REKLAMA

Jazz w czasach odwilży. Maciej Zakrocki rozmawia z Rafałem Garszczyńskim

Historie Polski
Data emisji:
2017-08-06 19:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
6 sierpnia 19 5 6 roku główną ulicą Sopotu przemaszerował barwny jak na tamte szare PRL-owskie czasy tłum ludzi krzyczeli niech żyje dzień sesji grali też tam przez pojawił się transparent zupełnie inny niż w tamtych czasach pokazywane były n p . na pochodach pierwszomajowych taki słynny transparent zarejestrowane między nim przez kamerę polskiej kroniki filmowej miał napis dupa not niektórzy zastanawiali dlaczego, ale myślę, że ci, którzy wiedzieli co to za młodzi Rozwiń » ludzie i jakie mieli poglądy na tzw. otaczającą rzeczywistość doskonale wiedzieli, skąd się ten napis wziął w tej właśnie w rocznicę kolejną tego tego zdarzenia, a więc 6 sierpnia, tyle że już 20 1 7 roku historia Polski porozmawiamy o tym, czasie studził jest pan Rafał Karcz szczeciński dziennikarz radio Jazz FM witam serdecznie witam serdecznie witam państwa no właśnie, bo ten pochód zapoczątkowało pierwszy w głąb historii festiwal jazzowy w Polsce zaś to było w 19 5 6 roku to oczywiście nie przypadek tylko tylko pewna konsekwencja zarówno jeśli chodzi o wielkie wydarzenia historyczne, ale też ci i konsekwencja pewnego takiego jak z jak to zawsze młodym pokoleniu fermentu który, który zaczął się jawić, kiedy jak po latach śpiewał Perfect wiatr odnowy wiał darowano reszty kary i tak dla no tak dzisiaj taki mit faktycznie panuje, chociaż tak naprawdę żadne wydarzenia nie biorą się znikąd i nie powstają w próżni kulturalnej i w próżni politycznej również nie ma co tutaj ukrywać natomiast warto zauważyć, że adres w Polsce właściwie był bardzo wcześnie i było zawsze i mimo tego, że najpier w zawierucha wojenna, a potem, a potem zawierucha związana z socrealizmem tak to powiedzmy nie pomagało mu to również zbytnio nie przeszkadzała raczej czyniła z niego swego rodzaju owoc zakazany co niewątpliwie młodych ludzi zachęcało do tego, żeby ci, którzy mieli talent jego uprawiali ci, którzy mieli trochę mniej siedzieli po drugiej stronie, czyli na widowni zawsze owoc zakazany smakuje lepiej dokładnie przez EDF w Polsce ekranu w czasie wojny jest w Polsce grana po wojnie i to są takie 2 okresy w czasie wojny to to wiele ciekawych rzeczy się działo ja zresztą bardzo poszukuje takich ciekawostek kulturalnych zawsze, bo my opowiadamy o wojnie w taki sposób jesteśmy również w momencie, kiedy powstanie warszawskie zajmuje sporo czasu w mediach to są rzeczy oczywiście bardzo istotne, ale w tym czasie również toczy się normalne życie również toczyła się życie kulturalne w Warszawie w czasie wojny działało wiele orkiestr jazzowych część z tych muzyków później grał po wojnie część z nich znalazło się również na festiwalu w Sopocie, a jako ciekawostkę można wypowiedzieć n p. że 1 z ważniejszych muzyków jazzowych w czasie wojny był George Scott to był ciemnoskóry trębacz, który prowadził w centrum Warszawy nowym świecie orkiestrę jazzową mało tego grywał również na imprezach dobroczynnych w getcie warszawskim Niemcy na to pozwalali, a największą niemiecką orkiestrą jazzową owych czasów była założona przez Goebbelsa orkiestra Charlie Jazz orkiestra, która w tym również grali Amerykanie to oczywiście dzisiaj patrzymy na to różnie później po wojnie ci sami muzycy, którzy przeżyli przeżyli powstanie przeżyli wojnę zaczęli grać władza w czterdziestym dziewiątym roku mniej więcej zakazała ne oficjalnie zakazała muzyki jazzowej no bo ona była imperialistycznych i nie pomogły tu na nie pomogły tu apel chociażby Kisielewskiego, który mówił o tym, że strefa arch. Stefana Kisielewskiego faktury, który mówił o tym, żona nie jest do końca imperialistycznych, bo to przecież robotnicze pieśni murzyńskie tak się wtedy mówiłam no ale muzycy byli muzycy grali z trudniejszych być może warunkach zniszczono im jedyne dostępne oficjalnie kolekcję płyt, które były z in Kayah, a z w kilku miastach w Polsce, ale się działo to też 2 słowa oczywiście, jaka to zawsze i młodzieży przypomnijmy co do Barlinka w rankingach to organizacja taka zrzeszająca młodzież na mężczyzn chrześcijan tak powiedzielibyśmy czy takie domy kultury zresztą te domy Inki amerykańskie, gdzie ambasada amerykańska dbała o to, żeby były m. in. płyty zamieniono domy kultury część z nich istnieje do dzisiaj, a w pięćdziesiątym czwartym roku mniej więcej, kiedy już ten wiatr odwilży się pojawiał były konkursy jazzowe w różnych miastach w Polsce no i to doprowadziło do tego, że w pięćdziesiątym szóstym roku rzeczywiście taki wielki festiwal, który zgromadził kilkanaście zespołów, na które przyjechał również 1 zespół z Tax za tzw. żelaznej kurtyny to przy czym to powiedzmy, że to oczywiście bez trudu tu wracam do tego to co powiedziałem trochę na wstępie to jest oczywiście też konsekwencja tych wszystkich tu właśnie tzw. wielkich wydarzeń politycznych waga 50 0 pięćdziesiątego trzeciego roku, kiedy się, kiedy umiera Stalin właściwego powoli powoli odchodzimy od tego a tego socrealizmu myślę, że ważnym wydarzeniem, którym warto wspomnieć w tym kontekście jest festiwal młodzieży w pięćdziesiątym piątym roku budzi jednak raptem właśnie się też okazuje, że przyjeżdżają ludzie z całego świata Kolorowi Weseli trochę z innym tak powiem sznytem, jakbyśmy to powiedzieli kulturowym co więcej wtedy polskie nagrania wydały kilka płyt p t . Kronika dźwiękowo festiwalu młodzieży i na tych płytach też utwory jazzowe pojawiły także w taki lufcik lufcik był nawet rok wcześniej tak utwory jazzowe pojawiały się zresztą my je wcześniej już czterdziestym 05 06. siódmym roku Muza wydawała dzieła, chociaż wtedy nazywano tą muzyką rozrywkową, bo warto pamiętać, że Jazz tak zawsze stał w rozkroku i dzisiaj zresztą trochę stoi w rozkroku między byciem muzyką rozrywkową, a byciem sztuką taką przez duże US sztuką, której słucha się noc z takimi nabożny uniesieniu gdzieś w salach koncertowych dziś bardziej salach koncertowych takich klubach, gdzie tylko się słuchać rzadko się do jazzu tańczy trochę szkoda, ale myślę, że myślę, że taka zabawa byłaby całkiem sympatyczna, ale wtedy po co taką przykrywką trochę tej muzyki rozrywkowej można było z jazzem grać w no właśnie ma to i tak już zupełnie może nakreśla mając atmosferę tego 5 0 tego szóstego roku, zanim kolorowa parada ruszy główną ulicą Sopotu 6 sierpnia no to powiedzmy sobie jeszcze, że w połowie lutego zaczyna się w Moskwie dwudziesty zjazd komunistycznej partii związku Radzieckiego 2 5 lutego Nikita Chruszczow odczytał ten słynny referat, który był tajne, ale jak wiadomo jak coś jest tajna to dosyć szybko się zaczyna rozprzestrzeniać, dokąd dokonuje się go tego rozliczenia, a z stalinizm BM w marcu w tejże Moskwie umiera to dla Polski satrapa symbol tamtego czasu stalinowskiego Bolesław Bierut tak, że to wszystko są 1 5 kwietnia ogłoszona amnestia zresztą pierwsza amnestia w tym roku za chwilę będzie kolejna dla ludzi się jakoś poczuli nie chce być oczywiście, że wolni tak, ale ale, ale rzeczywiście następował również taka tak takie polityczne rozróżnienie i to chyba organizatorów tego festiwalu również zachęcało, że może można stąd burżuazyjną muzyką już z bardziej oficjalnie otwarty wejść z pewnością tak, chociaż są też takie teorie, że bezpośrednio zgodę, którą udzielił komitet centralny polskiej zjednoczonej partii Robotniczej na festiwal bezpośrednio to zgoda była spowodowana tym, że chciano jakoś przykryć z kolei wydarzenia z Poznania, żeby po prostu młodych ludzi zająć czymś innym niż rozpamiętywanie tego co wydarzyło się niewiele wcześniej w Poznaniu no właśnie słynny poznański czerwiec jak przebiegał sam festiwal co się na nim ciekawego wydarzyło my też co grano już po informacjach TOK FM Maciej Zakrocki witamy ponownie to są historie polskich studiu Rafał Leszczyński, a my przed chwilą słuchaliśmy także dobrze elit jazzowego kawałka atak no tak komisja, którą stoi był rok 19 50 czwartym mniej więcej okolica, kiedy zaczynały się w Polsce konkursy jazzowe kiedyś można było zagrać na Jerzy Duduś Matuszkiewicz melomani dna to był fragment muzyczny no ale my jesteśmy już w roku pięćdziesiątym szóstym, czyli na festiwalu ta słynna dzisiaj można powiedzieć prawie dupa dupa, która była transparenty ma właściwie to były takie pojedyncze litery i one były przestawiane przez przez ludzi, którzy nieśli głównie były przestawiane z inną kombinację wtedy, kiedy gdzieś się pojawią granatowy mundur w okolicach te litery nieśli głównie pobiera z Cybulskim to był bim bom koniecznie na końcu tej parady zresztą to paradę, a osoby odpowiedzialne za reaktywowanie festiwalu kilka lat temu próbowały odtworzyć życie trochę nie te czasy, ale wtedy niewątpliwie te kilkadziesiąt tysięcy ludzi no zrobił musiał robić wrażenie również również na władzy, ale władza bardzo szybko odkryła, że na takim festiwalu można również zarobić, ale to zupełnie inna historia ona związana z drugim festiwalem i i tym, dlaczego Warszawa ma Jazz Jamboree, bo warto tylko tak wspomnieć, że może zainteresować wszystkich państwa tym, że to nadużycia w biletach na drugim festiwalu spowodowały, że festiwal postanowiono przenieść do Warszawy, by w ten sposób mamy w Warszawie Jazz Jamboree otwierał wielu wielu lat tak łatwo się tego ósmego roku pan wspomniał nazwę zespołu melomani może warto powiedzieć kilku postaciach, które były i w tym zespole, ale też i w zespole organizatorów w pierwszej naszej części pojawiło się już nazwisko Stefana Kisielewskiego m. in. dlaczego jest ciekawy moim zdaniem, ponieważ jak się przyjrzeć życiorysami niektórych muzyków tamtego czasu to właśnie można powiedzieć, że to jest trochę też skorelowane właśnie z tą atmosferę przed sytuacją oficjalną wokół jazzu, zanim został na nowo uwolnione no bo bo część tych osób w z racji swojego wykształcenia czy kierunków studiów nie wydawało się, że by nie wierzyła także można w Brzeziu zrobić karierę no ja ja tylko wywołaną AAA pana poproszą o dalszą, że tak prezentacje słynny szczęśliwie żyjący do dzisiaj i re jeszcze obecny w mediach Jan Ptaszyn Wróblewski początkowo startował na mechanizację rolnictwa no tak czy któryś z recenzentów festiwalu w tym czasie pięćdziesiątym szóstym roku napisał, że większość muzyków jazzowych to one są absolwenci lub studenci kierunków technicznych czy inżynierowie i tak powstała przez pewien czas funkcjonująca ten zarzut często jest muzyka inżynierów a gdy prawda była zupełnie inna dziś tych czasów nie pamiętamy no ale wtedy jak się nie szło na studia doszło do wojska, a młodzi mężczyźni w większości mężczyźni grali przez 2 i grają zresztą od dzisiaj po prostu nie chcieli do tego wojska pójść na kierunkach humanistycznych była większa konkurencja kobiet no to oni szli na inżynierów nawet jeśli nawet jeśli bycie inżynierem niespecjalnie interesowało oczywiście były wyjątki Komeda który, który miał zostać lekarzem i również ludzie, którzy z ze ścieżki takiej edukacyjnej muzycznej filharmonicznej się wywodzili, ale to tylko wyjątki, a kobiety kobiety również były rzadziej również były na festiwalu, ale wszyscy pewna ciekawostka bowiem pierwsze kobiety, które się pojawiły w Polsce, które drze w śpiewały głównie no to były kobiety z importu po prostu żołnierzy z emigracji przewozili swoje żony i w ten sposób chce w ten sposób mieliśmy pierwsze wokalistki jazzowe, ale też powiedzmy, że słynny Duduś Matuszkiewicz co prawda można powiedzieć, że szedł w kierunku artystycznym, ale rozpoczął swoją edukację wyższą w szkole filmowej w Łodzi na wydziale operatorskim SA AK to był też ważny ośrodek kształci się bowiem wtedy, kiedy Jazz Clubu dryfować jeszcze przed festiwalem przed odwilżą wychowało się go albo w lokalach gastronomicznych, gdzie zawsze była żywa orkiestra i mówiło się, że się gra do tańca i że to jest fokstrot solo Fox budziło bije cokolwiek gra lekko nie było nas, że bez często spuszczał się tytułem, ale szkoła filmowa była takim miejscem, gdzie można było grać muzykę ilustracyjną do filmów i gdzie ta muzyka lustracyjna do filmów była muzyką artystyczną i wtedy nie używa się słowa, że sale grało się do Rosji było wszystko kraj to trochę tak jak z prohibicją wszyscy uważali, że można zakazać czegoś, czego się zakazać nie da wróćmy jeszcze na chwilę do Sopotu to jest trochę powspominamy o atmosferze tak, bo jednak z 1 strony zesta w fantastyczna atmosfera tak, jakbyśmy właśnie będzie jak i wyzwolonej młodzieży i trochę inaczej ubrane bardziej kolorowo, ale też w no ne reżim się utrzyma taki IR są opisane przypadki zniesmaczonych redaktorów różnych gazet, którzy opisywali jednak to zdarzenie jako coś, a mówiąc w dużym skrócie wręcz obsceniczne, a z tymi kolorami nie było tak łatwo słynny skarpetki Tyrmanda, dzięki którym one od razu został Bush ujemne, bo przecież tych skarpetek nie było zwykłym sklepie tylko trzeba było gdzieś go kupi je kupić pokątnie dostęp wtedy do wszelakich takich dóbr był bardzo bardzo utrudnione w związku z tym te kolory to raczej były w uśmiechach na twarzach ludzi, ale faktycznie wszelkie wszelkie oznaki powodzenia wszelkie oznaki tego, żeby gdzieś nadkomplet publiczności dawały pretekst wielu publicystom, którzy jeszcze tkwili mentalnie starych czasach do tego, żeby mówić o burdach o niej przystojny zachowaniu o tym, że to w ogóle żaden sposób nie mieści się w standardach zachowania młodego socjalistycznego kwiatu inteligencji tak dalej i t d. oczywiście tak było oczywiście jak każda impreza, która przerasta nieco organizatora dzisiaj też takie imprezy się odbywają na zawsze znajdą się krytycy, którzy nie wiedząc nic na temat tego jak wielkim wyzwaniem organizacyjnym było było zrobienie tego festiwalu, jaki jest każdego innego festiwalu no wtedy nie mieliśmy terrorystów dzisiaj dzisiaj dzisiaj to ochrona jest najważniejsza wtedy najważniejsze było to żeby, żeby wszystko było na czas, żeby były instrumenty, żeby było jak grać, chociaż jeśli odnajdziemy w internecie relacje DEV BUR mana człowieka lidera 1 zespołu, który zza żelaznej kurtyny przyjechał na tych zawodach w wielkiej Brytanii to później opowiadał BBC takiej taki komentarz można znaleźć w archiwach BBC, że jego własne Ministerstwo Spraw Wewnętrznych ostrzegało przed tym, że właściwie to już nie wróci z tej z tej Polski tak jakby jechał gdzieś na Antarktydę leży tam po prostu komuniści nie pozwolą mu wrócić z powrotem, że to będzie taki dramat nawet ktoś mu doradza, żeby zabrał dla całej orkiestry no i jedzenie, bo tam przecież jedzenia nie ma tam, czyli w Polsce wróciło idealny i przez wiele lat później opowiadał o tym, że w Polsce żyje się normalnie są tylko trochę inaczej w padło nazwisko Tyrmand, więc wezmę znowuż już tak powiem, iż w pełnym zdaniem Leopold Tyrmand jednocześnie niezwykle ciekawa postać może bardziej znana właśnie nawet ich współczesnym tym, że kilka lat temu była taka moda, że młodzi ludzie sięgali do złego, ale najsłynniejszej chyba powieści Leopolda Tyrmanda, dzięki której zasłynął, dzięki której stał się popularny zamożny w jak na tamte czasy noir i rzeczywiście taki taka postać ewidentnie niepasująca do tamtej rzeczywistości no to człowiek, który wielkie zasługi miał dla polskiego jazzu już wspominali w pierwszej części te z takiej Jaskółki i tak pojawiania się jazzu właśnie po tym, jak został uznany za muzykę wrogą socjalistycznym ideałom on można, by powiedzieć nawet grał w baraku ministerstwa komunikacji w w 50 50 przeznaczenie grał tylko organizował koncerty u uwielbiał brzeskich chyba nie wszyscy wiemy jak wiele jemu zawdzięczamy ten powód jazzu, ale raport z tych Leopold Tyrmand to postać dość kontrowersyjna faktycznie ją w latach pięćdziesiątych był uznany za takiego 1 z największych ekspertów i popularyzatora muzyki jazzowej miał dostęp do płyt miał dostęp do nagrań w związku z tym miał wiedzę, ale miał za sobą też mroczny okres w czasie wojny, kiedy był piewcą armii czerwonej, bo znalazł się po tamtej stronie okupacji no i jeśli się poczyta jego teksty z lat czterdziestych to co jest ciekawe przeżycie, a zły taka trochę kultowa powieść, która chyba nie wytrzymała próby czasu ja się parę chat typu po raz kolejny próbowałem zmierzyć z tym tekstem no tego się nie da czytać, a rodziny szczelnie tutaj znaleźliśmy obrońców tej po powieści dosyć łatwo myślę, że mamy dzięki panu to od razu dodam wspaniałą okazję, żeby posłuchać w oryginale Leopolda Tyrmanda zapowiadającego 1 z koncertów na festiwalu w Sopocie tak to będzie sekstet Komedy oraz słynny koncert z 9 sierpnia 19 5 6 roku z takiego pawilonu, którego już dzisiaj nie ma koło mola w Sopocie to to był początek nowoczesnego jazzu sekstet Komedy był pierwszym takim zespołem Maciej Zakrocki i witam ponownie trzecia część historii polskiej przypominam w studiu Rafał Gruszczyński dziennikarz Radia Josephem rozmawiamy o festiwalu w pięćdziesiątym szóstym roku w tym pierwszym jazzowym festiwalu, aczkolwiek oczywiście w szerszym kontekście w ogóle o losach muzyki jazzowej w tamtym czasie zakończyliśmy drugą część rozpoczęliśmy dalszą częścią trzecią część utworem des Champs na to jeszcze 2 słowa na ten temat utwór wręczam to jest początek 1 z koncertów sekstetu Komedy tych koncertów odbyło się na wyraźne życzenie publiczności my tam kilka w 50 szóstym roku sekstet Komedy był pierwszym zespołem, który grał w 4 mówiło się Jazz nowoczesny no bo my akurat ryczałt to jest kompozycja na nie napisana przez komendę to jest kompozycja amerykańska, ale nie Komeda pisał własne numery Komeda miało okazję eksperymentować ze składem zespołu to nie było takie klasyczne combo jazzowe i był pierwszym muzykiem, który wtedy grał w rzeczy, które sam wymyślał to była nowość bowiem muzycy, którzy przed nim uprawiali, że w Polsce raczej nie grywali jazzowe standardy głównie, dlatego że grali do tańca, ale również, dlatego że po prostu dla nie mieli takiej w stan wiedzy wyobraźni też żeby, żeby sięgnąć po własną inwencję jeszcze parę słów o organizacji tego festiwalu jak już wspominałem w poprzednim zajściu o tym, że to również okazja, żeby zarobić pieniądze no bo nam się wydaje, że taka podziemna impreza była, ale z drugiej strony tam przyjechało dzisiaj też takie mamy rozbieżności w statystykach wg różnych źródeł między 3 0 aż 70  00 0 ludzi z Orbis zajmował się organizacją tych wycieczek to były specjalne pociągi festiwalowe bilety na festiwal można było kupić w kasach Orbisu w całym kraju, a więc z pierwszej ręki mówi mój ojciec był uczestnikiem tego festiwalu w Bydgoszczy kupił bilet jechał właśnie takim pociągiem na festiwal typu cena data, czyli pan Franciszek Garczyński cha dasz muzyk no tak taki amatorski inny muzyk owych czasach i takoż siedziało ich władza na tym również zarabiała w związku z tym to nie jest tak, że gdzieś tam po cichu odbyły się po cichu to może się odbyły Zaduszki w Krakowie, ale festiwal w Sopocie to była rzecz reklamowana wtedy był również reklamy na ulicach Sopotu inny plakat festiwalowy był w dużym formacie wydrukowanej w paru miejscach władzy zależało na tym, żeby również te bilety sprzedawać, bo nawet jeśli wydarzenie nie do końca było słuszne ideologicznie jeszcze wtedy no to jakiś władza się pod nim podpisała muszą być sukces innego innej możliwości nie było tak, że nawet, jakby ludzi nie było to i tak byli myślę, że myślę, że być może, chociaż tego nigdy nie udało się namierzyć jakiś inny pododdział wojska był przygotowany po to, żeby zdjąć mundury i tam za frekwencję również robić się no ale nie trzeba było na szczęście, bo fanów fanów muzyki jazzowej udało się zgromadzić to też powiedz, że to rzeczywiście było coś takiego co co bym nazwał takim łaknienie takiej jak sam pamiętam to oczywiście zupełnie inne czasy, ale i ja nie stawiam znaku równości, ale tak się złożyło, że byłem dwudziestolatki na początku lat osiemdziesiątych, a więc po okresie w trudnym stanu wojennego i ponownej szarzyzny która, która zapanowała nad, kiedy tylko odblokowano o znowuż właśnie wspomniany już co w naszej rozmowie dzisiaj w Jazz Jamboree czy 3 możliwości właśnie takiego znowuż uniknięcia trochę tego innego świata są to on to ludzie nawet niekoniecznie często bardzo zainteresowani taką muzyką po prostu chcieli czymś takim uczestniczyli w Davos wracając do pięćdziesiątego szóstego to to są informacje jak strasznie autostop był popularny i właśnie apele się pojawiały m. in. 1 z organizatorów Marian ile dni, a w, który pisał w przekroju tak pisał właśnie do kierownika postać przykro no właśnie tak pojedzie nad morze nie zabiera ludzi na festiwalu w 2 pospolite ruszenie się zrobił no oczywiście to inne to były takie czasy transport publiczny nie był być może aż tak przepustowe żeby, żeby zabrać tych wszystkich ludzi, a na owe czasy czy nawet jeśli to było 30  000 30  00 0 dodatkowych ludzi w Sopocie i ja próbowałem dotrzeć do informacji, gdzie oni wszyscy spali oni chyba nie spali albo spali na plaży w relacji ze spania na plaży są natomiast dzisiaj mamy przeróżne kwatery prywatne hotele lepsze gorsze wyższe o niższym standardzie i t d . wtedy tego wszystkiego nie było raczej ludzie tak nie podróżowali i 30  00 0 ludzi na szczęście było ciepło, więc myślę, że część z nich spędziła rzeczywiście cały festiwal inny po prostu, słuchając muzyki i na plaży i krzywda się nie stała i było fajnie pojawili się też mowa w wojnę słowo na tym festiwalu ludzie, którzy jeszcze sami może nie grali czynność nie grali na festiwalu, ale zaczynaliśmy interesować, a to nazwiska, które też może warto warto wspomnieć no bo tak jak Stefan Kisielewski był 1 z organizatorów festiwalu tak jego syn VAT Wacek Kisielewski również się już tam pojawił w Sopocie to bowiem o z o VAT od brata Jurka Ciszewskiego mama tylko była zatroskana, żeby właśnie na za długo po nocach właśnie nie siedział Digital, żeby za dużo może też, jakiego w drzwi nasienie napił po do ponad podobnie pojawił się w Sopocie z mamą w Wojciech Karolak też to o o opisywał, o czym opowiada w swoich wspomnieniach tak na marginesie znowuż kolejnym marginesie jego tata grafik mama malarka on miał być plastykiem tak jak mówiliśmy, a jednak zostać z panem et no tak niewątpliwie bardzo wielu ludzi tam tam było wśród tych 300  00 0 ludzi byli muzycy amatorzy muzycy, którzy za chwilę mieli zostać muzykami przeróżne karierę również zrobili ludzie, którzy MOPR, którzy grali na scenach i to był rzeczywiście początek pewien taki zwrot kulturalnych chociaż, chociaż tak naprawdę było to takie otwarcie masowe czegoś co się i tak już działo no bo tak jak już wspominałem pięćdziesiąty czwarty rok Zaduszki jazzowe rozpoczęły się w Krakowie od pięćdziesiątego szóstego roku wychodził wychodził miesięcznik Jazz wydawany wydawane jest w Trójmieście, który rozchodził się gdzieś tam nie pokątnie był w oficjalnej dystrybucji na uroczyście zwykle drukowanego o wiele o wiele mniej niższe niż ludzie chcieli kupić 100 pięćdziesiątym siódmy roku odbył się drugi festiwal pięćdziesiątym ósmym roku festiwal się nie odbył, ale w zamian za to mieszkańcy Trójmiasta dostali dywan wróbelka który, który odbył tournée po Polsce rzecz dzisiaj niespotykana, gdy wielka sława, która gra kilkanaście koncertów w 1 kraju dziś mimo tego, że zdecydowanie łatwiej podróżować to często trudno zapełnić 1 salę dobrym wydarzeniem kulturalnym, ale też, dlatego że jest ich więcej no to bolesny jeszcze z tych nazwisk ważnych dla dla historii polskiej muzyki polskiego jazzu tam oczywiście był też Andrzej Kurylewicz Andrzej Trzaskowski to brat Józef zawsze trudno jest mówić nie mogąc pokazać w Halle wyjaśnią państwo słuchaczom nasi goście przyniósł oryginalną gazetę z tamtego czasu no tak to jest wyglądać główne paliwo faktycznie, ale jasne jak sama Gazeta porzuciła trochę trochę gdzieś tam nadgryzione zębem czasu, ale zachowanym tekstom, który jest o inne tak tutaj, żeby wspomóc się w przygotowaniu sięgnąłem do wrześniowego wydania miesięcznika Jazz z pięćdziesiątego szóstego roku, gdzie jest recenzja na festiwalu taka recenzja z pierwszej z pierwszej ręki i oczywiście te teksty są wielokrotnie później przedrukowywane trochę zmieniane dziś są dzisiaj mamy dużo publikacji historycznych bardzo ciekawych również takich, które w tym, które pokazują to tło, które dzisiaj państwu książeczkę przybliżamy takie tło kulturowe ale kiedy się weźmie oryginalny materiał do ręki to jakoś zupełnie inaczej pracuje jak kolekcjonuje z tego rodzaju pamiątki i zawsze to ma dla mnie walor takiej nabycia bliżej tego wydarzenia niż jakiś późniejszy przedruki dlatego postanowiłem tak, żeby klimat zachować nalegał, żebym przemysłowa 7 lat również odebrali trzeba będzie zapoznać z fragmentów bardzo fragmentem tej recenzji nadają do jest też kwestia trochę języka, jakim pisana w tamtym czasie dołączyła będziemy mieli coś w rodzaju do oceny na ile no bo to w końcu oficjalnie ukazująca się Gazeta fakt znajdzie tam, gdzie jest można powiedzieć na stałe już wiadomo było mimo PRL-u zagości w naszych domach w ich sercach no tak to ja teraz faktach nie są przygotowane do tego, żeby jakiś cytat, ale mamy też rozkładówkę dzisiaj powiedzielibyśmy rozkładówkę pierwszy ogólnopolski przegląd zespołów jazzowych w Sopocie, bo to jest bardzo ważne rzeczy, które nie powiedzieliśmy Otóż Otóż to był konkurs bowiem tradycyjnym rozumieniem słowa festiwal to jest takie miejsca, gdzie się wybiera, kto wygrał, kto przegrał i t d. dziś muzycy starannie unikają takich wyścigów, kto jest lepszy, kto jest gorszy, ale te bardzo porządne relacje są zdjęcia jest ich zdjęcie tej słynnej parady no tak zrobione, że nie widać tego transparentu, bo wtedy chyba to by przez cenzurę nie przeszło mamy wywiad z Krzysztofem pszczyńskim dzisiaj by się nazywał wywiad z Komedą wtedy to by jeszcze Krzysztof Trzciński lekarz z Poznania rezydujących wtedy w Łodzi, który na wstrząs to tym festiwalem krótki akapit z początku na chybił trafił do oczu krótki akapit początkowa chybił trafił to będzie trudna i do wyboru, ale zróbmy im coś innego, bo to jest bardzo ciekawe do magazynu Jazz pisał pisały również światowe sławy do magazynu Jazz napisał kiedyś Lis Louisa Armstrong publikował tam swoje teksty Dave próbek, ale tam to była jedyna wtedy źródło wiedzy, bo nie młodsi słuchacze mogą nie wiedzieć, że wtedy nie było internetu n p. Jazz muzyka międzynarodowa Krzysztof Komeda odkrywca czy wyjadą do Paryża, a propos polskich muzyków i t d . i t d. poszedł jeszcze tutaj sołtys karykatury rysunki to inny to dość dziwnego opolskim, gdzie jedzie 2 obozach 1 wielkiej rodzinie w stylu konflikt między tych, którzy tymi, którzy grali hot i tymi, którzy grali mogę hot, czyli takie rzeczy troszeczkę bardziej tradycyjnie do tańca i IT które, które jest o były bardziej nowoczesne George w Śremie nic jest bohaterem 1 z artykułów cytat cytat zostawię sobie zaraz następny bowiem tutaj rzeczywiście trzeba się zastanowić, ale nie warto sięgać po takie stare publikacje, bo one rzeczywiście są po prostu prawdziwe i i są dokumentem epoki warto oczywiście słuchać historii Polski w celu o rym do cyklu odnosimy się do tych powiedzmy ostatnich miesięcy 10 0 lat naszych dziejów ale, ale myślę, że warto, aby czasami obok tej wielkiej historii, która decydowała o czy do naszej niepodległości czy przy tożsamości czasami również sięgać właśnie do takich tematów, które po potocznie nazywamy z lżejszymi, ale one są równie ważne i równie istotne, aby obraz naszej historii był pełny spełni się z tym zgadzamy historia to nie tylko powstania martyrologia myślę, że ta historia rzeczy codziennych historia kultury historia wynalazków wszelakich historia książki teatru on jest równie ciekawa dotyczy również wielu z nas i troszkę trudniej jest o tym wszystkim znaleźć informacje, ale dlatego właśnie przygotowaliśmy taki materiał bardzo dziękuję Rafał Leszczyński dziennikarz radiowy czy z szefem był gościem historii Polski dziękuję do usłyszenia i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HISTORIE POLSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA