REKLAMA

Robot Photon uczy dzieci programowania. Mówią Marcin Joka i Marcin Niedzielski

Homo Science
Data emisji:
2017-08-12 11:40
Audycja:
Czas trwania:
30:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu audycja Homo science, o ile to z nami studio robot Photon i długości dodatkowych Marcin Joka współtwórca firmy Photon i tam oraz Marcin Niedzielski przedstawiciel firmy Zortrax syn FOT Eliza traktat młode polskie firmy pierwsza zaprojektowała i w produkuje z robota, którego przed chwilą słyszeliśmy robota edukacyjnego Photon, a druga, czyli Zortrax wytwarza drukarki 3 7 i wbre w pozorom te 2 osady 2 obszary działalności mają za sobą bardzo wiele Rozwiń » wspólnego z cenami w tej chwili stoją łuk drwala robot Cipki, które na pierwszy rzut oka wyglądają tak samo, ale powstały trochę inaczej, więc może na początek słowo o tym, nie o tym, który nas powitała swoją wiedzą o tym drugim montaż potrafi wydawać dźwięki wygląda trochę inaczej jest bardziej matowy, ale właściwie można, by je pomylić czy teraz w obcych czym czemu się różnią, dlaczego trochę inaczej wyglądają Marcin Niedzielski i 1 z nich zostało wydrukowane na polskich drukarkach 3 Dezertera są wyjściem za pomocą materiału UZ ultra to jest nasz autorski materiał, a w zasadzie tak naprawdę każde jego zewnętrzna część frontu widzimy jak każda część budowę została wytworzona w technologii druku 3 lat 1 właśnie roboty to jest prototyp tak to jest to co widzi na to jest w pełni funkcjonalny prototyp, a ten drugi taki jaśniejsze pięknie świecące na drugi został wykonany już technologii wtrysków do tego było potrzeba stworzyć formy wtryskowe nowe oświetlenie materiały i są zdecydowanie dużo dużo droższe niż niewykonanie robota przy hali druku 3 czy ten drugi też jest taka forma finalna, która będzie mogła być sprzedawana i szkołami osobom prywatnym tak tak zdecydowanie jest też budowa po badaniach po testach mechanicznych robot był rzucany ściskanych palony i tak to się w to co trafi na półki sklepów ale zanim trafiło to trzeba było móc nadać mu wygląd odpowiedni test ten moment, kiedy radio odrobinkę zawodził, ale powiem tylko, że robot ma takie piękne przezroczysta we podłużne oczka anten kij okrągłe PL i generalnie budzi dużo sympatii jest chyba pierwszy od roku każdego, jakie śliczne, że mogą taki śliczny to trzeba było go jakoś zaprojektować zobaczyć dotknąć to jest chyba właśnie miejsce na ten druk 3 de stres powstały w tej chwili zastosowanie w ogóle tej technologii takie prototypy takie właśnie tego typu przedprodukcyjne wersje no myślę, że jest taka najbardziej powszechna forma w jakiej obecnie korzystasz z technologii druku 3 Bet znaczy druk 3 dema wiele różnych zastosowań i nadaje się do Giodo do wielu różnych rzeczy natomiast faktycznie to prototypowa nie to jest to jest coś da do czego najczęściej wykorzystywane przez profesjonalistów mówi ten robot Photon estradach stworzone zmyślą o tym, żeby uczyć dzieci programowania a w jaki sposób doszliście do tego, żeby on tak właśnie wygląda jak wygląda i żeby było dobrze przyjmowane Marciniaka nie tylko sam wygląd, ale też jego funkcjonalności wysta w pracowała razem z dziećmi podeszliśmy do tego tematu inaczej jest dziś, że skoro więcej dla dzieci trudno to razem z nimi pierwsze 2 roboty te stworzyliśmy wygląda zupełnie inaczej na swoje to inżynierowie z Politechniki i śmialiśmy się później, że nasze kreska bonusy toporna jak wyglądały chciwość pierwsze roboty do 10 lat okres opisać komuś wydawać się tego kwadratową głowę i nijak tytułów 02 02. był podobny do bułki z Muminków i dzieciom z Ernst and SEE nie budził sympatię nas było śmiesznie śmiać się, że się prostym ale jakby nie budziło pozytywnych odczuć in wskazywaliśmy tamten dizajn chcieliśmy zrobić to odnowa zróbmy razem z dziećmi zatrudniliśmy już biodiesel morskie, które zajmuje się właśnie z kibicowaniem produktów i razem z nim tworzyliśmy szkice, z którymi szliśmy do dzieci i pytaliśmy dzieci co im się podoba co powinniśmy zmienić dzięki temu przepracowaliśmy szerokimi taki układ 2 kółka nie nie więcej w wszelkiego rodzaju co charakterystyczne były wypłacane właśnie w ten sposób i łącznie zrobiliśmy ponad 10 0 szkice, jakby w po żydowskiej racje i dopiero gdzieś tam w szóstym może siódmy w głosowaniu dzieci zdecydowały, że robot powinien wyglądać mniej więcej takie udane dzisiaj mieli wtedy powstały na czas to co dziś oglądał to były właśnie już wydruki 3 1 czy to były szkice tylko my początkowo były to szkice w momencie, kiedy byliśmy bardziej zaawansowani w naszych pracach robisz miniaturki czy da, żeby też można było oddać dzieciom do ręki pokazać, żeby mogły pokazać palcem tym się podoba co nieco zmienić ten proces trwał prawie 7 miesięcy, a jeżeli ktoś chce zobaczyć jak ten robot wygląda to wystarczy wpisać w wyszukiwarkę hasło Choto on, w czym Photon robot i spokojnie wyskoczą mu wyniki, które pokażą tego ślicznego poczeka aż w jaki sposób za pomocą robota można uczyć dzieci programowania bowiem, że roboty to jest dobra zabawa fajna rozrywka i można sobie na nią popatrzeć, ale czy da się dzieci dłużej przytrzymać przy takiej rozrywce niższym Piechem 1 5 minut pół godziny tak oczywiście wypracowaliśmy w ogóle 2 podejścia uczymy dzieci już ponad 2 lata, żeby zrozumieć jak one postrzegają naukę co je przyciąga co zniechęca i zdecydować się na rozbicie obecne metody metody nauczania na aspekt edukacyjny w szkole i na taki samodzielnie w domu do szkół przygotowaliśmy specjalne scenariusze, gdzie nauczyciel tak naprawdę ma instrukcję krok po kroku jak z grupą dzieci pracować zazwyczaj 1 robotem szkoły nie oszukujmy się nie stać na zaopatrzenie całej klasy dla 1 zł dziecko i robimy są zajęcia aktywizujące, gdzie dzieci programują roboty grupowo lub wymiennie i tak naprawdę nie skupiamy się styka oprogramowaniu skupiam się nauce innych przedmiotów matematyki przyrody polskiego ale, żeby wykonać naucz nas być jakąś wiedzę bez matematyki muszę zaprogramować robota, żeby przekopu konkretnych polach dzieci po drodze są pewne liczby i t d . tak dalej, jeżeli chodzi o domy to podeszliśmy do tego w ten sposób, że stworzyliśmy aplikacja, gdzie nie wymagamy pomocy technologicznego rodzica tylko robot prowadzi dziecko za rączkę mamy tu Thorgala obrazkowe robót wyjaśnia krok po kroku co trzeba zrobić i uczymy na początku postaw programowania tego jak robot reaguje komendy później lubimy eksperymenty z czujnikami robota i dzieci muszą zrozumieć jak z ograniczenia czujników co on potrafił jak one działają, kiedy dziecko zrozumie uczy robota jak z niego korzystać, pisząc właśnie programy w języku graficznym tak, żeby robot reagował na jego otoczenie na zgaszenie światła na wykrycie przeszkody na dotyk i t d. rośnie co ten robot potrafi co on umie wyczuć co potrafi zrobić robota wbudowanych 8 0 dzików reaguje wszystkim na dotyk wykrywa oświetlenie jest jasno czy gasimy światło wykrywa przeszkody wykrywa inne roboty może się z nimi komunikować wykreowała kontrast pod spodem teraz o tym, właśnie na tym, żeby dzieci biorąc kartka A 4 rysował markerem linię i roboty stanie pomnik pojechać mamy doczeka anegdoty uczymy robota zmieniać barwę, czyli uczymy dzieci mieszania bar w dźwięków prawo wykrywać dzięki in tego krążka jest w takim razie jak wygląda takie uczenie to znaczy dziecko wyjmuje robota z pudełka i zachwyca się dość, że śliczny i co dalej, bo sporo się mówi w tej chwili łączeniu programowania w ogóle o robotach tak by, wybierając dysk przekonanie, że to fajnie brzmi fajnie wygląda na papierze natomiast jak już n p. nauczyciela potrafi ten za bardzo wie co z tym robić, a dla dziecka tę zabawkę, którą zostawił po nie wiem 4 dniach, bo właściwie jest dość takiego momentu już co robicie, żeby tak nie było mnie właśnie do tego nie chcemy dopuścić, by była zabawką, którą dziecko po tygodniu czy po 2 ostatnich kont, ale przede wszystkim postawiliśmy na to, że robot ma rozwijać się z dzieckiem mam pewną historię aplikacja, gdzie dowiadujemy się, że roboty się na z innej planety, ale przez rondo lądowaniem rozbił się asteroida sadzi swe możliwości teraz dziecko musi pomóc, bo to je wszystkie odzyskać ISM początku uczymy prosto z wprowadzenia do głosu premiowania zdobywamy punkty zdobywamy na wale tak jak w grach możemy robota ulepszyć rysy prawdzie jest szybszy od kury nowe kolorowe dźwięki w pewnym momencie dołączamy też rywalizację pomiędzy robotami i one mają takie w pewnych grach RPG nie, wymieniając kotów swoje specjalne czary mogą inne roboty zamrażać zabierać im punkty rywalizacji i tym fragmencie mamy Grechuty rozwijały swojego własnego bohater jednocześnie uczyć programowania to taki system motywujący, których pracowaliśmy razem z psychologami na szczęście przeskoczyć trochę do druku 3 1 mianowicie czy drukarki 3 daczy druk 3 de również może mieć zastosowanie edukacyjny inny niż prototyp sprzętu do uczenia się to znaczy chodzi o to czy takie drukarki skład mają zastosowanie w szkołach czy w ogóle no bo n p. Microsoft w swoim - 10 od wsparł już chyba lat wrzuca taki program, który prokurent mało, kto trafi też boicie czyny Builder nazywać coś takiego jak coś co pozwala nową nazwą prawdę nawet zupełnie podstawowym poziomie stworzyć jakiś bryłą konkretne projekty dorzucić po prostu na drukarkę czy to w szkołach wszędzie inaczej myślę, że jeżeli się dzieje to jest na takim bardzo wczesnym etapie tak to znaczy, że szkoły i społeczeństwo dopiero odkrywa tak naprawdę możliwości, jakie daje druk trzeba, a on nawet jeżeli, jeżeli mówimy o konkretnym zastosowaniu w edukację to myślę, że takim fajnym przykładem mogłoby być albo wydrukowania n p . w niemym w technikach bądź w szkołach zawodowych makietę silnika złożonej powiedzmy z części każda z tych części baby wydrukowana w 3 i powiedz, że każdy uczeń mógłby złożyć sobie własny silnik z tych wydrukowanych w części w ten sposób poznać jego i jego działanie i Toya w jaki sposób funkcjonuje mit tej, którą widzimy tego ślicznego robota wydrukowanego w w technologii druku 3 de ja tak się zastanawiam czy nie było takiego pomysłu, żeby dać ludziom oprogramowanie dać się, jakie się nitki sterowniki i żeby oni sobie sami te roboty drukowali i budowali 3 czy taka taki pomysł istniał czy w ogóle miałby szansę zaistnienia w obecnej sytuacji jak wtedy w tym momencie cofnął się trochę do początków firmy Zortrax to znaczy w czasie, kiedy firma wchodziła na rynek mieliśmy do czynienia głównie z właśnie z drukarkami powiedzmy dla pasjonatów, która każdy użytkownik musiał złożyć samemu i to było tzw. drukarki samo replikuje coś znaczy, że drukarka drukowała swoje własne część tak nagle okazuje się, że złożenie takiej drukarki zajmuje kilka miesięcy później uruchomienie to jest kolejne kilka miesięcy, ale trzeba mieć do tego pewne umiejętności pewną wiedzę na specjalistyczną my tutaj jednak wygrywają te rozwiązania plagę play i rozwiązania, które są jednak bardziej dostępna zaraz po wyjęciu spod oka myślę, że to samo to sama idea przyświeca też kwotą czy de facto apelem lepiej dać się gotowy produkt, a druk 3 de pozostawić do innych funkcjonalności tak, choć ten druk 3 DT 1 8 za chwilę zapytać, ale wracając do FOT to ona co musi umieć nauczyciel, żeby rzeczywiście tych nie było obciachu przed dziećmi i żeby do dnia był w stanie tę lekcję poprowadzić swą tonem artystek naprawdę problem, którym się teraz mierzymy, że nie zawsze osoba, która macho kolizja technologiczną będzie zajmować się nauczaniem informatyki w szkole często mamy przypadki, gdzie n p. zgłaszać nas nauczy ciel WF -u jest IT z prośbą czy moglibyśmy pomóc, bo 3 semestry będzie musiał też uczyć programowania w szkole i dlatego staramy się zrobić scenariusze możliwie najprościej umożliwiło patologicznie, pokazując każdy miejsce wkracza kliknąć i też planujemy zrobić szkolenia certyfikowane dla nauczycieli, gdzie upewnimy się, że na pewno zrozumieli tej podstawy programowania możemy się od tych podstawach ich klasach jest przedszkole w klasach 1 4 w tym momencie i to, tak więc jeszcze musi być na tyle zaawansowana, żeby pokazywać, jaki zaawansowane funkcje pętle czy zmienne chcesz się, że warto było, bo to zahaczyć, ale podstawy jego podstaw rynek są stosunkowo proste, ale dziecięcia je umiejętnie wytłumaczyć ten robot, którego to widzimy też stromo przeznaczone do nauki programowania dla dzieci odsunięcie się raczej od początku szkoły podstawowej natomiast z tego co mi wiadomo kilka lat temu był pomysł taki, żeby dołożyć do tego robota taki zesta w klocków edukacyjnych i żeby dzięki tym plotkom mogły też programować się robota dużo młodsze dzieci, a zarazem pomysł się stało projekt nazywał się chyba and Cold dalej ze Stali się nazywało ruch skoordynowany niestety w tym momencie brakuje nam zasobów ludzkich, żeby móc go wdrożyć w komendzie skupiam się o to, żeby robot trafił już na rynek i najbliższej przyszłości klocki również tego panem dodać, iż idea polegała na tym, że dzieci nie biorą tabletu do pilnowania tylko geofizyczne klocki pierwotnie było na kwadratowe teraz są przekształcone w bardziej kostki i dzieci, łącząc klocki 1 do drugiego widział jak wyciąga logiczne co się wydarzyło jedzie prosto skręci wprawo zmieni poczekają na dany kolor jest dla tych młodszych dzieci, które jeszcze nie są w stanie zrobić zaawansowanych programów, ale już widzą że, zmieniając kolejność plotkuje się coś innego rodzaju się w innym miejscu wykona inne instrukcje o robotach w szkole, ale nie tylko w szkole, bo przecież w domu będziemy rozmawiali za chwilę jeżdżą na druku 3 1 właśnie całe mnóstwo pytań dotyczących druku 3 der Wende trochę tu pana przyciskał, ale to dopiero w drugiej części naszej audycji, a naszymi gośćmi są dzisiaj Marcin Joka współtwórca firmy Photon i Marcin Niedzielski przedstawiciel firmy Zortrax zapraszamy na drugą część audycji już dwunasty 40 lat teraz czas na informację Radia TOK FM witamy ponownie w audycji Homo science Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL USA George Orwell Huxley witamy w studiu robota Photon polskiego robota edukacyjnego oraz 2 gości GL pierwszy z nich to Marcin Joka współtwórca tego aż robotę współtwórca firmy Photon oraz Marcin Niedzielski przedstawiciel firmy Zortrax, która umożliwiła stworzenie prototypu tego robota dzięki dorobkowi trzeba w pierwszej części audycji rozmawialiśmy przed Tuskiem o tym, czym jest kwota ona jest robotem, który ma krew o tym, że jest ślicznej decydować dźwięki, które państwo czy Frost musieli potrafi uczyć dzieci to znaczy potrafi wspomagać leczenie dzieci i właśnie tylko koniecznie programowania takiego sensu stricte jak to się ostatnio o tym, często mówi, ale również innych przedmiotów i poprzez te przedmioty przybliżać pewne mechanizmy prawne sposoby myślenia działania rozmawialiśmy też o druku 3 1 o tym, że jego 1 z głównych cech i zastosowania, acz niejedynym jest właśnie tworzenie prototypów i do obu tych tematów teraz będziemy wracali, zaczynając od od robota Photon mają od edukacji co dziecko widzi przed sobą w szkole, a co w domu, bo są 2 wersje oprogramowania roboty taki sam prawda w obu przypadkach tak roboty jest chyba na warstwie elektroniki zabezpieczony i rozróżnione, że jest nas edukacyjna wersja konsumencka tak to nazwijmy ich robot zakupiony w sklepie nie może być wykorzystywany szkole dobrze w takim razie w wersji edukacyjnej co dziecko widzi na tym właściwie polega to całe programowanie co tam się ustawia jak to wygląda tak naprawdę interfejsy, który ma do programowania są takie same wersji edukacyjnej konsumenckiej jedynie sposób przechodzenia przez aplikacja ta ścieżka użytkownika jest inna wy szkole to nauczyciel ma cerę przed sobą widzi ekranu skonfigurowane w odpowiedni sposób w zależności od zajęć albo zaprasza dziecko do siebie albo był to wszyscy wspólnie z aplikacji konsumenckiej jak mamy poziomy tak jak w grach i każda lekcja znacie konfigurowania i że chodzi o interfejsy, bo to jest istotne zaczynamy od najprostszego skierowanego do dzieci w przedszkolu Lotto w ten sposób, że mamy szachownice powiedzmy tak Siechnice mamy w szachach na 1 polu z tej roboty i żeby go zaprogramować wystarczy nacisnąć robota i narysować ścieżka szkoła teraz dorosłam odsiedzi 2 pola do przodu skręci wprawo przyjedzie do Polski na tą ścieżką ziemi rur wrzucić różnego rodzaju wydarzenia tylko zmiany koloru oczu za czekanie na reakcję jakimś czynnikiem czy wydanie i dźwięku itp wraz z tym radził sobie już trzylatki mam do tego specjalną matę edukacyjną złożoną z puzzli piątkowych odległości między polami z 6 cm też pokazujemy dzieciom, że przejechanie 2 pól tak, by dla dziecka w przedszkolu też są tylko 2 pola, ale już z dziećmi starszymi można zacząć ćwiczyć pamięci tych danych, a w wersji dla starszych już dzieci i w ogóle do jakiego wieku to mnie, więc jest planowane tak ten pierwszy interfejs był planowany dla dzieci takich osób przedszkole dzieci nie potrafił czytać drugi interfejs programowania opiera się znowu szachownice tylko, że tutaj nie rysuje mu ścieżki palcem, a ustalane mu instrukcje, czyli poprzestać pole do przodu, ale do przodu skręcić wprawo i dziecko ćwiczy wyobraźnię przestrzenną zmusili pisało przewidzieć, w którym miejscu znajdzie się robot co zrobi i gdzie powinien dalej pójść tak czyni widzimy dokładnie jego orientacji kierunku tylko dziecko się w głowie już to przewidzieć i to jest skierowany do dzieci, które jeszcze ktoś biegle czytać opieramy się tutaj o symbole i ostatni interfejs kreowanie dla dzieci od siódmego roku życia dedykowany to jest inspirowane z graczem zrobić własną wersję mobilną z LED to taki język programowania dla dzieci zrobione przez MAiC i panujące mody na układaniu nowej takich klocków puzzli na ekranie komputera dokładnie zaś wypadku również mamy kolorowe klocki puzzle tak to nazwijmy każdy z nich jest oznaczony symbolem i tekstem czyli, żeby dziecko konkretnie wiedział co ten boczek robi i tutejszą możliwość wpłynięcia na, jakby każdy parametr żywcem zlotych do przodu określamy ile centymetrów, jeżeli chcemy, żeby robot kręcił to domyślnie możemy skręcić wprawo lewo od 1000 stopni, ale możemy też skręcić w konkretnych kont i dzieci nie znając jeszcze konto wiedzą, gdzie konkretnie w czasie robót, jeżeli chce jeszcze się wpłynąć takie interakcje typu n p. żeby robot zareagował na przeszkodę jesteśmy w stanie określić czy przeszkoda, choć bliżej niż dalej niż 6 cm czy ma wykryć dotyk jasno ciemno, jakby interfejs jest bardzo bardzo intuicyjny strasznie się podoba, bo pan tu nie tylko mówi, ale nam pokazuje i trochę mi szczęka opadła jest fajny dobrze jeszcze pytanie zasadnicze ile kosztuje wersja edukacyjna wersja edukacyjna, która trafia do szkół koszt 9 80 zł jego zestaw jest poszerzony o scenariusze papierowe będą w dedykowaną aplikację i materiały dydaktyczne go mata edukacyjna jest opcjonalnie też Stal to co robicie jest jak to jest wymyślone, żeby przy klasie liczącej 3 0 osób 2 5 wszyscy nie umarli z nudów jak pan nauczyciel, ale bawi się swoim fajnym robotem, bo to, bo boję się to troszeczkę tak może wyglądać z moich pewnych doświadczeń przy pokazywaniu dzieciom takich urządzeń wynika, że jak jej dziecko samowolnie gmerał przy tym to dość szybko traci uwagę jakieś 1 5 sekund taki to była pierwsza rzecz, którą złapaliśmy podczas robienia pilotaży, że zajęcia muszą angażować całą grupę i po to, pierwsze warsztaty, które w ogóle zrobiliśmy wygląda w ten sposób, że zrobisz rano pręta szybko zacznie działać robot i teraz dzieci w kolejce szóstej promujemy, bo najgorsze co zrobiliśmy do tej pory i następne warsztaty z pewną my zrobiliśmy w formie wielkiej gry planszowej, gdzie wydrukować na banerze pożyczanie grę planszową dzieci podzieliliśmy na 4 grupy jedno rzucał kostką drugie wydawało mi się na rzeczniku część mówiła co trzeba zrobić, by treść młode dzieci za ich prawo lewo to by było wyzwanie i czwarte dziecko stawało w miejsce robota i udawało to co będzie robił co chwila, aby zaprogramowany i 40 osób chorych dzieci były zagrożone przez prawie godzinę nie żadne dziecko 10 i to u nas wyznaczeni do projektowania i 8 zajęć, jakby to co robić dalej to nie pisaliśmy starszy sami tylko pisałyśmy scenariusze z nauczycielami i z przedszkolakami, gdzie każdy scenariusz robi sprawdzaliśmy na zajęciach w szkole jest ich treść czy jest okaleczenia, że nie tego wrzucaliśmy tworzyć w to miejsce nowe i czasu pracowaliśmy cały pakiet ma też widzimy podziwiamy w 2 waciki jedyne w formie gotowej już realny stworzony na maszynach profesjonalnych to drugi 1 również profesjonalne maszyny stworzone w druku 3 de prototyp, ale i tak się zastanawiam, ale ten robot jest wyposażony w spółki takie pół przezroczyste oczka ma koła z takimi pomysłami gumowymi oponami ma różne takie elementy nabita też mam mnóstwo elementów w środku, których nie widzimy ile z tego zostało rzeczywiście zaprojektowane i wydrukowane na drukarce 3 de Marcin Niedzielski z naszej strony oczywiście wydrukowaliśmy całą zewnętrzną o takim miastem, w którym znów gromadzi się, że będzie w stanie powiedzieć trochę więcej o wnętrzu i o formach, które drukowali trend, do których następnie wykorzystali inne materiały niższy niż termo plastiki, a półprzezroczyste czułki, które tak ślicznie się potwierdzają ją oczka, które się potwierdzają, kiedy roboty z aktywnej kiedyś coś do nas mówi Witold jak to z kolei zostało zrobione tak naprawdę każdy element w robocie, a tych elementów z 2 8 został zaprojektowany w 7 i późniejszej go wydrukować poprawia sprawdza, gdzie coś jest nie tak i że choć przed samym czułki 3 oczy robisz to w ten sposób, że drukowaliśmy powiedzmy to ten sam kształt DF 3 de później robiliśmy do tego negatyw formę i następnie oddawaliśmy to samodzielnie żywicy, żeby móc uzyskać ten efekt to wszystko w środku co jest wszystkie chóry w kuchence kółkiem te wszystkie kółka zębate i rzeczy, których nigdy z wierzchu to też jest drukowane tak to był największy chyba problemy, które mieliśmy w trakcie właśnie tworzenia prototypów stworzyliśmy tam są przekładnie złożona z 3 różnych matek i początkowo i jeszcze nie potrafiliśmy dograć wynik grubości tak dalej potrafiło to pęknąć, ale dzięki temu, że ten drugi jest na tyle szybki, że bierzemy za matkę wkładam do środka łamiemy ją widzimy w tym miejscu, gdzie wiemy co dodać, iż 2 godzinki mamy nową i dzięki temu byliśmy w stanie bardzo szybkim tempie dojść do odpowiednich elementów, które później łatwo, bo przenosił do wtrysków właśnie druk 3 des chciałem zapytać jak w tej chwili wygląda łączenie materiałów, bo lat temu moja Family z 8 jak się tak zaczynało mówić o druku 3 de to były takie wizje, że dług nie wiem zepsuł się coś w domu pójdę na dług tam, gdzie jest sklep i w nim zaraz mi wydrukują to brakującą część mam wrażenie, że ten druk 3 Denis jest tą stronę, że to nie jest tak bardzo bym konsumenckie jak kiedyś zapowiadano i 1 z przeszkód jest chyba to, że drukuje się dobrze 1 materiałem takim czy innym plastikiem, ale większość tych przedmiotów takich bardziej skomplikowanych ruchów wzywamy to jednak jest połączenie wielu materiałów czy w tej chwili w druku 3, gdy jesteśmy w stanie łączyć ze sobą materiałowych sensowny sposób myślę, że dziennie w przypadku 1 procesu druku tak to znaczy każda każda maszyna każde każda drukarka 3 idea jest zaprojektowana do tego, żeby wytwarzać przedmioty z 1 konkretnego materiału lub 1 konkretnego rodzaju materiał znaczy, że mamy drukarki w technologii, a warstwowego sadzenia materiału tak to są drukarki i które wytwarzając termo plastików mamy drukarki, które wytwarzają przedmioty z światło czuje żywicy mamy drukarki, które drukują z z warstwą rozgrywanych proszków z metali tak dalej tak dalej natomiast chrzanowianie spotkają się z drukarkami, które jednocześnie drukują powiedzmy x i z żywicy i systemu plastiku no wypadek busa złożyć po prostu te różne części wydrukowane w różnych technologiach tak dokładnie bada bratu, gdzie jest mój druk konsumenckimi i czy rzeczywiście jest szczere mówisz o tym na poważnie czy raczej to już jest taka trochę na Times za zapomniane marzenie, gdzie każdy może tak naprawdę korzystać z drukarki 3 Nowaka jak z wydrukować guzik jest to na tyle skomplikowane i trudne, a potem odwlekanie tego guzika od tej podstawy tej trasie wydrukował to właściwie traci sens czy 3 rzeczy czy to jest także drukarki mydło na tyle jakiś czas przyjaznej się w ocenie NSA, gdzie nas prawa Wencel przyjazne, żeby rzeczywiście taki druk codzienny miał sens powiedzmy sobie także druk 3 DT jest element pewnego procesu tak, na które składa się projektowania dostosowanie pliku do druku trzoda i później sam w tym momencie mamy do czynienia szafka z gotowymi bibliotekami modeli, na których z, których możemy pograć sobie konkretny model n p . tego guzika przerzucić go przez program który, który przygotuje go do druku 3 BM wydrukujemy gwałt za pomocą 1 dosłownie kliknięcia na drukarce trzeba i opóźniony przez gotowe tak natomiast, jeżeli chcielibyśmy zrobić coś więcej z tym budzikiem nie wiem nadać mu jakieś inicjały jakiś nietypowy kształt no to już wymagane są pewne umiejętności ze strony użytkownika, który musi umieć projektować trzeba, ale zdaje się, że tak naprawdę kierunek rozwoju dróg czy da i to ten segment rynku dna, na którym działa Zortrax poszedł troszeczkę innym kierunku i nikt inny sąd zastosowanie niż taki styl te konsumenckie jak drukowanie goździka dodajmy, że Zortrax to jest firma, która w tej chwili należy do czołówki światowej można powiedzieć, że ma całkiem niezły kawałek rynku i tak naprawdę w Polsce ten druk 3 de NT drukarki 3 del zaczęły powstawać dosyć wcześnie i jej przez jakiś czas może wciąż Polska była liderem w technologii druku 3 dach jak to w tej chwili to jest także faktyczny oczywiście w Zortrax jest jednostki globalnych liderów Desktop owym segmencie druku 3 na czele z dobowym, czyli Desktop owym to znaczy, że wytwarzamy to znaczy, że jesteśmy producentem urządzenia, które wielkością z potrafią zmieścić się na na biurku każdego projektanta każdego inżyniera to znaczy, że nie są to wielki industrialne maszyny, które potrzebują swojej osobnej przestrzeni taką maszyna może postawić sobie każdy na biurku, a i ona dostarczy nam na jakości, którą znamy n p. właśnie takich industrialnych rząd i co na takie drukarce można sobie w Dukacie projektanci to w jakim kierunku, jaki jakieś przykłady z tak naprawdę tutaj ograniczeniem jest nasza tylko włącznie wyobraźnia projektanta tak to znaczy mamy mamy mnóstwo fajnych przykładów z wielu różnych branż n p . z branży medycznej tak to jest wyciągarka do żył, która asystuje chirurgom przy operacji usuwania żylaków metodą nowa skóra nam i taka wyciągarka została w zaprojektowana i w pełni wydrukowana na drukarka Zortrax ona n p . jest wykorzystywana w klinice na w podwarszawskim Legionowie tak mamy, a w funkcjonalny prototyp sztucznej komory serca, którą zaprojektowała Politechnika Śląska razem z wojskową Akademią techniczną w Warszawie mamy również n p. wykorzystania druku 3 dla lotnictwa n p . a przez wojskowe zakłady lotnicze w Bydgoszczy, która do drukują prototypy części zamiennych do migów, aby następnie dostosować do standardów natowskich oklejonych właśnie z połączenia do druku 3 de oraz myśli technicznej edukacyjnej choć, jakkolwiek strasznie to nie brzmiało co od początku do końca polskiej ta 1 2 firma są polskimi filmami wideo oraz polskie pomysły powstał Foton LCD Ochota na już w tej chwili nie można kupić, bo rok szkolny się zaraz zaczyna można mogło się szkoły już wyposażać tak szkoły zamawiają fotony definicja Mats jest to polskie wydawnictwo, z którym współpracujemy, jeżeli chodzi o sprzedaży dla klientów konsumenckich otwieramy ją dopiero w połowie września to jasne no to zapraszamy, bo to kolejny fajny sposób, żeby dzieciaki poznały zupełnie nowy obszar świata, a naszymi gośćmi byli dzisiaj Marciniaka współtwórca firmy Photon oraz Marcin Niedzielski przedstawiciele firmy Zortrax bardzo dziękujemy zapraszamy za tydzień znowu na audycje Homo science w międzyczasie na kryzys nauka teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA