REKLAMA

Jazz w Warszawie. Jerzy Szczerbakow w rozmowie z Rochem Sicińskim

Studio Plac
Data emisji:
2017-08-24 10:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu w ramach inicjatywy studio plac wita się Roch Siciński i mój dzisiejszy gość Jerzy Szczerbakow Witaj widawskiej bardzo serdecznie prezes zarządu fundacji popularyzacji muzyki jazzowej EURES, czyli wydawca miesięcznika Press Press nadawca radio Josephem członek polskiego stowarzyszenia jazzowego organizatora matur życia jazzowego w Warszawie sporo tych tytułów wierzę no tak się jakoś potoczyło w moim życiu, że umrze z zaczął od gry ma odgrywać Rozwiń » dominującą rolę i ta nagroda kiedyś zaczęło się od tego, że poszedł na koncert pata Metheny ego Secret Story i najgorzej poszło samo co dalej poszło można było tych twoich, bo jest też utytułowanym człowiekiem takim jest od swoich tytułów można dodać jeszcze basista prywatnie jestem wielkim miłośnikiem gitary basowej i jest moją wielka passa pasja i wielkie hobby i natomiast oficjalnie nieśmiałym o sobie powiedzieć, że jestem muzykiem no dobrze to o klasówce nie będziemy rozmawiać będziemy rozmawiać o muzyce w mieście, a konkretnie muzyce jazzowej jesteś lekiem, który organizuje rocznie mniej więcej ile koncertów w tej chwili około 50 6 0 koncertów rocznie w sezonie w zasadzie, bo to mały sezon od początku września do końca czerwca około 50 60 koncertów w różnych miejscach wynik mamy aż 3 właściwie takie stałe miejsce plus dodatkowe sytuacje to powiedz mi nie tylko przez pryzmat własnych doświadczeń, ale na pewno jesteś też słuchaczem tak czy można określić jak wygląda muzyka w mieście jak John Cage powiedział, że muzyka też organizacja dźwięków w czasie no to jak wygląda organizacja dźwięku w Warszawie w przestrzeni warszawskiej tak tego jazzowego dużo szybciej generalnie od kilku lat obserwuje rozkwit inicjaty w związanych z wydarzeniami jazzowymi i tak jak w wakacje jest całe mnóstwo wydarzeń jazzowych bezpłatnych i to jest świetna okazja do tego, żeby z jazzem po obcować bez żadnych warunków wstępnych no tak w sezonie normalnym tzw . w roku szkolnym tych wydarzeń jest też całe mnóstwo można położyć na koncerty jazzowe bezpłatnie, ale również jest cała masa wyśmienitych wydarzeń jazzowych już o organizowanych płat nie znaj różnych najróżniejszych miejscach z radością obserwuję, że dużo domów kultury otworzyło się na grze z i ten czas, kiedy był takim jest nie niezauważane gatunkiem albo albo promowanym przez po pojedyncze miejsca w tej chwili tych wydarzeń w domach kultury jest całkiem sporo jest z góry chyba ciężko nazwać domem kultury domami kultury tak się pięknie zmodernizowały Testa Ależ to są takie centra czy wręcz odwrotnie wręcz odwrotnie wreszcie są chyba słowo dom kultury zaczyna określać to co powinno nominalnie to znaczy, że rzeczywiście wszystkie miejsca kultury to te samorządowe, które ma teraz myśli to są nowoczesne na ogół albo zmodernizowane fantastyczne sale koncertowe świetny sprzęt nagłaśniający zupełnie inna atmosfera rozmów już niema tego od zapachu pleśni boazerie i Sosnowej i paprotkę to już ochłody szukaj, czyli wysokość rat z domów kultury bo kiedy mieliśmy tutaj okazję porozmawiać o muzyce jazzowej w ramach inicjatywy studio plac to rozmawialiśmy z muzykami pianistami i kończyny mówi w Warszawie o muzycznym życiu Warszawy to wymieniani dwa -trzy czasem 4 kluby jazzowe ty zaczynasz od domów kultury czy jednak gdzieś ta muzyka jeszcze oddolnie wcześnie oddolnie Samorządowo, ale lokalnie w tym nożem jak na polskie realia w mieście to lokalnie ona żyje taki jest dzielnicowym domu kultury pełnią taką funkcję właśnie na miarę lokalnym, bo dzielnica przeżyć wiadomo to są małe miasta i nic tak ważne dom kultury na Saskiej Kępie prom kultury Saska Kępa w sumie jest mocno już teraz piąty rok związany ze związku z moim cyklem jazzowym tam się dzieje dużo tam jest dużo, że zło i tam jest duża publiczność już przyzwyczajona do tych wydarzeń dom kultury jak na Służewiu nad Dolinką, gdzie też mam przyjemność zaprosić mieszkańców na czele z analiz również na Mokotowie bardzo silna reprezentacja bez dom kultury kadr, który prowadzi cykl koncertów jazzowych jest centrum kultury Łowicka, która również ma swój cykl jazzowych wakacyjny dresiarz teraz innej jednostki centrum kultury, w którym się troszkę innym charakterze, ale ten czas po jest na czym wg innej troszkę koncepcji ten czas pojawiał jest gałązki ośrodek kultury, w którym są organizowane duże koncerty był koncert Jana Garbarka, a na początku września Michał Urbaniak nim różnica w tej organizacji jest może taka, że n p . Białołęka organizuje 2 bardzo duże koncerty w roku wysokobudżetowe na pewno on natomiast n p. Saska Kępa, z którą łączy z Żarski dom kultury w sumie jest to związane prowadzimy politykę taką, żeby te wydarzenia były cyklicznie raz, bo 2 × w miesiącu ten budżet przez to jakby artyści nie są właśnie z takiego budżetu jak Jan Garbarek natomiast przy takich bardzo fajnym budżecie można robić fantastyczne koncerty fantastycznych polskich sił czołowych muzyków, a jeżeli spojrzą byś na Warszawę Kowno jednak centrum w sensie co coś co nie dzieje się lokalnie, ale dzieje się z takim rozmachem, że całe miasto się dowiaduję to jest na placu Defilad, przy którym się znajdujemy jest cykl piano bar studio na plac Defilad PKiN to są miejsca centralne, ale można nazwać miejscem centralnym każdego miasta starówkę czy czy są takie wydarzenia, które zajmują całe miasto bardzo lubi w tych festiwalach n p . w mniejszych miejscowościach coś takiego, że kiedy tam wjeżdżamy na tę 4 3 7 dni, kiedy festiwal trwa to on przez to, że miasto jest małe to dzieje się wszędzie i właściwie od rana do wieczora często te bywają takie festiwale w Polsce ani trochę jest także burmistrz czy prezydent danego miasta, jakby oddał ten klucz do miasta znaną Made in miasto żyje Warszawa ma takie wydarzenia czy raczej to w są takie pojedyncze strzały mówiąc o już w tą osobą o utrzymaniu opowiedział trochę mi przypomniało moje doświadczenia z festiwalu w Montreux w Szwajcarii, gdzie rzeczywiście przez 2 tygodnie jest także wziąć ten muzyka głównie jazzowa, ale nie tylko przez 2 tygodnie nie sposób nie natknąć się na grze, bo tych koncertów codziennie jest kilka naście plus duże koncerty wieczorne i t d. tak dalej całe miasteczko jazzowe natomiast Warszawa z dużym miastem i owszem, są imprezy kilkudniowe festiwale takie liczące się natomiast trudno by było zająć, chociaż dychę podoba się taka perspektywa, ale trudno było zająć się w sposób zauważalny część miasta razem natomiast trzeba powiedzieć dużo na starówce to jest taki cykl istniejący już do 2 0 lat festiwal, że w każdą sobotę koncert dużego dużej gwiazdy Europejskiego formatu, a czasami nawet światowego i koncert są bezpłatne odbywają się na rynku nowego na rynku starego miasta i to jest jakby taka sytuacja otwarta jest oczywiście już z tych płatnych wydarzeń festiwalu głosu samych Jazz Days, który w swojej idei jako jako festiwal pokazuje rzeczy ciekawe kreowany przez kreowane artystycznie przez twórcę Mariusza Adamiaka jest Jazz Jamboree, które zdaje się wreszcie po wielu perturbacjach podniesie się i będzie miało swój jak zdobyć odrębny charakter co do innych festiwali to jesteś wielka zasługa jeśli się uda to przeprowadzić także Jazz Jamboree wzór przestanie być takim festiwalem jak wszystkie inne trzymam utrzymam bardzo mocno za to kciuki pomysł jest taki, że artyści światowi artyści występują z młodymi polskimi muzykami no to do tego jeszcze chyba nie na taką skalę nie uniknie praktykował w Polsce, więc czy tak miasto cały zajęty razem to trudno powiedzieć, ale są już są one niosą wiele klubów to bulwary nadwiślańskie tętniące przez wakacje życia mi tam też koncerty jazzowe to jak mówią różne otwarte plenerowe bezpłatne imprezy jest są 2 w tej chwili takie flagowe miejsca jeśli chodzi o kluby, czyli 12 14 3 3 nad prawidłową mówiąc tła funk folk Jazz Club najbardziej jazzowy klub chyba w Polsce na wzniesieniu z naszej części Europy ruszyło na nowo akwarium po wielu perturbacjach i też mocno trzymam kciuki, żeby tak sojusze osadził w Polskiej warszawskiej rzeczywistości Brzozowej, więc o tym, erozję dziś tętnił życiem z jazzem jak już jeśli chodzi dla fanów jazzu to coś z tym jest z mówisz, że dużo mówi szybko, jakby tak to Warszawa była miastem jazzu, a spotkają się z muzykami spoza Warszawy często słyszy coś takiego żona jednak w tej Warszawie to ciężko zagrać, bo w tej Warszawie to grają, żeby sami swoi albo na leki takie różne komentarze no to teraz od tej drugiej strony, żeby nie było tak pięknie w Warszawie jest szkoła przy ulicy Bednarskiej tak się będzie mówić jeszcze przez lata wcześniej przy ulica Bednarskiej, czyli jedno z niewielu, a jeszcze parę lat temu chyba jedyne takie nazwijmy to liceum jest z kierunkiem jazzowym z od chyba tego co roku akademickiego pojawi się Jazz na Uniwersytecie muzycznym na okólniku imienia Fryderyka Chopina, więc jeszcze można powiedzieć, że tak jak rozmawiamy teraz od października rusza na to nie ma w stolicy kierunku jazzowego na studiach czy nie jest jednak tak kolorowo zastanawiam się nad n p. konkursami i mniejszą konkursy dla muzyków w Krakowie z Tarnowie z gry w Żorach no i jest tego trochę w Polsce niektóre są świetne niektóre być może mniej we Wrocławiu jest też konkurs przecież przy jazzie nad Odrą są też warsztaty fantastyczne warsztaty Platforma międzynarodowa w Łodzi warsztaty w Lesznie w Puławach Chodzieży ponownie Żorach i t d . tak dalej, a w Warszawie nie mamy nie jest trochę także jednak stolica państwa tak pięknego jak Polska nie powinna mieć swojego konkursu takie flagowego bądź warsztatów flagowych właśnie tu to jest ciekawa ciekawa koncepcja działania może odpowiem przewrotnie do tej pory warsztat wokół warsztaty kojarzyły się z gwiazdami i wakacyjnym, więc trudno w Warszawie jechać do Warszawy na kosztowne, ale nie wszyscy żyją w Warszawie no, więc w 3 warst w trochę wstyd prawda troszkę coś co w tym miejscu trzeba było się zastanowić czy Warszawa potrzebuje czegoś takiego jak swoje centrum warsztatową jazzowe takie, bo to się na Kołek kojarzy z sytuacją taką szczególną trzeba było się zastanowić czy warsztaty w Warszawie powinien być konkurs jazzowy no jeśli będzie dość boję się podniesie to być może w ramach tego festiwalu róż, bo inne festiwalu festiwale nie mają takich aspiracji środowisko Warszawa jest chyba głównie odbiorcom, że z UE w takim sensie, że jest odbiorcą również rynku gazowego to wiadomo, że muzycy się skarżą, że ci z Polski i że nie można rzecz, że w Warszawie grają tylko muzycy lokalnie, ale tak naprawdę środowisko muzyków warszawskich to w 9 5 % to są muzycy, którzy przyjechali z Polski do Warszawy, bo w Warszawie jest największy rynek pracy i prawne, więc to jest kwestia pot i podjęcie jakichś decyzji o takim prostym przykładem w obecności w mediach jazzowych jest przykład 2 wyśmienitych nam na tym samym poziomie gitarzystów przyjaciół z podwórka z 1 ulicy, którzy razem zaczęli już pewnie wiesz, o czym mówię Artur Osiecki Marek Gil Marek Napiórkowski prawda obaj, jakby reprezentują dokładnie to samo, jakby wysoki kunszt artystyczny z tym, że 1 z nich przeniósł się do Warszawy, a drugi punkt przeniesie do Wrocławia po betonowych są z Jeleniej góry obaj panowie są z Jeleniej góry no i to właśnie przykład tego, jakie to z rządu, jakie to mam niekonsekwencje i to w tym ogólnym nie pejoratywnym 3 3 czy dobrym znaczeniu po prostu takie, że Marek Napiórkowski będąc w Warszawie jest obecny w różnych projektach, bo jednak to to oglądaliśmy ośrodek centrum do ZUS w Warszawie wzrosła, który jest bardzo, że z miastem naprawdę ma 2 potężne festiwale całą masę fajnych wydarzeń klub jazzowy i t d . tak dalej narodowe forum na narodowe forum muzyki, ale klub klub Vertigo dostawom broni tak dalej to już przecież wielka impreza, ale nie jest w stanie tak jakby pociągnąć medialnie osobowości równie wybitnego gitarzysty, jakim jest Artur Lesicki druga, że druga rzecz, która z takiego bardzo praktycznego powodu jako organizator staramy się zapraszać zespoły z całej Polski w grę szukam różnych ciekawych rzeczy, a to rynek warszawskiej już w tym trudno, żeby nie zaskoczył, bo jestem tu na miejscu jest dość świadomy natomiast często w barierę z sytuacji jest mną mówiąc krótko z tła sprawy na kontrolę czyli, jeżeli kwota budżetu armia dysponuje w ramach cyklu w domu kultury dla muzyków w Warszawie są atrakcyjne dla muzyków, którzy muszą dojechać przespać się przespać się gdzieś albo jechać na noc albo coś przestaje być siłą, ale akceptowalny ja tu świetnie rozumiem, że to jest mało jak no ale no ja nie mam więcej i to je i powstają takie jest tego typu takiego takiego życiowego ograniczenia, więc trochę jest tak, że rzeczywiście muzycy z Polski być może mają one bardziej utrudniony dostęp do scen warszawskich, ale z drugiej strony no trochę to wynika z ich wyboru pozostania w tamtych miejscach w porządku, ale absolutnie już takim radykalnym przykładem muzyka, który pozostał w miejscu zamieszkania, a jednocześnie w ogóle go to również nie ogranicza jest Bernard Maseli wibrafonista kaci z faktury od zawsze mieszka w Sopocie, które od studiów, który ukończył w Katowicach uczy w Katowicach co oświaty co oznacza w wieczną tułaczkę między Sopotem, a Katowicami od samego początku studiów od razu po studiach został plus obecność na scenach całego w całej Polsce 1 z najbardziej Concorde koncertujących artystów, którzy zdążył przyzwyczaić skoro z powodu studiów wykonuje tę trasę, a drugi w Polsce coraz lepsze skoro drogi coraz lepsze to i to chyba częściej bywasz nie możemy masztu sporo rzeczy na głowie to bywasz na festiwalach w różnych miejscach Polski czy warsztatach gminne i wspomnieć o Wrocławiu, które rzeczywiście jeśli chodzi o czas jest niezwykle aktywnym miastem, ale mamy n p. Kraków, w którym festiwal trwa całe wakacje mamy Trójmiasto, gdzie żaków Gdańskiem dzieje się bardzo dużo w tym tegoroczna dwudziesta edycja festiwalu Jazz Jantar są takie miasta, które mają swoje flagowe imprezy, ale poza nimi nic natomiast imprezy są świetne jak i Jakuci letnia Akademia jazzu inną w Poznaniu też rynek jak by się odrodził i Made in Chicago i prawdopodobnie powróci i era jazzu i kluby i też studia generują torze muzyków jest więcej, więc są też dżemy, których w Warszawie nie ma jakoś tak strasznie dużo no to jak bywasz w tych miastach to co to rzeczywiście masz takie przeświadczenie, że o kraju w Warszawie dzieje się najfajniejsze w nie mając teraz takim warszawiakiem takim Warszawa dziś przyjeżdża do Wrocławia mówi Maciej czesnego w dramacie Vertigo macierzystą opad masy narodowe forum muzyki Maciek kalambury maczetą macie tamto no ale w Warszawie jest grać w ja jestem warszawiakiem z mężem, więc gdy, więc są oczywiście chętnie wchodzą w buty w buty warszawiaka, który czuje wyższość swojego miejsca urodzenia na w VAT innymi Serie, a z naszych chętnie chodzę z herbu w tych latach jest mnie nie nie powiem, że to jest łatwe, bo n p . mierząc do przywołanego przez siebie Wrocławia patrzy z zazdrością na to co się tam żyje będąc w Krakowie, czyli też jednak patrzy z zazdrością co się tam dzieje wspomniałeś o Poznaniu w Poznaniu jest fantastyczny bardzo prężnie działające środowisko jazzowe z Maciejem fortuną na czele, ale cała rzesza muzyków ta scena poznańska Adam Zagórski Dawid i Damian Kostkowski je starsze pokolenie jest Zbigniew Wróbel Krzysztof przybył Przybyłowicz Stowarzyszenie poznański jazzowe i oczywiście organizator poznański, czyli Dionizy Piątkowski radny Piotr Uszok z młodych muzyków to jest bardzo mocna scena, która w tej chwili jest zauważalna z zastoju jakże to brzmi okropnie perspektywy warszawki tak samo jest środowisko trumnie miejskie, które absolutnie jest widoczne z perspektywy warszawki już środowisko trójmiejskie jeszcze wcześniej jak ruszył Jason Mikołaj Trzaska Olo Walicki i t d . i t d. więc ja chętnie bym powiedział, że Warszawa jest centrum wszechświata i najlepsze miejsce rządzą w Polsce natomiast Warszawa jest największym rynkiem pracy dla muzyków dzięki temu największym najwięcej muzyków ostatecznie ląduje w Warszawie czy nie trzeba kierunku jazzowego na tym Uniwersytecie i tak tych muzyków strony więcej tak no dobrze mi zabrakło, ponieważ musimy powoli zmierzać do brzegu nie zabrakło tutaj 2 miejsc, których nie wymieniłeś to znaczy porno z tonu i klubu mózg czy to jest także, że zamyka się gdzieś na starówce z 12 1 4 w akwarium w Polskim stowarzyszeniu jazzowym sytuacja, pardon to tu jest w ogóle jest to zjawisko na skalę Europejską jeśli nie światową, bo malutki klub, który obaj doskonale znamy, które już istnieje tamto miejsce był znany doskonale wybitnym amerykańskim nowojorski muzyką, którzy bez wahania przyjeżdżali, żeby zagrać w klubie, w którym się mieściło pewnie z 80 osób no no tak orzeknie, że wciskały się blisko 8 0, ale rzeczywiście nam nie znaleziono kochają go grzywną, więc w tej chwili 1 parę dni temu widziałem się z właścicielem bardzo to tu Danielem Radka, pardon stara lokalizacja Gemini istnieje nowa lokalizacja była tylko wakacyjna to było ogródek przy teatrze nowym na ulicy Madalińskiego w Warszawie no i Danią mundial się pytam co dalej mówi na razie się tutaj się zwijamy dalej szukamy więc, iż nie chciałbym, żeby zabrzmiało, że warszawska scena jazzowa to jest wyłącznie, gdzie jest tzw. mainstreamowe 3 3 czy taki inż. Lucjan domowych czy takie oczywiste to scena muzyczna jest bardzo szeroka nie do końca się z zasadą, że nie ma czemu w Warszawie, ponieważ tych domów w tej chwili się pojawiło całkiem sporo w tym, że z gamy takie bardzo jazzowe i takie działamy, gdzie mogą, by bardziej nie chcę użyć słowa awangardowe, ale bardziej eksperymentalne nie są bardzo różnego rodzaju wydarzenia jeśli chodzi o klub mózg to ja akurat jestem za słabym źródłem informacji, ponieważ już nigdy nie dotarła do tego miejsca, ale wiem tylko z re in w jak wierzę, że ten klub swoją SW swój oddział otworzył w Warszawie natomiast nie nie nie mam orientacji na ile prężnie działa, a kraj, czyli nie tylko Main Stream nie tylko akademicko śnieg można wtedy jeszcze przez chwilę nie ma jazzu mamy bardzo piękny obraz Warszawy czy też jak to nazwał już dość przyziemny rynku pracy dla muzyków, ale mamy też to ciemniejsze strony, czyli jak wspomnieliśmy być może to fajnie by było jakimś konkursem bądź platformą warsztatową być może fajnie było, gdyby miejsce znalazło się też dla tej słynnej sceny pod szyldem, pardon to tu czynić jest Super może być jeszcze lepiej i za to trzymamy kciuki mam nadzieję, że z mocy kierunek nowa katedra właściwie nie ma kto jest sformalizowane na na Uniwersytecie przy okólniku, ale też przyniesie jakieś jakieś efekty tego jazzu w Warszawie będzie jeszcze więcej na do widzenia czy byłeś na jakimś koncertów piano bar studio uczyć się podobało byłem na koncercie na 1 koncercie jakoś tak się składało, że na 1 do tej pory dotarłem trafiłem na koncert Grzegorza to wina młodego pianisty, którego niezwykle cenię i obserwuj już od kilku lat poznałem go w wiele nowych baz 5 lat temu, bo są jako pianista w zespole Zbigniewa Namysłowskiego bardzo mi się podoba koncepcja tych koncertów, ponieważ w tym najbardziej ścisłym centrum najbardziej centralnym punkcie Warszawy przychodząc, widząc rozłożone leżaki rozstawioną scenę po prostu przeniosłem się zupełnie z innym w inne w głowie w inne przestrzeń tak to jest w Super pomysł bardzo trzymam kciuki, żeby funkcjonował jak najdłużej w sierpniu zapraszamy również wszystkich państwa na piano bar studio, ale inne wydarzenia, które dzieją się na placu Defilad lipiec sierpień wrzesień to niezwykle aktywnym miesiącem, ale nie tylko wtedy, a później tak jak powiedział Jerzy Szczerbakow zaczyna się sezon sezon grzewczy to po pierwsze po drugie sezon tych koncertów w domach kultury Warszawa lokalnie groszowa centralnie przede wszystkim organizacja jazzu w mieście jak to powiedzieć na początku dziękuje za rozmowę Jerzy Szczerbakow dziękuję serdecznie prowadził Roch Siciński do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA