REKLAMA

Nie boi się żadnej stylistyki. O filmach François Ozona rozmawiali Piotr Czerkawski i Patrycja Wanat

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-08-04 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat w dzień dobry to jest kolejna kultura osobista prosto z Wrocławia festiwalu nowe Horyzonty Piotr Czerkawski krytyk filmowy jest dziś nie ma imprezy dzień dobry dzień dobry zaprosiłam Piotra, żeby porozmawiać z nim ofensywa pozornie wczoraj wieczorem na otwarcie festiwalu nowe Horyzonty oglądaliśmy najnowsze filmy te koszty o reżysera, czyli podwójny kochanek film, który narobił trochę zamieszania na ostatnim festiwalu w Tarnowie od prawdy bez nagród, ale był Rozwiń » 1 z głośno komentowanych tytułów okazało się, że po wczorajszym pokazie na nowych horyzontach również te dyskusje trwają, a z drugiej strony dzisiaj do kin wchodzi France to jest również, że film Francois Ozona tylko z zeszłego roku więcej widać ten słynny reżyser no faktycznie tworzy te filmy w zastraszającym tempie co więcej jak ktoś zobaczy Franca, a później zobaczy podwójnego kochanka i pomyśli sobie, że te filmy zrobił 1 reżyser Możejek będzie drążył drążył, kto to tutaj to okazuje się, że można tam znaleźć dużo punktów wspólnych, ale na pierwszy rzut oka zupełnie nowa instytucja stylistyką jest nowy to są 2 zupełnie inny filmem półżartem pół serio można powiedzieć, że cokolwiek się nie powie o Franz słowo nie będzie to prawdą było logo firmy są tak bardzo wewnętrznie zróżnicowane operują tak wieloma przeciwstawny mi stylistyka mi, że rzeczywiście czasem trudno uwierzyć w ścianie w pierwszej chwili, że to mogą być filmy podpisane przez tego samego twórcę i rzeczywiście, gdyby pogrążyć, gdyby zastanowić nad tym dłużej to o są jak każdy autor filmowy ma swoje tematyczne obsesje, które na różne sposoby eksploatuje myślę, że zarówno we France jakich podwójnym kochanku mimo tych wszelkich różnic stylistycznych między oboma firmami nawet, nawiązując do tematu podwójnego kochanka można powiedzieć, że ten film, który jest taki bardziej sztampowy bardziej ekstrawagancki złym bratem bliźniakiem France, ale łom czy jest całą pewnością takim wątek poruszony przez Ozona już też przed laty jego najsłynniejszych filmach nawet pokroju basenu przy 8 kobiet, czyli wątek taki bardzo płynnej granicy pomiędzy prawdą, a fikcją granicy, której rozumienie wymyka się spod kontroli z 1 strony daje bohaterom szansę na przeżycie czegoś ekscytującego, a z drugiej przyjmuje się nimi władzy czasem zamieniają życie, a rzeczywistością, a wyobrażeniem pada tutaj to prawda fikcja, czyli to wyobrażenie rzeczywistość to co mamy w głowie to jak widzimy świata to co jest kosztem neutralną z prawdą o tym, święcie taki turysta to siła ambiwalentne broń obosieczna w jakimś sensie, bo wydają się że, o ile Francji był taką pochwałę snucia opowieści pochwałą tworzenia fikcji, która może przerastać rzeczywistość naprawiać jej niedoskonałości to w tym kontekście podwójny kochanek byłoby ostrzeżeniem, że bardzo łatwo można stracić rachubę i zatracić się w tej wierze w fikcji Donna Franca Głębowice parę słów o fabule w 2 filmów tak, żebyśmy nie rozmawiali w próżni Franc to jest czarno-biała historia powojenna po pierwszej wojnie światowej mamy rok 19 1 9 sytuację relacje między Niemcami Francuzami, czyli Niemcy ci, którzy w tej tę wojnę przegrali Francuzi, którzy wygrali, ale w zasadzie 1 2 strona po tej wojnie boryka się z ogromnymi stratami każdy tam kogoś stracił z bliższej czy w dalszej rodziny kraje cała Europa w zasadzie jest pogrążona w tym powojennym innym kryzysie Enej z 1 strony to jest jakaś sekta nowego polityczna cała sytuacja tego co w Europie się dzieje no ale z drugiej strony też bardzo osobista historia pewnej kobiety tak myślę, że warto podkreślić, że to jest zimnej, ale oczywiście przystało na Ozon ma bardzo autorski swobodny filmu Ernsta Lubitscha rok temu Lejdis z roku 30 02 . Ozon jest takim typem reżysera kino film, na którym uwielbia składać hołd swoim ulubionym twórcą uwielbia też twórczo interpretować ich dorobek zresztą skojarzenie ułożono często bywają bardzo dalekie on był wiernym ulubionym właściwie uczniem Erika Gruner w latach dziewięćdziesiątych szkoły filmowej w Paryżu, czyli reżysera, który teoretycznie nie ma z nimi wspólnego długu twórcą konserwatywnym Pekin delikatnym subtelnym podczas gdy ułożona często chodzi o prowokację, ale znowu jak by się nad tym zastanowić to tych podobieńst w między nimi byłoby sporo chociażby fakt, że Ozon lubi angażować aktorów, których odkrywał elit Romer i te kwestie nawiązań jakiś twórczych podkreślę raz jeszcze naśladownictwa także we francuską bardzo istotne budują tożsamość tego filmu na 1 biegunie, a na drugim, mimo że w filmie stylizowanym na staroświeckie takim fińskich hołd to co reżyser też podkreśla często w wywiadach bowiem okazję przeprowadzić z nim rozmowę Francuza festiwalu w Wenecji to bardzo współczesny wymiar również mimo tego kostiumu historycznego, bo przecież mamy do czynienia z okresem między wojennym i sytuację, w której rośnie siła nacjonalizmu bohaterowie się tym mogą tylko biernie przyglądać, więc 3 0 firm, których absolutnie się wpisuje w to, o czym dzisiaj się rozmawia, o czym pisze się na pierwszych stronach gazet z tego względu z czasem krytycy porównują Francja do Białej wstążki Hanekego i o ile osób w ciekawy nie odrzuca tego porównania to, mówi że bardziej inspirująca była dla niego waga ida Pawła Pawlikowskiego ekofilm czarnobiałych stylu retro, który mimo przyjęcia takiej estetyki osiągnął bardzo duże sukcesy zarówno frekwencyjny jak i artystyczne tego ten współczesny wymiar tego filmu jest bardzo ważna jest uderzający w zasadzie w ogóle tego kostiumu w tym filmie nie widać tak jak powiedziałeś, bo w toku są oczywiście ten wzrost na takich napięć nacjonalistyczny na wzrost tego myślenia bardzo ksenofobiczne gole i myślenia o krzywdach tych krzywda, za które ktoś musi zapłacić innym przecież z drugiej strony logistyki w no taka próba ideologii pacyfistycznej, która jest skazana tutaj na cenę przegraną właśnie Nate filmy bohaterowie, którzy to, czego nie mając na dno wolnej woli, czyli z 1 strony są z 1 strony wojna decyduje o ich o ich życiu z drugiej strony PiS konwenanse weźmy, więc to wszystko tnt studentów wszystko tam jest zgadza się z tym wymiar uniwersalny bardzo płynnie łączy się z tym bardziej kameralny osobisty, który wydaje mi się jeszcze ciekawszy i myślę, że wprowadza znowu taki temat, który dla Ozona był ważny już od wczesnego etapu jego kariery 1 z krótkich metraży, który nakręcił jeszcze jako student polskich filmów nosi tytuł prawda czy wyzwanie i tu również we francuskim powraca PK etyczna prowokacja związana z naszym rozumieniem prawdy i z tym czy na pewno zawsze ta prawda nas wyzwoli posługiwanie się nią będzie bardziej moralny niż ucieczka kłamstwo, które jak pokazuje ową często może być stosowana przez bohaterów z pobudek szlachetnych troski o drugiego człowieka, chociaż podwójny kochanek zupełnie inne rekiny z myślą o stylistyce języku o tym co widzimy na ekranie już powiedziałeś dotykam podłości tego filmu no może przyznać, że te także rozmowy po pokazie nawet tutaj we Wrocławiu były różne tak samo jak je, bo po tej premierze canneńskiej jest tym filmie po prostu świetnie bawiła m. in. dni nie doszukuje się tam żadnej większej psychoanalityk 4 prawdy o tym, że wiele osób w tym z brakiem tej psychoanalitycznej prawdy w tych jest rozczarowany właśnie ją wręcz przeciwnie nasze zgadzam swoją perspektywą jeśli już to widzę w tym raczej kpiny z psycholog analizy stoki płytki psychoanalizy, który wyśmiewa się oczywiście na zupełnie inne sposoby muzealnych chociażby, ale z takiej popowej wersji psychoanalizy zresztą tutaj Turzno wujek to zawsze w przypadku Ozona ważny jest kontekst, bo po pierwsze, myślę, że to właśnie taka próba odreagowania po tym, dosyć powściągliwy transu raczej powrót do korzeni taka próba zaskoczenia widzów, bo Ozon zaczynał od takich filmów bardzo ekstrawaganckich świadomie przyszło dużo ładnych świadomie kiczowatych jego debiut pełnometrażowy p t. sitcom butelką anty mieszczańską burżuazyjną czarną komedią i jeśli ktoś myślał takimi kategoriami, że Ozon, który ma 50 lat w tym momencie, że głos dojrzał, że się klasycznym to tutaj reżyser pokazuje, że wcale to tak nie wyglądają będzie w stanie nas jeszcze wiele razy zaskakiwać zmieniać te fronty przebierać w kostiumy i zmieniać konwencje znowu ważny jest też tutaj pkt Mistrzów, którzy patronują temu filmowi, bo ile we Francji to był lubić właśnie twórcy cyklu kino bardziej klasycznego tu tutaj Ozon oddaje taki przewrotny hołd reżyserom stylistom, którzy też nie bali się sięgać po konwencje gatunkowe nie bać się pastiszem nie bali się czarnego humoru, bo tutaj widać bardzo wyraźnie wpływy takich filmowców jak Alfred Hitchcock jak Roman Polański czy David Cronenberg w nowe można opowiedzieć się z zdradzi się odrobinę podwójnym kochanku znam po pojawiliśmy demoniczna sąsiadka n p. co chce się od razu kojarzy z dzieckiem rozmiary dużej wiedzy i nazwisko Polańskiego pani z kotem dotąd dużo właśnie takiej gry takiej zabawy dla mnie bardzo śpieszyła rozumiem, że ten wywód jest kwestia poczucia humoru my akurat tutaj był bardzo lubię to balansowanie na granicy kiczu głów UŁ Ozone wytrysk na początku, że wierzę, że mówi szczerze, że Ozon robi wszystko i w zasadzie sięga po każdą stylistykę, bo każdy rodzaj filmów każdy gatunek on miał takie załamanie wyników prac mija tak uważam tak jak ja oczywiście, gdy po świetnym basenie 8 kobieta jeszcze wcześniej później nie później basen później zaczął się jakiś taki mam wrażenie okres załamania w twórczości tego reżysera na, a później znów coraz lepiej coraz lepiej coraz bardziej różnorodne do końca bym się z tym zgodził, bo jeśli kręci się tyle filmów są osoby dla niego taki standard właściwie to są 2 filmy rocznie to bardzo szybko można tę formę odbudować jeśli nawet były pewne obniżki zresztą Pustkowo reżysera wydaje mi się imponująco w swojej szczerości czy dom przyznaje że, owszem, mógłby kręcić filmy rzadziej przy bardziej precyzyjnie podchodzić do ich realizacji, żeby one były Solorza wierzymy, że poradzimy sobie w przynależnym carowi Otóż autorzy jego to nie interesuje, bo praca na planie sprawia mu frajdę dodaje energii w domu wśród młodzików nie są arcydziełami to nie są filmy doskonały, ale ośmieszyli, żeby je wykręcić myślę, że taka ustawa jest aktem wielkiej odwagi bardzo mi imponuje jeszcze ważny kontekst, a propos podwójnego kochanka, który też może jakoś na oświetlić przedmiot sporu, który szybko przy boku tego filmu, bo nie wszyscy zwrócę uwagę na to, że film jest luźną swobodną, ale jednak adaptacją opowiadania z lat osiemdziesiątych autorstwa Joyce Carol, z czym taki pisarki też bardzo poważnej, która zapragnęła zaczerpnąć oddechu pod pseudonimem napisało Wosztyl świadomie kiczowatym filmie no, więc podejrzewam, że również przypadki to dość złożona niż w imprezie i Tajlandię założonej Lewis, że państwa nowe zapraszamy do tego, żeby do kina wybrać się już dziś na nowy nabywca tych, którzy są na festiwalu filmowym nowe Horyzonty gorąco zapraszamy na podwójnego kochanka Island również tutaj będzie pokazywany za kilka dni, więc dużo Ozona w tym roku na nowych horyzontach wciąż na koniec jeszcze zapytać o w twoim wiem, że to jest trudne pytanie o swój ulubiony film Ozona konewka jakiś taki film, który polecił, by z, której może trochę zapomniane albo mniej tak popularny Jane czka bardzo bardzo lubię u niej w domu i to kim, który gdzieś tam przemknął przez kina, ale na pewno nie jest tak głośnym tytułem chociażby baz przychylił się do tego też bardzo lubię filmy umieli w domu również właśnie ze względu na ten kontekst biograficzny samego Ozona, bo to jest przecież film o relacji mistrz uczeń zna bowiem okazję o tym, złożonym rozmawiać mówi, że to jest jego hołd dla ekipy Romero właśnie dlatego władz, które między nimi nastąpiło w latach dziewięćdziesiątych, ale jeszcze drugim tytułem, który chciałbym wyróżnić jest wspomniany przeze mnie krótko sitcom, czyli pełnometrażowy debiut Françoisa Ozona gdzie jakoby to jest reżyser, który zawsze ma jakąś wolność twórczą w sobie to tam nie bał się już absolutnie niczego żadnych szarż żadnego przegięcia -li zrobił bardzo prowokacyjną i bardzo odświeżająco w tej prowokacji gości czarną komedię to jest film z roku 9 0 tego piątego bardzo słabo znany w Polsce powiem szczerze, że nie wiem czy kiedykolwiek był u nas pokazywane ale gdyby tylko nadarzyła się okazja do serdecznego kolegi z Piotr Czerkawski krytyk filmowy był moim gościem bardzo dziękuję dziękuję zapraszamy jutro również państwa na magazyn filmowy do zobaczenia prosto stąd z kina nowe Horyzonty we Wrocławiu podczas specjalna edycja podczas festiwalu nowe Horyzonty o godzinie osiemnasty będziemy rozmawiać m. in . o nieprawdopodobnej wyjątkowej animacji twój Vincent twórcy tego filmu będą ze mną w studiu zapraszam gorąco Patrycja Wanat usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA