REKLAMA

Szyizm - mistyczny nurt w islamie

OFF Czarek
Data emisji:
2017-08-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa jego gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień wdrożeń, kiedy mówimy o islamie przeważnie w komentarzach osób w ocenie ekspertów ten islam PŚ jako monolit 1 blok 1 Diarra 1 lód jednak doktryna, a tymczasem my islam jest bardzo mylne złożone właściwie takie 2 główne nurty to sunnici z komunizmem ten największy, a drugim jest 3 Izby i poszła sobie, żeby oswoić mi trochę poznać, tym bardziej że w Rozwiń » zeszłym roku ukazała się bardzo interesująca książka ma się pierwsza zatytułowana zatytułowana tło w VW Mendy imam sentyment na wsi z, czyli 1 2 i nieomylnych 12 nieomylnych, czyli ima ich mama się właśnie początkiem rasizmu chyba niedostępną jeszcze w języku polskim nie da natomiast tytuł jest bardzo sprytny, by nawiązuje do 1 2 gniewnych ludzi żywych ikony właśnie w kulturze amerykańskiej, więc autor jest Amerykaninem niż muszę powiedzieć, że ten tytuł bardzo zręcznie sformułował natomiast rzeczywiście jest islam nie jest żadnym monolitem zarówno sunnicka jakimiś szyizmu rozpada się na wiele podmiotów natomiast szyizm to jest coś co się kształtuje już bardzo wcześnie trzeba mieć świadomość, że właściwie w tym wydarzeniem założycielskim dla syjonizmu, bo też tak władza najlepiej ująć dzieją się właściwie w pierwszych dekadach i flagi plakat tak, aby niektórzy twierdzą, że nawet za jego życia należy, że nawet pod koniec życia proroka i ci, którzy tak twierdzą to są właśnie na ogół szyici NATO i właściwie w cały czas ten podział między Stronnictwem nazizm odwołuje się do tej naj wcześniejszej historii można zagrać dobrze, ale co jest takim klub od co o coś się rozchodzi się tak to jest coś co trzeba też studentom tłumaczyć uczących w ogóle nie nie tylko klasycznego islamu, ale w ogóle islamu Otóż główny konflikt na początku był stricte konfliktem politycznym to znaczy był to konflikt to następstwo po proroku my dzisiaj tak tego też trzeba mieć świadomość nie wiemy co tak naprawdę zaszło w w tym siódmym wieku po śmierci proroka ani nawet jego życia 3 proc rok wyznaczył następcy czy nie nie wiemy tego, dlatego że jak tutaj wielokrotnie mówiłem pierwszy źródłami dziewiątą wieczne w najlepszym razie ósmy wieczne i są to już często tekstylia i idący za oko w określonym punktem widzenia czy to Protos sunnickim 3 proc to szyickim mówi protony wyjaśni potem może dlaczego natomiast ogólnie rzecz biorąc, czyli upraszczając szyici twierdzą, że prawowitym następcą Mahometa był Ali, czyli jego zięć mąż córki Mahometa Fatimy natomiast ci, którzy zostali Kalisz sami po proroku po prostu pozbawili Alego tego prawa, a kulminacja tego względu Blaira i stąd, że uzurpatora z reaktorami raczej to dziś już mówi stanowisko szyn to podaje stanowisko szyickie czysto żeńskie, które się klaruje dopiero w dwunastym wieku właśnie nawet argumentuje mafię Pierce, a wcześniej było całe spektrum opcji pośrednich ale, żeby uprościć, o co chodzi w siedzibie nawet dzisiaj tak można powiedzieć, że pierwsi kalifów w dużej mierze byli uzurpatorami, dlatego że od początku sukcesja po macho mecze należała się Alemu, który też został Kalisz ma, ale został w końcu zamordowany i właściwie wydarzeniem założycielskim szyizmu było przejęcie władzy przez z 1 strony przejęcie władzy przez Umajjadów, czyli odebranie władzy, ale mój i pierwszy Kalita Majewski formuła 1 bisów Jan, który został Julka lisem, a ostateczny rozłam 3 3 3 czy ostateczna ostateczna bitwa, która pogrzebała wszelkie szanse na pojednanie to była śmierć syna Alego, ale Husseina pod Karbalą, ale i tak już 80 0 osiemdziesiątym roku, kiedy i al-husajni został zaskoczony przez pociąg był tylko z przednią strażą i cieszymy się można zorientować po przekazach historycznych i został zakaz jest zaskoczony przez całą armią Mariacką i ta bitwa jest przez historiografię szyicką opisywanego straszna masakra w zdrada zdrada, bo słabo, bo on właśnie został zdradzony przez sprzymierzeńców i wydany tak i z krwawymi szczegółami jest to opisane jego męczeństwo można wiedzieć o 3 500 osiemdziesiątego roku wg historiografii zarówno sunnickie i przede wszystkim szyickiej ten podział jest do zasypania natomiast trzeba też powiedzieć, że w ciągu wieków ten podział polityczny na początku boi się można zorientować co było na początku tylko spór o sukcesję obrósł różnice teologiczne z historią grafik szyickich ci inwalidzi szyli Ruta Alego, a my, by chcieli Marty owego właśni właśnie Ruta, ale grobach Anny, by co znaczy rodzina domu dosłownie dochodzi on o najbliższą rodzinę proroka i tak sobie szyici mówili oni są z rodu proroka to frakcja 3 3 3 czy ten naród miał rządzić natomiast został przez machinacje przeciwników tego pozbawiony już historiografia szyicka przypisuje Alemu nadprzyrodzone różne własności na przykładzie, że został w pewnym sensie dziewicze urodzony tak samo jego synowie Fatima jest droga podobnie portretowanej jak je Maria w historiografii szyickiej no a poza tym czy właśnie co to strach, by ktoś jest jej sukcesja potomków walnego, która z najpopularniejszej największy odmiennie szyizmu obejmuje 12 imamów stąd tych 1 2 nieomylnych ludzi najciekawszy 1 1 2, bo jest ukryty tak tam nie wiadomo też co się stało naprawdę ukrytej zawiesza rękawice z Wall cały czas mam to pozytywistyczne pytanie przed sobą wiele z nich jest tam, gdzie w prezencie jak to naprawdę było z tego nie wiemy, bo to nam właśnie historiografia zaciemnia natomiast najprawdopodobniej przy dwunastym imamy był jakiś chaos po prostu nie wiadomo co się z nim stało jest nawet o tym, Pisz nie pisze, ale nawet historiografii szyickiej jest pewien okres konfuzji późniejszy okres są pośrednicy między między tymi mamy, które się ukrywa, a jego zwolennikami natomiast jego ojciec zaczął ukrywać przez kilka dekad no to co się z nim w porządku sami z emisji tych samych tych pośredników też było coraz mniej już upraszczają i w końcu wypracowano doktrynę ukrytego imama, który jego mocy to ukrycie się po arabsku wzrasta liczba w myśl doktryny Buk ukrył ostatniego imama, który pod koniec czasów ma wrócić naprawić całą tę niesprawiedliwość, która dotknęła naród, ale jego przywrócić historię islamu na właściwe tory i jako mahdi, czyli słusznie prowadzony zapoczątkować rzeczy naprawić historię i zapoczątkować okres idealnych rządów, który poprzedzi koniec świata Rosjanin do takich właśnie ją również szyizm jest zdecydowanie najbardziej mesjanistyczne en formą islamu natomiast trzeba też powiedzieć, że w historię szyizmu w klasycznym islamie jest bardzo burzliwa nie ma i on się rozpada na kilka nurtów, które wcale nie uznają tych samych imamów zaś początek tego łańcucha jest zawsze stało, że zawali i jego synowie z hasłami al-husajni natomiast potem się już drugi bardziej skomplikowane i wreszcie szyizm dzisiejszy się rozpada na 3 główne nurty niektóre przetrwały było ich więcej dawniej to jest to są tak zły i mamić ich najpopularniejsze wejście z 1 2 mamami albo 1 2 owcy tła Rewers volvo po angielsku Ismail ISI taki najbardziej ezoterycznym najbardziej w pewnym sensie mistyczny nurt niekiedy jeśli nie Ismail hitami byli kalifowie fakty mity 1 z wielkich imperiów muzułmańskich, który uznaje tylko się nimi ma mówi nie wszyscy się pokrywają z tymi z tą linią 12 i zarząd Morskiego Zejman tak, by inni zaś, gdy ci których, których jest najwięcej wiemy nie tylko 5 ani się od odbić od włączają od głównego nurtu jest stosunkowo najwcześniej lamp otwiera, kiedy tak, ale nie byli tam w ogóle są jeszcze później różnice, bo boi, bo n p . Mohammada chana fiaty jestem też były takie taka postać trudna, ale która należy do tego rodu ładnego i 1 z tych grup w siłę w pewnym momencie uznaje go za imama reszta nie to jest cel to ta tt jest wszystko bardzo skomplikowany, ale trzeba mieć świadomość, że właśnie tego stopniowego oraz członkowie wania się już cynizmu i jednocześnie wypracowywania odmiennych koncepcji i teologicznych wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM my informację od 11 2 0 za kilka minut dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i moim gościem od państwa moim gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy przy piśmie ich od razu przypominam interesującą książkę mafii pierwsza i płazów i VW menele, czyli tego, że pan odczytuje to nawiązanie do 1 2 gniewnych ludzi to jest 1 2 nieomylnych ludzi tak ja mówiłem wcześniej starałem się dać taką pigułkę jest historią szyizmu właściwie od zarania do dnia dzisiejszego, ale ta pigułka ma w 1 wadę i to jest coś na co ja też często uczulam studentów, bo to jest coś co się przewija w książkach popularnej nawet w podręcznikach i powszechnej historii średniowiecza, że to pęknięcie między słoni z naszej Izby następuje już siódmym wieku to też jest nieprawdziwe, dlatego że nie ma wtedy czegoś co my uważamy za słynni zmniejszy ich dzisiaj i tego jeszcze nie ma bardzo długo tak jak powiedziałem jest dużym spektrum przekonanie szeroki jest wiele opcji pośrednich, a sumą niż jako taki nihilizm jako takiego są 2 można powiedzieć, że na początku przynajmniej skrajne stanowiska, które się formułują no na przełomie i 10 11 . biegu najwcześniej, a wg MF nie Pisz co w ogóle szydzili z niego taki ten ma mińskiej 12 imamowie jeśli tak można wyrazić dopiero w wieku dwunastym, dlatego że ten podział jest u zarania podziałem politycznym i jako taki to jest ciągle nabrzmiała kwestia w ogóle trzymać rozumiem, że i geologia czy teologia and, a co też za tym czy w tym idzie filozofia dopiero się wykuwali oprócz tego, że jest jak gdyby a religijna związana z prorokiem i i to kolanem, którego pewnie jeszcze wtedy nie ma, ale jest w wersji ustnej przekazała jest puszka Pandory jest dach, ale dodatkowo przez 7 z pomysłów nowych władców wciąż są tego imperium jest pomysł na to, żeby przy przebić się konkurencje, czyli n p. przebić konkurencję najlepiej tak, żeby intelektualnie to, więc 40 0 włączenie greckich filozofów, a dopiero za basy ducha to dla iPada oraz epokę tutaj duży stres nerwy, a biegłym inni jak właśnie dlatego idealnie się jeszcze cofane, dlatego że w ogóle czymś co napędza całą historię islamu w pewnym sensie polityka klasycznego islamu jest to, że islam ogólnie już nawet, pomijając szyizm przysłonił nie reguluje w sposób jakiś bardzo normatywny zasad sukcesji politycznej i to jest problem w każdej dynastii, kto ma być następnym władcą to jest zawsze słaby punkt każdego systemu politycznego jeszcze przed tymi tłumaczeniami filozofów każdy uma jada ma problem z 3 i zmęczyli potomkowi mułami i potomkowie tego Kalisz faktury i ostatecznie odmówił, ale mógł wystąpić zbrojnie przeciwko, ale mu jego pra w do kalifatu zawsze można wyrzucić to, że łamie był uzurpatorem i jego ojciec był w ogóle zwalczał proroka do ostatniej chwili jeszcze przed 3 7 wrócił na islam z dopięli dopiero jak śmierć zajrzała w oczy i chęci i 3 proc to szyici tym wszystkim czynić zawsze mogli to zarzucają, że wywiózł lokatorzy nie dopuści liście Alego, który został wyznaczony przez proroka tego nie wiemy do końca maja taka jest w siedziskach czy też prorosyjska narracja i nawet jeśli nie było jakichś wielu bardzo mało zdecydowanych zwolenników, ale jego to było na pewno grupa pośrednia ludzi, którzy uważali, że coś w tym jest i całe dynastii Umajjadów ska do ósmego wieku do połowy ósmego wieku musiała sobie radzić z tym właśnie zagrożeniem dla swojej jedno legitymizacji, czyli 3 3 czy ideologii władzy mało tego podczas rewolucji baskijskiej, by się z nimi dynastia duma jedzie zostają odsunięci od władzy w szabas Żydzi idą pod tą władzy pod hasłem dotrze tam darami i Dawida k Albright, czyli wybranie zwrotu proroka oni się powołują po pierwsze na swoją lepszą Baran tyle jeśli chodzi o swoje lepsze spokrewnieni z prorokiem szczegóły za maj jardów, a po drugie, starają się obłaskawić szyitów, że teraz usłyszeliśmy wasze wołanie odsuniętych uzurpatorów nie wątpił w spisie, żebym jest bardzo znany epizod, że 1 z szyickich imamów zostaje mianowany przez zaspy, a Beskidzkiego kalifa ma Anna następcą ma zostać następcą kalifem, ale itu to jest kolejna rzecz tak powiem kolejny rozjazd między historiografia ściskała sunnicką sunnici mówiła, że obie się winogronami i umarł nie został w tym Kaliszem przyjęcia mówią, że został otruty i ostatecznie obraz widzi w ujęciu szyickim również są zdrajcami i uzurpatorami, by odsunęli właśnie alibi fałszywe motyw zdrady i męczeństwa często się pojawia tak to jest właśnie książka Pierce, a w zasadzie jest to forum o formowaniu się w wyobraźni zbiorowej czy pamięci zbiorowej szyizmu i takie cykliczne historii, ale ma być kalif ma być następcą proroka zostaje zdradzony i odsunięty jego syn Ali Hassan zostaje w wg niektórych źródeł szyickich otruty jego syna Husajn zostaje zabity pod Karbalą i zdradzony i Tosię ma powtarzać wg szyitów przy każdym i mamie każdy imam mamić nadnaturalne własności różne mama Maćka odmówić wszystkimi językami, a także językami ptaków i wszelkiego wszelkiego stworzenia, który ma ducha jak podaje 1 ze źródeł, ale też ma powtórzyć ten tragiczny los co znaczy ma być odsunięty od władzy zdradzony jakoś umęczony przez przez ludzi z wrogów tak przy jedno i nierozpoznany w sensie jest jakby tych bomb te koncepcje się kształtują 11 12 . wieku i od tamtego momentu można mówić bezspornie o czymś takim jak szyizmu rozliczy ruszyliśmy w dzisiejszym rozumieniu tego słowa i wtedy już są właśnie gotowe te koncepcje ta pamięć zbiorowa, która sytuuje się z sytuacji przy czym jako prześladowaną mniejszość która, która mimo niezbywalne go prawa jest cały czas tego prawa pozbawiano no i taki trochę, a oprócz, że oprócz rzekomego konfliktu politycznego, jakie różnice teologiczne pojawił się taki kredyt jeszcze bardziej sprawiły, że są niższe niż w biznesie rozjechał czy też potem szyizm ma też pierwsza i główna różnica Przemek najstarsza to jest rola, ale jego, dlatego że zwolennicy Alego pro to szyici wszelkich nazwać bardzo szybko już ósmym wieku zaczynają pisać teksty DJ Ali ma znacznie większą rolę niż to niż to inny mecz przyznaje historyk Gavia Protos sunnicka Szygenda główny nurt owa on jest rzeczywiście najmniej 1 i w bliższym towarzyszem proroka czasem nawet, że dług późniejszych tekstów my jednak naturalne własności nadnaturalne pochodzenie, bo imamowie wg szyickiej koncepcji są z rodzeni ze światłości Mahometa, czyli Nur Mohammad, która z kolei wypływa z czoła Adama Zdziebło jeszcze ciekawiej, czyli jest taka cała cały łańcuch proroków w stresie używana na imama natomiast dla sunnitów czy Protos sunnitów, owszem, ale nie jest nawet 1 z 4 kalifów prawowiernych ostatnim z nich nikt nie odmawiać bardzo mało Sycylijczycy bardzo mało osób mu odmawia ważnej roli w początkach islamu, ale jego rola nie jest tak tak wielka jest do tego stopnia, że nawet w dziewiątym wieku jeszcze nawet w dziesiątym niektóre grupy od inni odmawiały uznania Koranu, który już wtedy był rozpowszechniony mniej więcej w tej formie, jakiego znamy już tutaj nie chce wchodzić do trzęsawiska problemów właśnie argumentując, że stamtąd usunięto fragmenty, które umożliwiają uma jedzie usunęli fragmenty, które wskazywały na tą datą urodzenia, ale jego późniejszą taką, by tam jest wiele różnic, ale po ich późniejszą taką główną jest właśnie ta koncepcja mahdiego w TENIS 12 lat i ma wolny z dużych miast feministyczny nie oczekują powrotu powrotu jakichś idealnych rządów no ale z kolei takich jak taki test tunezyjskich chyba z pochodzenia badacza lont się po francusku, pisząc Said 1 z ulgą książkę jak Hans Liska Och, wielka wielka Niezgoda John właśnie argumentuje, że tanie zgoda to jest w pewnym sensie koło zamachowe historii i powrót do ostatniego imama matą historię wzrostu na na po przywrócić znałem na właściwe tory sunie z innego nie ma co prawda w apokaliptyczne sunnicki, czyli w wizjach końca świata pojawia się taka tajemnicza postać fakty mity syna Fatimy Fatima to była to była żona jego matka Georges tron ma inna mówi córka Mahometa tutaj ja szczerze mówiąc nie mam do tej pory wyjaśnienia, skąd to się bierze sunnickie apokalipsy cena taki mój oddział kredyt gest byłby taki, że w właśnie były opcje pośrednie żyje, że rzezie rzeźbie maki i załatania byli w ich lub w oczy ich załatanie w 11 12. jego kursu obie strony się radykalizują sunnici się radykalizują, bo do głosu dochodzi pewna forma Handball leasingu, czyli takie najbardziej rygorystycznej szkoły prawnej, która odmawia nawet nie jest takim grupom, które później nazwiemy sunnicki mi różne Hana Fin Tommy szaf liczącymi reprezentantom innych szkół prawnych i miana muzułmanów uczyć dobrych muzułmanów, a z kolei, iż nici też chcą zaprowadzić porządek we własnych szeregach i przynajmniej, chociaż trochę zapanować nad tym rozpadem na tę nurty, o których mówiłem wcześniej blisko liczę tak Ismail dziesiąty już są jeszcze bardzo najbardziej niebezpieczni z tego wszystkiego, dlatego że mają własne imperium w Egipcie, a potem w Syrii także innych, które z realnym w własny kalifat to już w ogóle kompletna herezja no bo to nie dość, że Ismail nici to jeszcze roszczą sobie prawo zwierzchności nad całą Azję i społecznością lokalną monetą społecznością muzułmańską i tu Pisz stawia bardzo ciekawą tezę, na której miałem okazję, na którą ja osobiście nie wpadł, że te historie o męczeństwie imamów są nie tylko na użytek całej Unii mniej, żeby nas pokazać jako męczenników i jako wiecznie prześladowaną wiecznie odsuwana mniejszość, ale także na użytek tych heretyków, którzy mówią, że już raz siódmy ima został ukryty Ion będzie, ale te historie są w po torze, mówi że nieprawda siódmy ima poniósł męczeńską śmierć koniec Krupka jego nie ma wiadomo jak umarł został otruty został zabity i t d. powróci dwunasty Zdroje straszy wewnątrz szyicka można powiedzieć polemika no to jest coś, czego są niezmiennie z lasu Lis zna tylko i toteż dość niszowych tekstach tego w Fatimie gdzie, który jest częścią takiego Imaginarium końca świata, bo sunnickiej koniec świata jeździ tak można wyrazić polega na takiej plejadzie różnych dziwnych postaci zwykle jest jakaś negatywna postać z oczywistego wyróżniana wyróżnia fizycznie i 6 i świńskiego Reja utrzymuje w ruchu tłum człowiek czegoś tam jakieś znamienia różni go pokonuje kicz bohaterek światy mit, a potem przychodzi postaci, która jest odpowiednikiem Antychrysta, czyli w dziale i wtedy wraca Lisa, czyli muzułmański odpowiednik Jezusa wcześniej wracają jeszcze inni prowadzonych pokonuje aż w końcu wraca Lisa pokonuje Dawid sala i dopiero wtedy jest właściwie koniec świata natomiast w siedzibie wygląda zupełnie inaczej, notując oczywiście wiele innych różnych problemów także politycznych właśnie, bo sukcesja jak mówił, że to jest konflikt czysto polityczny to upraszcza sprawę po to, żeby w ogóle cokolwiek byś w stanie wyjaśnić, ale islam w ogóle nie przeprowadza takiego podziału między sacrum Profanum do jakiego my jesteśmy przyzwyczajeni zresztą u nas ten podział też jest dosyć nowy jest kwestia nowożytna najpier w po wojnie trzydziestoletniej potem goście oświecenia owa, ale tam kwestia sukcesji czy kwestia panowania nad umową też oczywiście jest kwestią teologiczną wrócimy do szyizmu po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego informacje o 11 40 to aktor Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego z państwa i moim gościem dzisiaj o przyjmie, czyli jak rozumiem cały czas dużym problemem jest kwestia władzy tak legitymizacji władzy legitymizacji władzy, dlatego że właśnie ich Koran nie pozostawia na ten temat właściwie żadnych wskazówek hut dzicy też są dosyć sił tutaj w inny lakoniczny częsta poza tym korpusem Haggis można łatwo manipulować wystarczy chociażby zobaczyć różnicę między korpusem właśnie się mniej z szyickim sunnickim szyizm ma tradycję z powołaniem, ale go na sukcesora Mahometa sunnicki nie bardzo i właśnie to interes podział pierwszy między słoni z nazizmem to jest właśnie w dużej mierze konkurencja 2 kolejnych 2 ideologii czy 2 historii 2 historiografii na bardzo zawsze nabrzeży znana nacechowana taka jest scena śmierci Mahometa i przekaz szyicki i w ma taką historię, że Mahomet na łożu śmierci prosi, żeby mówiły przysłać go z ukochanego brata nie ma braci biologicznych w tym momencie, więc to idealny słowo użyte to brat i przysyłają mu Abu Bakera, a się odwraca do ściany, czyli pierwszego kalifa właśnie pierwszy pierwszych kalifów wahamy się obraca go do ściany przychodzi umarł w ogóle są całe życie kawy, bo za tym stoją żony Mahometa żyje Abu Bakr woła jego córka, czyli Calisia, która potem z czarnym charakterem historii szyizmu, owszem, tak jest i tak jest przedstawiana nie chodziło Abu Bakr umarł drugi kalif też bliski towarzysz proroka woła go z kolei jego córka inna żona Mahometa chamstwa Mahomet miał się obraz ze ścian nie chodziło o Mara i w końcu przychodzi Ali Issa Alim żelazna gra wolego księżom jest nie pamiętam i szaleni, ale na pewno żadna żona Mahometa żony tutaj są czy czarnymi charakterami, lecząc się sam orientuje się tam i czekam po prostu w prasie można powiedzieć, iż wtedy Mahomet wszystkich wyprasza i rozmawia z Alim przez 2 godziny ich potem umiera z tyłu wreszcie tuż po tym, czy krótko po tym, i 3 3 proc sunnici czuliśmy się kłócić o władzę zaocznym w tym jakieś targi w hali po takim politykiem jak też często mówi polityk wskakiwał i w końcu Abu Bakr zostaje po tych wszystkich i rozchodów oraz mianowany pierwszym Kalisz ma co robić seriali myje ciało Mahometa, o którym wszyscy zapomnieli wg WWF wg szyitów i oddaje Mahometowi ostatnią przysługę, czyli dokonuje tego rytuału obmycia od początku jest to w ten sposób przedstawione, że coś zmienić swój szybszy prosić wysoką frakcją najbliższą, a wreszcie chodzi tylko władzy i uzurpację i całości ta historia 12 nieomylnych ludzi jest w ten sposób właśnie prowadzona rzezie, że jesteśmy my ród proroka, który pochodzi nawet światłości Mahometa dziewicze Narodzenie i t d. i skandowano tak z czoła Adama i są ci, którym chodzi tylko o władzę zaszczyty ziemskie jest to od razu powiedziano, że my zawsze będziemy mniejszością pomoże to nie jest od razu powiedziane w siódmym wieku niekoniecznie stanowią mniejszość, ale w momencie, kiedy kombinuje się te biografie ten moment 1 10 11. dwunasty nawet wie, że wspomnę już dziś wiadomo, że jest mniej to już mógł mówić szerzej jest mniej, ale to oni pójdą do raju to oni są tymi wybranymi ani ci, którzy się, którzy sprzeniewierzyli i to gra w zasadzie do dzisiaj konflikt, w czym różnice interesów między Iranem Arabią Saudyjską też są w pewnym sensie zakorzeniony właśnie w tym, bo przecież Iran jest państwem szyickim co z kolei też nie jest znowu aż tak stare jest dla mnie każda historyjka klasycznego islamu, bo to już jest po klasyczny mechanizm jako swoją ideologię państwową ten 12 owych wzrostom imama i przyjmują Staffa widzi w Iranie oficjalnie szesnastym wieku po pierwsze, dlatego, że w Iranie zawsze było dużo szyitów relatywnie dużo w stosunku do innych części świata arabskiego świata muzułmańskiego dnia arabskiego po drugie, dlatego, że głównym naturalnym wrogiem czy głównym konkurentem Staffa widzów byli Osman owi Osmanowie posiadali już lekkie i medyny i mogli się i zaczęli się właśnie prezentować zdobyli Konstantynopol poza tym jako właśnie Kaliszowi można powiedzieć tamtej epoki i zaczęli wchodzić zaczęli w pewnym sensie adaptować to sunnicką historie, więc Asafa widzów została historia konkurencyjne, czyli historia szyicka i to im w pewnym sensie ułatwiło decyzję o przyjęciu 1 2 w 12 owego szyizmu jako ideologii Państwowej właśnie o to, żeby móc ideologicznie przeciwstawić się z Manon nosi to są korzenie właśnie szyickiego Iranu, który jest, który trwa do dzisiaj w pewnym sensie natomiast to wszystko właśnie to jest coś się bardzo zmienia podtrzymują w na przestrzeni wieków jest siódmym wieku nie można jeszcze mówić o wsie i tak w 08 09. prawdopodobnie też nie dlatego ukuto termin pro to szyici i warto, żeby to rozróżniać natomiast jest to konflikt rzeczywiście jedno czy różnica, która bierze początek rzeczywiście w pierwszych w pierwszych dniach islamu nawet za życia proroka jak pokazuje historia jego śmierci jest jeszcze ta pielgrzymka pożegnalna tzw. jak jutro ostatni raz się daje do do sanktuarium i tam wygłasza mowę, w której wg szyitów ma miał właśnie publicznie propos twierdzić sprawa Alego do kalifatu i damy powiedzieć, że kto ma, że kto wierzy, że Maciej Wilk przestrzegać siły islamu i Maciej, iż z moimi następcami w pewnym sensie szyici uważają, że dochodziło Alego w garść liści ogólnie, że należy po prostu żyje, że żal, że należy przesyłać na rowerze słuchaj starszych należy wsłuchać się przełożonych społeczności nie uważają, że daję że, żeby tak kogokolwiek tutaj Mahomet wyróżniał wziął to jest coś co definiuje później też sumy nie dopatrzy się Akron napisała bardzo ciekawy kiedyś artykuł o takim hut liście przestrzegają władze już słuchać władzy choćby mieli sprowadzić Kijowski niewolnik, czyli najgorszy był niegdyś niewolnik to jeszcze etiopskim śnie chrześcijański, czyli w pewnym sensie władza nie jest koniecznie powiązana z religią, a to jest niebezpieczne nawet sunnickiego kalifatu takie takie koncepcje, ale innych form braciszek uważa, że to jest właśnie ją pro to sunnici w pewnym sensie, że żal, że on, że jeżeli jest nurt w islamie, który odrywa władzy od religii to jest właśnie słoninę, a więc szyici sobie na to nie mogą pozwolić oni muszą cały czas mieć prawo dlatego obwodnica Ostrowi tego i mama cały czas podkreślać to może, że rzeź w Tallinie kalifów, które rzeczywiście było, czyli najpierw talibowie wg sum nic mu prawo wierni tych 4, których ten łańcuszek się kończy realizm, a później uma Jadzi to nie jest tak jak to miało być miał być Ali potomkowi od początku czyli, czyli czasu dla szyi znów nie jest rzeczą mniej istotną, kto sprawuje władzę w, czyli konflikt rozumiemy trwał twa i trwać będzie szok podobnie jak inne konflikty innych religii, które dba też sprowadzać do tego czy władze lokalne czy władza Centralna jak wybierana, gdzie w Rzymie czy w Konstantynopolu czy w 1 0 dała go oczywiście w Londynie w tutaj no można to już była domena takich jest mniej liczni Stali można powiedzieć są takie studia robione jak to jest realizowany w poszczególnych religii czy w poszczególnych cywilizacja ach, bo ja osobiście mam wrażenie, że ten konflikt między nihilizmem, a słynni z mężem polityczny u zarania wolno w pewnym sensie wypływa z natury samego islamu, który jest w jakby to nie zabrzmiało stosunkowo mało normatywny to znaczy tam nie ma w dzień nie ma jakiegoś jakiś Kongregacji nauki wiary w zimie jakieś takie magisterium odgórnie ustalanego w związku z tym każdą sukcesji można w pewnym sensie zakwestionować wyciągnąć jakiś hut i wyciągnięcia z o interpretację wersetów koranicznej go i k to nie jest tylko osób nie zawsze jest właśnie wszystko, by osłonić tyły są nic się rozpada na nurty szyizmu również rozpada na nurty i to jest coś z tym właśnie możecie się różnią ten nurt szyickie Miller i kto ma imamów n p. kto jest ukrytym imamem jakąś manifestuje często też na innych podziała nasza Miss ma inne dzieci tak jak powiedziałem są religią ezoteryczne w pewnym sensie to znaczy wymagają kolejnych wstępny przechodzenie kolejnych wtajemniczeni żeby, żeby poznawać doktrynę całość doktryny jest dostępna tylko dla wstyd, że dla najbardziej wtajemniczonych co się bierze z historii, dlatego że w pewnym sensie w pewnym momencie zaczął być prześladowany nurt nie tylko przez Lotos sunnitów, ale i też z innych Protasiewicz dwoił się wzrostu musieli ukrywać, więc co było dawniej w pierwotnie jako mniej wiesz ty widzisz Pisz podejrzewano, że potem obrosło to konotacji mistyczne, że po prostu potrzeba jest Kasi potrzebna jest jak jelenie łosie wyraziły religioznawca Mista go jak, która wprowadza kolejne były elementem mistycznej doktryny już stopniowo wtajemniczonym adeptowi zresztą to potem już w Azji Środkowej w tych innych realiach świata perskiego już bardziej szyizmu wydaje mi w początek nowym religią w ogóle w dziejach Lecha od 3 taki nurt, który uważa, że Bóg przemawia do nich raz w roku po cool disco to jest właśnie kurdyjska w kurdyjską religia jazdy dziennej i nim różne nurty, które w warsztatach Alego uważają za równego Mahomet Mahomet owi ortodoksyjny w cudzysłowie uszyli sobie na to nigdy nie pozwoli jest cała historia analizowana przy książce żona Antoniego kielichem heretyk, czyli kaliskich heretyk Ali, który pali na stosie człowieka, któremu przypisuje boskie własności i sobotę z szyickiej teologii ruchu lub tekst raczej przesada w religii czy niemożna tych i że imamowie oczywiście są wspaniali, ale nie można przesadzać z tym i tak polemika jest właśnie wymierzona w tych hetero toksyny nurty albo też wtedy też inne odmiany szyizmu jest tutaj nawet ten podział między, że jest w zwolennikami Alego zresztą również jest jest czymś bardzo trudnym do do do usystematyzowania i można powiedzieć bardzo to wszystko ciekawe, czyli jakoś, jaki tytuł książki i koledzy niech zdycha letni Sean Anthony Mackie efemerycznych przy czym to jest oczywiście też próby późniejsza historia hit czy konstrukcja historię graficzna, bo my nie mamy żadnych źródeł jak zawsze podkreślam, które były współczesne Alemu jest to, więc nawet ta historia wokalistki heretyków już nie straszy pisana zmyślą o określonych w odbiorcach Ismail nici wyrzeźbić jesteście takim heretyk jęczy wyje wyjaśnia hak i jego wasali zobaczył toby wraz z paliwem nie może wy mówicie, że jesteście w domu małego to jest 1 książka z lig ktoś się interesuje tymi zagadnieniami książka także, której dzisiaj rozmawialiśmy mafii jest rytuał z sal, bo MEN, czyli 1 2 nieomylnych ludzi książka wydana przez Jarocin o treści PREZ w zeszłym roku wraz z jeszcze ciepła można rzec tak no proszę bardzo wszystko chciał polis wszystko jasne, ale wydaje się, że nie dodaje, że żaden dar największy specjalista od szowinizmu nie może powiedzieć, że wszystko jasne to jest rzeczywiście bardzo skomplikowana dziedzina jeśli czują starałem się przybliżyć uprościć najbardziej chyba nie tracą też esencji no to jest coś co chyba wprawiało w konfuzję nawet z, żebym prawników czy teologów epoki klasycznej fryzurze, że oni sami mieli świadomość tego jak to wszystko jest jest rzeczywiście skomplikowane notuje się konflikt z szyn i słoni sunnickich szyickich jeszcze może na koniec, bo o tym nie mówiliśmy, dlatego że tymi przyp Pisz po pierwsze, koncentruje głównie na imama w ich na formowaniu tej zbiorowej pamięci i szyizmu natomiast potem w miarę jak szyizmu okopuje się najmocniej już nie mówię Ismail i tak, czyli o, czyli otwartymi dach o 1 12 obie te najbardziej mainstreamowych można dzielić się nim najbardziej popularny w Iranie w Azji Środkowej, więc do tego dochodzi jeszcze 1 stary antagonizm, czyli antagonizm arabską perski ten ciągły kompleksu jest godny tego, że Persowie stała kultura jest podbita przez co pobici przez Arabów i dalszych staje się właśnie kolejnym wehikułem kolejnym wyróżnikiem właśnie Persów na tle aukcja Arabów w dr Mateusz Wilk z Instytutu historycznego Uniwersytetu Warszawskiego był państwa mają goście bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Maciej Zakrocki popołudnie Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA