REKLAMA

Jaką rolę odgrywa zabawa w rozwoju dziecka?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-08-04 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
45:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest już Aleksander Bajko szef wydawnictwa element dobry wieczór dobry wieczór mam przed sobą 1 z książek wydawnictwa element zatytułowaną zabawa z podtytułem uczeniu się zaufaniem i życiu pełnym entuzjazmu autorem tej książki sam braster inne postacie bardzo znacząca w środowisku edukacji alternatywnej w Polsce coraz lepiej znane bywa tu co jakiś czas przyjeżdża na wykłady na spotkania Milena, Rozwiń » ale też to nie jest jedyna książka, która jest na naszym rynku dla jego autorstwa my dzisiaj rozmawiamy o jego sylwetce o drodze samorozwoju poprzez edukację alternatywną, ale też rodzi zabawy w rozwoju i edukacji, zanim w samej zabawie, zanim treści książki to mam do pana prośba o przedstawienie sylwetki postaci im Andre Sterna jako wydawca rozumiem, że na znajdzie się znamy się wlecze się starać się w kompakcie to już kolejne na kolejny tytuł to najpier w tytułem wstępu na jakim jest Andre Sterna IBC w jego historii na tyle nietypowego ciekawego co zazwyczaj właśnie interesy tych, którzy przychodzą na spotkanie z nim, bo on co do zasady jest profesjonalnym gitarzystą kompozytorem, współtworząc taką grupę taneczną teatralną w UE oprócz tego pracował jako dziennikarz magazynu muzycznego i jej jako lutnik zbudował gitary właśnie po i nigdy nie chodził do szkoły nigdy nie musiał dojrzewać mata nietypowa ta historia jego życia tak i nigdy nie musiał podejść do żadnego standaryzowane egzaminu jego historia była opowiedziana w filmie firmie Alphabet był taki film austriackiego reżysera Erwina wagę sfera on był tutaj też w Polsce emitowany w pełnym to był właśnie film o problemach z takimi systemami publicznej edukacji Jelcz takich wyzwaniach przed systemem publicznej edukacji stają Jan western był tam pokazany jako osoba, która w pełni wykształciła cały szereg kompetencji na bardzo wysokim poziomie nigdy nie, ucząc się w taki sposób tradycyjny powiedzmy też, że my środowiskowe kulturowe w jakim Andre Sterna dorastał na testy francuska rodzina też prawo francuskie, bo zezwalamy i taki margines na to, żeby dziecko nie spełniało obowiązku szkolnego w Polsce to wygląda trochę inaczej każde dziecko zobowiązane do edukacji może swój obowiązek spełniać poza szkołą, czyli formie n p. edukacji domowej czy edukacji Demokratycznej, ale jest zobowiązane do regularnego zdawania egzaminów Andre Sterna ma właściwie był zupełnie na marginesie takiej systemowej edukacji się wykształcił tak we Francji nie ma obowiązku szkolnego jest obowiązek kształcenia w tych czasach, kiedy on dorastał on nie był żaden taki sposób właśnie kontrolowany czy regulowane jak jest u nas dzieci muszą ostatecznie podejść do egzaminu zdać w każdym roku jakiś tam określony zakres materiału było to jest kontrolowany przez urzędników, ale urzędnicy po prostu nie przychodzą do domu obserwują patrzą czy dziecko się rozwija i co prawda z tego co właśnie Andre Sterna mówił trochę się to zmienia, bo on też ma dwójkę synów, którzy też nie chodzą do szkoły na 1 ma dopiero rok, ale drugich ma 8 lat i nie chodzi do szkoły bądź, mówi że trochę zaczyna się zaostrzać i że na razie efekt jest taki, że mają częstsze kontrole no ale jak nie wiadomo, którą stronę to też pójdzie na to kto w Polsce przynajmniej nie ma żadnych kontroli w domu, ale za to jest 1 wielka kontrola pod koniec każdego roku polegająca na swego rodzaju sesji Egzaminacyjnej w inne dla dziecka Andre Sterna jeździ po świecie jeździ po Europie przyjeżdża też do Polski opowiadał swoim doświadczeniu mnie zadziwia ludzi, ale netto bo, z czym on jeździ ten jego przekaz tego misja właściwie nie dotyczy samego stylu edukacji czy tego jak i się uczyć, ale w ogóle podejścia czy postawy, by dożycia właściwie czym jest czym jest rozwój i w jakimś sensie też to są też tematy egzystencjalne w ogóle po co my jesteśmy na tym świecie czytamy jesteśmy dla systemu czy raczej system jest dla nas dokładnie tak to jest to co on, o czym mówi i co stara się pokazywać TENIS jakaś metoda jakaś to nie jest tak gościnie dobrze, że słowa tak powiedzieć, że jest on namaluje opowiada Tomek tak on namawia do zmiany postawy w ogóle względnym dzieciństwa względem dzieci myślę, że w tej jak mówimy o Andre jest w terminie do dom trzeba tak naprawdę zacząć jego ojca od czarno, bo to jest człowiek absolutnie niesamowity dzisiaj ma 9 3 lata był w latach trzydziestych oraz jak jeszcze był małym chłopcem musieli uciekać z Niemiec po dojściu Hitlera władzy przez kilka lat jak błąkali się po różnych obozach dla uchodźców byli bez państwo sami wylądowali we Francji i on po wojnie zaczął prowadzić w Paryżu pracowni malarskiej pracownię malarską dla dzieci, a zaczął się w ogóle stąd, że w czasie wojny dostał pracę w sierocińcu dla mam dzieci ofiar wojennych i tam jakby to było bardzo proste warunki właściwie nie wiedział jak ma tym dzieciom jakoś nie przymierzając znalazł jakieś kartki za 2 i ołówki i dał im do do rysowania i okazało się, że dzieci wspaniale rozkwitają użyłem do ich no i niesamowicie pozwala im się też rozwijać sprawia, że po prostu czują się dobrze teraz będzie wiedział o niego rysować i 1 pan się rozrastała natomiast ci wykształcenie jako artysta nie miał w końcu lat doszło do tego, że w grupie miał tak dużo, że musiał zaadaptować stodołę na to, żeby z tymi dziećmi no i móc malować, bo takie przełomowe zdarzenie, że jedno z dzieci nagle chciał narysować jakiś obraz, który był bardzo duży nie mieści się na stole, więc André śmiać Arnold przypiął mu kartki do ściany Modzelewski dzieci zacząłem malować na ścianie ją powoli zaczął wypracowywać taką swoją metodę, którą nazywa zabawą malarską, którą bardzo jednoznacznie oddziela od sztuki w życiu to nie jest sztuka, dlatego że sztuka w swoim założeniu ma jakiegoś odbiorcę aut artysta chce coś komuś przekazać te to nie jest to co dzieci robią dzieci w budżecie jest taka naturalność herezja bzdura nie musi znaleźć żadnego odbioru w tym roku wracał tą swoją metodę zabawy malarskiej potem odbył RM kilkanaście podróży do najdalszych do ludów, które są nietknięte przez edukację przez zachodnią cywilizację przez edukację w jakimś systemowym rozdaniu w ogóle tak dodaje mi w Fuldzie uwolnił z mieszkających tak w dżungli gdzieś wysoko w Andach zabierał ze sobą cały ciężki i duży sprzęt do malowania i patrzył czy dzieci tam reagują i czy da ich ekspresja jest podobna do dzieci w centrum Paryża okazało się, że także na wczesnym etapie dzieci są pewne uniwersalne zasady, które rządzą się rozwojem ekspresję dziecka i to całe jego doświadczenie w pozwolił mu w 100 % zaufać dziecku on uznał, że natura się nie pomyliła, że dała nam wszystko co jest nam potrzebne do rozwoju i że jego dzieci są w stanie opanować wszystko co jest w życiu potrzebne bez szkoły InPost podjął odważną decyzję nie posłanie dwójki swoich dzieci do szkoły, bo André ma też się ostra, która też nigdy nie uczył się w szkole i oczywiście nawiązało się dostałem szeregiem konsekwencji, które byłyby rytm Dobosza też w Polsce lot jak całe otoczenie wywiera ogromną presję zadaje pytania nawet obcy ludzie dziwią, ale on trwale i konsekwencje i konsekwentnie, kiedy Andre miał 12 lat nie potrafi jeszcze płynnie czytać to dopiero musiałoby się wielką odwagą przeciwstawić się presji w takim dań w momencie, gdzie ojciec z matką potrafili powiedzieć, o czym tak nauczy nie mam powodu do paniki nie ma powodu do jakichś nagłych reakcji Nate nauczył się jest właściwie teraz jest pisanie książek tak czy nie tylko umie je pisać Allenowi ten język jest dla niego na tyle inne dobrze opanowany narzędziem, że właśnie przekazuje swoją misję dalej świata, ale też wielu innych rzeczy się nauczył mówi wieloma językami n p. umowa i tak ma mówi 5 językami 3 biegle 2 jakimś tam możemy mniej zaawansowanym w tym fascynował się fotografią i ciągle to robi fascynował się usuwaniem, czyli to jest jakiś sposób ręcznej obróbki metali astronomią i ciągle ma bardzo rozległą wiedzę z z tego zakresu w tym kilka razy miałem okazję z nim rozmawiać też to pociąga za sobą nie kosztem wiedzy z zakresu fizyki w opisuje bardzo dużo opisuje w ogóle właśnie tutaj w książce w zabawie jak w wieku 7 lat uczył się niekiedy są od rodziców silnik z klocków lego, na której bardzo długo czekał w euro do silnika była dołączona instrukcja, która pozwalała obliczyć na podstawie średnicy koła czy ilości zębów koła przy założeniu jakiś masy pod potencjalną prędkość samochodu Jon dzięki temu obliczał sobie ze swoją motywację -li oraz jej w wieku 7 lat badał czy liczba i ma taką wartość jest zadeklarowana w encyklopedii realnym w rejon pokazuje, że po zawsze nasza uczenie się jest skuteczne, kiedy jest powiązany z jakimi emocjami z ciekawością entuzjazmem tak to rzeczywiście trudny w bardzo ważnym wątkiem tej książki stały aktywizacja ośrodków emocjonalnych czy w ogóle cała neurobiologii uczenia się nie mam zdrowego wchłaniania bodźców edukacyjnych jeśli n p. mózg jest w stresie bez pod wpływem hormonów stresu tak no i to jest pewien kłopot, dlatego że edukacja publiczna taka, jaką znamy jest oparta na przymusie dzieci w muszą się uczyć w tym momencie i tego, czego akurat się od nich wymagam, a neurobiologia widzisz mój mąż za pamięć zapominamy o około 80 % z tego co nauczyliśmy się w szkole i 1 jak myślę sobie o swoim doświadczeniu ogromnym sercu dobro szacowaniem pewnym liderem zostało i meandry, mówi że to jest doświadczenie, które było zupełnie obce jemu nikt nigdy nie przerywał zabawy to znaczy on jak on nauczył się niemieckiego płynnie w 4 miesiące, bo widzę znalazły się po kilkanaście godzin dziennie, bo po prostu tak bardzo chciał się nauczyć zajmował się tylko tym nikt nie mówiono po godzinie, że teraz wystarczy niemieckiego teraz geografia matematyka w po nie tylko on wiedział, że dzisiaj idzie kończy idzie spać wiedział, że jutro od rana miał to pewności spokój właśnie on jest panem swego czasu szampanem tematu, który właśnie zgłębia i dzięki temu występuje ten proces jednak takiego wolą o tym, też się mówi teraz pedagogice Montessori, że kiedy dziecko jest skupione miny na jakimś procesie gen w ciągnięte cały pochłonięty danym tematem w największym grzechem, jaki można zrobić właśnie mu przerwać czy wręcz przeciwnie trzeba po prostu ochronić zapewnić odpowiednie warunki to czasami trwa 1 , 5 godziny czasami 3, a czasami dłużej na i wtedy właśnie, by te są optymalne warunki do tego, żeby dziecko faktycznie się uczyło zapamiętała najwięcej, a nie było uczone i coś być może zapamięta lub nie tak no 1 zdaje się z w kanadyjskich dyrektorów szkół mawia, że w różnica między dobrym uczniem Mazur jest taka, że dobry zapomina materiał 3 tygodnie po egzaminie, bo egzaminie, a zły 3 godziny przed innym i to wszystko do wszystkich, bo w po jakimś czasie żaden z nich nie pamięta w do Andrei mówi o tym w swoich wykładach ziem do problemu jest taki że dziecko, które nie lubi matematyki i mógłby ją od 2 Biecz w przyszłym miesiącu albo za rok z jakiegoś powodu zdała tego, że po prostu akurat tym się zainteresował spotkała go osoby, że jakieś zjawisko zainteresowało ale, ponieważ szkoła każe mu uczyć się dokładnie tego dokładnie teraz to wiele wiele osób kończy przechodzi przez całą drogę edukacji i kończy z przeświadczeniem, że nie lubi przedmioty, że jest z niego, że zły w tym przedmiocie co mogło być z pełną nieprawdą, ale i w innych warunkach edukacyjnych te małe edukacja publiczna musi zakładać jakąś standaryzację, więc z dzieci mają, więc wyjście uczą się w grupach wiekowych, które też nie mają żadnego odpowiednika w świecie naturalnym nigdy wcześniej nie później ani w rodzinie ani w pracy nie mamy do czynienia z trzydziestką osoby dokładnie z tego samego rocznika tak, z którą spędzamy całymi dniami wiele godzin mniej miny i właściwie nie mamy żadnego wpływu na pasy z kim wchodzimy w relacji czy współpraca tylko ewentualnie w ramach tej grupy no ale tutaj z tego co na razie powiedzieliśmy wynika, że gminne Andre Sterna kładzie bardzo duży nacisk na samodzielność w procesie edukacyjnym powiedzmy też roli dorosłego w takiej my samodzielnej edukacji, bo to jednak niezupełnie jest tak, że możemy my dorośli po prostu wieści swoje życie zawodowe nie pracować, a dziecko samo siebie dojdzie do pewnych kompetencji zestawimy je na 4 miesiące ona właśnie przez ten czas nauczyć się jakiegoś języka płynnie, bo tutaj jednak tak jak pan podkreśla na początku potrzebny jest świadomy dorosły, który stwarza odpowiednie warunki czyli jakie są tak udana, choć jest świadom to znaczy przede wszystkim do Andre zawsze MO podkreśla im kładzie nacisk na to, że nie wystąpiło u niego coś takiego jak powstanie idealnych warunków nigdy to nie jest tak, że rodzice stwierdzili, że w porządku teraz mamy pieniądze mamy w domu przed domem 3 może mieć nie posłać do szkoły im przez długi czas brakowało pieniędzy mieszkali w małym mieszkanku w Paryżu, więc mówić, że w tak naprawdę to, czego dziecko potrzebuje to właśnie poczucie zaufania poczucie bezpieczeństwa RM w i kiedy dziecko ma to miłość i bezpieczeństwo zaufanie to ono samo rozkwitnie i tak naprawdę nie potrzebuje niczego więcej nie potrzebuje pracowni naukowej w domu nie w rodzimej klasy w domu nie potrzebuje bibliotek laboratoriów i całego szeregu wpisz tam rzeczy, które od, których prywatnych nauczycieli czy nie podtrzymuje RM może tak potrzebuje chyba tak jak każdy człowiek, który chce tego się nauczyć potrzebuje ludzi, którzy go oprowadza mnie i który może zapytać w Ryanairze czy tak jak André chciał nauczyć się budować instrumenty dochodziło, a on nie chodziło po warsztatach rudnickich i szukając wroga jest wszak kogoś nauczy go budować gitary w Szwajcarii znalazł człowieka, który został jego przyjacielem na całe życie, który Andre przepowiedział, że chce nauczyć je budować gitarą w porządku, choć dał mu to dało mu materiał drewno, które było droższe niż złoto w zakupie i na pewno nie traktował go w z takim stosunkiem tylko uważaj ty nie bądź nie pogrążyć no i powiedział mu Emil, że ja i tak nie mogę niczego się nauczyć mówić tylko pokazać to jest myślę o takiej taki punkt, z którego wychodzi prawdziwy mistrz to znaczy nie narzucanie nie wkłada do głowy wiedzy o wzrost pokazuje drogę tak i nie moralizuje też właśnie rzeczywiście nie by w nie stawia za dużo, by warunków czy wytycznych i tutaj też chodzimy do różnicy między uczeniem się nabyciem nauczany, bo cały cały nasz system edukacyjny czy edukacji publicznej czy niepublicznej oparty na nauczaniu kogoś jest 1 osoba, która przekazuje wiedzę decyduje o tym, jakiej formie, kiedy jak ta wiedza jest przekazywana nerek i IBF to nawet nie jest wplecione w żaden sposób z uczeniem się tylko jest to wyłącznie właśnie takie były narzucone nauczanie tymczasem wszystkie formy edukacji alternatywnej kładą nacisk właśnie na to samodzielne uczenie się poprzez obserwację poprzez kontakt właśnie z mistrzem poprzez kontakty Mes z kimś, kto pokaże podpowie, gdzie szukać chociażby ze źródeł wiedzy PMI to wbre w pozorom nie ma zbyt wiele wspólnego uczenia się ta samodzielność przy zaufaniu dorosłej osoby, a bycie uczonym, gdzie właśnie tego zaufania w ogóle nie ma powołam się tutaj na naukę na Robinsona znanego jako złom ekspert w dziedzinie edukacji od lat pracuje z ze szkołami z całymi okręgami systemami edukacji i mówi że fascynuje go to, że w Ełku dyrektorzy politycy potrafią spędzić miesiące na rozmawianie o uczeniu mnie nikt nie mógł nie mówić o uczeniu się on, a Gene Robinson też w tym jest pedagogiem przez całe życie pracowała jako nauczyciel wykładowca, mówi że ludzie są uczniami z natury czy rodzimy się z ogromnym naturalnym potencjałem pociągiem do uczenia się każde dziecko natychmiast w tak naprawdę od pierwszych dni po urodzeniu chłonie swoje otoczenie w tym i uczy się najróżniejsze rzeczy w naturalny sposób dlatego pani powiedziała w jest to ważne i bardzo istotne niedopatrzenie, że nie zwraca się na to uwagi w szkole no i dzieci tak naprawdę dobry adres ten, mówi że 1 z największych pragnień dziecka też być tak jak tamte takim jak my w taki spot, czyli po prostu potrzebują nas naśladować tak bym taki sposób dziecko uczy się n p. języka PL na taki dowód każdy rodzic widzi w pewnym momencie dziecko rozmawia tym językiem z jakim zostało wychowane w Pekinie uczymy go nie siadamy nagle i Rzymian z nim rzeczownik czasownik w taki to tutaj to z tamtej strony nie dałoby się tak nauczy dziecka języka co ciekawe André Stern, mówi że dlatego ważne jest, żeby Jan traktować dziecko z szacunkiem mówić do niego takim językiem jak mówią między sobą w przeciwnym razie dziecko finaliści 2 języków taniego, jakie słyszy, że rok dorośli synowie między sobą takiego jak i mówią do niego tak tymi zdrobnieniami jakimiś ważnymi ono ma to wklejam w trzeciej osobie bank tak Anna i mam wrażenie, że jeśli chodzi o tę różnicę między uczeniem się obyciem nauczanym to tutaj dochodzimy właśnie do tematu książki, czyli do zabawy bo kiedy dziecko uczy się samo podąża ze swoimi potrzebami, by za swoimi pytaniami szuka odpowiedzi to z perspektywy dorosłego wygląda to bardzo często na chaotyczną zabawę właśnie na coś wartościowego natomiast dopiero kiedy dorosły stworzył plan nauczania napisze program obciąży to dziecko różnego rodzaju zadaniami nie różnego rodzaju tematami do opanowania dziedzinami no to wtedy do wszystkich ciężka praca to już nie jest żadna zabawa, a w związku z tym dopiero wtedy ma wartość boimy się czegoś z tym z przyjemnością po prostu tak dla nas zabawa to jest ta aktywność zarezerwowana na czas wolny na odprężenie się na oderwanie się od świata Andre, mówi że dla dziecka jest dokładnie odwrotnie zabawa jest właśnie sposobem, żeby w LM, żeby kontaktować się ze światem, żeby go poznawać opowiada w jaki sposób uczył się grać na gitarze mnie, że jego tata nigdy nie potrafił grać na żadnym instrumencie, ale pamiętał, a kilka utworów Flamengo potrafi odtwarzać melodie Andre znalazł jej gitarę i tata gwizdał dźwięki Andre szukał na Gryfie i jak te dźwięki zagrać po jakimś czasie zorientował się, że dany dźwięk można zagrać w różnych miejscach na Gryfie potem zorientował się, że kilka dźwięków tworzy akord i później z czasem przyszła teoria nauczył się czytać pisać nuty no i sam zadaje pytanie czy to była nauka czy zabawa czy praca od dzisiaj nie potrafi rozróżniać między tymi 3 pojęciami dla niego jest jedność, chociaż też trzeba powiedzieć że, gdyby przyszło mu żyć w innego rodzaju kulturze winni to nie miałby możliwości odkrycia, a nawet samodzielnego co to jest akord ne, bo jednak był zanurzony w tej kulturze, gdzie były inne były książki na ten temat w ogóle była gitara były struny inny, więc właściwie bardzo wiele jednak zależy od otoczenia od wiedzy dorosłych wokół, którzy mogą coś zaproponować podsunąć pokazać się jednak kierować na to może on się do nauczył od 3 odtwarzacz na instrumencie melodie inne w jakimś sensie jednak wymagało tego, że w ogóle miał tego typu warunki to nie jest tak, że każde dziecko w slamsach w Indiach jest w stanie samo z siebie dość do tego co też sta w kort nowo nie ma tych warunków właśnie pełnienie to znaczy na pewno dziecko nie będzie mogło nauczyć czegoś czym nie będzie mogło się zetknąć, ale dodaje wydają się, że są 2 ważne rzeczy, o których trzeba powiedzieć po pierwsze, PL to jest też to na co taki duży nacisk kładzie Ken Robinson, że mają właśnie to jest 1 z głównych problemów w szkole, dlatego że zakres wiedzy i umiejętności, jakie jej dzieci doświadczają jakich uczy szkoła jest stosunkowo wąski, jeżeli weźmiemy pod uwagę cały szeroki wachlarz ludzkich kompetencji zdolności i GE dlatego dzieci, które często wiele osób kończy szkołę i ma poczucie, że nie jest już niema żadnych naturalnych zdolni nie ma żadnych talentów w nie, dlatego że urodziło się nie uda bez talentu tylko, dlatego że szkoła nie pozwoliła mu tego dotknąć nie pozwoliła mu się z tym zetknąć, ale i to jest tak naprawdę punkt wyjścia w 2 z, dla którego genom IC namawia do zmiany edukacji, żeby nie utracić tego potencjału tak, a resztę z kolei kryzys, gdy druga rzecz on mówi ziem no właśnie dlatego namawia zaufanie ludzi dziecku umrzeć i sposobach wiekiem uczonej to jest ta postawa, do której namawia to jest wyjście dziecka w szeroki świat na spotkanie tych w tej różnorodności, które w świecie i ono tylko tak będzie mogło się uczyć na pewno nie jest sposobem odizolowani Gdańska ograniczanie Milan i też pokazywanie tego sam się podoba tak i tak koło i o takim odizolowanie jest zamknięcie w takim środowisku często jednak szkolnym to znaczy w klasie takie mamy wyjazd tak Rzymianie innymi ludźmi, z którymi zburzonego mamy tylko, tyle że się urodziliśmy w tym samym czasie mieszkamy w okolicy PL i musimy się uczyć określonych przymiotów, ale takim samym odizolowanie może być zamknięcie dziecka w domu i uczenie go Adam w neon podaje przykład, że jego syn starszy uwielbia chodzić po drzewach i że gdyby ono tylko ze mną to nigdy nie chodził po drzewach, bo jestem przerażony jak to widzę nową może trafić go dlatego, że ma dookoła siebie i innych ludzi którzy w innej, którzy dorobią i gol w tym podaje też taki w 2 właśnie tutaj w książce zabawa podaje taki przykład, że nauka teraz pozwala nam spojrzeć na inne kompetencje dziecka w odwrotnej strony to znaczy myśmy do dotychczas myśleli, że dziecko rodzi się zasadniczo niekompetentne i nabierać kompetencji oraz rozwoju sieciowych dojrzewa jak wino i okazuje się, że jest dokładnie odwrotnie dziecko, które się rodzi ma jego aparat mowy jest w stanie nauczyć się dźwięków potrzebnych do komunikowania się w każdym języku, ale po jakimś czasie, ponieważ jest wystawione na taki języka nie inny traci to uniwersalne uniwersalność ukierunkowuje się na na język, który zestaw dźwięków z innego języka dlatego jak mówi Stern po po kilku latach dziecko urodzone w Paryżu nie jest w stanie powiedzieć 4 4 po polsku dzieci, które rodzą się w dżungli są rzeczy potrafią rozróżnić kilkadziesiąt odcieni i zielonego, ale też nie jest Company, na które potrzebna w Warszawie zona po jakimś czasie zanika, więc to nie jest tak, że rodzimy się i dojrzewamy jak wino tylko, że co człowiek dorosły to nie jest dziecko wersja plus tylko dziecko wersja, bo za ich okrojone dot tego na co do kształtu, który stoczył ją zresztą być może tego w ogóle słowo kształcenie właśnie dopasowywanie do oczekiwań do formy inne stworzonej przez kulturę no ale my tutaj, by trochę mam wrażenie było mniej mówimy o 2 kółek kwestiach, bo w i 1 rzeczą jest to, że dziecko ma kompetencje możliwości takiej percepcji inne możliwości edukacyjne na drugą kwestią jest stała zawartość merytoryczna powiedzą na to też nie jest jednak także dziecko przychodzi na świat mannę z wiedzą, czyli z treścią z faktami dotyczącymi my świata tyle, że ma bardzo bardzo szerokie kompetencje, o czym często zapominamy nie wiemy lub nie doceniamy i stąd nawet jeśli doceniamy, a pomału gdzieś się wydaje się, że w szerokiej świadomości społecznej zabawa zaczyna być ceniona jest mnóstwo tzw. zabawek edukacyjnych, które mają łączyć właśnie zabawę w mecz i nauka albo gier edukacyjnych UAM z tym, że nadal okazuje się przy wszystkich tego typu pomysłach wynalazkach i rozwiązaniach, że nawet jeśli dopuszczamy, że zabawa w numerze może być pożytecznym elementem częścią rozwoju dziecka to tylko pod warunkiem, iż nie jest zabawa swobodna zabawa kierowana czy n p . teraz bawimy się w geografii drugie dziecko będziemy sobie kręcić Globusem i tam, gdzie palec wyląduje to będziemy sobie przypominać nie nazwę tego kraju i od razu by nazwa stolicy inny dorosły to wymyśla, a to proponuje dziecko ma się przy tym świetnie bawić, więc zakładamy, że my też bardzo dużo zapamiętano, bo właśnie przy zabawie najwięcej zapamiętuje tymczasem okazuje się, że zabawa nie jest równa zabawie i to najbardziej wartościowa artysta, który jest oparta na tym zachwyci się w dziecięcym, a to co dziecko zachwyci na to, że dziecko ze startem tego tematu, o co tutaj chodzi właśnie z tym entuzjazmem też tytułowe swym zachwytem dość dokładnie o to do jedno czym pani powiedziała znaczy, jeżeli ten proponujemy dzieciom takie tzw. zabawy edukacyjne to dziecko pewnie bronił się przy nich uczyć i w ogóle ono często będzie się przy tym nawet dobrze bawić tylko czas w dorosłym taki styka się relacja tak tylko to nakłada na nas ogromną odpowiedzialność, dlatego że dla dziecka wszystko jest nowe i po poza tym ma ogromne zaufanie do dorosłego widza, jeżeli dorosły zaś proponuje coś mu podsuwa Dona ufa, że to jest dla niego dobrana ma większe zaufanie do dorosłego nie ze swoją intuicją my, więc ono będzie się bawić tymi takimi zabawkami i w takimi tematami, jakiemu podsumujemy tylko, że no właśnie ten w tym podstawowy element tej naturalnej zabawy jest wtedy usunięty to znaczy ten entuzjazm dziecka, który jest potrzebny, żeby dziecko naprawdę chciało się rozwijać w jakiej dziedzinie, a tego nie możemy dziecku narzucić, jeżeli ono chce teraz budować klocków lego, a my proponujemy mu zabawę Globusem stolicę, nawet jeżeli obędzie się przy tym dobrze bawić to on nie jest to ten naturalny kierunek, który na wystawie wybrało go od dawna, ale oczywiście, by ktoś, kto nas słucham Gzyl pomyśleć no ale jakżeż tu stworzyć dziecku takie warunki rozwoju inne, żeby ten rozwój przebiegał wyłącznie w tym naturalnym kierunku, kiedy mamy takie nie inne warunki cywilizacyjne, które zresztą sami sobie stworzyliśmy są pewne ograniczenia również w naszym kraju chociażby te ograniczenia związane z egzaminami no nie ma takiej możliwości, żeby podążać za dzieckiem tam, gdzie ona się zainteresuje, ale nic nie przede wszystkim wydaje mi się, że kluczowe jest to, że nie przerywać tej zabawy dziecka za wcześnie no bo dzisiaj coraz częściej nie tylko sprowadza się do tego, że nauka języka obcego OOM w dal w przedszkolu i najróżniejsze zajęcia dodatkowe, na które chcielibyśmy dzieci zapisać się załamał się rozwijało szybko nauczył się pływać rytmiki muzyki na pewno im dłużej pozwoli mi dziecko na swobodną zabawę w inny tym lepiej wydają się, że też co do zasady Jan ryb nie ma nic złego w tym, że dziecko ściera się z ograniczeniami no bo przez całe życie będzie się z nimi ścierać do UE z jakimiś granicami ani w one będą kształtować natomiast im więcej tej swobody uda nam się zostawić tym większa szansa, że dziecko odkryje 1 swój naturalny potencjał, zanim podąża w no to teraz rodzice z myślą tak powiedzmy, że mają dziecko w wieku 1 0 lat plus LM i ono już jest Majki doświadczenia szkolne systemowe rówieśnicze ich rodzice już tak chcą, by było, gdybym ja temu dziecku inny pozwolił pozwoliłaby podąża ze swoimi zainteresowaniami n p. tak przez tydzień nowe nigdy nie wstał od komputera przy stacji i co wtedy myślę, że tutaj dużo do powiedzenia mają osoby prowadzące placówki tzw. edukacji Demokratycznej czy w ogóle tego alternatywnej faktycznie tak jest często dziecko, które już było poddane temu przymusowi ono przez z czasem długi okres będziesz się zajmować właśnie takimi rzeczami jak zakazany owoc tak tam jak on, ale z tego co wiem właśnie odsyłał z osób, które takimi placówkami edukacji alternatywnej inni się zajmują umiał żyć trzeba dać dziecku czas, bo ono ranni ochłonie i ono zacznie faktycznie podążać za in na ten cel ciekawi, a bardzo ważną rzecz tutaj też mówić o stan western, jeżeli chodzi o swój świat wirtualnej gry komputerowe, które są ogromną pokusą często problemem o wizę problem często tkwi w tym, że 1 z większych pragnień dziecka jest to, żeby być bohaterem jeśli dziecko w szkole nie może być bohaterem, bo ciągle się od niego wymagać ciągle jest oceniany ciągle pokazuje mu się, że ktoś inny robi coś lepiej nie dostało piątki i nie może być też bohaterem domów w w no bo też jest presja wymagania dla strony rodziców i toną ucieka do takiego świata, w którym może być bohaterem łatwo szybko do świata wirtualnego, jeżeli uczynimy ten świat w prawdziwy i będzie mi taką postawę względem dziecka, że w damy mu do zrozumienia, że w kocham cię takim, jakim jesteś i jak robić bardzo ważna kwestia ta akceptacja nie tylko zaufania, którym mówiliśmy, ale to nic zaniechaniem wysyłania tych sygnałów, że właśnie Styś tym drzewkiem obowiązani do wiecznego przycinania ja tutaj ten ogrodnik dopiero wiem, jaki kształt powinieneś przybrać i będę dotąd przycinał dopóki BOR nie stanie się kimś innym niż jesteś, a nie jestem ciekawy co z ciebie wyrośnie wróciły one do podlewania jest ziarnem i zobaczymy co z tego banicja maile dziecka jest bardzo krzywdząca wieczne te sygnały, że coś jest wciąż do skorygowania tak nie jestem dość dobry w sygnał dorosłego kochał być bardziej, gdyby się lepiej się uczyła angielskiego MEN nie chodził na pianino oczywiście żaden rodzic nie umie tego w ten sposób, ale sygnały właściwie zawierają taki przekaz byłby bardziej z ciebie dumne n p. tak dziecko poczuje rozumie odbiera tak wydają się, że bardzo jednoznacznie, jeżeli wymagamy od dziecka jak w sensie wywieramy na niego naciski, żeby zajmował się czymś więcej, jeżeli nie mamy pretensji o to, że nie ma takich urządzeń a jaki byśmy chcieli to ten sygnał dla dziecka jest z tak odbierany właśnie byłbym kochany bardziej, gdy dach był inny mniej jeśli chodzi o zabawę i o dziecko to te 2 słowa idą nam w parze inne nawet jesteśmy w stanie zaakceptować tę zabawę swobodną Mie ukierunkowaną przez dorosłego jeśli dziecko jest naprawdę małe natomiast uroczyste dni pisze to, że właściwie nie ma najmniejszego powodu logicznego, żeby tego uczucia zachwytu entuzjazmu i zabawy pozbawiać w momencie, kiedy zaczynamy dorastać czy odbyć się już wręcz dorosłymi osobami Anna się wydaje, że zabawa traci na wartości na znaczeniu w momencie, kiedy dziecko rośnie i 2 3 3 latkowi, by wypada bawić się, by przez kilka godzin w to na co ma ochotę dziecku w wieku szkolnym już nie, bo to już jest poważniejszy wielki to dziecko powinno mieć swoje obowiązki, czyli robić rzeczy, na które nie ma ochoty, ale dorośli uważają, że są dla niego ważne na już dorosłe, które zajmuje się czymś co wzbudza w nim entuzjazm i zachwyt, ale też rośnie poważna sprawa zupełnie z drzew słabnie także giełdowy w dzień tak jak pani powiedziała często jest tak, że faktycznie w pewnym momencie życia dziecka stawiamy sprawę tak no dobrze to się pobawić się zrasta za koniec tego dobrego koniec zabawy teraz ma poważne jak teraz poważne rzeczy, ale mówi, że ludzie często zadają sobie pytanie co by się stało, gdybyśmy dziecku pozwoli się bawić ciągle w i on, mówi że on jest przykładem tego co by się stało boję zabawy nikt nigdy nie przerwałam żon to on dzisiaj przedstawiać jako czterdziesto sześcioletnie dziecko on, mówi że ciągle się bawi ciągle nie potrafię odróżnić nauki zabawy i pracy rolnik wiele osób, w które sama jakość wiodące w swoich dziedzinach mówią, że kochają to co robią, że to co robią to nie jest praca w niego rażącej mogły zajmować czymś innym pytanie brzmi czy są wyjątkowi czy właśnie udają się znaleźć to co tak naprawdę ciągle budzą i pobudzają podsyca ich entuzjazm Andre bardzo też mocno podkreśla, że często martwimy się o to w jaki sposób dziecko rozwinie potrzebne kompetencje, któremu w życiu potrzebne teraz bardzo często ludzi z 8 być kreatywne zdrowsi w rolę być elastyczny, że bardzo ważne, żeby ludzie byli wytrwali wiem, że to wszystko są cechy, które dziecko wykazuje w zabawie, jaką obserwujemy dziecko, które się bawiono się potrafi z pudełka zapałek zrobić 5 0 różnych rzeczy nie potrafi bawić się z tą samą zabawę całymi dniami tygodniami potrafili w niesamowity sposób przekraczać własne ograniczenia próbować przeskoczyć przez szeroki Strumień przez cały dzień i nie zrażać się, że mu się nie udaje to są wszystko wspaniałe potrzebne kompetencje, a my, żeby te kompetencje wykształcić zabieramy dziecko z tego jego żywioł z tego wyjść i zabawy wkładamy do szkoły właśnie o to, żeby mnie, że wyjazdy kompetencji nauczyła no tak i w tej szkole pełnej ograniczenie oczekujemy na przykładzie dziecko wyrośnie na samodzielnego samo stanowiącego obywatela człowieka dorosłego, gdy tymczasem przez całą szkołę jest to dziecko pozbawiamy jakieś możliwości decydowania o sobie w na niemal każdym polu dla kogo jest to książka komu ta książka może się przydać się przypomniał, że mówimy o książce zabawa z podtytułem o uczeniu się zaufaniu i życiu pełnym entuzjazmu Andre Sterna komunią pan poleca każdemu, kto ma do czynienia z dziećmi każdemu, kto obcuje co obserwuję dzień nawet jeśli to jest właśnie, by taka placówka, aby bardzo konwencjonalna szkoła publiczna rozumiem, że tutaj też jest bardzo wiele wniosków, lecz refleksy, które można przełożyć na własną działalność w takiej szkole n p . takiej, by nauczyciele są jednymi z najczęstszych odbiorców z tego co my obserwujemy, że Olek Andre Sterna z wielu wspaniałych nauczycieli, którzy mają świadomość, że można wiele rzeczy robić lepiej szukają byłbym wychodzą od faktycznie od momentu piękna obserwację, bo wychodzą tego co jest dobre dla dziecka insp pomimo tych wszystkich ograniczeń, które nakłada na nich podstawa programowa, starając się stworzyć dzieciom jak najlepsze warunki, więc w jak najbardziej jest to książka też dla osób pracujących w edukacji publicznej systemowej wydawnictwo element wydaje książki Andre Sterna czy wspomnianego wcześniej Kena Robinsona gminne i można powiedzieć, że przyczynia się dałoby edukacji na wszystkich dorosłych w temacie właśnie alternatywnych form uczenia się w świadomie używam tego terminu uczenia się ani nauczania dzieci oraz jak to wygląda pana perspektywy wydawnictwo ma swoją siedzibę w Gliwicach i o ile w Warszawie edukacja alternatywna czy ta domowa czy demokratyczna jest już dosyć dobrze znana oczywiście wciąż wzbudza kontrowersji, ale już coraz rzadziej można spotkać osoby, która w ogóle nie wie co to jest forma dnia edukacji w ogóle nie spotkała się z tym terminem no ale jednak oczywiście oporu ze strony znajomych rodzinę przyjaciół czy oporu ze strony instytucji takich jak poradnie pedagogiczne psychologiczne, które muszą wystawić się dziecku na początku takiej formy edukacji gminy o winie z tym wszystkim, ale przez jakiś czas przynajmniej rodzice musieli się zmagać się pomału pomału opada jak to wygląda właśnie w Polsce gdzieś w innych miejscach w Gliwicach, gdzie pan wydaje te książki my z jakim zainteresowaniem czy zrozumieniem spotyka się tego typu nowe podejście do podmiotowości dziecka do edukacji to znaczy w ogóle zacznę od tego, że to nasze wydawnictwo Live in w zaczęły się stąd, że z dnia moja żona ZO zaczęliśmy go szukać zaczął się tego zobaczyć projekcję Gene Robinsona czy szkoły zabijają kreatywność inni zobaczyć wierząc, że też książki z jezdni uznaliśmy, że są świetne najpierw w piśmie przetłumaczyć potem stąd powoli rodziła się pomysł założenia wydawnictwa z takiego głębokiego przekonania, że w tym jest wiele słuszności i że chcemy poszukać rozwiązań też dla naszych małych dzieci to nie jest tak i to też Andre Sterna i Gene Robinson bardzo podkreślony nie jest nie chodzi o to, żeby przeciwnikami edukacji publicznej Andy ego chodzi bardziej o to, że dzieci są bardzo różne, a dzisiaj w systemach publicznej edukacyjnym w większości krajów świata nie mamy wyboru to znaczy są tylko nasi Harveya wszystkich metod nauczania oprze zatem wszystkich dzieci w tej szkole dzieci podlegają tej samej sztancy są wg tej samej sztancy uczą tak wszyscy tego samego w ten sam sposób takim samym czasie wydaje się, że szansą i w tym, dlaczego państwo dorzuci większa różnorodność w edukacji większy wybór dla rodziców dla dzieci i jeśli chodzi o pani pytanie i kiedy zaczynaliśmy wydawać te książki do zainteresowanie było i w ogóle jakaś taka świadomość ich chęć poszukiwania kilkukrotnie niższa niż teraz wydaje mi się, że ten trend jest bardzo szybko rosnący coraz więcej rodziców dużo bardziej świadomie do tego podchodzi i nie traktuje edukacji szkoły jako o oczywistości jako takie miejsce, gdzie oddajemy dzieci i my teraz mamy spokój ja wyrwy w 2 nauczyciel przyczynia się do tego też bardzo cieszy HBV związane z reformą edukacji zdecydowanie trwający teraz od paru miesięcy tylko od wielu wielu lat winne są ogromne problemy z tym, żeby nasz system edukacyjny funkcjonował bardzo dobrze prawidłowo bez problemu w zasadzie raczej wrażenie z odwrotną, że jest coraz gorzej tak funduje takie pani mówi to też przyczynia się do tego że, że rodzice tacy jak my starają się szukać rozwiązań, gdzie indziej drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książek i zabawa o uczeniu się zaufaniu życiu pełnym entuzjazmu i do tego to są bardzo specjalne wyjątkowe egzemplarze tylko dla słuchaczy Radia TOK FM z autografem autora, a western podpisał z książki mamy dla państwa 3 egzemplarze prosimy o maile na adres wieczór małpa Stokrotka FM wieczór małpa to krótka FM dzisiejszą rozmowie o edukacji alternatywnej o zabawie w edukacji kończymy, ale na pewno będziemy wracać jeszcze do tematu naszym gościem był dzisiaj Aleksander Baj szef wydawnictwa element dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA