REKLAMA

Marianna Kłosińska apeluje o przestrzeganie praw dziecka w edukacji

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-01 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
44:09 min.
Udostępnij:

Rozmowa o książce "Zamiast edukacji przymusowej. Apel o przestrzeganie praw dziecka w edukacji" Petera Hartkampa

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czy mamy magazyn dorosłe dzieci przy mikrofonie Hanna Zielińska, a dzisiaj z nami w studiu jest Marianna Kłosińska prezeska fundacji Bullerbyn 1 z liderek edukacji Demokratycznej dobry wieczór gabinetu dzisiaj drodzy państwo będzie bardzo ważne i bardzo ciekawy temat będziemy rozmawiać o tym, że gminne edukacja obowiązkowa jeśli rozpatrywana jest jako edukacja przymusowa w ciasnej z tej perspektywy jest BM pogwałceniem praw innych edukacyjnych dziecka pra w do swobodnego rozwoju Rozwiń » praw do samostanowienia dziecka prawa do wyrażania swojej opinii wielu innych praw zapisanych w konwencji oprawach dziecka będziemy rozmawiać my na tym poziomie ideologicznym, ale też porozmawiamy o praktyce o przykładach in dostosowania rzeczywistości do teraźniejszości, a nawet próba dostosowania rzeczywistości edukacyjnej do przyszłości przede mną leży książka zatytułowana zamiast edukacji przygoda o przymusowej w apel o przestrzeganie praw dziecka w edukacji w to jest książka wydana przez wydawnictwo element specjalizujące się w te w tej tematyce ciemne specjalizujące się w książkach o wolnościowym wychowywaniu i edukowaniu dzieci my jej autora poznałam na zjeździe środowisko w edukacji alternatywnej metody w szczególności edukacji Demokratycznej organizowanym właśnie m. in. przez fundację Bullerbyn przez Marianna Kłosińska tam przyjechał autor książki Peter Hart kant na wasze zaproszenie tak tak ratusz to jest wataha, skąd jest w tej chwili przede wszystkim przewodniczącym międzynarodowej organizacji zrzeszających przede wszystkim europejskie szkoły demokratyczne, a jej nazwa to EU Drug w kraju w Chełmży jej imię Ania jest on, a w zasadzie jedynym człowiekiem po czterdziestce w zarządzie tej organizacji, której są przede wszystkim młodzi ludzie pan 1 z najmłodszych jest Polak Michał Sienicki, który grał w zostało członkiem zarządu rodaków mając niespełna 1 9 lat w i Peter Hans kamper ma bardzo ciekawą historię własną rodzicielską historii jako Edukatora demokratycznego mierzył się nie tylko z wyzwaniami stojącymi przed 3 jego córkami, o których od tych wyzwaniach pisze wciąż są właściwie z systemem c w swoim kraju w Holandii tak pizza hut, odkąd jest zarażony i koncepcją edukacji Demokratycznej postanowił taką szkołę założyć w Holandii lat temu ponad 10, ale i pierwsze próby stworzenia takiej szkoły, która miała charakter ściśle radykalne, bo to miała być szkoła ze na założeniach edukacji Demokratycznej, a typu Sabre dzieli jest taka szkoła, w której nie obowiązuje curriculum Państwowej, który rzeczywiście oddaje się uczniom pełnioną w z decyzyjność co do tego kiedy, czego jak im się uczą niestety system holenderski AZ takiej formy edukacji nie zaakceptował ARM Pitera zetknął się z bardzo poważnymi konsekwencjami i zarówno Pitery, jaki rodzice jego uczniów zostali pociągnięci do odpowiedzialności przez sądy te prawne inne przyszłoby wizytacja nawet dziś to o jakąś debatę parlamentarną się inne obiła tak tak szokujący eksperyment, że w ogóle można coś takiego zrobić, że rzeczywiście system przyjrzał wszy się tej szkole, gdy zaczął podejrzewać, że są tu właśnie pogwałcono prawa dziecka Peter Hart Kamp mówili dokładnie odwrotnie działek tak i blaty i był bardzo uparty w tej swojej decyzji utworzenia szkoły demokratycznego, że pierwsza została rozwiązana założył drugą druga przeszła podobne losy, ale i tak kolejnymi próbami i wspólne próbami dochodzenia do tego, żeby szkoła demokratyczna w Holandii mogła zaistnieć Real również poprzez spotkanie z liderem edukacji Demokratycznej ogólnoświatowym ze jako owym jachtem, który też już był ważny, a życiem doszedł do wniosku, że należy to szybko innymi metodami po walczyć o to edukację demokratyczną Holandii i zaczął przede wszystkim szukać argumentów naukowych na zasadność takiej formy edukacji no i doprowadził do tego, że obecna szkoła demokratyczna, którą prowadzi już jest w pełni zaakceptowana przez holenderski system edukacji przez holenderski kuratorium oświaty i pełno tych argumentów jest właśnie książka Petera Roth Kampa, aby spotkanie autorskie Peter Hart Kampa było właśnie w trakcie ne zjazdu polskich szkół demokratycznych w maju w siedzibie fundacji Bullerbyn numer pod Warszawą, ale książka jest na rynku można cały czas inny portal wiedzy i pod oświadczeniem Petera Carla Campo należy sięgnąć wydają się, że najmocniejszym argumentem z wielu, który będzie będzie się rozmawiać jest stan wojenny mówiącą o tym, że obecny system edukacyjny Bet to szkolnictwo powszechne obowiązkowe jest pieśnią przeszłości w żaden sposób nie pomaga dzieciom poradzi sobie w przyszłości, a nawet już jest nieadekwatny do teraźniejszości Anny, ale możemy też właśnie tam sfera ideologiczna Hatka wielokrotnie podkreślał swej książce, że prawa edukacyjne są częścią praw człowieka nie tylko praw dziecka, ale praw człowieka wypisuje tutaj lista praw dziecka właśnie konwencja prawa dziecka inne listy tych praw, które są w zasadzie szkoleń dla takiej systemowej powszechnej konwencjonalnej nie do zrealizowania możliwość wypowiadania się bycia wysłuchanym prawo do swobodnej wypowiedzi prawo do swobody myśli sumienia i wyznania prawo do swobodnego zrzeszania się i wolności zgromadzeń prawo do prywatności ochrona przed przemocą i t d . i tak po szczątkach prawo do wypoczynku czasu wolnego i uczestniczenia w zabawach inne, gdyby dzieci są w sposób swobodny te potrzeby chronione prawami chciały realizować się w placówce oświatowej konwencjonalnej systemowej no to ta placówka zgodnie z naszymi wyobrażeniami konwencjonalnymi runęła w gruzach zamieniłaby się wieża Babel i w ogóle upadek cywilizacji imperium naszego w inny by nastąpił no, więc jak to jest z tą godnością podmiotowość dziecka w procesie edukacji, dlaczego ona jest taka ważna nie tylko w Dolinie tylko w konwencji o siłę dla mnie w tej chwili nie jest jedynym naturalnym sposobem na życie o rozwoju dziecka mama ma to doświadczenie już niemalże pięcioletnie, w którym funkcjonują moje dzieci, ponieważ gosposie zdecydowali miała kilka lat temu na torze zrezygnować z 2 w edukacji konwencjonalnych jesteś taką samą Walter kończy Daniel Górak Peter Hart kant na naszym polskim rynku na naszym polskim podwórku jak i wielu wielu innych rodziców tak tak jest u niej nie jestem jestem w tym odosobniona chimeryczną w ogóle idealne szkół demokratycznych i opiera się na współpracę w dużej mierze ta kalendarzowa zaczyna się ponad 100 lat temu, więc stałymi nie jestem jedyną osobą, która się zachwyciła samych i moje w zasadzie każdy student pedagogiki wie o samych tylko wszyscy wsadzają cię koncepcje w kategoriach zatyka edukacyjna ewentualnie science fiction, a w wielkim mało, kto nawet PR a kiedy czytam o samych firm była nim zachwycona wydawało mi się, że to jest absolutnie nie realizowane projekty okazuje się, że jest realizowane i daje satysfakcję wszystkim osobom zaangażowanym to jest bardzo ważne, o czym mówisz, bo o tym, też napomina zaczniesz nie jest to główny wątek książki Peter Hart Kamp, pisząc o tym, że godność poszanowanie dziecka w procesie edukacji przekłada się również nam godność poczucie satysfakcji dla nauczyciela, który ma zupełnie inną rolę one nie posługuje się środkami przymusu nie ma tej relacji hierarchicznej wtedy nie ma tego systemu nagród Ikar to zupełnie innego rodzaju relacjach uwalniająca również tego dorosłego który, który nie musi być emerytem treser z batem w ręku, ale wspomnienia się o tym, że dla ciebie bez takie traktowanie takie podejście do dziecka jest już naturalne tym Peter kartką pisze wiele o tym, że w ogóle uczenie się jest procesem naturalnym, o czym my systemy w zasadzie, bo minęły każe nam zapomnieć o mało tego Peter Hart Kamp przypominacie zwraca uwagę należy, że jest spora różnica między procesem bycia nauczanym, a procesem uczenia się co to za różnica, o co tutaj chodzi mu przede wszystkim wewnętrzna motywacja, a jeżeli działam pod wpływem presji na i wymogów formalnych zewnętrznym nie ma gdzie zbudować motywacji wewnętrznej w związku z tym też, że dział wymogi formalne dla dziecka to świadectwa egzaminu oceny klasy jako grupy wiekowe też ograniczenia czasowe dzwonki ograniczenia miejscowe i oczywiście ograniczenia programu to przede wszystkim on aerobik w zupełnie inaczej wygląda sytuacja, kiedy ja sięgam po jest obszar moich zainteresowań wtedy ugruntowuje to wiedza Lem i mam wrażenie, że na ten temat wielokrotnie tutaj utrzymywał Turcji rozmawiałyśmy to, o czym pisze Piter to po całej gamie stereotypów i mitów związanych z Limanovią przyp ZOMO tak źle i Avii to co każdy z nas odczuwa intuicyjnie, że jeżeli jesteśmy do czegoś zmuszani do idzie nam to znacznie gorzej niż wtedy, kiedy robimy coś, dlatego że rzecz, że chcemy, ale i okazuje się być rzeczywiście realne patrzy no to jest tak faktycznie 1 z mitów, który rozbraja w swojej książce na PIT Hart hat kamper pisze tak wielu dorosłych sądzi, że dzieci są niekompetentne i tym samym należy nimi kierować je kontrolować przekonanie to jest tak silne, że przez ostatnich 10 0 lat zakotwiczyła się ono na stałe w przepisach i regulacjach oświatowych takie przewodnictwo kontrole mają na celu przygotowanie dziecka do życia, w którym powinno być zaradne działać na rzecz społeczeństwa i brać na siebie odpowiedzialność ile w tym 1 krótkim fragmencie Momo uchwycone absurd edukacji, która nie, ograniczając jakiekolwiek samostanowienie dziecka chce go wychować do samodzielności Obywatelskiej osobistej zawodowej Belle i każdej innej i też właśnie kartką piszą o tym, że niestety ten proces tylko się zacieśnia jedne właśnie te regulacje przepisy i różnego rodzaju ograniczenia i końca nie widać artystę zaklęte koło, a tutaj wielokrotnie o tym, wspominam i to jest też coś, czego oczekują doświadczonego też jako organizacja gdzieś tam wchodzimy w system tak gdzieś gdzieś próbujemy się odnaleźć w ramach całego prawodawstwa związanego z edukacją formalną i alei sami doświadczamy tego jak jak jest to trudne jak daleko zaszły absurdy edukacji formalnej w, a inni myślę sobie, że gdzieś tutaj, ale tam napędzające się z PiS spirala obwarowań formalno prawnych powoduje, że to może za coraz trudniej jest zaufanie społeczne znacznej machiny co z drugiej strony powoduje to, że zaufanie coraz bardziej ograniczane i mam wrażenie, że dochodzimy do takiego momentu, kiedy ta spirala robi się tak napięta, że można będzie musiała pęknąć, ale i w mam takie odczucie, że jesteśmy w przededniu tego, kiedy jej, kiedy ten system nie wyda nie wydrze mała napięcia, które sam twarz no tak to wy jesteście m. in. tym środowiskiem, które bada testuje naciąga granice bez systemu i gdzieś tam daje ujście tej energii alternatywnej element przyjrzyjmy się teraz jak ta edukacja alternatywna czy demokratyczna czy domowa czy formy pośrednie między dokona edukacja demokratyczna domową wygląda w inny chatkę zadaje pytanie w swojej książce jeśli edukacja przymusowa on tak nazywa edukacja obowiązkową jest najlepsza dla naszych dzieci to dlaczego ona jest przymusowa, więc tutaj oczywiście od razu pojawia się pokusa, kto za tym stoi, kto na tym zarabia i na pewno jakiś teorie spiskowe i konspiracyjnej tutaj pojawiają LM, ale ja mam wrażenie, że tutaj prawda jest o wiele prostsza, że po prostu jest taka ludzka natura, że przyzwyczajamy się do zastanej rzeczywistości nie kwestionujemy wszystkiego naokoło, bo to jest trudny test wymagające energochłonne hymn dopiero jak sobie uświadomimy, że te szkoły pisma kostki czy ten system, w którym teraz nasze dzieci się uczą istnieją w historię naszej ludzkości o około 10 0 lat mniej więcej od dziewiętnastego wieku rynny i nabieramy tego dystansu czasowego to widzimy, że być może jednak bywały w historię naszej cywilizacji ewolucji inne systemy, które się sprawdziły i w pewnym sensie w mylnym edukacja demokratyczna czy edukacja alternatywna może być nawet uważana za konserwatywną jako tempo pozytywne przejście jest właśnie do tej tradycji nauczania domowego naturalnej edukacji w powiedzmy teraz z tym słuchaczom, którzy jeszcze się oswajają z tym tematem w jakie efekty daje edukacja radny demokratyczna jak to wygląda o tym jak Peter Hart, skąd pisze sporo właśnie tych mitach związanych, że te dzieci mają jakiś tam kłopoty w zakorzenienia się w społeczności lokalnej czy w społeczeństwie obywatelskim bardzo piszą o tych wynikach akademickich, które tak bardzo interesują tych tych właśnie twardych kompetencjach, które tak bardzo interesują mnie wszystkie osoby jak to możliwe, że dziecko nie musi ani też się uczy też na bardzo wysokim poziomie w rolę w UE MFW jest sporo wątków każdy rok sporo wątków jak też myślą o tym, takim tajemniczym słowie habitu władz jak można się z tym co powiedziałaś przed chwileczką to dość mało, kto z nas ma świadomość tego, że tak naprawdę edukacja przymusowa ja myślę że, że należy jednak się przedłuża się, że ma 1 zlotym tak dlatego żona odzwierciedla to z mamą rzeczywiście do czynienia, że tata to edukacja przymusowa to jest zaledwie 5 pokoleń, ale 5 pokoleń wystarczyło, żeby właśnie nastąpiła analizować akta te dachami sytuacje, że w dużej mierze także jest forma naszego nasz temat dnia ta ma w UE i ponieważ nie widzimy na co dzień żadnych alternatyw większość z nas nie widzi to alternatywna to nie potrafimy sobie wyobrazić, że może być inaczej, a może być inaczej, ale i rzeczywiście Katowice po swoich dzieciach że, owszem, może być także oni będą mieli na braki gdzieś w zakresach, którą określa podstawa programowa, że może nie będą znali matematyki we wszystkich działach, które są realizowane w ramach edukacji farb tańczymy wszyscy po tej edukacji formalnej do tej pory nie znamy pamiętamy wszyscy używamy ich matce żonie powiedzieć jasno nie zniknie z dnia nie ma u nas nikt z nas nie pamięta wszystkich działów matematyki ma mówi się potocznie o tym, że okręgi, ale dzieci mają okazję tego spróbować mają okazję zobaczyć mogą wybrać, ale ja wolę, żeby moje dzieci wybierały spośród rzeczywistości, która ją otacza to co interesuje, żeby pogłębiał swoją wiedzę w zakresach, które będą związane z ich przyszłością ich realną przyszłością, jeżeli oni sami dokonują wyborów to rozwijają się w tym kierunku, który związany z ich, a zarazem potencjał ma im jakoś tak się dzieje, że na świecie mamy ludzi przy różnych specjalizacji tak im począwszy od artystów skończywszy na profesorach i laureatach nauk ścisłych nagrodę Nobla, ale ich, ale nie jest dla mnie zrozumiałe na dzień dzisiejszy, dlaczego przez 1 2 lat życia człowieka my się upieramy się tym, że każdy z nas musi zgłębić dokładnie to samo, więc to habitu, a co za tym stoi, bo po prostu szkoły powszechne miały kiedyś nauczyć dzieci pisać i czytać w podstawowym zakresie przez 12 tygodni w roku raptem dzieci były zabierane z Chłopskich rodzin właśnie pod przymusem do szkół i tylko o to chodziło, aby hard Campo opisuje ten proces to zjawiska to machina się rozpędzała rozpędzała rozpędzać z tych kilkunastu tygodni w roku my zrobią się kilkanaście lat życia bez człowieka ciasto do pełnoletniości i nie 2 3 godziny dziennie, choć czasami całymi dniami, a tych przedmiotów i program i program nauczania też, że cały czas się rozwija w inny ale by o tym jak sobie radzą dzieci, która wiedząc, czego się chcą uczyć się i który pozwala się dorobić napisze tak badania wykazują, że dzieci, które uczą się w domu pod względem osiągnięć akademickich o ponad 3 lata wyprzedzają swoich rówieśników pozostających w tradycyjnym systemie edukacji co więcej dzieci nauczane w domu zdają się ich także wyprzedzać pod kątem rozwoju społecznego dzieci ze szkół demokratycznych dobrze sobie radzą w dalszej edukacji i dostają się na uczelnie wyższe ostatnio wychowanka szkoły sad Berej wali dostała Oscara za film dokumentalny syty zenfone o Edwardzie Smuda nie i t d . i t d. myśmy ostatnio tutaj mieli też, że inne być może państwo pamiętają 2 dziewczyny z inicjatywy mamy głos, z których 1 Mb zapytana o to, skąd w niej taka siła do samostanowienia i taka inne jasna jednoznaczna postawa Obywatelska właśnie odpowiedziała nie, że tak właśnie idą rodzice nauczyli czy taki dali przykład tylko właśnie jej siłą jej potencjałem jest edukacja alternatywna w 2 i w jej przypadku włączona i edukacja demokratyczna i edukacja domowa na jakość naprzemiennie w jej przypadku było RM także tutaj obalamy ten mit że, aby te dzieci w nie potrafią wejść z powrotem system cokolwiek nie rozumiemy przez system jeśli n p. studia stacjonarne rozumiemy jako system albo rynek pracy, ale pewne zatrzymajmy się też na chwilę na tym nie w dzisiejszym zupełnie myśleniu latem Sołtysiuk twardych kompetencji tych wszystkich działów matematyki twardej wiedzy drobiazgowej znajomości faktów nas i danych wartką opiera się, że to jest absolutna przeszłość to w ogóle się nie ma nijak do przyszłości, jaka czeka naszych dzieci, a nawet już niema się do teraźniejszości ner, która naszym dzieciom pokazuje, że nie chodzi o to, żeby wiedzieć wszystko tylko, żeby wiedzieć, gdzie się dowiedzieć tego co jest potrzebne, a w szachy w tym starszym, słuchając ciebie pomyślałam sobie o swoim przerażeniu czuje w momencie, kiedy rozmawiam z naprawdę fajnymi mądrymi ludźmi specjalistami w jakiej dziedzinie i zębami i psychologami matematykami, którzy wchodząc w jakiś temat mówią to Słuchajcie no właśnie tego dzieci powinny się nauczyć w szkole i alei powstaje w nich takich dążeń potrzeba, żeby jeszcze dowalić do tego programu edu Ka dni jeszcze te dziedziny, która by urządzenia są żądni czasami uważają, że zamiast tych głupot w szkole drzwi jeśli chodzi o filozofię tę podjęła parę elementów programu nauczania zamiast właśnie wprowadziła filozofię cały myk polega na tym, że żaden program nauczania znam, bo żadne, ale na tym opierają się właśnie te najbardziej radykalny szkoły demokratyczne, czyli ten inny ten format SA BRE, w którym uczeń sam dobiera sobie treści, których się uczę i żali się w ogóle decydują nauczenie się w tutaj Pitera zrobiło się rewolucji w defensywie decyzją, ale jeśli w ogóle chce decydować tak, dlatego że celowo tak mniej więcej do 11 12 . roku życia młodzież, która dzieciaki młodzież które, która się rozwijają w sposób naturalny i nie mają tego przymusu edukacji one spędzają czas po zabawie, ale bardzo często my dorośli nie jesteśmy w tym stanie postrzegać tego co oni robią jako proces rozwoju z nowym Sączu uczenie się na bardzo użył już używam tego specjalnie tego wrażenia, dlatego że myślę sobie o tym, że rodzice też mamy jakieś tam wyobrażenia o tym, czym jest uczenie się i ból, ale i dlatego ja też użyłam tego słowa, jeżeli decydują się na uczenie się, dlatego że po to, świadome uczenie się pojawia się właśnie bardziej koło dwunastego roku życia niż wcześniej wcześniej to co robią dzieciaki wcześniej jednak ten przymus potrzebny jest troszeczkę tak młodych chętnych na nie właśnie nie właśnie nie jak w Toronto jest kwestia tego od gminy, że my dorośli musimy sobie tak, aby były to przerobić, bo dzieci Angel tak też to jest coś, czego doświadczamy u nas naszej w Bullerbyn, że dzieci i Arek nigdy wracając do domu nauczysz się czegoś nie powiedzą rodzicom nauczyłem się pan mówi uczyłem się czy się nauczyłem nie wyodrębniają ze swego doświadczenia tej wartości merytorycznej jak tylko po prostu spędziły udany dzień wcale o przyjęciu powiedzą bawiłem się rodzicom włosy Dęba stają na głowie się przy czym oni w ten sposób zdobywają całą masę kompetencji całą masę wiedzy, czyli de facto uczą się, ale to nadal to jest coś, czego my drżymy dziś powinniśmy się nauczy ich dzieli, ale postrzegać tę rzeczywistość dzieci jako rzeczywistość, która je kształtuje kryją się rozwijają i umożliwiać montażowy, żeby ten rozwój właśnie w takiej rzeczywistości następował dopiero właśnie koło 20 12. trzynastego roku następuje ten moment, kiedy dzieciaki zaczynają nazywać to co robią uczenie się, tym bardziej że coraz częściej zaczynają sięgać po wiedzę konkretną wiedzę dostępną w różnych źródłach książki internet i ANR i to i to jest to moment kiedy, jakby możemy zobaczyć, że ktoś sięga po konkretną przyczynę wielcy, a wcześniej wszystko co następuje wcześniej prowadzi do tego, że właśnie koło tego dwunastego trzynastego roku zaczyna się woda nie jakiś kongresmenów konkretny wątek związany z umiejętnościami era i potencjałem tego konkretnego dziecka, kiedy dziecko zaczyna się mający promować się bardzo częstych mamy konwencjonalne wyobrażenie o wychowaniu dokręcone tzw. śruba do ograniczamy internet ograniczamy, bo różnego rodzaju inne rozrywki dziecku, bo bez uważamy, że takie dziecko, które jest już na własnej drodze na to właśnie zaraz zejdzie z tej właściwej, którą my uważamy za dobrą w tymczasem Hardt kamper nawołuje, by im też o mnie przyznanie dzieciom Allen już na pewno tym dzieciom starszym prawa do samostanowienia do próbowania różnych dróg inne i Blacharska przypomina że, aby osiągnięciem dziewiętnastego wieku było zniesienie niewolnictwa osiągnięciem dwudziestego wieku inne przywrócenie równych pra w w wielu wymiarach dla kobiet i mężczyzn, a wyzwaniem 20 01 . wieku będzie wolność dla dzieci co co ma namyśli emancypacji jest w ramach ulgi na chłodno, ale jak to możliwe jak możemy dziecku pozwolić decydować o swojej edukacji jak ono nawet ubrać się nie umie, gdy to przecież w ogóle nie do pomyślenia w różne obecny nurt świadomego rodzicielstwa skupia się na tym, żeby już dziecku, a takim, który zaczyna chodzić czy nawet takiemu, które już zaczyna świadomie dokonywać wyborów tego co zje także by, żeby umożliwia dziecku dokonywanie wyboru, więc dla rodzica, który jednocześnie domaga rodzicielstwa, ale nie jest czymś dziwnym to może, że dziecko pięcioletnie sama sobie wybiera ubrania czy idąc do sklepu też sama decyduje o tym co co chciałoby nas na siebie włożyć wciąż chciałoby chodzić, ale teraz rolą rodzica jest wejście Deskura z dzieckiem i jego pokazywanie swojego światopoglądu cieczy część swojej wizji, ale też uzgadnianie z dzieckiem jego wizji Kaki i 2 i wchodzenie w dyskusjach o najmłodszych lat, więc jeżeli ja myślę o swoich dzieciach to on uważam, że moje dzieci są bardzo wyemancypowana, ale ja nigdy nie stanęłam po stronie szkoły powstał po stronie szkoły jako matka opresyjna wymagająca tego samego co szkoła jak ubolewam nad tym, że stawia moje dziecko w sytuacji edukacji przymusowej, ale i dopiero na dosyć późno zdecydowałam się na odejście ze szkoły i zdobyłam się na tę odwagę i też zyska rząd gotowała się dla nas rodziców, którzy kilka lat potem weszli na ten grunt już takie trochę łatwiejsze warunkiem przetarła szlaki z innymi rodzicami taką mam nadzieję także że, że to wynik może to będzie też źródło inspiracji dla wielu innych rodziców, dlatego że uważam, że rząd naprawdę warto alei Unii, ale i tak tak czynić te dzieci, które zarząd KGHM pisze w książce że, że badania też pokazują, że człowiek 12 13 o letni, której nie został wsadzony w teorii, iż w trybie to stres i tryb opresyjne kijek, który ma możliwość rozwijania własnych list jej możliwości decyzje podejmowane na decyzji po ładnym dokonywania błędów i korzystania z tych błędów, budując swoją własną refleksję jej doświadczają konsekwencji, że ten młody człowiek wieku właśnie tych 1 3 14 15 lat to już to już jest taki człowiek, który może wręcz uczestniczyć rzecz w życiu politycznym, a ja, a dla mnie to też brzmi w tej chwili trochę jak science-fiction, dlatego że mogę też na nasze pokolenia pokolenie pokolenie doświadcza siebie samych jednak przygotowanych przez szkoły formalną trudno jest sobie wyobrazić, ale jak obserwuje dzieciaki właśnie ze szkół demokratycznych Czech czy czy jest z po edukacji domowej, które są niesamowite, z którymi rozmawiam często gęsto, czując się mniej kompetentna niż oni to dochody z takiego wniosku, że taka, że żywność jest on, ale co to znaczy, że dwunastolatki mogłyby inny uczestniczyć w życiu politycznym, bo w pewnym sensie, by dzisiejsze 12 trzynastolatki edukacji alternatywnej uczestniczą jako osoby inicjujące różne akcje społeczne czasami zbiórki czasami jakieś akcje obywatelskie czy, dołączając do takich akcji, ale czy za tym stoi jakaś propozycja praw wyborczych aktywnych lub biernych czynnych lub bierne nie jestem pierwszą, którą wymyślono inne prawa wyborcze dla dzieci to był już postulat nie znaczy czy Johna Holta, który mówił edukacji, a dziś zresztą wydaje się jak rozumiem tytuł książki zamiast edukacji przy przymusowej nawiązuje do książki zamiast edukacji Johna, chociaż to jest jakiś formuła w PRL do tej książki tamta książka powstała w latach siedemdziesiątych mówiąca o takiej właśnie nerwów wolnościowej edukacja ta jest na miarę dzisiejszych czasów dzisiejszej Europy są 2 zjawiska w edukacji przymusowej, o których wcześniej nie myślałam, o którym oświetlił właśnie dopiero mi przynajmniej w mojej wyobraźni widzę kartkę, która naprawdę przemawiają mocno do wyobraźni 1 z nich jest zestawienie obok siebie sytuacji dziecka, które w pozornie luksusowej szkolą bardzo wysokim poziomie nauczania poddane jest edukacji przymusowej, czyli tej o pracę z opresji właśnie w egzaminu w oceny świadect w wysokich wyników rywalizacji bez przemocy środowiskowej na przemocy ze strony nauczycieli w sensie presji my też jakiś przemocy społecznej towarzyskiej, bo to dziecko musi funkcjonować się w zamkniętej wyodrębnionej i ograniczone tylko do swojego rocznika mecz w grupie wiekowej rynny i wiele innych ograniczeń nie ma architektonicznych czasowych estetyczną, o których wcześniej mówiło się tutaj występuje, więc sytuacja tego dziecka, któremu w zasadzie bardzo niewiele wolne jeśli chodzi o jego decyzyjności w szkole zestawiona jest przez autora książki z sytuacją dziecka do Bel, które bardzo musi przymusowo pracować i z 1 strony to się wydaje nieprzyzwoity szokujące no jakżeż można porównywać dziecko gdzieś nas odległej Azji, które w wieku 1 0 czy 1 2 lat ma siedzi w fabryce jakiś ubrań i całymi dniami jego potencjału jest wykorzystywany tylko do tego sytuację dziecka, które zaraz skończy Uniwersytet i będzie to ubrania kupowało będzie zupełnie innej sytuacji, ale tutaj kartkami zwraca uwagę Anna poziom przymusu zniewolenia, żeby dać nam to refleksje oburza nas przymusowa praca dzieci, a jakoś nas nie oburza ten Kierat przymusowej edukacji wynika, że oburza mnie dużo dużo znaczy ja jestem przekonana, że może nawet szybciej im mniejszy niż im w pokoleniu moich wnuków, ale będziemy uważać ten system edukacji formalnej, które często mamy dzisiaj do czynienia jako 1 znaj 1 z najbardziej szkodliwych dla cywilizacji dzisiaj dla nas oczywiste, że niewolnictwo było okrucieństwem czy też nierówność praw kobiet mężczyzn i tak będzie sprawami dzieci tam edukacyjnym Muntari tak tak tak tak czuję tak myśleć nad morzem to co dostrzegam, obserwując dzieci, które rozwijają się w sposób swobodny, a zwłaszcza, zwłaszcza te dzieci, które nigdy nie chodziły do szkoły i są w naszej placówce już kilka kilka lat dwa -trzy lata jako obserwujemy w jaki sposób się ucząca z jakim z, jakim impetem zdobywają umiejętności wiedzy, ale jak bardzo różnią się od dzieci, które przychodzą do nas nawet po 2 latach edukacji w szkole formalnej i jaka jest w nich pasja i ich żywotność, a uważam, że dzieci w szkole są po prostu krzywdząca zatrzymajmy się na chwilę przy tych twoich doświadczeniach, bo to jednak jest unikatowa perspektywa mało, kto może opowiedzieć o tym, właśnie, jakie to są dzieci, bo ludzie dorośli nauczyciele też często są tego ciekawie oto pytają inne gdzieś swoją niewiedzę zastępują pewnymi wyobrażeniami, które graniczą ze stereotypami i powiedział już kilka razy o tym, że te dzieci są niesamowite, że właśnie z impetem zdobywają wiedzę możemy powiedzieć coś więcej bardziej obrazowo przykłady nel, dlaczego uważa, że tak bardzo ich rozwoju różni się od tego co z nimi, by się działo, gdyby były w swojej szkole systemowej, o co tutaj chodzi o w rozeszła się na wsi niż my myślę myślę o kilku dziewczynkach, które są u nas w szkole o Demokratycznej tak w nieformalnej szkoły Demokratycznej, która nigdy do tej szkoły formalne nie chodziły, ale i o tym w jaki sposób poczuły się czekać ale w jaki sposób n p . sięgają po podręczniki, a w ich sytuacja, w której mam, ale dziewczynka, która jest ich równolatkami trafiła do nas po panu po roku edukacji formalnej dziewczynki Arteta, który nigdy się nie uczyłem przychodzą do Marceli, która jest ich elementach kont tylko i mówią chodź chodź Marcela, choć usiądziemy połączymy się hoc jak zobaczy ten podręcznik sam nie mógł pisać literki tak to one to robią, dlatego że chcą natomiast w momencie, kiedy taka propozycja pojawia się wobec tej dziewczynki, która zaliczyła cały rok w edukacji formalnej w pierwszej klasie, a natychmiast się usztywnia ucieka i Ewa i nie jest w stanie tego z dotknąć także nie może też silny odruch korzenia z przymusem z Rzymu sam i edukacji rozwoju wręcz wygląda to tak jakby światła wcześniej traumę, czyli nawet słodyczami można kogoś przed karami, a co dopiero przymusem robienia wszystkiego na gwizdek to by potwierdzało to co kiedyś tutaj studził powiedziała Agnieszka Stanisławska dziecięcą ma właśnie mówią takim mechanizmie rozregulowania wewnętrznej, by wewnętrznego napędu UB i wewnątrz sterowności dziecka mówi rośnie wystarczy rok po w dowolnym momencie życia dziecka, ale zazwyczaj właśnie też po prostu pierwsza klasa, kiedy zaczynasz chodzić do szkoły wystarczy rok sterowania procesu edukacyjnego nagrodami karami teoretycznie w pierwszych drugich trzecich klasach w Polsce nie ma ocen, ale wszyscy wiemy żona są zastąpiono zastąpione różnego rodzaju innymi formami, które są ocenami po prostu nie nasuwający mi się w ten sposób wystarczy rok, żeby kompletnie zaburzyć dziecku to wewnątrz sterowności edukacyjną i dziecko zupełnie przestawia się na ten tryb opłacam się nie opłaca mi się i w połowie roku zaczyna pytać o granty na ocenę nie ani nie tym się nie opłaca nawet jeśli to miał być rysunek, który dziecko ma wielką ochotę wykonać jeśli się dowiaduję, że to nie jest na ocenę jest już tak uzależnione właśnie tymi zewnętrznymi nagrodami i karami, że w ogóle nie podejmie tej aktywności, a wszelkie aktywności związane z rozwojem właśnie kojarzą się z przymusem z czymś, o czym lepiej wie ktoś dorosły ktoś obok niego, a nie na pewno na to dziecko samo, więc myślę, że ten proces, który zauważyła, że to jest to jest właśnie to my najpier w trzeba trzymać się trzymać kciuki, żeby jak najszybciej inny udało się go odwrócić w drugie zjawisko, na które zwrócił uwagę Peter Hart kamfora, który też nie dało domyślenia Mn obok tego przyznania edukacji przymusowej do przymusowej pracy dzieci to porównanie bez skali przemocy środowiskowej właściwie wydawałoby się że, aby tutaj być może bez kontekstu edukacyjny ma niewielkie znaczenie, bo tu jest grupa dzieciaków i to jest grupa dzieciaków Annę to jest jakaś placówka to jest jakaś instytucja, ale jednak ciemne Hatka zwraca uwagę, że ma w szkole taki właśnie powszechny systemowej obowiązkowej inka przemocy z każdej strony i to nie chodzi tylko przemoc rówieśniczą, ale też ona jest, aby bardzo mocno na tym żona, ale przemoc również ze strony dorosłych ze strony systemu to jest taka ogólna opresja 3 60 stopni przemoc rówieśnicza jest tylko konsekwencją tego lata konsekwencja tego co powiedziałaś wcześniej, czyli systemu Karina gród, a po ob ca ca cały system jest tak ściśle regulowane jest taką budowano przecież sama ustawa o systemie oświaty i wszelkie rozporządzenia to są ogólne umieszcza, do których musimy się jako pracownicy systemu edukacji dostosować, więc drogi w wymogi na wszystkich szczeblach edukacji formalnej powodują to, że nie mamy już w ogóle przestrzeni na to, żeby za funkcjonować jakichkolwiek relacji z kimkolwiek im z czułą ten system jest tak szczelnie wypełnione regulacjami wymogami po presją przymusem przemocą, że nie mamy co liczyć na to, że nie będzie żadnych różnic inni, bo tutaj też Piter bardzo wyraźnie mówi to jest też coś na Nana na co liczy na co ja też jestem bardzo uczulona czy wprowadzanie do szkół programów anty przemoc owych cieczy programów wzmacniających asertywność dzieci, ale i stołem to właśnie na pięterku ankieter pyta w tej książce Okaj fakt to jest uzasadnione tylko czy to jest efektywne i moim zdaniem, ale jest nieefektywna to jest może w grupie, w której wprowadzimy taki krok program anty przymusowy będzie to miało jakieś znaczenie dla poszczególnych dzieci, ale to jest kropla w morzu całej systemy całego systemu, który jest w całości przemocą w nic, że dodanie kropelki oliwy do wody o pół litra wody nie spowoduje także, że żadna agenda otrzyma możliwe no tak też jest taka różnica, że ma konwencjonalne systemy edukacyjne kładzie bardzo duży nacisk na rywalizację porównywanie wyścig i zhierarchizowana niż dzieci, a edukacja alternatywna niekonwencjonalna raczej kładzie nacisk na te re korporacyjne o wartości edukacji to właśnie tutaj nie ma tych tych punktów, gdzie dzieci się ścigają na ocenę na wyniki im to właściwie to każdy widzi w swoim kierunku ulica nie ma się porównać każdy realizuje siebie to jest zwykłe bardzo potężny kłopot, z którym spotyka się edukacja demokratyczna w Polsce to znaczy właśnie ten moment styku dzieci z edukacji Pozaszkolnej z momentem egzaminu, ponieważ na tak, bo przypomnijmy tym, którzy nie wiedzą, że wszystkie dzieci w Polsce mają obowiązek szkolny, czyli muszą w pewnym momencie roku wykazać się wiedzą i zdać egzaminy, tyle że ten obowiązek szkolny można realizować poza szkołą albo formy edukacji domowej albo formy edukacji Demokratycznej n p. w domu w la i w momencie, kiedy próbujemy dopasować grupa dzieci, które się uczą razem, ale każdy czegoś innego, ale próbujemy wpasować systemy edukacji dopasować do do 2 podstawy programowej to nagle się okazuje, że nie mamy żadnych kryteriów, żeby wystawić jakąkolwiek ocenę no bo jak można wystawić ocenę z tego, że ktoś ma pasję tak, a co to jest też coś co poważni twoją rację czas to budziło pewne, że dziecko przychodzi na na lekcje plastyki rysuje rysunek, które jest dla niego wyrazem, a jego i jego odczucie go jego emocji w danej chwili im później ma przyjść nauczycieli to ocenić wg jakich kryteriów tak Alain menu, owszem, można sobie wymyślać te kryteria tylko to jest pozbawione jakiegokolwiek sensu PRL i MSZ to auto to jest właśnie ten trend ten moment zderzenia się takiej naturalnej sytuacji, w której człowiek uczy się, ale dlatego, że sięga powiedzą, bo jest ona potrzebna, bo jest związana z jego ogromnym zainteresowaniem, którego ciągnie gdzieś tam dalej, które w ogóle nie ma szans podlegać jakiejkolwiek ocenie natomiast nowy system potrzebuje weryfikacji, a ich i tak siedzi tylko ubocznym tego że, że rzeka jest cysterną w powietrze ma już odchodząc senny nieco od samej książki jak się miewa edukacja alternatywna w szczególności demokratyczna w Polsce dzisiaj ostatnia rozmawiałyśmy mówi się o tym, że bardzo duży plik duże zainteresowanie w związku z mesy tym całym zamieszaniem, które dzieje się w przestrzeni inne edukacji Państwowej w Polsce, ale ostatnio dowiedzieliśmy się, że nie będzie referendum w sprawie gimnazjów i t d . i t d . my ich rodzice bardzo często zaniepokojeni kolejnymi zmianami nazywanymi często reforma edukacji Annę w ramach odnowy takiego przeczekania 3 obserwowania z bezpiecznego stanowiska tego co będzie dalej działo się w szkołach państwowych w szkole decydują się na moment na rok na semestr w edukacji alternatywnej potem bardzo często tam zostają tak było w moim przypadku chciałam zobaczyć i tak to już kolejny rok trwa w inny przed nami piąty rok edukacji alternatywnej z moimi dziećmi jak i jak to wygląda teraz czy nadal obserwujesz taki jest duży wzrost zainteresowania albo wysoki poziom utrzymujący się, ale mam wrażenie, że w tym momencie nastąpił takiej, jaka nastąpiła stabilizacja myślę sobie, że po prostu jest Targ dużo o niepokojących rzeczy w drzewo otoczone autor otaczającej nas rzeczywiści i rzeczywistość jest mocno nie wiemy zwraca się włączać wiemy za co złapać, a podejrzewam, że rząd w momencie, kiedy troszeczkę się sadzimy kiedy, kiedy złapałam złapiemy chwila oddechu to rodzice pójdą chwilka mały kawałek dalej, a nie znamy rzeczywiście jest tak, że przez tych 5 lat funkcjonowania edukacji Demokratycznej też rodzice mogli sobie zaobserwować wiele różnych aspektów to jest sam po to, typ edukacji Demokratycznej to jest sam początek funkcjonowania edukacji Demokratycznej w Polsce w związku z tym emitenta te pierwsze 5 lat to jest okres zarówno fajnych efektów jak też jak to zawsze w przełamanie w faktach jak przy pionier co więc pewnie efekt jest taki, że rodzice podchodzą już mniej entuzjastycznie on do tego dlatego, że to już nie jest ten zachwyt na samych lamp przeczytamy teoretyczne erotycznym tylko możliwe obrażenia z bajki jak i zderzanie się z rzeczywistością są rodzice, którzy Lis znali na szkołę demokratyczną zetknęli się z różnymi przejawami tego początkowym Amos oraz Demokratycznej też z tą informacją na temat własnych doświadczeń gdzieś tam świat idą bardzo dobrze i to dobrze, dlatego że że miałem warto mieć świadomość tego, że stworzenie szkoły Demokratycznej to nie jest tylko i wyłącznie idylla, że to jest ciężka praca, ale i to co wcześniej mówiłaś o o tym, że szkoła demokratyczna to jest miejsce, gdzie również dorośli, a muszą wejść w oczy i nauczyciele muszą wejść w taki jest zupełnie inną w zupełnie nowe formy kontaktu z drugim człowiekiem nowe formy kontaktu z dzieckiem to samo dotyczy też nasz nas rodziców, a my w większości jednak jesteśmy dziećmi edukacji formalnej i jak cała masa lęków, które się z tym wiążą to jest coś co my sobie wewnętrznie musimy sami przepracować, z czym musimy się zdarzyć no, a do tego przepracowania doskonała może być n p. lektura książki zamiast edukacji przymusowej apel o przestrzeganie praw dziecka w edukacji autorstwa Petera hard Kampa mamy dla państwa egzemplarze od wydawnictwa element prosimy o maile na adres wieczór małpa to krótka FM wieczór małpa tak krótka FM, a ja bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj o edukacji alternatywnej o prawach dziecka w edukacji o edukacji wolnościowej równościowej opowiadała nam Marianna Kłosińska prezeska fundacji Bullerbyn 1 z liderek edukacji Demokratycznej w Polsce dziękuję bardzo jak też bardzo dziękuję i ogromnie polecam książkę Pitera Hardkor zapraszamy na informacje zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA