REKLAMA

Jak polscy kierowcy zachowują się na drodze? O wynikach badań TNS rozmawiają Krzysztof Woźniak i Paweł Sulik

Post Factum
Data emisji:
2017-08-10 19:00
Audycja:
Czas trwania:
12:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum słuchamy Radia TOK FM na studia Krzysztof Woźniak znany słuchaczom słodko z programu skołowani i z programu zmotoryzowani wraz z TOK FM Witaj dobry wieczór na dziennik Gazeta prawna opisuje raport wykonany przez Kantar TNS dla, Ergo Hestia p t. codzienna jazda polskich kierowców obracać się z tego wyłania jest bliski przypuszczają niektórych pewnie jest racjonalny nie to mówiąc w największym skrócie bardziej dojmująco fatalne, ale pozwolę sobie rozpocząć Rozwiń » rozmowy na ten temat od 1 aspektu tego obrazu polskiego kierowcy, a mianowicie o 9 4 % zapytanych nie zgadza się ze stwierdzeniem, że można wypić prowadzi samochód w ale jednocześnie 1 4 respondentów twierdzi, że zdarzyło się zdarza się to zdarza się zdarza się zdarzać doprawdy zdarza się tak jak i inne łamanie przepisów zdarza się niektórym część po alkoholu do samochodu zdarza się niektórym się jeszcze na kacu tzw . po alkoholu zdarza się niektórym po prostu nie zabrać kluczyków w tym osobom, którym powinno się zabrać kluczyki, jeżeli widzimy, że ktoś chce wsiadać, a wiemy o tym, że spożywał alkohol i widzimy, że po prostu się chyba cię na boki, toteż nie widać gołym okiem, że jest pod wpływem alkoholu to po prostu zabrał kluczyki nie bawimy się ja polecam tego robić w 2 × tak zrobiła mi jestem z tego dumny no tak oczywiście też polecam postawa tego, że ktoś może zapytać jak to się ma do obowiązujących przepisów w NSR są przepisy są akcje policji czasami cykliczne takie głośne, o których media mówią w związku z dużym nasileniem ruchu na drogach jest patroli, więc i t d. tak dalej, a z drugiej strony mamy do czynienia z dziedziny fenomenem fenomenem, który mówi tak wiem, że to jest niebezpieczne nie powinien tego robić wiem, że to jest niedopuszczalne społecznie akceptowalny, a jednocześnie 1 4 respondentów mówi, że to robić może się uda, ale nie tak mówiąc serio ten obraz, który wyłania się z tych badań i z różnych tego typu właśnie badają to niejedyna badania na ten temat pokazuje, że kuleje my w 3 podstawowych aspektach bezpieczeństwa ruchu drogowego, które są znane od wielu wielu lat przebadane na różnych szczeblach jest to infrastruktura prawo jego egzekwowanie oraz edukacja w uproszczeniu ustawy z tego jakoś na podium, że jedno jest ważniejsza od drugiego one wszystkie są równie ważne i muszą iść dokładnie tak samo rozwijanej muszą dobrze działać, jeżeli któryś z tych elementów nie działa nie działa cały system, a działalność mówi się infrastruktura infrastruktura drogi rozbudowa dróg odpowiednio w zależności od tego jaka jest sieć dróg czy autostrady czy drogi ekspresowe czy drogi krajowe czy drogi samorządowe drogi miejskie lokum na bezpieczeństwo są oczywiście infrastruktura i dźgnęła nożem ktoś zapytać jaki, ponieważ mam talent Kamila historia słuchaczy słuchaczki wysłali mejle czy dzwonili w prosty sprawia, że w końcu wyremontowano i drogę i również podałem Super druga i wreszcie zaczęli już bardzo dawno zasługiwać Super droga można rozwinąć większą prędkość z jakim miejscu jej się z tym zgadza, jeśli więc że nie powinno się drogi, jeżeli w obszarze zabudowanym tak jak w Warszawie mamy olbrzymie jezdnie po o szerokości pas ruchu takie, jakie są na autostradach dopuszczalne czy n p. 3 i pół metra 1 pas ruchu i dodatkowo stawiamy ograniczeń 50 km / h to nie dość, że robimy za przeproszeniem głupków z kierowców ich oszukujemy w ten sposób w domu budujemy im szerokie jezdnie i ma jednocześnie śledzą 50 na godzinę po to jest dziwny obraz, więc ludzie po prostu nie będą się stosować do tych przepisów, jeżeli w obszarze zabudowanym na jezdni nie jest tylko jezdnia tak jak na autostradzie tylko tylko włącznie ruch samochodowy tylko dodatkowo stawiamy przejścia dla pieszych jest innego rodzaju infrastruktura obok gdzieś tam droga dla rowerów przebiega i przejazd dla rowerów to tutaj już się spotykają różne grupy interesów mówić o nieszczęście nikt tak naprawdę na takich jezdniach nie trzeba długo czekać, w czym jeśli patrzysz na te deklaracje badanych w badaniu tym rozmawiamy, których celem konkursu oraz budowlańcy mówiąc o dobrej infrastrukturze mam namyśli to, że w zależności od miejsca, w którym ona jest powinna być odpowiednio do tego miejsca dostosowane, jeżeli chcemy budować bezpieczne drogi w miastach nie możemy ich budować właśnie dla prędkości powyżej 50 km / h, ale wróćmy do badania, bo dla mnie to jest dla mnie niesamowite, że kilka punktów tutaj tworzy taki dym odmalowuje taki obraz kierowcy, który jeździ dużo jeździ niebezpiecznie jest przekonany o tym, że jego zachowanie na drodze jest absolutnie w porządku przekraczana prędkość jest świadom tego, że nie powinien przekraczać prędkości, a co jeszcze z tych kluczowych rzeczy, żebyśmy tak namalowali, a jest sprytny to jest chyba najbardziej istotne w tym w tym obrazie gry świetnie wie, gdzie go mogą złapać za jakie przewinienie w wykazie i to jest kolejny z aspektów, o których mówiłem prawo jego egzekwowanie, jeżeli mamy skonstruowany tak system, że wszystkie fotoradary czy też urządzenia automatyczne, które mamy na drogach musimy oznaczać i musimy dawać informacji kierowcom, że w tym momencie będzie albo fotoradar albo odcinkowy pomiar prędkości niż rok no takie są przepisy tak mamy sformułowane system przepisów kontroli ruchu drogowego Malezja ich racjonalna postawa tego czy tak czy Adidas czy racjonalne to by to było tłumaczenie takie, że kierowcy nie mogą być oszukiwani nie mogą być znienacka zaskakiwani masło maślane Trocha nie mogą być zaskakiwani przez to, że będzie fotoradar to była trwała batalia z czasów jeszcze ministra Nowaka, kiedy był ministrem odpowiedzialnym za za transport może pamiętać wielka, a kłótnie na temat fotoradarów w rodzinach więcej, że niby będą też z fotoradarów stacjonarnych i mobilnych samorządowych, że nie może być tak, że kierowcy nie mogą oni nie będą wiedzieć, gdzie te fotoradary są w nogach nowych jak można być sprytnym, kiedy każdy monitoring ma jest oznaczony i my wiemy o tym, mało tego wszystkie fotoradary, które funkcjonują w Polsce mają tolerancję 20 km / h, czyli n p . jeżeli jest dopuszczalna prędkość 90 km / h na godzinę na drodze krajowej zwykle Noto fotoradar zrobi zdjęcie dopiero gdy przekroczymy o 20 tę dopuszczalną prędkość w tym momencie nic to 1 0 godzin z Malty z PIT wynika z PET polega na tym jak rozumiem nie duża część zapytanych bez dna 1 0 to 9 nigdy nie dostał żadnego mandatu w eskorcie myślą są tak ja w ten sprytny sposób pomijam zakazy i takie korzystam z dróg, że nic złego z tego powodu nie spotkał mojej mamy dozwolone n p. w kraju używanie takich urządzeń jak Janosik, który informuje, że użytkownicy informują się o tym gdzie są patrole ludzie stoją patrole mamy dozwolone u używanie takich urządzeń jak CD Radia, przez które dokładnie tor w samo robią Polacy znów wyjeżdżamy za najbliższą naszą zachodnią granicę gdziekolwiek byśmy nie pojechać takie urządzenia są niedozwolone uznano n p . w tym zaczynamy od IT to to jest pewnego rodzaju racjonalne, ale niestety w Polsce jak pewnie się naraz rząd mówiąc, ale my w Polsce to co mówiłem przy okazji fotoradarów kierowcy nie może być informowany o tym, że dziś jest kontrola prędkości no to jaki sens ma ta kontrola prędkości w tym momencie, jeżeli każdy kierowca z kierowców będzie wiedzieć, w którym miejscu nastąpi kontrola prędkości czy też jakiś inny wykroczenie n p. przejedzenia czerwonym świetle, bo to też już mamy specjalne maszyny automatyczne no to jaki jest sens w ten stosunek do tego w jaki sposób prawo jest plan respektuje się prawo moim zdaniem jest ważną sprawą, ponieważ z 1 strony albo dymi tara dojmujące kara mogłaby to zmienić albo edukacja tylko, że większa część ludzi pytanych mówi miasto świetnie się orientuje, że ja dokonuję wykroczeń takie wiem tylko ja wiem jak to robić w ten sposób, że mi za to karani spotka to 2 aspekty egzekwowanie właśnie, czyli ta część, o których też mówiłem i kolejna sprawa edukację, owszem, wiemy, że jeżeli popełniamy jakieś wykroczenie na to no to popełnia jakieś wykroczenie tylko czy wiemy co to w popełnienie tego wykroczenia i jest niezgodna z przepisami czy może skutkować czy tylko o tym, że ewentualnie możemy dostać mandat czy n p. tym, że jak i bierzemy czym szybciej n p . po autostradzie 1 60 to pole naszego widzenia się zawęża w obszarze zabudowanym, jeżeli jedziemy w kat 80 to już pole naszego widzenia się zawęża i gorzej widzimy n p. pieszych, którzy dochodzą do przejścia dla pieszych czy wiemy to i to jest właśnie edukacja egzekwowanie Polska policja robi to bardzo źle chce się kontroluje prędkość bardzo źle i wiemy od dawna, że jest duży problem z naszymi miernikami prędkości, które nie są do końca odpowiednio dostosowane do warunków, jakie powinno odpowiadać naszej Iskry nie pokazują dokładnie, jaki samochód mierzą i już kilka było wyroków sądowych które, które brzmiały, że kierowca jest niewinny ze względu na to, że została jego prędkość zbadana nieodpowiednio nieodpowiedni sposób teraz będzie to zmiana policja policja będzie kupować nowy sprzęt jest miejmy nadzieję, że to, że to był ulegnie poprawie, ale nie jest to duży błąd, jeżeli coraz więcej kierowców wie, że przy jakimś urządzeniu to urządzenie mierzy źle prędkość to idzie do sądu sąd co robić na podstawie różnych różnych innych wyroków również uznaje po przebadaniu oczywiście indywidualne sprawy, że wykroczenia nie można było zarejestrować, a tym samym nie można było mnie ukarać kierowcy, ale kiedyś 0 bezpieczeństwie ruchu drogowego czy Trzebini zastanawiają się sytuacja, gdyż z ubiegłego tygodnia, kiedy na Śląsku w ciągu paru dni w zginęło 1 0 motocyklistów teraz kto kto miał być w nowoczesnym państwie występ pierwszym wieku, kto powinien czuć się za to odpowiedzialne życie tylko czy jakiś minister, który odpowiada za infrastrukturę czy szef policji czy lokalnie szef policji tam na Śląsku powinien wystąpić na konferencji po dziś słuchać zdarza się tak, gdy 1 0 osób nie żyje zaniedbaliśmy to właśnie infrastrukturę pomiar jakości edukacji te umorzenie czy może to być powinien być, by wystąpić n p. by projekty rządu czy jak pojawia się coś takiego co media ewidentnie podchwyciły, ponieważ w ubiegłym tygodniu wszyscy o tym, informowali, że tragiczne region kilka dni 1 0 osób nie żyje dziś wiemy jak bardzo wielu motocyklistów w jaki sposób ryzyko nie było żadnych nie było żadnego efektu w sensie wystąpienia osób, które mogłyby żyć tak jak kolejna rzecz to jest kolejna rzecz, że w Polsce nie mamy odpowiedniej tzw. instytucji wiodącej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego co prawda mamy krajową radę bezpieczeństwa ruchu drogowego, której przewodniczącym jest minister odpowiedzialny za transport czy w tym w obecnej kadencji Adamczyk minister Adamczyk zamiatanie krajowej rady, który z takim ciałem wykonawczym, ale o o jest bardziej doradczy opiniujący może zlecać utworzenie jej jakiś bazy wiedzy, ale jednak nie nie ma nie ma mocy egzekwowania tego wszystkiego nie ma instytucji, która by n p. powiedziała Słuchajcie samorządy mamy dla was jakąś kasę na przebudowę drogi damy wam tu kasę, ale w moście zrobić to tato tato to i to teraz zmieniły się kryteria przy wyznaczaniu dotacji właśnie na przebudowę dróg samorządowych wpisano tam element bezpieczeństwa ruchu drogowego i 8 miejmy nadzieję zmieni, ale nie ma odpowiedniej instytucji wiodącej, która by całościowo koordynowała całość działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego ta odpowiedzialność jest bardzo rozmyta na różnych ministrów na zarządców dróg krajowych samorządowych wojewódzkich i t d . i t d . powinna być 1 instytucja, która na poziomie centralnym i tym mniejszym samorządowym koło koordynuje właśnie działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego itd tych 3 podstawowych elementów infrastruktury prawa egzekwowania i edukacji mamy nową podstawę programową proszę sobie przeczytać w ich tyle w Zenicie tego wyraźnie widać Lenina książka była jednoznaczna Krzysztof Woźniak, który prowadził na zmotoryzowanych i skołowany, bo naszym gościom dziękuję za rozmowę dziękuję post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA