REKLAMA

Zawsze można nagrywać - Krzysztof Izdebski z Fundacji ePaństwo komentuje wydarzenia w Puszczy

Post Factum
Data emisji:
2017-08-18 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną już zapowiadany gość Krzysztof Izdebski prawnik fundacji ePaństwo dzień dobry dzień dobry witam państwa widzi się nie obstawiam pana w takiej roli w publicystę można powiedzieć, ponieważ będę prosiła o wyjaśnienia i komentarze do bardzo wielu tematów i wszystkie jakoś dotykają prawa jest ona gdzieś ze pompować lub budowane czy zobaczymy w nim od art. 2 4 1 kodeksu karnego ani kodeksu postępowania Rozwiń » karnego mój błąd przed chwilą na naszej antenie w policjant z komendy wojewódzkiej policji w Białymstoku mówił, że policjanci zakazali nagrywania ich działań w obozie dla Puszczy, powołując się właśnie na taką podstawę prawną, jaką jest art. 2 4 1 kodeksu karnego, który zdaniem naszego gościa pana aspiranta Adama Woronowicza był umożliwia taką sytuację, w której policjant zakazuje obywatelom, bo tylko nagrywania w Les swoich działań no cóż tu czytamy w tym 20 0 czterdziestym pierwszym panie Krzysztofie, kto bez zezwolenia rozpowszechnia to jest różnie wiadomości z postępowania przygotowawczego, zanim został ujawniony nano podlega grzywnie tak, by tak dalej w nowe Tesco przy, o co chodzi jeśliby obywatele dla Puszczy chcieli nagrać dla własnych potrzeb, a te działania policji to mogliby czy nie mogli z Ostrowic, żeby mogli również stan rzeczy natomiast postępowania dowodowego ale gdyby byli stronami jakiegoś postępowania rzeczywiście nic w tej kwestii nagrywania w i rozpowszechniania są 2 odrębne rzeczy to warto w szerszym kontekście też przedstawi, ale to jeszcze zanim powie, jaki z kontekstu może pan policjanci powoli może jest 200 czterdziesty drugi, który mówi, że też nie wolno nazywać mnie nie ma własnych to tak jakby też szerszy kontekst nie chciałem zarysować ją na inne tutaj obrazku, jaki mamy wpuszczeni dzisiaj Lee Gardnera na to co się stało, ale też liczyć z innymi przepisami innych usta w m. in . ustawa oprawie autorskim prawa powszechnie czytam też jest mowa o ochronie wizerunku właśnie w, a i tam jest też mowa o ochronie wizerunku w kontekście rozpowszechniania tegoż wizerunku ani nagrywania tutaj jest co do zasady zgoda i też ten przepis zacytowane same przepisy art. 2 4 1 kodeksu karnego też go tutaj jakby potwierdza to niejako, stosując to słowo rozpowszechniać ją nagrywać, a i jest dopuszczona możliwość swobodnego nagrywania w zasadzie każdej osoby, tym bardziej funkcjonariusza publicznego w torze, tym bardziej funkcjonariusza publicznego wiemy, chociaż chociażby z wyroków sądów, które zapadały w podobnych sprawach to kwestia dotyczyła również funkcjonariuszy policji jak i strażników miejskich, a to z było tak po rozpętanej przez tak, że środowisko walczące z nielegalnymi radarami czy w ogóle z 1 z interwencjami nie do końca widziałbym eleganckimi w interwencjami inne policji straży miejskiej w kontekście różnych innych wykroczeń zawodowych jak za rozmowę powiedziałem co ich najbardziej mnie coś tam jeszcze była kwestia woli też rozpowszechniania tak znaczy, że to rozpowszechnianie, chociaż rzeczywiście nie ma wprost przepisu, który umożliwia rozpowszechnianie wizerunku funkcjonariusza publicznego, bo w ustawie o prawie w autorskim jest mowa o możliwości, a rozpowszechnienia bez zgody tej osoby rozpowszechnianie wizerunku osoby powszechnie znanej w trakcie wykonywania swoich funkcji i tu wiele książek napisanych na ten temat wyznacza są powszechnie znana raczej policjant taką osobą nie będzie, chyba że będzie żyć tak dobrze, że łatwo prawy obrońca raz, mówi że można funkcjonariusza albo urzędnika nagrywać 10 asyst tego proszę państwa z podstawowych zasad, że to co nie jest zakazane jest dla obywatela dozwolone, gdy więc, że nagrywanie w związku z tym, że nie ma nic się wyraźnego zakazu nagrywania to jest jakby to jest ta podstawowa rzecz, która oblepia mi taką rzeczą w bardzo bardzo, że już one naszego ustroju natomiast jednak w kontekście nawet w kontekście rozpowszechniania sądy wielokrotnie wskazywałem właśnie w tych przypadkach, że w interesie publicznym bywa rozpowszechnianie wizerunku takiego funkcjonariusza interwencji tak naprawdę, bo oto chodzi interwencji front-end, że funkcjonariusze nie przeprowadza, chociaż jednocześnie niesiony on osobą powszechnie znaną czy to też nie jest tak naprawdę niewykluczone, że sąd, a dopuściłby w tych okolicznościach winnych też możliwość rozpowszechniania wizerunku rozumiem że, gdyby n p. policja Ellen nie tylko przeszukiwała obóz dla Puszczy, ale również zniszczyła tam rzeczy to tym bardziej byłoby inne, ale łączy uzasadnione natychmiastowe upowszechnienie tej władzy ogólnie, że widać, że tutaj policja zakwalifikowała Nor da sobie znanych mniej, a przy czym być może słusznie to interwencja już jako etap postępowania przygotowawczego na to, że w tym tomie przygód po po zakończeniu tego etapu przygotowawczego z czarno ktoś może n p. otrzymać zarzuty także też w jego interesie jest na etapie tego postępowania przygotowawczego zabezpieczanie dowodów wskazujących na jego wręcz realność zdejmował z Samsungiem na policję nie mógł ironizuje nasz głos ktoś nagle podrzuca połowę rzeczone narkotyki, a potem oskarżają niewinnego być może na koniec nie wiem czy już koniec tego tematu, ale przemija, jakby przybył, podsumowując ten wątek jak ja ja rozumiem też obawy policji, a szczególnie właśnie tych oficerów operacyjnych przed ujawnieniem wizerunku albo użyć wszelkich nowości dość jałowa tutaj tak się nazywa Liu żona stwierdza, że rząd już zmarli w 2 nie w tym kontekście zupełnie zupełnie niezrozumiałe, a czy skoro już wychodzimy tak wykracza poza zakres dozwolonego nagrywania, zakazując tegoż nagrywania gotowe to ryzyko rozpowszechniania, które nie jest jakoś zrozumiałe przeze mnie również nie ma miejsca w tym przypadku również oni mieli kominiarki i być może mieli kominiarki również z obawy przed tym, że ten wizerunek będzie będzie nagrywana mamy żyjemy w łonie natury filozoficznej, bo pan od lat zajmuje kwestią szeroko rozumianej transparentności życia publicznego w i znają się co by pan odpowiedział tym z naszych słuchaczy słuchaczek kryzysem mogą pomyśleć, a cóż oni temu powiadają to już będzie taka kultura nagrywania wszyscy nawzajem będziemy nagrywać policja nas my policje i nic z tego z tego dobrego nie będzie, bo to tylko świadczy o braku zaufania 1 strony do drugiej w znaczy dym od końca, zaczynając od 3 z faktem jest, że istnieje ten brak zaufania w, więc jest kwestia jak ten brak zaufania zagospodarować no i można powiedzieć, że nagrywanie wzmacnia ten brak zaufania, czyli czyni go w większym, ale nie musi, ale wcale tak być moim zdaniem na możliwość transparentne czy pokazania czym czy w ogóle pewnych działań pokazujących, a na funkcjonowanie państwa czy jego funkcjonariusze szczególnie w takich okolicznościach nie wskazujących na nadużywanie, a także funkcji, a może zbudować pozytywny obraz i policji, a IAR i innych organów państwa tu też taka ciekawa, by rzec, że sami policjanci często chcieliby mieć możliwość nagrywania w chociażby też z uwagi na to, że nic nie są obrażani tarczy czy czy też dla tych swoich czynności dowodowych, które by na późniejszym na późniejszym etapie, więc kwestia jak nagrywania pewnych czynności wydaje mi się, że jest w tej chwili rzeczą normalną i mierzy jedno w filozoficznym duchu być może ona wpłynie na to, że ten, kto to to zaufanie tak naprawdę się zwiększa się w ale ja nie mam też inna i a troszkę innego pomysłu na to jak ten brak zaufania zagospodarować czy jest taka głęboka potrzeba w obywateli, a na często w zderzeniu właśnie z organami państwa w wynikająca z tego, że czują się, ale po prostu słabsi, a chociażby z tego względu, że jest ogromna ilość spra w, w których na końcu po postępowaniu sądowym okazuje się, że n p. zeznania policjantów są niewiarygodne natomiast w samym początku postępowania nie są uznawane za wiarygodne niż policjanci babciom Fuszara wraz z publicznej prawda zwyczajnie po prostu się w między sobą, a także w ramach zwykłej Solidarności zawodowej, która zrzesza dziś występuje również w innych zawodach w jak prawnicy dziennikarze może nie gdzieś tutaj chyba w Stróżach rozgrywał asystował Mizdalski, więc to zamykam temat, ale oczyści się państwo mają uwagi swoją opinię swoje doświadczenia albo są policjantami policjantami w temacie nagrywania ten temat się będzie pojawiał w UE, bo tak jak mówię na razie mamy kulturę nagrywania wszyscy wszystkich nagrywają też zdarzą się nagrać urzędu urzędnika, który łamał prawo akurat, więc nie jestem bez winy w chciałam, żebyśmy porozmawiali o innych sprawach w aż się dzieje w świecie prawniczym 1 z rzeczy, o których mówią słuchaczom to jest przyszło tygodniowa konferencja łamany na konsultacje w pomysł prezydenta Andrzeja Dudy, żeby zorganizować referendum konstytucyjne w zapytać Polaków o ustrój naszego państwa, jaki on powinien być ale zanim się ich zapyta to trzeba wiedzieć jak sformułować pytania w i okazuje się, że kiedy prezydent ogłosił jakoś was ma już w czerwcu to potem zapadła wielka cisza, a teraz mamy Solidarność NSZZ Solidarność ogłasza, że w przyszłym tygodniu w piątek w samej słynnej sali BHP stoczni gdańskiej odbędą się właśnie takie konsultacje, na które pan prezydent zaproszony i co pan na to no ja ten podważa może na swój wizerunek nomen omen eksperta od tych spraw, ponieważ dowiedziałem się o tym fakcie też od pani redaktor w Jaśle wieżami od lidera Solidarności Piotra Dudy, który ogłosił to uwaga w radiu Maryja nie w radiu TOK FM było też na stronach prezydenta i w jego kalendarzu nie ma tej informacji, że pan prezydent już w piątek będzie podróżował do Gdańska i tam dyskutował o sprawie, która w ma jak rozumiem jego zdaniem dotknąć wszystkich obywateli, więc tak, ale razem zbywała mnie tak mimo tak orzekł, że Grzegorz poczułem się wyłączone z tego obiegu informacyjnego też jestem zbulwersowany, bo być może jest to cenna inicjatywa po prostu w Manili za mało szczególnie tutaj brakuje mi informacji w jaki sposób, a po pierwsze, będą właśnie ten się konsultacje prowadzone w Ostródzie informacja o założenie, iż jeszcze Tomasz Gross jak pani redaktor będzie będzie poszukiwała i odpowiedź też też na to pytanie w jaki sposób wyniki tych konsultacji będą przedstawione prezydentowi i co prezydent ma zamiar z tym zrobić czy prezydent w ogóle o tym wie o największe to słowo konsultacje troszkę chyba na wyrost, ponieważ program tej czterogodzinnej konferencji stoczni gdańskiej ma wyglądać także przemówi Piotr Duda, czyli Solidarność potem czy też wcześniej Andrzej Duda to z kolei prezydent, a potem ma się odbyć panel dyskusyjny w UE na temat konstytucji dla obywateli, a nie dla elit i to jest koniec konferencji, więc trudno mówić o czynniku konsultacyjnym, chyba że do tak czy wyższa będzie konsultacji nie muszą mieć zawsze charakteru powszechnego znaczy to znaczy takiego dostępnego dla dla dla wszystkich obywateli, którzy zaczynali jakiś tam sformułowane zamknięte oczy otwarte pytanie czy czy po prostu odnośnie siły zaproponowanego tekstu, ale mogą się w określonym terminie wypowiedzieć to mogą być też panele eksperckie więc, jakby metoda to, że ona wydaje się na pozór zamknięta wcale nie znaczy żona jest jakość jakość gorsza natomiast to co jest najistotniejsze w konsultacjach i ja rzeczywiście cały czas tej informacji tutaj tutaj nie widzę, że to jest jakiś cel rzeczywistych konsultacji, a IAR jak zaprezentowane zostaną ich wyniki bo, bo to jest rzeczywiście coś co ma po pierwsze, ogromne znaczenie dla przejrzystości procesu legislacyjnego w, a po drugie, trwa poczucia tych osób, które w takich konsultacjach, nawet jeżeli są ekspertami się wypowiadają w, a bo wtedy jakby wiedzą, a coś z tym ich głosem co z tą opinią, a się się stanie także ma też to musi przebyć zbudowane muszą zostać zbudowane pewne ramy takiej dyskusji 3, a to jest jakby ogólna chociażby diagnoza konstytucji obowiązującej czy to jest punkt wyjścia do dyskusji uległ zapominamy o ustroju, który w niektóre konstytucja w Polsce reguluje i ja możemy sobie o w jakimś zapisano, że system podkopała archiwalny projekt obywatelskiego projekt nazywa go obywatelskim projektu konstytucji z dziewięćdziesiątego czwartego roku Wilno i ten projekt ma być podstawą debaty bardzo mnie ciekawi jak to będzie wyglądało, bo mamy obecną konstytucję mamy jak rozumiem pewne plany czy pomysł prezydenta, bo nie sądzę, żeby było kart taką białą kartką papieru, na którą my dopiero coś wpiszemy w no i teraz pojawia się ten na MDM projekt 10 04 . roku plus trzeba pamiętać, że istnieje jeszcze projekt konstytucji prawa sprawiedliwości, który później została Śleziak zakopany, ale mam wrażenie, że on w sumie ma największe szanse na realizację przynajmniej jego ne ta główna część ustrojowa w Nowem zobaczymy w radiu TOK FM oczywiście będzie towarzyszyć tym wydarzeniom Roch Kowalski nasz znakomity sejmowy reporter będziemy też w Gdańsku, więc mam nadzieję, że ściśle i rzetelnie będziemy mogli państwu przekazywać nie tylko informacje o przebiegu konsultacji, ale też o ich efekcie liczę też na to, że Kancelaria prezydenta nas poinformuje, jaki jest wkład prezydenta w tym to wydarzenie i co on zamierza z niego wynieść, a tu kolejne wątki można, by się namnażają za chwilę po informacjach porozmawiamy o 2 jeszcze sprawach jednak dotrzeć, że bardzo blisko prezydenta chodzi o to, że zawetował ustawę o Sądzie Najwyższym i ustawy o krajowej radzie sądownictwa, ale też przewidział, że te ustawy o nowe ustawy powstaną w i co z tym fantem zrobić co zrobi prezydent jak mógłby pracować nad tymi projektami o tym, porozmawiamy po informacjach z Krzysztofem Izdebskim z fundacji ePaństwo to post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną cały czas Krzysztof Izdebski prawnik fundacji ePaństwo w górę i jeszcze raz dobry, a ja specjalnie powiedziałam o tej EADS konsultacjach kont konstytucyjnych, które organizuje Solidarność zaprasza prezydenta i nie wiadomo właściwie, kto z kim się będzie konsultował i o czym dlatego, że pan napisał tekst bardzo fajny ciekawy tekst na portalu Jagielloński 2 4 PL, w który nie dotyczy wprawdzie konstytucji tylko ustawy o Sądzie Najwyższym i ustawy o KRS ich można pójść zebrał pan w kilka punktów bardzo mu sensowne porady dobre rady dla prezydenta jak pracować nad tymi 2 ustawami, bo przypomnę 2 z nich te prawa i wrażliwości prezydent zawetował im zdecydował, że sam przedstawi swoje własne projekty ja specjalnie wspomniał o tej konstytucji, bo być może prace nad tymi ustawami będzie wyglądała trochę tak jak ustały jak praca nad nową konstytucją czy referendum konstytucyjnym wtedy pana świetne rady, a posłużą jedynie jako być może materiał dla studentów może jakiś zmasowany dziennikarzy w tak może może też są wróci do tego organy tekstu, bo ta nadzieja, że prezydent chciałby porządnie pracować nad ustawami w no ja mam zawsze, czyli taką nadzieją, że jednak takie pisanie taka praca na ma sens, ale myślę, że każdy zaangażowany obywatel każda zaangażowana obywatelka chociażby, przywołując przykład puszczałem majstrem dziś sytuacja wydaje się beznadziejna jednak każdy wierzy, że coś się funkcjonowaniu państwa inne możemy zmienić na lepsze oczywiście w też tutaj bieg trzeba dodać, że to są rady rzeczywiście pretekstem jest, bo oba też taka była prośba kolegów z redakcji z klubu Jagiellońskiego Zagajewski weźmie PL, żeby oprzeć to nam w tym kontekście właśnie właśnie sądowym natomiast są lody, które ma generalnie był dotyczą sposobu postępowania z ustawami tak, choć oczywiście to jest ten etap o tyle ciekawe w przypadku prezydenta, że w przeciwieństwie do procesu legislacyjnego, który odbywał się na poziomie rządowym, czyli tych projektach, które są przygotowywane z UE przez ministrów, a i potem zaakceptowane przez radę ministrów z pewnym jest coś takiego regulaminu pracy rady ministrów Jan lepiej gorzej, a reguluje w te konsultacje, aby być, że lepiej jest nie gorzej problem jest oczywiście praktyk czy wypłaty określa to powiedzmy słuchaczom niektóre resorty mają za sobą najpier w konsultować pomysły, a następnie z jakimi organizacjami czy w ogóle, że trzeba z obywatelami organizacjami konsultować to co ma za jakiś czas być może stać się prawa tak taki rytm projekt o tyle też mniej interesujący dla tego przejrzystości zachowana poprzez to, że wszystko powinno się odbywać na sam dedykowanym portalu Rządowego Centrum Legislacji, więc można prześledzić nie tylko ten projekt jego zmiana, ale też od osoby, które wnosiły instytucje przenosiły swoje swoje uwagi bardzo okrojonym stopniu w kontekście udziału społeczeństwa, a jest to poczynione na poziomie regulaminu Sejmu Senatu USA tam w zasadzie jest dopuszczenie możliwości marszałek może też w zasadzie dosyć swobodnie obrócić się na pewnych instytucji, do których ustawowo musi się zgłosić, chociaż też nie zawsze się zgłasza albo w przypadku chociażby ustawą o KRS to co do samego okresu zgłosił się bardzo późno w znaczny okres Sądu Najwyższego w czasie bokser jest to wbrew pozorom było w rządowym projektem potem na ogromne przyspieszenia nam na napędzie parlamentarnym w totolotka niż sam i jego żony Anzelma kolizję możemy też śledzić oraz imprezuje i w zasadzie co do prezydenta jest określony jedynie, że on, a może być sobą oczko czy organem poprawimy to nazywając, który może być wnioskodawcą, a ustawy wnieść ustawę i tyle dostać za postępowanie czy i jak, a prezydent dochodzi, a do w ogóle pomysł, żeby coś zmienić tak, bo to też jeszcze jest taki bardzo istotny element, który jest powinien być zapewniony na etapie rządowym, ale też skrótowo nazywa się o SRM rozwinięciu oceną skutków regulacji czy w ogóle rozważa się na 3, a do zmiany jakiegoś problemu jest intensyfikacja pewnego problemu wymagane są zmiany legislacyjne, bo być może nie, bo to też wynika z pewnego takiego szerokiego posła to nie tylko występującego w Polsce, ale na, ale w ogóle w różnych krajach demokratycznych, żeby jednak te regulacje jedno dni nie robić tych regulacji, kiedy można efekt osiągnąć w inaczej mnożyć Bytów ponad podstawę uznał, że prezydent nie musi konsultować się nie chce nie musi przedstawiać oceny skutków regulacji czy nasze nie musi przewidywać jak jego pomysł wpłynie na rzeczywistość budujemy cholernie powinien to zrobić w sensie, że po nim jednak dlaczego musi złożyć do Sejmu również ustawę wraz z uzasadnieniem, więc w tym uzasadnieniu UE to też jest wbrew pozorom bardzo istotną częścią na może zastąpić ocena skutków regulacji rano tam wskazać pewne rzeczy, że uzasadnienie do ustawy z naj jest jakby w tym gorsze, porównując to z tą oceną skutków regulacji żona następuje już jest uzasadnienie tekstu któryś my wypracowaliśmy uzasadnione jest ocena dobra ocena skutków regulacji powinna w ogóle prowadzić nas, a do pana tego czy w ogóle brać się za zmianę prawa, jeżeli tak to należy, ale o tym jak mogą wziąć to mrzonki mrzonki, bo na razie mówimy nie państwo zarówno dowolnego zwanego OSR albo uzasadnienia projektu to rozumieją państwo czy nie mówi o mrzonka, bo to po prostu skandal co się dzieje w nadwozie na tym poziomie imprezy w Polsce są robione niestety po już po zrobieniu projektu ustawy z ochrony na zdalne zaowocują choćby reforma edukacji tam można głęboko się zadumać nad tym co tam się pojawiło się natomiast pan w swoim artykule pisze o tym, że te nie tylko chodzi już te papiery od dokumentu, ale chodzi też cały proces o coś bez myślenia zastanawiania się ma to też ma pan kilka dobrych rad dla prezydenta, żeby w ogóle ten proces jakoś otworzyć w tak znaczy to co jest dosyć dosyć istotna szczególnie w takich ustawach, które można określić ustawami ustrojowymi, a które, które na pewno mają bardzo silny związek z konstytucją, gdyż są takie zarzuty w pan prezydent jak rozumiem, a trochę podzielił na inne, ogłaszając swoje weto w natomiast dotknie natomiast w związku z tym właśnie to jest też proces, który trzeba wielu aktorów to powinien mieć wielu aktorów oto nie są tylko środowiska większości parlamentarnej zgodnie z tą w taką zasadą jest rzeczą wspólną w artykule, że mamy władzę to możemy robić wszystko co chcemy, ale to są też oczywiście politycy opozycji, które krąży też mają prawo udziału o udział w debacie, ale to są, a te grupy, które są szczególnie zainteresowane tą kwestią w tym przypadku będą to sami sędziowie, a na czy poprzez swoją organizację, a ty też indywidualnie, bo też nie ma przymusu należenia trzeciej edycji wyłania się z poglądami z innym swoich organizacji czy przedstawiciel sędziowie mogą mieć swoje własne pomysły co istotne wynikające z wieloletniej, a często praktyki CSR należą tak, że na prezydenta przyjedzie n p. pani prof. Gersdorf albo nie wiemy kilku sędziów niższego szczebla i odbędą się spotkania gabinetowe, o których my oczywiście nie będziemy za dużo wiedzieć, po czym odbędzie się briefing prasowy w i też nie wzięli my znów nie poznamy procesu myślowego będziemy tylko wiedzieć o tym co zostanie ogłoszone post post factum na 3 dni wolnych forma forma takiej debaty, gdzie nawet przyjedzie, a prym wśród gęsto owczym czy inny oficjel z sądownictwa, a może też mieć charakter otwarty, chociaż transmitowania ważne byśmy nagrywaniu poprzedniej części już nagrywanie rozpowszechnianie wizerunku tych osób już bez wątpienia powszechnie ze znanych i wykonujących wykonujących swoje funkcje chociażby nawet tego istotnego aspektu konsultacji, a który nie jest tylko wyrażeniem swojej opinii, a tys wybór wyrażenia swej opinii najistotniejsze jest kwestia informowania o tym, procesie i pokazywania, jakie są plany, więc nawet ten etap gry należała już może przerwę w wyjaśnienia, dlaczego się pewnych opinii nie wziął pod uwagę tak tak to jest w ogóle bardzo kluczowe też nam na tym końcowym etapie są już na poziomie rządowym z siebie raport z konsultacji publicznych tam powinny być przedstawione, dlaczego w pewne uwagi czy grup uwag nie zostały nigdy nie zostały rozważone w ale no to też nie jest tak pożytecznego ręcznego postulatu tak zupełnie oderwanego od rzeczywistości jak mnie też nie uważam, że wszyscy sędziowie czy wszyscy obywatele będą konsultować właśnie dlatego uważam, że to pewnie gdyby zapewnienie pewnej strefy Anny dokonania wyboru do tego czy chce wyrazić swoją opinię to co przede wszystkim powinna też konsultacje poprzedzać szczególnie w tym przypadku, bo w tej całej debacie o sądownictwie nie usłyszałem żadnego argumentu racjonalnego w UE albo prawdziwego psa, bo również było wiele nieprawdziwych po co ta reforma w zasadzie jest w ciąży, że ona tak, że ona tam, że polepszyć obywateli, a to nigdzie, jakby każdy kto, kto czytał ten projekt bierze generalnie nie chodziło o to by były oczywiście argument życia wymienić te kadry i t d. pytanie jest co sama wymiana kadr zmieni w tym obszarze z punktu widzenia szczególnie obywateli, którzy te są tą grupą mają dużo do powiedzenia z o sądach, a Annę, ale to też powinno zostać poprzedzone, szczególnie że prezentuje rząd ma dużo czasu na to to nie jest kwestia ochrony musi zrealizować w ciągu miesiąca czy znowu, ale znam poprawną diagnozę tej sytuacji po co mamy problem w Polsce generalnie w tworzeniu prawa czy wypowiadaniu się na temat zmian prawa jest to, że nie potrafimy poprawnie zdiagnozować problemów i to muszę powiedzieć, że nie jest tylko Przytyk do dołu do obecnych władz aresztu pamiętamy po różnych tragediach, które się zdarzały premier Tusk też alkomaty w każdym samochodzie będzie mieć prawo dopalacze mogą też, jakby to potem pokazuje się na podstawie analizy funkcjonowania różnych przepisów, że często takie działania tych, które nazwiemy to są często pod publiczkę czy po elektorat z nie spełnia swojej funkcji na czym mają pewien czas do różu zupełnie inną funkcję, ale wydaje się, że podstawą tego nikt tego mojego myślenia tak dojdą dociekanie jak te konsultacje powinny wyglądać, żeby z miały sens to jest może nie tyle zebranie różnych opinii, bo to jest zawsze wartościowe, ale też usłyszenia pewnych pytań takich jak n p . czy na pewno te nowe przepisy zmienią sytuację w sądach albo w Sądzie Najwyższym ponoć działa w ich zadaniem tych pytań nawet o odpowiedź typu brak odpowiedzi jest już jakąś informację, że ten, kto stoi za danym projektem nie chce z nami rozmawiać natomiast, iż nie ma takiej Platformy jeśli odbywają się, ale gdzieś w cieniu gabinetów te spotkania no to zamyka nam się usta nawet nie możemy zadać pytań i powiedzieć i później jak by ostatecznie ocenić tego co usłyszymy odpowiedzi no tak, ale przyszli też pozbawiamy osoby, która od rzeczy organ instytucję, która pracuje nad takim projektem, a możliwości do takiej krytycznej refleksji, bo ja często nazwałem, opracowując opinie do różnych usta w do projektów ustaw bardzo lubię liczyli, że jestem bardzo potrzebne, żeby skonsultować z kimś moją własną firmę jest remont na pracę grzyby zadał pytanie, które mi do głowy, gdy minie przyszło tak, że to też im się, że wzięty z polską odczuwa jednak taki nie każdy to może lubi też nie zawsze lubię takie FR my też, że nam nic jak ktoś mi drąży właśnie z różnymi różnymi pytaniami natomiast efekt końcowy jest dużo bardziej zadowalające w takim przypadku, jeżeli podzielimy na to jest jednak to 2 głowy to oni jednak to oczywiście nie jest coś co odnosi się bezpośrednio do procesu legislacyjnego Lisek z taką mądrością ludową, która również tego w proces ułomne powinna się się odnosić co było doskonale widać po prostu na tym, iż niezależnie od oto co od celu kształtu tych przepisów ustawy o Sądzie Najwyższym, że w Polsce okazała się prawniczym bubla i tak była pełna błędów po prostu z kompromitująca dla jej autorów niezależnie od jej politycznych celów jak zreformować sądy służyły obywatelom odsyłam do portalu Jagielloński 2 4 PL tam tekst naszego gościa Krzysztofa Izdebskiego nagrodę polecą, bo jest wart lektury szczególną szczególnie polecam panu prezydentowi dziękuję za spotkanie dziękuję czas na informacje program post factum przygotował jego strzelecki realizował Adam Szura ja znam się Agata Kowalska do usłyszenia w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA