REKLAMA

Studia wieczorowe i zaoczne będą trwać nawet 7 lat? Czy to "dobra zmiana"?

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2017-08-28 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do 7 lat, czyli o 2 semestry zdaje się, że tak to wygląda miałyby być wydłużony wieczorowe zaoczne studia studia dwustopniowe jednostopniowe magisterskie do 6 takie plany ma ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego ujawniła je w piątek zdaje się tak w piątek Rzeczpospolita, a państwo innym gościem jest pan prof. Michał Kleiber wiceprezes Europejskiej Akademii nauki sztuk ambasador komisji Europejskiej d s. nowej narracji Europejskiej były prezes będzie dobry panie profesorze Rozwiń » czym dobrym sygnałem dla wszystkich panie profesorze i intencje zrozumiałe poniekąd no bo szkoły wyższe szczególnie niepubliczne zmagają się bardzo boleśnie z niżem demograficznym kilku czy wydłużanie czasu nauki to dobry pomysł i sposób na poradzenie sobie z tym, kto może też zdanie powinno brzmieć także to, o czym rozmawiamy w tej chwili to jest fragment dużych zmian, które planuje ministerstwo nauki szkolnictwa wyższego za 3 tygodnie 1 9 dwudziestego 7 września odbędzie się Kongres nauki w Cracovii tam rozumiem dowiemy się szczegółów o wszystkim także o tym, to na razie są plany na obcą planetę dobrze nie rozumie się rozmawiać tak jak we wszystkich sprawach skomplikowanych niewątpliwie edukacja na poziomie wyższym skomplikowana sprawa jak zorganizować taki dała ona budzi z 1 strony bardzo pozytywna refleksja z drugiej strony widać pewne zagrożenia to pozytywna to pozytywna refleksja to z pewnością jest taka, że jest mało ważniejszych rzeczy nie tylko w szkolnictwie wyższym, ale w ogóle w Polsce to jest zadbanie o wysoką jak o jakości nauczania na tym poziomie my zaś mówi na pytania, jakie były nasze sukcesy okresu transformacji to ja mówię zwiększenie liczby studentów, ale oczywiście to ma też swoje swoją drugą stronę, bo nasze myśli o tym, że trzeba mieć wyższe wykształcenie to jest to jest sposób myślenia, który obowiązywał 12 przez te ostatnie ćwierćwiecze, ale już dzisiaj widzimy, że to jest słuszne pod warunkiem, że będziemy w stanie zadbać o bardzo wysoki poziom, ale nie wszyscy naprawdę muszą kończyć studia w w naszym kraju, którego pewnie nie stać choćby ze względu na kadrę akademicką na to, żeby połowa młodych ludzi wyszła na studia nie ma takiej potrzeby w związku z tym ważniejsza jest dzisiaj jakości kształcenia w i jak rozumiem ten ruch ze strony ministerstwa związanej z chęcią poprawy jakości oczywiście są inne możliwości poprawienia jakości zawsze można się zastanawiać czy wydłużenie czasu jest to, że jest najwłaściwszą faktem jest, że studia niestacjonarne wieczorowe zaoczne zaoczne są no no bo taka jest natura rzeczy, w którym troszkę słabszy z punktu widzenia właśnie jakości niż do studia stacjonarne no to to jest jasne, że tak to tam wejdą na nas na takie studia osoby, które mają jak gdyby inne 1 już w życiu obowiązki, ale często po prawie zawsze pracują no, więc właśnie w i my te są osoby już z 1 strony bardziej dojrzałym można oczekiwać od nich poważnego stosunku do rządu do nauki, bo to dla niej bardzo przecież dodatkowy wysiłek i bardzo duży, ale z drugiej strony oczywiście trudności są, bo ciasto i pracują już mają rodziny i t d. w związku z tym wiąże z wyższym ten poziom jest jest na pewno niższy niższy niż na studiach stacjonarnych mówimy, że ten poziom powinien być wyższy Vaughn Ależ panie profesorze i akurat mam przyjemność prowadzić zajęcia na 1 z uczelni niepublicznych w i na studiach stacjonarnych niestacjonarnych i takie mam wrażenie, bo po kilku latach, że ci studenci na studiach niestacjonarnych dużo więcej energii i dużo zaangażowania więcej wkładają studia może mają świadomość ile to ich kosztuje i jak dużo więcej pracy muszą włożyć właśnie z tego powodu, że w tygodniu pracują analitycy zjazd jest prawda to ja to twoja to też jakoś próbowałem wyrazić się, że są dojrzali i bardziej są świadomi znaczenia tego co robią tak tak nie jest, ale jednak nieubłagane są są prawa związane jednak z pełną z pewną taką taką z Nysy stało się obowiązków codziennych i brakiem jednak innych i w związku z tym jak ja chyba jednak ta potwierdza to co powiedziałem o nazwie jest problem z jakością studiów niestacjonarnych no i teraz ministerstwo uznało, że wydłużenie czasu studiów jest tutaj szansa na poprawę na niewątpliwe jest szansą na poprawę, ale niesie w sobie zagrożenie dla ich zniechęcić może 7 lat z całą pewnością może zniechęcić perspektywa dla dorosłego człowieka aż 7 lat studiowania na wieś jest nie tak łatwa do skonsumowania po drugie, pewnie będzie to droższe nowe dłuższe to to droższe, więc to są te są to są chyba ryby owady można, by się zastanawiać nad alternatywnymi sposobami poprawy jakości to by się ruszyło oczywiście z poprawą kadry akademickiej to się z kolei łączy z tym, że dzisiaj studia są tak wymagające jej w tym czasie pięknie tak szybko iść taką dynamiką, że kadra akademicka powinna prowadzić badania to się łączy z finansowaniem badań, bo bez tego jest bardzo trudno zadbać o jakość mówiąc krótko bardzo wiele wyzwań i jestem sam ciekaw jak by jak zadziała teren ten nowy system, bo zakładam że, że to co słyszymy to nie są tylko jakieś przesłuchuje takie takie niesprawdzone, ale rzeczywiście się znajdzie w tym pakiecie ustaw dokładnie my nie w pakiecie ustaw, a w 1 ustawie, bo sednem reformy szkolnictwa wyższego i nauki jest zastąpienia 4 usta w o dzisiejszych jedno jedno turą tor tak troszkę żartobliwie o 3 obiegową nazywa ministerstwo konstytucją szkolnictwa wyższego i nauki w PRL to dobrze dzisiaj mamy ten sektor przeregulowany w odbierając prawo do podejmowania zupełnie podstawowych decyzji uczelniom bardzo spowalniające wszystko co się działo prawda to prawda więc, więc ją jak patrzy z nadzieją na nas zmiany, bo one muszą nastąpić natomiast ten element, którym mówimy tak jak mój jest, że jest to niesie w sobie coś dobrego, ale z całą pewnością jest problematyczne, a jak to wygląda ja wiem, że takie standardowe pytania, ale warto czasami sięgać po równo, ale nie w innych krajach europejskich w Niemczech Wielkiej Brytanii we Francji podniesiemy leży tam jednak studia niestacjonarne trwają podobnie jak u nas teraz 5 lat tak to prawda doprawdy ja oczywiście nie mamy tak tutaj kompletnej wiedzy nie wiem jak jest we wszystkich krajach na świat europejskich, ale faktem jest, że w Tref Lu krajach, które znam to to to jest rzeczywiście tak jak pan redaktor moje czyli, czyli to jest 5 lat no to nasz ruch jest troszkę desperackie tak jak mówię chyba ministerstwo uznało, że użył noża, że lepiej tak, że także, że nie widzimy na razie możliwości, żeby jakoś poprawić to zróbmy to w ten sposób wydłużyć studia ale, ale czy to czy to poskutkuje to jest naprawdę bardzo ciekawe też toczy się w tej chwili dyskusja na ten temat pan premier minister Gowin wielokrotnie deklarował otwartość na głosy także wszystkie głosy także może będzie nasz dzisiejszy wpłyną wpłyną jakoś na na reformę i zobaczymy za 3 tygodnie co z tego wyjdzie, ale na dziś nie mamy tak jak mamy to znaczy, że może jest intencja, żeby wydłużyć ten czas do 7 bądź bądź 6 lat i zobaczymy w jest z 1 strony to uzasadnione, bo jak tłumaczy zresztą ministerstwo lepszy kontakt studenta z wykładowcą częstszy, a więc głębsza wiedza wszystko co się z tym wiąże to po to, omówiliśmy to są to są duże i Plusa, ale z drugiej strony je też obserwacja moja jest taka osobista to podkreślam niepoparte żadnymi badaniami nie danymi statystycznymi rzecz jest na studiach problem z programem, który realizują studenci bardzo często jest niedostosowany nieadekwatny pojawiają się przedmioty, które są bardzo daleki od tego głównego kierunku studiów, ale akurat na tej uczelni jest po prostu trzeba wypełnić pensum prawda jest może to jest jakiś sposób na reformowanie usprawnić bardziej unowocześnić model studiów w zielone anioły dieta nie ma ankieta to jestem o tym, to można sformułować w przy naszej dzisiejszej sytuacji nawet bardziej ogólnie my w przypadku edukacji także na poziomie podstawowym średnim dyskutujemy o pełnej strukturze całego sektora, ale tak naprawdę mało dyskutujemy o tym, czego nie dzieci czy młodzież będzie uczyć to jest miałem szalona wada zarówno reformatorów jak i dyskusji publicznej u nas niezwykłe emocje budzą gimnazja tak czy nie natomiast wielokrotnie mniejsze emocje budzi fakt, czego my tam na razie będziemy łączyć i odzyskała blask dokładnie i teraz teraz na studiach wyższych jest sytuacja podobna wydłużanie jest sprawnym takim formalnym takie takim wyrazem formalnego myślenia, że dłużej to lepiej podczas gdy zastanowienie się nad nad programem byłoby tutaj kluczem miałbym zaniżenia w cokolwiek definitywnego powie na temat tego wydłużania ja bym jednak wolał wiedzieli co tam w środku nieprawdą jest źle nadrobić dokładnie dokładnie, tak więc więc tutaj nie mamy nie mam żadnych informacji jak to ma być ewentualnie zmienione tu pole do do popisu jest jest olbrzymi i tym samym pole do poprawy jakości więc, więc nowo tak jak mówimy alternatywą dla dzisiejszej sytuacji mogłoby być właśnie to co to znaczy zmiana programu, a nie wydłużanie studiów prawda ministerstwo jak dym idzie w stronę wydłużenia, ale ja mam nadzieję też, że też zawartości programu jakość unowocześnił Boston to niewątpliwie spośród tych na ile pana zdaniem panie profesorze znaczenie ma to, że mówiliśmy o tym, stereotypie takiego lobbingu studiów wyższych w Polsce, żeby z przyjęło się, że niezależnie od tego co się chce w życiu robić trzeba mieć dyplom wyższej uczelni to co jest trochę przyczyną różnego rodzaju takich patologii społecznych w analizie znaczenie ma to, że u nas wciąż się wybiera studia zmyślą o tym, że to pomoże się odnaleźć na rynku pracy, a przecież studia wyższe to jest jednak coś więcej tu nie chodzi już chyba tylko o to, żeby zdobyć zawód, a nawet nie o to chodzi tylko, żeby poszerzyć swoją wiedzę na jakiś temat no to jest to jest odwieczny problem polskiego polskiej edukacji na tym poziomie to, że u nas szkołę wyższą są za mało zróżnicowana mgr . jest tytuł naukowy niezawodowy tobie, nic więc wydaje mi się do to też nowość z panem redaktorem zgadzam, że szkoły po 1 z z bardzo zróżnicowaną misje, których to też przewija się w lewo w mówieniu o reformie w tej chwili z 1 strony muszą być uczelnie flagowe czy badawcze cokolwiek byśmy powiedzieli i te niewątpliwie muszą realizować misje bardzo dobrych badań i inni jak kształcenia studentów stosunkowo nielicznych, ale właśnie w takim bardzo kreatywny sposób, ale muszą też, by szkoły zawodowe takie są wymagania rynku i tego bym nie zlekceważył my mamy dobre przykłady na świecie choćby Niemcy holenderskiej wyspie Młyńskiej dla nas kraje w końcu przecież także geograficznie, ale także właśnie w momentach modelowo i tam jest znakomity system szkolnictwa wyższego 70 % Niemców kończy szkołę zawodową w nawie właśnie tam jest tam jest szansa, by tam jest właśnie możliwość żeby, żeby zadbać o ten rynkowy charakter zrabowanego wykształcenia, ale jednocześnie jest też możliwość bardzo bardzo kreatywnych studiów lub takich które, które mówią o tym, elemencie, o którym pan redaktor wspomniał prawda, czyli pozwoliłby chodzeniu na na przeciw takim intelektualnym potrzebą młodzieży i to jest bardzo ważne, więc miała dość tej sprawy być może przywiązuje największą uwagę jeśli chodzi o reformę ja bym chciał w tej reformie dostrzec możliwości zróżnicowania typów uczelni tropem krótko my mieliśmy do niedawna 40 0 przeszło 4 70 uczelni teraz mamy więcej 40 0 i z firm właśnie wszystkie te uczelnie aspirują do bycia uczelniami prowadzącymi badania naukowe to jest paradoksalne oczywiście to tani nas na to nie stać ani to nie jest potrzebne w ogóle analiz nie da się tego zrealizowanie naszych zrealizowali, więc wiem to trzeba zmienić trzymajmy kciuki, żeby obecna reforma tego typu zmiany wprowadziła, czyli o raczej nie skupiajmy się na takich symbolicznych dla takich symbolicznych zmianach typu 5 7 lat gimnazjum przyszedł moment ósma klasa, ale co w trakcie tego procesu jest moje zdanie Tomasz żelazny moglibyśmy długo rozmawiać o tym jakie cechy powinniśmy kształcić młodych ludziach to jest najważniejsze bardzo dziękuję prof. Michał Kleiber był państwa i moim gościem dziękuję panie prac dziękuję bardzo Agata Szałkowska wydawca programu Adam Maciejewski realizuje się, że gram z państwem już kolejne pierwsze śniadanie w toku jutro kilka minut po piątej za chwilę pierwszy gospodarczy program Radia TOK FM, a potem poranek Dominika Wielowieyska miłego dnia do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA