REKLAMA

Zabytkowy beton

OFF Czarek
Data emisji:
2017-08-08 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
41:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączymy się z ze z łączymy się z radiem jeszcze raz spróbuje, o czym się ze studiem Radia TOK FM w Łodzi w, gdzie jest dr inż. Błażej Ciarkowski architekt historyk sztuki z katedry historii sztuki Uniwersytetu łódzkiego dzień dobry witam pana bardzo serdecznie dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry słuchaczom wszyscy wiemy, że trudno jest chronić drzewa n p. puszcze po lub ową, ale pewnie niewiele osób przypuszcza, że można albo, że trzeba chronić obiekt z Rozwiń » betonu, bo coś się może stać przecież w betonowe korniki ich nie zje w takt tak słabo betonu w ogóle kojarzy się z czymś twardym niezależnie czy będziemy mówić o architekturze liczyło powiedzmy ludziach, więc faktycznie to i tak bez tych funkcjach architektury betonowej jest czymś takim powiedzmy powszechnie mniej oczywistym natomiast ten materiał starzeje się nawet nie wiem jak każdy inny pozostać trochę szybciej niż materiały naturalne typu Kamili, chociaż ale, dlaczego trzeba beton chronić radny może nie cały, ale betonowe zabytki co jest betonowym zabytkiem i może paść więcej oprócz projekcie Innova Complete to może zaczną od drugiej części pilska Nafta North z samego samego projektu, bo on będzie kluczem do 2 DAG dalszy jakiś dywagacji co jest zabytkiem jest dziedzictwem i co ma do tego beton i jest to projekt, który będzie realizowany w ramach programu horyzont 2 0 20 lat duży program grantowy finansowany przez komisję Europejską i będzie realizowany przez międzynarodowe konsorcjum przewodniczą temu Hiszpanie z uniwersytetów każdy się gry i trzeba oprzeć się wzięciem multidyscyplinarne Wielobranżowe ma zadanie zdefiniowanie, który w Irlandii właśnie dzieciństwa architektury betonowej dwudziestowiecznej i nakreślenie możliwości ochrony możliwości poszerzania, aby być jej świadomości przeciętnego wszelkiego odbiorcy tej architektury, żeby wskazać na to, że to jest ważne, że to jeszcze z naszej kultury naszego dziedzictwa, że należy chronić, a należy z wybranych przypadkach jak najbardziej są to tak tak samo istotne elementy naszego dziedzictwa jak każda inna architektura naprawdę, jaka jest różnica między jej kawałem betonu, którego nie trzeba chronić kawał betonu, który należy chronić, a to już dochodzimy do kwestii takiej waloryzacji wartościowania tych obiektów, a ich wartość artystyczna architektoniczna to jakich było ich znaczenie czy jest społeczne bądź historyczne no bo jeśli sobie zestawimy pierwszy lepszy blok z wielkiej płyty w Hanowerze zwartą to jest też żelbet z chociażby halą stulecia czy halą ludową w zależnie od preferencji we Wrocławiu no to jednak jest różnica prawda to akt to bardziej, gdyż jest hala ludowa, kto ma też zupełnie inna znaczenie historyczne, bo to był obiekt prototypowe prekursorski nie wierzono, że w ogóle będzie stał ale, ale pewnie więcej koncertów odbywało się jednak w blokach z płytach na czym oka wielkiej płyty niż w hali stulecia, ale przegrali, w jakich w ostatni piątek nie zmrużyłem oka do czwartej rano, bo tak, że była parapetówka w to nie jest wykluczone, że akustyka jest być jednak z tych prefektur, czyli rozumiem to jest jakby ujawnia pan tajną informację, że w tym projekcie Project Innova konkret ne, który będzie przez 3 lata tak realizowany tak tak znajduje się m. in. hala stulecia we Wrocławiu tak, gdy znajduje się hala stulecia jeśli chodzi o polskie obiekty znajdują się też stacje kolei średnicowej w Warszawie o i tutaj wszyscy mówią niedoszli dowolny serwis TVP właśnie tutaj wszyscy mówią po co stacje kolei średnicowej w Warszawie rozumiem, że chodzi o Warszawa stadion Powiśle Śródmieście Ochota Jacek tak tak zgadza się z i zrzeszeń handlu niedawno chyba remontowane traktora naczyniem niedawno w sumie te prace remontowe tam są trwają na okrągło na PKP to wiadomo jako szef PKP jest partnerem to nie chciałbym tego w ten sposób suma ich ujmować natomiast moim stopom, ale z różnych powodów tak, żeby się pan tego inaczej w momencie nie, ponieważ w naszej gminie nie jest jedyny jedyny powód, by niszczał tak kategorycznie twierdzi Alfred cały czas trwają po prostu innym tego typu obiekty, a stosunek każda architektura tak naprawdę powinny być monitorowane cały czas nad siłą rzeczy starzeją się, więc cały czas to trzeba coś przy nich robić, więc tutaj był on byłbym powściągliwy w krytycznych opiniach odnośnie rozumiem od opiekuna zarządcy no dobrze ktoś n p. nie wybiera się do Warszawy i idzie na inne stacje Warszawa stadion i mówili o bardzo interesująca architektura ale gdyby została zburzona i powstało coś nowego to pewnie bym nawet nie zauważył co się stało być może, aczkolwiek mam takie delikatne podejrzenia że, gdy wyburzonej postawiono coś nowego w tonach gleby wznoszą oczy i ilości mieszkańców Warszawy stwierdziła, że czegoś w tym krajobrazie miejskim w tym rejestrze jako przyczynie brakuje nam o to by za 3 dni potrwa od czwartego dnia w zapomnieniu, a myślę, że myślę, że nie, tyle że nie docenia pan w tutaj, plasując się szybko przyzwyczajają, że zobaczyć wygląda Warszawa w czterdziestym piątym bardzo szybko przyzwyczaili się do nowego widoku zwłok, ale odnosi się, że tak hala stulecia hala stulecia i kolei stacja kolei średnicowej jak to ze sobą powiązać, ale skąd taki ktoś, kto w ogóle o tym decyduje czy roboczą, bo to także się nie rzucało lotką jednak to tam spadło to się ochronić się inny czy płakać myśl Ninie tutaj założyć generalnie proces sam wyboru obiektów był powiedzmy dość długi, bo to trwało kilka miesięcy było konsultowane są nie tylko obiekty z Polski to są jeszcze czy obiekty z Hiszpanii, a z Włoch, a więc co mamy trochę trochę więcej tej betonowej architektury i chcieliśmy chóry całe konsorcjum pokazać możliwie szerokie spektrum obiektów obiektów betonowych obiektów żelbetowych i zarówno jeśli chodzi o czas powstania, bo mamy początki dwudziestego wieku, ale ich, ale stulecia mamy lata trzydzieste i obiekty w Hiszpanii takie dość efektowne żelbetowe łupiny autorstwa Eduardo Torres czy imamy Europę wschodnią blok wschodni lata 6 0 i Warszawę inny kontekst polityczny inne znaczenie tych obiektów inna epoka, a materią ten sam, więc zależało nam na tym, żeby obić zrobić to taki, po czym przekrój przez architekturę betonową dwudziestego stulecia, ale za to, że wiezie memoriały wojenne we włoszech także dostały się do mamy 3 konstrukcje to Włochy w Madrycie betonowe rzeźby San Sebastian to 200 bar w innych miastach, w których tak tak tak rzeźby, czyli bez tej znowuż moment nie mamy do czynienia z architekturą tylko z rzeźbą, która żadnej funkcji w zasadzie nie pełni istnieje jako taki element no powiedz mi trochę estetyczny w krajobrazie, ale też wykonana z żelbetu jak jest do tego projektu, że pojedzie zobaczcie beton czy żelbetonu może być czy materiałem, który tworzy dom czy mieszkanie, w którym mieszkasz i wtedy jest po prostu funkcjonalnym kawałkiem, który oczyści jakiś pewnie idei architektonicznej wypływała, ale dzisiaj jest, gdy ma chronić przed deszczem mrozem wieje albo ten sam beton dobrze beton postawiony w innym kontekście może być wspaniałym albo brzydkim, ale udaje, że wspaniałe czym się co teraz chcemy chronić na wieki wieków amen mnie nie do końca tylko odniosę się do 1 rzeczy potem trochę budzi się we mnie ten pierwiastek arch. Andrzej Albert albo żelazo beton jak dawniej mawiano nie ma żel betonu w oczy dość dość powszechny błąd językowy w tym, że dotąd niestety dość mocno kłuje w bursie na problem plon mniej od paru moich gdańskich kolegów koleżanek po fachu chyba tak ja znalazłem n p. słowniku języka polskiego, że beton beton zwracany prętami stalowymi żelazo beton żelbet i myślę sobie, że słownik języka polskiego dopuszcza to czuje się usprawiedliwiony po dobrze w takim razie w rzece kolarki subiektywny odbiór natomiast w krajach żelazo beton chyba jest nieużywane po prostu, ale wracając do celu chce lub celów cel podsunie 1 cel tego projektu, ponieważ konstrukcja składa się z 2 9 instytucji to są te instytucje zajmujące się bardzo bardzo różnymi aspektami badań czy ochrony tej architektury betonowej, bo tam są i specjaliści stricte techniczni, którzy mają wypracować nowe być może bardziej trwałe niż dotychczasowe metody ochrony wzmacniania strukturalnego tych żelbetowych struktur i t p . ale właśnie jest też taka jednostka jak Uniwersytet łódzki, który ma zająć się aspektami historycznymi aspektami społecznymi i my będziemy naszym zadaniem i że się paru innych jednostek zagranicznych będzie pokazanie się tego, o czym pan powiedział, czyli że ta architektura być może zdaniem niektórych brzydka należną włóż estetyka i subiektywnym gustem nie mogą być jedynym kryterium lub jakimkolwiek, że ta architektura jest element naszej kultury naszego dziedzictwa i jej wybrane przykłady należy bezwzględnie chronić, bo nagle się okaże za lat kilkanaście kilkadziesiąt będzie wielka wielka wyrwa jeśli chodzi o jakieś reminiscencje kultury dwudziestowiecznej tom gminie panie zobaczył płaczącego pod po tym, zrywie, ale wrócimy właśnie do tych kryteriów, które sprawiają, że 1 kawał betonu, które powinniśmy chronić się nie po informacjach Radia TOK FM dr inż. Błażej Ciarkowski Uniwersytetu łódzkiego jest państwo mają gościem informacje o 11 20, że kilka minut EUR w studio Radia TOK FM w Łodzi jest dr inż. Błażej Ciarkowski architekt historyk sztuki katedra historii sztuki Uniwersytet łódzki rozmawiamy o projekcie, który ma ocalić od zapomnienia myślę, bo zniszczenia pewnie nie trzeba, ale może, ale też kulturowe dziedzictwo dwudziestego wieku tak to się ładnie nazywa, czyli kupę betonu i dlaczego panie doktorze blok z wielkiej płyty jest mniej cenne albo bardziej cenny Oates no właśnie stacji kolei albo w ogóle, o czym stacja kolei jest czymś co powinniśmy chronić to może odpowiedzmy na to, iż w drugą część pytania to naprawić samo, dlaczego Otóż chodzi o 1, żeby można było tam wsiadać wysiadać z pociągu i nie złamać nóżki od badaczy jest to bardziej cenną z bloków z wielkiej płyty to mężczyzna wydzielić z nich gdzieś przy okazji samemu jeśli chodziło o stacje i kolei średnicowej i Warszawę centralną to jest taki produkt po kim i 60 7 7 ten późny powojenny modernizm albo w wersji tak bloki też z religii na razie mamy produkty tutaj ptaszka stawiamy i tutaj ptaszka stawiamy na nie, ale blok zabaw dla dzieci i tak bloki nie były to spory postrzegane jako realizację prestiżowe tutaj zarówno SKM kajaki jest Centralna Warszawa od lokat, które jeszcze nie jest stale myślę, że można ją spokojnie skupować razem ze stacjami kolei średnicowej były to projekty prestiżowe, które były dla Forlana przynajmniej w planach również wykonanie nie wykonanie oczywiście było gorsze niż zakładano, a natomiast autorzy Arseniusz Romanowicz Piotr Szymaniak byli wysyłani za granicę mają oni niszczyli hasła do Szwajcarii patrzeć jak te działają do drugiego producenta działają schody ruchome potem te schody były sprowadzanym, ale i działały na często, a ich plan myślę, że tutaj patrzymy przez pryzmat tego co się potem stało z budynkami wyniku no mówiąc wprost zaniedbań to zresztą w analogiczny przypadek chociażby dziewiętnastowiecznej architektury Łodzi skoro pan tak postąpili zresztą architekturę betonową na zaniedbane łódzkie kamienice też wyglądały i straszyły przy wolno przez ładnych kilkanaście kilkadziesiąt lat inaczej się okazuje, że ta architektura może wyglądać inaczej i dokładnie tak samo można postrzegać tu dziedzictwo powojennego modernizmu moim zdaniem nie jest dodam jeszcze, że te stacje Szymaniak Jovanovicia prasa zachodnia prasa na szkodę angielska stawiała za wzór pisano jedźcie do Polski zobaczyć projektuje stacje kolejowe w i to jest powód, żeby ochronić, bo to jest 1 z segmentów uznanie uznanie przez współczesnych jest, że zarazem pewnie rozumiem, że popularną kolorową fachowcach kolegom, bo myślę sobie, że z punktu widzenia ani MO tak mamy na swe dzieło sztuki, który typu nie wiem jakieś ktoś marznie bez nazwiska pary kresek i bierzcie niewyraźnie i to jest warte niewiele mamy inne to samo tylko, że przy niej artysta, który ma nazwisko trasy są warte 1 000 000 USD, jeżeli spojrzymy na taki blok z wielkiej płyty i pomyślimy sobie, że nie wie 10 klatek w każdej klatce 10 mieszkań ska w każdy mieszkania około 30 m i teraz to pomnożymy przez ceny metra kwadratowego to wyjdzie nam, że wartość takiego dziedzictwa kulturowego no jest niezła jak one lokalnie w, a właśnie problem w tym, że wy większości systemów wartościowania zabytku jest nie tym, że odium nauka, ale element nauki czy element badań tekstu wytycznych konserwatorskich zresztą praktykowany od ± 10 0 lat jej akurat aspekty rynku finansowym, a inni jest traktowany jako rzeczna powiedzmy nawet nie wiem drugoplanowa tylko kompletni kompletnie w tyle jest wartość użytkowa Made to możemy dyskutować czy większa wartość użytkowa jest tego wywołanego przez pana bloku przy stacji kolejowej, a proszę powiedzieć, że w skali od 1 do 1 0 jak bardzo byłby pasmo które, gdyby n p . na miejsce stacji Warszawa stadion wybudowano wersję beta, która n p. chroniłaby przed deszczem i całą przestrzeń w tym 1 1 dlaczego, bo on z czystego z tego prostego powodu, o których już wspominałem jest to element dziedzictwa kulturowego jest to zabytek jest to element naszej historii, ale za to z Venus chce zrozumieć te słowa znaczą, bo rów to może mogą być o dowolnym bo gdy o dowolne budowę budynku czy budowli, że jest to dziedzictwo, bo bo co by powstało czy to, że coś powstało czy nie częścią dziedzictwa, a z grubsza bardzo bardzo uogólniając tak tylko niektóre Elektry obiekty mają tych wartości więcej są elementem krajobrazu Miejskiego od ważnym znaczeniu mają wyróżniającą się formę tutaj chyba pan nie zaprzeczy, że stacja kolei średnicowej jednak tymi formami się dość mocno wyróżniają jest to taka ciekawa awangardowa myśl o kształtowaniu przede wszystkim tych zadaszeń zresztą dość ciekawy był powód, dlaczego tak zrobiono m. in . nie są uznani twórcy, którzy byli uznani i w momencie, kiedy działali niektórzy są znani obecnie wiarę w to, że tych argumentów jest z Polką, a idąc pana tokiem myślenia w zeznał, że do Łodzi do łódzkich kamienic może wyburzono większość oficyn płytszy łódzkich kamienicach nowo jednak mieszkania z układem pomieszczeń tam widać i oknami na 1 stronę nie są najlepsze, a po to jest pyta pan mnie ja jestem za hotel ktoś taki być niebezpieczne myślenie moim zdaniem dlaczego, bo i Wojcik, gdybyśmy chcieli zachować dziedzictwo Anny kulturowe dowolnego okresu to byśmy już nigdy niczego nie wybudowali od Niewiem AZ żeglarstwa mnie, ale zachowanie dziedzictwa nie wyklucza but wznoszenia nowych obiektów może zobaczyć, że zobaczy, że my stworzyliśmy technologie, które pozwalają nam zachować n p . wygląd różnych rzeczy myślę tutaj sobie o rysunku fotografii no bo inaczej obojętnie czy ktoś zobaczył w Warszawie jest Stare Miasto, kto wszyscy przyznają, że jest to piękny to fajnie, że zachowaliście ten kawał historii dziedzictwo mało tego nawet nie zdaje się, że są pod ochroną, a tymczasem jest to współcześnie budowanych hotele robotnicze i jest pod ochroną jak najbardziej, ale nie jest spadochronem jako Stare Miasto tylko jako wyjątkowy w skali światowej przykład czy rekonstrukcji, ale rekonstrukcji Jerzego rekonstrukcji tego co istniało tam wcześniej tutaj chodziło przede wszystkim ową wymiar ideowy KIO pan by znowu się wrażenia właśnie nie ma pan wrażenia, że taka jak chronimy idee lecz jakby dorabiam teorie, ale to dziś mamy zarabiamy to mogli tylko ochronimy ten aspekt jej także niematerialny nie tylko, choć materiały, ale i wszystko to co się z nią wiąże czy skoro pan o Stare Miasto warszawskie po czterdziestym piątym roku w wodzie kilka było morze gruzów rozważane były opcje, żebym idąc trochę pana tokiem myślenia guzy uprzątnąć zbudować coś nowego wygodnego Super głosują nogami po tak naprawdę pan myśli, że architektura lat czterdziestych pięćdziesiątych przełomu, czyli takie żelbetowe właśnie obiekty i szerokie ulice, czyli brak cienia i t d . taka Polska Brasilia trochę to byłoby właściwe rozwiązanie nie, ale to pan nic nie zapyta jak co tam wybudować należy mieć pewien bo o co ale budowano wtedy zgodnie z koncepcją czy trendami panującymi ówcześnie analogicznie wyburzymy sobie stację Powiśle postawimy nowoczesny stadion jego bank ta, która z 20 lat okaże się kompletnie nie akceptowalna no i w ten sposób robimy taką nieustanną rotację profil ze smartfonami dla mnie jest 2 0 lat to nie z tego co się orientuję to zdaje się architekcie, o czym myślą o takim 50 do 7 0 lat prawda o wojnie nie w tym momencie zdaje się, że w konkursach jak i jaka jest tam przydatność do spożycia w konkursach Penta Panny wyższe szczerze mówiąc nie wiem, ale właśnie na to co chociażby z najdroższych i 50 zlote et Alder rynku juhas od 20 latach stwierdził, że nie ma problemu, żeby jego budynki wyburzać, bo to się tak szybko zmienia, jakby był przy takim okresie dwudziesto blisko pięcioletnim nie on był bardziej konserwatywny poziom 5 0 lat, ale się zaczyna sypać w bardzo brutalny podejście takie paradoksalnie bardzo modernistyczne no właśnie chyba modna ona modernistyczna czy czas, bo nie ma takie wrażenie, że po prostu z jedziemy chyba za daleko, bo dworzec jest dworzec kiedyś był piękny zadziwiał dzisiaj trąci myszką aż prosi o to, żeby czuć się dobrze na tym dworcu, a tymczasem jest wietrznie mokro jak pada deszcz jesteście pomazane nikt o to nie dba nadwozie zostało odrestaurowane dość pieczołowicie Zubel dawno wie pan to coś tak jak sprzątanie mieszkania przed Bożym Narodzeniem raz w roku nie chodzi o to, żeby odrestaurować tylko chodzi o to, żeby dbać na co dzień, a to zdaje się jest jakaś pani gra losowa różnych instytucji unijnych po nie chce mówić, ale to nie ma nic wspólnego z całą architekturą każdy budynek da się za nie dbać o Wawel był zapuszczony przez wojska austriackie o niemal niezauważalny w Koszalinie to tak, ale zdaje zdaje się, że to nie mówimy o 19 wieku stacji, gdy i, że ta stacja była taka cena to dlaczego wszyscy mienią się el jest to kwestia trochę niepokoić cezury czasowej, których właśnie z tych badaczy polskiej architektury dwudziestowiecznej stwierdził że pokoje, a dorobek naszych rodziców uważamy za żałosny, ale naszych dziadków już nie i nabiera wartości, gdyż to przeskok 1 pokolenia i wartości jest tylko to, że te stare niem, a broń Boże gdzieś w wymieniłem wcześniej myślę, że kilka innych wartości tych obiektów rzec, że nagle nagrodzony arch. Jean drzewek tak, wyróżniając się ich także indywidualnie interesująco pod względem plastycznym opracowana bryła, że wpisujące się dość ciekawie z krajobraz miejski no dobrze, ale jak może o tym rozmawiamy już po informacjach Radia TOK FM, ale interesuje mnie jak zostały wyłonione właśnie te ne ani inne budynki przypominam hala stulecia we Wrocławiu stację kolei średnicowej w Warszawie betonowe rzeźby z Baskonii w kraju Basków wie, że namawiały wojny we włoszech i konstrukcję trochę w Madrycie jej okolicach i to jest z współpraca międzynarodowa jest ten projekt będzie dotyczył tego no chyba to, o czym rozmawiamy, żeby przekonać ludność cywilną do tego, że to są bardzo trudno tak bardzo trudny projekt przekonać ludność cywilną do tego, że to jest piękne po pierwsze to zajmie 3 lata, a potem, że należy chronić to tak i po informacjach rozmawiamy o tym wie jak były wyłaniane są obiekty czym trudno znaleźć na krótkiej liście 3 w ogóle nie było listy chętnych dr inż. Błażej Ciarkowski architekt historyk sztuki z katedry historii sztuki Uniwersytetu łódzkiego jest państwo miłym gościem informacje o 11 40 już za kilka minut po informacjach wracamy w Cannes, bo w studio Radia TOK FM w Łodzi z dr inż. Błażej Ciarkowski architekt historyk sztuki z katedry historii sztuki Uniwersytetu łódzkiego rozmawia o projekcie, który zostały zaakceptowane przez komisję Europejską potrwa przez jakiś czas i został dofinansowany zdaje się prawie 7  000  000 EUR wpłynęło tak Kaczy wpłynęło jeszcze chyba nie wpłynęło natomiast został dość poważnie dofinansowany z resztą no tak fontann jest niebagatelna stąd bardzo bardzo gęste sito eliminacji dwu etapowych po to, bardziej Jim Rogers, dlaczego dobrze sobie wyobrazić za 7  000 000 EUR można stacji wybudować w kolejowych, a w BOR zresztą nie chodzi tylko o to, żeby rząd, żeby za te pieniądze UE siadać wymyślać nowe rzeczy, ale tym zakresie też praca naukowa będzie włożona w technologie konserwacji ochrony promocji ulg, a tak tak tutaj będę się z wojaży będą się pojawiać są wy naszą Consortium specjaliści z zakresu konstrukcji specjaliści z zakresu nano materiałów jest, toteż instytucji technicznych stricte jest zdecydowana większość mnie jako humaniści czy przedstawiciele nauk humanistycznych społecznych jesteśmy po takim nie powiem, że dodatkiem dostępnym trochę nas marginalizować no ale wprowadzamy Rytel miękki komponent nasz jest mniej ilościowo czy są też n p. międzynarodowa organizacja zajmująca się i ochroną dziedzictwa takich pomoc i ochroną modernizm w szczególności, bo jest Consortium też do komu, więc są też te organizacje mające się z Antyli tt popularyzowaniem aspektów związanych z ochroną zabytków mówi, a czy beton albo żelbet jest takim materiałem, który mu rury trzeba lepiej chronić niż jest chroniony czy w ogóle nie jest chroniony musimy się zastanowić jak uchronić coś wdziera się po 10 latach i inni, dlaczego żelbet z byłym obozie Bet wydaje się, że to jest jakaś trwała materiał trwały trudne do ugody dla zbliżenia z zębem czasu i brat inżynierem w Dzienniku żelbet składa się z 2 komponentów tylko one na samym początku wspomniał, przywołując definicję słownikową jest to stalowe zbrojenie wewnątrz i betonową otulinę na zewnątrz no i ten beton ma to do siebie zbliżone jest jednak dość kruchym i jest podatny na korozję spowodowaną warunkami atmosferycznymi i się pojawia spękania coś się z Poli zbrojenie pojawi się na zewnątrz, bo kawałek betonu spadnie zacznie hodować poza tym to wszystko pracuje im to dobry przykład hali stulecia, która przed dość głos, gdyż szerokimi pracami remontowymi, a w zasadzie była cała pokryta taką drobną siateczką spętać gdzieniegdzie właśnie to zgranie też wychodziło na wierzch, więc tak widocznie jest to materiał doskonały i wbrew temu co o nim mówiono, że to jest taki nowoczesny kamień to chyba jednak Kamil ma nów pewnych aspektach większą wytrzymałością, czyli zamiast konserwować to z tymi technologiami, które znamy jeszcze potrzebne są nowe, które by lepiej to zachowały dla potomności co myślę, że myślę, że tak myślę, że w tym zawsze w TOK FM udoskonalenia techniczne są są pożądane patrząc na to jak tego typu obiekt zabezpieczono kiedyś jak to się robi teraz muszą dojść do wniosku, że za parę paręnaście lat będziemy mieli jeszcze bardziej doskonałe rozwiązania od tej prezentuje jak mówiłem są to ten mniej techniczny tych mniej ni mniej techniczną stronę Consortium, więc chwilowo Zostań z nami technicznej stronie, czyli Baniak przebiegała selekcją właśnie tych konstrukcji czy budynków, które będą w pierwszej odsłonie tego projektu, jeżeli będą kolejno oczywiście czy to było także była lista 500 sumienie nie głosujmy walczmy to było także właściwie z trudem udało się do 5 Sojusz przez brzeg stacja kolei co nominowane to już musi być bardzo krótka ławka na czym jeśli chodzi o Polskę z tej tych propozycji było kilka to to było konsultowane właśnie z kolegami koleżankami z Kadyksu z przedstawicielami, kto komu oni mieli swoje propozycje swego kręgu kulturowego Włosi swoje my przedstawiliśmy opowie rodakom dość krótką listę kilku kilku obiektów dodam tylko tak, a propos tego, o czym pan wcześniej mówiło tym wyburzenia, że obiekt, który bardzo bym widział w tym projekcie od ładnych paru lat nie istnieje to był rewelacyjny pod względem architektonicznym, aczkolwiek koszmarnie zaniedbany dworzec w Katowicach była bardzo Sean czy ta organizacja tych wspomniałem też dokonano się bardzo bardzo oburzał protestowali przeciwko rozbiórce, a jak widać jest to nic nie dało, więc to jest dowód na to, że tego typu projekty basu potrzebnym na pewno są potrzebne natomiast jeśli chodzi o dobór obiektów mówi o tym, że w konsorcjach szefostwo konsorcja chciał mieć przekrój no w zasadzie od początków dwudziestego wieku, gdy jest to hala stulecia jako takim na powiedzmy wczesne lub wczesną obiekt poprzez lata trzydzieste mamy w Hiszpanii mamy TOK FM mamy potem z lat trzydziestych były to wie, że w tym koło jeziora komu we włoszech i mamy w końcu rozwiązania już późniejsze zupełnie inny okręg kulturowego, czyli te tak lubiane przez pana stacje kolejowe, więc mam wściekły przez różne konteksty polityczne różne konteksty społeczne ran, bo tutaj może dodam, że tylko memoriały we włoszech upamiętnia ofiary pierwszej wojnie światowej to czasem był wzniesiony w czasach Mussoliniego, więc kontekst polityczny dość specyficzny też w Maszewie rozwiązują wzniesiono w czasach PRL-u to, więc kontekst zresztą najsympatyczniejszy gorszy ale bardzo jak zdobyć mocno związany z ich z ich formułą chcieliśmy pokazać, że jesteśmy państwem aspirującym nowoczesne modernizujące się stąd właśnie to chociażby wysyłanie tych naszych architektów na zachód w mieście zobaczcie jak tam się robi wyciągać wnioski w, więc tak, a jeśli chodzi o propozycje, które obecnie dworzec w Katowicach już od wielu lat kat do trąbek być nie mógł straszy brudem dworzec nie w Lesznie paliw Wisłę oraz sądów zaniedbany był koszmarnie natomiast takich brutali styczne żelbetowe kielichy były oczy i bardzo bardzo spektakularny z punktu widzenia historii architektury zastanawialiśmy się nad jakimiś realizacjami in przemysłowymi autorstwa Wacława Zalewskiego wybitnym niedawno zmarł Polski konstruktor on zrobił kilka fabryk m. in. w Orzegowie chyba w Ożarowie w Kaliszu z tym, że to budynki i znaczenie społeczne tutaj było zbyt zbyt wąski oddziaływanie było zbyt wąskie sporo zdaje się jest autorstwa Wacława Zalewskiego tak tak z tym, że tam jest inny rodzaj struktury jeśli chodzi o przykrycie Supersam też nieistniejącym warszawskim tak, ale tam też bal konstrukcja tasak wbity bodajże tak to się nazywa i w skali ani, że będzie on, więc stoi inny siłą rzeczy w tej realizacji nie mogły pomóc Mińsk Mazowiecki Ożarów, a Mińsk albo w Ożarowie chyba też, że dziś fabryka mebli w Wyszkowie Szczerba tak tak no i porwał wspomniany wspomniany kaczka i to byli, choć Wolskiego Targ natomiast tutaj to podpadł tak samo jak nie zdecydowało się konsorcja na jakikolwiek budynki reprezentujące TomTom prefabrykacji peerelowską raczej kierują się ku rozwiązaniom jednostkowym indywidualnym Otóż ludowcy zaproponowali od siebie chociażby właśnie temu nowe konstrukcje z Madrytu tory i autostrad lechitów ma też jest taka im bardzo indywidualna indywidualnie opracowana Egiptu czy raczej indywidualnie nie seryjnie raczej tak tak dzięki Bogu, że dzieło hola twórczości nie oceniali Bobby wszystko poszło do kosza tak sobie myślę o być może wtedy spojrzeli na to inaczej klub, a nie ma pan wrażenia, że nie jest taka grupa, a ich, by konsorcjum nie podmiotów, które usiadły mówi co by to zrobić może wymyślimy konkurs, gdzie będziemy chronić coś z zoo stoi i k i dzisiaj nie rozpadnie przez najbliższe 10 0 lat, więc będzie łatwiej przekonamy wszystkich to jest piękne na zasadzie słowacki wielkim poetą był, bo tak, a jeszcze może uda się ich finansowanie z Unii zdobyć raty sięgamy do takiej niemalże spiskowej dolicza głównie w ogóle nie nie jest, więc zdecydowanie twardo niemalże jak beton stał na stanowisku, że to jest także Albert jakżeby nie wspomina ściskanie na osiąganie stał na stanowisku, że w tom architekturę nowoczesną nie powiem, że najnowszą, ale stosunkowo nową też należy chronić, bo tempo rozwoju jest taki, żeby ją bardzo szybko bardzo szybko tracić tracimy nie mamy Supersamu nie mamy wspomnianego dworca w Katowicach Otóż zobaczyli warszawiacy zagłosowali ten budynek, który stoi na miejscu Supersamu jest pełen ludzi codziennie nie widziałem, żeby komuś powieka drgnęła albo łezka się stoczyła już zapomnieli o w Katowicach to samo wszyscy się cieszą, że to monstrum zniknęło i że teraz jest inaczej jak ma zachwycać skoro nie zachwyca zacytuję klasyka zacznijmy od tego, że Supersam został zburzony ładnych parę lat temu i były protesty środowiskowe tam się paru polityków niż w terminie aktywnych obecnie bardzo udzielało za wyburzeniem tutaj faktycznie ten czynnik ekonomiczny jednak był dość bezwzględny, bo strasznie niska intensywność zabudowy i aby nie patrzeć w centrum dużego miasta natomiast czy ma jest to kwestia wiary to powiedzieć stopniowej edukację znowu się do przykładów historycznych, bo my postrzegamy indoktrynacja jako wynik, ale ja się pan pozwoli na sile tej historii głębszej czy mamy dziewiętnasty wiek czy przełomu osiemnastego dziewiętnastego i w bardzo światły umysł uważają, że najgorsze co ludzkie spotkało architektura barokowa i najlepiej to wszystko wyburzyć, bo to jest koszmarne i pojawiają się pomysły to akurat niezwiązane z barokiem, ale n p . żeby kompletnie przebudować katedry na Wawelu w taki klasyczny Och, z formy z kolumnadą dlatego też nie udało w i dzisiaj straszy w Krakowie jej okolicach katedra to to dlaczego w tym kontekście tak przedziwnym składanym z różnych partii właśnie świetny w tym budynku żegna w zasadzie każda kolejna epoka ciotkę zostawiały po sobie coś powstaje budynek, który z dokumentem historycznym możemy otrzymamy przyśle estetyka kontra dokument historyczny estetyka jest pojęciem bardzo subiektywnym, a zdefiniowanie budynku jako dokumentu już nieco mniej zgadza się z panem, że estetyka jest pojęciem subiektywnym niektórych zachwyca dworzec w Katowicach albo stacji Warszawa stadion Wola Powiśle z no dobrze panie doktorze jest to na pewno bardzo ważna inicjatywa jeszcze tego chyba nie czuje, ale do 20 20 roku obiecuje że będę pracował, aby moje betonowe serce pękło jak ścianę Supersamu pod naporem buldożerów dr inż. Błażej Ciarkowski architekt historyk sztuki katedra z historii sztuki z uniwersytetu łódzkiego był państwem gościem dziękuję bardzo dziękuję dziękuję bardzo również informacje już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach popołudnie Radia TOK FM Maciej Zakrocki dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a zrealizował Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!