REKLAMA

Co ma do feminizmu... rower? Opowiada Marta Marek

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-08-12 12:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
mikrofonie Filip Kekusz ze mną w studiu teraz Marta Marek z muzeum sportu i turystyki w Warszawie dzień dobry witam serdecznie przed nami temat, który do weekendowego magazynu Radia TOK FM nadaje się jak śnieg rzadko który, bo jest wakacyjną historyczno podróżnicza feministyczne i brzmi groźnie, ale chodzi o zwykły rower i chciałem porozmawiać z panią o tym jak zwyczajny rower, który dla wielu jest po prostu środkiem transportu rekreacji okazuje się machiną, która Rozwiń » odegrała ogromną rolę w przemianach społecznych od momentu powstania na przestrzeni dekad jak to się stało, że rower jest postrzegane w kategorii środka transportu, który przyczynił się do rozwoju feminizmu i chciałbym zacytować 1 z amerykańskich sufrażystek, która walczyła oprawa kobiet do głosowania rower zrobił więcej dla emancypacji kobiet niż jakakolwiek inna rzecz na świecie, gdyż rower obdarzył kobietę uczuciem niezależności samodzielności wolności myślę, że te słowa bardzo dokładnie opisują ten jak to wszystko wyglądało wcześniej kobiety ranni i wychodząc gdziekolwiek czy to na spacer czy z wizytą znajomy do znajomych musiały zazwyczaj en mieć przez Wojtka zawsze ktoś im zazwyczaj ktoś im towarzyszył czy to mężczyzna czy jakaś inna kobieta rower pozwoli mi się usamodzielnić GM umożliwił im samodzielne poruszanie się dało im wolność i myślę, że to jest bardzo bardzo ważne oczywiście rower obalił również stereotyp kruchej kobiety dotychczas była ona uznawana jako bardzo bardzo krucha słaba istotny tylko bardzo kruchą słabą istotę jednak te panie, które jeździły na rowerze musiały wykazać się siłą wytrzymałością i to właśnie obaliła ten stereotyp również, że rower przyczynił się do rewolucji ubraniowej, że tak powiem no właśnie, bo to wymagało zupełnie innego stroju, żeby się na rower niż taki powszechnie przyjęty jeszcze w wieku dziewiętnastym tak jest, ale kobiety w owych czasach nosiły bardzo dużo bardzo dużo ubrań, które mogły po suknia wraz z bielizną podróż mogła ważyć nawet kilka kilogramów wsiadając na rower nie było to zbyt wygodne kobiety nie mogły swobodnie oddychać nie mogło pochylać się nad kierownicą ciężko było im pedałować Ełku Słupia mogła kręcić się wkoło dlatego też trzeba było znaleźć inne rozwiązanie PRL wprowadzono tzw. strój racjonalne, które zazwyczaj składał się z czegoś w połączeniach spódnicy ze spodniami i do tego były jakieś inne z elbląskiej inny z rynku często z bufiastymi rękawami i oczywiście buty za kostkę, gdyż jak pokazanie kostki w owych czasach było uznawane za niestosowne i szczere wróćmy do tego w jaki owych czasach, jakim teraz okręt przechyla zamówimy mówimy, o którym mówimy o dziewiętnastym rei w przełom dziewiętnastego i dwudziestego wieku jak było postrzegane kobiety, które rzeczywiście w tym z takim wyzwolony sposób praktykowało jazda na rowerze no budziły one skrajne skrajne uczucia niektórzy tak jak n p. artu ob mam w swoim wierszu nazwał ich aniołami na rowerze jednak gmina Lubasz i aniołami na rowerze i 2 tak tak inni z kolei nazywali je latającymi diablica ami potępiali je w Base NIK ani spotykały się one z aprobatą społeczeństwa niektórzy nawet określali je jako czarownice jadący na Sabat na swoich stalowych rumakach i 2 19 wiek nie rozumiem, że powszechna akceptacja przechodziła przez wiele wiele dekad, zanim doszło do sytuacji, w której jesteśmy tak naprawdę w tym momencie, w którym być może z modelu taka rzeczywiście jazda na rowerze nie jest absolutnie niczym dziwnym niezależnie od wróci czy rzeczywiście było jakieś takie powszechne potępienie można nawet tak powiedzieć kobiety, które uprawiały uprawiałem Kolarstwo, które by brały udział w wyścigach Air bardzo często były były wyśmiewane i rodzina się od nich odwracała tak było n p . w przypadku te Polki Karoliny Kociewskiej Elle ona przez byłam wychowywana przez braci w Serbii z rowerem władze właściwie całe życie miała coś wspólnego z kolarstwem jednak te jednak mimo to rodzina się od niej odwróciła inne nie wspierała jej całe życie całą karierę, ale była sama nie założyła własnej rodziny, gdyż kobieta oddająca się swojej pasji nie była nie była idealną kandydatką dobrą kandydatką na żonę w UE co więcej ten wg uszka lewego z zasad savoir-vivre jedyną sportem, które powinny uprawiać kobiety było łyżwiarstwo, gdyż ono pokazuje ich grację piękno inne sporty odbierałem kobiecość, a szczególnie właśnie sporty rowerowe uważano również, że mają one szkodliwy wpły w na zdrowie kobiet jakże mogą doprowadzić do zawału, że mogą LM mogą spowodować przemieszczenie organów wewnętrznych czy mogą spowodować rent uszkodzenia miednicy, a w konsekwencji również położę kobiety nie będą mogły mieć dzieci także to były, ale to były powszechne opinie lektura no jak wiemy obecnie nie mają nic wspólnego z prawdą wróćmy jeszcze do Kaliny Kaczyński, bo to jest fantastyczna historia pani napomknął, że była legendą kolarstwa tak naprawdę daleko jest pionierem Kolarstwo w UE kobiecego i turystyki rowerowej w Polsce żyła na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku brał udział w wyścigach z mężczyznami to właśnie Murnaua nie było nie było nie było podziału na wyścigi kobiece kobiece i męskie wobec tego to chyba też musiał być złamanie straż straszliwego tabu, żeby kobieta dołączyła do z maską limitowanego sportu oczywiście, ale w pierwszym wyścigu, które brała udział to było 1 80 0 dziewięćdziesiątym czwartym roku pod Warszawą startowała wraz z mężczyznami i wygrała ten wyścig co było wielkim zaskoczeniem miała wtedy 1 9 lat ale, żeby wystartować w tym wyścigu musiałam, że tak powiem o to zawalczyć musiała napisać list protestujący i udało się za ne organizatorzy dopuścili do startu kobiety wystartowało bodajże kilka no i właśnie Karolina Kosińska ten wyścig wygrała 3 i list protestujący, dlatego że było zapisane w regulaminie wyścigu, że kobiety startować nie mogą tak tak inni mogą startować, żeby móc wystartować napisał właśnie taki list, aczkolwiek był to list ani animowanie podpisała go nie napisała adresu zwrotnego, gdyż w innym obawiała się prawdopodobnie dno negatywnej o opinię o swojej osobie, aczkolwiek później, gdy startowała w inny z wyrobiła sobie z nazwisko jednak nie zawsze nie zawsze było ono używane w relacjach prasowych czy w relacjach z wyścigów nawet jeśli osiągała dobry rezultat czasami RM było to pomijane, a jeśli była wspomniana często używano skrótu inicjałów Pekao od pana Kucińska i tłumaczono się tym, że chciano ochronić kobietę wsiadł wstydem hańbą i LO Czarni nie mieli nazwisk, jakie były reakcje, kiedy się okazało, że kobieta może na równi startować z mężczyznami postrzeganym jako atleci i wygrywać z nimi w prestiżowych jak sądzę zawodach zapewne były reakcje mieszane jedni doceniali wyczyny kobiet w kolarstwie, że potrafią, ale potrafią rywalizować z mężczyznami są w stanie dokonać takiego wyczynu, gdyż wcześniej kobiety był uważany za słabe, więc taki wyczyn no to jest zgodne godne uznania inni pewnie nie mieli zbyt dobrej opinii na ten temat, ale nie wszyscy, że tak powiem byli i takie opinie wyrażali tak w prasie i jeśli były jakieś wzmianki starano się być dyplomatycznie odnosić dyplomatycznie i było to raczej wyrazem uznania dla kobiet i w ogóle pojawił się rok w historii, kiedy wszedł do użytku tak naprawdę jeśli chodzi o rowery to pierwsze ME pierwsze wizerunek pojazd przypominający rower znaleziono w starożytnym Egipcie Babilonii, ale trudno jednak określić, kto był prekursorem roweru niektórzy uważają, że zaszczyt ten uderzył nim powinien przypaść Leonardo da Vinci, które tak naprawdę był prekursorem wielu maszyn użytkowych funkcjonujących do dziś w UE jeśli chodzi o rekonstruktorów roweru na pewno warto wspomnieć tutaj barona niemieckiego barona Karola von en zdrajca, który w 1 800 siedemnastym roku zbudował drewniany dwukołowy rower wprawiony w rów poprzez odpychanie nogami od podłoża trochę to przypomina obecnie rowerki, które używają małe dzieci w ekstra uczą się do hotelu, który dopiero nauczyły się chodzić jeśli chodzi o pierwowzór współczesnego roweru to powstał on na PL w około 1 80 0 osiemdziesiątego piątego roku konstruktorem jego był Anglik John Stali potem następowały tylko drobnym jakieś modyfikacje tak jak wprowadzenie opony pneumatycznej czy wprowadzenie przerzutek co nastąpiło w 19 3 2 roku, czyli tak naprawdę zaraz, kiedy ten prekursor współczesnego roweru powstał, czyli te lata 80 dziewiętnastego wieku bardzo szybko kobiety rzeczywiście w czułe być może potencjał, który tkwił i bardzo szybko przesiadł się na rower to niebyła jakaś taka długi proces od tego, że w ogóle nie były do niego dopuszczane znaczy na początku kobiet tyle, bo trwa rok ten rower, który wspomniał, że to na początku drezyna czy później był walący PTE potem były bicykle popularne bardzo w wielkiej Brytanii, aczkolwiek w Polsce też n p. Bolesław Prus i Henryk Sienkiewicz, który należał do Polski Warszawskiego Towarzystwa cyklistów oni również na tych rowerach jeździli w, a dla kobiet były inne rowery dla nich przeznaczone były rowery trzykołowe tzw. też cykle one miały bardzo szersze i wreszcie szersze siedzenie z oparciem, gdyż kobiety w 8 na dziewiętnastym wieku nosiły bufiaste suknie więc, żeby mogły wygodnie usiąść i nie nie uszkodzić sukni to właśnie się też jeździły na takich rowerach tych cyklach jednak nie wszystkie chciały się z tym zgodzić wolał jeździć na rowerach takich jak mężczyźni, bo z czasem przesiadłem się również na takie UE bardzo szybko zaczęły odnosić z zyskały one wielką popularność i kobiety zaczęły również rywalizować nawet w wyścigach jest jeszcze jakaś taka inna aktywność być może z przełomu wieków dziewiętnastego dwudziestego, które przyczyniły się rzeczywiście do rozwoju feminizmu w takim stopniu browar, ale myślę, że na pewno mógł każdy każdy ze sportów uprawianych wtedy w jakim stopniu do tego się przyczynił jednak myślę, że rower miał kluczowe znaczenie, gdyż n p. powiedzmy łyżwiarstwo gol w UE czy to łucznictwo Dean jeździectwo TENIS, które były również popularne w tamtych czasach mogły być uprawiane przez kobiety noszące suknie tutaj w kolarstwie było to było to bardzo trudne i ich to wywołało właśnie taką rewolucję można powiedzieć i to było 1 z katalizatorów zmian społecznych bardzo serdecznie dziękuję za rozmowę z państwa innym gościem była Marta Marek z muzeum sportu i turystyki w Warszawie za chwilę skrót informacji w radiu TOK FM, a po nim wraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA