post factum jesteśmy powyżej 18 słuchamy Radia TOK FM dziś we wtorek 1 sierpnia dzień dobry mówi Paweł Sulik, a jeszcze przed godziną 1 9 skorzysta gorąco jeszcze nie było gorąco i będzie go osobiście przez parę dni to niektóre państwa się zastanawiają czy bez tak jak w sierpniu 20 1 5 roku, że prądu zabraknie, bo niektóre elektrownie trzeba będzie wyłączyć o tym, urodzonym przed godziną dziewiętnastą po godzinie dziewiętnastej będziemy rozmawiali o powodach i
Rozwiń »
skutkach decyzji Sądu Najwyższego w sprawie, o której mówimy o samego rana, czyli kasacji wyroku w sprawie pana Kamińskiego nie tylko, ale to szczegóły po godzinie 1 9 odsyłam zainteresowanych co co to do de facto oznacza rozpoczynamy dzisiejszy program od rozmowy z naszymi gośćmi Justyna Sochacka z gazety wyborczej dzień dobry Anna Dzierzgowska z monitora edukacji dzień dobry dzień dobry no i przypominamy słuchaczom albo informujemy tych słuchaczy, którzy nie wiedzą, że trwają konsultacje w Asuncion konsultacje bardzo ważne, ponieważ dotyczą podsta w programowych dla liceów i szkół branżowych jeśli dobrze rozumiem dla tych drugich ostatnie, a to okolice technika niż szkoły branżowe drugiego stopnia, czyli takie uzupełniające zawodówki dla tych, którzy na to zdobędą zawód, a potem będą chcieli zdać maturę i proces konsultacji te rozpoczną się teraz konsultacje zaczęły się około 2 tygodni temu potrwają do 18 sierpnia, czyli w środku wakacji dodaliśmy taki wdzięczny tytuł fora gazetce nie ma wakacji od konsultacji, ale to rzeczywiście jest jedno z najważniejszych rozporządzeń związanych z reformą edukacji może w wyznaczone w ogóle potrzebne, bo to jest także po likwidacji gimnazjów od września 20 1 7 roku będzie mieliśmy klasę nie pierwsze gimnazjum, więc te dzieci nauczyły się już troszkę innych przedmiotów innych rzeczy na tych przedmiotach Nike 20 19 pomaszerują do liceów i do techników zdobędą się uczyło w szkołach lub dłuższych, ale też będą musiały się w tych szkołach przez to czegoś innego stąd potrzebne są nam nowe podstawy programowe, czyli właściwie taki Atlas drogowy tego co się dzieje w szkole na podstawie tego dokumentu powstają podręczniki nauczyciele w takie wady wrodzone jak ustaliliśmy jeszcze przed wejściem na antenę to też jest kluczowe dla tego co będzie na egzaminach na koniec czerwca pojawi się na maturze dlatego, choć to wakacje i wielu nauczycieli jest zaskoczonych po bo w ich spotyka się z takimi głosami oto konsultujemy najważniejszy dokument edukacyjny w tym kraju konsultujemy, czyli aktem tym jacy są aktorzy tego procesu pokoleń ten dokument znajduje się w Rządowym Centrum Legislacji, więc każdego może przeczytać w internecie ministerstwo oczywiście zobowiązana do tego, żeby wysłać się te dokumenty do swoich partnerów społecznych czy związków zawodowych różnych organizacji branżowych pracodawców, ale w konsultacjach i rozważna może wziąć udział każdy obywatel pierwsze głosy, które spłynęły to jest bardzo cenne to są głosy od licealistów członków młodzieżowej rady dzieci młodzieży, która działa przy MAK, ale nie są głosy stanowisko całej rady tylko indywidualnie uczniów uczennic z całej Polski, którzy zgłaszają co im się podoba lub nie jest tak samo nauczyciele są od Krakowa po Gdańsk mogą w tych konsolach grać i warto, żeby brali po potem nie będziemy mogli nie będą już od mogli inni nic zrobić coś wiemy na temat tego, jakiego uwagi zgłaszali uczniowie też interesującą te pierwsze, które mamy to jest w oczy lub 8 osób to są takie uwagi więcej zajęć praktycznych więcej bieżących tematów n p. będzie SACH o start-upach takich, które ich dotyczą i co ciekawe bardzo silny głos dotyczący wychowania do życia w rodzinie, czyli nie chcemy od uczyć się tego, że mamy się silnie identyfikować płucom nie chcemy, żeby to było takie narzucanie, że jedyny słuszny model rodziny to jest ślub dzieci i takie wychowanie do życia w rodzinie katolickiej, a tak w tej chwili wygląda to podstawa programowa no, więc widać, że oni oczekują i myślę, że niektórzy już miał kończy swoją część potwierdzi tego, żeby w szkole uczyć akceptacji tolerancji i z nimi rozmawiać ani narzucać Hanna Dzikowska i 7 i przede wszystkim historią, bo to jest moja działka jest historyczka z wykształcenia nauczycielką historii, ale natomiast taksy tylko przeglądam te podstawy inne do innych przedmiotów na wszystkim się w ogóle z nami nie wszystko jestem w stanie, jakkolwiek ocenić bardzo też jestem byłabym ciekawa głosów uczniów uczennic, ale szczęście to rok znalazły się osoby, które w środku wakacji tym zajęły to jest niesamowite, bo termin jest fatalny czy były wcześniej wiosną tzw . pre konsultacje tak jakby druga tt obecny wysyp druga faza no ale być może te są decydujące to znaczy ten dokument się teraz wyłoni jury będzie dokument ostateczny no i gmin to co mnie interesuje mnie to ona wkalkulowana policzyć ostatnie ile razy w tych podstawach programowych pojawia się słowo naród odmieniane przez najróżniejsze przypadki, ale trochę wymieniłam, bo po nim polscy z Polski oraz odmianą jest metalu specyfikę, że bardzo trudne za pomocą wyszukiwarki się liczy słowa, ale naprawdę on się pojawia, zwłaszcza oczywiście na historii na języku polskim właściwie co chwila tak to znaczy to jest jedno z kluczowych absolutnie pojęć my jeśli chodzi o przedmioty humanistyczne ne w tej podstawie naród Polski naród w ogóle pyta nie naród w ogóle, bo to jest w ogóle ich też istotne że, zwłaszcza dobijać historii my patrzymy na świat jako na świat skonstruowany z narodów tak Polski naród jest najważniejszy jest ciągle głównym tematem edukacji historycznej, ale my wszyscy inni ludzie też muszą mieć jakąś narodową identyfikację w zasadzie nie ma chyba specjalnie mowa w jakiś inny i tu warto równocześnie wniosło uwag młodzieży to punkty najlepiej ocenić jako nauczyciel ani rusz piszą, że chcieliby, żeby część tematów nie była przedstawiana tak czarno-biała czarno-białą, bo słoneczko żołnierze wyklęci jestem matce Solidarności, a i w tych uwagach widać oni chcieliby dostać pełniejszy obraz żonie, że tylko bohaterowie wykorzystam obecność tutaj Anny Dzierzgowski, która jest z historii pozbyć to znaczy to jest także nie odezwał się wśród tych młodych głosów parę osób, które mają jak wśród młodzieży częste, zwłaszcza takie narodowe patriotyczne nastawienie do świata i nie chcieli więcej tego patriotyzmu, czyli więcej w różnych odmianach słowa naród Narodowy i t d . ja tego nie wiem, ale już nie, ale już nie da więcej to znaczy, że naprawdę trudno zrobić to podstawy my lepiej też chciałam zwrócić uwagę na to, że tutaj LM nie ma dużej zmiany w stosunku do tego co było do tej pory jest obecnie ci do podsta w, które nie roboczo nazwijmy tę podstawami Platformie innymi te, które powstały za rządów Platformy Obywatelskiej, bo po pierwsze, one już były bardzo narodowo patriotyczne po drugie to one wychowały to pokolenie, które dziś jeszcze tego patriotyzmu Damage tak mecz, jeżeli uznajemy, że lekarz istotna rola szkoły, ale są tym co teraz widzimy na ulicach no to jakby pamiętajmy, że to się już stało bynajmniej nie za rządów prawa i sprawiedliwość jak dodaje Hanna widzimy na ulicach zależy kto, gdzie partyjne, które ulice można czymś jest wiele dni zobaczyć n p . takich, którzy nie wychodzą na ulicy, ale nie mnie od hasłami narodowo patriotycznym nie tylko bardziej Obywatelską społecznymi i ktoś wychował to jest prawda, ale ja myślę o takim prostszym dochodzeniem na ulicy zaznaczyłem myślę o tym, że absolutnie bym się nie bała chodzić po ulicy z koszulką, na której byłaby powstańcza Kotwica nie zrobiłabym tego z Azerami na telefon komórkowy z powstańczą Kotwicą, a my nadal bym się nie dała natomiast bałabym się n p. wyjść na ulice w koszulce tęczowej tak i inni i to on to mam namyśli mówiąc o tym jak by mógł, jakie głosy dominują w dal AWF, a co z tymi tematami było tak ogólny trend, bo jak zmiana środków jeśli chodzi o przedmioty humanistyczne to jest tam duże potencjalne miejsca, żeby poruszać tematy je pokazywać jak wygląda w potencjalnie ogromnych złożach na rzeczywistość rzeczywistość nie do jazdy tą osobą prawną do historii, bo nawet się chce trzymać tego na czym się też najlepiej znamy mandacie absolutnie fundamentalny problem, że ona się tak naprawdę w ogóle nie zmienia od wielu wielu lat jak teraz przeglądam ją ten nowy projekt ma takie poczucie, jakby ktoś nie obudził od trzeciej nad ranem kazał mi recytować podstawę do mniej więcej recytowała te same treści, ponieważ one też wyraźnie zmienia historia się zmienia ogromnie RWD nazwa Lenczyk zrobił to co zrobił nie zmienimy tego no nie do końca, ponieważ właśnie cały dowcip polega na tym, że szkolna historia nie ma absolutnie nic wspólnego z historią jako nauką z tym co uprawiają badacze badaczki z tymi dyskusjami, które naprawdę dziś realnie toczą z tymi pytaniami, które się dzisiaj stawia to są kompletnie 2 różne światy, ale i tak właśnie problem dokładnie polega na tym, że ta szkolna historia utworach nas takie przekonanie, że ta historia też pewien zbiór faktów, które są oraz dane raz ustalone i właściwie jedyne co można z nimi zrobić też ulubione zadanie w tych stosach programowy stoi na ocenić nie w Courchevel Ewę ocenić czy co drugi po ich dostawy brzmi uczeń ocenia ja muszę wiedzieć, że mi się robi niedobrze coś takiego czytam różne jest obraz zdradzana żona, a więc jak wyobraża sobie z kolei nauczyciela, któremu składzie w tym momencie w sumie chodzi na motorze był uczeń ocenił pogadajmy o PIT i robi się ciekawą rozmową o tym, Władysław Warneńczyk czy był gejem, ale z Rio de Janeiro zmierzymy się bliżej dać zróbmy dyskusję w tej chwili dzisiaj przy kwestiach politycznych uczeń ocenia Lech Wałęsa, gdy znajdziesz klasy, w której 3 0 osób mówi to Bolek zdrajca on koniec tematu i udowodnić ich już lat nauczyciel Lechia Nielba ruch w mieście, ale oczywiście, że tak wyznaczyć, ale też meczy euro, o czym rozmawiamy tak, bo w Polsce pokutuje rzeczywiście takie zdanie, że mądry nauczyciel sobie zawsze poradzi, gdyż niewątpliwie prawda tylko z całym szacunkiem dla mojego własnego zawodu wykonywanego nawet jeśli wszystkich wszyscy jesteśmy świetnie wykształceni mądrzy to czasem jesteśmy zmęczeni nie mamy siły albo mamy chore dzieci albo mamy 1 000 000 różnych innych rzeczy i mimo wszystko nie zawsze chcemy musi sobie radzić sami byłoby fajnie też kas podręcznik, w którym są sensowne zadania tekst napisany na podstawie i ciekawej podstawie niż materiały inne niż chopinowskie IPN odsyła szkoły ogromną ilością materiałów edukacyjnych przyznam szczerze ich nie znam domy w mojej szkole używamy raczej jako podkładek pod wijące się stały, ale mówią eksperci, że w menu od strony taki metodologicznych tak to to są rzeczy łatwe do użycia łatwo to żonie zrobić 3 węzły chłonne brzmienie Monberga dach no w każdym bądź razie w każdym bądź razie no właśnie spróbujmy jednak popatrzeć nie z perspektywy Super osoby, która ma pomysł jeszcze ma siłę jeszcze ma Energi chce coś robić wbre w światu tylko spróbujmy popatrzeć jak jest oficjalny przekaz tych podstaw, ale dobrze jesteśmy w środku wakacji w taki żywy obraz leży gdzieś na spalonej słońcem plaży między minimalnym, a Ustką jakiś historyk właśnie śledzi te papiery, które jak zjawy z Donbasu wyrzuciła mnie, że czytając historię Polski na plaży mogą napsuć kompetentny tekst w serialu Belfer i naprawdę wjazd na Bałtyku rozwiewa te o CIT w prawo strony wydrukowany podstawy nie ma realnej nie ma ważniejszego dokumentu w szkole jak oni tego nie skomentuję i nie pokażemy dzisiaj co tam nie działa, ale mogłoby działać lepiej natomiast obszar ten gest i będziemy się z tym mierzyć nie przez rok nie do następnych przegranych lub wyboru 2 wygranych wyborów koło przez kilkanaście co nas kilkadziesiąt lat w tym od dzisiaj mówimy jest pewna sprzeczność jestem pewien, że słuchacze słodkie radio TOK FM o wychwycić anomalie skoro duża część nastawienia takie narodową patriotycznego młodzieży teraz wynika z edukacji, który już była realizowana taka nie inaczej przy podstawie programowej Platformy Obywatelskiej poprzedniego rządu to ktoś może zapytać się to dlaczego nie było takiego mówienia w mediach intensywnego podstawie programowej wtedy Ależ było przypomnimy sobie naprawdę 20 0 9 roku poprzednie dyskusje 08 09 . roku poprzednie dyskusje o historię o historii oraz budowanie Cracovia w obronie tego, żeby uczyć jeszcze bardziej narodowo jeszcze bardziej patriotyczny niż to było małe ta forma Legii po finale wygrali nawet na chwilę kazali medale nagrody za to wtedy tak walczyli na historii w szkole było coś takiego chaosu no właśnie bardzo populistyczne tak naprawdę bardzo elastyczny w tej chwili przed szkole branżowej drugiego stopnia histerii nie ma w ogóle w i o tym jak miłość była z nim w oszustwach, że nie potrzebują nagle się pojawia takie argumenty realnej zmiany grzywny potrzebowali już dawno wszyscy nie zauważam, że pewnego dnia ktoś zapuka do ślusarza i posum wyrzeźbić Władysław Warneńczyk w Tunezji uciekło z tego we wnętrzach z wywozem za chwilę wrócimy do rozmowy jest na słodko w Gazecie wyborczej Jana Rzgowska monitora edukacji za chwilę po informacje będziemy dalej rozmawiać, ale to po informacjach w post factum 1 sierpnia wtorek słuchamy Radia TOK FM premią post factum przypomnę, że w naszym studiu Justyna Sochacka jest wyborczej Anna Dzierzgowska monitora edukacji jeszcze dzień dobry lewy rozmawiamy o podstawie programowej, która proszę państwa jeśli słyszeli państwo bieżące nasze rozmowy jest do wglądu i można ją konsultować każdy obywatel może przejrzeć podstawę programową to Lotos to to co jest udostępnione przez morze, gdzie może w Rządowe Centrum Legislacji RCL chodzi nam internet oczywiście, żeby państwo nie wzięli teraz spacer w rozżarzone zauważył w zarządzaniu danymi z modną Warszawę, ale rynek tak i wmówić takie życie naszej rozmowy o tym, że uczniowie i pomimo wakacji niektórzy śnią mi przysłali swoje opinie na temat postawy programowej, a do liceów i do szkół branżowych początku wspomnieliśmy tak tak, a oprócz tego jak rozumiem jeszcze inne środowiska mogą konsultować n p. Ministerstwo Obrony Narodowej albo gdy Ministerstwo Środowiska mogą one właśnie z tą masą wtedy 2 resorty były, owszem, już złożyć swoje uwagi do do podstaw programowych, ale Ministerstwo Środowiska chciałoby trochę na nowo napisać lekcji biologii Ministerstwo Obrony Narodowej ma zastrzeżenia do edukacji dla bezpieczeństwa, czyli przedmiotu, który parę lat temu zastąpił przysposobienie obronne, a wg szefa MON już miałoby się teraz to nazywać zachowań proobronnych lub też chcielibyśmy powrotu musztry nauki strzelania Szkoci chcielibyśmy też minister ministerstwo w celu powrotu musztry nauki strzelania i w ogóle przygotowania do obronności kraju, ale ciekawsze jest moim zdaniem jeszcze bardziej wątek tego co widziały Ministerstwo Środowiska w szkole, bo Ministerstwo Środowiska takie wielkie nadzieje na wzrost wyrażony wprost że, gdyby trochę przebudować program biologii to skończy byśmy w Polsce z problemem, z którym się teraz zmagają, czyli z Eko terroryzmem, który wynika cytuję z niskiej świadomości społecznej, w którego powinniśmy uczyć o tym jak użytkować remont jak to było pięknie nazwane po użytkować organizmy i Lachy i handlu dla Ekorozwoju stabilnego jak rozumiem ciąć drzewa i strzelać do różnych dzikich zwierząt proponowane jest, żeby w lekcjach brali udział pracownicy lasów, ale też myśliwi, więc wcześniej Lotman uwzględnić uwagi, ale bardzo bardzo jednak oferta komentarze szkoła powinna pomóc w walce z Eko terrorystami prawda w czy to oznacza, że to można z uśmiechem oczywiście ironicznie o tym wszystkim mówić, ale skoro bardzo cenną dla ministerstwa, które wysyłają swoje wnioski do konsultacji to w trakcie procesu konsultacji to może oznaczać, że de facto będą wzięte pod uwagę nawet w ujęta w moich informacji wynika, że im nie tylko wysłały za wnioskiem o 4 minister Szyszko spotka się z wiceministrem edukacji Maciejem Kopciem pan minister powiedziała bardzo sympatyczna rozmowa oczywiście to nic nie znacie no ale muszę być świadomi, że podstawy programowe są zawsze były będą polem ideologicznej walki i teraz pytanie jak silna jest pozycja akurat tych 2 ministrów w rządzie jak bardzo mocno naciskać Mn czy szefowa MEN będzie chciała, że tak, by spełnić oczekiwania czy po prostu przyjmie to jak wiele dokumentów od hut czy powierzy się nie dało, bo zabrakło godzin aleja mówiąc uczciwie za wcale nie dziwię się nie zdziwię, jeżeli te zmiany wejdą w życie szczególnie chodzi oto kwestia przysposobienia obronnego, bo myślę, że ciężko będzie trudno będzie walczyć ze zmiany dotyczące biologii, ale nowa wersja w ministerstwo wojny czy przedmiotów śpiącego nas na wojnę, a biorąc pod uwagę to co się dzieje w UE kraju wydaje się więcej niż realne, bo w ogóle taką siłą w ramach bardzo duży wpły w na kształt podsta w programowych, a wcale niestety nie jest taka chętna do zabierania głosu to są środowiska akademickie nagroda dla tego niedawno, bo przecież zobaczmy, jakie w ogóle skonstruowane w liceum, zwłaszcza NATO w gruncie rzeczy jest także uczymy przedmiotów w dużej mierze przedmiotów akademickich tek tak teoretycznie nawet mamy przygotować do studiów takie mury w środku historii też nie dzieje natomiast w związku z tym dużo łatwiej jest chyba tak mi się wydaje manipulować takimi przedmiotami, które właśnie nie mają konkretnego przełożenia na jakiś przedmiot akademicki jak n p. edukacja dla bezpieczeństwa trudniej jest pewnie na wsi właśnie umierać wy biologia gotuje istnieje większe ryzyko, że się odezwie jakiś inny potężny gremium naukowe rzeczywiście historia jest niesłychanie zawsze budząca emocje czy literatura też budzi niesłychane emocje rozmawialiśmy przed przerwą od ceny tych nauczycielach, którzy siedzą nad morzem no to by moja koleżanka z rusztu mieszka nad morzem wybiera się do czytania listy lektur płacze ta koleżanka polonistka, ponieważ doszło do chłopców z placu broni zaś wzruszającą lekturą zjechała na razie chyba doszła do odprawy posłów greckich albo w chmurach dzwonek dla rodziny ze śmiechu można chmura Stevensa cudowne ryciny oraz różne zmysły to śmieszyło ludzi te są realne jest mierzalne pod warunkiem, że ktoś, kto przeczyta dialektu nie znam wiele, że nie ma, a merytorycznie Anna Dzierzgowska bite w, by jak to jest jak się go z jakiego powodu płacze nad listą lektur, ponieważ jest tego co zrozumiałe przede wszystkim dlatego rynek bardzo archaiczne to znaczy, że cały czas jesteśmy w takim klinczu, że z 1 strony chcemy zachęcać do czytania tutaj siedział obok mnie osoba, której ekspertką od zachęcania do czytania, więc właśnie do tych Benesz na ten temat więcej mówić, ale właśnie z 1 strony chcemy zachęcać do czytania z drugiej strony jesteśmy więźniami myślenia o tym, że istnieje jakiś rodzaj kanonu wczasach i życia tym panom od Klepacza nie wiem naprawdę po co to dla nas posłów greckich wróciła do tego kanonu już inny Kochanowski lepsze rzeczy pisała odprawy tajemne historie ewentualnie 4 Bomi się okres do historii może przydać jako źródło literacko to nie jest jakiś Super dziełom Fidesz właściwie nie bardzo wiadomo co z tą literaturą należy robić to znaczy mojego nie fachowego punktu widzenia bardzo mało jest tak naprawdę w tym języku polskim bądź analiz tak rzeczywiście analiz teoretycznych literackich bądź jakiś taki, a takich prac nad językiem jak już uczenia się tego, o czym w ogóle jest językiem jest skonstruowany, czego się składać można w nim robić tak dalej tak dalej teraz bardzo dużo jest takiego właśnie na Gombrowicza Schiavone ma się udać uczeń zachwycić na, a jednocześnie rzeczywiście lektury są tak dobrane, że raczej nie zachwycą naraz część jest bezlitosna żartował z tego Arystofanes to z tego powodu, że w czasie brak konsultacji, o których mówiliśmy tego pierwszego etapu przeprowadziłam wywiad z prof. Biedrzycki z Instytutu badań edukacyjnych i z uniwersytetu Jagiellońskiego śmiem twierdzić, że stosowała 1 z najlepiej zorientowanych w Polsce co młodzież czyta, dlaczego nie czyta no i w tym zdaniu lęk, który zgodną z Thunder zrobiło się dość głośny dzięki 1 z fragmentami, które profesor, mówi że 7 lektur to za dużo się do lektury rocznie dla Aten to on nie chodzi o to, że ten po dzieci nie zostanie dziś specjaliści 7 książek w wyroku tylko wyrwane z kontekstu zdanie należy czytać w całości przy tej liczby godzin i przy tej liczby zagadnień, które dla nich zaproponowany jest po prostu niemożliwe dlatego to żarcik z chmury Arystofanesa to będzie prądu nie książka, którą wielu z nich rozbawi pierwsza, o ile przeczytają drugie w omawianej szkole będziesz ono fikcją będą mieli na to 2 godziny na liczbę godzin na niebie zbrodnie karę 2 godziny na pana Tadeusza, bo wszystkiego tak dużo, że nie sposób będzie o tym, rozmawiać nie raz sterownika zostanie tylko zbrodnia w Niechorzu stary albo i pan działania są większe sfinalizowania rozmów w sprawie programu bardzo ciekawe lektury mamy już tak wielki powód to mnie cieszy zdążyć przed panem Bogiem jako listy tylko lektury obowiązkowej przyznana była tylko dodatkowo w Super tylko pytanie, kto to wszystko przeczy to musimy pamiętać, że w tym czteroletnim liceum naprawdę są ludzie, którzy nie będą studiowali kierunków humanistycznych, a wszyscy oni są potraktowanie jej tak samo jak ta sama już nie ponoć za co z drugiej strony ja teraz wracam do moich szkół branżowych, bo to jakiś taki temat, który mnie frapuje niż one są potraktowane totalnie po macoszemu to znaczy lista lektur okrojone w stosunku do licealnych i ta podstępna jest tak skonstruowane, że od 2 dni próbuje się zorientować, że one rzeczywiście pozwoli dać komukolwiek maturę czy jednak nie do końca maja właśnie w złym szkole branżowej drugiego stopnia nie ma fizyki biologii chemii geografii nie ma historii w szkole branżowej, która n p. nie kształci w zawodzie fizyka jest, że tak wyrażę fizyka jest jakimś istotnym elementem nie ma już pierwszą damę dyrektor będzie decydował, jakie przygotowano z tej puli, więc może się zdarzyć, że nie będzie na to jest jeszcze to co Ania mówi bardzo ciężko drobny szczegół, który nam umyka przez to, że wkroczyliśmy edukację podstawą, likwidując gimnazja pocztówka z 2 8 lat uczeń, który pójdzie do szkoły branżowej pierwszego stopnia trzyletniej przez 3 lata będzie miał tyle godzin języka polskiego co miałby w ostatniej klasie gimnazjum, gdzie wg takiego samego programu, jakiego obecnie projekt mocno Szkota zawodowa w etosie pracy zmieniono, bo będzie on niemało godzin duży program Beaty naprawdę dowie się w języku polskim tyle, o ile limit, ale tu muszę zapytać panią czy w trakcie przyglądania się postęp programowi jakiś ewidentnie pozytywne rzeczy tam się znalazł, żeby nie było także przez ponad pół godziny nim tylko jak to jest zła podstawę programową widziałam dużo biegnie co jest kluczem są 4 to one piękno ocenę i tu myślę, że Ania też będzie mógł być, ale wiedział dużo pozytywnych punktów, więc społeczeństwo, które uczniowie też chwali, która odkryła, że za dużo oczywiście ci, z którymi rozmawiam Ależ są tam jakieś Jaskółki może raz jeszcze nieczynne kino gdzieś go w niejasny, że jak mamy już tej historii trochę więcej, bo mamy i więcej zdecydowanie ta ustawa jest obszerniejsza to tam są takie punkty, których n p. nie było, a które się przed dalszą do czegoś tak więcej n p. jest o głosy z historii starożytnej i tylko historia starożytna cywilizacja nie europejskich nad koryto rzeki Jaskółki, ale powtarzam tylko właśnie w tych meczach bez historii starożytnej tylko to są takie rzeczy, które właściwie ostatecznie nic nie zmieniają, ponieważ jak powiedziałam mamy podstawy, które po pierwsze, POL-on ocen krytycznych po drugie, Europa Center liczne i to jest też bardzo ważny wątek mamy podstawy do historii, które właściwie w ogóle nie przygotowuje do uczenia o tym, czym jest świat nie tylko Europa tam jest dwudziestym wieku 1 bardzo ciekawy punkt dekolonizacji, który jest tak skonstruowany, że natychmiast w tym samym punkcie pojawia się zagadnienie ludobójstwa, ale co jest jakąś przedziwną zupełnie sugestią dla Johna brzmi tak jakby rzeczywiście cały wielki dwudziestowiecznej dekolonizacji ostatecznie sprowadza się nie takiego ludobójstwa w pierwszej wersji tej podstawy była mowa o ludobójstwie w Ruandzie to wyleciało Poprad konsultacjach moim zdaniem teraz po prostu mowa o tym, że trzeba wiedzieć jak wygląda dekolonizacji i że to się wiąże z zagadnieniem ludobójstwa no i to jest mintaj to nie jest narzędzie za pomocą, którego można wychowywać mężczyzn kobiety inne osoby, które mają żyć w 20 01 . wieku tam naprawdę miałby, tak więc o świecie jest w bardzo bardzo Uniwersytet ciągle mówimy o takich rzeczach, które są albo, których nie ma stoi twardy policzalnych, a to lista lektura to pewne zagadnienia, które czują umówić ale kto jest z umiejętnościami graczy jak pamiętam to jest 1 z takich postulatów różne części pojawiało się na mnie ze strony tych uczniów, którzy chcieli się wypowiedzi naszych debatach, które tu w radiu TOK FM, ale mieliśmy, że umiejętności językowe kompetencje językowe taką umiejętność pisania, a także pamiętam taką debatę, gdzie w stałym licealisty podział firmy na obu stron nie mieliśmy, gdzie jak dziś cieszą się napisać na jakiś temat prostego stroju na języku polskim prezentowano bardzo to z plus rozbudowano moduł retoryki, ale mówienia, ale nie dodano do godzin, więc czy to się uda to silna presja, by to na długiej przerwy wracamy znowu do hali znajduje się na noc mrozu, ale zarazem wracamy do punktu wizja ta jest naprawdę sporo fajnych zapisów na wydanie tego co z nich zostanie w rzeczywistości szkolnej pytanie co będą sprawdzały egzaminy, bo to jest też coś takiego co jest bardzo ciekawe dowiemy się tego tak naprawdę dopiero za parę lat wiadomo, że podstawa wolała mówiłyśmy, że tamta jest zarazem standard wymagań egzaminacyjnych, ale wiadomo też, że dopóki mamy egzaminy testowe to one odgrywają bardzo dużą rolę w tym derby, czego rzeczywiście coraz częściej się robi na lekcjach da retoryka weszła trochę chyba ze zmianami w maturze ustnej z polskiego, które fatalna w tej chwili nie mam pojęcia jak będzie wyglądała w przyszłość + 1 jedno lidze rozliczyłem nowość żadna uczelnia nie honoruje trzymają tylko zdać, więc ich nie traktuje poważnie w, czyli jak patrzymy na perspektywę najbliższych kilku lat co się wydarzy w naszym kraju post, że będziemy mieli przysposobienie wojskowe rodem z PRL -u historii troszeczkę więcej biologia jak się uda włożyć elementy konsultowany przez Ministerstwo Środowiska tego anty ekologiczną, a tak jak w paru zdaniach no mogę być złośliwa, ale rzeczywiście do anteny Radia TOK FM, że może zranić świetnie nic się nie wydarzy to najgorsza z żalem że, robiąc reformę za mnóstwo pieniędzy bardzo pospieszna uczyłem się nie zgadzamy się zgadzać to zupełnie inny temat mogą przesunąć polską szkołę 20 01 . jak, ucząc posta w obywatelskich, ale nie takich jak my rozumiemy obywatel skorzystała stawać na baczność śpiewać hymn o c uczyć zaangażowania spoczną uczyć nowych technologii na poważnie wielu innych rzeczy numery wizyt u myszy cofamy i nic nie jest daleko od mówienia tego, że życie cofamy do PRL-u, ale jeżeli na fizyce nie mówimy w ogóle o dno nowoczesne zastosowane, jeżeli do szkoły nie wiem nie próbujemy wprowadzić drukarek 3 da znać się cofamy, a nie ma nic gorszego stać stanie w miejscu to naprawdę jest co dramat historyczny, mówi że brakuje fizyki to ostry jest realne odwiedziny Londynu bo jakby z całym szacunkiem do historii jest ważna dziedzina wiedzy, ale nie jest tak, która jest najbardziej niezbędne do życia mogą być groźne mogą być programy pro sny programowej redukcja historii fizyki do 1 przedmiotu historia fizyki odmówiła nawet takie, a mogę powiedzieć coś pozytywnego w koniecznym trwa proces konsultacji trwa proces konsultacji o tym jak straszne jest nasza szkoła efekt rozmów z przekąsem świadczy to co się wydarzyło się w Teheranie zakończyła się dwudziesta dziewiąta olimpiada informatyczna olimpiada dla licealistów tak najważniejszy konkurs przedmiotowy i nasi chłopcy zdobyli tam się 2 zł medale srebro brąz lepsi są tylko Chińczycy Japończycy to złoci chłopcy tak akurat tacy duzi chłopcy w biologii srebro zdobyła uczennica z Poznania też wielkie gratulacje i mamy do czynienia z spektakularnym sukcesami licealistów z Polski z biologii chemii fizyki informatyki matematyki i Mariusz Trela, który zdobył złoto z informatyki zdobył też o to z matematyki to są wszystko dzieciaki, które skończyły się polską szkołę i nikt o nich mówi, więc tak chciał na koniec jest na Sławka dziennikarka jest wyborczej Anna Dzierzgowska z monitora edukacji były naszymi gośćmi bardzo dziękuję za wizytę w post factum
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK
-
11:31 W studio: Aleś Zarembiuk
-
15:47 W studio: Aneta Strzemżalska
-
11:59 W studio: Ryszard Kowalski
-
10:08 W studio: Ignacy Dudkiewicz
-
12:11 W studio: Łukasz Musiał
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
-
-
08:58 Tak rośnie jedzenie01:12:16 TYLKO W INTERNECIE
-
-
16:00 Program Specjalny13:39 W studio: Grzegorz Kozieł , Tomasz Żółciak
-
-
07:00 Pod dyktando
-
-
-
-
08:59 Tak rośnie jedzenie14:01 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
11:40 Podróże duże i małe14:00 W studio: Mariusz Piotrowski
-
-
-
-
-
-
-
13:40 Życie w Zdrowiu13:37 W studio: Marcel Andino Velez
-
-
17:00 Przy Niedzieli o Sporcie25:28 W studio: Roman Kołtoń
-
17:40 Przy Niedzieli o Sporcie23:15 W studio: Jakub Bednaruk
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL