REKLAMA

Warszemuzik, czyli żydowska muzyka na warszawskich podwórkach. Anna S. Dębowska rozmawia z Anną Karpowicz

Studio Plac
Data emisji:
2017-08-11 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio plac i Anna Dębowska i dobry Hitman gościem dzisiaj jest Anna Karpowicz flecistka i organizatorka wielu fajnych projektów muzycznych w Warszawie i właśnie rozpoczęły się kolejny przez nią organizowane projekt o intrygującej nazwie Warszawy muzyk Warsza muzyk co to właściwie, skąd ta nazwa Warsza muzyk Glenn to zbitka 2 słów mówi też jedno z nich Warszawę to po prostu nazwa miasta Warszawy, a muzyk to oczywiście muzyka, a więc koncerty po takiej silnej konotacji, Rozwiń » ale żydowskiej i mają na celu przypomnienie tej Warszawy żydowskiej, której już nie ma no tak długo może wprowadzać byłam wczoraj wczoraj, czyli w niedzielę to się zaczęło w sobotę tak sam koniec lipca konwencja wybrałam się w niedzielę, kiedy koncert odbywał się w pięknej secesyjnej kamienicy na Wolin właściwie wszystkie koncerty taki jest założenie odbywają się na dna Wołgi w okolicach ulicy żelaznej, czyli jakby, zahaczając o dawną dzielnicę żydowską i getto warszawskie Anny w państwo pewni znając Tomka inicjowana jest niezwykle ozdobna, a w środku są 2 podwórka i właśnie taka typowa warszawska studnia to podwórko studnia w siedmio kondygnacyjny na bardzo wysoka i tam właśnie Marek Bracha pianista i Ania Karpowicz flecistka wykonali wybrane utwory kompozytorów polskich pokaz pochodzenia żydowskiego Mieczysława Weinberga Władysława Szpilmana i ich Aleksandra Tansmana, skąd taki wybór, ale przede wszystkim nie bardzo interesuje nas, zanim przejdziemy do kwestii muzycznych im to właśnie dobór tych kamienic, bo to ma duże znaczenie grać tak jak taka podwórkowa warszawska kapela, której ludzie przed wojną rzucali w parę groszy z Tomkiem chcą szukać swojej chorej jedni rzuca akurat poznałem PIT, ale wybór był prosty na terenie tzw. bliskiej woli, czyli okolicach rejonu getta Warszawskiego jest bardzo niewiele przedwojennych kamienic takich ustaleń psów, więc ten wybór był ich już z gruntu dosyć niewielki, a wśród nich staraliśmy się wybrać takie kamienice, które albo mają jakąś mocną muzyczną historię albo są jakoś związany tak jak wczorajsze kamica chłodna 2 0 bezpośrednio z historią getta, dlatego że ta kamienica właściwie stykała się z kładką łączącą małe i duże getto i też takim czynnikiem dodatkowym oczywiście były warunki akustyczne, bo poza tym, że chcemy, żeby te koncerty w nicość pokazywały i o czym się mówiły i były osadzone jakoś mocno w takim kontekście historycznym jednak to zależy nam to, żeby jakoś brzmiały i żeby mimo tego, że są koncertami plenerowymi to, żeby jakikolwiek odbioru w ogóle tej muzyki kameralnej był możliwy mniej wczoraj była bardzo dobra akustyka i w każdym razie rozumiem, że chodzi o przypomnienie tego, że Warszawa była miastem po części żydowskim wiadomo, że 10 % ludności Polski przed wojną to właśnie byli Żydzi, że w Warszawie była największa w Europie diaspora największa największe skupisko Żydów i to była druga drugie miejsce na świecie po Nowym Jorku, gdzie właśnie było najwięcej mieszkańców pochodzenia żydowskiego, a więc się nie Łódź nie Kraków Wrocław tylko właśnie Warszawa była taką stolicą polskiego żydostwa i nic tak naprawdę z tego nie zostało, więc rozumiem że, choć troszkę o przypomnienie tego, że w tej działało wielu artystów też, gdy chodziło nam też o przypomnienie w takiej formie radykalnej dosyć społecznie wiadomo, że jest mnóstwo instytucji kultury, które regularnie pracują nad tym, żeby pamięć o Żydach polskich trwała i żeby te historie przybliżać ludziom jednak zawsze to jest także te kontakty tak jest instytucję analizowanie między odbiorcą artystami to są zawsze kontakt dla chętnych prawda, a tutaj jeśli chodzi o projekt Warszawa z lig to jego radykalizm polega na tym, że gramy dla zainteresowanych dla niezainteresowanych, czyli dla tych, którzy wiedzą, gdzie mieszkają i dla tych, którzy nie wiedzą albo nie chcą wiedzieć albo w ogóle nawet są dosyć wrogo nastawieni zderzyły się tak, że ktoś w drogowe wrogo nastawionych bomba z muzyków i wyspie Nina ich takich, które tak to znaczy wrogo nastawieni może nie na takim gruncie może akurat gramy muzykę żydowską, ale że on zawłaszczony czyjąś przestrzeń na podwórko przecież jest czegoś tam panna z Serbii to jest jego podwórko weszli wczoraj psy się strasznie Ross Hutchins i uciekł autem za takie rzeczy to jest takie trochę happeningowy weksli właściwie stan rzeczy, których jesteście w stanie przewidzieć tak bardzo staram się zaopiekować te sytuacje przed rozpoczęciem grania co znaczy właśnie rozpoznać teren musi też powiedzieć, że z drugiej strony mamy mnóstwo bardzo pozytywnych reakcji tak i ich jednak ludzie przychodzą na te koncerty i administracja też wspaniale z nami współpracują, z czym dzielnica Wola ta dzielnica Wola, która się porwała też na to szaleństwo, żeby nam zaufać i dotuje termin ten projekt więc, żeby tutaj nie za nie zburzyło nam się proporcje w tym w ogóle ten ten projekt daje bardzo dużo satysfakcji takich pozytywnych emocji i wzruszeń no ale jesteś ten margines właśnie tych niezainteresowanych w drużynie są melomanami niektórzy po prostu n p. wolą smażyć kotlety wtedy wcale nie chcą słuchać wyniki 1 8 lekarz film, ale ja naprawdę poczułam się taka trochę przeniesiona, jakby wehikułem czasu w przeszłości było rzeczywiście na Warszawę z miastem nowoczesnym tak, gdzie jest głównie powojenna zabudowa tutaj nagle taka ambient otoczenie starej przedwojennej kamienicy wreszcie taki z początku dwudziestego wieku jak przypomniał się w piśmie lektury trwonienia unisławskiej ich w no może nie Prusa, ale w każdym razie jakiś taki właśnie taki warszawski, który na Tyrmand powiedz my i notował bardzo ciekawe i do tego właśnie muzyka może teraz jeszcze się powiedzmy nowa tutaj tak w warszawskim kompozytorem jest bez wątpienia Mieczysław Weinberg wyszedł od niego wyższa ten projekt to właściwie od jego domu, który odwiedziłam w Ts kamienica przy ulicy żelaznej 6 6 i jest to pustostan zabity dechami opatrzone tabliczkami zagrożenie budowlane można tylko wyobrażać, jaka piękna była to kiedyś kamienica prawdopodobnie są tam jakieś sprawy nie wiem, choć już własnościowe tak PiS ze względu NATO ta kamienica popada w ruinę i przypuszczam, że za 10 zapewnił, że po prostu nie będzie, bo wszystko się zawali albo trzeba będzie rozebrać natomiast na razie jeszcze stoi tam i tak el zdało mi się, że to, że byłoby strasznie ważne, żeby pokazać ten skład, jaki Żydzi mają w polską kulturę zupełnie nie, planując z tego wyszło nam tyle mazurków w programie i już nie planowaliśmy tego tak jakby wyszło też w toku naszych przygotowań tak samo jeśli chodzi o 1 2 miniatur Weinberga ów i latami z pięknych melodii klezmerskich, ale ile tam jest też wspaniałych takich melodii ludowych zapożyczonych z z muzyki polskiej ludowej z tym polskim idiomem i to mi się wydarzy cały ten brak też pokazuje tak w warstwie muzycznej, jakim błędem jest rasizm, choć mamy tu idzie SIO jakiś Szostakowicza w ski takie radzieckie brzmienia i i rosyjskiej i żydowskiej i naprawdę segregowanie prawda to to, czego doświadczyli ci ludzie wszyscy ci kompozytorzy prawda czy tata, czego doświadczyli przez przez, jaką traumę z żalem Władysław Szpilman, a zwłaszcza Władysław Szpilman tak naprawdę, przygotowując ten program jakoś ciągle nas to bardzo dotyka i zatrząsł także oni będą musieli się rozproszyć n p. Mieczysław Weinberg, który w, którym był warszawiakiem z młodości, kiedy wybuchła wojna druga wojna światowa uciekł na wschód tak tak po prostu się złożyło uciekał na wschód najpierw był w Mińsku potem dzięki Szostakowicza i trafił do Moskwy jego rodziny z listy zginęła w Holokauście inne z kolei Aleksander Tansman niższy łodzianin wcześniej wyjechał jeszcze w latach dwudziestych po prostu był dla mnie wielki talent muzyczny im postanowił go wykorzystać w Paryżu, a później w stanach Zjednoczonych no bo też musiał uciekać przed hitlerowcami Władysław Szpilman nową postać najbardziej tragiczna to dlatego rząd przeżył okupację hitlerowską i Holokaust w Warszawie i 2 powstania tak 2 powstania i rzeczą wstrząsająca jest właśnie są te 2 utwory które, które gram Marek Bracha wspólną na tych koncertach waszych na tym, że to jest właśnie wspomniany Mazurek bardzo chopinowskich charakterze witać słychać, że bardzo inspirowany muzyką Chopina i fragment szybko Concertino na taki solowy fragment fortepianu dzielnie towarzyszy orkiestra i oba utwory pochodzą z roku 19 4 0, czyli Szpilman już po wkroczeniu Niemców już chyba wtedy getto powstało i my w takich warunkach on pisał muzykę niezwykle radosną taką Gershwina w skali właśnie chopinowską w w momencie, kiedy Chopina nie można już było wykonywać myślę, że coś trzeba tak odczytywać nas uderza ten czas żyjący charakter, bo nam się Jazz kojarzy z rozrywką z jakąś taką sytuację kawiarniana luźną i t d. natomiast trzeba też pamiętać o tym, o tym żeśmy sobie rozmawiali z Markiem, że co puszczano żołnierzom niemieckim, kiedy chce chciano zagłuszyć ich komunikację puszczonym Gershwina prawda czy muzyka amerykańska to była ta muzyka aliantów to była muzyka wolnego świata więc, iż w momencie, kiedy Szpilman pisze w getcie de Concert kino myje odbieramy właśnie jako takie można być luźne rzeczy lekkie na to, bo muzyka oporu to właśnie muzyka wolnego świata dla niego proszek czy jest taki klucz nawet do ja przynajmniej raz byłem w LM, a powiedz Nowak, który odbył się 2 2 koncerty na razie pod koniec lipca i kiedy wznowi, gdzie gramy 3 weekendy pierwszy już z fanami dzięki Bogu pogoda dopisała, bo to jest jeszcze 1 wektor tutaj jeszcze 1 czynnik, który w inny bardzo duża o bardzo wielu aspektach realizacji tego lokalu decyduje sztab mogłoby być kiepsko wtedy gramy w bramach na szczęście te kamienice zamknięte mają zazwyczaj takie długie przejście i wtedy można się schronić w bramie, ale wiadomo, że pod względem, jakby okoliczności tej prezentacji artystycznej jako w końcu jest koncert no to deszcz niestety bardzo dużo tutaj psuje, ale mamy nadzieję, że będzie źle ubrana jeśli jeszcze 2 weekendy 20 06 . 2 7 sierpnia, a gramy na chłodnej 20 w oficynie przy, jakby w tym drugim w drugim podwórku w głębi oraz przy Miedzianej z 1 6 i 09 10. września już tak sobie mówią, że jest taki finał kamienica przy ulicy Pańskiej 100 niesamowite architektura wysoka też taka zamknięta przepięknie brzmiąca kamienica chyba najmocniej zniszczona tam zostaliśmy wpuszczeni, ale nawet się dziwię, że zostaliśmy wpuszczeni bez bardzo kiepskim stanie w UE i gramy posunie się zamieszkana częściowo z tego co, więc czasu wyprowadzanie już takim ostatnim landzie wyburzono Niedzielana niewiadomych, ale na każdą żadni koncerty po sąsiedzku od Weinberga, ponieważ uwalnia Berga w domu, gdzie najbardziej chcielibyśmy zagrać zagrać nie możemy się ze względów bezpieczeństwa po prostu jest zagrożenie budowlane to nawet na godzinę nie można tam nikogo wpuścić oczywiście jeśli chodzi o tę odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczestników natomiast po sąsiedzku żelazna 6 4 też przepiękna przedwojenna kamienica i tam będzie ostatni koncert, więc jest jest też okazja, żeby poznać się jakiś fragment zapomniane fragmenty Warszawy tak naprawdę i posłuchać naprawdę świetnej muzyki dla mnie Wijas z małą część Mazurek Szpilmana i Concertino, ale dla mnie odkryciem go 30 lipca, kiedy byłam na koncercie było to 12 natury na flet fortepian z roku 19 4 5, kiedy Warszawa niestety już leżała w gruzach, a Weinberg skomponował ten utwór w związku Radzieckim, który stał się jego drugą ojczyzną bardzo dziękuje rozmawiałyśmy rozmawiałam z 3 Anną Karpowicz flecistka mu kuratorką projektu w Warsie muzyk, który realizuje ona z pianistą Markiem rachunki zapraszamy dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA