REKLAMA

Nowoodkryte utwory na violę da gamba Carla Friedricha Abla

OFF Czarek
Data emisji:
2017-08-08 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, czyli czas w Europie takie powiedzielibyśmy centralnej, kiedy różni jego moście mogli taką muzykę słyszeć o umorzenie na co dzień, ale bardzo często, a że ta muzyka tu teraz jest dostępna dzisiaj to można powiedzieć wszystko za sprawą pani Soni Wronkowski, która tak zabawił się trochę w archeologa trochę aktywistkę trochę o to, że przypadek może szczęśliwy traf szczęśliwy traf tak to takie naukowe naukowy naukowy narzędzie zwane szczęśliwym trafem w Rozwiń » zaczynam od w ogóle powiedzmy co to jest i skont i dlaczego akurat tego słucham, bo to jest fascynujące historie słuchamy sonat na wiele da gamba Carla Friedricha Abla zachowanej w rękopisie pochodzącym ze Śląskiego Milicza rękopisy Śląskiego Milicza w ogóle cała kolekcja muzealiów zmieni czas zachowała się do czasów współczesnych promowane jest obecnie w bibliotece Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu i tam udało mi się ten rękopis odnawiać, bo Pańka Myszkowa oraz akcesoria pudło z napisem stare hity makulatura z byle nie grzecznie zapytałam kierownika zbiorów muzycznych pana Andrzeja Stone czy zbiorach biblioteki w zbiorach muzycznych znajdują się jakieś ciekawe materiały ciekawe rękopisy jeszcze nie nie opracowane szczegółowo przez muzykologów i właśnie otrzymałam taki stos teczek, w których przechowywana była kolekcja Znicza i otwiera pani patrzy coś tam jest modne opisywane tak to od otwieranie Kaczorek przeglądania są to zajęło mi kilka godzin niż kartkować nie tych rękopisów również stworzyć maskę rękawiczki o tym, dobrze jest miejsc dla przezwyciężenia własnego miałam oczywiste, że miałam rękawiczki maskę nie kartkowe nie tych rękopisów było bardzo bardzo ciekawy ciekawy i mile spędzonym czasem no i 1 z rękopisów dość obszerne taki ciekawy ładnie władnej skórzanej oprawie nosił on w nagłówkach niektórych utworów nazwisko Carla Friedricha Abla to był pruski wybitny kompozytor muzyk UR w bistro tak wybitny wirtuoz Violi da gamba działający przez znany przede wszystkim z tego swojego londyńskiego okresu życia, a to były lata aż 6 0 od 6 0 do osiemdziesiątych osiemnastego wieku grzeszy święcił triumfy na scenach Londynu znany jest przede wszystkim z cyklu koncertów, aby nam abonamentowych, które organizował w spółce z Johanem Krystianem Bach z Dolcanem w londyńskim Bacha tak jest tzw. Bacha był koncert z tobą też szyldy czekał moment w ogóle w historii muzyki, ponieważ to było takie pierwsze koncerty po wiedzmy publiczne to także szczerze powiedziawszy to oczywiście nie każdy tam mógł wejść, ponieważ listew w EU, bo nam lista abonament to owa była w rękach arystokraty Edwin Valero chce zmian dostać to oczywiste trzeba było w miejsce odpowiednie wagi Grant i trzewiki też, ale rozumiem, że w tamtym okresie bardziej chodziło o wykonywanie, czyli jak, gdyby com komponowanie było podporządkowane trochę w wykonywaniu, a także Abel pisał teksty po to, żeby mógł z MOPS zabawiać i zarabiać tak szczególnie jeśli chodzi o muzykę na wiele da gamba, ponieważ już osiemnastym wieku to był taki instrument, który powoli odchodził do lamusa nie było zbyt wielu muzyków, którzy specjalizowali się w grze na tym instrumencie dlatego też nie było takiego rynku zbytu na edycje Nana wydawanie nut z nawiązań da gamba dlatego też dość, żeby z MON dlatego też twórczość Abla przechowała się głównie w rękopisach, ponieważ po prostu wydawcy niechętnie wydawali repertuar na wiele da gamba niedbale gamma, ponieważ nie było zbyt wielu chętnych na zakup takich wydawnict w to zupełnie nie dziwi to z państwa, którzy nie zagląda do Gamratu taka to takie wielkie skrzypce w trochę mniejszy od kontrabasu, na których na, których 16, który się strasznie niewygodnie gra może, jakbyście mnie wraz z wiedzą atak się wydaje patrz i to wygląda tak jakby człowiek był lig ota, który próbuje podnieść skrzypce w złym coś tam kombinuje tak no może najbardziej trafna analogia to jest to wiolonczeli, ponieważ to Viola da gamba pasowałaby nie jest może nieco większa od współczesnej wiolonczeli trzymana była w pozycji kolan nowej przetrzymywana właśnie kolanami i ściska na między kolanami, ale ich w ten sposób grać na tym instrumencie w i znalazła pani coś mówi pani Eureka moje nazwisko już na zawsze zostanie zapisane w annałach historii muzyki, ale może nie tak od razu ale, ponieważ cały ten proces analizy tych rękopisów tego przychodu przejmowanego tam repertuaru trochę znają, więc ten pierwszy moment jeszcze mnie nie był może tak bardzo świadomy, ale już potem, ale lektura literatury związanej z wiarą da gamba z tym repertuarem analiza katalogów tego repertuaru już powiedziała mi, że e -sąd utwory nieznane wcześniej w tym rękopisie zachowało się 1 8 zupełnie wcześniej nieznanych utworów Carla Friedricha Abla Noto był już pierwsze momenty z, kiedy zacząć się domyślać, że to auto może być coś wielkiego natomiast kolejnym momentem był ten, w którym porównała dukt pisma, które w tym rękopisie, który znalazłam był z reduktorem pisma samego kompozytora, który m. in . jest reprezentowany w rękopisie tzw . Camp Nou manuskrypt, który przechowywany zbycie szlagier w UE i porównanie tło jak również porównanie innych próbek pisma kompozytora już potwierdziło, że ten rękopis przechowywany w Polsce w Poznaniu w bibliotece to jest autograf Karla Friedricha Abla, czyli to już można powiedzieć jest moment, w którym wieczerza to jest odkrycie Zenona skalę międzynarodową odkrycie tak, ale jeszcze atrybucji odkrycia w porozumieniu z racji tego, że to sobie leży w bibliotece teoretycznie każdy może wejść wypożyczyć skserować i opublikować pod swoim nazwiskiem, bo kompozytor nie żyje my nie nie zostawił następców i kawał autorskie dawno inny część z nich wygasła do decydowania, więc rozumie, że wtedy właściciel takich takiego rękopisu autografy może zadecydować o publikacji PS zgadza się dlatego, żeby wydać 3 edycję tych utworów pierwszą edycję, ponieważ one zachowały się jak mówią w unikatowym rękopisie, ale nigdy nie były przez samego kompozytora wydane drukiem dlatego współcześnie właściciel tych rękopisów, czyli biblioteka uniwersytecka w Poznaniu musiała wyrazić zgodę na publikację oczywiście nie było problemu z uzyskaniem takiej zgody dzięki czemu nakładem wydawnictwa edycja gen też barkę w ubiegłym roku ukazały się właśnie edycje krytyczne wszystkich tych nieznanych wcześniej utworów dzięki czemu już angliści na całym świecie mogą z tego korzystać grać, czego przykład usłyszeliśmy na początku, bo właśnie o to bym sama, gdyby wydanie no to nie wszystko, by jeszcze wpada na pomysł to ja pani ma mniej znane kompozycje nagrał BRE Abla teraz bardzo proszę, żeby najlepsi debliści na świecie przysłali mi swoje propozycje, a ja zdecyduję kogo wybrać do nagrań bardzo bym chciała uczynić taki krok natomiast to to co zrobiłam to było zaproszenie do współpracy Markach koło dla wegan listy brytyjskiego, który działa też w Polsce i właśnie zmarł Marek kot na Violi da gamba i Teresa Kamińska na wiolonczeli barokowej po raz byli muzykami, którzy jako pierwsi wykonali te utwory prawykonanie odbyło się w listopadzie ubiegłego roku w Londynie Roya kończył mi język na festiwalu Violi da gamba festiwalu mają luz, a następnie razem też sad Berry Claire Denis Prus House muzeum właśnie w domu Thomas Hagen sporu malarza brytyjskiego, który był również zapalonym Gambit stąd i przyjacielem Karla Friedricha Abla tam było drugie wykonanie, więc w ten sposób i zdobyło również skorelowane z premierą wydawnictwa Elle no i od tego momentu świat dowiedział się o istnieniu nowych utworów Carla Friedricha Abla to wszystko dzięki pani Soni Wronkowski ne kierowniczki pracowni rozwoju poloneza odbioru cyfrowej biblioteki narodowej, które państwo mają goście z informacji już za 2 minut po dziesiąty 2 0 po informacjach wracamy a kiedy powrócimy posłuchamy sobie jeszcze pięknych kompozycji u studio łzy ociera Sonia Wronkowska kierownik pracowni rozwoju poloneza czas zbiorów cyfrowych biblioteki narodowej łzy wzruszenia łzy wzruszenia oczywiście piękne w PiS jestem dumny, że pani trafiła batów w tych pudłach w ciągłym, a skąd Askąd się wzięło w Miliczu o to jest też ciekawa historia w te oczywiście próbowano sobie od razu zadać to pytanie, skąd te rękopisy takiej wagi takiej rangi nikt rękopis z utworami Carla Friedricha Abla, który jest obecnie 1 z najważniejszych rękopisów związanych z tym kompozytorem, skąd on niczym beret tutaj linkiem jest postać hrabiego Joachima Karla Marc van, który Zhou UR osiemnastym na początku dziewiętnastego wieku i jako członek rodziny malca nów, która zresztą była bardzo blisko dworu pruskiego Fryderyka drugiego zwanego wielkim, ale również Joachim Karmar cent był takim dyplomatą cenionym dyplomatą na dworze pruskim początkowo w Berlinie natomiast w latach sześćdziesiątych został wysłany do Londynu jako o tak im minister w planie potencjalne Anny i tam był właśnie takim zaufanym zaufanym posłem Fryderyka drugiego no i oczywiście jako wysoko urodzony obracający się w kręgach arystokracji on również uczęszczał na te koncerty abonamentowe Bacha i Abla, skąd to wiemy niedawno niedawno brytyjski muzykolog odnalazł Tour, który obecnie zajmuje się biografią Johana Christiana Bacha znalazł w rachunkach bankowych Johana Christiana Bacha właśnie wpłaty od Joachima Karla malca ana co świadczy wpłaty na poczet tych koncertów abonamentowych co ona, mówi że nasz Marc van uczęszcza na te koncerty no i potem wyjaśnił Mariusz zaczną być może, ale wiemy też innych źródeł, że ja im kard Marc van był wielkim miłośnikiem Violi da gamba, czyli znowu jakiś taki ewenement z, ponieważ jak mówiłam wcześniej Viola da gamba osiemnastym wieku to już są naprawdę ostatni moment popularności tego instrumentu mówi Śleziak Abel był właśnie 1 z ostatnich wirtuozów tego instrumentu jeszcze był w Berlinie Ludwik Krist Jan Hesse nadwozia Fryderyka wielkiego i potem Fryderyka Wilhelma drugi wielki wirtuoz tego instrumentu Reno i potem nagle mamy właśnie utwory na wiele da gamba z osiemnastego jeszcze z początku dziewiętnastego wieku w Miliczu są pozwala sądzić przypuszczać, że to właśnie ten hrabia malca one po swoim pobycie w wieloletnim z in na dworze pruskim i nadwozie w Londynie, gdzie ta Viola da gamba naprawdę była bardzo popularna wśród arystokracji i że on tam złapał tego bakcyla wraca potem w latach osiemdziesiątych UR osiemnastego wieku realny nasz Śląsk najpier w mieszka we Wrocławiu potem po śmierci swojego ojca zaczyna sprawować rządy zmienić, ponieważ jeszcze ważna Glosa miecz był państwem stanowym w wolnym państwem stanowym to jest taka formacja polityczna administracyjne jeszcze od średniowiecza na Śląsku obowiązujący stan się, więc one w 100 0 ton 70 0 osiemdziesiątym szóstym roku zaczyna sprawować władzę jako hrabia właśnie w tym swoim państewko UE Milicz i tam z okresów jego rządów zmieni czuł mamy pierwsze ślady, że nadwozie w Pałacu Mielnicki funkcjonowała kapela muzyczna ślad jakiś informację wzmianki o tej kapeli mamy dopiero z początku dziewiętnastego wieku, ale te rękopisy, które się zachowały z Milicza świadczą o tym, że ta muzyka tam rozbrzmiewała non niemal do do połowy dziewiętnastego wieku w tym utwory na Viola da gamba i tu znowu uwaga, jeżeli znajdujemy rękopisy z połowy dziewiętnastego wieku na wiele da gamba to to jest naprawdę ewenement to również na skalę międzynarodową, ponieważ w tym czasie już leksykon muzyczny jakieś encyklopedie musiały tłumaczyć czym była Viola da gamba był to już zupełnie instrument nowo w większości Europy zupełnie nieznany, gdy kapela z racji położenia nad lokalną rzeką zdaje się, że wtedy tylko, że po niemiecku nosiła nazwę kapela znad Baryczy w nec można włączyć się, a inne, a w rocznym aż, czyli może to jest, bo takie już wtedy koncerty muzyki dawnej no właśnie nie po koncertach muzyki dawnej mówimy w momencie, kiedy jest przerwanie tradycji tak jak zresztą w wielkiej Brytanii rodzina dolne słów w dziewiętnastym wieku czytamy, iż w drugiej połowie zaczęła ten ruch, jakby odkrywania na nowo tej muzyki dawnych wieków natomiast zmienić mamy do czynienia z takim odizolowanym ośrodkiem, gdzie ta tradycja, jakby przetrwała ciągła przekazywana z pokolenia na pokolenie, ponieważ jeszcze wiemy, że syn Joachima Karla malca na kolejnych Arabia Jaś innym Aleksander Kazimierz Marc van również jeszcze zatrudniało kapelę, która grała też, w której składzie była Viola da gamba miasto jest nieprzerwana tradycja i co jest ciekawe jak sobie zobaczymy tutaj Milicz połowa dziewiętnastego wieku jeszcze grają nagan, gdy nieprzerwanej tradycji, a mniej więcej w tym samym czasie w wielkiej Brytanii już rodzina Dolna Czchów odkrywana nową muzykę dawną i grają na lata gamba, ale Abel nie Abel tylko do Anny malca ankiet był w Londynie stos Skonto to gaz, ale można tutaj snuć przypuszczenia, że wzorem innych arystokratów grał nagan bije to był właśnie Viola da gamba to był instrument, na którym u uczyli się arystokraci angielscy m. in. Leigh i tam bruk hrabina księżna Anna, która pobierała lekcje u samego Abla i zresztą u niej, o czym gwarant ważne rękopisy teraz zachowane z autografami Abla zwą się tam rockman sklep z, ponieważ zgodnie z przesłankami źródłowymi te rękopisy właśnie Abel przekazał Legii tam rok jako swojej uczennicy jest tutaj możemy przypuszczać, chociaż nie ma żadnych bezpośrednich dowodów na to, że hrabia malca uczył się, że sam grał na tej dam Biennale możemy sobie tutaj wyobraża, że jest to jest możliwe i prawdopodobna w twierdzę, że te, które pani odkryła za Chevron Koska manuskrypt nie RTM jest nas wałami je tutaj zaproponowane w literaturze nazwę mającą manuskrypt z naprawdę naprawdę skromnie nie, ponieważ tutaj kluczem do nazywania tych rękopisów elbląskich jest nazwisko posiadacza takiego tam próg Jackson były zachowane w New York public Chabry z no i teraz Malcolma inskrypcji do tej i to tam sobie pewnie siedziało w tym pałacyku do czterdziestego piątego, po czym czego nie zrabowali Sowieci to lokalna ludności szabrownicy poprawili niestety tak ale jakimś cudem to się zachowało ARN u naszych łamach reklamę biblioteka w pałacowa została objęta programem zabezpieczania zbiorów bibliotecznych to była akcja kierowana przez Aleksandra Wilka Meyera ówczesnego dyrektora biblioteki Uniwersytetu poznańskiego oczywiście kilka bibliotek polskich, które prężnie zaczęły po po powojnie czy jeszcze w czasie wojny na nowo działalność prowadziła takie akcje zabezpieczania zbiorów prywatnych, na których właściciele po prostu nagle zniknęli bądź co złego się z nimi stało również no na Śląsku to był szczególnie palący problem, ponieważ tam pałace po po niemieckiej arystokracji często zostały właśnie z całym wyposażeniem, ponieważ ich mieszkańcy i właściciela uciekali przed nadchodzącym frontem tak również stało się w Miliczu zimą na przełomie 40 do czwartego czterdziestego piątego roku hrabia Mortimer Marc van 7 letni wtedy chłopiec, który właśnie oficjalnie sprawował wtedy rządy jego matka po prostu już ostatnim momencie uciekali z pozostawi wszy pałac z całym niemal wyposażeniem Knighta biblioteka, chociaż oni sami myśleli cały czas, że biblioteka spłonęła, ponieważ takie wieści dochodzi po wojnie dochodziło do ich uszu przy od lokalnych mieszkańców, że właśnie żołnierza radzieccy tam rozpalali sobie ogniska, więc oni myśleli, że cała kolekcja książek i rękopisów spłonęła na szczęście ta kolekcja ocalała i jest niemal w całości przywoływana, ale obecnie w Poznaniu, czyli pewnie sporo jeszcze pudeł, które czekają na odkrycie są jeszcze jest księgozbiór, który zostało co prawda włączone, jakby zbiory on nie jest wyodrębniony jako osobna kolekcja, ale po jakiś wpisach nota własnościowych myślę, że jeżeli ktoś podjąłby takie badania to by mógł wyłuskać na nowo te kolekcje Marc Sands natomiast to tzw. paczkę nut nie ostała się, by w całości wiadomo było niektóre rękopisy należały do tej kolekcji ona zresztą nie była duża, bo to jest 1 5 jednostek 1 5 teczek, ale 2 z tych rękopisów to są takie dość obszerna kolekcja łącznie tam jest około 1 1 0 utworów muzycznych z osiemnastego dziewiętnastego wieku wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM i czasie zaczniemy kolejną część naszej rozmowy od muzyki pięknej studio Sonia Wronkowska kierownik pracowni rozwoju Polony zakład zbiorów cyfrowych biblioteki narodowej informacje z 2 i pół minuty dziesiąty 40 wynika to byśmy tutaj sobie ustne -li et studio pani Sonia Wronkowska kierownik pracowni rozwoju poloneza odbioru cyfrowych biblioteki narodowej, a takie wrażenie, że ci ludzie co miesiąc chcę się Boże, aby robić coś napisał podnóżka nie jakiś sekcje z MEN ty no myślę, że niestety współcześnie nie mamy takiej takiego komfortu, żeby słyszeć dokładnie to samo co rozbrzmiewało na tamtych koncertach to też jest charakterystyczne w badaniach nad twórczością Abla, że zachowały się po pierwsze jego utwory, na które tak naprawdę nie są jakieś szalenie interesujące i porywające tak jak mówili państwo przed chwilą usłyszeć to jest taki styl Galant spokojne osiemnastowieczne styl tak do kotleta, który miał po prostu sprawia, że taką przyjemność rozbrzmiewać sobie, gdyż w tle do winy tak natomiast zachowały się również jej przekaz literackie dotyczące tego jak Abel grał właśnie relacje z wykonania Abla również tych koncertowych, ale również takich prywatnych co najczęściej improwizowanej tutaj naprawdę emocje tych ludzi których, którzy dopisali, dochodząc do głosu i oni podkreślają jak bardzo to jest taki styl my emocjonalny wzburzony i i że to było naprawdę ciekawe dla tych słuchaczy, więc Annę ja myślę, że bez Abla jest też ten problem, że te rękopisy, które się zachowałem tego autografy to były głównie utwory dla jego uczniów dla tych arystokratów, którzy za rozpoczynali przygodę z ronda Gamla musieli mieć jakieś proste lekkie przyjemne dla ucha dawne tańce melodie, tak więc to jest to coś przechował w rękopisach i tak ten ten rękopis zmieni ciała on jest uznawany za naj za szafą mówiąc najtrudniejszą najbardziej wymagającą dla wykonawcy muzyka bardzo wirtuozów, skąd też muzycy, którzy już mieli okazję to wykonywać podkreślają, że te wcześniej wcześniej znane utwory z Pm Group manuskrypt to są takie typowo ucznia ludzkie natomiast te z mającą manuskrypt są właśnie wymagającym wirtuozowskie Cis państwa, którzy się interesują się muzyką w ogóle tak ona wnet rockową czasami chodzą na koncerty IZ zwykle widzimy basisty, który gra na gitarze basowej co ma 4 strony, ale tacy najwięksi Wymiatacze co mają gitarę basową Tomaszek 5 stron i wtedy mówimy UE, a u zdaje się, że Abel też był taki wymiata 3 tak tak zgadza się na średnią z nowej Violi na nasze miasto oczami komponował, ale tak to w mówi się, że większość jego utworów została napisana na wydziale 6 z trumną natomiast na 7 stron również pisał on tutaj to nie będziesz możesz się zagłębiać w organach logiczne szczegóły dalszego to jest fascynujące, ale jeżeli może lepiej dobrze to nie zagłębiają się w oprócz 3 kompozycji Carla Friedricha Abla są też inne nazwisko w tym w manuskrypcie tak i to nawet z Yale wielkie nazwisko Johanna Christiana Bacha zachowała się w tym rękopisie 1 Sonata na wiele da gamba i fortepian Johana Christiana Bacha i to jest też ciekawe odkrycie, ponieważ w tej wersji ten utwór nie był znany on był co prawda wydany, ale na skrzypce fortepian natomiast mamy wersje gamba ową dotąd nieznaną już teraz jest wydana i znana, czyli znowu po poszerzyć repertuar tzw. londyńskiego Bacha o jedno Sonatę na Viola da gamba, a tylko o tym, odkryciu i o opracowaniu i też ciepłe w składzie z wydaniem tej płyty, z której możemy słuchać sobie, że kompozycji stało się pani gwiazdą świata g bistro czy zgon zgłasza się do pani mówiąc pani Soni US pewnie pan ma pani jest wąski tran, jaką są na akcje albo inne coś Lennon na pewno zyskałam z ich wiarą poznała wolności w ślad to, jakie są, jakie są benefity bycia gwiazdą w świecie deblistów w trudne pytania myślę, że przede wszystkim satysfakcja własna z tego, że to utwory są grane również Rec okazały się recenzje edycji pisane przez komunistów z całego świata bardzo pozytywna, gdzie oni podkreślają, że już wprowadzają te utwory n p . do dydaktyki nóż i Karol Szczebiot każde konto każdą ukazująca się płyta na razie ukazała się jednak, który ma przyjemność słuchać to jest Thomas liczy na Violi da gamba w Annie każda taka płyta Ano będzie ogromną satysfakcję z ciekawością będę podchodzić do tego jak muzycy zinterpretowali, ale to muzyka, a jeszcze tutaj warto podkreślić, że mówiąc o tłumach słów Filipczuk, którego słuchaliśmy, że gra on na instrumencie, który należał do rodziny malca gangów i to jest też niesamowity zbieg okoliczności Anna Thomas Kliczków piłki po około 10 10 lat temu ten instrument nie nie wiedzą, skąd pochodzi natomiast w momencie, kiedy dowiedział się o tym, odkryciu zaczął tutaj drążyć temat, ponieważ Viola da gamba, którą kupił została zbudowana przez Johanna Kaspara Bieglera we Wrocławiu w 1 70 0 osiemdziesiątym czwartym roku w dobry rok dla Violi dokładnie rok, w którym ja się Karol Malec fan wrócił z Londynu na Śląsk i zamieszkał we Wrocławiu ich wtedy prawdopodobnie zlecił wykonanie tego instrumentu potop albo, żeby sam na nim grać albo, żeby zatrudnić kogoś żaby grało mu te utwory Abla, który być może przywiózł właśnie z Londynu ciemny lud no i po po tym odkryciu potem jest to odkrycie zostało nagłośnione Thomas liczy zaczął drążyć historię tego instrumentu i faktycznie jest sprzedawca, jakby przyznał przyznał mu rację, że tak ten instrument pochodzi z Pałacu temat stanu w Zniczu i runął wraz z dużo więcej instrumentów tylko znowu zniknęły auta tajemniczych rocznie w tajemniczych być pewni są dni albo spalone, bo po drugiej stronie wschodniej granicy nie do końca myślę, że jest duża szansa, że są to, że są gdzieś tutaj tak historia instrumentów jest taka, że rodzina malca fanów zarówno ta żyjąca obecnie na terenie Niemiec jak również Maria Malec fan autorka książki i w Marbelli nie lęka się hrabina, która właśnie spisała swoje wspomnienia o nim wszyscy pamiętają, że jeszcze do końca wojny w Pałacu w szklanych gablotach przechowywana była kolekcja instrumentów strunowych właśnie skrzypiec wiolonczeli ENG Stradivariusa i Mattiego i że to był prezent, który rodzina otrzymała od Fryderyka drugiego w inne auta to powiedzmy historia nie wiadomo czy czy jest prawdziwa czy nie, ale jakiś instrument na pewno tam były w tym Pałacu szklanych gablotach no i teraz co się z nimi stało wg relacji miejscowej ludności w momencie, kiedy żołnierze radzieccy, żeby zajęli pałac to załadowali to instrument do pociągu do wagonu towarowego pociągu, który następnie został gdzieś odstawiony na bocznicę i nie wiadomo co się dalej z tym wagonem wstał i znany muzyczny pociąg muzyczny zło rodzi ten drugi poszukiwany taka, ale i innymi w 2 2 instrumenty odnalazł się niedawno tak Viola da gamba, o których wspominałam z Pałacu i jak również odnalazł się fortepian film na Śląsku tutaj po naszej stronie, więc to jest być może jakaś przesłanka ku temu, że te instrumenty żenił się po prostu zaopiekowała miejscowa ludność i być może właśnie poza się podoba ten eufemizm zaopiekowała, ale myślała pani o tym, żeby też może dziś remiksy porobić z tych utworów, żeby nie były tak straszliwie nużące to co już słyszeliśmy z płyt Thomas Schaaf liczyła to jest remiksu swego rodzaju oczywiście to jest dozwolone użycie tak nazwijmy, ponieważ te utwory w rękopisie zachowały się na wiele da gamba i nieba są pojedynczą linię basu, która przy badacze twórczości Abla przypuszczają, że najczęściej ta linia była wykonywana na wiolonczeli, ponieważ ona nie ma baz co oferowanego po prostu goła linia basu natomiast tutaj już zostało to wykonane na Violi da gamba i fortepianie historycznym, więc tu już jest pewna ingerencja pewna interpretacja z muzyków oczywiście GM nie widzę przeszkód, żeby wykonywać to na jeszcze inne sposoby te bardziej niż w tym na jazzowo albo, że jest to możliwe zachęcamy muzyków materiały są dostępne bardzo proszę brać i grać w i będzie pani jeszcze inna szkoła w tej poznańskiej bibliotece uniwersyteckiej ideowo Nieee, ponieważ pracuje obecnie w bibliotece narodowej chce również są bardzo ciekawe zbiory są też pani co chwila coś odkrywa faks z czasu na takie wysepce to na innej firmy zrzucają na 5 minut zostawić zaznacza, że odkryje każda każda biblioteka myślę, że skrywa jakiś skarby z doświadczenia też jako o właśnie bibliotekarz muzycznej też doświadczenia w jeżdżenia po różnych archiwach bibliotekach również kościelnych mogę z z czystym sumieniem powiedzieć, że każda biblioteka może skrywać jakieś skarby naprawdę wystarczy pójść i poświęcić chwilę, żeby je odnaleźć droższe bibliotekarz muzyczny, kto nudno brzmi, a jednocześnie to bardzo ekscytująca praca walców pani Sonia Wronkowska kierownik pracowni rozwoju Polony zakład zbiorów cyfrowych biblioteki narodowej, bo państwo mają goście bardzo dziękuję dziękuję również informacji już za 5 minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA