REKLAMA

W co wierzymy jako społeczeństwo? Ufamy nauce czy się jej boimy? (powtórka)

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-08-14 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Białas to kre w zaprasza Karolina Głowacka zaczniemy drodzy państwo od takiej oto kwestii postęp technologii czy może powrót do natury nauka czy też tradycja ludowa mądrość co wierzymy jako społeczeństwo czy nauce uchwalamy czy się jej boimy jest z nami studiów w Poznaniu dr hab. Andrzej Wojciech Nowak z Instytutu filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza dzień dobry dzień dobry pan dr Andrzej Wojciech Nowak razem z Krzysztofem Maliszewskim Michałem Wróblewskim opublikowali Rozwiń » taką książkę czyje lęki, czyja nauka struktury, więc wobec kontrowersji naukową społecznych bardzo państwu nic polecam Nate pierwsze zasadnicze pytanie czy nauce naukowcom się na świecie ufa FS ICT jest mocno postawione pytanie, ale od razu można nie odpowiedzi, bo jak wskazywały badania, które teraz nie przytoczę dokładnego źródła, ale jest w książce to tych próbek sauna odpowiedź, bo najbardziej wierzą w pytanie czy nauka pomoże w twoim życiu mieszkańcy jagodna badania wśród uczniów to uczynić z Ugandy miał najwyższy stopień wiary w to, że nauka i bycie naukowcem przywiązanie swoich nadziei nauką zmienia życie na lepsze, a najniższy wynik mieli chłopcy z Holandii i to dość mocno się rozkładało, że te kraje pierwszego świata rozwinięte miały silny sceptycyzm wobec nauki postępu, mimo że są największymi beneficjentami tak na jej najwięcej korzystają ze świata, który zmieni się dzięki nauce i postępowi, a kraje jedno kiedyś się mówiło rozwijający się wykazują wciąż ten silny impuls, który naukowo to nam się też widać w oficjalnych politykach rządowych na świat w Indiach tak, gdzie jest silny nacisk na popularyzację nauki, tak więc to jest tak, by od razu taki pierwszy od obrazek, który pokazuje, że rząd posiada pytanie nie jest taka oczywista tek, ale i tak interpretował to szalenie ciekawe czy znajdą się może wiązać z takimi nakładanie się kilku procesów tak nakładają się kilku procesów to trzeba zrobić taki dłuższą oni aż tak bardzo długą dygresję historyczną że, gdy mamy świat przed naukowy tak takich, które właściwie się nie istnieje tak nie ma nie można czcić je rozwiązywać żadnego z problemów życiowych nie odwołuje się do nauki techniki tak to nawet ci, którzy twierdzą, że tak nie jest to po to, i tak nie wiem co piszą to, używając komputera n p . więc to, kto to jest to jest jakby ten ten przykład, kiedy wyobrażamy świat przed nauką tak to nasz świat życia nasze codzienne praktyki to jak sobie układamy życie, żeby się czuć bezpiecznie tak czuć bezpiecznie oznacza, że świat jest bezpieczny to są, jakby 2 różne rzeczy robiliśmy to często przy pomocy takich tradycyjnych klocków właśnie się mitologicznych religijnych tradycyjnych o siebie, żeby oswoić świat, choć czyli, jeżeli boimy się piorunów no, więc mamy nie wiem to rak, który jest Bogiem, który możemy go przebłagać albo nie taki dzięki temu jakoś na świat życie jest uporządkowane na jej nauka wchodzi w ten świat nos impet tak mamy to co socjologowie nazywają odczarowania świata, czyli znawcy i po sposoby radzenia sobie z rzeczywistością zostają w dużej mierze zakwestionowane i co więcej to jest ważne, bo poprosić, zapominając też na 2 poziomach tak, bo z 1 strony mamy tę klasyczną opowie, że świat mitów został pokonany przez tą racjonalną, ofiarowując naukę my musimy pamiętać, że stało się tak, dlatego że nauka oferowała też i oferuje nadał czego, o czym zapominamy też odpowie na ten drugi poziom tak dzisiaj nie musimy się bać pioruna, bo mamy piorunochron Niżnik o tym nie pamięta tak, że dzisiaj poza osobami no i nadmiernie bojący się burzy powyższych powodów psychologicznych chyba nasza codzienność nie polega na tym, że burza jest strachem tak jak ja jako osoba pochodząca ze wsi pamiętam jeszcze, że moja babcia, jakby traktowała burze jako zjawisko, którego należy się bać realnie tak, bo ona elementem aż takie zwyczaje wystawiania świętych obrazków w oknach doszła wszelkiego karnych tak i to jest właśnie ten moment także burza jest realnym zagrożeniem no imamy sposoby radzenia sobie z tym i teraz nawet jeśliby uznali w takim jest tak powiem nacjonalistycznym obrazi się one nie były skuteczne to jednak jest ważne, że dużo było realne teraz no owszem, boimy się burzy nawet to to nie jest realne tak nie sądzę, żeby przeciętny mieszkaniec miasta bał się bardziej niż myślał niż myśląc n p . czy wyłączyć komputer ma zaszkodzi mojemu twardemu dyskowej myślę, że więcej lęku tutaj nikt nikt nie ma no i nauka oprócz tego, że jakby zracjonalizować świat i pozbawiła nas tych praktyk religijnych magiczne tradycyjnych to jednak nie zrobiłaby tego, gdyby realnie nie zmieniła świata tak, gdyby nie piorunochron, który zmniejsza zagrożenie przed burzą czy n p. nie wiem nową uregulowanie rzek, które zmniejsza zagrożenie przed powodzią i t d . i t d. tak, ale problem polega na tym, że to wiąże 2, jakby praktyki nauki, które nie do końca są spójne tak, czyli nauka jako rodzaj ideologiczną Gryko sposób radzenia sobie w życiu codziennym tak używam odwołań do nauki jako sposobów poradzenia sobie z jakimiś lękami i nauki jako praktyki i one to są dość różne rzeczy tak tylko, że jakby naukowiec praktyk to jest ktoś, kto robi wiele skomplikowanych rzeczy w laboratoriach używa procedur używa odwołuje się do bardzo zestandaryzowane i sposobu podlega kontroli, bo koledzy koleżanki skanują jego badania uważają weryfikujemy pisma, w których jakby przemyt w wersji idealnej powinien przedstawiać wyniki do konfrontacji i t d . tak da, gdyby 1 rzecz taka praktyka naukowo, ale ta druga rzecz niestety albo niestety tak wikła nas funkcja nauki jako tego o swoje oczy świata i to świetnie widać do pewnego momentu nauka pełniła obie funkcje świetnie znać dobrze zmieniała świat i dobrze pozwalała nam go oswajać dzisiaj to jest właśnie odpowiedź chyba na te wyniki i dziwne tego badania na pewno coś się stało z tą drugą funkcją tak nauka zmienia świat i my widzimy, że odkryć naukowych na nie jest mniej tak jakby więc tutaj jakby nie ma problemu, ale nastąpiło jakieś tąpnięcie w tej wersji oswajania tak naukę zamiast oswajać przestaje pełnić tę funkcję jesteśmy w takiej dziwnej sytuacji, że stare sposoby tę mitologiczną tradycyjne religijne nie pełnią swoje funkcje tak jak kiedyś róż nie mogą tak, ale te naukowe sposoby, które zastępowały tak oswoją świat ta legitymacja to ta funkcja taka no i ideologiczne nauki też w jaki sposób się zatarła tak można powiedzieć, że tak nauka odczarowała świat takich samych odczarowana, tak więc jesteśmy bardzo dziwnych sytuacji, że praktykę naukową ma się całkiem dobrze, ale ta nadzieja, która związała z nauką już niekoniecznie tak i to jest chyba taki kluczowy moment w trosce musimy poradzić mu auto świat widać jeśli ktoś z państwa czy to trasy na rynku od niedawna książka astronauci Bartka są byli zresztą polecam na antenie Radia TOK FM opowiadał o tym w niedzielnym poranku zaproszono archiwum tak i tam świetnie widać jak właśnie ten ten problem nauki jako tego od tej tej nadziei napędzał tego głównego bohatera technika trojga nazwiska tak John planuje, aby program kosmiczny Mozambik, który wtedy ma być właściwym sposobem realizacji świeżo odzyskanej niepodległości tak odzyskaliśmy niepodległość, a więc polecimy na Księżyc w koronie euro pomoże to my też możemy skoro drogę może tam też może dokładnie, ale najważniejsze jest to, że on oczywiście powiedział, że jedynym problemem był brak pieniędzy tak i to Ottona dzieje chodzi także ten nauczyciel niedoszły misjonarz gromadzi dwanaścioro bodajże od uczniów z 1 tętnicę i nie można się, jakby w wersji nieprzychylnej się śmiać, że nie wiem trenują koty do lotu kosmicznego, ale w praktyce tak to pokazuje jak silna była rola nauki jako przynoszącej nadzieje także to oczywiste, że wychodzimy z domu co rano i bawimy się tak trenujemy, żeby polecić kosmos także tych sposób w jaki żyjemy tak i teraz jest pytanie tak czy dziś dzieci na szczyt u nas na podwórkach bawią się podbój kosmosu taka albo czy śnią o tym, tak jak nie w dawnych pismach typu radzieckich technika młodzieży, że przebijemy się lodołamacz 3 przez, których będziemy pływać tam dookoła Syberii a kiedy jesteśmy w tym momencie tak nieprzypadkowo przywołałem te lodołamacz i to Syberię to widzimy jak możemy tak jakby wskazać taki w co by się coś dziwnego wydarzyło także dziś raczej boi, bo mamy do czynienia z lękiem przed zmianą klimatyczną wywołaną przez człowieka tak i raczej boimy się atomu tak, czyli widzimy, że ujawnia się jeszcze dróg druga rzecz także to, że to to nauka nam się, gdy stabilizuje, bo jednak część praktyk naukowych no miała skutki lgną do tak powiem nieoczekiwane i daleki od ich kraju to zjawisko marginalne wobec całości działań w danej dziedzinie n p. no to jest zęby tutaj trzeba by przytoczyć konkretne przykłady konkretne badania, ale ewidentnie utrudnia nam to już tom naiwną w maju naiwny entuzjazm to prawda no bo jest mnóstwo posta w związanych z nauką, bo właśnie można niemalże wierzyć w jej cudu twórczą rolę tak można ją widzieć można mieć z nią ślepą wiarę bessy pojmowanie w jaki sposób funkcjonuje nauka i że zawsze jest także mamy pewien poziom wiedzy na ten moment nie odkrycie czegoś się do końca z drugiej strony mamy opory jakoś taką wiarę, że naukowcy są opłacani przez gigantyczne tajny korporacje i to wszystko funkcjonuje w spisku i UE, ale mimo tego nawet te grupy, które n p . stoją w kokonie wobec powiedzmy jeszcze Pionek nadal bardzo chętnie korzystają ze nazwijmy to w cudzysłowie autorytetów, które mogą się podpisać ten profesorem to jest fascynujące, że mamy tutaj jakiś takie rozdwojenie jaźni w pewnym sensie, ale cała sprawa już zaraz panu uda dojść do głosu poza chwilę skrót informacji rozwiniemy ten wątek, bo sprawa w ogóle podejście do medycyny jako do nauki to jest dopiero inne interesujące społeczni bardzo trudne, ale jak mówię teraz skrót informacji poznanie jest z nami dr hab. Andrzej Wojciech Nowak z Instytutu filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza za chwilę wróci magazyn TOK FM zaprasza Karolina Głowacka Karolina Głowacka słuchają państwo naszego sobotniego magazynu Radia TOK FM ma w Poznaniu mamy gościa jest z nami dr hab. Andrzej Wojciech Nowak z Instytutu filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza rozmawiamy o tym jak współcześnie, jaką rolę pełni nauka oraz jak społeczeństwo jak my wszyscy naukę rozumiemy czyjej wierzymy czy wręcz przeciwnie przez skróty informacji mówiliśmy o czymś takim, że nawet jeśli jakieś środowisko czy dana postawa mnie jest w oporze wobec naukowych ustaleń to i uważa, że naukowcy to n p. właśnie STK klika, które są płacone przez wielkie korporacje to bardzo chętnie korzysta ze czy to rzeczywistych profesorów czy takich, którzy na coś tam sobie na lewo pozałatwiać, czyli jak to jest żyć z nauką walczy z naukowcami albo pseudonauką wcale, że ta potrzeba autorytetu czy pseudo autorytetu jest taka potrzeba to jest bardzo ważny wątek MON pokazujemy, które przed przerwą nie wspomniałem o tym jak dwudzielna ościeży i nauka to jako praktykę i nauk jako idea nauki działają trochę trochę na 2 różnych poziomach i to dobrze widać w 2 Przytyk przy tym problemie tak to i pani też 2 oleskie napisała książkę handlarze wątpliwościami i pokazała na przykładzie Stanów zjednoczonych cały proces wytwarzania wątpliwości jako sposobu uprawiania pewnego rodzaju polityki takiej społecznej czy pewnego razu lobbingu, gdyż dokładnie mechanicy, którym pani pani mówiła także zaczęło się to w stanach Zjednoczonych w latach pięćdziesiątych dotyczyło sporu z koncernami tytoniowymi otoczy palenie tytoniu powoduje nowotwory i wtedy wynajętą agencję reklamową, żeby jakoś wybielić korporacje tytoniowe i oni wtedy stwierdzili, że nie da się uratować tego produktów w sposób bezpośredni tak nie da się zrobić kampanię, że tytoń nie jest szkodliwy tak to po to nie wyjdzie, ale wymyślono, jakby dzisiaj te dokumenty są dzięki procesom sądowym jawne można je w i w internecie specjalne archiwum przeczytać wymyślono, że można sprzedać coś innego można sprzedać wątpliwość także nie możemy bezpośrednio zaatakować wyników naukowych tych, które są tu możemy zasiać wątpliwość mnożąc wynik liczy 3, poszerzając pole i wtedy wymyślono coś to co dzisiaj w piśmiennictwie, zwłaszcza z tą strategią tytoniową czyjego powielanie tego samego schematu jony dość prosty tak jeśli mamy n p. zjawisko zmiany klimatycznej powołanej przez ludzką działalność jak ustaliła się ta ta sama pani o deskę z dna wtedy dwutysięczne któryś rok do napisała książkę były 2 i ściśle naukowe opracowania wątpiący zmianę i tysiące, które były i potwierdzał, że to jest zmiana powodowana przez człowieka czy ten procent to był niemy 0 1 % do 9 9 , 9, ale ten typ strategii tak jak tamta tytoniowa polega na tym, żeby w debacie publicznej i tu niestety jest poważnym grzechem jest na 3 wiele winy jest po stronie mediów wydają się w ten sposób, jakby wykorzystać, że tworzy się pozór debaty symetryczne, toteż w imię tego obiektywizmu, który przecież jest tak kuszący i tak się dróg wymaga kreuje się, że pod wydobywa się te 2 i tych 2, którzy mają wątpliwości i tworzy się z nich jakby dmucha się ich medialnie i niestety to jest po to jest mechanizm, który wykorzystuje wiele naszych dobrych humorach impulsów przecież nie oszukujmy się jak posiadanie wątpliwości bywa rozumiane jako mam coś dobrego takiego cnota tak bardzo sceptyczny nie ufaj i zanim nie sprawdzi się to jak najbardziej sensowna dyrektywa działania tak albo nie ufa establishmentowi także wiele tych elementów, których używa też pochodzą z takiego repertuaru myśli krytycznej takiej myśli antysystemowej, ale jest ona są wykorzystywane bardzo mocno do legitymizowania no, jakby bardzo systemowych rzeczy jak nie korporacja naftowa czy tytoniową tak i wtedy chodzi o wytworzenie właśnie tego także jest kilku specjalistów w obozie w, że naukowcy się nie zgadzają albo, że noc trzeba wysłuchać wielu stron tak i do tego stopnia, że marketing tanki, które były mu udział kilka zmian klimatycznych przykry powstał raport mówiący o zmianie klimatu wytworzył właściwie jego idealną kopię jeśli chodzi o z edycji tak właściwie na tych samych stronach były te same wykresy te same mapy tak też były różne lekko przesunięta i chodziło o to, żeby wytworzyć, jakby w opinii publicznej tak to wrażenie, że no i zamęt tak jest w wątpliwość to się cofamy do samego początku naszej audycji tak i wtedy to wzmaga taki test żywienie się tym mechanizmem rynkowym tak sama i 7 ukazana skleić na świat także ma pomagać nam uczucie zadomowiony tylko jest elementem jeszcze bardziej destabilizują z tym to jak żyjemy tak jeszcze bardziej wzmaga nasze nasze nasze słońce ma zupełnie dramatyczne skutki w świecie medycznym, bo mamy tutaj dodatkowy ten element Szmyd badają nasze zdrowie to jest rzecz, która niezwykle nas interesuje, a jeszcze bardziej dbano o zdrowie naszych dzieci mają tu dochodzimy do tego tematu rzeki, jakim są szczepionki i to właśnie namnażanie wątpliwości i tutaj temat ja jestem bardzo zaangażowany w biegu w monitorowanie zjawiska ruchów antyszczepionkowych i to co jest tak, by w taki badawcze intrygujące, że te szczepionki sporo do 3 Panek z taką wielką wielką metaforą opowieścią o ostatnim chudniemy 1 5 0 latach 3 LO o tym czy było nowoczesność, bo musimy to był świadomy przeszczepienia to jest coś tu działa kiedy, jakby całe społeczeństwo jest wyjście pion od ich niecałe tak, że populacja musimy w okolice 90 % i wtedy działa tak źli, że nie da się szczepić myśląc tylko w kategoriach indywidualistyczny czy tak jak taka opowieść mogę się oszczep 2 lub, że nie mogę z punktu widzenia nauki nie działa taki, kiedy myślimy o tym co się nazywa odpornością grupowo taki mechanizm związany ze szczepieniami i tutaj jakby to dobrze pokazuje czym jest nauka, bo jak i jak sukces naukowy współgra z pewną musi współgrać z pewną szeroko rozpowszechnioną nadzieją czy też przynajmniej akceptację nauki także nauka działa, o ile widzimy albo się społeczeńst w jest przekonany, że ona rozwiązuje nasze problemy tak jak, kiedy myślę o o dyskusji z osobami, które się szczepionek od niedawna zaczęły bać, bo nie oszukujmy się jak jeszcze w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych siedemdziesiątych w Polsce nie było takiej cechy i tak nikt nic się nieba szczepień tak to mogą być jakieś marginalne zupełnie zjawiska to chciał tobym zrobił prosty program tak prowadził z powrotem higienistki gabinety lekarskie i gabinety dentystyczne do szkół tak, żeby ta obecność nauki była widoczna także jak pani wspomniała o tym w produkowaniu pseudo autorytetów tak to po to, to służy temu, żeby żywić się sporym wasze medialne albo właśnie sporym w obrębie artykułu w popularnych tak, bo tam naukowcy są słabi tak naukowcy są mocno temu, gdzie badają zmieniają rzeczywistość, a ci ludzie, którzy spędzają wiele miesięcy na badaniach tak często nie są tak sprawni w 5 minutowym programie jak ci, którzy z tego programu nie wychodzą teraz nie są tak sprawnie A 2 zawsze będą musieli przyznać racji w tym sensie, że może paść zarzut, a czy możecie powiedzieć na 100 %, że nigdy przenigdy nikomu nic się nie mogą, bo nie mają takiej gwarancji na symbol zawsze istnieje jakaś minimalna szansa, że kolejna seria badań w pewnych i pod pewnymi warunkami n p . nie wiem jakiegoś zmienionego środowiska n p . nie wiem w oku mamy niewielki blok jakoś okładziną z dostawą czy inną ten czynnik wpłynie akurat na przebieg choroby i lekarstwo które, który miał działać układ interakcji w tym czynnikiem zadziała jakoś inaczej tak tego i go jeszcze przebadany to może powiedzieć nawet rzeczywistych jest otwarte i właśnie ta dwoistość naukowców także z 1 strony to co cnotą laboratorium przestaje być skuteczny jak obronę nauki w świecie medialnym tak czyli jakby teraz podsumowujące, gdy ten długi długi długi wątek naukę w potrzeby dobrze działać tak potrzebuję tam zaczyna się powinniśmy rozumieć naukę jako coś ty krąży w społeczeństwie co przenika społeczeństwa co nie jest tajemnicą rzeczą, która siedzi gdzieś w laboratorium jest czymś co gry, jakby ma wiele różnych warstw także jest pewien typ naukowości najbardziej restrykcyjny, którym uprawiamy na wpis Mach czy uprawiamy laboratoriach i w tych najbardziej naukowych pismach, ale później junty warstwy nauki, które są coraz słabszy tak i często te ruchy wykorzystują to, że obwiniają naukowców o grzechy, które naukowe nie są takie to n p. nie wiem, że firma, która produkuje jakąś serię leków z nieba w procesie produkcji matka dopuścić do niego do zanieczyszczenia leku jest ono jak najbardziej problem tak może mieć skutki fatalne, ale to nie jest dokładnie to samo co stwierdzenie czy ten uległ działa z punktu widzenia naukowego, bo to nadal nic nie zmienia, ale tutaj nikt nie mam takie wrażenie no nie zajmuje się tym, żeby w ogóle oddzielać się jedno drugiego takiego pamiętamy o tym, że właśnie, używając komputera, czyli czegoś co zostanę zostaliśmy dzięki nauce nie rozpisujemy się o tym jak należy powrócić do natury UK fajnie byłoby dobrze nie zanieczyszczać środowiska dbajmy o naturę ale kiedy ktoś właśnie opowiada o tym, że szczepionki są złe, bo są nienaturalne no, a rozrusznik serca to co to jest naturalne też nie jest naturalny baldachim router komputer czy olbrzymi lęk przed GMO jako niby czymś co i ma być silnym potężną diabelską inżynierią no, a k przecież to Super kontrolowany trwa nawet lepiej niż finansowe zmian tak macie tu z GMO też, jaki taki najprostszy przykład to jest to pułapka, których używamy, kiedy już nawet między nami użyjemy skrótu GMO tak bo gdy nie ma 1 2 Mokotów to są różne rośliny, które ma wiek różne organizmy tak jakby bez powiedzenia, o którym organizmy rozmawiamy, o którym badaniu słusznie mówi o ryżu czy mówimy o bawełnie tak dyskusja będzie miała inny przebieg tak i może się okazać także n p . w przypadku jakiejś rośliny i jakiegoś organizmu na skutki ekonomiczne będą negatywne tak, bo to będzie powiązane z jakimś jakoś politykom, która przyniesie negatywne skutki tak, ale w przypadku innej rośliny tak n p. może się okazać, że skupi się bardziej pozytywne i wtedy w większości nie będziemy rozmawiali o nauce i o genetyce tak będziemy rozmawiali o nie wiem ekonomicznych sposobach organizacji rynku rolnego tak albo o problemie monopolizacji rynku rolnego tak, ale taka dyskusja będzie dotyczyła GMO tak samo jak obrotu ziarnem tak w ogóle czy obrotu nawozami sztucznymi, tak więc jakby pułapka polega na tym że, gdyby ją właśnie tak GMO albo nie wiem boimy się genów albo boimy się tych strachów naukowych to świetny sposób wymazać całość pomiędzy tak ja tutaj oraz okres ten występ na antenie myślę, że takim sposobem, który jednak w praktyce można byłoby robić, żeby zmniejszyć lęki naukowe w przypadku szczepionek to nie byłoby dobrze, gdyby n p. rodzice byli mieli możliwość zapaści może nawet obowiązek korzystania n p. kogoś, żeby nas doradcą szczepień dobrze, jakby JATO rozumiem ja wiem, ale jak działają szczepionki może byłoby dobrze, żeby rodzice mieli niebem wizytę domową wyspecjalizowanej pielęgniarki czy czy specjalisty służby zdrowia, który bym przedstawił na czym polega kalendarz szczepień tak, dlaczego te szczepienia w tej porze innej na czym polegają różnice między typami szczepień pomoże mógłby się okazać, że to właśnie brak tej tej miękkiego miękkiego pośrednictwa między światem laboratorium, a życiem jest jak i tutaj znaczenia my Love and rolla popularyzacja proponujemy dwutygodniowe Homo science innym była audycja na ten temat zapraszam do archiwum bardzo interesująca z UE nasza rozmowa powoli dobiega końca pan sam po przeżytym w tę stronę propozycji co robicie sobie radzić bowiem sobie radzić, kiedy mamy tak coraz większą przepaść między tymi światami jest pomieszanie pojęć wykorzystywanie nauki przeciwko nauce lub pseudo nauki przeciwko nauce i internet, który miał być tym cudownym rezerwuarem wiedzy i jest jednocześnie jest Eko studio, w którym można przeczytać o tym, że na gorączkę to należy wsadzić cebule skarpetki małemu dziecku to nie jest śmieszne, bo to dziecko może mnie nieleczone mieć poważne problemy i i pan widzi jakąś nadzieję odczyn, jaki ci od cebuli, który po, które oskarżyły później szczepienia tak jest ruchu w oczy najgorsze jest to, że te rozwiązania, które w, który nawet częściowo przez problemy są długofalowe i taki niepozorny tak jak ja też obwiniała częściowo własne środowisko, czyli środowisko filozofów, że zmianie powinna ulec też samo uczenie na z nauki w tym na nauki w szkołach średnich czy gimnazjum, pomijając to, że jest za mało za mało godzin, że był zdruzgotany, bo jestem chemikiem oprócz bycia filozofem byłem zdruzgotany wynikami takich pseudo sądy, bo to nie jest sąd, kiedy pytam swoich studentów i kolejne roczniki, które pytał właściwie nikt nigdy nie zrobił ani 1 doświadczenia w szkole dla mnie właściwie to oznaczać, że nikt nigdy nie nauczył się nawet fragmentu tego jak działa nauka bardzo dziękuję dr hab. Andrzej Wojciech Nowak z Instytutu filozofii Uniwersytetu Adama Mickiewicza polecam książkę, której pan doktor jest współautorem czyje lęki, czyja nauka struktury, więc wobec kontrowersji naukową społecznych dziękuję serdecznie panie dziękuję dr. Cichy nawet Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA