REKLAMA

Gdy nacjonalizm zaczął nienawidzić. O wyobrażeniach nowoczesnej polityki w dziewiętnastowiecznej Polsce opowiadał prof. Brian Porter-Szűcs

Światopodgląd
Data emisji:
2017-08-11 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a światu podgląd itp dziś Agnieszka Lichnerowicz 3 państwa gościem jest teraz prof. Brajan Porter studies Uniwersytetu Michigan dzień dobry panie profesorze czy dobry wyjeżdża pan tak niestety pojutrze już był pan tutaj na pomysł stypendium z takim pobycie naukowym zaraz ile tak to był rok akademicki, więc tu byłam o drzewo od czerwca zeszłego roku, więc terminu lub więcej niż rok to jest on specjalistą ekspertem od polskiej historii z polską historię miał się pan Rozwiń » zajmować tak do PE miało maleć dom zawsze mówił, że historia jest wszystko co się stało, a więc, jeżeli to się stało wczoraj to już historia stołecznych ograniczenia trzeba zajmować, bo siłą rzeczy trafił pan na bardzo taki gorący turbulencji okres w Polskiej historii, a przyjechał pan badać co on nie miał żadnych innych albo inne firmy na szczęście zajmuje się historią, a nowoczesną, a na i właśnie chciałam zacząć się badanie dna o nowym temacie dotyczącym stroje, a ekonomiczne, ale co jest dla mnie coś nowego prowadzącą sieć badanie siedzi w archiwach, ale na wydarzenie w tym roku dowód ten ciekawy, a więc FR zasady, dlaczego zaczął się pan naukowo zajmować historią Polski znów jest trudne pytanie, bo mówią szczerze jak po Uniwersytecie jak skończą Uniwersytet rannych to do 8 10 05 . roku i po osiemdziesiątym szóstym roku i chciał podróżować w oświacie nie miał pieniędzy był biednym studentem z rodziny Robotniczej i nie miał pieniędzy i szukałem jakaś okazja jak ja, kto chciałby ufundować taki podróż i sprawią wtedy w a, abym Fulbrighta na jakie oferty mieli i cena jest taka jest książeczka, gdzie opisują, a wszystkie kraje, gdzie jest Fulbrighta i tyle aplikacji są i wiele pozycji są i sprawią, w którym kraju wtedy nic więcej reaktywuje miałoby mu najlepszy hip-hop w ich właśnie no więc, że najwięcej na inne większe szanse na większe szanse nie chciał zdobywa się 10 06. ma on właśnie co było nie najlepsze czasy dla polskiej ramy, ale dla młodego studentach suitę Amerykanina wtedy nocą do Gdyni dobry czas na decyzję o jaki jest także wspomnienie pana przybysze z osiemdziesiątego szóstego roku dwudziestoparolatków, a ja no właśnie tomu to utrudnia to by o dobru i trudne czasy były przygnębiające taki ochrzan DOI na dach na początku trzeba przyznać, że dla Amerykanina mieszkań w Polsce teraz bała bardzo mało było pamiętam, że ambasador amerykańskim nam, a organizował imprezy dla nas, a na dzień dziękczynienie i każdy Amerykanin mieszkający w Warszawie dostał zaproszenie rządu wyraźnie sobie, że dzisiaj te bowiem w Niedowie obrzydzenie, a my i mieliśmy nawet dostęp do ambasady na po to tam dom tam sklep w ambasadzie, gdzie można było kupić papier toaletowy i inne Chin, że raczej niedostępni sta starał się bardzo starał się nie skorzystać z tego, bo chcą żyć jak Polak, ale jedno od czasu do czasu, gdy wspomniałam przed jedno ale, więc byłam w stanach biednym studentem, a tutaj nagle z moimi idolami choć, by nie bardzo dużo, ale trochę a gdy nagle bogaty to dziwne dziwne odczucie, iż ich w tym sensie jedno 20 zlotych ale, ale też jemu pamiętam, że w końcu tego roku bardzo chciałem wrócić do Stanów, bo tutaj wszystko szary wszy katar prawie wszyscy byli na ja pamiętam, że czuł się jak wszyscy byli beznadziejni, by beznadziei, a nią wyjątkową zdobyło po karnawale Solidarności postanie wojennym na 3 10 10 . jeszcze nie było no właśnie ich już wiemy, że dużo się, że dużo działo wtedy, ale nie widzieliśmy tego i ja z takiej na powierzchni wszystko nic się jedzie i ich tak trudno było wyobrazić, jaka jest wyjście z tego w tej sytuacji i wszystko szalę wszystko na smutny, a on do przed upadkiem, a ME i to jest co jest ciekawe bo, bo jak wrócę teraz za parę dni dało do Stanów teraz nie chce wrócić niech teraz teraz czujesz się, że tutaj dzieje się lepiej, ale nawet biorąc pod uwagę wszystko co się dzieje teraz standard i czuł na amen w tych kwestiach lat widziałem jak Polska idzie do góry, a tam szczególnie nasza wina, ale nie tylko cały kraj ma i miało w stanach ma my mieliśmy trudne po dziesięcioleciach od tego czasu i aż ono okres ten z ulgi finansowe, które w Polskę uderzy jednak w niniejszym mniejszym szokiem był u nas to był wielki wielki szok i do tego nawet z nawet od lat osiemdziesiątych wszystko mu Diaz w tym samym miejscu Stanek nie było dużo wzrostu wysłali zmniejszy gen właśnie ten stan ich bardzo ucierpiał w wyniku dając do sterylizacji czy jak to jest globalizacja miała w diewięćdziesięciu lat przydatna nie wiem jak to się określić ale, a na pewno w myśl gender miasto Detroit jest jak brak PIT PIT powinien powoli, bo po wojnie, a jeżeli są są całe dzielnice tam, którzy wykonają tak jak Warszawę po wojnie jest straszny i diament i tutaj widzę, że z po każdym każdy krok jest coś jest nowy budynek jest coś co się dzieje i ja, więc ja widziałem w czasie mojej w czasie mojego życia ja widziałam jak w rzeczy tutaj stało się lepsze i życie u mnie w domu stał się głos się i może teraz z kim są w tym samym miejscu bym powiedziała królowa w mieście niemal każdy się bardzo ciekawa taka indywidualna perspektywą do pana prof. Uniwersytetu Michigan jest sam Detroit, a niedaleko różańca to jest jak i w Mątwach to nie jest Przedmieścia, ale te mniej więcej tak młodym ludziom się z takim symbolem upadku Tychy w niektórych amerykańskich miast w wyniku przemian spowodowanych przez globalizację przemysł w dużej mierze, który był fundamentem no zaczął zwijać miejsca pracy w MDM do centrum miasta zderzyli się sprowadzać ubożsi też wielu rzeczy się z kolorem skóry wiązał się z napięciami rasowymi, a nie nie tak, korzystając z okazji zabudowana nie ma takiego przecież to miasto zaczyna ogrzewać do takich były takie czytamy w Barbarze, że winnica nad Świną off od ja właśnie w dziewięćdziesiątym czwartym, a przeprowadziłam na się do dołu dało to mysi gen IOD tego czasu co parę lat, a piszą szczerze, że teraz miasto się odżywia, ale nie wiem, bo do tej pory nie udało się, więc nie wiem ja chciałbym wierzyć, że coś teraz się dzieje a, ale problemy tam są tak ogromne nawet nie można zbudować, bo środowisko jak jest tak zniszczone, że trzeba najpier w zniszczyć budynki, których teraz są te stare fabryki TR w tedy krzyż w ziemię to jest trucizna tam, a dopiero wtedy można coś, by zbudować, więc tak trud tak tak trudno wiązać się na 5 lat dla nastolatka, by ta korupcja, a wcześniej również MRI mieszkając doznaliśmy kilka razu na antenie tutaj w radiu w studiu Radia TOK FM nie jest pan zwolennikiem Donalda trampa mieszkający właśnie w takim mieście upadłym mimo wszystko było dla pana szokiem to zwycięstwo Frampol dobre osiągi oczywiście że, żeby szokiem tylko z tego powodu że, że wszyscy powiedzieli przed przed tym, że nie ma szans na palenie, a fakt, że jest dużo niezadowolenie to jest dla mnie to nie jest dla mnie szokiem, a że żadnych roszad w, a my w tym właśnie w i to, że tyle rasizmu jest w stanach to też wiedziałem, że aż tyle, a Żydzi, którzy jak ktoś, który jest otwarty, a nacjonalistyczny otwarcie, a tam są graniczne, że ktoś takiego mógłby wygrać ja ja chciałbym chciałem wierzyć, że u nas w stanach tak coś takiego jest niemożliwy, ale już nie mogę w tym 5 czy prof. Brian Porter soczyste państwa gościem informacja o nich porozmawiamy już o polskim nacjonalizmie o tym, gdyż, dlaczego nacjonalizmu w Polsce zaczął nienawidzić, czyli o wyobrażeniach nowoczesnej polityki dziewiętnastowiecznej Polsce o tym, napisał pan doktorat potem książka Jonas nie z opóźnieniem już jakiś czas temu została w Polsce wydana wrócimy po informacji Agnieszka Lichnerowicz o państwo gościem jest cały czas prof. Brian Porter-Szűcs z uniwersytetu Michigan dzień dobry jeszcze raz mówi pani prof. Jean dużo ostatnio trochę po Polsce sezon wakacyjny i byłam w Krasnogrudzie w, gdzie w dworku Miłosza Fundacja Pogranicze stworzyła takie zwykłe miejsce i dziś księgarni trafiłam na książkę prof. Porter psucia był nacjonalizm zaczął nienawidzić w dużej mierze to książka jest o tym jak to się stało, że dziewiętnastowieczny Polski nacjonalizm rozumiane szeroko tak po amerykańsku, czyli niemal każdej w tym znaczeniu negatywnym, ale również tym znaczeniu pozytywnym takim patriotycznym, a więc się stało, że ten dziewiętnastowieczny Polski nacjonalizm, który był taki otwartym emancypacyjne i rewolucyjny w rozumieniu w sumie anty władzy i aranżera i czynności za naszą waszą wolność my one oczywiście różne też że, jakbym w twarze, ale ogólnie taki był dentystą, że już w na początku dwudziestego wieku w pierwszej połowie dwudziestego wieku w dwudziestoleciu międzywojennym i przede wszystkim tą brzydką ksenofobiczną, a nawet antysemicką twarz, więc może zaczniemy od tej opowieści, bo jest trochę inna opowieść profesora o nacjonalizmie dziewiętnastowiecznym polskim patriotyzmie dziewiętnastowiecznym niż ta, którą my dostajemy kanonicznie w szkole potem głównie trenowałem bez Mickiewicza boski takim syjonistyczny FF, które doły Polska musisz się wyzwolić i dla zbawienia nie tylko siebie, ale świata od tak ja pamiętam, że kiedy po raz pierwszy spotkałem się, że GPS i biologią i narodowej demokracji dziwiłem się, bo słyszałem zawsze, że no, a Polski nacjonalizm to jest patriotyzm to jest bardzo nawet postępowe rewolucje nie na pewno, a i wyzwolenie hasło wyzwolenie zanoszą naszą wolność wszystko to, a nikt zdaje się, by krzyż jest mieć nic wspólnego z, ale z nienawiścią dla mnie to był dziwny jak to się stało jak to jest możliwe, że ruch, a Narodowy demokracji może być jak i jakikolwiek związany z tym wcześniejszym z Mickiewiczem k jak się czyta Mickiewicz to tu wszystko tam jest o otwartą aż o otwartości i o i o wyzwolenie wszystkich narodów Adam całego świata to jest światowy, a bardzo się nawet światowe, a więc zacząłem czytać na obcych, a tych autorów są w końcu dziewiętnastego wieku, że państwo wykopem w latach czterdziestych pięćdziesiątych dziewiętnastego stulecia walka w imię narodu była także walką o uniwersalizm styczne i abstrakcyjne ideały wolności sprawiedliwości oraz wyroku z 1 900 w walkach w imię narodu stała się walką przeciwko konkretnym wrogom, a dla osiągnięcia zwycięstwa trzeba było zbudować w nim ideologiczną i kulturową jedność tak jak kiedyś to była walka za wolność wszystkich awans dała się walka przeciwko bardzo wielu i co się stało między tym mniej Mitta Romneya abi abi coś takiego było możliwe i ja muszę przyznać, że to jest to jest stara książka Juliusza to na angielskojęzyczną wersję, a było wydana już 17 lat temu teraz chyba byłbym troszeczkę bardziej krytyczni wobec tych pierwszych ruchów patriotycznych oraz z początku dziewiętnastego wieku już wiemy że, że te hasła za wolność naszą baśń o troszeczkę wściekł i był jeszcze jak ja chcę wierzyć, że były szczere te hasła, ale ma nie wierzył, pisząc o 40 młodych mam, że wyzwolenie Polski staje się kwestią honoru dla wszystkich Demokratów euro no tak i nic więc była taka retoryka, a my wiemy, że były konflikty konflikty, a na czele, a narodowościowe tu w Polsce na ziemi, a więc to co wiem że, że ta zmiana, który opisuje w tej książce może nie jest Ależ tak tak ogromne jak jak jezioro oraz jak realia, ale nowe to jest ważne, że retoryka nawet sam sama retoryka się zmieniło są różne przeciętnie, ale najważniejsze jest to, że nam, że taki miał kogoś, a sposób myślenie naukową wtrąciła do dołu, a myśleniu politycznym w Polsce, a i w Europie, bo opór nie tylko w Polsce naukę zepsuła wszystko chyba, ale także rozwinąć MF Mickiewicz to była wizja religijna i pobiec mnie nie nikt nie tyle chrześcijańska, bo bardziej on wejść w latach boomu neon to znów wyraźnie aha umorzenie chrześcijańskiej nawet o 1 potępiony przez pana papieża mistyczna to możemy powiedzieć, że równolegle w sam pan pisze, że po 1 800 trzydziestym roku pojęcie narodu w coraz większym stopniu stawały się własnością lewicy no tak Tybetu i była lewicowa tedy z powodu tego że, a wszystkie, a wrogiem, a Polski były konserwatywne imperia i w PRL i Emperia cały etat Terry Gilliam w Moskwie w Rzymie o tym, zapomniano, ale papieże byłej dosyć mocno przecież w 2 powstał ruch ma Polski ich poniżają tchórzliwy się Hyundai i odjechał, a więc i o bardzo łatwo jest nam myśleć, że ruchy narodowe wyzwala świat, jeżeli naród nie ma definicji, jeżeli jest w opisanej w poezji co to jest naród takie pytanie dla Mickiewicza to był bez sensu, bo wiem co to jest nasz naród jest narodem grabiami co to jest gmina nie tylko poezja, ale nawet w literaturze politycznym, a z początku dziewiętnastego wieku jest opisanie takiej mgły listy i takiej Bell jest bez konkretów i to można było zrobić, bo ruch Narodowy był dosyć ograniczone, a to bardzo mało ludzi był związany, a z zerowym prosto od tzw. elit albo nie mówimy o Chłopach, ale właśnie początek dwudziestego wieku to jest uosobienie polityki w Polsce rewolucja 19 05 no dobra Clive taką ich symboliczny uosobienie właśnie polityka grozi nawet przed tym jak, a ruch Narodowy stał się naprawdę masowanie ta retoryka narodowa stała się taki demokratyczna to inaczej to ten moment właśnie uma stawiania się w LM idei ani, jakby narodowej chorej Demokratycznej, jaką właśnie wpłynął na tę rozrywkę no bo władza w Wenecji otrzymał wtedy trzeba było myśleć dobrze, kto jest w narodzie, bo jeżeli naród będzie demokratyczny to znaczy, że ludzie nie tylko lud ten kulisty formularz lód, ale ludzie konkretni ludzie będą, a członkami, a u danego narodu i trzeba opisywać, kto to będzie, a ci to będzie językową, a od znaczony krzyczał będzie nie wiem czy wszyscy, którzy mieszkają w danym terenie takich Stanach Zjednoczonych to było w każdym razie z Narodowego tak tak i są różne definicje były spory o tym i wszystkie działa w Chinach, a narodowe i naprawić i na lewicy starali się zdefiniować co to jest naród i nagle okazuje się, że Trigon narodów nie ma, bo właśnie chłopy byli bardzo bardzo mu dłużny różnie związany z ruchem Narodowym nawet na nawet przy końcu dziewiętnastego wieku jeszcze i ja robotnicy, by w ogóle aż do dwudziestego wieku było bardzo słabą, a Adam związani z narodowością, więc są 2 opcję tak możemy powiedzieć no dobrze to jeszcze nie są na ME narodowe jeszcze nie są patriotycznie, bo nie dość nijak nie wiedzą, że są Polakami i nie możemy im uczyć i ich i procesy historyczne będą tworzyć szczenięta tak taką narodowość dziwić ludziom się wykazać pełną cierpliwością cierpliwość i nadzieje i gmin, tym bardziej wiara w przeszłości wiara w historię wiara w tym że, że historia działa tak i tak i tak historia stworzy narody im nie wszyscy mogli wierzyć w tym, iż rząd i zdają się, że przy jej przy końcu dziewiętnastego wieku mało, kto mógł już bierze w tym i tu jest ta nauka bo, a nauka historyczna wtedy, gdy już zaczęli krytykować wszystkie te narracji na krytej i tej ogromnej narrację o tym jak historia działa i tym bardziej się, że działacze polityczni mogli iść, a na wsi, a szczególnie w domu, a do fabrykach, a w mieście i zobaczyć dokładnie co myślą i co czują na sam chłopi i robotnicy i wcale nie było tak jak on nie wie o braciach i nie umiem nie możemy, a uczcić im jak być narodem albo już możemy zrezygnować z tego wszystkiego, a i inni słuchać robotnikom i właśnie moim zdaje się, że a, że ruch socjalistyczny właśnie w 2 wybiera taką drogę i jasna, bo książkę, a napisany przez rektora dla marca, ale o tym co się stało, a w rewolucji piątego roku, a i właśnie o tym jest mowa że, że nam, że działacze są stylistycznie, a przy tym mało było takich biolog k, a ich rozmowa między robotnikami i działacza mamy to domaga, a dużo cierpliwości, bo wiadomo, że wizja świata, a który jest opisana na udziały w różny książka teoretycznie nie będzie zarabiał 2 dni, a my, a wkrótce może to być bardzo długi czas to jest 1 opcja, ale to domagać cierpliwość ma kto ma tyle cierpliwości i in akcję była to jest to, że no dobrze, jeżeli naród nie jest tak jak chcemy stworzymy nasz naród i to jest WIBOR i Lenina na lewicy docentem ten pan oczywiście nie naród tworzą te nie naród to jest klasa, ale to już nie ma i to był on tworzy ludach otworzyli świata w, a siłą pod swoje wyobrażenia kroi wymusza nazwę i nie trzeba czekać, bo nie możemy stworzyć to co chcemy tam i prawica to jest ta cały czas Brooklyn nacjonalistycznej teraz w Polskim spięcie tego słowa nacjonalizm Roman Dmowski w te często powtarzał, że wiemy, że naród nie jest tak jak chcemy, tak więc za nie będziemy stworzy naród musi być jak wojsko i musi walczyć z innymi narodami, bo taka jest taki jest świat, że nie ma nie ma nadziei na przyszłość, bo przecież przyszłość będzie tak jak w przeszłość i teraźniejszość to niema z pełnym etacie nie ma historii jest tylko ciągłość i czas ciągłość jest Warta walka między narodami i a jeżeli żyjemy w takim świecie to nie możemy czekać musimy stworzyć naród tak jak potrzebujemy tak jak naród potrzebuje też na końcowy to panie profesorze ale, toteż był taki moment w ogóle w historii Europy, kiedy po ideologii tak silne z 1 strony komunistyczna, a z drugiej strony te wszystkie nacjonalistyczne faszystowskie no uzyskały wpływ bardzo wielu krajach europejskich, więc w, jaki sposób to nie jest unikalna opowieść o scalenie akcji analiza scalenie myślę, że nam, że Polski przykład w tym, a w tym sensie jest tam jest bardzo dobrym przykładem bardzo dobrze je śledzić historię tego ruchu, a w Polsce i po drugie, Anny jest dobre przykłady, bo wiemy że, a koniec tej po tej historii czoło to nie jest Hitler to jest ruch Narodowy, który w jestem bardzo mocną rasistowski i autorytarny, ale ale, ale nie jest tak mocno związany z międzynarodowym ruchem faszystowskim, że myślę, że warto coś tam zbadać prof. Brian Porter SOS Uniwersytetu Michigan państwo gościom bardzo dziękuję panie profesorze, dlaczego nie rozmawialiśmy o jego książce, gdy nacjonalizm zaczął niemal widzieć szyld, a światu podgląd itp dziś Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA