym, że zakonnica wciąż ma gorzej dla nas właśnie ten jest Leja Andrzej Duda 2 lata Andrzeja Dudy 6 sierpnia będą miały miejsce, bo do 6 sierpnia 20 1 5 roku został zaprzysiężony przed zgromadzeniem rada tak FR w na prezydenturę, która zapisze się kilkoma bardzo specyficznymi elementami dorobku nie wiem co będzie dalej no oczywiście oceniamy to z perspektywy było tych 2 2 lat po pierwsze w jest to prezydentura 1 z chyba z najbardziej związanych z obozem politycznym, który wypromował prezydenta oczywiście w to byłaby bajka nieprawda głęboko, gdybyśmy powiedzieli, że prezydent jest w stanie oderwać się do obozu politycznego stać się nagle, a partyjnym machnąć ręką na moją wyznanie Deyna nie ma takiego słowa w przypadku prezydent jako polityczny, ale i partyjny machnąć ręką na wiele rzeczy machnąć ręką na to, że były pieniądze machnąć ręką na to, że ten obóz polityczny może decydować o w przyszłych wyborach no bo jak traktuje się w tym na pierwszą kadencję to jest od razu wizja drugiej kadencji, a bez zaplecza organizacyjnego finansowego w ślad urywa się nie uda to działa w zegarku szwajcarskim pani redaktor China partyjną musi być nigdy w jak do tej pory w Polsce nauczyciel w pewnym dla wielu nie była, ale nigdy do tej pory nie został prezydent, który był nawet największym autorytetem społecznym politycznym, ale nie miał za sobą zaplecza organizacyjnego finansowego musi go nie ma po prostu takiej możliwości póki co, więc w ta wizja jest, więc Andrzej Duda ma wizję, ale ja odbieram dwojako w takiego kandydata wybranego troszkę na zasadzie jak ci nie uda nie będzie żalu jak się nie uda wygrać wyborów nie będzie żalu jest to polityk mało znany spróbujemy go wypromować może się uda, a z drugiej strony żadnej krzywdy drugiej tury to będzie Super to będzie Super, bo to napędzi głosy w tych faktycznie ważnych wyborach w naszym systemie parlamentarna gabinetowy, czyli wyborach parlamentarnych, bo wciąż tam była wizja, że te wybory prezydenckie napędzają tak naprawdę ten teren siły te głosy, więc z różnymi kanałami do listopada 20 1 4 roku prezentowano Andrzeja Dudy kandydata na prezydenta z ramienia prawa sprawiedliwości w Krakowie nic się nie spodziewał, że zostanie prezydentem rozpoznawalność Andrzeja Dudy, by na poziomie 17 % w tylko tylu respondentów potrafiło żyło razem go skojarzyć tak jest, a z Radomia do grania w regionach profesor doskonała kampania wyborcza w ale jeszcze jedno spowodowało, że wystawienie kandydata mało znanego z małym doświadczeniem młodego bez obciążeń bez oczu, ale z obciążeniem innego typu z obciążeniem uzależnienia od środka przewód, czego wprawie i sprawiedliwość, czyli prezydentura niż samodzielna nie będzie zdradzę nie ma żadnej tajemnicy, kiedy powiem, że właściwie dość niedawno całkiem Andrzej Duda nie prezentował żadnego innego stanowiska, które nie byłoby oficjalnego winne jest oficjalnym stanowiskiem partii w 2 00 0 z bardzo ciekawym momencie panie profesorze umawialiśmy się na tę rozmowę przed nagłym zwrotem akcji, który miał miejsce w zeszłym tygodniu, kiedy to prezydent jednak zawetował 2 ustawy o jej rozkręca się ta wojna może nie na linii Andrzej Duda Jarosław Kaczyński był Jarosław Kaczyński powiedział wielki błąd, ale idźmy dalej, ale najmniej Zbigniew Ziobro Andrzej Duda w domu oczywiście nie wiemy co dzieje się w otoczeniu premiera Kaczyńskiego, bo w tamten gniew może być głośno było ogromne dłużej natomiast może nie jest on z powodów politycznych w pokazywanych publicznie bo, bo to jeszcze ktoś czegoś wrażenia wręcz będzie zmieniać w wodzie o bardzo wiadomo tak to będzie też nie jest nagłaśniana Zbigniew Ziobro występuje dość otwartą przyłbicą w Katyniu wywiad w tygodniku w sieci wjeżdżając volvo to się wcale nie wydaje przypadkowy, że akurat minister sprawiedliwości prokurator generalny tutaj występuje z tak ostrym przesłaniem proszę zauważyć w mnie, że tą ustawą o 2 ustawy, które zostały zawetowane, czyli ustawa o Sądzie Najwyższym i krajowej radzie sądownictwa realna władza, która została Zbigniewowi to są branże te ustawy za pomocą, których prokurator generalny usiłował przechwycić część władzy prezydenta i ja bym tak odczytywał, chociaż oczywiście jest świeże to trzeba jeszcze głęboko przemyśleć, ale po pierwsze, analiza, które próbowałem sobie przeprowadzić to myślę, że w nie tak ostra reakcja jest reakcją na FB uszczuplenie i tak wątłe już pozycji prezydenta prezydenta, który został sprowadzony właściwie do pozycji notariusza podpisującego decyzję większości rządowej pamiętamy te debaty telewizyjne, w których bycie notariuszem AM zarzuca Andrzej Duda Bronisławowi Komorowskiemu nadzorował wtedy ja nie będę notariusza w nauce mówił prezydent musi mieć odwagę podejmowania decyzji to jest też ciekawe elementy byśmy tak zebrali wypowiedzi Andrzeja Duda nie tylko z kampanii wyborczej, ale z okresu, kiedy był urzędnikiem kancelarii prezydenta, kiedy pracował w Ministerstwie Sprawiedliwości, kiedy był europosłem na to przecież my tutaj mamy bardzo ciekawe trasy, które mówiły prezent ma być odważny prezydent ma działać nawet wtedy odważniki, gdy jego obóz polityczny tego nie chce i tak i t d. ta prezydentura jest zaprzeczeniem to samo jest taka pomimo uzasadnienia pana prezydenta niestety zawetowanie tych ustaw nie jest przejawem obrony porządku Konstytucyjnego w jest raczej bardzo mocnym sygnałem wysłanym we mnie do obozu władzy, a szczególnie do prokuratora generalnego, że prezydent nie da sobie odebrać pewnych kompetencji w ich też zauważyć podział prezydent podczas briefingu prasowego, kiedy uzasadniał to, że będzie wetował odmówił, że nerwy nie chciałby funkcjonować w takim systemie nie chciałby firmować takiego systemu, w którym tak wielka rola została przypisana prokuratorowi generalnemu posłużył się też inne w złym doradcą paniom sezonu Tomasz leśnikom, która przywołała kazus Polski ludowej, w której rola prokuratora może nie była tak wielka, ale państwo w ogóle właśnie prokuratorskie prostował minister sprawiedliwości, że ta rola prokuratora w PRL-u to wcale nie była taka znaczna oszczędność tezie, że właśnie, że pani Romaszewska będzie myślała o opresyjne państwo oraz typu prokuratorskiego, a więc w lesie w to jest wyraźny sygnał wysłany przez prezydenta, że wzięła się na to nie zgodzi ale dlaczego nie zawetował ustawy o o zmianie ustawy o sądach powszechnych i czysto bezpośrednio element dotykające akurat prezydenta w bok, gdyby prezydent konsekwentnie przed linią nie pozwolę na to, aby ustawy, które ja uważam, że nie spełniają warunków konstytucyjnych, żeby one weszły no to konsekwentnie powinien 3 lata założyć ani w 2 dla już pominąwszy ochrony interesu własnego w niestety niestety na pierwszy rzut oka tak wygląda, gdyby chciał bronić systemu Konstytucyjnego to nie zachowałby się wobec Trybunału Konstytucyjnego tak się zachował i podpisywał bekon kolejnych ustaw i ja czekam teraz na kolejny krok poszli jej śmierci wesela Morawskiego trybów dublera w Trybunale Konstytucyjnym prezydent moim zdaniem powinien teraz za przy 1000 na nowego sędziego któregoś z 3 poprawnie na wybranych w poprzedniej kadencji sędziów, którzy są cały czas, oczekując byłoby to dowodem przywiązania do wartości konstytucyjnych dopóki takich sygnałów nie będzie będą niestety w miał prawo uważać, że weta były rodzajem walki o wpływy w trzeciej władz a gdyby dwukrotne panie profesorze to wszystko jest niezwykle fascynująca byłoby jeszcze bardziej fascynujące, gdyby nie dotyczyło naszego państwa po sobie myślę czasem żałuję, że nie jestem korespondentem TOK FM w jakimś obcym państwie był w przyglądaniu się temu procesowi styl rzeczywiście rzeczą niezwykle zajmująco szkoda tylko właśnie, że aż na własnym podwórku a gdyby ktoś przed panem profesorem położył konstytucję powiedział panie profesorze pan może nanieść poprawki jeśli chodzi o prezydenturę to miałby pan jakieś swoje 3 gr lub wrzucić ciasto zasygnalizowanym po pierwsze myślałbym o zmianie sposobu wyboru jeszcze nie dodajmy 1 rzeczy, że byłoby mi bardzo bardzo trudna i byłoby to trochę na misja nie do zrealizowania, bo proszę zauważyć, że 2 czynniki to nie sprzyja temu mojemu pomysłowi po pierwsze bardzo wysokie frekwencje wyborcze jak na warunki polskie to są rozmiar zdenerwował rywala zawsze chce się wspiąć organizowane wybory Piszcie na nie wszędzie, bo n p . na poziomie gminy w gminnym przy wyborze wójta burmistrza prezydenta to życzyłbym sobie rzepkę frekwencje były wyższe niż sama ale, ale przy prezydencie to się w Rzeczypospolitej też sprawdzać doskonale, więc to są jedyne wybory, gdzie frekwencja regularnie przekracza 50 × wójta burmistrza prezydenta i tak cieszy się większą frekwencję niż na wkład wybór sejmiku to zdecydowanie Pągowski zdecydowanie tak w nim jest o tyle personel ani nie mówią dużo kwestii chociażby MMT tych pomyłek w wypełnianiu kart, a jest jeszcze druga rzecz Otóż sondaże i badania nie pozostawiają wątpliwości ludzie nie chcą likwidacji wyborów powszechnych i 8 0 90 % respondentów chce jednak aby prezydent wybierany tak jak do tej pory w 2 i to byłby, mówi że tak nam główny postulat jeśli chodzi o zmiany, a resztę nareszcie można na wy dyskutować, ale w generalnie tzw. prezydentury kompetencji jeśli wszystko to prezydent doskonale może sobie radzić z tymi kompetencjami, które ma pod warunkiem, że będzie dobrze i rozumiał, a i tak przyjadę warunkiem, że będzie zdolnym politykiem tak jest ja będę mógł w bardzo mocno trzymał się swojej tezy, że model prezydentury jest dobry nie za słaby i niezbyt silnego dobrze wykorzystali potrzeba mądrego piastuna, żeby dobrze to wykorzystać bardzo dziękuję panie profesorze za rozmowę prof. Tomasz Słomka Instytut nauk politycznych Uniwersytetu Warszawskiego był naszym gościem przed dwudziestą drugą dziękuję serdecznie dobra w zakresie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - KAROLINA LEWICKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA