REKLAMA

O Festialu Chopin i jego Europa Cezary Łasiczka rozmawia ze Stanisławem Leszczyńskim

Studio Plac
Data emisji:
2017-08-14 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:21 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w sobotę 12 sierpnia rozpoczęła się trzynasta edycja Międzynarodowego festiwalu muzycznego Chopin i jego Europa my dla studio plac państwa moim gościem jest pan Stanisław Leszczyński dyrektor festiwalu dzień dobry witam serdecznie ja również bardzo serdecznie witam daje to trzynasta edycja pierwsza edycja Szanowni państwo odbyła się 2 sierpnia 20 05 roku w takt trochę czasu minęło pamięta pan pierwszy koncert Ależ tak pamiętam również jak ten festiwal jednak z pewnymi Rozwiń » problemami rodził się jeszcze wówczas Instytut Fryderyka Chopina nie miał swojej siedziby był generałem kontem mogli jakiś kamienicy Neo potem przeniósł się udało teatru wielkiego na jej dopiero w wielkim jubileuszu 2 0 1 0 otrzymaliśmy taki szklany domek naprzeci w muzeum Fryderyka Chopina tak dość siły krótki czas byłby zastanowić się jak na nabycie w przyszłości ten pierwszy impuls był bardzo prosty wykonawstwo historyczne to należy pokazać Chopina po raz pierwszy na instrumencie z epoki no jeśli tak to również w otoczeniu muzyków z epoki w archiwach kocyk luzem Polki prawie prawie 2 nie, bo w PRL wówczas, gdy zgodził się euro udziału wziąć się w tym festiwalu Franc brutalne niestety już niema go wśród nas i orkiestra osiemnastego wieku i to bardzo były gwiazdy niejako talony na pierwszy g to był fundament, a także koncerny, a pierwszy koncert NATO oczywiście ponieważ nie być anonimowi z tym swe z tym projektem weszliśmy do Filharmonii narodowej i je Antoni Wit był wówczas szef Filharmonii narodowej run zgodził się na inaugurację, a pierwszym pianistą, który wystawił tu nie było go oczywiście instrument historyczny on charakter normalny współczesny długi czarny Steinway Tabuła Rosjanina podpowiedzieć pod pomnik woła jeść lub Gajewski brawo i Azora, że jak moc, ale pan jak mogę zajął 4 plus HH 5 plus jak mogłem jako naród zapomni się ani Nikolaj prócz już jako młodziutki pianista miał swój debiut w Polsce zorganizowany przeze mnie w studiu S 1 za czasów złotego okresu tego, że tego miejsca, gdzie w miesiącu bodajże drugi czy trzeci rok dziś rozpoczęto od testów, ale oczyszczenie do tego, żeby jakoś testować pana dyrektora, bo pan wszystko doskonale przecież wie, ale tak, żeby uświadomić słuchaczom naszym my, z czym to sieje czystszym co się dzieje co to jest za przedsięwzięcie, bo jak pan wspomniał zaczynało się to dość skromnie, a dzisiaj wydaje się, że trudno mówić o no i bardziej znanym w takim sensie, że bardziej znanym dostępnym festiwalu, bo oczywiście międzynarodowy festiwal Chopinowski, ale on to dla tych, którzy na pojawiają się i i kibicują jest zbyt rzadko i oczywiście, gdy wchodzimy teraz mówi pan o konkursie pszczelarzom także polscy szermierze bez żadnego więcej, gdyby tak po finale, ale ważną częściej, dlatego że będzie na instrumentach historycznych i ani z taką ucztą właściwie chopinowską jest ten festiwal, który pan organizuje 13 już lat tak z tym, że uda ucieszy pana Tuska jest no i umów i 7 LO im w tym sensie iluzoryczna, że to nie jest festiwal tak jak konkurs Chopinowski, gdzie słuchamy wyłącznie 1 kompozytora zresztą to ma swoje fantastyczne, a plus okazuje się, że Sapela można wielokrotnie dziesięciokrotnie wysłuchiwać tego samego utworu Aon wcale nie nudzi się nam, ale festiwal ma kompletnie inne inny kontekst inne zadanie cenne Chopin jest, że nie tylko spostrzegane, ale właśnie słuchanych w zderzeniu żel można godzić się od strzału na muzyczną kulturą Europejską bardzo bardzo rozległym spektrum, bo od czasów baroku czasami sięgamy nawet nieco wcześniej aż do współczesności i zgodnie z tytułem takie rzeczywiście było założenie tego tego festiwalu żeby, żeby pokazać nie Europa Chopina jego czasów wojny i nieco wcześniej tych dawnych czasów, w których zaczerpnął inspiracji, których miał w tenisie dziedzictwa wzrósł jak również Europe współczesną, która ciągle gdzieś tam sięga do tego Chopina fascynuje się tym Chopinem są miejsca na świecie, gdzie w ogóle no i dochodzi do ekstazy Chopinowski, ale jak na daleko, więc spodziewać w Chinach w dlatego każda edycja festiwalu ma taki podtytuł od takiego kompozytora do takiego jeszcze czasami wystarczy kilku pojawia czy pan kogo pan preferuje, więc czasami zdarza czasami zdarza się, iż w tytule pojawia się nazwisko wykonawcy był tak był taki, a festiwale odstaje radosnej Majeran wynikający z tego, że ten w fenomenalny muzyk grający w tym ofiarom edycja tak specjalizujący się na grze na instrumentach właśnie histerycznych był Ewę Bem praktycznie u nas nieobecny w nieznane no i nigdy dla chorych jak nie wiedząc o tym na Eneę na moim zamiarze pojawił się witam go na lotnisku spojrzał na plakat z i no po prostu stanął jak wryty od wstaje rano wstaję, ale to go tak ujęło, że wyrażona jest w idealnym pełnym i bywalcy już uczestnikiem tego festiwalu i nie tylko festiwalu boi programów robisz trzask kursów mistrzowskich nie jest po prostu wielkim przyjacielem naszym Chopina oczywiście jest zawsze punktem centralnym tak jak wspomnieliśmy kolejne edycje są poświęcone różnym czy wykonawcą czy kompozytora, ale 1 proc preferuje jedno Chopina preferuje chętnie o nich jest synem, którego pan presję, bo Chopin to jest oczywiście wiadomo w tym roku tak w ogóle w ogóle mocarstwa no nie jest oczywiście Profumo zaś się pojawił w drugiej edycji w trzeciej edycji także SL mocarz ma przewagę na przewagę miał również w spojrzeniu na morze kału przez Fryderyka Chopina 12 edycji tańca 3 × począwszy od pierwszego gigantycznego sukcesu Międzynarodowego Chopina w Wiedniu, gdzie wykonywał wariacje na temat Doncowa ani go właśnie MoCarta ze 100 NATO mogły, bo oczywiste jest, jeżeli troszeczkę zbliżamy się do muzyki mianem artystycznej w klasycznej te powiązania i związki stylistyczne ten trener genotyp wspólny dla Mozarta i dla Chopina jest oczywisty nawet 1 drugi jest genialnym Melody sta u wszystko co przekazują przekazu przede wszystkim piękną melodią piękną linią melodyczną panie dyrektorze czy robi festiwal, który właśnie w krótkim czasie staje się takim standardem w festiwalowym wśród poważnych pianistów na świecie ja nie mam przyjemności Znaniecki Coma i festiwal Chopin i jego Europa pojawiło się i to czułem, że są szczere wypowiedzi, że to jest doskonale przygotowany bardzo profesjonalny festiwal, gdzie warto zagrać warto się pokazać no, więc tak krótkim czasie to były tez trzynasta edycja, ale przecież to nie od tej edycji to festiwal się mówi koszt 2 wcześniej na krótkim czasie udało się stworzyć tak wyjątkowe wydarzenie Ewie wiecie państwo mnie i świat jest nasycony tego typu imprezami i festiwali jest bez liku, ale znacznie znacznie więcej niż konkursów wszelakich rywalizacji tego typu na na bardzo różnym poziomie inny były artyści ci z najwyższej półki ta elita rzeczywiście wykonawstwa światowego wchodzi w taki tryb rutyny koszykarkom zamówienie koncert gaża powrót znowu z powrotem gdzieś tam nawet niektórzy nie pamiętają co i gdzie zagrali wynika to z pewnej również rutyny konstruowania imprez konstruowania repertuaru tutaj, by nie chce, żeby to zabrzmiało może nazbyt zrozumiale, ale tutaj ta propozycja jest o tyle wyjątkowa ziem ich programy oczywiście dyskutowany, że my muzykami i ale nie za każdym razem ma wg, jakiego się klucza jest dla nich ciekawym dyskusja nie ze koncentruje się na dacie wysokości honorarium tylko na jaki profil repertuarowy i co ciekawego no muszę powiedzieć my jako organizatorzy i my proponujemy sugerujemy czy wręcz czasami narzucamy oni odkrywają muzykę, która kto, który przez Sejm musiał się nauczyć, którą musiał zderzyć się z tym swoim standardowym repertuarem, który trzymają w palcach czy dyrygenci we swojej wyobraźni w głowie wyłączeni, ale to się zaczyna straszliwie często i wciąż powtarzać na ile można, że teraz słuchać słuchać piątej symfonii przysłowiowej Beethovena oczywiście można bardzo dużo, jeżeli się nie jest już na tym etapie, że człowieka interesuje smakową GT niuanse w sześćdziesiątą sandacze czy w trzeciej części natomiast tutaj jestem zainteresowanie oczy od razu dołkiem w tym ideału, jakby programowym i to jest i to jest krótszy to jest klucz naszych kontaktów, że z moimi muzykami natomiast muszę powiedzieć o od razu może morze może przekornie, że ja ciągle czuje olbrzymi olbrzymi niedosyt z różnych powodów to znaczy te idee programowe, ale z oczywistych powodów nie mogą nie mógł nie zmienią w odniesieniu nie mogą być zrealizowany w pełni, a po wtóre ja uważam, że w tym kraju i da to dobrze, że już ten festiwal urósł do takich Lecha do takiej rangi do tych ram, ale będący świeżo n p . teraz, gdy do odnawiania się tamten tamten niedosyt każdego roku będąc teraz w Salzburgu czy czy w raju nawet w Bregencji, chociaż to jest specyficzny festiwal, ale operowy w rzeczy, kiedy dochodzi do mnie dochodzą wiadomości, że z Londynu sporo meczów i ja uważam, że naprawdę ten kraje UE w stolicy tego kraju zasługuje na to, żeby tutaj powstał rzeczywiście festiwal comiesięczny przynajmniej właśnie w bardzo dobrym moim zdaniem tym na miesiącu tak bardzo warszawski miesiącu sierpniu, żeby on miał poziom zawsze taki jak Salzburga szpil czy czy londyńskie promesy, ale może też powinien bardziej niż do ludzi z tych trochę zakurzonych muzealnych sal na ulicach wie, ale tak ma pan absolutnie rację tylko najpier w trzeba mieć wcale, żebyście go mieć z tego wychodzić dość dramatyczna sytuacja jest w Warszawie SA jeśli chodzi o miejsca, w których można słuchać muzyki wyjście z sali jest bardzo prosty zrobienie z nagłośnieniem na koncert na otwartym powietrzu też jest w sumie bardzo proste i wydaje się zatem bardziej pożyteczne, bo trafia do wiele wielu słuchaczy nie ma nic bardziej złudnego muzyka tworzona w tej stylistyce, której a, która nas interesuje czy Bacha czy Monteverdiego czy MoCarta i ona po prostu jest niemożliwa do prezentacji takie same anturażu szkoda, że aparat nie wiedział jak prosty w swoich Salonikach całe szczęście że ja to wystarczało wie pan jak to z drużyną for Chopin, kto wie wie pan jak to jest zła najważniejsze rzeczy w życiu patrzymy bardzo często wypowiadamy półgłosem przepytamy ich w UE bardzo specjalnym miejscu, który w ME w umożliwia nam dobrą komunikację dobry przekaz z Chin muzyka to nie tylko pierścienie z Wilna na naszego zmysłu słuchu pozywa to jest naprawdę przede wszystkim po pewnym PAP Maciej Krzak jak przekaz taki przekaz na świecie od lat nikt nie do końca przed tym przekaz jest pewnym ograniczeniem tego arterie konotacji, którą niesie ze sobą męczyć masy czy używał w płucu zawsze pamiętam jak mi to najważniejsza w muzyce jest Messi i przesłuchali, jeżeli nie ma to w ogóle nie ma muzyki co to oznacza to oznacza zrozumienie i to oznaczałoby komfort psy z Poznania wszystkich bije na innych detali w 8 sztuk szczegółu piękno tego w środku głęboko i t d. powracamy ciągle czule do nich do takiego do takich bazarkach banda muzykę muzeum strasznie miedzi właśnie elitarną rozrywkę, a nie nie to nie jest w domu działo chodzimy, żeby na ME, by z taką barierą w UE absolutną barierą nie kurtyną, która jest między rekwizytem, a nami, bo nie można ani dotknąć nie można ani nowych dla Odry zrozumieć jak galeria u Mozarta czy taką ludy etyczną radość także już ponad czasem taką radość, która płynie z tego, że jest świetna melodia pan mówił niekoniecznie, że jest to Wyczesany i zaprojektowanej grze Azja oraz moja pasja, ale akustyka w sali, gdzie trzeba siedzieć cicho tylko ta muzyka płynie Ajax w tej nieszczęsnej ławeczki na krakowskim Przedmieściu uogólnienie ja mówię o innych sytuacjach muzyka poważna jest rzeczywiście będącą nazwą muzyka klasyczna też trochę Bono odnajdzie się do okresu, a więc naprawdę dotyczy całości oczywiście ta poważna nie jest poważna mamy największym najwspanialszym dowcipy wzmianki, aby spotykamy w przekazie dźwiękowymi jest właśnie ten wspomniany MoCarta albo n p. komedia madrygały Vabank Jerry ego tomy akt to nie jest także poważna na tle tych nastrojów jest też niezwykle i emocji nie niezwykle dużo właśnie nie są jednostronne tak jak w subkulturze natomiast ten, gdy ja mówię o sytuacji taki jak rosły teraz wracam mam w RPA może niektórzy moi koledzy i troszkę obruszył się ona na to co za chwilę powiem, ale jest taki przepiękny festiwal w Dusznikach najstarszy festiwal Chopinowski Pianistyczny odbywający się u w 1 salce w dworku Fryderyka Chopina, gdzie on sam właśnie gra o i w tym małym pomieszczeniu, gdzie znów sięgnie około 30 0 osób w inny może wejść stawiany jest po olbrzymiej Steinway albo Yamaha i w tej akustyce, w której w oczywisty sposób brzmiał kompletnie inny instrument inaczej jest niższa niesamowita inwazja dźwięków w dynamice, zwłaszcza jeżeli nie słuchać ułana i tyje w UE w pierwszej połowie sali w Melbourne atakująca także trzeba naprawdę dużego wysiłku, żeby dokonać pełnej akomodacji słuch przystosować się do tego i wejść w muzykę i nokturnu n p. który w Fort Ross ślad za rozsadza szczoteczki można wyłączać tych złotówek, a kosztują, a okazanego biletu na tak, a rozwiązaniem prostym byłoby wejść do tak jak pan AM podejrzewa, ale nie ma pan relacji do muzeum wypożyczy Chile instrument w dobrym stanie lub zamówić dobrą kopię postawić na takie eksperymenty tamy miały miejsce i moim zdaniem jeszcze bardziej podkreślił problem, który poruszam te RIA rzeczywiście przywołać ten cudowny czas obecności tam Fryderyka Chopina i jego przekazu motyw esemesy czy Meksyk 3 przez te 13 już lat przygotowania festiwalu Łotyszy sprawdziłem, że praktycznie w tym samym zespole pan pracuje tam da się czmychnąć pojawiła się 1 nowa osoba ale gdy biuro festiwalowe talent od początku tak porusza pan niezwykle ważne Dalia mam cudowny zespół prawie, że jestem obok SLD wśród niewiast, dlatego że prawie wesoło wyłącznie element naszego MMA ma moje Pm plaż wspaniałe panie, które w tej chwili już po po 3 latach naszej współpracy perfekcyjnie, przygotowując ten festiwal, bo z 1 strony wymyślać program to jest 1 i w tych kontaktach z artystami ustalić pewne rzeczy to kto to jest 1 połowa z zaistnienia takiej imprezy druga to jak już jest jak już zaczyna właśnie zaczyna nam to trzeba niezwykłej sprawności, zwłaszcza przy fakcie już mamy w tej chwili ponad 40 koncertów, czyli władza ustawodawcza tutaj studia w ciemno i władza wykonawcza, gdy już się no zbliżamy się do niebezpiecznych tematów i w czasie tych 1 3 lat panie dyrektorze czy pamięta pan jakieś takie wpadki i anegdot czy wydarzenia dziwne przerażające zabawne, których znaczenie słyszymy słuchają z pięknej muzyki one się zaczyna za zaczynały od samego początku może może, by nie w wraz z chociaż, owszem, już na pierwszym festiwalu też był zdarzą incydent, ale o tym nie chciał Wachowicz z 2 5 latek się przedawni i Lechia lada miast to co zdarzyło się one na następnym, kiedy po raz pierwszy zgodziła się ująć udziały i Marta Archer czym to wraz z nią oczywiście często jest tzw. dobrodziejstwo inwentarza, aby je w dużym dożynki, gdyż w trzeba było się liczyć ze wszystkimi możliwymi następstwami inna i już w tym, że na tym drugim festiwalu nie musieliśmy bardzo mocno modyfikować program wręcz improwizować sił, bo decyzje Marty były zmienne również i próby, a w 2 alei ja bardzo lubię takie wyzwania osobie Warszewo brali już na pierwszym koncercie czy drugi już nie pamiętam na estradzie pojawił się opel oprócz Marty pojawił się jeszcze 3 innych pianistów w inne także można było sobie wyobrazić jak kijem kontrowersyjne sytuacje to stwarzało Biff tak tak na dużo jest na wspomnienia w niespodziewanych właśnie te decyzje nie tylko zresztą ta nie arbitrzy po to, również jeszcze nie czas, żeby o tym, mówić herbatę Hemar chyba je w, a pana największe marzenie jako dyrektor festiwalu Niewiem 10 × większy budżet sala koncertowa z prawdziwego zdarzenia tak właśnie ten ten ostatni wątek jest może najważniejsze to najbliższe Boże tysiące dwudziestym w Darłowie FOT Lech i ja myślę, że wcale nie byłoby także czy gdyby władze jakiekolwiek rzeczy warszawskie czy państwowe nie pomyślał rzeczywiście poważnie na tę chwilę nad tym zagadnieniem w sytuacji, w której mamy zapowiedź już w tej chwili pewnych problemów z budynkiem ma w Filharmonii narodowej tak naprawdę kompletnie już niema, gdzie w, którą strony są to mu wielką sztuką muzyczną wejście prezydenta mimo studio koncertowe polskiego radia jeszcze do winy, ale przede wszystkim nagrania w to nie jest miejsce tak naprawdę chociażby ze względu na ilość miejsc festiwalowych, chociaż oczywiście bardzo bardzo jesteśmy wdzięczni, że tam mamy w gościnę i okno na świat z tym festiwalem o radio przecież transmituje nie tylko na Europę duże nadzieje ja osobiście wiązałem, że z Colinem Sowę no dobra akustyka jest Ano właśnie zostawiał jest to trochę do życzenia tak to jest to jest politycznie to jest ten problem to jest właśnie ten problem, że sale, które mogłyby pełnić również znakomicie, a zwłaszcza w tym miejscu, w którym on usytuowany jest Polin funkcje sali koncertowej z prawdziwego zdarzenia ma wpłynąć ktoś, o czym o tym, zapomina akustyki się nie da RO bić się z rozwagą domostwa, którą USA i też sprawia sporo kłopotów i przynosi niespodzianki, jeżeli jest dobrze zaprojektowana pod bok, bo taka jest natura rzeczy jesteśmy zachwyceni, że się udało w Katowicach prosił dawka we Wrocławiu że, że na arenie nie udało się, że w Krakowie oper nie udało się w Łodzi w Filharmonii w Warszawie powinna oprócz 3 planowanego centrum na Grochowie n p. moim marzeniem było, żeby zamiast tego budynku Fostera przy Operze narodowej to było wymarzone miejsce, żeby powstał z prawdziwego zdarzenia takie centrum festiwalowe 8 sala koncertowa tworząca wtedy cudowny kompleksy w środku miasta w centrum miasta, w którym jest i Chopinowski trakt można powiedzieć czuje się tę tradycję miejsca na jej stolica takie bowiem dużego kraju Europejskiego rynku uważam, że z taką decyzję zbudowania jeszcze 1 miejsca odpowiedniego nie tylko o koncertowych wielofunkcyjnych jest absolutnie niezbędna, a ja bym głosował to pewnie zbyt radykalny jak dla pana, ale ja bym głosował za tym, żeby planowane muzeum sztuki nowoczesnej czy współczesnej literaturze na plac centralny przy na placu Defilad może zamienić z no właśnie takimi są mocno pan mówi albo zmodyfikować także tak tak fantastyczny pomysł no właśnie właśnie od roku o o takie myślenie perspektywiczne chodzi paradoksem jest n p. drobiazg my mamy 5 przed piękną kolekcję instrumentów historycznych taniec to nie jest tak, że to instrument nie mogłyby zabrzmieć w bardzo dobrej akustycznie sali nieco większe nawet na 8 zlote 1 20 0, owszem, mogłyby, a podczas, gdy my nawet nie mamy miejsca, w którym możemy przechowywać instrumenty nie tylko grać w związku z tym ciągle są przewożone ciągle służy po macoszemu traktowany jako obiekty roku temu muzealny, czyli jak zakończy się panie rektorze taką listą życzeń, żeby w przeszłości Norwida jest bardzo dorzućmy dorzućmy jeszcze na to orzeczenie ma, które rzeczywiście z moim marzeniem, żeby już bez dyskusji nie i wariant owo ten festiwal mogły zaistnieć we w czasie całego miesiąca, bo taki festiwal powinien mieć propozycję złożoną, że bardzo różnych, ale koło 6 3 ponadto troszkę w koncertowych zdarzeń bardzo dziękuje Stanisław Leszczyński dyrektor Międzynarodowego festiwalu Chopin i jego Europa mikstury rozpoczną się w piątek nie w piątek w sobotę 12 sierpnia potrwa do końca miesiąca to ci dziękuję bardzo za studio plac Cezary łasiczka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA