REKLAMA

Źle się dzieje w Warszawskiej Operze Kameralnej. Anna S. Dębowska rozmawia z Anną Radziejewską

Studio Plac
Data emisji:
2017-08-03 10:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
20:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio plac on est Dembowska moim gościem jest pani Anna Radziejewska śpiewaczka mezzosopran solistka warszawskiej opery kameralnej witam państwa Warnera godnych uniwersytetów muzycznego Fryderyka Chopina i dyrektor artystyczna festiwalu oper barokowych, o którym opowiemy, ale najpierw o tej warszawskiej Operze kameralnej, bo zapowiedziałem panią jako solistka bardzo dużo się ostatnio pozmieniało warszawskiej Operze kameralnej niestety moim zdaniem nic nie są to zmiany na dobre Rozwiń » jeśli traci pracę śpiewaka solisty tak wybitna śpiewaczka jak Anna Radziejewska i 1 3 3 innych muzyków nawiązuje do odezwali róże sadzono w kwietniu w warszawskiej Operze kameralnej tak solistką warszawskiej opery kameralnej jeszcze będę przez do poniedziałku włącznie w, ponieważ w poniedziałek najbliższy mija okres tego wypowiedzenia dziecku szczyt już przestanę być solistką tego teatru po, ale będzie tak jeszcze występowała przy jak taki jaki, jakie są ustalenia z dyrekcją to znaczy ustalenia są one na tych ustaleniach ścieżką przy ustaleniach tych teoretycznie oczywiście dyrekcjom powiedziała nam, że bardzo chętnie będzie z nami współpracować, ale gra z Zabrza tak mówi dyrekcja tak mówi natomiast potem bywa różnie, lecz faktem jest, że jakieś 2 tygodnie temu miałam telefon z zapytaniem czy godnie zaśpiewała spektakl, który bał się odbyć w październiku troszkę to opóźniona o ustalanie obsad repertuaru na następny sezon i dokładnie w tym terminie po prostu jestem na festiwalu we w Gostyniu, więc musiał odmówić, choć z tej przyczyny, a co to miał być ludziom zwrócić gnie w wznowienie Kopciuszka Rossiniego, a ponieważ jest planowany taki jubileusz i stokach deski i mają się odbyć spektakle Kopciuszka i Cyrulika brzmi tak mi to został przedstawiony i właśnie było pytanie czy ładnie zaśpiewa Kopciuszku, ale dokładnie w tym terminie mamy mam już propozycje koncertowe od dawna no bo wiadomo, że jest zostaliśmy w zwolnieni w kwietniu to nikt nie czekał na to, że coś będzie dostawał tylko po prostu przyjmuje propozycje mówimy tutaj wracał nim, a cały zysk oraz zespół Lars stolicę uwolnić się jednak i śpiewaków i oczywiście orkiestry współczesnej tak Sinfonietta warszawskiej opery kameralnej, ale też może od razu powiem, że 2 2 października skoro jesteśmy przy w październiku, bo tutaj to my to też właściwie dotyczy bardzo ważnego wątku w pani karierze artystycznej chodzi o to, że w nas skali pani będzie śpiewała utwór salvator się zimno la nuova Euroligi przez kondory kilka i te zmiany jego nowy utwór z 20 15 roku też nowy utwór to było pisane dla mini Akademia Center, czyli w Rzymie natomiast będzie to faktycznie ten utwór będzie wykonany jako inauguracja festiwalu Milan muzyka pod dyrekcją co ciekawe od niego z Filharmonii z orkiestrą Weronika Lila skala właśnie klaskali ja jestem bardzo szczęśliwa, bo to takie taka nasza Mac Kachel jeszcze kilka, ale 1 właśnie z takich najważniejszych scen, na której chyba każdy Śpiewak chcę jeszcze raz stanąć, ale mam nadzieję, że żywy wspomnianej w warszawskiej Operze kameralnej pełnią również usłyszymy pani również występuje w teatrze wielkim Operze narodowej pani ma taki bardzo w zróżnicowany repertuar było śpiewa pani muzykę baroku klasycyzmu i dużo muzyki współczesnej i to utwory najnowsze, bo przecież dla pani pisał Wojtek Blecharz Anna Maria i armii wokalną w swojej Operze i jak również Dariusz Przybylski przecież też orfeo ja myślę, że kochani to jest trochę wszystko pokłosie Anny mojej edukacji, której celem jest autorem tego chce tego mojego myślenia właściwie jest jest prof. Jerzy artyści, których zawsze mówił sam był dowodem na to, że można wykonywać muzykę każdy stylistyki tylko trzeba po prostu dysponować odpowiednim warsztatem i na tym warsztatem pracować i nie bać się żadnej stylistyki i testach żywości wykonuje muzykę faktycznie od baroku po maksymalną współczesność tak to ujmę z nową muzykę absolutnie nową linię, ale jednocześnie rozjaśniania ja nie boję się również bardzo chętnie wykonuje również muzykę romantyczną i ripostą magiczną nie tylko nie nie tylko przez Żagań 0 i maska niego śpiewany natka i przez śpiewam i Czajkowskiego to uwielbiam ścigać Rossiniego on w związku z tym to nie jest tak jestem tylko barok i współczesności, ale lubię bardzo 1 2 i chętnie wykonuje i nawet Anna wykonam takie też na 1 koncercie, bo wspomniał panie Darku Przybylskim im się przypomniało, że faktycznie w lutym na Uniwersytecie będę miał recital i właśnie dyrektor tak, a może być tak zrobiło się i peruki z uciechy, żeby to było takie ciekawe i będzie będzie Vivaldi, a w drugiej części będzie właśnie utwór Darka Przybylskiego i Dario, więc będą takie jest silny skrajnie, ale właśnie to co lubię, żeby pokazać też to razem świetnie funkcjonuje ich właściwe pani jest warszawianką studiowała pani to jeszcze z była Akademia muzyczna prowadzili Fryderyka Chopina obecnie Uniwersytet muzyczny noir rozumiem, że pierwsze kroki artystyczne to właśnie była warszawska Opera kameralna nie nie od wielkich teorii i paranoja, że tak, dlatego że dlatego, że nad trzecim roku w sprawie planów Arche był tak zimno było wyrwać serce Elżbiety Sikory w reżyserii Mariusza Trelińskiego jego inscenizacja przy jego inscenizacja tak to już 2 2 lata minęły od tego momentu ceny i z tobą mój debiut tak naprawdę w fantastycznie Edytor Wojciech Piniewski dyrygował to późno bardzo ciekawy spektakl nie ze znakomitymi kolegami i scena kameralna teatru wielkiego opery narodowej to był ten pierwszy i potem oczy tak i w tym czasie w tym samym nierzadko Opera kameralna to było już po studiach zaraz po studiach zostałam zaproszona przez dyrektora Sutkowskiego narodził umrze tak się trochę właśnie zasugerowałam, dlatego że wiem, że dyrektor Sutkowski po prostu mnie z takim współautorem sukcesu wielu polskich śpiewaków, dlatego że mają jeszcze w nawet na studiach czy bezpośrednio po studiach właśnie debiutowało lub 3 domy były to 1 z pierwszych scen prawda warszawska Warty na razie jak w wielkim Operze narodowej w wystąpiłam derywatów serc Operze współczesnej na festiwalu warszawska jesień i to była nieduża rurka, która oczywiście Skrobol moja wspomina to bardzo miło natomiast dyrektor Sutkowski zaprosił mnie do współpracy goście od razu po studiach i to naprawdę zaproszenie i ich to były od razu takie drugoplanowe i pierwszoplanowe role, ale właśnie takie na moją miarę to znaczy takie które, które będą, których kształtowały mnie przez te lata czy mogę spokojnie się rozwijać na tej małej scenie, ale realne fantastycznej mnie właśnie poprzez odpowiedni repertuar odpowiednie partie właśnie takie, którym idealne do mego głosu dla rozwoju także ja dyrektorowi Rutkowskiemu właściwie zawdzięczam swój rozwój na nich właśnie w tej ten fenomen fenomen warszawskiej opery kameralnej, bo jednak sami Polacy my, choć często nie wiemy, że mamy coś wyjątkowego radzi jesteśmy świadomi tego znaczka konkurs Chopinowski jest swego rodzaju fenomenem takimi o skali międzynarodowej, że przecież powstało mnóstwo małych KON konkursów chopinowskich na całym świecie na wzór tego Warszawskiego, ale i warszawska Opera kameralna, której do tej z Chin rozmawiamy właściwie wracamy do niej, bo nosi, dlatego że jest fenomenem też z tego co pani mówi nie ma w zasadzie takiej sceny wzrośnie można, by porównać to znaczy, jeżeli chodzi o wielkość to oczywiście można, dlatego że są sceny w całej Europie i na świecie są sceny podobnych gabarytów, które czasami związane z dna z jakimś ośrodkiem n p. pałac owym z Nysy wyboru mnóstwo takich niewielkich teatrów perełek takich, które takich jak działa jest mowa w taki fakt, że Lwowskich tak jak teatr NN Anna świeca Gene czy w Ludwigsburgu to są, by przepiękne sceny nieduże właśnie, na których można grać rzeczy nowej najlepiej w parę rzeczy za długi natomiast ten fenomen tej sceny właśnie tyle sceny fenomen tego teatru i pomysł dyrektora Sutkowskiego polega na tym, że to był gigantyczny repertuar, który ten teatr był w stanie wystawiać właściwie nieustające tam po 50 oper w stałym repertuarze NL 2 3 opery Mozarta co roku wystawiane, więc to utonęły zawieszonym nad strażą w tarnowskim co jakiś czas oper Rossiniego również w ramach festiwali Adecco pojedyncze spektakle innych oper staropolskie opery Händla Monteverdi był to mój repertuar, który był, zwłaszcza na ten moment on był unikalny na skalę polską, dlatego że nigdy się takich rzeczy nie grało w tej chwili sztafety Rosji niż się pojawia najwięcej mocy warto też jest, ale ich trochę więcej do roku, ale to jest naprawdę tato to było nieporównywalne, a poza tym to było także faktycznie, więc ten zespół był zdolny do tego, żeby to wykonywać latami i przy wznowienia nie było problemu ze skompletowaniem obsady niech na całym świecie jest tak że, owszem, wraca się do pewnych spektakli, jeżeli one n p . bardzo się podobały, ale z reguły ten powrót jest n p . po 2 3 latach do jakiego spektaklu, ale zupełnie zmienionej obsadzie, ponieważ zaprasza się inne jeśli mówimy o teatrze takim elementy typu stać NATO albo się jest także jest zespół, który jest tylko po pizzę na rok 2 lata i potem się ten zespół wymienia albo tym teatr ma malutki obecnych 5 osób z takiego stałego zespołu to taki drugoplanowych ról i zaprasza się permanentnie solistów do wykonywania ról pierwszoplanowych lojalny i na kontrakty i to jest dosyć droga impreza dla teatru, bo to jest dużo więcej to kosztuje niż stały zespół inny no ale teatry typu Opera bastion Opera w Genewie czy ciemnoty tak to są tacy krystaliczne na tak nic takiego nawet nasz talerz wywłaszczenie lub podnoszono argumentacja pani Alicji węgorzewskiej, czyli po PO -PIS czy pełniącej obowiązki dyrektora opery kameralnej było właśnie to, że ten zespół kosztuje bardzo dużo dlatego trzeba było zwolnić, ale oczywiście kosztuje, dlatego że jest dosyć liczny, ale tak naprawdę byli przy wysokości pensji którym, który miał zespół to to ciężko podnieść to były tak bardzo duże koszty, dlatego że w tej chwili to jest także gaża śpiewaka, który będzie musiał być dawka zaangażowany na jakąś rolę będzie wynosiła mniej więcej powiedz ledwie 3 pensje takiego człowieka, który był na etacie, ale gaże taka jedno i zaraz, obalając spektakl ten spektakl był wybór metod są tego urzędu różnicę kwot w związku czy na dłuższą metę może się okazać, że to nie jest tak opłacalne, a zwłaszcza w tak małym teatrze to jest malutka widowni ze 1 6 0 miejsc i ulica anody w bo oczywiście będą obserwować z wielkim zainteresowaniem w jaki sposób prezydent ani jak z tego wybrnie ale, ponieważ liczą na to, że oni że, że to się uda znaczy ale, żeby mieć nadal w repertuarze te 5 0 tytułów aż toną w zjeździe nie znaczy oni nie są zrozumiałe Izrael może, dlatego że bez zespołu tak duży to jest niemożliwe to coś takiego, że prawdopodobnie będzie można wystawie śniegiem po co 1 0 tytułów maksymalnie i to najbardziej obiegowe, dlatego że nikt nie będzie się uczył specjalnie do 1 aspektu 2 spektakli partii, których nigdzie indziej nie wykona w domu po prostu jest to to, że nawet niszowe to znaczy jest to możliwe, ale musiałby być bardzo długi proces prób to jest po pierwsze, a po drugie, taki człowiek musiałby być naprawdę bardzo dobrze nagrodzone po to jest zupełnie inny rodzaj energii właśnie teraz zapowiedzi, że w tym w tym takim unikatowym ujęciu warszawska Opera kameralna no i skończyła się po raz to w sumie za śmierć Stefana Sutkowskiego, który zmarł w kwietniu Stargardu to niestety niestety to tona pewno, dlatego że ja, że Wersalu jest taki efekt to znaczy w Wersalu jest mu podobnych założeniach na czas euro podobne zaplecze za takie założenie, że jest jakiś tam konkretny stan na repertuar jest jednak uznać ukierunkowanie na nas na konkretne rodzaje repertuaru, bo to o to chodzi ojej, ale tutaj warszawską operę kameralną wykraczała poza ramy dlatego też Opera współczesna przyrodniemu tylko mocarstw w tych głowach i barokowa Opera i Rosji i Czajkowski i Verdi również sieć pamiętamy przecież młodzież do dzielenia i Opera dwudziestego wieku i 20 01 . wieku również, więc to lnu absolutny unikat tak pani stworzyła tam rolę rycerskie to znaczy fundusz Opera Händla Rinaldo i Juliusz Cezar, a już 2 września 2 na festiwalu oper barokowych to już trzeci festiwal trzecia edycja, a nie raz kolejny kreowała partii Farna czy są w Operze Antonio Vivaldiego to jest chyba by Polska premiera to będzie znaczyć w ogóle trzeba powiedzieć o tym, że tak naprawdę w Polsce nie było jeszcze polskich premier Prapremier oper Vivaldiego i jedyne co się pojawia autobus wykonania koncertowe, które były zapraszane i Tor-Tor na operę na raka męża w Krakowie cieczy czy Gdańsk natomiast to będzie niedobrze pierwsza Opera Vivaldiego wystawiona polskimi siłami w Polsce nasza inscenizacja to jeszcze myśmy się pokusił o cenne, ponieważ to jest także termin i nie, bo prywatna czy Vivaldiego zostały tylko 2 manuskrypty bibliotece w Turynie i myśmy z ciągnęły manuskrypty, żeby na podstawie tych 2 manuskryptów zrobić rekonstrukcję boi, bo każda inscenizacja na świecie właśnie one na czas, a to jest rekonstrukcja Basia po zabitym był pan skryptów tylko pytanie co kto wybierze i Anny zjadą Stawarz na tym żeśmy siedziały i to będzie non nasza jedyna naszej drugiej takiej nie ma, dlatego że nasz wybór jest nagranie jak żart głosowano prawda tak, ale jeżeli nie znam nagrania są różne tego chodzi o to, że rynny Boys i tam dniem 3 4 na grę nie istnieją, ale to będzie nasza rekonstrukcja dlatego, że to nie nie bierzemy automatycznie obydwu manuskryptów nie sklejonych ze sobą buty także Vivaldi był 1 z kompozytorem, który był uznawany za kompozytora śpiewaków, czyli pisał tak, żeby Śpiewak był zadowolony z jej w związku z dużo arii z dużą salę po PiS rozmowy albo heroiczne tak czy inaczej pisał pod poszczególne głos i teraz tak nie zachowały się żadne manuskrypt z prapremiery zawczasu Vivaldiego zachowały się tylko z konkretnych lat późniejszych natomiast wiemy, jakie typy głosu były w tej prapremierze przez Vivaldiego, jakie to były ich głosy wybrane i myśmy i to jest także można na podstawie tych wypłat albo może skreślić mechanicznie, ponieważ w 1 jest się, że są 3 akty, ale nad drugim są tylko 2 mecze zachowane w, więc można dostać mechanicznie można zrobić coś takiego, że n p. zrobić tylko 1 z tych manuskryptów, a można się pokusić o melanż im się pokusił o melanż ja bardzo jestem zadowolona, dlatego że nie dotarłam do to do wielu publikacji, ale m. in . o bardzo dobra bardzo ciekawie publikacji włoski, z której wynika, że ten nasz melanż, a tak naprawdę idealnie pokazuje największą jak największe atuty tej opery to znaczy został wybrany najlepszą arię i inne najciekawsze typy głosów Penny na to co prawda miał taki szatański pomysł, bo też byłoby to możliwe, ponieważ była taka 1 cenna za czasów Ediego był on był jednak takie wystawienie, w którym ranny partie Akunin śpiewał, ale kontratenor, więc nawet się pokusie, by w Tokio wśród dziewczyn co się może tak zrobiono w bok na sam Alpy, bo to byłoby możliwe ale, ale nie, ale pani zwolniono jednak przydałby się tenor jednak więcej, więc nie będzie tak, aby same, ale ty ale by sama alk 1 tenor, więc to też ciekawe i więcej będzie jedyną unikalną na świecie, ale myślę, że bardzo duchów i radziejowskim i ligi to będzie inauguracja trzeciego festiwal oper barokowych element, który razem Janusz Stawarz i znakiem Kozłowską tworzymy już od paru lat jestem bardzo bardzo dumna z tego tak to się odbywała przypomnimy w 2 3 królewska spędza z nim w Łazienkach Królewskich przepiękna scena przygraniczna wymiana z trzynastego wieku tak ileż to unikalne miejsce i bardzo jesteśmy z tego dumne i najbardziej czekamy już próby do festiwalu zaczynamy właściwie za 2 dni świetnie festiwal rozpocznie się 2 września się wspomnianą premierę w formacie w reżyserii na Natalii Kozłowskiej tytułową partię będzie śpiewał mój gość pani Anna Radziejewska mezzosopran trzeba zaczekać do września i 17 września festiwal się zakończy dodaje, że będziemy jak zwykle na testach kamery i recitale tak będą w tym roku właśnie jest jeśli chodzi o operę to jest oczywiście pan na czele i wznowienie zamiarami Gary Cohn Siuta Leonardowi, czego premier z ubiegłego roku i na zakończenie festiwalu spektakl ten, który ja sobie tak wymyśliłam Sonia Doda Morka to jest ten spektakl typu pastwić oczu inne na duet wokalno taneczny świat rzeczywisty z kim ta Carlos Bacca i bardziej państwo polecą, więc BP zakończy festiwal natomiast w tzw. międzyczasie mamy fantastyczny szpitale Karol Kozłowski będzie recital będzie tam koncert Arte dei suonatori hymn zaśpiewa Artur Janda i Gieraga połowa będzie koncert naszych cudownych młodych talentów z ubiegłego roku, czyli Elwira Janasik i leszczyńskiej będzie koncert na dół lutni owe Rennes w tym, którym wystąpi też Jana Lalek zaśpiewa będzie o atomie Sopot film Zelenki także do tych wydarzeń jest jest trochę inny bardzo cieszymy, że to się udaje i oczywiście bardzo serdecznie zapraszamy zapraszamy moim gościem była Anna Radziejewska mezzosopran studio plac Hanna Zdanowska bardzo służenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA