REKLAMA

Jak oceniamy sądownictwo w Polsce i jak uczyć edukacji prawnej?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-08-19 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1 9 sierpnia 11 5 pora na magazyny Radia TOK FM ma w nim jak polscy astronomowie dostrzegli samotne nieoświetlone planety mistrzem formie, czyli o filmie Almodóvara wszystko o mojej matce, a także nurkowanie na zatrzymanym oddechu nowe technologie w kryminalistyce oraz przepis na obiad z dzikich roślin Agata Strzałkowska Karolina Głowacka zapraszamy i zaczynamy magazyn TOK FM i Szanowni państwo art. 4 5 konstytucji mówi każdy ma prawo do sprawiedliwego jawnego rozpatrzenia sprawy bez Rozwiń » nieuzasadnionej zwłoki przez właściwy niezależny bezstronny i niezawisły sąd i analizując poszczególne elementy tego artykułu Fundacja eCard łączy Polska przeprowadziła ocenę polskiego sądownictwa w studiu jest Bartosz Pilitowski prezes zarządu właśnie fundacji eCard, choć Polska dzień dobry dzienny krem z uderzyło mnie, że on jest pewna dysproporcja jest bardzo duża, ale jednak widoczna, że negatywną opinię na temat sądownictwa nie mają bardziej ci, którzy z sądem się nigdy nie spotkać rzesze spotykają sądem to częściej mają pozytywną to nie znaczy, że one zawsze pozytywna, ale jednak widać tutaj jako różnica to prawda jest to też taka nasza obserwacja po tym, jak wolontariusze naszej fundacji osoby, która często wcześniej miały kontaktu z sądem, pomagając nam chodząc na rozprawy, obserwując rozprawę mają doświadczenie z wieloma sędziami mogą przyglądać się z prac sędziom takiej codziennej nabierają dużego szacunku do do tych prac rozumieją jak jak trudna jest to praca wymaga odporności psychicznej i innych takiej po prostu decyzyjności, że nie jest łatwo łatwy kawałek chleba natomiast inna niestety nie tylko sama właśnie sposób zachowania się sędziego na sali rozpra w decyduje o tym czy nasze doświadczenie sądem jest dobra i tu wiele elementów niestety przeszkadza temu i chociaż sala rozpraw jest na pewno takim miejscem, która umożliwia nabranie właśnie szacunku do do wymiaru sprawiedliwości sędziowie mogą wykorzystać ten kontakt bezpośredni mają z obywatelami tego, żeby budować zaufanie przez dobrą komunikację przez traktowanie z szacunkiem przez zrozumiałe wyjaśnianie powodów decyzji i przez samo wysłuchanie po prostu to jest szare ktoś takich rzeczy, które przeszkadzają chociażby to, żebyśmy na ten pierwszy termin czekać często wiele miesięcy czasu nawet rok, kiedy w Polsce kilka tygodni temu w mediach na ulicach bezustannie dyskutowano o sądownictwie i od tych planach zmian w tym, że w tej dziedzinie proponowanych przez prawo sprawiedliwość jak wiemy w 2 3 na razie zablokowanych przez prezydenta Andrzeja Dudy mnie w zasadzie wszyscy mówili także ci, którzy krytykowali to co proponował PiS mówili, że sądy sądownictwo wymagają reformy to w zasadzie nie słyszałam kogokolwiek kto by uważał, że wszystko jest w porządku i państwo w swoim raporcie nie przedstawiać te główne bolączki dotyczące tego co jest nie tak w Polskim sądownictwie pan tu od razu wspomniał o tym, że się czeka długo na rozprawę zdaniem 4 8 % Polek i Polaków przewlekłość jest 1 z 3 najistotniejszych problemów polskiego sądownictwa to 1 z państwa we wniosku jest aż tak źle szczerze mówiąc tak, chociaż sama efektywność pracy sędziów szybkość zamknięcia sprawy od pierwszego posiedzenia ostatniego plasuje nasze sądy gdzieś w połowie stawki sądów europejskich i tym polscy sędziowie się chwalą mają powody ku temu to jednak uzyskanie prawomocnego wyroku trwa znacznie dłużej niż te kilka miesięcy, które wynikają ze statystyk to statystyki kłamią, dlatego że one biorą pod uwagę tylko włącznie zamknięcie sprawy w I instancji tymczasem aż 1 3 spra w, ale jednak skierowana do instancji Odwoławczej co oznacza, że będziemy musieli czekać na prawomocne rozstrzygnie takie, które możemy skierować do wykonania jeszcze na bardzo długo, dlaczego dlatego, że przede wszystkim oprócz tego, że drugi Sąd II instancji będzie musiał sprawę znowu rozpatrzyć też trwa troszczą się w ogóle poczekać w kolejce na rozpatrzenie to postępowanie międzyinstancyjne, czyli właśnie to oczekiwanie na to, żeby się zająć sprawą Sąd II instancji w Polsce niestety też potrafi trwać naprawdę kilkanaście miesięcy jest to też taki o ptaka można być czarna dziura, ponieważ możemy się skarżyć na czynności sądu, które są podejmowane wtoku postępowania, ale nie możemy się skarżyć przewlekłość tego postępowania międzyinstancyjnego to też jest takim dna takie miejsce, w którym może strona, która chce przedłużać proces łatwo manipulować przepisami po to, żeby właśnie sprawa się nie zaczęła znów drugi w II instancji w końcu jest tutaj wiele do zrobienia przede wszystkim po stronie procedur, ale i pewne propozycje, które w tej chwili słyszymy ze strony tutaj wiceministra Piebiaka propozycji zmian w procedurze cywilnej mają właśnie ukrócić nadużywanie różnych różnych przepisów zobaczymy jak sędziowie będą tylko z tych instrumentów korzystać z tamtą chwilę mam prawda jest taka, że zarówno obywatele zarówno profesjonaliści prawnicy zgadzają się co do tego, że w Polsce na prawomocny wyrok czeka się za dług związku z tym byłoby naruszone w takim razie jedno z tych praw, który jest elementem art. 4 5 konstytucji, który zacytowaną na początku, czyli rozpatrzenie sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki dokładnie tak, że to jest prawo gwarantowane nam przez naszą konstytucję tą sprawą, które są gwarantowane w Europejskiej konwencji praw człowieka ponieważ, jakim immanentną częścią prawa do sądu prawo do tego, żeby ten niezależny organ rozstrzygnął nasz spór jest to, aby ten to rozstrzygnięcie nastąpiło w rozsądnym czasie to jest oczywiste, że jeżeli czekamy na zapłatę za coś nasz biznes raty zapłaty zależy, bo płynność finansowa nasze to zależy nam to uzyskanie tej zapłaty po kilku latach często naprawdę nie uratuje nas przed bankructwem jest konsekwencją tego, że wymiar sprawiedliwości nie radzi sobie z rozpatrywaniem spra w odpowiednio szybką ponosimy wszyscy, a na czym cierpi cała gospodarka na tym cierpi każdy z nas to uczciwie próbuje zarabiać i czasem spotyka się właśnie z nieuczciwością z drugiej strony to problem polskich procedur polega na tym, że one są często bardziej korzystne dla osoby albo podmiotu, który sprawę przeciągać przedłużać im zależy na tym właśnie, żeby to rozstrzygnięcie, bo jak najpóźniej Eric jest dla takiej osoby tam instrumentów jest mnóstwo dla osoby, która próbuje sprawę zamknąć jak najszybciej mediować tak dalej jest ich niestety nie tylko, że ten kij ma 2 końce, bo z 1 strony oczywiście wszyscy chcemy, żeby sprawy toczyły się jak najszybciej w rozsądnym czasie, ale z drugiej także SM inne badania Europejskiej sieci rad sądownictwa wynika, że blisko połowa sędziów i to dotyczy polskich sędziów przyznało, że kierownictwo sądu wywierał na nich presji orzekania w konkretnych sprawach w określonym czasie gotów podkreślmy, że nie chodzi o to, żeby orzekli, że dany sposób tylko, żeby zamknęli sprawę w Sydney w danym momencie no jak to połączyć jedno z drugiej to presja wynika właśnie z o tych oczekiwań oczekiwań, które z oczekiwaniami społecznymi oczekiwaniami, które następnie przekładają na presję ze strony polityków i to politykiem jest minister sprawiedliwości, który wybiera powołuje prezesów sądów już w tej chwili tak jest też będzie mógł minister sprawiedliwości arbitralnie zdecydować, kto będzie prezesem, ale już wcześniej, bo osoba przez ministra powoływana i toteż jest osoba, która ma za zadanie sprawować ten Administracyjny nadzór nad pracą swoich sędziów w cudzysłowie swoich, bo sędziowie nie podlegają właśnie w zakresie samych decyzji o rzeczy orzeczniczych natomiast ich organizacja pracy od prezesa zależy, więc jeżeli mamy w danym sądzie więcej opóźnień mamy dłużej rozpatrywane sprawy na to tutaj prezes powinien coś z tym zrobić my oczywiście może robić rzeczy, która są jak najbardziej dozwolone, czyli mam namyśli zapewnić lepszych pracowników, którzy mogą pomóc sędziemu zadbać o to, żeby był uraz sprawnie działający system informatyczny by, żeby sprzęt do dostępu sędziom był był sprawny, żeby mi sędziów oraz warunki, jeżeli prace może odpowiednio rozłożyć siły w sądzie, czyli już w tej chwili prezesi mieli możliwość przenoszenia sędziów z 1 wydział do drugiego i to nawet bez zgody sędziego to w tej chwili, jakby dochodzą pewne takie elementy gwarancji ale, ale już te instrumenty są albo może również prezes używasz takich właśnie nieformalnej presji, która już jest moim zdaniem czym się co może budzić wątpliwości, ponieważ co prawda to jest jego obowiązkiem sędziego, żeby sprawę rozpatrywać sprawnie, że i t d. ale nie powinno być to w postaci właśnie w taki jakiś nieformalnej presji ewentualnie powinno być to konkretne po prostu wskazania co sobie myślała, jeżeli sędzia sobie nie radzi to możemy tutaj w świat poradzić szkolenie w tym zakresie mogą starać się razem z zespołem rozwiązać problem poprzez lepszą alokację zasobów Bartosz Pilitowski z fundacji cor tłoczy pozyskany za chwilę będzie skrót informacji Radia TOK FM, a potem wrócimy do rozmowy zastanowimy się nad kolejnymi wątkami m. in . nad tym czy przypadkiem w Polsce nie powinno się wydawać więcej pieniędzy na pomoc prawną dla tych, których nam mnie tę pomoc nie stać, dlatego że jeśli spojrzymy na raport, który przygotowała Fundacja to widać, że ten procent, jaki w Polsce nie z funduszy na sądownictwo jest skierowany właśnie na pomoc prawną jest diametralnie inny i niższy niż od niektórych państ w n p. wielki n p. w wielkiej Brytanii w Bartosz Pilitowski prezes zarządu fundacji Court Watch Polska jest w studiu dzień dobry ponownie witam państwa jeszcze raz rozmawiamy o takim raporcie ocenie polskiego sądownictwa, który został przygotowany przez fundację im przez skrótem informacji nie mówią państwo, że powiemy m. in . o tym jak wygląda ten odsetek pieniądz pieniędzy, który jest nieprzeznaczone na sądownictwo ile pieniędzy idzie na pomoc prawną dla tych, których na pomoc prawną nie stać ta różnica między mnie tym odsetkiem w Polsce, a tym jak wygląda n p. w wielkiej Brytanii jest naprawdę uderzająca w Polsce zaledwie 1 , 3 % budżetu wymiar sprawiedliwości z przeznaczonych na na pomoc prawną osobom potrzebującym, gdy jest to co tak dramatycznie małe w lukach przez kilkadziesiąt procent budżetu wymiar sprawiedliwości ten budżet oczywiście może być inaczej trochę jest skonstruowany to może u nas jest Rosja przede wszystkim rozdmuchane tym, że podlega pod niego to siłę więziennictwo mamy największą populację więźniów z Unii Europejskiej natomiast nadal to po prostu świadczą o tym, że jak wrażliwość na nas potrzebę zapewnienia profesjonalnej pomocy prawnej naszego systemu jest bardzo niewielka wystarczy gotowi to pomoc profesjonalną jest tak potrzebna między nimi, dlatego że sprawą jest taką dziedziną, która się cały czas rozwija w prawo jest tworzone przez władzę ustawodawczą, która co roku praktycznie w coraz więcej uchwał przybył ustaw przyjmuje coraz więcej przepisów reguluje nasze życie bez profesjonalnej pomocy prawnej trudno się w tym wszystkim połapać po drugie, sąd jest w tej chwili instytucją zawalone sprawami tego inaczej nie można nazwać to są miliony spra w oczywiście te statystyki też możemy też rozmawiać o tym, jacy spra w naprawdę z procesowych naprawdę spornych nadal są to 1 000  000 USD imionami my się radzić sobie graniczna liczba osób, którzy niestety do pomocy mają personal ograniczony na 1 sędziego w Polsce jest Centurion nowego przypada 1 3 asystenta niech tak może śmiesznie zabrzmiało tak wyglądają proporcje przypada 1 asystent sędziego na 3 sędziów sądów rejonowych w oczywiście ten system Navireo asystent 1 dnia w tygodniu pomaga innym sędziom drugiego dnia w tygodniu innym n p. drób utrudnia to oczywiście praca i powoduje, że sąd się formalizm ją starają się jak najszybciej sprawę zamykać, jeżeli są jakieś błędy formalne to ruch w po prostu są wykorzystywane do tego żeby, żeby sprawę jednak jednak zamknąć natomiast taki człowiek, który przechodzi właśnie bez tej profesji pomocy, licząc na to, że spotka się w sądzie sprawiedliwość będzie się czuł niesprawiedliwie potraktowany, ponieważ będzie miał wrażenie, że sędzia nie ma czasu, żeby go wysłuchać mów do niego niezrozumiałym językiem musi być wrażenie to może być po prostu prawda tak my z naszych badań to to niestety wynika, że takie właśnie przyspieszanie po pospieszna, a nie niezrozumiały język jest wyjazd jest czymś powszechnym na salach sądowych w polskich sądach i jesteśmy organizacją, która od 7 lat monitoruje sprawę, że pomocą setek wolontariuszy, więc ten obraz jest naprawdę obrazem z całej z całej Polski z wielu sądów z różnych miejsc i są sędziowie, którzy fantastycznie sobie z tym radzą z tą presją i jestem, żeby w sposób zrozumiały z godnością ludzi potraktować oraz wielu sędziów, którzy albo na to nie zwracają uwagi albo wręcz odwrotnie czy zostawią fatalne wrażenie na na stronach i to, żeby strona miała dostęp do profesjonalnej pomocy prawnej z pełną ochroną dla dla dla obywatela, aby przez jego Niemiec przez jego niekompetencję przez jego no po prostu specjalizacje winnej dziedzinie, bo powiem nieporadnie może sobie radzić w sądzie chociażby lekarz specjalista w dal był profesor profesor biologii nie każdy z nas musi być po prostu prawnikiem dlatego ta to profesjonalna pomoc prawna zapewniona z urzędu dla osób, które nie stać na na listę pomoc prawną jest potrzebna w tej chwili to sąd decyduje o tym czy ktoś otrzyma to pomoc prawną to też jest nierozsądne rozwiązanie, ponieważ obciąża znowu sędziów kolejną decyzją prawda oceną oceną przede wszystkim stanu majątkowego staną możliwości finansowych danej osoby indywidualnie zakaże się osoby podchodzi, ale z drugiej strony też w sensie kierują często o tym czy ta osoba ich zdaniem sobie poradzi i często do nas trafią osoby, które są przerażone tym, że sąd im odpowiedział, że pani tak dobrze to pismo Sowietom napisała to państwo, by teraz poradzi bez prawnika, a ja to pismo miał przygotowane przez darmową poradnię prawną u nich uniwersytecką n p . przez studentów prawa oni pomagali dlatego to pismo było w miarę, a już na sali sądowej to jak bronić się w sądzie na razie jest po drugiej stronie jest profesjonalna ładnie, jeżeli przeciwnikiem jakaś korporacja każ firma prawda, która na tory na pewno profesjonalista wynajem nawet w takich sytuacjach ludzie naprawdę czują, że to tej sprawiedliwości nie mają dostępu ani beton dostęp do sprawiedliwości z listy takie rozwiązanie naszym zdaniem pewnym rozwiązaniem, która mogłaby rozwiązać też przy okazji inne problemy jest przede wszystkim podwyższenie stawek tych urzędów, bo w tej chwili te stawki są naprawdę niewielkie jest nawet kilkadziesiąt złotych za sprawę, która wymaga jednak uwagi profesjonalistę i ciężko uwierzyć, że wtedy każdy adwokat każdy radca, który ma mieć zapłacone za sprawą kilkadziesiąt złotych zaledwie sprawą skomplikowaną rzeczywiście się zajmie tak jak tak jak powinien, więc po pierwsze, podwyższenie stawek po to, żeby tę sprawę urzędową bronione również były traktowane poważnie, ale te stawki podwyższać byśmy także z jeszcze 1 powodu osoba, którą nawet list nie stać może się zdawać do wzięcia kredytu na to, żeby zatrudnić prawnika, jeżeli ma pewność, że później te pieniądze zostaną jej zwrócone od pół strony, która z nim przed problem polega na tym, że te zwroty w Polsce są ustalane też na podstawie właśnie tych stawek urzędowych co prawda tam jakiś nośnik sąd może zastosować, ale jednak są niewspółmiernie mniejsze pieniądze iście, który w praktyce ktoś musi zapłacić za profesjonalną pomoc prawną koszty, jakie musi ponieść przy okazji też tu nie chodzi tylko wynajęcie prawnika to jest też własny czas poświęcam często jest tak, że przez to, że wiem, że tego zwrotu nie otrzymamy, nawet jeżeli mamy pewność, że sprawa jest wygrana to nie bierzemy trawnik, bo się boimy, że nie uzyskamy odpowiednich kwot, żeby nam to by się zwróciły te strona druga weźmy prawnika, bo jest bogatsza i bazarach my wiemy wciąż gra dokładnie wie też ta druga strona może w razie nawet przegranej już nawet w razie przegranej to cienką Szcze, który będzie musiał zwrócić nam za pomoc prawną jest niewielki, więc po co, więc przedłużają sprawę wiz przeciągamy ją zapłacimy później, a różnią się uda właśnie wygrać, a może ta strona odpuści wiąz męczymy to jest niesprawiedliwe dlatego nasz system powinien ne, jakby stwarzać warunki do tego, żeby osoby, która są pewne wygranej mogły spokojnie nawet wziąć kredyt na na profesjonalną pomoc prawną i czuć się w sądzie sprawiedliwie traktować to właśnie ta kwestia sprawiedliwości jestem oczywiście problematyczne, bo tutaj moglibyśmy już wejść nawet na inne sprawy związane z filozofią czym, że jest sprawiedliwość, ale jednak intuicyjnie rozumiemy, że jeśli w sądzie któraś strona przegrywa zawsze ktoś przegrywam to siłą rzeczy będzie się czuła potraktowany niesprawiedliwie wjazd czy taki postulat z tego, że każdy ma prawo do niesprawiedliwego sądu, który z części słuszne, ale toto wrażenie raczej się w pani taką uzyskać ojcu typowym taką ciekawostkę, bo zrobiliśmy na ten temat badania sprzęt lepsze pytaliśmy kilkaset osób, które właśnie otrzymał wyrok w sprawie karnej w Polsce i spraw jak w Chinach to znaczy ponad 90 % osób, które ma sprawę karną jest skazywanych nasza prokuratura jest bardzo efektywna przede wszystkim, by nie rusza spraw, w których nie jest pewne, że wygra, więc jak mamy to osoby, które otrzymał wyrok w sprawie karnej to mówimy głównie o osobach skazanych bądź otrzymały negatywną decyzję sądu na swój temat i przepytaliśmy osoby dokładnie, pytając różne elementy pracy sądu w tej sprawie w co się okazało, że to osoby, która właśnie zostały skazane i nawet osoby, które w wyroku otrzymały surowszy niż się spodziewałem potrafił przyznać, że sprawa była sprawdzi wiatrak pory prowadzone, że sąd wyda sprawiedliwy wyrok, jaki były to warunki Otóż z naszych badań wynika co piszą jest potwierdzeniem badań, które są prowadzone też były prowadzone wcześniej w innych krajach, a tymi elementami, które mają wpływ taki przemożny na to doświadczenie sprawiedliwości poza samą treścią wyroku jest przede wszystkim kwestia tego czy byliśmy wysłuchani mogliśmy przedstawić swoje argumenty po drugie, czy sąd w sposób zrozumiały tłumaczy procedurę i wyrok wciąż masz w sposób zrozumiały czy byliśmy zgodni z szacunkiem traktowani i czy sąd był naszym zdaniem bezstronne i te elementy one wszystkie zależą od sędziego, bo treść wyroku na jakim są przy pon do wody takie, które świadczą o winie no tutaj są po prostu no trochę nie ma wyjścia stosunki skazali wyznaczyć karę i tak miasto 4 element, który z dnia rano wychodzą z badań, czyli właśnie wysłuchanie zrozumiałość szacunek i bezstronność wszystko co w rękach sędziego sędziowie naprawdę mogą swoim zachowaniem odpowiednią komunikacją i dawać poczucie sprawiedliwości dlatego właśnie dla sędziów nasza Fundacja organizuje we wrześniu konferencje specjalnie właśnie dla sędziów organizacja społeczna Obywatelska coś proponuje dlatego środowiska dla dla naszych sędziów na temat komunikacji właśnie komunikacja kont budowanie zaufania przez komunikacji ciekawe czy sami sędziowie też są też czują się traktowani niesprawiedliwie, bo znów wracamy do statystyk, które państwo przytaczają tylko 3 5 % sędziów przebadanych przez Europejską sieć rad sądownictwa przy czym jest to wynik na polskich sędziów stwierdził, że awans do sądów wyższej instancji odbywa się w Polsce wyłącznie na podstawie kryteriów merytorycznych my mamy 4 wynik niepokojący z 1 strony z drugiej gminna jest jednak tak sądzę takie pole, że ci, którzy awans nie dostają mogą właśnie uważali, że to ten czy tamta awans została, a oni przecież są gorsi ode mnie ten dar do sedna sprawy też subiektywną tutaj tak naprawdę działają podobne mechanizmy tylko, że tym z cudzysłowu sądem, który decyduje o awansie sędziego jest krajowa rada sądownictwa jest kolegialne ciało Konstytucyjnego, ale które się składa z większości z sędziów no i tutaj zadaniem krajowej rady sądownictwa jest przede wszystkim to, aby ten tom procedurę właśnie wyboru sędziego do awansu czy do powołania prowadzić taki sposób, aby ona była właśnie odbiera nas, że jest prosta sprawiedliwa i obiektywna wstęp w tym momencie wynika z tych badań, że KRS miał z tym problemy z wiem, że KRS obecny stara się tutaj pewne zmiany wprowadzić, żeby dawać większe poczucie sprawiedliwości sędziom chociażby wprowadzono zupełnie niedawno, o co może zaskakiwać powszechnie rozmowy z kandydatami, którzy mają największe szanse wcześniej często taki wybór sędziego do awansu do powołania odbywał się tylko na podstawie dokumentów na podstawie tylko papieru bez widzenia tego człowieka teatru nasz uwierzyć, że wyda takie stanowisko kogoś powoływać bez rozmowy, ale jednak to teraz wprowadził czy też tam są jakieś starania natomiast nadal mamy do czynienia z z pewnym takim mitem brakuje tu upatrujemy przede wszystkim w tym, że jest brak takiego precyzyjnego katalogu kryteriów, jakimi powinni się kierować KRS czy każde inne ciało przy powoływaniu to jest nadal bardzo uznaniowe ciekawe runda niema takiego opracowanego takiej baterii, bo to nawet mogłoby służyć temu, że ktoś, kto się nie nadaje sam odstępuje od tej procesu nie chce w nim brać udział bowiem z Rzymu w roku rozsyłam nie tak wnuczka w wielkiej Brytanii jedzie tą radą do powoływania sędziów jest rada złożona w większości z osób niebędących sędziami co nawet tam profesjonaliści z rynku z biznesu już wcześniej zajmowali właśnie rekrutacja na kierownicze stanowiska wybierani ta renta ta rada ma przygotowany jest szereg narzędzi dla kandydatów, żeby sami się ocenili, czyli taki kandydat najpier w sam sprawdza czy spełnia te warunki oraz oraz niejasne, a co w polskich sądach działa dobrze w polskich sądach myślę, że działa bardzo wiele rzeczy dobrze mamy przede wszystkim sądownictwo, które jest jednak niezależne i sędziowie mają wiele gwarancji niezawisłości, więc naprawdę większość spra w tak jest, ale tereny te mechanizmy są naprawdę szerokie mógłbym marznąć cieszy się z systemem, który jest wyjątkowy wiele krajów odwiedziłem post socjalistycznych postkomunistycznych jest stan znowu jest dużo gorszy na Ukrainie po wprowadzeniu oświadczeń majątkowych jest większe w niektórych Suns w sądach zrezygnowali wszyscy sędziowie wszyscy sędziowie zeznawać, obawiając się ujawnia swych majątkach świadczy o skali korupcji w Polsce tak nie jest w Polsce sądownictwo co prawda ma wiele bolączek nad nimi pracujemy od wielu lat natomiast możemy się cieszyć tym, że jest to przecież środowisko, które chce zmian widzimy to, spotykając się z sędziami, prowadząc badania podam przykład konkretny, kiedy 7 lat temu zaczynaliśmy nasze badania w 1 4 spraw karnych prokurator był na sali rozpra w przed z wprawą w czasie przerwy albo po sprawie oskarżonym się okropnie czuć, bo prokurator Thompson wcześniej sędzia pogadać i go widziało ręczna sali sądowej taki sędzia w tej chwili ten procent spadł o 3 krotnie i to tylko właśnie dzięki właśnie apelem do sędziów rozmową z sędziami i wrażliwości także i jest to środowisko, które mogę pochwalić się ma za to, że jest wśród nich wiele osób, które chcą się zmieniać tylko trzeba dostarczyć wiedzy narzędzi jest jeszcze cały potężny wątek związany z nowoczesną edukacją prawną, na który niestety nie wystarczy nam już czasy tylko wspomnę, że Fundacja prowadzi także program edukacji prawnej szkolne paragraf jest także ta Olszówka i prawo polis można w ten sposób uczyć prawa dziękuję bardzo za ten raport za komentarz Bartosz Pilitowski prezes zarządu fundacji kart, choć Polska dziękuję bardzo bardzo dziękuję za rozmach i Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA