REKLAMA

Czy wszystkich mieszkańców Francji dotyczyła Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela?

Światopodgląd
Data emisji:
2017-08-24 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światu podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz serdecznie państwa zapraszam na światopogląd program zaczniemy dziś od zacytuję przedstawiciele ludu francuskiego ukonstytuowanie zgromadzenie narodowe uważając, że nieznajomość zapomnienie lekceważenie praw człowieka są jedynymi przyczynami nieszczęść publicznych inna użyć rządów postanowili przedstawić uroczystej deklaracji naturalny niezbywalne i święta prawa człowieka to fragment początek preambuły w deklaracji praw Rozwiń » człowieka i obywatela za 2 dni 2 6 sierpnia minie będzie rocznica podpisania uczył uchwalenia tego dokumentu 2 6 sierpnia 1 70 0 osiemdziesiątego dziewiątego roku już, więc postanowiliśmy przypomnieć znaczenie tego dokumentu i kontekstem, w którym powstał dlatego też, że połączyliśmy się przez Skype oraz dr. Jarosławem Kuiszem redaktorem naczelnym tygodnika internetowego kultura liberalna też historykiem z wydziału prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry w ogóle ten czas letni to we Francji czas takich rocznic rewolucyjnych kilka przynajmniej wydaje mi się jest odnotowywanych, w czym to jest cały czas taka żywa pamięć we Francji i po tygodniu to jest moment nie był artykułów debat z książek czy jednak bez przesady, gdyż jak najbardziej jak najbardziej, bo umowa o czymś co ma znaczenie ustrojowe ma znaczenie to dziś jeżeli, żebyśmy mieli zacząć od samej deklaracji wspomnianej deklaracji praw człowieka i obywatela to oszust może się komuś wydawać wymieńmy Starym dokumencie z osiemnastego wieku, a tymczasem to jest dokument, który stanowi część prawa pozytywnego francuskiego to znaczy jest częścią Konstytucyjnego porządku współczesnej Francji wysłał pismo zupełnie poważna sprawa i teraz właśnie skupmy się na tej deklaracji praw człowieka i obywatela z 1 strony mówi pan, że to jest rynny nie tylko ma znaczenie symboliczne, ale też jest elementem cały czas obowiązującego prawa, ale trzeba powiedzieć, że też jest już na liście UNESCO została wpisana na listę pamięć świata jak pan wedle pana, jakie znaczenie miała ta deklaracja praw człowieka i obywatele jak mamy czy 3 3 będzie dużą przesadą powiedzieć, że to jest fundament dziedzictwa Europejskiego, do którego się tak często odnosimy w całą pewnością tak natomiast te słowa budzą pewien lęk został tak duże, że Kamil odstraszają słuchać o straszenie obywateli z chyba najważniejsza sprawa, którą trzeba powiedzieć o deklaracji to, że jej sukces jej znaczenie w organach strych w realizowaniu pewnych jej zawartości znaczy, że to co wydawało się w 1 70 0 osiemdziesiątym dziewiątym roku petardą rewolucyjną dla nas nowy Gdańsk takim tekstem z pełnym rzeczy zupełnie oczywistych takich, które nie budzą wątpliwości, bo cóż tutaj za cud, że dyskusja miała wysiadywać dookoła tego, żeby uszanować prawo do wolności prawo do własności prawo do bezpieczeństwa są zwolnione jest realne są prawa i że to są uniwersalne prawa tymczasem, że pierwsza rzecz tak najważniejsza no i że państwo Ano my jesteśmy dziedzicami tego programu w takim stopniu, że prawdopodobnie naszej rozmowy mogą być nie być kraj, by nie został obalony w porządek raz reżim z podziałami stanąłem to znaczy tym co przynosi deklaracja praw osób no to jest zasadzono też 17 artykułów, bo każdy można tutaj, więc na czarno na kawałki zastanawiać nad ogromnym znaczeniem natomiast chyba najważniejsze jest to, że wychodzimy z porządku społeczeństwa stanowego to znaczy, że nie jest tak już chłop PiS -u poparli mieszczanie mieszczan niż Zastal szlachtą i t d. no to jest monstrualne, a zmiana na przestrzeni stuleci oczywiście w każdym kraju to się jeszcze będzie inaczej w kształtowało i swobód od czasu tego dokumentu jeszcze jest ponad 20 0 lat różnych turbulencji, by zderzyć z klucza wzywający człowieka w tym czasie znalazły się kobiety też po dachach garaży mówi o tym, że Rosja 10 10 . roku, gdy mówiono o tym, człowieku to on był inny jeszcze w tej pierwszej wersji deklaracji nie obejmował praw kobiet i nie uznawał ich za aktywnych obywateli, bo to jest właśnie ten dokument jest dokumentem na tylne wypełnione dużymi słowami, że każdy sobie mógł podstawić hot on co akurat z miał namyśli, ale też są to powodowało, że dokument był krytykowany gry, bo n p. z późniejszych im choćby ze strony marksistów będzie będzie krytykowany jako dokument, który ukrywał pewne podziały w tej definicji Świętego prawa własności będzie budziła oczywiście ogromne emocje, ale z drugiej strony zadawano historycy i zadawali też w trakcie rewolucji zadawano pytania jak rozumieć dokładnie te słowa, bo przecież panie także powinny zostać tutaj uwzględnione na ich wiemy przecież ten dokument się upowszechnił w ostatnich latach bardzo był przez długie lata w ogrodzie to nie pamiętał to deklaracja praw kobiet i olimpiadach złóż węgla jest pani, która zresztą straciła głowę co prawda to z innego powodu, ale w każdym z tych firm jest ich razem z zazdrością, ale oczywiście też myślą o tym w kontekście tego co dzieje się w Polsce, bo przecież deklaracja praw człowieka i obywatele też była fundamentem potem tej powszechnej deklaracji, więc w tym sensie, że mówimy o dziedzictwie europejskim to jest 1 z najważniejszych dokumentów i tam też jest zapisany ten trójpodział władzy, bo w ogóle to deklaracja wywodziła się z tych najważniejszych nurtów myślowych oświeceniowych Rousseau Monteskiusz wideo Jefferson Thomas, więc po takim mogłyby objąć spisem wymyślić nic oświecenia tak wczesnej tak nudne co do przygotowali ją ludzie niesłychanie wykształcenie nawet jak na dzisiejsze standardy i może oto znów trzeba zacząć od początku, czyli powiedzieć no trójpodział władzy mój Boże co tutaj, o czym tutaj dyskutować na sobie stawiamy z ostatnich wydarzeń jest ocenić, ale wówczas trójpodział władzy był ściśle związany z zastanowienie się w ogóle czy Tesla dla nas nawet 10 z władza to jest coś takiego co w oczywisty sposób myślimy o tym, że to jest rzecz podzielą próba to czy to auto wjechało naprawdę nie lada zastanowienia co to znaczy, że możliwe władze, które wcześniej związana z monarchą był monarchą, który w, którego władza ma polskie pochodzenie oto nagle pojawia się myśl o tym, że władza ma pochodzić od ludzi jeszcze się na dodatek dzielić się w historię znamy różne pomysły na dzielenie władzy i fakt czy władza ma siedzieć na 3 może wyglądać estetycznie, ale nie był jedyną propozycją tych propozycji było znacznie więcej, bo to, bo jest, o czym dyskutować czy to jest na dobrą sprawę punkt wyjścia do rozmowy z udziału jeśli dzielimy władzę to na ile i tu ostatnie ostatnie słowo, które Monteskiusza to w Polskim długu część polskiej literatury na ten temat stanowi oczywiście literatura czasów Polski ludowej Nate ruch zasadę jednolitości władzy czy zdążymy z Anglii, gdzie prezentowano prezentowany jako przezwycięża ją z Monteskiusza Szymon bez limitu podział był traktowany jako remont deklaracja praw człowieka i oddawano je inna szkoła daje się dziś takim dokumentem, który trudno go na 3 dni wprost, czego nie podważa, nawet jeżeli widzimy zapędy różnych władz, żeby rzeczy do wolności prawa obywatelskie jakoś ograniczać czy trójpodział władz narusza to oni dziś ten atak niedźwiedzia wprost na samą deklarację praw człowieka i obywatela natomiast na rewolucję francuską IT i to robi całe dziedzictwo w Polsce wciąż słuchać to jest dla mnie ciekawe kim się o tym, rozmawialiśmy ale, gdybyśmy mogli jeszcze krótko zasygnalizować słychać remont na ogromną krytykę pod adresem rewolucji francuskiej naturalne jest, że krytykowana jest i przemoc ryby, która w późniejszych jej fazach nastąpiła w ale wydaje się, że trzeba zaznaczyć, że przez część polskiej prawicy przez konserwatystów w ogóle Fed dziedzictwo czy te osiągnięcia rewolucji są podważane czyli, jeżeli oni mówią o dziedzictwie europejskim to bardzo tym chrześcijańskim rządem oświeceniowym to prawda, ale pamiętajmy, że Polska dyskusja ma swoją specyfikę lecznic są elementy lokalne, ale te są elementy, które nie są tylko lokalne i 2 można tę dyskusję potraktować zupełnie swobodnie i widać to zresztą, że ta dyskusja się o działanie tylko u nas to jest ta dyskusja o dziedzictwie oświecenia i Antoś jedzeniowe prądy, które poddają krytyce 9 mamy z 1 strony dorobek osiemnastego wieku, który doprowadził do rewolucji francuskiej i później reakcje na rewolucję francuską, która to reakcja ludzi używa takiego drzewa tendencja była i do indywidualizacji i Namysłów kategoria prawa człowieka, a po pewnym czasie przychodzi z kontry reakcje i prawdę mówiąc to te tezy te argumenty choćby przez romantycy walczą z tą dorobkiem siedzeniach te argumenty pół z takim korpusie aż tak bardzo się nie inny nie nie wyróżnił, a jak pan zróbmy to co najbardziej właśnie dziś w tym osiągnie w tych zdobycia, choć świecenia przeszkadza no no i nowych wyzwań HR Unilever nikt nie ma nie tylko świecka władza lubi Wersal praw człowieka, jeżeli mielibyśmy przełożyć tonach bardzo konkretne rzeczy, które absorbują ludzi gotowych 1 przykład tak mamy prawa człowieka mamy to co przeciwnicy często nazywają ideologią praw człowieka na bokach wiernym rozrostem praw człowieka i teraz proszę to przełożyć na jakieś zdarzenie myślowe następuje w sytuacji kryzysu z mienia uchodzi z czego na morze Śródziemne, czyli czy reagujemy 3 dni zastanawiam się nad całą sytuację próbują rozwiązać w kategoriach praw człowieka uniwersalnych praw człowieka czy w drugim drugiej osoby widzimy człowieka nadal nie mamy wątpliwości wzrosły, tym bardziej w kategoriach ochrony własnej zbiorowości chętniej przyznajemy prymat zbiorowości przed jednostką i zaczynamy węzeł ten trend ten bezczelny sposób myślenia oświeceniowe zindywidualizowany z rdzenia zwijać zwijać na rzecz na rzecz tego kolektywnego w PRL to oczywiście ta dyskusja nawet w obrębie samego samego Dżisr rewolucyjnego trwa można powiedzieć taką zabawną rzecz, że nowi trwa cały czas bo kiedy taki bardzo znanych we Francji filozof publicznych dzisiaj o halę czułem się deklaruje jako Dziedzic lewicy rewolucyjnej to mówi, ale ja jestem z rundy z tą różnych mniej ni to się tylko mienie nie byli zrobić z turystami, ponieważ to był to było właśnie teraz my to jest na nadużycie i mówi że robię sobie bez kołnierza lub balansu, w którym pewnie nie zrozumieli przekaz ostatnich lekcji wg dr Jarosław Kuisz redaktor naczelny tygodnika internetowego kultura liberalna też historyk państwa prawa z wydziału prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwo goszczą w, a deklaracja praw człowieka obywatela została uchwalona 2 6 sierpnia 80 godzin Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA