REKLAMA

Budżet 2018 - dla kogo są w nim pieniądze

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-08-28 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry 4 2 minuty po godzinie dwunastej w raporcie gospodarczym na początek tradycyjnie krótki przegląd rynkowych informacji dla tych z państwa, którzy nie mogą w tej chwili śledzić kursów walutowych n p. relacja eurodolara wynosi ponad 1 19 w tej chwili za euro 4 zlote 2 6 gr frank 3 7 4 USD 3 5 6 i funt 4 zł i grożą 3 6 2 na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie indeksy WIG mWIG 4 0 na Rozwiń » minusie 6 popatrzmy na indeksy WIG 2 2 z 2 0 największych spółek ten zyskuje w 2 punktu w tej chwili mamy 2 4 7 7 punktów na indeks szerokiego rynku WIG w tej chwili na okolice zera 3 na plusie powiedzmy tak to wygląda obecnie raport gospodarczy, a gościem raportu gospodarczego jest dziś pan dr Jarosław Janecki główny ekonomista Société Générale dzień dobry dzień dobry w tym z panem porozmawiać o projekcie przyszłorocznego budżetu, bo rząd ma już wstępne projekty ministrowie w czasie ostatniego posiedzenia rady ministrów z projektem zapoznawali się odniosłem wrażenie, że to jest taki budżet, w którym na wszystko są pieniądze jak zwykle są w projektach żony są podkreśla na co będą pieniądze tak nikogo kto, kto zobaczy więcej pieniędzy z sobą niektóre grupy zawodowe, które rzeczywiście dostaną więcej pieniędzy wśród nich są m. in. nauczyciele z tego co słowo słyszałem i oznajmi z, a cóż można powiedzieć tylko, tyle że ja akurat rysunkowa prawie wszyscy chyba analitycy z rynku nowych tak naprawdę dużej wagi do tego co się znajdzie po stronie wydatkowej no nie przykładają chyba z tego względu, że mamy regułę wydatkową ta reguła wydatkowa w pewien sposób powoduje, że no i minister finansów jest ograniczony ze swoimi takimi zapędami podatkowymi natomiast oczywiście ważne jest to na co są przeznaczone pieniądze, ponieważ żyli, a w są pieniądze na podwyżki dla dla 1 grupy społecznej to prawdopodobnie nie będzie pieniędzy na podwyżki o kogoś innego coś za co mu w kontakt na razie ogólnie podszedł do sprawa rozwiąże Izby po potrzebne są tak umorzono z prośbą o 0 liczbach mówić Ukraińcom o mnie bardziej chyba nie interesowałaby filozofia, bo liczyły one są zawsze w kontekście budżetu tak wielkie, że trudno mi sobie wyobrazić i trudno zapamiętać, a najbardziej ciekawi mnie jak filozofia to znaczy co się kryje pod tą konstrukcją budżetu tego, które widzimy w projekcie na rok 20 18 3 Zawisza w projekcie będziemy wiedzieć czy tego, który widzieliśmy n p . na ten rok no bo żeby wydawać się czemu chcą robić w ogóle źle, ale ma Narodowy i tutaj kupują takie rośnie zbyt dużych nie ma, ponieważ no, jeżeli chcemy, żeby sobie tak naprawdę przyjrzeć się coś się zmieniała w budżecie w 2000 osiemnastym roku to warto byłoby się bowiem przyjrzeć się coś się stało pomiędzy rokiem siedemnastym i 16 czują się z tym no widzi no bo n p . jeżeli mówimy o wzroście wydatków w budżecie na rok 17 czy na ten rok zapisano, że wydatki wzrosną o ponad 16 miliardów złotych w budżecie na rok osiemnasty zapisano, że wydatki wzrosną o ponad 1 2 miliardów złotych reguła wydatkowa co się kryje pod szkołę wydatki wszystkie wydatki audyt podatnik tak różnie mówi o dużych kwotach, bo to są wydatki rzędu ponad 3 8 3 par 3 studzi ponad 30 9 miliardów złotych tak, ale już mówimy o Rurzycy od tej dynamice przyrostu wydatków tak oczywiście schemat budowy i to w jaki sposób minister finansów przystępuje do pracy nad kolejnym budżetem jest praktycznie taki sam od wielu lat zaczyna się od założeń budżetowych i od byłych szefów tych podstawowych założeń, czyli wzrostu gospodarczego inflacji, ponieważ to 2 liczby te 2 prognozy na determinują częściowo wydatki, ale również no pokazują, o ile mogą wzrosnąć również dochody budżetu państwa nie mógł już o różnego rodzaju działania, które po stronie budżetowej zazwyczaj po stronie dochodowej minister finansów może może wykonać w trakcie euro z ostatnią mówimy o uszczelnianiu systemu natowskiego, ale i, nawet jeżeli o to nie będzie mówić to tak czy inaczej, jeżeli wzrost gospodarczy planowany jest no i urzędów z 3 i pół procent 4 dół w zależności od soboty od soboty od stopnia optymizmu tak można powiedzieć, że będzie 3 plus i w zależności od struktury tego wzrostu gospodarczego, czyli jedno ważniejsze są w tym przypadku konsumpcja inwestycje niższe niż eksport z tego tak dużego tak dużych podatków jest w nie płacą mniej wpływów do budżetu nie ma, więc jeżeli znamy już, że ten to dynamika PKB to wiadomo, że jest duża szansa, że rzeczywiście dochody budżetu państwa mogą wzrosnąć o te kilka procent natomiast polityka fiskalna wybuchnie dzisiaj to przede wszystkim koncentruje się na stronie dochodowej, czyli to w jaki sposób no minister finansów stwarza sobie możliwości pole manewru do tego bo, żeby wziąć więcej wydawać Lecha a w jaki sposób sobie stwarza im stwarzać no tutaj przede wszystkim mówimy o uszczelnianiu systemu podatkowego czy też przy wprowadzaniu nowych podatków, bo tylko ją właśnie w ten sposób w krótkim okresie minister finansów może zwiększać się stronę dochodową na ten moment po w 7 miesiącach no wiemy dobrze, że wpływy do budżetu są zdecydowanie większą od od planowanych to m. in. jest to zasługa uszczelnienia systemu natowskiego, ale o tym, myślą o innych działaniach, które ewentualnie minister finansów w może wprowadzić tutaj są rzeczy jest związany z innym raczej seks z z wyższymi podatkami tak chcieli zamroziła wyższe podatki cła będą jakieś wyższe podatki z takim to nie mówimy o picie i tak w hicie buczeli tym tym podatku od takiej najbliższym Zgierza dokładnie tak natomiast no ta ustawa wodna, który też sporo się mówi ona może wpół spowodować, że wpływy do do budżetu się zwiększą w NATO wiadomo czy częściowo zobaczymy w rachunkach, które będziemy płacić za wodę czy też za my inne dobra konsumpcyjne dobrze pan uparcie mówi mi JATO rozumiem, bo lato pokazywać, iż jest to dodatkowe źródła o uszczelnianiu podatku VAT wpływów z podatku VAT premier Morawiecki w piątkowym wywiadzie dla Hoop mówi w nadchodzącym roku planujemy wpływy z VAT wyższy o kolejne 2 0 miliardów złotych nawet do 1 6 7 miliardów za 1 4 7 w tym roku 1 2 6 w roku ubiegłym w ich teraz ja rozumiem, że tutaj albo się uda albo się nie uda albo przyjmujemy albo nie przyjmujemy nowe wpływy z VAT-u są wypadkową nie tylko uszczelnienia, ale także tego co się dzieje w gospodarce, jeżeli dzieje się dobrze długo będą dodatkowo jeszcze możemy uszczelnić tak w wzrost wpływów z VAT -u po części z całą pewnością będzie wynikało z faktu takiego, że i będzie wyższa dynamika PKB, a chyba, że ktoś zakłada, że będzie w Polsce w przyszłym roku recesję nożem w bardzo zły scenariusz nie przewiduje recenzji dokładnie żądła Witek, a dokładnie jak do tej martwimy się o w o inną sprawę mianowicie oczywiście to jest to 2 0 miliardów, ale te Panny minister, by to porównał do zapisów w ustawie budżetowej, które aktualnie funkcjonującej ustawy o 2 zloty wstrzymanie wykonania, a oni dokładnie powie, że będzie mówili o wykonaniu to będzie 1 3 miliardów złotych za wykonanie jest w tym roku będzie lepsza niż zapis ustawy dokładnie tak 13 miliardów to jest możliwe w ubiegłym ogrzewania w ubiegłym roku przy konstrukcji ustawy budżetowej minister finansów z zapisał wzrost wpływów z VAT-u o 1 5 miliardów 13 mija równo w 2 dzisiaj chyba nikt nie jest w stanie dokładnie określić to będzie właśnie te 13 miliardów czy to będzie 10 to będzie 1 2 nie ma takich mądrych, którzy by dokładnie to określili natomiast jest 1 sprawa, która też jest ważna, a której prawdopodobnie już nigdy nie będziemy wiedzieć mianowicie taka, że minister finansów zazwyczaj w ustawie budżetowej zakłada wydatki, które są uruchamiane w sposób warunkowy, czyli w sytuacji, kiedy dochody idą dobrze, kiedy rzeczywiście, że w budżecie sytuacja jest dobra wówczas Fed wydatki są uruchamiane pytanie jest jakaś dwudziestym osiemnastym roku jest ta zakładka, bo ona zazwyczaj jest od 5 do 1 0 miliardów tego nie wie, jakiej nie uruchomimy od razu mamy najniższy odsetek to znaczy to tu wtedy są uruchamiane wszystkie wydatki, bo też warto zwrócić uwagę, że dzisiaj ta sytuacja w budżecie, która jest dzisiaj to jest efekt nie tylko wyższych wpływów budżetowych, ale również jej niższych wydatków ponad 8 miliardów złotych, a na czym się oszczędza w tym roku, a prawdopodobnie na inwestycjach prawdopodobnie dysponenci tych środków, które są zapisane w ustawie budżetowej RM no i nie uruchamiają swoich planów inwestycyjnych lub dopiero są w tej fazie wstępnej dopiero pod koniec roku prawdopodobnie zobaczymy przyspieszenie wydatków przede wszystkim tym myślę o samorządach, ale nie powiedzieliśmy jeszcze o tej jednak powtarzające się, ale warte odnotowania rekordowej wpłacie z Narodowego Banku Polskiego, bo taka, która w czerwcu lipcu jeszcze nam waży na tym Renata kosz z budżetowej tak i to Rumunom powoduje, że po stronie dochodowej mamy wpły w o prawie 2 0 miliardów wyższe od zakładanych natomiast, jeżeli odejmiemy odejmiemy ten wpływ z MBP to będzie nieco ponad 1 0 miliardów złotych po stronie dochodowej w panie doktorze, podsumowując punkt jak został skonstruowany, gdy został skonstruowany te założenia do budżetu, których znam, o których możemy rozmawiać pan określa jako realistyczne konserwatywna optymistyczna po stronie wydatkowej jest to założenie realistyczne, ponieważ uwzględnia reguł wydatkową inni tutaj możemy dyskutować o tym co jest w środku tych wydatków to w jaki sposób z, kto inny będzie beneficjentem takim dodatkowym dezodorantów w chwilach mamy wybory w przyszłym roku prawdopodobnie niektórzy dostaną większe pieniądze, bo tutaj to jest sprawa oczywista po stronie dochodowej jest to założenie tam dosyć optymistyczne powiedziałbym jest to założenie, które wymaga bardzo dużej pracy ze strony urzędów skarbowych w jaki sposób to przełoży się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a notuje się z tym duży znak zapytania, ponieważ wiadomo jest, że jeżeli urzędy skarbowe mają wysoko założoną w poprzeczkę ściągalności podatków w i mają do dyspozycji w miarę podobne instrumenty norm dochodzi Split paymentu prawdopodobnie też nowych będzie 1 z podstawowych instrumentów lepszej ściągalności podatków to go pytanie jest takie idee, jakie obciążenie z tytułu dodatkowych n p. kontroli urzędów skarbowych będą mieli na przedsiębiorcy to może przełożyć się na planie są gorsze funkcjonowanie przy przedsiębiorców i niepewność, która zazwyczaj taki sam okres się pojawia gorsze funkcjonowanie przedsiębiorców w konsekwencji będą później niż się wpływu na tych przedsiębiorcach kwadratura koła po prostu tak tak tak dokładnie to co sądzę, że już od zawsze pod podkreślamy tą samą sprawę w przypadku urzędów skarbowych polityki fiskalnej i podatków to najważniejsze jest to, żeby była stabilność prawa, żeby dzisiaj przedsiębiorcy wiedzieli, jakie będą płacić w przyszłym roku podatki i no i jeszcze jest mnóstwo tematów, o których nie powiedzieliśmy nie mówiliśmy o szczegółowych w wydatkach, które są pszczelim obniżony wiek emerytalny nie mówić o kwocie wolnej od podatku nie mówiliśmy o paru jeszcze chłodno chętnie powiedzieliśmy o deficycie i to w ujęciu całego sektora finansów publicznych, ale rolą jest to jest temat rzeka jest z 100 0 godzin i rozwój chcemy jeszcze przed ostatecznymi pracami nad budżetem, więc nie zabraknie nam w TOK FM czasu byłem o budżecie rozmawiać pan dr Jarosław Janecki główny ekonomista Société Générale naszym gościem bardzo dziękuję za tę informację w radiu TOK FM po informacjach zaprasza na popołudniową audycje w imieniu Macieja Zakrockiego jak bardzo dziękuję Maciej Głogowski rósł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA