REKLAMA

Płeć i przemoc w szkole. Rozmowa Pawła Sulika z dr Iwoną Chmurą Rutkowską (powtórka)

Data emisji:
2017-08-24 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM i jest nasz gość dr Iwona Chmura-Rutkowska z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry dzień dobry w i mamy tutaj również pani pracy być dziewczyną być chłopakiem i przetrwać płeć przemoc w szkole w narrację w dole stentów to jest raport zbadań i zanim poproszę, żeby pani opowiedziała nam co z tych badań wynika to chciałem zapytać myślę, że słuchacze to bardzo interesuje w naszym cotygodniowym cyklu dość Rozwiń » przemocy rozmawiamy o różnych formach przemocy a kiedy rozmawiamy z badaczem to pojawia się pytanie, skąd badacz wie jak wygląda przemoc w różnych grupach wiekowych czy płciowych skoro nie tylko w naszym społeczeństwie mówienie o przemocy szczególnie o przemoc przemocy seksualnej jest swego rodzaju tabu wyskoczył w jaki sposób badać się dowiedzieć, o co w tej sferze ludzkiej aktywności skoro taka typowa reakcja pierwsza w człowieka zapytano go o to to pewnie jest milczenie w willi nad to jest trudne, zwłaszcza dla osoby dorosłej która, choć świat ludzi z innej grupy wiekowej dużo młodszych i najlepszym sposobem jest zastosowanie wielu różnych metod i wielu różnych sposobów IT powiem tak nie ma jakichś kino 7 1 przepisu na placek chętnie tu cały czas my jako badaczki badacze próbujemy różnych sposobów i dzięki temu też nauka się rozwija, bo jedno zjawisko zbadano różnymi metodami może jak po odkryciu i nowe rzeczy nowe sprawy nowe problemy jak postanowiłam, że nic będę wchodził w ten temat stopniowo od połowy to wiązało się też trochę z takimi formalnymi wymogami i badań nad Izy młodymi ludźmi, bo potrzebowałam zgód i dorosłych osób na to, żeby z młodymi ludźmi się mogli spotkać porozmawiać dodatkowo potrzebowałam zwód formalnych szkół na to, żeby to mogło się odbyć w szkole więc, zanim udało mi się porozmawiać spotkać z młodymi ludźmi najpierw odbyłam szereg rozmów z dorosłymi, którzy sprawują formalną opieka i są odpowiedzialni to generalnie nastawienie było takie, że było wspaniale, że ktoś w końcu się wierzyła w bardzo różne było bardzo różne i to właśnie pokazuje jak trudne stąd to temat pierwszą zaporą byli były i byli dyrektorzy dyrektorki szkół, bo to na terenie szkoły bardzo zależało, żeby to jednak były badania na terenie szkoły czy w takim środowisku, w którym coś dzieje to oczywiście zajmuje, czyli przemoc rówieśnicza w szkole dzieci w szkole młodzi ludzie spędzają bardzo duży kawał czasu i w sensie biograficznym kawał życia, ale także takie codzienności to oczywiście nie jest tylko ten czas spędzony w szkole, ale cała ta ekipa znajomych rówieśników to nawet jeśli nie są znajomi z osiedla to w związku z tym, że młodzież funkcjonuje w takiej rozszerzonej rzeczywistości wirtualnej nadal jest w stołecznej pisze Lucjan Igras pierwsze rozmowy dotyczyły tego czy w ogóle z takim tematem badań czy przemocy ze względu na płacz w tym przemocy seksualnej będzie można obejść się na teren szkoły zielony jeśli było zielone światło ze strony dyrektora dyrektorki to zapoznawała się cała rada pedagogiczna albo osoby wskazywane przez rektora pedagog psycholog szkolny z narzędziami czy stomatologię jak będę robiła to badania i dopiero wtedy jak była zgoda w ciała pedagogicznego mogliśmy się zwrócić się mogą zwrócić o zgodę rodziców każdego poszczególnego dziecka i to obojga rodziców, że sam proces przygotowania do badań był bardzo długi, ale byli rodzice, którzy powiedzieli, że nie byli rodzice, którzy mówili, że nie byli rodzice byli nauczyciele nauczycielki, którzy chcieli ingerować w samo narzędzie sposób przeprowadzania badań i tak w 1 przypadku się stało zaraz opowiem test z 2 test jest ciekawa sytuacja pokazuje jak dorośli myślą o tym co robią dzieci, a jak dzieci i tera byli o tym, mówią i Taize i śmieszne straszne taka anegdota Car do tego wrócę i byli również dyrektorzy dyrektorki ci, którzy od razu mówili, powołując się na swoje poglądy, ale także często, powołując się na przewidywane poglądy rodziców w szkole mówi ten projekt na pewno nie przejdzie będzie bunt na pokładzie będę miał kłopoty albo będę miała będę miał kłopot z ich strony i rodziców n p. kuratorium i chcę podkreślić, że te badania były robione w latach 2 0 1 3 2 0 15 i to był ten czas, kiedy GM przestrzeni publicznej pojawiło się walka z gender na fatalnie dla mnie i dla tych badań, ale też z drugiej strony chłop był ostatni dobry moment, żeby ktokolwiek mnie z takimi badaniami i mniej nie tylko mnie, bo wiele osób prowadzi na podobny temat badania ktoś wpuścił formalnie legalnie do szkoły, a to może się odbyć tylko na te części na tej drodze, z czym jest oczywiście też zwracam się, by byli tacy dyrektorzy dyrektorki też od razu mówi to będzie bardzo trudne nie podejmuje się tego tematu będzie krótko mówiąc o 7, ale były też dyrektorki dyrektorzy, którzy mówili to bardzo ważny temat świetnie się pan się pojawiła przy okazji będziemy mogli jako rada pedagogiczna o tym, porozmawiać to będzie świetny impuls dla nas dla pedagogów dlatego orzekł, że bez zajęć tym tematem to trochę stałam 4 osoby, która obciążyła BL 2 ha dyrektorki jako tych, którzy nic, więc nic się taką rozmowę też jeśli się z tego powodu, że będą mieli dostęp dodanych Boya, a taką ofertę złożyła w przypadku złożyłam, aczkolwiek danych oczywiście zakodowanych jej bezpiecznych zaś dla moich respondentek nie można było rozpoznać Chartumu dla mnie bardzo ważne i wiem, że test dla młodych ludzi, którzy są cały czas kontrolowani przez dorosłych, ale też karał karani nieustannie za swoje zachowania była podstawa na ile mi się uda body ludziom zapewnić bezpieczeństwo na 3 filarze byłym były też takie sytuacje, że była zgoda, ale też była chęć iść ingerowania w to jak na dowolne taki numer taki przykład dotyczący pewnego pytania w wywiadzie, który dotyczyło kontakt z pornografią lepiej wtedy już nie pamiętam, kto konkretnie czy to było pedagożka czy któreś z nauczycielek czy grupa nauczycielek nauczycieli zasugerowało niż 14 15 letni uczniowie uczennice mogą być wśród nich tacy, którzy nigdy nie mieli kontakt z pornografią w ogóle nie znają tego słowa nie wiedzą co to jest i przez ITS jak uzasadniona obawa w tym sensie, że rzeczywiście, gdy zbyt wcześnie wchodzimy z pewnymi tematami jeśli chodzi o wiek rozwojowy możemy spowodować, że samym badaniem wprowadzamy dzieci z taką przestrzeń, która o, którym one są w ogóle niezainteresowane albo to nie jest sfera ich problemów zaproponował w w takim razie nasz układ nerwowy dodatkowe badanie czy indeks po skończeniu retoryczny zwrotne przechodziło taką zmianę, żeby zapytać o to, bo są to bardzo bardzo ciekawi jak to jest wśród 14 1 5 lat ale, żeby nie używać tego słowa te jedno i wymyśliliśmy wspólnie FR my takiej Szkaradek trochę językowy wydma może nie Szkaradek ma coś bardziej ogólnego i łagodnego zapytaliśmy o to czy miały śmiała się okazja czy sposobność kontaktu ze no z treściami o charakterze erotycznym takich pracowaliśmy KON DEK kompromis Konieczko zamocowana na ważne, by nie to samo co pornografia, ale w związku z tym, że moje badanie zakładało kilkukrotne spotkali się z młodymi ludźmi ja wiedziałam, że się później będę miała okazję dopytać czy dobrze się zrozumieliśmy w tej kwestii, więc mnie jakoś szczególnie nie nieobca wam, żebyście tej pornografii trzymać klej jak to wyglądało w praktyce w praktyce wyglądał to także pierwszy etap badań to było właśnie takie najbardziej bezpieczna dla młodych ludzi na opowiadanie o swojej rzeczywistości codzienność polecili ankiety not AK oraz ankiet z otwartymi pytaniami z takim pytaniem jak to jest, by dziewczyna jak być chłopakiem w szkole kilka kilkanaście pytań pogłębiających i widziałam będący wraz z grupą, bo byłam sama z nimi nauczyciele i nauczycielki wychodzili w czasie badań widziałam, że przy szóstym pytanie o 2 i długopisy i ołówki zawisłe w zawisły nad kartką na co mam przygotowana i mówię Słuchajcie istnienie czegoś nie rozumiecie albo coś wydaje wam się nie nieprecyzyjny to pytajcie tak jak jestem właśnie po to, żeby doprecyzować, gdy zapytali co to właściwie są treści erotyczne znaczącą właściwie chodzi w tym pytaniu Nate właśnie w równym, a i wtedy mówiono to spróbujmy porozmawiać o tym jak i co może być i nie, narzucając nie mówi nie, wypowiadając jego słowa zgodnie z obietnicą daną ofertę radzie pedagogicznej to młodzi ludzie sami doszli do wniosku, że to co może być najtrudniejsza najbardziej zagrażające przemocowych czystość to oni nazywają pornografią i nie potwierdziła, że tak dokładnie o to mi chodzi, o ile ich pracy, bo trudno przyszła późno, bo od razu tak napisać no, więc taki symptom tego jak my MO my chcemy, by nasz syn młodzi ludzie myśleli, ale też trochę brak wyobraźni brak, bo kontakty rozmowy na ten temat są oni w państwie mają w głowie co ich interesuje, jakiego języka używają czytaj wrócę jeszcze na chwilę, żeby mieć jasność co do tych sytuacji badawczych czy też także w klasie, bo były w dziewczyny i chłopacy mi w grach i czy to z pani punktu widzenia jako badaczki nie jest problemem żonie nawzajem się mogą czy to właśnie z pozytywnym mogą nawzajem tworzyć jakieś wartości oraz, że rozmowa z 1 1 bada czy respondent jest czysta pod tym względem ziemi w zespole nie chodzi żadne relacje nerek wypełniła się tak, ale przecież chodzi, bo ja też mam płetwa tak nie znaczy jak ja rozmawiam jako kobieta z młodym chłopcem to też ma znaczenie i to jest ważne, żeby z metodologicznego punktu widzenia cały czas być szczerym to znaczy mówić, kto z kim rozmawiał w jakim wieku, że jesteśmy świadomi tego, że to, że jestem kobietą w wieku jego mamy tego chłopca to ma znaczenie i na to trzeba być uważnym i tu jakby nic wszystko to ich o, o ile my jesteśmy szczerze na poziom gazu właśnie dlatego na tę drogę z ważnych jest, iż jesteśmy szczerzy bardzo precyzyjnie określamy poprowadził badania w jakim miejscu w jakim wieku wtedy ci, którzy czytają wyniki tych badań powoda z pytaniem co 2 prowadził ten wywiad mężczyzna można te badania po prostu wtedy zrobić jeszcze raz 0 w USC mężczyzna, który prowadzi wywiady i sprawdzić co się będzie działo ja prowadziłam badania kobieta i jest to nie wyszło tak w taki mam wyniki w dzięki temu ktoś dzięki temu, że to piszesz plaża i jest na to uważna być może te badania zrobić inaczej lepiej dowiedzieć czegoś innego, gdy będzie wartość rynkowa, ale Gurdżijew otrzymał oznaczenie to czy badanie się robi w szkołach w dużych miastach małych miejscowościach albo w różnych częściach kraju pytam, bo są takie stereotypy mówiące o tym, że na pewne postawy są częstsze n p. nie wiem w dużych miastach, a uważa się w małych miejscowościach czy są stereotypy, ale są też dane na ten temat i to zależy od 1 kod problemów, które badam są takie kwestie takie problemy, dla których status leniwym stacje ekonomiczne też miejsce zamieszkania ma dramatyczne znaczenie, ale tytułu PRL i ja to kontrolowany celowo, bo generalnie jest właśnie taki stereotyp, ale jest też tych badań, które pokazują, że n p. w małych szkołach wszyscy lepiej się znają są inne bardziej bezpośrednie relacje przemocy zwolnień, ale okazało się, że jeśli chodzi o płeć seksizmem i przemoc seksualną właściwie nie ma różnicy czy jest to uniwersalne zjawisko dotyczące też, że takiej sfery, która dotyczy każdego z nas płaci ma każdy z nas właściwie miejsce zamieszkania miejsce pochodzenia nie ma żadnego znaczenia wrócę do tych do tej historii z określeniem pewnych rzeczy też użycie terminu pornografia, bo treści erotyczne czy w przypadku przemocy seksualnej czy też była jasność miała jasność taką ziemną jeśli chodzi o młodych ludzi to hasło przemocy seksualnej dla dzieci zrozumiał ja tego terminu w obronie używała ich w ogóle nie używałam właściwie to badanie RM dotyczyło o 1 jak to jest być dziewczyną w gimnazjum jestem chłopakiem z gimnazjum, jakie są relacje między dziewczynami wewnątrz grupy, jakie są relacje w grupach takich chłopięcych, ale też między dziewczynami chłopcami i moje wyniki właściwie nic były takim wyciągnięciem z tych opowieści tych tematów, które mnie najbardziej interesowały to też sposób właśnie 1 ze sposobów na to, żeby dowiedzieć czegoś więcej bo gdybym była przekonana że, gdybym określiła młodym ludziom, że chciałabym zapytać jak z przemocą seksualną u nich w szkole nie dostałem żadnych odpowiedzi jeszcze powiem właśnie Motor test ten moment, kiedy mogę powiedzieć jakby, jakie były metody tych badań pierwsze spotkanie też kiedyś się z tymi wzrosty mogą spotkać to był taki właśnie bezpieczna dla nich bardzo anonimowe wywiad z wywiadów ankietowych, gdzie mogli się wypisać na ten temat ja przeanalizowała te wywiady, żeby wypisać nie mówili głośne brzmienie grupy zdani byliśmy razem ja byłam po ich do dyspozycji i oni jakby pierwszy raz tematem zderzyli się bardzo intymnie i prywatnie na 1 na 1 z 2, ale też sery dzięki temu mogli wejść trochę temat zrozumieć, o co właściwie chodzi o drugie spotkanie moje było już bardziej je angażujące ich personalnie trochę też związane pewnie z aktem odwagi, ale oni byli wiedzieli, o czym będziemy rozmawiać co było dla mnie też bardzo ważny to były wywiady grupowe czy spotykałam się ze u nas tak tak, by były różne liczne, ale nie więcej niż sam pon 1 2 osób na takim wywiadzie takim jak i przeprowadzamy też sobie tutaj rozmawiamy tylko jest grupa miała wiedząc już, jakie są gorące kartofle gorący temat tej rzeczy, który o, których trudno jest nim pisać albo rzeczy, które wydawała patroli szczególnie zwracali uwagę na trudne dni taki kierująca w rzeczywistości szkolnej tych właśnie te tematy wycisnęła podczas rozmowy bezpośredniej rozmowy były nagrywane audio w kinie wideo, chociaż te niewerbalne reakcje byłyby dla badaczki badacza bardzo bardzo od analizy bardzo interesujące, ale cały czas myśli myśląc o tym, jakim tematem się zajmuję się jednak jest sfera intymna tabu jest to duże zagrożenie przed taki tytuł lękiem przed ujawnieniem tych kwestii umówiliśmy się, że mogą posługiwać się pseudonimami Ziaja właściwie właściwie w ogóle nie używam imienia nazwiska VIX zwany pseudonimami mogli wymyślić sobie imienna tylko na to badania i później przy transkrypcji cierpliwie spisywała je nawet w Bestwinie widziałam niewidzialnych domów i tata też był drugi etap trzeci etap badań z tych samych z tej samej zaangażowanej grupy zaprosiłam młodych ludzi dyrektor projektu do wykonania fotoreportażu ze swoimi komórkami albo aparatami czym chcą wcześniej się uzyskać zgodę własne szkoły NATO, że nie mogą tego telefonu używać przez cały dzień i robić zdjęcia szkolnych wewnątrz, ale też w różnych zakamarkach, do których nauczycielki nauczyciele nie zaglądali i każdy z nich jest zadanie wykonać fotoreportaż p t. dzień zżycia dziewczyny gimnazjum w dzień z życia chłopaka gimnazjum i takie sekwencje zdjęć całodniowych przesłali Nina takiego tajnego maila też mogli wysłać mikrosfery z dowolnej sekwencji, ale też nie miałam tam nazwisk, więc właściwie nie wiedziałam, kto robi zdjęcia dla mnie ważne było tylko, że ciąża była dziewczyna Ciechu i wydrukowałam te sekwencje zdjęć takie opowieści narracje wizualne i wróciłam do nich na jeszcze jedno spotkanie, żeby opowiedzieć co ja co tam jest peeling do tego ważne co tam jest, ponieważ część tych zdjęć dla mnie było niezrozumiałych żywot w przychodni n p. czy jest taka lampa wisielca używanie straty przekleństw od razu wszystkich przepraszam jest taka, a zabawa w cudzysłów popularne się okazało i wiejskich szkołach i miejskich i bardzo dobrych gimnazjach takich zupełnie przeciętnych nazywa się to ma to 2 nazwy tych sztuczek, choć ich albo sztuczek sam polega na tym jak ja to zobaczyłam na tych fotoreportaże w ten sposób rząd nie zrobili przysłali zdjęcia, na których są książki zeszyty tablice różne materiały takie edukacyjne zakładki do książek cało zarysowane takich symboli symbolicznym przedstawieniem fallusa Monar w zeszycie mam potrafią być chciwym stało takich obrazków taki zaś jest to do przypisania nic sobie szczerze książka z piekła do zniszczeń i zastanawiam się Cychowski Widzew to jest jakiś akt zemsty czy zabawa czy dla UE i dzięki temu, że spotkam się z nami teraz dowiedziałem się, że to jest forma napisy rasistowskie zabawę polega na tym, że jeśli osoba i filmów co, do której masz jakiś się on zarzuty albo zachowała się nie tak zdaniem młodych ludzi albo przekracza jakieś normy zachowania albo Justysi nie lubi list idzie do odpowiedzi w trakcie lekcji zostawia zeszyt łowcy i Pesie po prostu wpięć minut zarysowuje niszczy pejzaż w ten sposób Metronomy to wszyscy solidarnie czy to zazwyczaj jest tak, że ktoś może to jest w indywidualnej w tym, że tak wyrazie graficznym linczu mający osobny First Group PLC zazwyczaj jest także jedno lub 2 lub 3 osoby mają jakiś chcą chcą tej osoby zrobić krzywdę w ten sposób BP i proszono wkład adopcji poszło podanie szybkie tego zasiłku albo jest to osoba z ławki zieleń albo jest także układ ławek jest taki, że może to zrobić osoba przed SA z boku tak posiedzą w jakiś tam ogromne obiekty na inny jak to wygląda ze względu na płeć czy to jest także to zazwyczaj dziewczyny padają ofiarą tego procederu i nic na to jest bardziej skomplikowane, dlatego że sprawcami zazwyczaj są chłopcy, a akurat w tej w tym przypadku w przypadku tego typu przemocy z ofiarami też są zazwyczaj chłopcy nie zawsze, ale zazwyczaj jej to też jest nietypowe, dlatego że większość w większości przypadków przemocy ze względu na palec częściej ofiarą wypadają dziewczęta to interesujący, ale mamy tu coś co się wymyka takim stereotypowym Alfred jest także, w czym to jest także z kopalni od razu iść tak z założenia mówi o tym, jako przemoc to zgoda zgoda naukowców, że taka forma rośnie nie wiem, czego własnej winy jak jakaś gra zabawa, o czym ty taka interakcja to jest przemoc, bo w pytam o to, dlatego że najciekawsze jest to jak widać od strony no właśnie z ofiar przemocy muszą tam wystawę czy może warto rozdzielić jednak 2 kwestie znaczy to co my wiemy o zjawisku na podstawie innych 1000 z ich badań i relacji Lucii w NATO co co subiektywnie jak subiektywnie odczuwają to ofiary, ale w jak rozumiem pani rozmowy również z ofiarami oczywiście wrócą z 2 0 przypadków ofiara i osoba sprawca jest sama osoba wyznawcy z bardzo rzadko spotyka się taki czysty typ znacie osoby w tej akurat w kwestii tej gotową przemocy mamy do czynienia z osobą, która jest tylko ofiarą albo tylko sprawca powiemy tak z 1 strony zazwyczaj sprawcami tego typu przemocy są chłopcy, ale bardzo wielu chłopców również świadczą tego typu przemocy czy n p. ich inny chłopiec, który jest nazywany ciotą gajem i ich i uznawany jest w hierarchii SA i deszcz męskiego Śląskiego związku z tym jest właśnie ze względu na płeć orientację przypisywaną mu nawet nie niekoniecznie prawdziwą orientację homoseksualną może na drugiej lekcji akcje wściekłości zemsty tak w Holeszowie obok zarysować cały zasięg państwami jest także się mieszają się te formy przemocy i ktoś ma tak zniszczone podręczniki zeszyty no ale w akcje za listek pani powiedziała posuwa się do przemocy fizycznej czy raczej wszyscy gramy w tym w konwencji scenicznych konwencji tej konkretnej znaczy tak, ale powiększy się coś bardzo istotnego ogląda właśnie dlatego jak rozumiemy Chrzanów smutny jak później ją badamy inni, dlaczego właśnie w ten sposób przemoc generalnie test taki krzywdzący zachowanie, któremu winny jest jakimś jakąś formą nadużycia lub wykorzystania swojej przewagi nad inną osobową o to, żeby zrealizować pisze własne cele albo albo o głosy mieć jakąś korzyść z tego żyli tutaj istotna jest nierównowaga sił i w bardzo wiele zachowań przemocowych n p. nazywanie dziewczynek do poziomu laską wysoką w opinii młodych ludzi jest elementem normalnego funkcjonowania językowego dziewczyny mówią o sobie per dupa n p. i jak pytamy ich lepsze czy ich zdaniem jest to przemoc mówili wszyscy tak mówią tak się mówi po prostu Laska dukaty są oczywiste natomiast my wiemy jak to z psychologicznego punktu widzenia działa na rozwój tej osoby i wiem, że ci, którzy mówią to kogoś innego powodu patriota las, a gruba świnia mówiono to, dlatego że czują przewaga albo, że chcą upokorzyć sąd konkursowy, aby chcą ją ustawić relacje z mokrego słabszego wzrostu mówi przecież pani badań była taka sytuacja, że pani mogła w sprawców tego rodzaju przemocy zapytać o to wnosić z rozmachem Hieronimowi expressis verbis, że czuli przewagę i ten element w definicji przemocy ten element świadomości, że ma się przewagę nad ofiarą ognia unika deklarowania ekspresji w regionie mówi o nim mówić, że oni albo, jednakże nie rozważone w przypadku chłopców to było tak jesteśmy chłopakami opłaca się tak zachowują to jest normalne u chłopaków na to czy to jest wniosek, że ta świadomość własnej przewagi w tabu jeśli oni i na czym to to jeszcze mówią, że to jest normalną chłopaków jest oczywiste znaczy, że cała całe otoczenie i dorosłych młodych ludzi mówi im, że mają przyzwolenie na takie zachowanie jak rozmawia się z dziewczynami n p. wulgarnym języku to one mówiły pokażemy między sobą możemy czasem natomiast wiemy, że dziewczyny dziewczynom nie Mal zwolnienie nie padało słowo nie wypada, ale też nie opłaca dziewczyny wulgarne są bardzo źle traktowane przez chłopców w darni chłopcy nie doświadczają takiego takiego odium o nich po prostu zachowują chłopcy te deklaracje, o których banki spółdzielcze są deklaracje tak deklarowano o oświacie szkoły czy świecie w ogóle o świcie w ogóle oczywiście w 10 smutny fakt ten często są w ogóle bardzo smutne badania były one trwały też długo, dlatego że i wydawało się, że zbyt pochopne wyciąganie wniosków może to zrobić przez te z 1 strony świat młodych ludzi jeśli też musiałam długo zastanawiać, skąd się Probierza ICO się skonfrontować z tym co oni mówią, bo tak jak pan pokazał przed chwilą po to, świadomość przewagi ona może nie być wyrażana wprost ma przewagę w wale, ale tez stopniała przewaga znormalizowana, czyli te są ludzie, którzy wiedzą, że ujdzie im na sucho albo dostają taką informację z szerszego otoczenia, że to w takie zachowanie tworzy tworzy ich tożsamość chłopaka jako mężczyznę co więcej chłopcy, którzy się w ten sposób nie zachowują te są nie dość przemocy owi sami doświadczają przemocy, ponieważ wykraczają poza tą trasą foremka płci i swego normalnego zachowania chłopaka nie możemy teraz podać jakiś przykład idealnej przeszła za użycie tego określenia, ale nie jestem socjologiem inny może gry albo praktyki albo techniki stosowania przemocy tak n p. w dosyć jej 1 z najbardziej najczęściej wskazywane na jej takiej praktyki to właśnie zachowania rynku młodzi ludzie ze świecą czwarta osoba uznawała za codzienną w szkole to jest testament można nazwać takim naruszeniem przestrzeni osobistej to są wszelkie takie niepożądane co jest ważne niepożądane niechciane dotknięcia uściski łaskotanie klepanie szczypanie nacje lanie takim Napierała nie blokowanie możliwości poruszania się przestępstwa obejmowanie kogoś przy ścianie i jakoś temu mówili na obiad je w danym okresie zachowują chłopcy wobec dziewczyn, które lubią albo kto im się podobają, skąd dziewczyna wie, że jest obiektem zainteresowania i opowiadał mi różne rząd tnie się n p. chłopacy wypisują je do niej SMS-y od takiej takich kwestii albo, że jej profil jest bardzo często komentowany na różne sposoby, że ta dziewczyna Rosie na Facebooku na Facebooku, ale szkoda, bo na Facebook jest dla staruszków to niższe są zupełnie w innym miejscu oni wiedzą, że na Facebook są ich rodzice czy pokolenie twórców chadeków i absolutnie Ambry niewiele się dzieje jeśli chodzi o o wczesnych lat oraz centrów, a to takie najpopularniejsze medium internetowe dla nich czas będzie co ma zagrać w trochę instagram, ale rozwód dotyczy tej wizualnej kwestii natomiast co w tych jest popularne takie zamknięte grupy na różne w komunikatorach też są bardzo szybko zmienia to co ja je właśnie mówię o tym w taką nieśmiałością dlatego, że to były badania sprzed 3 lat ich w rozwój i chyba jest już inaczej, ale to na pewno nie są te najbardziej popularne dla dorosłych w ogóle portale społecznościowe wróćmy do form opresji to raczej wyobrażam sobie, że jest to fizyczne oddziaływanie na kogoś, kto dziś wydaje się, że to jest łatwe do powiedzenia w badaniu czy w ogóle, ale tam, gdzie i jest to przemoc słowna przynosi wysłanie komuś SMS to kto zastanawia mnie na ile jest świadomość, że oto dzieje się coś niewłaściwego przed jest bardzo łatwy też z RDOŚ zdiagnozowania, bo niewłaściwe jest wtedy, kiedy jest niechciane i wtedy wtedy, kiedy po co powoduje dyskomfort, bo takie poczucie, że bycia gorszym albo źle potraktowanym dziewczyny n p. relacjonował coś takiego wie pani w jak tamten język tak mocno zaktualizowany z TV Trwam to jednak spływa ileż można być nazwanym dziwką tak nawet jeśli to jest albo, tym bardziej że jest to kumpel z klasy skreślić codziennie i który właśnie mówili, że w takiej sytuacji, kiedy jest złe tak zabawnie siedzi w kątach albo albo n p. chłopcy słuchają podczas przerwy, jakiego się utworów, gdzie co drugi słowami suka albo jeszcze poszerzać przejęto powstają post na przerwie sobie w towarzystwie dziewczyn, więc zastanawiam się jak trzynastoletni wówczas dzieci jeszcze 3 nastoletnie dziewczynki mają ustawioną brak zadbania o swoje granice w jakiej atmosferze niż wychowujemy feministek trudno zrozumieć, że w ten sposób przemoc, ale też, w którym momencie nie wytrzymują zaczynają się bronić się w tanieją akcje jak to robią sposobami otrzymają wsparcie dorosłych w zakresie w niej pytam Słowację, kto jest ileś razy dziennie wprost do was albo obok lecą teksty, które są obraża i obraźliwe wobec kobiet co wcale, a często wobec waszych koleżanek waszych matek was bezpośrednio, więc stwierdzić czy w ogóle wydaje się okropne mówią trzeba być twardym, że taki przekaz strony dostają od dorosłych mieści się w takiej dobrej radzie jest okropną radą hoteli uda udawaj, że nie słyszysz olej to test z ciasta rada, którą dajemy w ogóle dzieciom w sytuacjach przemocowych udawać, że mecz był nie obchodzi nie przejmuj się, tym bardziej się z Łodzi problem w tym, że w chwili narodzin i też nie jest żadna skuteczna strategia jedyną skuteczną strategią jest zakomunikowanie osobie, która tra przekracza nasze granice, że nie godzimy się na to, że granica została przekroczona nie chcemy, żeby robiła to dalej w ZUS nie ma pani rozmawiała takie reakcje tego typu właśnie były też, by ktoś deklarował, że postawiony za bardzo rzadko, ale to rzadko to znaczy to było informatyką grupy fokusowe będzie miał 1 0 dziewcząt 2 1 ofiar zrobiłam to przed zaniżaniem zapytała co w słowniku takie jak pisze dalej z wydziału o to zapytać, a jak dba o grupach fokusowych znała też inny inni uczestnicy jak oni zareagowali jak zobaczyli, że 1 z tych osób w takiej sytuacji opresji mówi i przemocy mówi to jest ja nie chcę tego co z to w ogóle warto, żeby jednak rozdzielić inaczej zupełnie rozmawiasz z chłopcami inaczej dziewczynami zupełnie inna inna opowieść po pierwsze, dlatego, że tak jak powiedziałam już wszystkie badania wskazują dziewczęcą części ofiarą tego typu przemocy i ich opowieści były właśnie z punktu widzenia ofiary i mówił co im się przydarzyło jak i jaką ponoszą często porażkę wtedy, kiedy próbują się od tego w swobodzie z chłopcami rozmawiało się naprawdę jak z osobami, które tu na jakimś poziomie czują, że mają przewagę symboliczną znaczona podczas tych rozmów może rozmawiać o tych samych tematach było bardzo dużo śmiechu za każdym razem, kiedy przy nowo przywołało wzywała in cytaty z wypowiedzi ich koleżanek i innych kolegów pierwszą reakcją był śmiech i Bart czasy, kiedy pytałam ich wprost Słuchajcie dziewczyny mi mówią opowiadają się nazwy używać takich słów dla nich to jest trudne, że one zakładają taką maskę twardziel taki, ale później cały dzień płaczą albo opóźnić cały dzień mielą ten temat na jakim się na jakiś grupie in dla jak myślicie o tym, a ich odpowiedzi po pierwsze, robią to, dlatego że można iść tak wszyscy robią jest normalne po drugie, dziewczyny się o to nie obrażają pijani nie mają informacji zwrotnej od swoich koleżanek, że ta jest nie tak, a one znowu mówią, że nie dają informacji zwrotnej ponieważ, ponieważ boję się eskalacji agresji, ponieważ boją się takiej etykiety tamtej laski, która się nie zna na żartach tempo jazdy, która nie rozumie, że to jest właśnie one zabawa, a że sąsiad w miarę, o których w ogóle obok, których paraliżuje sytuacja, kiedy n p. mają oceniam co jeszcze jej bowiem jeszcze bardziej subtelnym subtelnej formie przemocy w terenie ani werbalna niż fizyczna to jest taka przemoc wynikającą z tego, kto kogo może oceniać i za co nie jest cała ta Ka mam niewiele poza sferę gościnnie werbalna, gdzie chłopacy za pomocą różnych spojrzeń, ale też wymiany wymiany gestów i gestów sugerują, która dziewczyna jest, w którym miejscu rankingu Super Lasek Super pasztetów i jej co więcej dziewczyny to wiedzą, gdzie są w tym rankingu nawet jeśli nikt wprost tego nie powie i trafne istnieją humaniści nie są zapisane, ale wpły w na dziewczyny taki kontrolujący dyscyplinujące ma ogromne wyrazem wobec chłopców taki ranking istnieje przez knieje, aczkolwiek jak pytałam ich co właściwie to, bo takie pytania, kto jest bardziej popularny w szkole w kto najwięcej może ktoś się najbardziej Wołosz i jako konik nigdy nie Sinisa pielenie podskakuje z taką osobę ktoś raz na ile nas wozić ją należy przewiduje się tłumaczyć jak to znaczy ci, którzy są najbardziej pewni siebie zawsze w każdej sytuacji w eterze w coś co z daleka wygląda jak grupa młodych ludzi wychodzący ze szkoły to, że przez pryzmat pani w tym co pani mówi dziś przypadł pani widzi artyści wychodzi hierarchy zerwane jakaś grupa ludzi między którymi są bardzo silny niewidoczny widzi silne relacje, które i z tego co pani mówi wynika, że w dają komuś się przewagę, chociaż patrząc na tę grupę dziewczyn chłopców do tego nie widzimy Boga to jest bardzo ważne, bo nie powiedziałam, a powinnam się przypadki przemocy jest tak, że tą przewagę, którą ta nierówność ta przemowa wada wcale nie musi wynikać z fizyczności ona może właśnie wynika z tego, że jest nas więcej jest się n p. członkiem jakiejś grupy innych popularny SUV popularnych osób, aby należycie należy dana dziewczyna do takiej kategorii na co grupy kategorii Super Lasek to może być ta przewaga z przewagą może być to, że ktoś bogaty ma świetne gadżety co bardzo mocno hierarchii swoich chłopców mniej dziewczęta bardziej chłopców, o ile dziewczyny n p . ja pytam o to o co rywalizują dziewczęta i o co rywalizują chłopcy powiedzmy tak w równym stopniu chłopcy dziewczęta rywalizują o popularność leczo bycia akceptowanym w grupie wewnątrz płciowej jak i ministrów z perspektywy drugiej opcji, czyli osa walczy się zainteresowanie dziewczyn chłopaków i to nie różni chłopców dziewcząt natomiast dziewczyny na drugim miejscu rywalizują o status bycia w PS Barańską tytułu chodzi głównie parametry ciała bardzo konkretne i bardzo konkretne miejsca na czele nie chodzi o aktywach chodzi przede wszystkim o szczupłą sylwetkę o wygląd piersi pośladków nóg natomiast w przypadku chłopców ważniejsza jest jest ważny wygląd, ale nie z części ciała, ale także akcji kreuje to ważne są gadżety ważne są ubrania aż państwo fryzura czy to ciało pełni też rolę sygnalizatora statusu społecznego, ale bardziej jest do wykreowania i do zmiany walczyli chłopak, który jest zamożny, ale jest mówiąc w Gołota nie wprost gruby brzydki, ale ma ich ruchy my dobrze, ale magnezu ta nie jest w stanie sobie wypracować pozycje dziewczyny raczej nie dziewczyny, które grają gadżetami są ofiarami, a to jest zaskakująca zwrotami taka nieskuteczność niesymetryczność, ale też to pokazuje nam tłumaczy, dlaczego dziewczyny tak mocno dyscyplinują specjału, dlaczego tak niewiele się odchudzać niewiele więcej z nas mają ziemię, tak więc nie mają do dyspozycji jak cię oczywista akcja rozłoży pewnie tak jest, ale proszę potwierdzić te mój obraz siebie samego jak mocno inspirowany właśnie przez to się nam się w i ocenę grupy w przypadku dziewczyny, choć w tym może w tym momencie życia bardzo maczet to jest ta trudność tego wieku brązowe miękkie takie pytanie wersji złapał się na tym, by w Świdrze pytam czystych pomieszczeń, gdyż w tych szkołach tacy indywidualiści czy w tych grupach fokusowych w swoim kraju miała do czynienia czy boczek są też widziała pani, że są jednostki które, jakby odrzucają właśnie ten spotkał ambicji dziewczynki chłopców bardzo nieśmiało w oczy takich, które odpowiedziały 3 zdania podczas dwugodzinnej rozmowy z bardzo uważnie słuchały albo kiwał głową w snach mówię, że 200 tys ważnych, kiedy mamy nagranie tak, kiedy widzimy niewerbalne reakcje staram się notować cel to wtedy, kiedy się prowadzili rozmowy jest trudna, ale były takie dziewczynki, które widziałam, że robi się czerwone mają plamy na swojej są bliskie płaczu, ale nie są w stanie wydusić z siebie nic czasem takie nieśmiałe dzieci mają w swoich opiekun Hoff takich autorów i była taka 1 sytuacja, kiedy taka Super silna dziewucha, która opowiadała właśnie najwięcej o tym jak po pauzie ja takich aktywnych formach łącznie obszar również przemocowych takiej walki o swoją pozycję uznanie jako dziewczynę jako ważnej osoby takie, których nie wolno naruszać granic i Anastasi taką opiekunką tej osoby nieśmiałej i to stało się w takim momencie, gdy ta dziewczyna była bardzo mocno skrzywdzona przez całą grupę i tak silna działają pod skrzydła i na tym na tej grupie podczas rozmowy to było widać opowiada historię tej nieśmiałe wiara w erze o to, bo wtedy, kiedy to ASP n p . Panny chłopak z trzeciej Beata wyzwał na korytarzu ja wtedy podskoczył do niego strzelano z Danii i to jest natomiast takie opowieści dziewczyny, które są prawie równie agresywne czy przymocować chłopcy, ale prawie zawsze w odwecie, czyli jeśli dziewczyna zachowują się tak jak chłopcy jeśli chodzi o skalę przemocy czy od formy przymocowane czy wybiorą szefa, bo to jest specyfika, ale w ogóle przemocy rówieśniczej, że im bardziej przemoc jest brutalna im bardziej fizyczna im bardziej seksualna tym więcej chłopców, tym bardziej nas inicjowania i tańca mogliby się bardzo długo rozmawiać o tym, ale mamy ograniczony czas na służbę wiedziałem, że przed tą rozmową z naszą ziemię muszę panią zapytać, ale już teraz zapytam, żeby zdążyć z jej z innymi rzeczami po pierwsze, co z wynikami tych badaczy zobaczyli dorośli jak zareagowali zobaczyli jak badanie konsultowała na pościg na każdym etapie z różnymi osobami, które specjalizują się przede wszystkim przemocy seksualnej, bo ja sama wychowana w tym społeczeństwie, w którym żyjemy niewiele o tym, wiedziałam z zaskoczenia odkryłam, że w ogóle przemoc seksualna nie jest pojęciem prawnym i po drugie, że molestowanie seksualne we wszystkich aktach prawnych, jakimi wobec dysponujemy dotyczy tylko osób dorosłych i tylko prawa pracy, czyli nauczycielki nauczyciele, którzy pracują w szkołach i chcą rozwiązywać takie problemy dotyczące SC przemocy seksualnej nie mają żadnych narzędzi prawnych żadnych wydeptane ścieżek często nie mają w ogóle wiedzę na ten temat, żeby się za dramat brat stąd też ten temat, jakby z jeszcze jako kolejny poziom tabu, ponieważ do Rosji mają oni niewielkie kompetencje w tym zakresie niewielką wiedzę, ale też nie ma takich ułatwień powiedziałabym systemowych na poziomie norm prawnych, żeby rozwiązywać takie problemy ciągle tkwimy w takiej opowieści bardzo starej, że dzieci, niemniej nie są istotami seksualnymi i to, że była jasność nie mówić o przestępstwach seksualnych, które mamy w kodeksie karnym, gdy mówimy o takiej umowy o seksizm nie chcieli takich mikro urazach, które za pomocą własny język pałac pomocową ograniczenia przestrzeni przy pomocy przy pomocy cyber cyber różnych narzędzi jest taki gest Davis PLO ska, a nie wypisywanie właśnie na murach w cuglach z w zeszytach różnych rzeczy raczej są takie sprawy, które i tak też jest ciekawe badanie przemocy w szkole mamy bardzo duża prawdy są po prostu tony papierów przez Remusa sceny są często dobre badania tylko 2 9 9 , 9 % badania przemocą rówieśniczą w szkole pomija fakt, że do szkoły chodzą dziewczyny chłopcy, że to jest różnica w gender gender tyle czasu energii pomysłowości kreatywności włożyła pani w badania, które chcą bardzo trudno to to jest niesamowite, tracąc na początku pani mówi o metodologii o tym jak spróbować zbliżyć do wiedzy na ten temat, ale obraz gry się wyłania to obraz ludzi, którzy tak jak pani powiedziała co chwila doświadczają mikro o takich mikro urazów bardzo do mnie przemawia tytuł to określenie, ale czy to jest także pani teraz patrzy na społeczeństwo na ludzi, którzy jeszcze przed chwilą kilka-kilkanaście lat temu byli w szkole, a teraz są dorośli pani patrzy na to społeczeństwo i pani myśli Hanna te nie mijam teraz po prostu zwykłych obywateli na ulicy tylko ja miałem ofiary przemocy albo jeszcze kilka kilkanaście lat temu trudny głównie, dlatego że sama się chowam w społeczeństwie znaczek też pytanie, gdy wreszcie Rosja jest ważna, dlaczego się podejmuje danego tematu badań po ta opowieść o tych badacza, którzy są jak narzędzia, by nie mają uciułać nie mają biografii nie mają przyszłości jest oczywiście bzdurą zjawy widziałam tę przemoc od wielu lat Ashton oświadczyła mi jej jako dziewczyna, która narastała dojrzewała w społeczeństwie trasę kobietami te przekazy nie ustają też ważny, żeby spojrzeć na to dlaczego po pierwsze to co czuje to ogromne współczucie współczucie empatię wobec młodych ludzi, którzy muszą dojrzewać w takim świecie dorosłych tak pokręconych schematycznych niepotrafiących ich wesprzeć w tym rozwoju pierwsza sprawa druga, że przemoc to jest jednak przemoc ze względu na płeć to nie jest moje odkrycie, ale ich w ten sposób się na to z poglądami jest kontinuum jest taki model, który proponuje June skoro taki model spiralny przemocy ze względu na płeć przemoc ze względu na płeć ważne przez całe życie na różnych etapach życia w zależności od tego właśnie, jakim etapie rozwoju jesteśmy na jakim etapie wiedzy o sobie i rozwoju poznawczym moralnym i emocjonalnym dotyka nas w różny sposób miała zbadała ten taki moment, kiedy budzi się w ogóle tożsamość płciowa i kiedy my ustalamy, ale też dowiadujemy się jesteśmy tacy wyostrzenie na komunikaty co to znaczy być prawdziwą kobietę co to znaczy zachować prawdziwy facet nic to jest krytyczny moment i bardzo niebezpieczna, ale z drugiej strony dla dorosłych bardzo ważny, żeby wspierać tych ludzi to wsparcie prawdopodobnie najlepiej z tego co wiemy z zachodnich różnych takich programów powiedział mów profilaktyki prewencji tego typu przemocy polega przede wszystkim na zajęcie się stereotypami związanymi z płcią, czyli przekładaniu co właściwie, kto rządzi tym jak wygląda model idealnej kobiety czy idealnego mężczyznę, skąd presja, żeby zachować się wobec siebie nawzajem w taki inny ani inny sposób czym jest język czy niezwykle język pogardy i pan zauważy, że sporo mówimy coraz więcej na szczęście w języku nienawiści, czyli tak to jest język, który nawołuje do do krzywdzenia czy do złego traktowania członków członkinie jakich kategorii lub grupy społecznej jak daleka jestem od tego, żeby powiedzieć, że 12 13 14 latkowie posłom z językiem nienawiści, ale na pewno posługują się językiem pogardy i to jest pogarda wobec wszystkiego co kobiece ci chłopcy, którzy są najgorzej traktowani w szkole przez innych kolegów, ale też przez koleżanki chłopcy, którzy zachowują się niezbyt mu z niewystarczającą męską albo przejawiają takie cechy, które w naszej kulturze uznawane są za kobiece biseksualizm, ale też tak ma taką pogardą wobec kobiecości jest piękna i dla dziewczyn, ale dla wszystkich właściwie nie homofobia jest na konkretnym planie wszyscy cynizmu raczej niższe tak, bo to są wszyscy mężczyźni, którzy zachowują się jak kobiety albo nie właśnie z męską i oto co w tym chodzi, więc język pogardy, którego uczą się od dorosłych, bo z tym, że człowiek nie rodzi jest czymś, o czym na pewno warto trzeba inne jest konieczność rozmowy z młodymi ludźmi musimy kończyć naszą rozmowę z dr Iwona Chmura-Rutkowska Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu, a rozmawialiśmy o pracy być dziewczyną być chłopakiem i przetrwać płaci przemoc w szkole w narracjach, a do występów raport zbadań bardzo dziękuję za spotkanie za rozwiązanie również w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA