REKLAMA

Architektura protestu (cz. 3): Cezary Łasiczka rozmawia z Radosławem Gajdą

Studio Plac
Data emisji:
2017-08-11 09:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka dla studio plac dzisiaj kolejny odcinek mini cyklu architektura protestu, czyli w ważne miejsca Anny pod którymi przez wiele dni w Warszawie trwały one odbywały się demonstracje trwały protesty przeciwko reformie sądownictwa autorstwa prawa i sprawiedliwości to pod tymi miejscami zbierali się warszawiacy ale, ale nie tylko warszawiacy pod budynkiem Sejmu pod Pałacem Prezydenckim Annę i w końcu pod budynkiem Sądu Najwyższego najmłodszemu z tych 3 budynków Rozwiń » państwa i Małgosi jest pan Radosław Gajda autor współautor bloga wraz z panią Natalią Szcześniak bloga o architekturze bloga architekcie ze grunt, a Lidia Sąd Najwyższy tak to jest faktycznie najnowszy z tych gmachów, które ostatnio skupiały na sobie uwagę opinii publicznej został ukończony w roku 19 9 9 wg projektu Marka Budzyńskiego i Zbigniewa Badowskiego w patrząc na Sąd Najwyższy, o czym powinniśmy myśleć, jakie narzędzia zostały zastosowane narzędzia, które mają przekazać symbolikę mają przekazać jakiejś żyje Mazura lidera najpier w, jakby spojrzał na to, jakie wyzwania staną przed architektami, bo to miejsce, gdzie Sąd Najwyższy stoi plac Krasińskich to jest bardzo trudne miejsce, żeby cokolwiek zaprojektować, dlatego że po drugiej stronie tego placu naprzeciwko głównego wejścia do Sądu Najwyższego mamy 1 z najważniejszych zabytków polskiej architektury w ogóle, czyli pałac Krasińskich, który powstał w drugiej połowie wieku trzynastego wg projektu Tylmana van Gameren 1 z największych ryzyk to taki jacy działali w Polsce jest to 1 z jego najlepszych dzieł także tutaj można było podjąć jakoś z nim konkurencję, ale dno być może to jest, że jest skazana na przegraną, bo trudno prześcignąć takiego mistrza, jakim był Tylman, więc może zsuwać jakoś o PIT o pasaż ten plac czymś co sprawi, że z 1 strony będziemy mieli ten monumentalny charakter architektury Sądu Najwyższego lotu Centralna instytucja ta jest 1 z najważniejszych budynków w Polsce jest on domagać się jakieś takie właśnie podniosłego doniosłego monumentalnego traktowania, ale z drugiej strony nie powinniśmy konkurować z tym arcydziełem, które po drugiej stronie jest tutaj architekci postanowili właśnie zrobić taką, jakby oprawę tego placu, która będzie monumentalna, ale jednocześnie nie będzie tak Ross rzeźbione czy tak roztańczona jak to możemy oglądać na po drugiej stronie na tym na tym Pałacu dlatego ten gmach Sądu Najwyższego, który też był zaplanowany jako siedziba Sądu Apelacyjnego i części IPN -u o niewłaściwie potraktowany w sposób bardzo takie rytmiczne monotonne rządząca jest opasany takimi operatorami słupami, które niosą po prostu blokowanie główna ta przeszklona część fasady jest lekko cofnięta na tym blokowaniu się tej tak, by były poziomy EBC, które stoją na tych słupach i zderzak i słupach mamy roślinność to ty też nas cech charakterystycznych architektury Marka Budzyńskiego czyli jakby próbowanie połowę do pogodzenia architektury natury 3 3 czy kultury natury jest to też odbiera trochę tego monumentu Lis, a także, że mamy TEN-T to kolumnada, ale z drugiej strony czekolady czekamy tylko podstawa pod wielkie donice z roślinnością no i ten element najbardziej by architektury mówiącej to co jest pojęcie, które się wykształciło jest tam na przełomie szóstego i gdzie nas tego wieku się po francusku zaś te, które Orląt to jest to co jest napisane na tych słupach na tych kolumnach to są daremnie takie fundamentalne zasady dla prawodawstwa i jest bardzo dużo to zespół specjalny filologów klasycznych i prawników dobierał myte parami i tłumaczył na język Polski tak, żeby jak najwięcej wartości właśnie państwa prawa było na tych na tych słupach napisanych z własnych i po łacinie i po polsku Ganso bardzo różne są najbardziej znane dura lex sed lex nas takie bardziej już jest specyficzne w różnych miejscach na głowic nagle na szczycie każdy z tych kolumn mamy wagę, czyli symbol sprawiedliwości, ale trzeba pamiętać, że na placu Krasińskich też był pomnik powstania Warszawskiego non est ma różne opinie zbiera niektórzy go cenią wyżej inni niżej, ale i niestety ten budynek co Najwyższego, że niestety, ale wielkie wielkie wyzwanie oprócz tego, że musiał zagospodarować ten plac i w jaki sposób dopełnić ta to co zrobił Tyrmand spotkań z jego trzynastego to jeszcze muszą stale stanowi też jakość oprawy dlatego pomnika ma zajęte rzeczy rakietami bez nas czegoś najbardziej udały w sensie, że faktycznie udało się zbudować taką oprawę artystyczną tego pomnika, która sprawiła, że ten pomnik wygląda lepiej niż wcześniej wyglądał i że jest, jakby no no właśnie ma takie tło szlachetne półszlachetne i tam nasz układ wtedy te miejsca, w których w tej części sądowej są te uwagi to tam są znaki na Polski walczącej na głowicach Tychy Tychy tych kolumn, które tam są takie rozerwane trochę co zmienia się ich rytmy znika to blokowanie czyta to ten poziom element na Górze trochę jakby, nawiązując do tej takiej bardzo ekspresyjnej dynamicznej bryły tych płyt żelbetowych elementów pomnika powstania te parę mnie, o których wspominał, bo właśnie, który pokazują i ducha prawa literę prawa, bo podkreślają rzeczy, które właśnie czasami czytamy trochę jak podręcznik do prawa ale, ale czasami paremii nabierają nowego znaczenia, bo w prawie podoba się bardziej prostota niż zawiłość to przecież znamy zżycia codziennego, kiedy czytamy chociażby umowę kredytową wino beaujolais, o co chodzi co ja właściwie podpisuje uważa się, że nie działa podstępnie ten, kto korzysta ze swego prawa z nowym Warmiak turach nagle staje się bardzo aktualna nikogo nie każe się za jego myśli to tylko niektóre ich jest ponad 80 80 dodaje, że jeśli tak jakby były wytyczne każdy na każdym słupie jest jakaś napisana właśnie po łacinie i po polsku to taka rzeź mogliby rzucić okiem Misiewicz taki paragraf netto od razu wiadomo, że no to jest jakiś biznes związany z prawem badacze z wymiarem sprawiedliwości wymierzaniem sprawiedliwości jest na to zaś taki taki jest prosty oczywisty sposób w jaki ta funkcja została tam pokazana na zewnątrz tak czy właśnie opisana jest coś co się pojawia już od od dawna Wardy, którzy tak, aby do tego świętej Genowefy w datach 3 7 książek czterdziestych w Paryżu, na której są takie wielkie tablice, na których są wypisane nazwiska autorów książek, które są zewnętrzne brzegi opis jest czymś co sugeruje funkcję centrum giełdowym przy ulicy książęcej w Warszawie są wyniki, jakie notowania giełdy albo w tym z momentu wmurowania kamienia węgielnego lub podjęcia decyzji o budowie tego budynku także fakt, że taki taki taki ornament z napisów to jest coś co się nie stosuje w architekturze jest aż tak dosłowne padały tam chodziło o taką jasność tego tego przekazu w te kolumny w budynku patrząc z gry z oddali z oddali te kolumny budynku z razem z tymi ustaleniami, ale tworzą takie w takie wrażenie, jakby konstrukcja państwa, ale także konstrukcja pełna społeczna ne opiera się i to solidnie, bo mają tak tak bardzo solidny karbowane trochę w ich wygląd że, że czas solidność ta Anny niezmienności, ale też bezpieczeństwo wynika z tego, że to się właśnie opiera na literze prawa zawsze, kiedy mamy kolumnadę w architekturze to jest to coś co się kojarzy właśnie ze stabilnością czy stateczności obok Lech też w sztuce jak sobie spojrzymy na to jak wyglądają portrety oficjalne dawnych królów to w 1 0 9 % przypadków na takim procesie oficjalnym z tyłu będzie kolumna to jest symbol właśnie stałości stabilności i cnotliwe ości takiej osoby jak co właściwie dowolne porty 13 września tego wieku króla, ale cięcia możemy zobaczyć tam będzie zawsze kolumny kolumn właśnie ma zawsze to jest coś co podpiera prawda jest musi być bardzo stabilne zawsze to jakoś odwołuje do właśnie stateczności stabilności plus, jeżeli mamy rząd kolumn, czyli kolumnadę Noto mamy ten element monumentalizmu ne i też proszę zobaczyć to główne skrzydło budynku szkoły, w której naprzeciwko Pałacu Krasińskich znana jest też z założono także wydaje się, że jest tak, by idealnie symetryczne AJA jestem w połowie długości jest sołtys jest wejście główne to co czeka w tym inwestorzy to w pewnym sensie odtwarza kwartał zabudowy, które tam był przed wojną, ale nie został odbudowany wybrałbym właśnie data dziesiąty wrócono do tego nie tam było takie rozwiązanie, że pot kamienica jedno wbito przejazd i teraz, że jesteś, jakby od zrekonstruowano też wygodny ma kształt litery el, a tym przejazd był to przed wojną w pod budynkiem takiej taki właśnie przez wybrany on cały czas jest, więc to jest mieszany domyka teraz z różnych stron, ale nie zaburza układu komunikacyjnego 1 pas bardzo jest moim zdaniem udał, bo już właśnie bing monumentalnego tego jak postmodernistycznego sądów przeciwko tym barokowy Tylman pałac Krasińskich jeszcze jest stan katedra polowa mięsnym to jest taki różnorodne, ale uporządkowane miejsce bardzo zadbane netto z najciekawszych prac, jakie są w Warszawie Anity tez, że nie ma o nich zapomnieć WK wiaty dach na tyłach budynku tak stoły z takiej element znowu odwołania, jakie standardy, które dawnej czy w ogóle bardzo dawnej do antyku greckiego rzymskiego jest takie takie co co podcięcie tego budynku głębokie bardzo i reszta budynku wznosi się na kolumnach słupach kręgosłupy są karate dam ci to są postaci kobiece gdzie, który na głowie trzymają ten ciężar tego budynku ich w sposób dosłowny i sposób symboliczny Adam Dźwigała, bo to jest wiara nadzieja, że im miłość stragany personifikuje ją te wątki feministyczne chyba jest to wątek feministyczny w architekturze postmodernistycznej tą swoją drogą ciekawe właśnie, gdyby prześledzić wątki czy może postaci kobiecej postaci męskiej zastanowić się, gdy są one symbolizują tak jakby czym są typowe wątki kobiece czy postaci kobiece w architekturze co oznaczają czym my są też oznaczonych kwestia ludzi architekturze już abstrahując od sądów jest bardzo rozległym tematem zagadnieniami tam niektórzy nas jak mówią, że porządek Dolecki to jest męska siła, a porządek Joński to jest kobiece wdzięki ten sposób Partenon w Atenach to jest taki idealny budynek w ogóle, ponieważ łączy w sobie Dolecki ten indiański, czyli właśnie męską siłę i kobiecy, gdzie leży, więc próby takiego opowiadania architektury przez pryzmat ludzi oczywiście są od dawna od zawsze i to tak tak kiwa tej genderowej architekturze jest też obecny bardzo interesujące panie są to wspaniale bardzo interesujące jest wkomponowanie strefę masywną kolumnady też się z taką solidność tego wszystkiego elementów natury, czyli drzewek krzewów krzaczków to jest 1 ze znaków charakterystycznych architektury Marka Budzyńskiego niezależnie od tego czy mówimy o osiedlach mieszkaniowych z lat siedemdziesiątych czy o gmach publiczny z lat dziewięćdziesiątych dwutysięcznych Rząsy starą w jaki sposób połączyć i sacrum Profanum, ale także właśnie kulturę i architektura ITS świetnie widoczne na Ursynowie, który ma być takim osiedlu mieszkaniowym, ale raczej parkiem i to jest jego projekt czy w bibliotece nie w bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego też projekt tego duetu Budzyński Badowski, że tam oblewa tak uparcie wspina na na budynek i nad tymi książkami mamy ten element naszej natury i ogrodu botanicznego także tutaj, by wraz z tym rynkiem gazu powstawał projekt zieleni, czyli mamy rytmicznie posadzone w drzewa przed tymi kolumnami przed tymi słupami, ale właśnie jak jest taki element takiego takiej gry trochę jest tą formą zaczyna się blokowaniu też od razu zostały przewidziane wielkie donice dla krzewów pianistę dar ta zieleń jak i od góry i od i oddał w tym budynku ty to dość częste powiedziałbym tego architekta właśnie takie takie granie formą takiej robienie rzeczy, które na pierwszy Tokarz wydają, aby nie klasyczne czy jakby nie oczywiste podobnie jest w gmachu, który z wydziałem prawa czy 1 z 1 z części 1 z banku wydział prawa Uniwersytetu Warszawskiego Jan jest w kompleksie www tam są takie trio, że dla pnączy, które dotują, że dla pnączy sołtys w kształcie rózgi liktorskie, czyli starożytnego rzymskiego antycznego symbolu władzy w naszym tak tak znaczący wernisaż tak jest i WIBID on ile to jest właśnie z bardzo silny symbol wykorzystywany przez całą historię, który potraktowany jako trio aż dla dla pnączy taki właśnie mamy zderzenie tego bardzo podniosłego symbolu znaku właściwie techniczno ogrodniczą funkcję, ale też, wykorzystując naturę zieleni i architekturę i jest w kontekście prawa możemy sobie myślę, że prawo w pewnym sensie jest częścią natury tak być może prawo naturalne ktoś wypowiedział albo, że do getta prawo pod podpiera natury, a może natura popiera po 1 z pięknych architekturze, która jest, jakby zbudowane na symbolach czy takich pewnej dosłowności ach, jest to, że można je interpretować na bardzo wiele sposobów dodaje, że jeżeli nie nie jest napisane, ale jest to powiedziane i symbolem alegorią możemy do tego podchodzić bardzo wiele sposobów i odczytywać architekturę w zależności od wydarzeń bieżących czy leki z czasów na nowe sposoby i myślę, że to cieszy udało w tym budynku zrobić właśnie on jest na tyle pojemny, że wiele osób może widzieć w nim, jakie wartości, które są dla nich ważne i odczytywać tę architekturę na nowo, mimo że tak naprawdę się składa z niewielkiej liczby elementów EURES ściana kurtynowa te słupy, by rośliny tej dekadzie wtedy stylu, ale właśnie jest mimo tego, że nie dużo elementów to nie bardzo bogatych tak i też tamten ten element symboliczny dzisiaj trzeci odcinek mini cyklu architektura protestu, czyli te ważne miejsca w Warszawie, pod którym odbywały się demonstracje przeciwko reformie sądownictwa autorstwa prawa i sprawiedliwości mówiliśmy o Pałacu Prezydenckim mówiliśmy o gmachu Sejmu dzisiaj gmach Sądu Najwyższego w Warszawie, w którym opowiadał pan Radosław Gajda, który wraz z Natalią Szcześniak prowadzi blog o architekturze Architecture zagród, a Lidia bardzo dziękuję dziękuję Cezary łasiczka dla studio plac w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA