REKLAMA

"Te pomyłki nie zdarzają się przez przypadek", czyli o Miłoszu znikającym z listy lektur. Z prof. Krzysztofem Konarzewskim rozmawiał Paweł Sulik

Post Factum
Data emisji:
2017-08-09 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w 4 minuty po godzinie osiemnastej słuchamy Radia TOK FM dziś w środę 9 sierpnia dzień dobry mówi Paweł Sulik pierwszy gościł w studiu pan prof. Krzysztof Konarzewski Wszechnica Świętokrzyska dzień dobry dzień dobry i rozmawiamy o reformie edukacji, o której powiedziano już chyba wszystko co można powiedzieć, gdyby nie to, że nasza reporterka wczoraj zauważyła, że w podstawie programowej brakuje naszego noblisty Czesława Miłosza i poinformowała Rozwiń » Ministerstwo Edukacji Narodowej, który już dzisiaj zapewniło wszystkich czynią wobec, że Czesław Miłosz jednak będzie akcja pana posła zobaczyli nie jest to mniejsze niż paradoksem sytuacji rozmawiamy o atucie samorządy będzie stać na neonatologii reformy, skąd wezmą pieniądze o tym, że nauczyciele stracą pracę o tym, że my czy dla dzieci będzie większy stres bez tych gimnazjów czy jednak mniejszy czy celem jest co jest celem tego z feminizmem rozmawiamy i tak naprawdę tracimy tę kluczową rzeczą, a mianowicie co myśli, o czym chcemy tej rundzie się nie mógłby zamówić tam tak tak tak w toku to prawda, że wreszcie istotą procesu kształcenia, by nie uświadczy się za zwierzę przedsiębiorstwo w narodowe w ME ne największa pozycja w budżecie państwa budynki na udzie w KRS, ale proces kształcenia jest program to jest to co w chcemy przedstawić młodym ludziom chcemy, żeby oni razem z nami o tym, mówili, że Boni coś z tego zrozumieli i coś zachowali radna Anna na okres dorosłego życia, żeby pan, że byli lepszymi ludźmi lepszymi obywatelami niższy, gdyby było, gdyby do takiej edukacji nie otrzymali no i chce iść się, by pan, mówi że wszystko powiedziano o reformie edukacji dziś to nieprawda będziemy jeszcze o tym, bez przerwy słyszeć, a szczególnie 1 września września, bo się okaże, że w jest Armagedon w szkolnictwie derby Widzew rozmawia z dyrektorami, a im po prostu są nieprzygotowani i nie są w stanie n p . trzeba zmienić statuty szkół derby w radiowym bagatelka 3 władz były przygotować infrastrukturę w środku wakacji, gdy ktoś mi mówił, że w samorząd nie może podjąć uchwały w sprawie wydatkowania pieniędzy na adaptację łazienek, ponieważ jest tu są wakacje i dopiero we wrześniu to będzie umożliwi nam, więc ja myślę, że ludzie, którzy do tej pory z pewną nadzieją patrzą na tę reformę PiS coś się dopiero ocknął właśnie, kiedy ich dzieci zaczną wywracać dziwnych porach ze szkoły, kiedy się okaże, że połowa lekcji odwołana, że w Sienie bardzo wiadomo jakich podręczników się kształcić się, więc jeszcze będzie dużo ciekawych rzeczy, ale rzeczywiście barwa ma rację, że inne najważniejszą sprawą jest program i tutaj jedno prawo i strzelił zachował się skrajnie niefachowo, ponieważ program się buduje na 1 2 lat kształcenia w tyle mniej więcej spędza w czasie dziecko w szkole z wyjątkiem tamtych parunastu procent wejdzie do zasadniczych szkół zawodowych jest oczywiste, że taki program buduje się, gdy ich jako całość ma zrzeszać się pierwszej klasy potem się tam dochodzi mandat do kończy się szkołę podstawową zaczyna się liceum ale, pisząc program licea w pierwszej klasie, gdy już się mniej więcej wiemy co co ma być w liceum tak, żeby ósmą klasę no jakoś sensownie zakończyć się z tymczasem myśmy dostali najpier w wpisano na kolanie podstawę dla szkół podstawowych teraz zostajemy z znowu projekt znów oderwany w opisany w pośpiechu w podstawy dla szkoły średniej nie ma żadnej gwarancji, że to się wszystko skleić ze sobą tak tak się tego nie robić to jedyna pociecha to jest coś pani Zalewska, żeby konsultuje z podstawy to mnie wszyscy reformatorzy to robili no ona przynajmniej poddaje projekt pod społeczny osąd i dzięki temu właśnie takie były opuszczenia moim zdaniem celowe, ale z no ale jednak opuszczenia zebry zostaną usunięte i Miłosz wróci, ale celowe w przypadku już nie odbiją się z Chin wyrwane zawiasy Diaw kiedyś pracowałem nad projektem podstawy tam są różni ludzie ktoś powiedział, ale może już dajmy spokój z tym Miłoszem uczniowie nie rozumieją to takie trudne ktoś inny powiedział no tak wyliczenie jego życiorys niewyraźny Motor odnotował Lotos kreślimy coś trzeba skreślić bogatsza skreślać na czas określony Miłosza z jazdy tego rodzaju były wpadki nigdy właściwie nie są przypadkowe one zawsze mają jakieś drugie dno w no ale potem rzecz jasna minister świecąc oczami muszę powiedzieć nie to był przypadek już oczywiście miłość wraca zobaczymy w jakim zakresie wrócić, ale generalnie muszę powiedzieć, że w myśl po odzyskaniu suwerenności w osiemdziesiątym dziewiątym roku bardzo odważnie podeszli do programu kształcenia i nowym pozbyliśmy się tam takich różnych ideologicznych oporów w, zwłaszcza właśnie w zakresie języka polskiego były teksty, które uczniowie czytali naprawdę zachwycały n p . w pewnym momencie, by uczniowie czytali legendy o wielkim inkwizytorzy o mój Boże taki paszkwil na kościół katolicki Żnin FM, dlaczego nie z byłych były fragmenty umysł ze zniewolonego umysłu z nową w znowu Note Miłosz, który przecież nawet nie tak dawno słyszy się logiką kolegom się z ludźmi, których tam potem krytykuje i oskarżało o zamknięciu umysł do kasy mimo wszystko to jest wielka proza i bardzo mądry tekst i to się czytało, gdzie był Gombrowicz w potem to wszystko powolutku wypadł o pani dr Starczewska ułożyła podręcznik dla historii dla historii języka polskiego x 1 tekst, który łączyłby treść tego w i m. in . tam było wielkich postaciach moralnych takich nauczycielach Mora marmur mural na moralności tych, którzy zmienili mentalność w nosie całej ludzkości w, a przynajmniej tego gruntu zachodnio Zachodniego kręgu i tam i wojen zapamiętałem takie 2 postaci obok siebie Sokrates Jezus, a z i jakoś dodał że, gdy ktoś może powiedzieć, że to w tego zostawić nie można w lesie do myśli wszystko można zestawić z jakimś komentarzem, jeżeli ktoś uważa, że Jezus był ubogi ma Sokrates nie był na to co przecież to z tekstem nie przeczy i można było też o tym w klasie powiedzieć, ale trudno się on, że tak tak takich rzeczy nie będziemy robić żarty wyleciało z perspektywy pana profesora co w takim razie się tam znalazło albo co próbuje się powoli bez jakichś tam inne fajerwerków utkać z tego co zostanie, jaką wizję świata społeczeństwa w historii też świetne pytanie co jest i tak szczerze, że to jest wizja podporządkowana wyobrażeniom przeciętnego aktywisty partii rządzącej przejmuje specjalnie partii rządzącej, bo mam namyśli oczywiście PiS to on on tutaj Grześ najbardziej album Platforma nie była dużo lepsza ja przypomnę, że w Wałęsa wyleciały już w 20 0 8 roku jest z podstawy jeszcze w projekcie, który nad którymi pracowałem w teatrze był zamówiony przez Krystynę Łybacką Wałęsa był wymieniany jeszcze tam w paru miejscach nawet jako lider Solidarności jako człowiek, który sam skakał przez płot i t d. do winy, owszem, Platforma pani minister Hall doszło do wniosku, że Lech Wałęsa kontrowersyjna postać lepiej o tym nie mówić i to wynik wizjonera i potem we want to co w ogóle kluczowa sprawa, bo jeżeli szkoła zaczyna dokonywać takich uników to znaczy żona nie nawiązuje do ważnych społecznie kwestii i pozostawia całe roczniki uczniów do absurdów w stania na osoby te z politycznego również one nie wiedzą te dzieci czy młodzież nie wie w WTO, kto to był Wałęsa słyszeli tylko one w jakiś Gazecie, że to był Bolek w, a Bolek w po 3 ciała czynienie warto o nim mówić na wielkiej, kontynuując to co w takim razie to co robił Wałęsa to pewnie też było szemrane pewnie było sfinansowane przez jakiś tam ciemne siły to z tego wynika oczywiście, że obalenie Gierka było straszną zbrodnią w 2 1 mnożąc przez globalny wzrost w obaleniu Gierka, ale się wydaje, że odpowiedź jest prosta jak słuchacze słuchaczki teraz słuchają tego co pan profesor mówi to odpowiedź jest prosta no i dziecko w szkole ma zrozumieć, że to czy co stanowi podstawę Jarem bohaterskich dziejów naszej przyszłości, a być może powinna stanowić podstawę w opisanym w literaturze również z niezłomną walkę z n p . z okupantem niemieckim lub też z komunizmem najlepiej już to w momencie, kiedy jest ona zupełnie skazę na niepowodzenie, czyli był żołnierzem niezłomni, ale Wałęsa walczył z komunistów, a nie był żołnierzem niezłomnym w tym znaczeniu w jakim byli hasają cykle Lazar bardzo zacięta, bo zamiast siedzieć w lesie w został prezydentem, a Havla cały jego dna to był jego błąd fatum faktycznie wujek była zresztą też w każdym razie dajmy się rzeczy czy w sposób jasny i logicznie można, by spróbować otworzyć tu i teraz to, czego chce ekipa rządząca czy tacie następna mianowicie taki w miarę prostej wizji, która będzie w zgodzie z tym co upamiętniamy jako państwo na rocznicach zgodnie z tym co widać na pomnikach i tu nie ma chyba miejsce na takie subtelne problemy albo mniej subtelny jak to, że jak to jest możliwe, że taki Miłosz współtworzył jednak o Polskę ludową, a później okazuje się, że ją krytykował Wit, a i dostał Nobla, ale z drugiej strony no i w NATO kryzys się od pilotów wyruszamy Live Band no to na tym polega rozumienie dziejów najnowszych Polska historia Polski to nie jest czytanka dla dzieci najpier w najpierw było 2 głód potem zaczęto pracować potem ktoś przyszedł poprawił było coraz lepiej lepiej no i teraz już w ogóle najlepiej w PRL-u po Ewa się ta narracja historyczna w tu się niczym nieróżniący od PiS-owskiej w domu opowiada, że dobrze, że dopiero w Polsce Polska ludowa rozwiązał wszystkie dziejowe problemy, które stały przed polską dziesiątką Piastów poczynając z tańcem były Izby pamięci narodowej w takie wpływy w szkołach i tam obowiązkowo, zwłaszcza na terenach wiejskich wyeksponowano radło w po co z analizy obok w fosie powinien stać pługu albo przynajmniej fotografia nagiego wiele skrzydłowego pługa w, by pytałem po co jest jakaś pani być może trochę ironicznie powiedziano by dzieci powinny wiedzieć, że to jest socjalizm pozwolił nam zastąpić radu pługiem i tyle wie pan dowcip polega na tym, że taka szkoła te szkoły jest jak wracam do do kwestii ekonomicznych szkołę strasznie kosztowna to w to są to są dziesiątki miliardów złotych w budżecie państwa szkoła, która ma być maszynką do przekazywania takiego na umundurowanego obrazu świata w pod dyktando rządzącej partii właściwie niepotrzebna, ale i rozsądni rodzice powinni ograniczyć ich naukę dziecka do rzeczy, których ona, by nie nie nauczy się, gdzie nie wyższym do matematyki w el w domu dziecka dzięki Bogu skończyła szkołę, ale no wie jak teraz byłby w grze miał małe i wyszła do szkoły to dobry mówi się na wszystkich lekcjach w lesie przesypiać go na matematyce uważaj, bo to w SCK ważna umiejętność Obywatelska i w ich szczęście w życiu zależy od tego czy potrafi zliczyć rozumować, bo to jeszcze więcej przerw niż tylko rachunki do tego prowadzi ta ta szalona polityka, która czyni z oświaty narzędzie indoktrynacji, a to naprawdę tak negatywnie pan widzi, że nie znajdzie się inne iluś tam pedagogów, którzy po prostu powiedzą na lekcjach wiedzy społeczeństwie, choć jest dzieciom jest trójpodział władzy polega to na tym wtedy to wymyślono tak czy dostosuje i po to, się to stosuje trzeba tegoroczny budżet podstawa demokracji i to wzrost wartości pozostałą należną znacząco się znajdzie do nich wszyscy powiedzą, skąd się działo każdy Monteskiusz coś powie, ale potem połowa z nich albo ich więcej powie ale kto jest stara koncercie w Choszcznie stara z no i teraz myśmy ją udoskonalić elita jest bardziej efektywna prof. Krzysztof Konarzewski Wszechnica Świętokrzyska za chwilę powrócimy do rozmowy z naszym gościom za chwilę po informacjach Radia TOK FM w post factum w 2 4 minuty po godzinie osiemnastej słuchamy Radia TOK FM prof. Krzysztof Konarzewski Wszechnica Świętokrzyska jeszcze dzień dobry no i jeszcze raz w gazie zostało bardzo niewiele czasu do 1 września, kiedy to ruszała rok szkolny i straszy, które towarzyszą zazwyczaj procesowi edukacji będą wzbogacone o fotel, które są związane z reformą, ale próżno tutaj do pana profesora dbał o zwolnienie jest przekonany, że patrząc na ostatni kilka-kilkanaście miesięcy i zbierając jedno różne formy i rodzaje protestów różnych grup społecznych w doborze słów, że to w ogóle ma sens odpocząć od domagania się referendum taki kraj rozliczy się na drobne wprost protestach no podam przykład Trójmiasta, gdzie duża część rodziców w Łęcznej znacząca część policzalne strajk szkolny zorganizowała, kiedy pan zaopatrzy NATO to pan uważa, że to ty to miało sens no to miało sens oczywiście, bo chodzi o to, żeby na łożu śmierci móc się powiedzieć, że zrobię wszystko co co było w mojej mocy to, że się nie udało to Wola Boska to co ja muszę być w porządku wobec siebie, ale oczywiście trzeba też powiedzieć, że zignorowanie tych wszystkich protestów łącznie z tym prawie 1 000 00 0 podpisów na pokazujemy, które prawdziwe oblicze prawa i sprawiedliwości była partia, która szła do wyborów pod hasłem krytyki Platformy za to, że była arogancka i że wyrzuciła do kosza też w lesie koło 1 000 00 0 w podpisów w sprawie referendum w sprawie widziałam sześciolatków w euro teraz zrobili dokładnie to samo zepsuła co oznacza że, że to wszystko da ta teza ta cała retoryka, że oni rządzą w imieniu ludu i dla ludu w 2 jest fałszywa to po prostu wolny w serwisie mówią Anglicy no i jest ja jestem cieka w, kiedy ludzie się zorientuje, że co tak jest że, że oni rządzą tylko w imieniu swoim własnym i dla własnej korzyści, a no i oczywiście pod dyktando prezesa PiS lub 3 ma taką rolę żandarma w reklamach czy optować ich posunięcia i dawać odpór takim ludziom jak my, którym się to mgnienie zawsze podoba i którzy na jakiś protest zgłaszają myślę, że sprawdzianem tej reformy oświaty będzie mecz będzie też trzeba będzie w 2 września cały wrzesień wtedy w przerwie ludzie przejrzy na oczy, a sprawdzianem bogacza i polityki PiS -u to będą następne lata i okaże się jak bardzo oni w mijają się z zapowiedziami wyborczymi, ale będzie też także popatrzymy z perspektywy na poprzednią ekipę rządzącą w nas do NATO co się dzieje teraz, a i być może jeszcze bardziej poszerzy się taki margines niechęci do angażowania się w ogóle wypowiadania się na tematy polityczne w ogóle szalenie niebezpieczny trend i ktoś może korzystnie w normalnym współczesnym społeczeństwie w odpowiedzi na taki trend niezaangażowania nie chciał się kłócą w tej polityce, a tutaj na wzór normalną odpowiedzią jest oświecony i pełen energii pasji nauczyciel, który w szkole przypominają już dzieciom w tyskim fiacie to, że mogłem tutaj jesteśmy to dzięki temu, że kiedyś dorośnie cie w zaśnięciu głosować zacząć brać aktywny udział w życiu obywatelskim tak, by znieść tego nie będą robili to wtedy niebezpieczeństwo przed nami straszliwe no dokładnie jak kiedyś mówiłem, że elektorat Price sprawiedliwości, zwłaszcza z tego pierwszego okresu ich rządów to są byli absolwenci zasadniczych szkół zawodowych z Polski ludowej Domoń wtedy właśnie wchodzili w okresie mentalny, aby liczyć ludzie zacni ludzie oczywiście wnieść do nich nie mam tylko właśnie w Chemnitz wiedząc o świecie, bo w Polsce dołem przez ALDE wzywa się do budowy do lat osiemdziesiątych zasadniczej szkole zawodowej w ogóle nie było w historii Legii tam sekretarza się do wniosku, że historia Bond Fund uczeń miał przez dom do ósmej tracą też mówić wystarczy jako ma być glazurnik to po co tam się ma uczyć w po rozbiorach trzeba pamiętać, że Platforma Obywatelska, że przerwa druga ten sam błąd powiedziała po co znam historię jesteśmy w zasadzie w czasie po historycznym potrzeby ciepłej wody krany w udzielaniu porad powoli LKS wyrosły Platforma go nie powiedziała znaczy jak ja nie jestem rzecznikiem praw, ale między wierszami do niej, a w żadnym wypadku Platforma podział z wręczenia go w liceum historia i ty z pełnym wymiarze jest dla chętnych, jeżeli ktoś chce być lekarzem to dostanie uproszczony kurs historii tzw . tak tzw. burz historii społeczeństwo też się dowiedzieć czegoś, czego w taki finał luźny sposób, ale jak ktoś chce być historykiem albo politologiem albo da to wtedy musi przejść pełny kurs historii to to jest to jest jedno z największych graczy Platforma tutaj się w była w jeździe przeliczyła 2 3 szkoły nie nie były w stanie zrealizować tego, czego oprócz ambitnego projektu, a i sama podstawa programowa była wadliwa, bo bolał brzuch była tak naszpikowana szczegółami, że tak jak powiedziałam jak koleżanka w jak ktoś, by ją opanować Czyżby to powinien dostać magister historia liczby naprawdę to wiedział co ważne są, ale to właśnie już mógł być szansa zostać magistrem historii, ale projektant projekt Platformy był niezwykle ważny cywilizacyjnie, ponieważ szkoła średnia w sens w ujęciu Platformy to to ta nie miała to nie miało być powierzchowne tłuczenie 13 przedmiotów w ciągu 3 lat to to po prostu jest anty edukacja szkoła średnia to jest szkoła przygotowująca do dalszej drogi życiowej Maćka trwa zajrzyj na ogół się do liceum Ogólnokształcącego idzie po to, żeby pójść na studia, więc kto ktoś już na ogół dzieci wiedzą mniej więcej 1 chce być lekarzem drugi leśnikiem trzeci i SZ 02 03. zaś się nie mogli się skomponować przedmiot, czyli był wybór w wielu systemach mieszka w amerykańskim wybór jest fundamentem edukacji dzieci, gdy dzieci w młodzież wybiera we wsi w Polsce jest w tej chwili to co uznano, że to był błąd Platformy i w tej chwili nie będzie żadnego wyboru wszyscy będą się uczyć równo 13 przedmiotu może jeszcze więcej przez 4 lata przedmiotu, w którym ktoś tam wymyślił to tylko, dlatego że pół poszłoby się że, że muszą skończyć szkołę, żeby aplikować na nasz Uniwersytet ma to kto to jest to jest regres, dlaczego przecież jeśli załoga zakłada, że podstawą naszej taką platformą nie tylko sama też semantyczną taką też refleksyjna głęboko jest wspólny wspólny zasób wiedzy dla ludzi, którzy wykonują różne różne zawody znajdują się w różnych miejscach struktury społeczne od lekarza przez policjanta i dziennikarza radiowego oni wszyscy wiedzą kim był Sienkiewicz oni wszyscy wiedzą że, gdy Polska przed 30 09 . rokiem prawda w była krajem, który się po to, po latach zaborów próbowałem, choć i t d. tak dalej, więc w tej koncepcji próbuje jako adwokat diabła broni Jean myślenia na odpowiedni jeśli dziecko odpowiednio wcześnie zacznie się specjalizować to stracimy możliwość być może straci możliwość budowania tej wspólnoty przyznał w swoich wspólnotach, ale państwa Izrael, że nic nie rozumie, o co chodzi w nim nikt nie chce o tym od od odcinać dzieci od historia młodzież, bo mówimy ciągle o szkole średniej, czyli o 2 ostatnich, czyli 18 19 latka tak to jest ta to w tej chwili taka perspektywa nie chcemy nikt ich nie chce odcinać od historii, ale jest różnica między taką narrację historyczną, jaki wiek jak można przyjrzenia się w Gazecie wyborczej w poniedziałki uwielbiam też te wasze z 14 wydania, a narracją podręcznikową dzieli, gdzie są fakty daty dzienne seatów wykuć i wiedzieć, jakie były przyczyny co do czego prowadziło i t d. w Jenie w ZSRR użyje argumentu ad personam pan pani jest przyrodnikiem z wykształcenia nie skończy, a jeszcze filozofa zresztą zachowanie filozofa z wykształcenia świetnie to co pan, gdy wie może szybko wchodzi filozofia przyrody, ale niestety nie robi co pan Juszczenko w spółkach nie bardzo niewiele no ale czy pan słyszał prawda wiem, że nie dogadały się to na antenie z nimi i i 3, czyli wspólnoty czy pan jest biologiem na bazie szczęką człek nie zbuduje, ale na pewno zbuduje z nich wspólnoty jeśli chodzi o podstawy prawa fizyki i jeśli, choć od teorii Darwina to o tyle w teorii Einsteina tak jest ale, żeby to wyłączyć niepotrzebne jest cel szczegółowy kurs, gdyby szkoda, że nie przynoszą podstawy programowej tej z naszej starej wysyła w 20 0 8 roku szczegółowość kursu biologii w gimnazjum jest oszałamiająca, ale jeśli tego nie, ale panie profesorze to świetnie, że pan o tym, mówi oświetla problem z tej strony tylko ktoś może budzić to wcale nie jest argument na to, żeby nie tworzyć tej wspólnej dla wszystkich głęboko humanistycznej nawet biorąc pod uwagę przez ścisłe wizji kształcenia w komorze niepewność tak daleko szczegóły dobrze, ale Vital oni mają w perspektywie studia wyższe i na tych studiach biologii biologiczne to być może systematyka jest ważna, ale tamte wszystkie urzędy i te były trwale pokrywa pokrywa ssaków czym się różnić działali też takie różne tam szczególną Blik zakładam, że w skoro to jeszcze w programie to co do czegoś się przydaje, ale komu się przydaje temu, kto się tym interesuje, a nie nie film nie przyszłemu filozofowi nie przyszłemu politolog Gowin tak tylko pytanie, kto ma na swoim koncie o tym, decydować o dziecko widzi żegnajcie jego rodzice potem że, a potem jak najszybciej sam uczeń i wtedy będzie nieobliczalny zasłużyli się wtedy dojedziemy do sytuacji, do której o, których już bardzo wielu socjologów mówi, a mianowicie do sytuacji, kiedy zaczynamy żyć w takich niszach, które są wytwarzane tu poprzez nasz zawód poprzez grono naszych stałych znajomych przez całe życie tych samych, kiedy nie potrafimy nałożyć dzielimy się na 2 plemiona z gruntu tak tak tak to potężny atak n p . nie wiem czy wierzą, że był zamach w Smoleńsku dziś nie to musi jeszcze dzielimy na takie mikro plemiona jestem momencie, że nie jesteśmy w stanie powiedzieć coś jako społeczeństwo Brzozie w sprawie dobrze rozumiem to, ale dodaje pan jako filozof zrozumie taki taki argument tak naprawdę szkoła się sprawdza wtedy, kiedy uczyć dzieci zawieszania sądu, dopóki nie zbiorą informacji o faktach i ja nic zupełnie wystarcza, że ja się spotykam ja tworzę wspólnotę z ludźmi, którzy są gotowi doczekać podsta w różnych sądów ktoś mi mówi z Rosjanie ZOZ zastrzelił zastrzelili naszego prezydenta w grę na jakiej podstawie twierdzić, iż mając ledwo mówił właśnie nie wiem no to może tak dalej sądzić ale, ale znakiem zapytania być może no w ban ne naj naj najdroższy kłopot i w Indiach sądzę, że ten, kto tak szczegółowej i wszechstronne wykształcenie, o czym pan mówi niestety nie uczy tego bonu uczy wchodzenia w szczegóły afery cytowania kolejnych lekcji tymczasem taka postawa, która w po, która mówi zawiesić sąd, dopóki nie sprawdzisz czy coś o tym, że po tych czy Bóg istnieje jak pan, że ludzie będą tak nie to w jajo wkładem w zgodzie z moją postawą nie wiem, skąd mogę dowiedzieć weźmiemy nie ma żadnych żadnych faktów, które by to potwierdzam ani nie ma żadnych faktów, żeby to banały nie wiem umiejętność powiedzenia nie wiem wtedy kiedy, kiedy się nie wie albo kiedy obiektywnie nie ma podsta w do wydania sądu w jest bardzo istotną przesłanką jednoczącą ludzi to jest niesamowite, że taką puentą tego co pan profesor mówił jest taki szlachetny jak rozumiem, że bardzo bardzo szlachetne zawołanie do nas wszystkich, żebyśmy mieli odwagę tam, gdzie nie wiemy powiedzieć nie wiemy w procesie i uczyć tego młodych ludzi na szczęście dla młodych ludzi tak tak tak piękna pojechała z 2 2 Akahoshi zachwycone żona jest wart 2 EU sobowtór Krzysztof Konarzewski Wszechnica Świętokrzyska bardzo dziękuję za życia rozwodzie, który w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA