REKLAMA

Koniec z dieslem w Niemczech?

Światopodgląd
Data emisji:
2017-08-03 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a światu podgląd itp mówi Agnieszka Lichnerowicz łączymy się teraz z naszym studiem studiem Radia TOK FM w Poznaniu, gdzie jest prof. Tomasz Budnik Kawski specjalista Instytutu Zachodniego ekonomistom Munk, który ją interesuje się zajmuje m. in. gospodarką Niemiec, bo w ten sposób właśnie oni i będziemy teraz rozmawiać dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu to, że będzie o gospodarce, bo jak będziemy rozmawiać o przemyśle Rozwiń » motoryzacyjnym niemieckim to trudno nie mówić o gospodarce wczoraj w Berlinie odbył się szczyt niemieckie przedstawiciele niemieckich koncernów motoryzacyjnych spotkały się z przedstawicielami rządu i debatowali nad przyszłością samochodów wiz dla samochodów, które są coraz częściej krytykowany z 1 strony ze względu na swój negatywny wpły w na środowisko na zdrowie na zdrowie przede wszystkim, a z drugiej strony ze względu na inny z serii afer, które nam inni wypływała w ostatnich czasach była związana z manipulacją przy silnikach tak, żeby ukrywać ile tak naprawdę tych spalin z tych samochodów wychodzi w Gazecie wyborczej tytuł tekstu na ten temat jest Niemcy ratują wiz dla Czyżby pan tak podsumował wynik tego wczorajszego szczytu też tych wczorajszych konsultacji no można powie, że część niemieckiego establishmentu próbuje ratować drzewa i wydaje mu się, że muszę to udało, ale tylko się wydaje, bo taka Opera, którą słusznie zauważyła w inny w tym spotkaniu wczorajszym teście, kiedy wzrost w Berlinie brały udział brali udział przedstawiciele władz centralnych władz krajowych, by ministrowie gospodarki niektórych większości krajów związkowych Republiki Federalnej Fed, ale byli tam również związkowcy co bardzo ważne związkowcy przemysłu IG metal, czyli tych zakładów, których te są auta są produkowane oraz byli tam przedstawiciele właściwie nic mu byli na zewnątrz paryżanie zostali dopuszczeni przedstawiciele organizacji ekologicznych, a na wpływy w tak w posiedzeniu brali udział przedstawiciele organizacji konsumenckich to cena jest zupełnie inna tenor wypowiedzi tej drugiej strony jest tak, że po raz kolejny przemysłu zwyciężył w konfrontacji z polityką co można z oba w można dopatrywać przyczyn takiej sytuacji jest na pewno wiele 2 najważniejsze te są oczywiście zbliżające się wybory parlamentarne w Niemczech przecież to za 6 7 tygodni będziemy mieli prawdopodobnie już nowy rząd prawdopodobnie koalicyjny to raz, a po drugie, tak jak wojna początkowo wspomniała przemysł motoryzacyjny odgrywa fundamentalną rolę w gospodarce niemieckiej i w związku z tym, ale ten element gospodarczy często wygrywa z temperamentem ekologiczną zdrowotnym, ale też korty ziemne to tematy jest guma jest istotny w kampanii przed tymi wyborami to on odgrywać znak, że nie ten temat sprawia, że nie jest istotny to jest w ogóle kuriozalne to co kampania wyborcza którą, która w tej chwili, która powinna się odbywać w Republice Federalnej Niemiec wybory są tam 2 4 września, czyli niebawem, a my w Niemczech jest dosyć spokojnie po zakończeniu się kandydaturą wstrząsająca z SPD w tej chwili wydaje się, że wszystko jest już po załatwiane Pelikan też wygra wybory po raz czwarty nie wiadomo tylko kto będzie koalicjantem panie profesorze to jest dla porządku zajmuje się tym konteksty odebrał przedstawionej pogrzebano profesora k, żeby przestał słuchaczom to powiedzmy, że to taki konkret, który został wczoraj na tym szczycie ustalony to jest taki ziemny ma na własny koszt koncerny poprawią oprogramowanie w 5  000 00 0 autyzm silnikami diesla co ma zmniejszyć emisję i teraz czytam bardzo ciekawą analizę autorstwa prof. Tomasza Bukowskiego, który dowiaduje się, że spośród tym no prawie 15 1 4 i pół 1 000 000 samochodów inni Mac, które jeżdżą w Niemczech samochodów diesla zaledwie niewiele ponad 1 000 000 spełnia najbardziej wygórowaną Europejską normę podsumowujący sprawił 15  000 00 0 ludzi z jeżdżących w Niemczech koncerny mają w 5  000 00 0 zmienić naprawić ulepszyć oprogramowanie, jaki to ma znaczenie taka decyzja w kup ta zmiana czy to unowocześnienia techniczne, które mają być prowadzone w tych samochodach, gdyż dane dotyczą to dość paradoksalne najnowszych modeli tego sąd tych samochodów z roku 2 0 15 1 4 proc 15 1 6 to stanowi jak pani powiedziała część tej ilości dywizji poruszających się po niemieckich drogach po niemieckich autostradach, a zdecydowana większość tych nie będzie podda pod dawane tym zmianom technicznym, ponieważ one już niemal co do tego nie nadają głównie w związku z tym jest propozycja też, która się wczoraj pojawiła się na tej wczorajszej konferencji coby właścicielom tych wizyt troszeczkę starszych zaproponować premier sięgającą 2 tysięcy euro, którą będą mogli wykorzystać zdając stary samochód w, wykupując w tej samej firmie nowy pojazd i nawiasem mówiąc te koszty związane z tą premią, o czym się mniej mówi tak, że nie zauważa będą znacznie wyższe mniejsze koszty, które będą związane, które będą generowane z unowocześnieniem tego oprogramowania pani była to oznacza bowiem, że niektóre firmy Daimler zrobił to już trwa 3 miesiące temu, zapraszając 3  000 00 0 bodajże swoich użytkowników do zamiany oprogramowania w biorąc też cały swój koszt ma siebie co było też dosyć dużym przełomem, ponieważ jest przewodniczący Zrzeszenia przemysłu samochodowego w Niemczech sugerował, że firmy mogą sfinansować tę techniczne wyposażenie nowe techniczne wyposażenie nowe oprogramowanie, ale sama robocizna powinna obciążać użytkowników było dosyć kuriozalną propozycją zarzeka się na no tak po pierwsze, że robocizna jest tam droga, a po drugie na to nie użytkownicy spowodowali tę sytuację teraz jeszcze dodamy do tego, że wbre w wielka Brytania Francja podejmują decyzje czy zapowiadają, że n p. w wielkiej Brytanii to ma być 20 40 roku podobnie we Francji diesle mają w ogóle mieć zakaz wjazdu do do ich krajów wezwania podobne różnego rodzaju pojawiają się również Niemczech, ale tak jak mówiliśmy jednak to by ten czas motoryzacyjny to jest bardzo ważna część niemieckiej gospodarki w FM cytuje pan też z trzeciej strony w powietrze, by prof. Uniwersytetu Duisburg Essen Ferdynanda Dudy Hofera, który mówi Giza jest już nie do uratowania, a więcej jest do perspektywy w Niemczech, a miasto to się dosyć odosobniony w swojej swoją decyzję ZUS jest w swoje wypowiedzi na temat stosowania jak to było obszerne wspomnieć te awizowane ograniczenia wjazdu one chyba jednak nie dotyczą wjazdu czy udzielenia możliwości poruszania się po drogach angielskich bądź francuskiej prasie, choć w dalszym ciągu duże miasta 1 i nie są decyzjami odnośnie Brukseli to jest 2 0 2 0 2 2, a jeszcze chodzi to Niemcy jest w tej chwili inny wyrok z trybun inny z sądu krajowego w Stuttgarcie, który zakazuje wjazdu samochodów diesla do Stuttgartu do paru innych miast, które się po ten apel podłączymy w tej chwili trwa procedura Odwoławcza, a to jest o tyle ciekawsze ciekawe z 2 względów Stuttgart jako stolica kraju Badenia-Wirtembergia rządzona jest od daty od 6 już lat przez partie na czele, których stoi partia da rząd na czele, której stoi w Renault Hetman szef partii zielonych zielonych, czyli tych bardzo ekologicznych z drugiej strony niedaleko Stuttgartu Germanwings znajduje się centrala mercedesa także FM i w tej chwili jest oczekiwanie na odwołanie trwa procedura Odwoławcza przed nią przed federalnym to sądem administracyjnym mieszczące się w Lipsku i nie wiadomo co by się znalazł na nich wyrok ten stan, że będzie, więc jednak armia jest tak tych miast jest już kilkanaście, które się zgłosił go od Monachium Bremy Berlina Monach Hamburga i w tej chwili chodzi o chodzi o to, że bez względu na to dziennikarze obserwatorzy piszą bez względu na to jaki wyrok wyda ten federalny sąd Administracyjny w Lipsku osoby, które uznają liczy powiedzmy to lobby ekologiczne odwoła się do Europejskiego Trybunału sprawiedliwości znany nam instytucji w ostatnich czasach szczególnie te, by ich co bardzo ciekawe również w odniesieniu do naszej rzeczywistości Niemcy się tego wyroku bardzo obawiają się, nawet jeżeli jeżeli sędziowie w Lipsku okazał się zbyt liberalnej w to czy sędziowie Unii Europejskiej mogą nie być tak liberalnie, a to jest decyzja on o tym czy o przyszłości, gdyż jej zdaniem to rzeczywiście tak pani redaktor była łaskawa wspomnieć fundamentalna też ma szczególny tylko chciał pan na koniec zapytać wydaje się bardzo ważny czeka nas perspektywa związków zawodowych, bo z 1 strony taka gęba taka dramatyczna zmiana jak ograniczenie możliwości poruszania się w dieslach oznaczać może czy zakończenie produkcji z morza jak czytam pana tekście oznaczać zwolnienie z pracy przynajmniej 15  000 osób w tamtejszym przemyśle, a z drugiej strony jak rozumiem, że pan o tym, że związkowcy są świadomi tego, że być może taka będzie konieczność i domagają się od rządu, jaki strategii jakiegoś myślenia o przyszłości, gdy trochę przypomina dyskusję o polskim górnictwie to znaczy, że wiemy, że tak się nie da to jest strasznie trudne ranny i na razie trwa taki dosyć pływanie tylko taki bieżące wspieranie i o przyszłości rząd nie chce myśleć, że ten wylot kierowany przez związkowców IG metal w kierunku Management od tych 5 największych firm motoryzacyjnych wynika stąd, że oni nie żyją w próżnię świat przestał mały powstała kilkanaście lat temu amerykańska firma Tesla, która produkuje wyłącznie samochody elektryczne, których na, które popyt w Niemczech rośnie również z roku na rok już potem artykule, bo wyrok, na który pani wspominała, który publikowany na stronach Instytutu Zachodniego ukazał się znakomity wywiad z Sokołem mecz w szwedzkiej firmy volvo i oni dała w sobotę w tym samym w tym samym kierunku volvo za dwa -trzy lata przestaje produkować inne samochody jak tylko będzie polegała samochody samochody elektryczne także istnieje obawa, że inne znaczna część tych pracowników przemysłu motoryzacyjnego w Niemczech będzie musiała zmienić profil czy zmienić zapałem będzie prowokowała inne inne samochody ja myślę z tego co z lektury czasopism w Realu z siedzenia mediów niemieckich myślę, że raczej w średnim okresie będą duże kłopoty z rozdaniem na pewno do dużych miast do dużych miast w Niemczech, jeżeli jest nie wprowadzi się dalszych ograniczeń ekologicznych tych opla od nowego oprogramowania, które kosztuje, który sprawia sprawi, że auto z silnikiem diesla będą coraz droższe ekolodzy oczekują ponadto, żeby niemieckie władze administracyjne ograniczy ograniczały preferencje podatkowe w paliwa Berg dowody z debat Izrael jest z wyjątkowo wyjątkowo tani ktoś w porównaniu do wody do benzyny czytam, że co trzeci posiadaczy samochodu osobowego tankuje na stacji benzynowej nie benzynę olej napędowy, więc z ogromnym wyzwaniem jednak trzecia samochodów, czyli rozumiem, że wczorajszy szczyt za wiele mniej od problemu długofalowo nie rozwiązał raczej nie nierozwiązanych we Lwowie w dalszym ciągu kontrowersje pozostają strony pozostałe po swoich stronach przy tym tak jak elektorat cała uwaga bardzo ważny jest pewne aspekty zbierających się wyborów trudno po prostu o opinii publicznej trudno oskarżyć, jaką stronę o winę w tej kwestii, ponieważ rząd jest koalicyjny premier my po byłym ministrem odpowiedzialnym za ochronę środowiska jest pani Hendrix z SPD autora transportem zajmuje się pan dobry trop urzędujący bawarską chadecją także obydwie strony są dobraną do fanów bardzo bardzo dziękuję panie profesorze promes prof. Tomasz Bińkowski ekspert związany z Instytutem zachodnim był gościem w naszym studiu w poznanie się z bardzo dziękuję informacja, a Polpharma zakończyła się ze studia w Krakowie, gdzie jest Marcin Kędzierski kwiatów pod Long and Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA