z Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie Adla ze mną i tym razem w studiu ani nie z Aleksandrii przez Skypea Piotr Ibrahim Kalwas pisarz reportażysta dzień dobry dobry wieczór właśnie dobry wieczór długo pan mieszka w Aleksandrii 9 lat 9 lat to kawał czasu no i co było takim impulsem, żeby się tam przenieść, bo jak czytam pana teksty jak słucham ne czasem tego co pan opowiada jak sam z panem rozmawiam niekiedy różnych sprawach dotyczących, a to islamu, a to
Rozwiń »
Egiptu no to mam poczucie, że rozmawiam z kimś, kto ma i do islamu i do kultury muzułmańskiej do miejsca, w którym mieszkanie zwykle krytyczny stosunek taki krytyczny nie w sensie to jest ślepy krytycyzm i niechęć tylko dostrzega pan wiele rozmaitych takich spra w, które budzą pańskie dzwonek, które budzą Pański opór któreś panu nie podobają jej właściwie zastanawiam się co takiego pana tam przyciągnęło i co pana w tym, w czym się pan zakochał okryta jest krytycyzm to podstawa w mojego oglądu świata, a Egipcjan bardzo kocham to jest jak napisałem w swojej książce ostatnim Miłosz wstępna i wyśle w taki był utwór zespołu są w celu 8 0 latach hitem teraz moich ulubionych zespołach są, więc tutaj Marka Almond opuszczałem sporo ekstra stanęła świetlna tamten utwór Mieczysław ten tytuł to jest oczywiście kraj Egipt jest krajem tak niesamowitymi tak trudno podający się łatwym ocenom, że no cóż, by relacje ludzi, którzy tam są na wakacjach to z relacji, które ono nic nie mówię o tym, kraju tak samo relacje ludzi, którzy przyjeżdżają do nas kilka tygodni pojeździć autami po oazie to też sygnał fiata mieszkam 9 lat i Egipt jak mówię kocham jednocześnie go nienawidzi w fascynacja chyba ma zawsze to do siebie, że miesza uczucia po pozytywne negatywne i tak jest ze mną to jest miejsce, które jest inny niż się spodziewałem, ale to nie mnie, że jest gorszy niż się spodziewałem tylko, że naprawdę jest zupełnie zupełnie odbiegało od mocno odbiegała od wizji, jaką miałem 9 lat temu najpierw było nawrócenie na islam, a potem wybór miejsca czy 2 ostatnie ja byłem muzułmaninem jestem muzułmaninem od dziś w prawie 1 7 lat wyjechałem do Egiptu 9 lat temu także to błąd w reż byłem muzułmaninem parę ładnych lat wyjechaliśmy do Egiptu jak moja żona i mała mały nasz syn wtedy 4 5 letni bomba nam się Polska nie podobała jej pod wieloma względami nadal się nie w PRL mnie też no właśnie także mnie absolutnie tej decyzji nie żałuje nauczyłem się w Egipcie patrzeć na wiele rzeczy również polskich bez innej perspektywy perspektywy wyjazd do 5 do kraju od zupełnie odmiennej kulturze w do odmiennej mentalności obyczajowości pierwsze pierwsze 2 lata pytam, bo w 2 2 i pół do wybuchu rewolucji to było rzeczywiście życie w kraju bardzo bezpiecznym może spokojnym policyjnym Toma do siebie często kraje policyjne, że bezpieczne są na ów Mac codziennym życiu teraz wybuchła rewolucja w 1 później druga przeciwko bractwu muzułmańskiemu mapie przeciwko Mubarakowi później przeciwko bractwa muzułmańskiego muzułmańskiemu ja zacząłem Egiptem się interesować o wiele wiele głębiej pasjonować przenikać go wtedy od po wybuchu i pierwszej rewolucji Egipcjanie się też otworzyć zacząłem z nimi rozmawiać takie tematy tremy na poprzednim przed rewolucją oni się bali rozmawiać także, by dokonała się we mnie ta przemiana na pewno duża przemiana jest zarówno w stosunku do islamu, jakiej Egipt i do samego miejsca, w którym mieszkały stracił pan jakieś złudzenia co roleta islamu na przedłożenie naczep może tak może dojść do islamu orientalnego w dal sobie sprawę, że moje wybory tej religii jestem praktykującym muzułmaninem jest związane raczej nie jest związany z orientalnymi islam, że ta wykładnia, która obowiązuje w krajach arabskich, które tak często jest przyswajana przyznał hitów konwertytów jako własne ona nie ma nic wspólnego ze mną z moją osobą z osobowością, jaka wykładnia z pańską wykładnią moja własna tylko i wyłożyli to jest tylko wyłącznie moja duchowość mój islam, ale ja jestem cały jak utopia w pierwszej swej książce co cały zbudowany z Zachodu i nic tak to nie poradzę nie chcę nic poradzić, bo w, bo bardzo dobrze mimo bardzo na Zachodzie również jest mi bardzo dobrze i nic nie poradzę na to, że mam zupełnie inny stosunek islamu Arabowie i to się też nie podoba wielu ludziom tu w Polsce ja jestem postrzegany przez wielu jako samo osób zupełnym absurdem, a dlatego, że wielu ludziom nie odpowiada to, że muzułmanin konwertyta może krytykować islam w wojnie pojęć w Lourdes, bo jak ktoś jest oczywiście nie muzułmaninem jeszcze z prawicy na dobrego przypisany jest mu, że jest, że po powinien nawet lokalnym nie jest mu z prawicy pianisty z prawicy ja jestem z centrum za życia wyślemy go centrysta zez skrętem na lewo w EBI i IT to ludzi zbijają doskonale o tym, kryzys z liczby nowo nie wiedzą, kto jak ugryźć zaintrygował mnie to co pan powiedział, że ta wykładnia, którą pan ma to jest właściwie pańska wykładnia islamu to jest taki trochę jednoosobowy islam jak można tak powiedzieć, bo też jak się czyta pańskie teksty i i reportaży i czytać pańskie różne wypowiedzi no to pan jest takim nazwijmy to muzułmaninem oświeconym czy mocno reformowane w każdym razie, ale ja w zasadzie, jakby więcej z pańskich tekstu się dowiaduje o tym co panu nie odpowiada w tym islamie niż co mogę panu odpowiada więc, jakby bardzo jestem cieka w tego właśnie co jest pozytywną treścią tej duchowości no bo ten taki cały sztafaż konserwatywne charakterystyczne dla fundamentalistów czy innych religii czy ortodoksyjnego ujęcia pewnych religii pan odrzuca jest to niezwykle bliskie mojemu sercu odrzucania też na krytykuje pan odważnie pewne zjawiska społeczne, które ze względu też na obyczajowe komu i obyczajowe dokładnie, które ze względu na pewne takie nazwijmy to tabu politycznej poprawności czasami są w ogóle nie ruszamy z dnia i toteż jest niezwykle cenne, ale jak tak bardzo mnie interesuje dlatego też się z panem o tym, porozmawiać właściwie ten Pański islam to Pański wykład, że to po jakim jest w bardzo ciężko mi o tym, mówi, dlatego że muszę mówić sobie do NATO, że moja duchowość mój islam jest czymś co się wymyka prawdopodobnie kimś takim dogmatu noc na pewność, że MAK dom wymyka do bladego, że wielu muzułmanów tutaj w Polsce postrzegam w ogóle jakoś nie muzułmanina jako albo odstępujący od wiary apostaty osią lewica w Polsce też mieć na Facebooku, ale nie jest takie takie głosy, by wsławił się za posta toczy jeszcze nie nocną sens, ale riposta to od lewicowości gniazda islamu pewno skoro tak krytykuje to pewne dawno nie jest muzułmaninem i ich jak ja nie umie mówić tak w swoim prywatnym chcemy tez jest o tym jest mi o tym, bardzo ciężko mówić myślę, że żal, że to jest jakiś sens jakaś codzienność, która mnie zasadza się na oglądzie świata jak oświata wolnego świata demokratycznego jak oświata chyba liberalnego i pan jak ja myślę, że gdzieś głupie to religie na czym gubię sam mógł samo pojęcie religijności sobie z tak jak ono jest stricte rozumiane przez ludzi od co to ma jeszcze wspólnego z islamem gości właśnie to jest pytanie, które ja bym ja ja sobie nie zadaje specjalnie zamówili sobie pytanie czy ja jestem z muzułmaninem, gdy nie ma sensu myślę, że to psy są takie pytania o Boga odejdzie od dogmatu trochę mnie w od rana na niej nie ma odpowiedzi to jest to co mówił nam na nich odpowiedź vide Wittgensteina Ludwik g, o czym nie można mówić o tym trzeba mieć ci to nie są one w minivanie się w odpowiedzi to naprawdę nie potrafię opowiadać o swoim islam jako jakimś religijnym w punkcie widzenia świata ja wyszedłem poza religią, a ja wyszedłem poza islam, ale cały czas czujesz się jako muzułmanie, tym bardziej że właśnie dzięki gminie islamowi, a paradoksalnie wyszedłem poza Denis flory są takie pary paradoks religii myślę, że to jest, że sprzeczność nie jak mówił jak mówiła jeśli pyta, kto w razie sprzeczności z dźwignią transcendencji coś co i tak oto to jest coś takiego się cofnąć Gaza prze cienia, które tworzą moją duchowość i wytłumaczyć TUW słów, gdyby umiał wytłumaczyć to coś, bo po co znaczy, że coś z tym jest nie tak to są rzeczy, które się nie boję się poczuje to zużywa tak jak, bo tak jak rozmowa obok ona nie ma sensu nie ma nie ma sensu rozmawiać o Bogu o czymś co de facto w pojęciu takim codziennie istnieje to coś co można przeżyć tak samo jest myślę, że z głęboką duchowością mówić ani nie ma sensu dobrze dobrze to wyrażają mistrzowie ze na nich odpowiadają milczeniem albo pobicie kogoś kijkiem bambusowe albo n p. powiedzeniem, że jak zjadła też posiłek to mojej miseczki i właśnie od chwili taki zupełny absolutnie absurdalnym pozornie banałem to to samo mógł tutaj odpowiadać panu, ale nie chce się popisywać mówię szczerze nie wiem jak mogę opisać swój islamista jakiś trwanie na pewno na pewno staram się, żeby bazować na tym, żeby swoje życie zasadzać na takich niezbywalnych wartości, na których już wspomniałem, czyli wolności sprawiedliwości prawdzie miłości przede wszystkim ich to jest coś co jest dobre uniwersalne ponad religijne platoniczny te idee i i to nazywam islam jak to nazywam islamu czy dla muzułmanów czy niemuzułmanów ja jestem nadal muzułmanów ani muzułmaninem tomie absolutnie w ogóle nie nie upieram się nie korzystam z żadnych dogmatów jest żadna nie mnie nie podążam za żadnym z szejkiem szejk Ham czy za żadną wykładnią islamską tak uczynią czasami korzystam z sufitu kich wykładni PiS-em, bo one są dziś bliski, ale ja nie jestem w Sofii bo gdybym okresie żyje, że jestem sufitu półek szuflad KO ja nie chcę się szufladkować myślę, że człowiek głęboko wierzący zaprzecza swojej wierze natomiast praktykuje u boku to jest ten paradoks przód, który po, którym dyryguje to znaczy co praktykuje właśnie te wartości, o których mówi Miłosz sprawiedliwość pokój wartości nie rytuał rytuał nie rytuały nie rytuały oka OKE nie mogą być jakąś pasuje niech się nikt nie chce się modlić niech pości, a czy nie ich praktykuje inne inne inne przejawy kultu natomiast najważniejsze jest w tym działanie najważniejsze działanie i oczyści myślenie, bo ogląd świata na duże jest jak ja ja uważam, że w ogóle religia to jest domena prywatności może nie religia wiara to jest cel jednak rozróżnia wiary tak wiara wiara jest domeną domeną prawa prywatności powinna pozostać jej praktyki, a osobiste powinny być praktykowane prywatnie natomiast publicznie to co powiedziałem przed chwilą powinno być człowiek, który uważa się za człowieka wierzącego powinien dzielić się miłością sprawiedliwością i t d. ale bez zdiagnozowania tego religia w ogóle w ogóle nie używajmy objawienia lub terminu ani islam ani Bóg ani wiara wychodzą poza tą, ale g, ale też pan mówi o sobie, że jest pan muzułmanie jakoś musimy używać słów jesteśmy na nią skazani, ale z drugiej strony przypominam, że taka rozmowa, którą kiedyś prowadziłem z dzianin w akcji molochach to taki włoski filozof klasyk postmodernizmu dla niej bardzo duże piszący też religii ja się za czas definiuje jako katoliczki w tej rozmowie ze mną też jako katolik zdefiniowano kilka pytań zadano kilka takich czy wierzy w zwierzchnictwo kościoła katolickiego wiedział, że nie wie, że aż do maty wierzy też nie wie, że arabska złego zapytałem czy wierzy właśnie w Boga na co liczą, że właściwe nie mógł powiedzieć, że wierzy w Boga i wreszcie tam już nic nie zostało z tych debat o rozmowach z dnia, jeżeli pan tato ja mogę powiedzieć, że ja nie jestem muzułmaninem, ale jest, a no i zostać kibicem naszego stołu w Bychawie, bo to jest w ogóle ciekawy ja w ogóle nie nie wchodzę w żadną polemikę z panem jest w ogóle niezwykle interesująco co pan mówi tylko sam się po prostu zastanawiam się ponieść w jakim sensie ta formuła duchowości, której pan mówi jest mi bardzo bliska takiej duchowości bez nas bez Best Best bez nominacji konkretnej bez jakiegoś jakiś przynależności taki znowu mamy ich bez dogmaty i bez mocnej tożsamości właśnie tej całej alei z wygrania 2 pokolenia rytuał dach tak będzie zostaje jakaś taka czysta puczystów Arka no coś takiego Agricola syn reżysera opowieść o katastrofie wezmą się także DHL zakończy ale, ale właśnie się zastanawiam, dlaczego jeszcze nazwać to islam znaczy po co po co po co dobrze obrazuje, że pan przez to też jakąś drogę, że wszedł pan w to na 4 ligi w jakimś momencie życia coś panu było potrzeba nawet wtedy tak szukałby tak wtedy to teraz pan jest gdzie indziej z Maciejem, czyja jest, gdzie indziej nie wiem my sami ludzie w NIK o gazowym powiedział, że wiem, gdzie jestem też pobudzać dogmat o domu Gombrowicz kiedyś powiedział, żeby dostać się Polakiem, żeby rząd Polski uwolnić tutaj może to przenieść na nagrody n p. mojego islamu i uwolnić świat islamu, żeby poczuć się muzułmanie w wolnym człowiekiem, a przede wszystkim wolnym człowiekiem, a nie spętany jakikolwiek sposób, jaki tam jakimikolwiek nawet najmniejszymi dogmatami to no to kto to niema sensu po to, wtedy to nie jest religia dlatego też panu powie powiedzieć może to jest wyraz pychy na przegląd auta z jakichś małych i ja chcę być wolny jak chce być nieograniczony na istotną być może doświadczenia religijności jest to, że musimy się czemuś podporządkować musimy uznać coś większego o zmianie tych samych szyn jest uległość, a ta jest to na tę pije dodaj do książki Urbanka KUL Becka i wytchnienia nie absolutnie nie uważam, że ja szczerze, że Bóg, jeżeli istnieje i że w ogóle przepraszam, że w ten termin używany, ale muszę jakoś go nazwać to on lubi jakiemuś zaprzecza on lubi jak się człowiek z nim kłócili się czuć człowiek nie zgadza się z nim na tym polega istota progresji siał fermentu myślowego tworzenia, że człowiek silnie godzina zastaną rzeczywistość również religijną ruszyli na ile ich religię targów jest to wbre w duchowi wszystkich ortodoksji świata to co pan mówi no tak tak tak ortodoksja jest rzecz okropną nie byłaby absolutna żadną ortodoksji się nie dodał, że z religii czy by się wyzwolić, żeby uwierzyć w właśnie, ale żyją obozowego takiego nie mogę myślę, że dużo jest, że wiem, że jest czy jest do 2 jest ożywienie w tym duchu ze mną albo jakiś takich różnych Ameryki też nie przywiązujemy się do pełnienia zobowiązał się mistrzowie ze mną, by nas pobili bambusowych cyrkiem teraz FF, chociaż za nie da się z dużo takiej autorytarnej struktury tam są różne od 2 w UE odmiany na znakach zamiast czymś, czego nie można uchwycić prawda generalnie test i jak ja tak jakby wcale oczekuje od samego siebie od samej swojej wiary że, żeby nie mogli nazwać nie mógł jej uchwycić żeby, żebym mógł się one najwyżej uczucia co najwyżej czuć, a jeżeli odczuje głęboko w sobie to nie będę umiał ją jej i o niej opowiedzieć ani panu nikomu innemu bo gdybym umiał to określić zamknąć w paru ładnych Danka to znaczy, że to nie to nudna tak jak z tym, zanim prawda klaskanie 1 ręką to nie da się tego powiedzieć nie da się o to by gdyby się dało to było coś nie tak z tym brzmi mistyczny, a to też nie przywiązują się komitet ma różne objawy jak różne przejawy, które utrudnień, które nie zawsze są fajne, ale się często opierają się na Bogu wdzięczna Bogu przez BOR Ga na to co przyznają, że istnieje silna więź dialektyczny między mistykiem czy mistyczką, a instytucją religijną w ramach, której ten mistycyzm się rozmowy jak wyznała grzechy, ale nie jest jakimś 8 mistyków paru parunastu paruset, którzy jednak chcieli uciec mieli być spaleni na stosach, więc jednak pecha mistrz jak on jest bliski Misiek Hart w chrześcijaństwie i via negatywna jest tak jak tak owi negatywna to podstawa to piękna nazwa powinna być taka ulica Drzymały zauważyli prowadzące do Watykanu notę AAA tak tak, żeby dom postrzeganie Boga w kategoriach negatywnych wpływów w postrzeganie wiary w kategoriach, czyli w kategoriach tych tych z widzenia negatywnym tyle co, bo obok możemy powiedzieć tato co nie możemy powiaty jak panowie pytanie poco ten islam w takim razie znaczy po po co ta nazwa poco panu pani Jadwiga jak ponowie odpowiedź, że nie mamy nie mamy na to odpowiedź, a ja panu prowokacyjnie mogę Maćka zaproponować Herberta akcje, bo myślę, że to powoduje, że pan szczególne jest pozycja jako pisarz jeśli pan się tak zdefiniuje znajdziemy go pan się no bo tamten świat ogląda z różnych stron świata islamu świat islamu każdy, kto jest to jest wypełnieniem to jest inny świat z ja oglądam Orient Arabię not świat islamu, jakby tego orientalnego nimi dno to nie jest ten świat, który jest w jakby gminę mówi no trochę tam jest zgoda gdzieś tam dom, ale to jednak daje panu inną pozycję to znaczy jak w momencie, kiedy pan występuje ze środka tego jednak mając na identyfikację dotąd Pański głos brzmi inaczej niż, gdyby pan występował jako no właśnie taki reprezentant jestem moherem jestem czuję się zaszczycony i jak nazywają mnie heretykiem, a ja ja sam siebie tak nas lubią do nas, żeby to określenie no chyba to jakoś tak wygląda często się pan styka tam właśnie w Aleksandrii z takim określeniem charakteru nie ja uważam to strach tam toi to właśnie taki świat gdzie, ale mówią wolność i zaduma pańscy bohaterowie żyją jak z panem rozmawiają, że za chwilę znowu pan Michał smaruje, w jakich dostarcza powtarza, że to mówią ludzie w 2, z którymi rozmawiam wiem, że z nimi mogę rozwijać, bo uczy się na takie tematy jak teraz z panem rozmawiam tam z paroma barona Stomma osobami bądź z osobami wskazanymi przez znajomych to jest świat niewolno zniewolony tam nie ma jest u to są umysły zniewolone tam nie ma wolności w żadnym rozumieniu również religię, tym bardziej religijnym toczyła bardzo uważać z tym co się mówi, bo można albo zginąć albo można zostać deportowanym, aby zostać pobitym albo na jej najczęstszym przypadku zostać odrzuconym przez ludzi miałam jakieś takie sytuacje graniczne, żeby było blisko co mogło się z tak ze względu właśnie na to nie poglądy, które normalnie nie czemu obu oburzenia w obu tych kilkanaście razy takie oburzenie takie wahnięcie się, owszem, no to tego nie mogą unikać, ale na tym, że dziś po golu pogróżek zagrożeń jakiś takich fizycznych nie nieznaczną cały czas się bardzo ważny jak wiemy się w tym świecie poruszać, a nie myślał pan na tym, żeby się stamtąd wyprowadzić jednak ciężko 3 miejsc, a mieszkam w Aleksandrii na Malcie i w Polsce subindeks krążenie między nim rodzina jest domagać tak jest bezpieczniej po tym, jak pisze tak jest bezpieczniej na razie tylko po polsku, że ma sens nadal drążenie między 3 tymi krajami jest najlepszą rzeczą, dlatego że PRL w mieszkanie na stałe w Egipcie czy w jak posiadanie tam w 100 % wszystkiego od mieszkania szkoły dziecka z pieniędzy jakiś cień po części wiąże się z niebezpieczeństwem tego, że w momencie, kiedy zostali zostalibyśmy deportowani wciągu pół godziny, a tak to się wyrzuca dziennikarze zachodni tak ostatnio to było w takie takie wydarzenia no to po nim łamie życie mogłoby może być fajną sprawą nie fajną przygodą także lepiej być giętkim chwili mieć mieszkanie tak jak my i jeździć to to być 3 miesiące tam 2 miesiące to być miesiąc to znów 4 miesiące te bezpieczni run bezpiecznie naprawdę, bo to wtedy, kiedy taką decyzję podjęliście, żeby tak to rozparcelowano właśnie GW i 1 , 5 roku temu byli pod wpływem jakiś konkretnego zdarzenia czy jednak wzrost o ja wiem czy to było potwornie je biopsja obok nurtu pop po po moich kolejnych artykułach dla gazety wyborczej do dużego formatu, gdzie chcemy mocniej rzeczach po wydaniu książki też, których jest w trasie, na którą się składają niesamowitej książki dziękuję raz za grosze zagrają reportaże dużego formatu Egipt Haram halal da się nazywa to znacząco wdali się trochę zacząłem bać, że mimo wszystko, że to jest tylko po polsku, że to nie jest tłumaczone na inne języki to takie, gdzie główne światowe to trzeba uważać, dlatego że n p . w UE na Widzewie jest na Facebooku się co ludzie piszą muzułmanie muzułmanki w szczególe one mnie lubią nie wiem czy w uniwersyteckich, które powychodziły za mąż za mord na polskim w rachunku dodane w Egipcie i one po naszej grupy nokaut co ze mną czy widzę między sobą pomstują na mniej to są osoby mieszkające dojrzewające w Egipcie, a my nigdy nie wybaczy jej mąż nie jest brat męża nie jest policjantem to jest pełno policji na każdym to z policyjnych kraj no i to jest trwała ZS ryzyko trochę Orła to jest sorbet trochę jak najbardziej weź Orła religijny w religijną o nacjonalistyczny najgorsze co może być także tam po poruszanie się między tymi krajami między Europą była Egiptem jest o wiele lepszy, a tym bardziej, że 8 lat non stop mieszkałem tam prawie 8 8 lat po by bez przerwy także znam doskonale ten ten kraj Nitras i kraj teraz mogę go do skoku w bardziej z doskoku oglądać tak narażać na nie wiem wydaje, że teraz i bezpieczniej trochę luźniej może ta perspektywa też jest jakaś taka, że takie rozmowy ja teraz pisze więcej rzeczy których, których tam szereg mimo wszystko uważam na czas sprawami politycznymi dotyczącymi działalności rządu egipskiego no z tym uważam, bo bał się zajmowałem się sprawami obyczajowymi czy nawet religijnymi te jeszcze pół biedy natomiast jak już się ktoś dziennikarza granic dotyka do polityki i zaczyna krytykować rząd egipski taniec w naszym kraju arabskim to słabo naprawdę słabo to się bardzo uważać, ale nigdy, by nie miał tak bez uzasadnienia, ale nie wiem kto, kto czyta moje maile czy ktoś czyta moje mejle co roku musimy się zjawiać się musieliśmy się zjawiać na policji jak, żeby przedłużać prawo pobytu to za każdym razem były luźne rozmowy pytania moja trzecia określa siebie jako pisarz to pisarz to nie dziennikarz, a 1 de facto przecież była lub pełniłem taką rolę jak ja jak dziennikarz reportażysta czyli gdyby ktoś mi tam z władz, by przez skrzynię jak to się mówi na takiej działalności natychmiast mnie wyrzucili, bo nie mam przecież żadnej żadnego prawa te w pisemnym ma być pisarza przepisał leki książki debilem mówię, żeby się książki o miłości albo go pan jakiś romans czeki podróżnicze książki musiałam taki kit stawiać nie ma żartów tamtejsza policja jest, by tamtejszy wywiad jest dosyć mocne, a wróćmy jeszcze do tego momentu, w którym pan się tam znalazł coś jeszcze wcześniej nowego momentu pan pewnie opowiadał o tym, wielokrotnie miałem nie jestem pierwszą osobą, która pana o to pytał od tego momentu kiedy zdecydował się pan przyjąć islam właśnie z jakiego światopoglądu pan w ten islam wszedł z Statystycznego mogliby teoretycznie byłemu katolikiem i Albańczyka no Niemena poszukujący nocnych teraz takich konwersji jest więcej wtedy, bo była egzotyczna z konwencji jest więcej na listę, bo z tym co się mogło islam fundamentalistyczny stał się mocny niestety nie ten sufit ski i to jest w zjawisko bardzo niepokojące, bo botox zaczyna być zaczyna się tworzyć w Europie wśród konwertytów taka swoista subkultura tak jak kiedyś w Smyrnie wymienienia to do niej nie możemy niczego porównać do żadnego ruchu subkultury żadnej subkultury poprzedni rekord to jest mordercza jest niebezpieczne ludzie, którzy się nawracają na islam nie wszyscy oczywiście znaczna część to są ludzie, którzy szukają radykalizmu jak się szukało radykalizmu w pan kroku czy w ruch w ruchach nie hip hip hippisowskich czy tego typu NATO to się wszystko dziś kanonizował in w muzyce czy w bójkach pod klubem tutaj wiadomo czym się analizuje też bardzo niebezpieczne niestety jest części konwertytów, która przyjmuje może dać taka matki, ale też mniejsza grupa może być jakaś taka potrzeba radykalizm mówi pan, która nie na tym polega na tym, że się ma do zagospodarowania jakąś agresję potężną zdarza się tylko, że się szuka jak do prostych prawd odwiedził plac w krajach UE tak dalej, tak więc islam islam, ale takie tezy szczególnie fundamentalistyczny takie daje i miała w Europie pełno takich meczetów, do których struktury, w których są imamowie, którzy jedno Buczek przyjmują z otwartymi rękoma konwertytów i ich uciął już islamu takiego, który zginął, w który jest zły tor jest bardzo zły dlatego mamy dosyć dużo przypadków takich radykalnych przeobrażeń przemian Europejczyków sfrustrowanych z różnych powodów zawiedzionych życzę takich, gdzie spalono, którzy szukają ujścia, a nie szukał czegoś takiego w islamie nie ma nie nie pierwszym pierwsze możemy 2 lata to było to było na okres, który rzeczywiście byłem zafascynowany szlag może to na zająłem się, że tak tradycjonalizm ME prawnymi formami fundamentalizmu nie tylko muzułmańskiego i nie tego fundamentalizmu skrajnego rynek jedno no no no ta jednak takie o nim pisali nawet w swojej książce szli chodziłem śladami po Aleksandrii i po bardzo ciekawa postać bardzo ciekawa postać zlotego w tym w tym tradycjonalizmu takiego integralnego i dokąd rewolucja w Egipcie UKS Wola też zła Wola mniej, bo rywale to faszysta właśnie włoski natomiast no bo cała ta grupa tradycjonalistów z lat od dwudziestego wieku w grupie pierwszej połowy 2 z tego ona mnie rzeczywiście intrygowała trwała pociągała, ale dopiero rewolucja egipska byłoby na to wpływ otworzyła mi oczy, że to, że to jest świat, której jest na delikatność miast inne od świata wolnego i wtedy zacząłem przemeblować sobie w głowie różne różne rzeczy to musisz to po dwóch-trzech latach w Gruzji wszyscy żyć mieszkać w Polsce już już muszą już zmieniałem swój punkt widzenia swoje spojrzenie na religię myślę, że to jest związane z tym, że całe życie czytałem i całe życie czytałem książki o świecie o religiach o Novum tony literatury i szczerze, że ktoś, kto siedzi tak głęboko w literaturze sztuce to jednak, że może się mylę, bo byliśmy przecież może się mylę, bo nie wiem przykład przykład Heideggera, który Torino ogromnego wspaniałego filozofa, który Fin zlitował się terminami z faszyzmem, czyli jazdę w twarz weto to może przyszedł to jest sumienie, bo trudno w Gazecie, że na pewno wyciągnął miecz tradycjonalizmu Gombrowicz w rowie jest moim ukochanym ulubionym pisarzem był postacią bardzo istotne w moim życiu i jak ci czytając go w kółko i oni ciągle leczyłem się z pewnych ciągot w kierunku tres tres tradycjonalizmu czy fundamentalizmu czy w ogóle dogmatyki, ale ja pamiętam, czyja była wtedy jeszcze dosyć młodym czekiem byłem tam na studiach jakością ale, ale miałem znajomych którzy, którzy jakoś intensywnie w życiu intelektualnym nazwijmy to na polskim uczestniczyli komentowali pamiętam tę parę naście lat temu pańską konwersja Boban nie było, bo przecież postacią anonimową pan czekiem działającym w mediach pracujący w mediach był pan 1 ze scenarzystów świata wg kiepska przecież i pamiętam jak by taką takie poruszenie po pierwsze po drugie pamiętam, że jednak mówiono panu jako kimś, kto przyjął taką bardzo konserwatywną wykładnię 3 czy postawę właśnie, ale też kimś z jakimś sensie takim reprezentantem tego pokolenia roczników 60 tych, które tam weszły mocno w religii kapitalizm tak jakby były takie naczyń Different nowości religijnie i potem jakaś potrzeba właśnie takiego nie chce powiedzieć, że fundamentalizm, ale czegoś takiego mocnego ortodoksyjnego twardego się w nich pojawiła mamy taki przykładowy wśród tych nawróconych rockmanów po Nilu do władz nie ja jak dbać przyznaje się do tego, że na początku do swoich kont konwersji na islam byłem nosi to jak najbardziej krzykacze tchnął w krzyk wykrzykiwały nikt tam, gdzie mogłem różnego rodzaju głupoty no to jest i Jadar ma doświadczenie tego jak funkcjonuje zazwyczaj umysłu neofity teraz widzę takich samych krajobrazów w wśród tych nowych konwertytów czy to na Facebooku czy to na spotkaniach czasami ze mną, które nie są organizowane w Polsce w sieci czytam ich wypowiedzi i z własnymi stają na głowie czasem ich rechocze ze śmiechu ów jak może takie bzdury mówić jak można wierzyć takie rzeczy, a później się bitego przez sam mówiłeś takie rzeczy sam się tak zachowywał się to jest sam miał tak zniewolony ogół biały umysł nie mówią o wszystkich są ludzie, którzy nawracają się na islam na placu fiński to powtarzał w kółko, ale czy dobra dobry kierunek i stają i są jej o wiele lepszymi ludźmi MUKS mądrymi zanurza się filozofii w czasami jakieś zatory wcale niegroźne i natomiast ci konwertyci którzy, którzy są w domu staje się fundamentalistami to niezmiennie znaczy, że chcą wyjechać do Syrii zabijać, ale jest fundamentalistą ja miałem w sobie zaraz po konwersji przyspieszy jak mówią o dwa-trzy lata, który strasznie niebezpieczne, bo on się albo może raz w rozwój albo możesz się rozwiać w ogóle nie znam bardzo dużo konwertytów, którzy wrócili do drewna metalu wrócili do po kroku dopadł rocka wrócili do taniego wina znamy muzułmanów, którzy odtąd, dla których islam był siódmą religia już dawno nie są muzułmanami znam muzułmanów takich jak jak kilku to, że to, że są intelektualistami są muzułmanami, którzy głoszą głoszą naprawdę są dobre rzeczy, ale znam też sporo muzułmanów tak tych, o których teraz mówię bądź osobiście osobiście mało to fakt, ale w sieci widzę radykałów Polaków, którzy mają radykalne poglądy nie zmieni ani nie mówią o radykalizmie takim jak nam wzywają do obcinania głów niewiernych, ale jest to fundamentalizm, który zabija myślenie o nim nagle przestali katolików jest też cała ta sfera ta jak najbardziej o tak to co jest na stronach Frondy to są to w szczególnie w komentarzach to jest to czysta nienawiść to jest to jest idzie handel znikł katolicki to jest ja mam jak i miałem właściwie takich znajomych bardzo bliskich, którym się zerwać znajomość właśnie jest z tych kręgów, którzy są potworami, którzy są potworami tym czymś wyróżniał jak na razie od fundamentalistów muzułmańskich, że nie chcą mordować ale kto to niedaleko do tego co nie daleko do tego pełne sprzyjające warunki polityczne w Polsce nie mnie, żebym nie daj Boże nastąpiły tu fascynacja życia spowoduje, że ci ludzie mu jak ja ja sobie zdaje z tego sprawę umów wyjdą na ulice jeśli będzie na to przyzwolenie nawet takie ukryte będą mordować zabijać tak to robili faszyści kiedyś także radykalizm rocznie wszystko to i tak w fundamentalnej służy fundamentalizm religijny w ogóle dogmatyzm nawet jest rzeczą z przerażającą on jakoś mi utkwiło w pamięci to co pan pojedzie jakoś kilkanaście minut temu czy wreszcie to co pan powtórzył w trakcie tej rozmowy dwukrotnie w razie ten moment arabskiej wiosny i tego jak to więzy państwa policyjnego takiego autorytaryzmu, który pewne rzeczy trzymał jako siły skanalizowanych atak w porządku określonym, kiedy to wszystko puściło i rozmaite rzeczy dotąd ukrywane albo represjonowane pojawił się na powierzchni to po jakimś intensywnym znają się zmieniło pańską perspektywa tak to zmieniła perspektywę no bo bo musiał z gleby, a od mieszkając przedtem w Egipcie na nazwę ten kraj do rewolucji w żaden kraj zamknąłby za Odrę później z perspektywy zamrożone Dubowski zamrożony dopięty, bo trochę w Hurghadzie bociany szejk po rewolucji zdając sobie sprawę jest, że rzecz ZZ co prawda wygląda zupełnie inaczej, że rzeczywistość zupełnie zupełnie inna rzecz dzieje się tam rzeczy na co dzień straszne to dopiero w i dopiero wtedy Bogną mogłem o tym, rozmawiać, bo Egipcjanie się otworzyli zaczęli o tym, mówić mówić za mną, a także mówić w internacie na ulicach to o o obyczajowości okresie przed tym nie mówią o polityce, który się nie mówiło wewnętrzny opresyjność państwa opresyjność meczetu w relacjach męsko damskich, które tam są tu potworne no to co to było przełom przełom przełomowe to myślę, że to nic mnie to trochę tak jak w Polsce po osiemdziesiątym dziewiątym roku to prawda zaczęliśmy mówić nie tylko politycznie o różnych rzeczach, których nie wolno było mówić także otworzyliśmy się na Nana na zachód na świat na wolności i wypłynęliśmy w to wolność tak jak Egipcjanie ani oni oni nagle do tak w ogóle Arabowie w wielu krajach teraz IPO po rewolucjach arabskich, a także w dniu w wyniku naporu nowoczesności, która cały czas mógł pędzić z Zachodu tam oni nie wiedzą z tą wolnością zrobić też problem, bo my myśmy po osiemdziesiątym piątym roku mieli dużo łatwiej bomby zawsze być w Europie byliśmy przez kilkadziesiąt lat komunizmu też nie tak było absolutnie przez zniewolenie jak jak jak są kraje niektóre kraje muzułmańskie i teraz te kraje ludzie tam nagle doświadczają wolności, o których nie mieli pojęcia i wiele z nich się tego boję się stało w Ramos ucieczka od wolności woli państwo jednak z powrotem polityczne może nie aż tak jak i jak to było za Mubaraka czy za Kaddafiego, ale jednak wzrost to jest niestety przyzwyczajenie do pełnej klatki przez tyle wieków życie w tym tradycjonalizm nie, który zniewala umysł doprowadziła do tego, że ci ludzie nie potrafiłyby udźwignąć wolności, która do nich wchodzić wszędzie wszyscy w szczególnie przez sieć przez internet i ta jest mniej myślę, że żyjemy teraz przełożonym przełomowym momencie, gdzie kraje muzułmańskie bardzo bronią się przed Zachodem, a jednocześnie chcą wszystkie ruchy dżihadystów liczne to nie jest tylko walka z niewiernymi i uczęszczana to jest to jest dziś, jakby dogmat, ale to także jest walka z nowoczesność jest walka z czymś co nagle wkroczyło w bardzo szczególny wkraczało szok jakiś jakiś czas z morzem jest zawsze ta Europa tak dziś chodziła do tego świata islamu w tej chwili dzięki technice to galopuje i dżihadyści czy fundamentaliści wszelkiej wszelkiej maści tam oni są przerażeni wymyka im się ten mógł w ten teren ten 1 Allah, której to wszystko kielich trzymał do kupy ludzie chcą żyć inaczej ludzie widzą świat w telefonach na komputerach pan, że to rozmontowuje na dłuższą metę rząd rozmontowuje to niewiele nie wiem to jest myślę, że tak, że to jest proces, który się rozpoczął, ale on pociągnie za ostro się dużo ofiar, dlatego że tradycjonaliści tam kluby chcą bronić tego świata za wszelką cenę chce Gucio tylko sami to też ludzie w Rosji jest takim też przykładach Rosji, który się pewne analogie między Rosją Jagi bardzo często bardzo dużych i Turcja in, że islamizacja Turcji postępuje, ale widzimy na co dzień kwitnący kraj wieżowce mole najlepsze linie na świecie land lotnicze tak de facto tak postępuje islamizacja w innym stylu białych rękawiczkach wiem jak to określić również w Ameryce Południowej też niektóre kraje on się bronią przed amerykanizacją z kolei Afryka, ale tego Niemcy nowoczesności nic nie zatrzyma ona Matras narzędzia coraz lepsze od dekad dekad z roku na rok coraz lepsze i do społeczeństwa tak przyzwyczajone do życia po staremu, ale teraz się strasznie boją w Polsce to samo ten proces to co dzieje się teraz w Polsce to nie jest tylko polityka Dobosz na tamtą partię do tamtej nocy po czy na miano po żeśmy się zawiedzie to zagłosuję na PiS nie bez jesteś w proces bardziej głębszy, który ma tutaj u nas podłożem są katolickie tradycjonalistami układ katolickiego, gdzie duża część Polaków jest trochę przestraszona, ale ten mechanizm podobny Tosca islamskie przestraszona pół lub wchodzącą zewsząd euro, po czym Unię Europejską to bez ważną oni Europy tym Seko Lars to jest to to są mechanizmy podobnego nie nie możemy porównywać ojca dyrektora do bin Ladena, ale mechanizmy pełne są tak jak podobne, bo my żyjemy tutaj rozmawiamy tutaj w mieście wielkich, gdzie jesteśmy przyzwyczajeni do nowoczesności, ale na prowincję z trybuny wschodniej Polsce jest inaczej ludzie nie chcą chcą pieniędzy z Unii jak najbardziej, ale nie chcą takich zmian obyczajowych, jakie postępują stosunkowo szybko się dzieje w wielu krajach imigranci, którzy przybywają do Europy muzułmańscy w South myślę, że tak, jakby właśnie ryby zagrożeniem, które która, w które siły prawicowe używają go nr 1 w walce o władzy nie jest tak to uchodźcami imigrantami się straszy w tych zdradza, że jest, bo tak, ale dość trzeba sobie zdać sprawę że, że imigranci muzułmańscy przed przepływają zysk z ZUS ze świata cywilizacji, która nie ma wolności ci ludzie często Bogu ducha winni, którzy przybywają bogacą biedni, bo uciekają przed wojną oni nie zostawiają swoich nawyków i swojej obyczajowości na granicach Unii Europejskiej i to zabierają przywożą ze sobą leki przyjeżdża kilka tysięcy czy kilkanaście nie ma problemu, że to są setki tysiące ludzi to naprawdę jest to po jest to problem, bo ci ludzie nie większość nie wszyscy, ale większości nikt nie potrafią się tak przestawić na myślenie oświeceniowe czy po oświeceniowe, jakie mamy duży skok też jest kwestia tego w jaki sposób się ich tutaj przyjmie i co się zrobić dla nich, żeby oni właśnie w jaki sposób mogli się tutaj zaadaptować do wywaru to prawda, ale nikt no nie niestety przykładem ludzi, którzy muzułmanów, którzy już tutaj mieszkają od dawno, a my no dzielnice różne no go w strefie, które są to jest to nie jest wymysł w wielu miastach europejskich one by świadczą o tym, by na przykładzie duża część tych ludzi dziennie z akcji Milovan pisze o tym jak jest to hołd w książce, której rozmawialiśmy tam przed paroma tygodniami zagraża radio TOK FM taryfy jest w częściach takich reportaży owych tak to norweska pisarka, która napisała książkę o islamie na podstawie swoich reportaży o swoich wizyt w taki dzielnica właśnie we Francji Szwecji Norwegii oraz wizyt swoich w Pakistanie wstrząsająca książka dyskusyjna wieloma rzeczami tam się nie zgadzam, o czym napisałem we wstępie do tej książki islam jedenasta plaga taki jest ten tytuł tej książki, ale myślę, że trzeba o tym, ciągle mówić dlatego, że to on mógł w nazwijmy to w cudzysłowie walkę z imigracją przejęła całkowicie prawicy, ale tez bardzo ciekawe wie pan, bo wiązało zawłaszcza Europy to prawda musimy Europe w lot od zyskać, wyciągając ją bez łapy populistów, ale imigranci islam to jest przetargowa kart karta nie kłopoty gospodarcze czy ekonomiczną lato to też jest dodatek islam i imigranci, kto ktoś, kto wygra to Carte wygra Europ mówi pan o tym, że lewica powinna w sposób realistyczny i uczciwy dostrzegać pewne rzeczy czy elementy, jakby w tych zjawiskach, których stara się nie widzieć z ważnych powodów, na które z kolei wyolbrzymia ani używa w cyniczny sposób prawica dania jak najbardziej wysunięta część lewicy szczególnie daje takie nowym wstecznej nazwę, która nie chce widzieć inną podobną sytuacją mieliśmy trochę w komunizmie, kiedy lewica z właśnie starterem rząd Polsatem na czele nie chciała widzieć tego co się dzieje na we wschodniej Europie nie chciała widzieć w łagrach i chciała wiedzieć o prześladowaniach i nie inny opozycji w krajach z Europy wschodniej i głosy opozycji opozycjonistów, którzy się przed dostawali na zachód n p. guły ze Wschodu i mówili jak naprawdę jest one były pomijane, a pomijane albo torby traktowany przez komunistów francuskich włoskich tak samo jak jest traktowany nadszedł mój głos w islamie przez lewicę w tym, że w tej chwili to poprawnościowy w Europie no Nieee no nie może odmówić takich rzeczy, ale oka i ja, bo kłamie ten alkohol jest samochodem dobrze ja jestem Polakiem i mogą mówić, bo to pewna postać albo się znudził i stan, ale jeżeli opozycja, jeżeli decydenci muzułmańscy kobiety mężczyźni Marokańczycy i Arabowie Boe Marokańczycy Pakistańczycy ludzie z różnych krajów muzułmańskich mówią pomóżcie nam pomóżcie nam w walce z islamem islamizm samymi szlamem również pomóżcie naszym kobietom po pomóżcie nam w walce o wolność na to, że takich ludzi już jak zagłuszyć to są muzułmanie to są muzułmanie są muzułmanki, ale mimo wszystko znaczna część ludzi oznaczać znaczne naprawdę znaczna część lewicy poprawnością owo myślącej ignoruje te głosy nie to na pewno ludzie, którzy są opłaceni są na pewno za tym stoją albo Izrael albo jacyś liberałowie albo wrogowie islamu tak, by tak jakoś to koniecznie to trzeba wytłumaczyć to niemożliwe, żeby muzułmanie mówili takie rzeczy o o o swoim świecie to na pewno zła postać bardzo ciekawe zjawisko skądinąd operację niepokojony nam ostatnie pytanie, bo musimy niestety jak kończyć, chociaż jeszcze mogę już dużo dalej przekazywać, ale nie wspomnieć wspomniał pan o książce Berbeka uległość tam jest taka teza, że czyta za mało to jest powieść oczywiście, ale on jakoś tam wizje zdarzeń przyszłych rysuje, że właśnie ten fundamentalistyczny taki skrajny dżihadystów czy na islam tutaj wygrała w cudzysłowie tylko taki uzależnione głównie pełzająca względnie umiarkowany, a to, dlatego że nie czyta pan też rozumie ne tezy tej książki ja też, że mam taką interpretację że, że islam doskonale się sprawdza jako taka struktura kulturowa obsługująca pewna róży różnej wiary człowieka na lata ruch jest zamknięty dokładny jej to owszem, dla jej byłym to jest podstawowe podstawowe założenie bractwa muzułmańskiego które, których Maćka zakazane w Egipcie zakazane w paru jeszcze innych krajach muzułmańskich świetnie się czuje w Europie i ma wiele siedzib idzie, gdzie działa w wielu w fundacjach bądź pod własną nazwą bądź często pod zupełnie innymi nazwami to są ludzie wykształceni i garniturach pod krawatami lekką brodą TF i oni oni właśnie w forsują ten islam to poparł ten pełzający powolutku gdzieś nie spieszą opierają się na na dogmatach muzułmańskie, które mówią bądźcie cierpliwi bądź cierpliwy nie spieszcie się wygramy to jest bardzo zjawisko, które bardzo niepokojące w Warszawie mamy Maciek wybudowany przez za za jedno, choć te nowe jej, jakbyś sam meczet jest ona konie są wybudowane przez fundacje związane z UE jest m. in . z Bractwem muzułmańskim na to trzeba patrzeć naprawdę to trzeba na to trzeba uważać bardzo dziękuje dziękuje Piotr Ibrahim Ibrahim Kalwas reportażysta pisarz czeka także z własną jednoosobową wykładnią jednoosobowe zakon chętne osoby o jednoosobowe zakon mistyczne gra obronna wolnościowy wolnościowe i kontemplacyjny o tak medytacyjny o doskonale, więc bardzo dziękuję państwu też, że już dziękuje Tomasz Stawiszyński miłej nocy dobrej i do usług
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI
-
30:34 W studio: Ola Kaczorek , Wiktoria Beczek
-
40:59 W studio: Radosław Korzycki
-
31:03 W studio: Karolina Wajman
-
40:15 W studio: Marek Postuła
-
42:59 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
07:40 Poranek Radia TOK FM16:45 W studio: Tomasz Siemoniak
-
-
08:00 Poranek Radia TOK FM10:21 W studio: Piotr Zgorzelski
-
-
-
-
-
-
-
04:58 Audioprezentacja
-
29.11.2023 19:19 Wielka chmura zmian
-
04:59 Audioprezentacja22:31 TYLKO W INTERNECIE
-
-
-
-
-
29.11.2023 18:40 TOK36007:09 W studio: Adam Izdebski
-
29.11.2023 22:00 Wieczorem44:33 W studio: George Monbiot
-
29.11.2023 19:00 TOK36007:08 W studio: Wawrzyniec Zakrzewski
-
29.11.2023 19:02 TOK36006:34 W studio: Przemysław Pozowski
-
29.11.2023 18:50 TOK36008:01 W studio: Krystyna Ptok
-
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Black Weeks w TOK FM Premium to 60% zniżki na wszystkie pakiety. Podcasty i Radio TOK FM bez reklam w najniższej cenie w roku! Poznaj nowy pakiet "RAZEM" dla 3 osób.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL