REKLAMA

Kozacy i Gauczos... Kto był bardziej męski? Rozmowa z dr. Tomaszem Hen-Konarskim

OFF Czarek
Data emisji:
2017-08-29 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i ich z pewien hiszpański gen. Andres Garcia gra szamba w swoim pamiętniku zapisał, że Gauck Rosji są tak dzielni i tak świetnie, że na koniec, że prawie co rusz równie, a może nawet przewyższają swoimi umiejętnościami na słynnych mameluków i kozaków i wydaje się, że to właśnie zdanie zainspirowało mojego dzisiejszego goście dr Tomasza Kafarskiego z wydziału historii cywilizacji Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji do pisania są rozprawy na temat Rozwiń » kozaków i grał cios dzień dobry witam serdecznie dzień dobry państwu i dupa rozprawy doktorskiej to Kozacy grał przez mity męskości w walce politycznej Rio de la Plata Ukrainy w latach trzydziestych 40 dziewiętnastego wieku tak w walkach politycznych tak, bo to nie jest olbrzymia Nawałka to są różne konflikty, w których można, w których używano tego symbolu używano przedstawień kozaków i kauczuków dla przekazania konkret dla przekazania konkretnych poglądów idei dla promowania konkretnych programów politycznych, więc to nie jest praca Osamy Kozaka widział Czerkies praca bardziej o literaturze politycznej o dziennikarstwie i o tym jak można mobilizować za ich pomocą zwolenników lato tak za rażąco gen. Anne adres tak Garcii kampera, bo w jego pamiętnikach pojawia się tam, bo przynoszą Bowiego panika pojawia się to porównanie hiszpański wojskowych tak utrudnia mu się, że to nie jest jakaś bardzo ważna dla mnie postać to jest 1 z cytatów, ponieważ w, które potknięć, które zawierają to porównanie, ponieważ to porównanie od tamtej stronie stawu z w Ameryce hiszpańskiej jest dość często, więc jak Tesco akurat wybrałem ten cytat, bo mi pasowało na początek natomiast chyba o wiele istotniejsze są porównania robione przez Domingosa ust nosa miękko, który jest 1 z najważniejszych pisarzy argentyńskich w ogóle wedle sieciowego co jest najważniejszym pisarzem argentyńskim dziekan tego wieku Ion też robi to porównanie i jest to tak ważne przede wszystkim, dlatego że on z tak naprawdę skodyfikowane to jest także wymyślił, ale on utrwaliła tę ten wizerunek uczniów, które później był reprodukowany w kulturze argentyńskiej, a jest to nowa jednak Centralna postać Centralna figura tego roku używana przez Argentyńczyków do przedstawienia swego narodu i do przedstawienia jego specyfiki natomiast nie zaś w bazie części Europy doskonale znamy przynajmniej mit tak czy do opowieści o kozakach przenikaniem świadomości zbiorowej zarówno Kozacy jak wspomniani mamy ludzcy niż przy okazji pewnie kampanii Napoleona nadal mamy mamy, więc to przyznam, że już taka, zupełnie jakby sprawa w grę dla mnie takich tego typu figury z dużo powiedział, że na najważniejsze i jak najbardziej rozpowszechniona to postać kowboja tyle tylko, że naszym nie bardzo znane kulturze północnoamerykańskiej nie chciałem w to wchodzić, a poza tym chciałem się skoncentrować w latach trzydziestych 400 dziewiętnastego wieku, ponieważ to jest czas, kiedy bardzo wiele rzeczy bardzo wiele zjawisk procesów idei, które później będą przekształcały się, że czasem lekko, ale będą jednak trwały wtedy zostaje ustalony wtedy z rozpowszechnia się w Europie jest z drugiej strony taki czas przede wszystkim być może dla nas w Polsce trochę zapomniany prześlizguje się nad nim, ponieważ myślimy o przyszłości jednak tak bardzo punktowo, więc mamy w naszym przypadku, jakby w naszej pamięci historycznej starszy z wyobraźni historycznej tymi punktami rok, który zawsze pamiętamy, skąd powstania co prawda, jakby powstanie listopadowe jest w latach trzydziestych, jakby jest ważną częścią natomiast jest takim punktem jest trochę w naszej świadomości jest zawieszony w nicość raz kolejny styczniowy takiego styczniowe oczywiście historycy zawodowi i zajmowali się bardzo często, zwłaszcza po może trochę dawniej zajmowali się bardzo dokładnie okresem tzw . między powstaniem natomiast najmniej interesowały konkretne lata trzydzieste czterdzieste to za sobą tak dziewiętnastego wykończyć tzw. okres przed marcowym akurat w tej pracy koncentrowałem się na Galicji i na Ukrainie rosyjskiej, więc jak ta perspektywa technologiczna taka trochę austriacka mnie zdeterminowała w natomiast właśnie dlatego dlatego nie chciał wchodzić w Borowym lesie pod Greków, by tak naprawdę wtórna w stosunku do figury Kozaka i dał ciała w dużym stopniu i ona staje się tak popularność zyskuje takie znaczenie w kulturze amerykańskiej z tego z z tego co wiem, ponieważ jest specjalistą jak mówią od kultury Stanów zjednoczonych gdzieś tak od lat 7 5 1 z tego wieku, więc tak naprawdę to oni przejmują od nas i moc Ameryki hiszpańskiej ten ten mit ma się to warto podkreślić, że mówimy o czarnym micie mówią o pewnym wyobrażeniu nie wiesz niekoniecznie jest to praca, która mówi o sam wygrał Czech czy kozakach tylko o tym jak oni są wyobrażeń i w jaki sposób można je wykorzystać na różne sposoby tak nawet z morza, ale nie tak bardzo rozważne jak oni są wyobrażeń konkretnie jest bardzo dużo takich prac, które właśnie koncentrują się nad tym jak coś tam w przedstawionej w tym co dokładnie opisane, bo to oczywiście też tam jest się zajmowana jest przede wszystkim dla mnie było ciekawe to jak te figury jak to w tym mity symbole były wykorzystane w walce politycznej czyli jakie idee polityczne można było za ich pomocą przekazać, a zarazem jak one ograniczały ten przekaz polityczny, dlaczego były używane bo gdy nie chodzi tylko ustalenie treści przekazu czeka przede wszystkim chodzi o ustalenie tego, jakim narzędziem w jakim celu zastosowanym to było to, że różne narzędzia są wykorzystywane w polityce historycznej czy właśnie walce czy w walkach politycznych to doskonale wiemy wystarczy mniej prześledzić ostatnie 1 0 2 3 50 lat polskiej historii zobaczyć jak gdyby inny jak zmieniał się ten obraz powiedzielibyśmy bohatera czy bohaterów pojawiały się uczestnicy takiego powstania albo takiego okresu historycznego, bo takiego i narracje była to jest właśnie taki modelowy modelowa osoba 3 osoby grupa, która w sobie łączy wszystkie cechy, które w tym okresie na tym terytorium są dla nas ważne cechy, które chcielibyśmy, aby być może nasza młodzież posiadła i od kogoś możemy się lepiej uczyć niż właśnie od nowa, jakby myślę, że przede wszystkim najważniejsze może nie najważniejsza, ale jedno z najważniejszych miast najatrakcyjniejszych cech i najbardziej przydatnych postaci Gałka i Kozaka jest to, że one łączą w sobie pozornie zupełnie nie do połączenia cechy, ponieważ to jest figura, która pozwala wyobrazić sobie w szyku pozwala przedstawić zarazem, jeżeli się z tym identyfikujemy to wyobrazić sobie siebie jako rycerza i człowieka z ludu i anarchisty zupełnie oderwanego od od istniejących struktur wolnego od rodziny od państwa, a zarazem tego najlepszego syna tej ziemi takiego taki organiczny wykwit naszego kraju, czyli to są rzeczy, które tak naprawdę są sprzeczne wewnętrznie i nie da się ich połączyć bardzo łatwo i nie da się ich płoszyć innych postaci natomiast właśnie te figury pozwalają, jakby wraz z dokonać syntezy tych sprzeczności i naszym naszych czasach, chociaż to jest jakby bardzo inne zjawisko bardzo inne dialogi powiedziałbym w naszej grze jak w naszym kontekście ogólnie Narodowym to bardzo niska przypomina pod tym względem właśnie łączenie tych sprzeczności postaci żołnierzy wyklętych oni z 1 strony są tymi najlepszymi cenami ziemi największymi patriotami z drugiej strony jak wiemy idą drogą Wilka nikomu się nie kłaniają są trochę dzicy trochę pracy no wręcz na granicy przestępczości i to jest nie tylko o części propagandy przeciwko nim, ale też jest to część ich wizerunku, który jest promowany greckimi, a tu jest za wschodnią granicą południowo wschodnią NATO to jest mit UPA, które w no zależy, gdzie popyt i tych mitów OP jest tam kilka, ale wiadomo, że oni byli jednak nie tacy do końca bez skazy natomiast to wręcz stanowi o ich atrakcyjności w Lesznie to połączenie tych jest pozornie sprzecznych element nośny pozornie zupełnie sprzecznych moment, ale jednak da się syntetyzować no właśnie żołnierze wyklęci czy upalny, gdyby nie torze no tak średnio na koniach jeździli w istocie nie była zbyt w tym może takiego mitycznego mitycznych zdolności jak te mityczne zdolności gal cios czy kozaków Noto być może trafiłby też do do porównania metr do porównań, które Meksyk założy pan w swojej rozprawie doktorskiej wrócimy do naszej rozmowy w po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 2 0 dr Tomasz Konarski z wydziału historii cywilizacji Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji z państwa i moim gościem wracamy do naszej rozmowy po informacjach dzisiaj porównujemy grały cios i kozaków właściwie nic o rolę w ich z dr Tomasz Henryk Kowalski z wydziału historii cywilizacji Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego wraz z Florencji jest państwem gościem dzisiaj o kozakach dźgał cios w latach trzydziestych czterdziestych dziewiętnastego wieku czy ten mit o męskości, który świetnie nadaje się do walk politycznych, ale nadaje się, kto komu i do czego od jakich walki komu, kto z kim walczy do czego mocno, bo są potrzebni Kozacy, dlaczego poszedłem usługa uczniowie no i walczą wszyscy za wszystkimi, bo na tym polega polityka, że musi być konflikt i też z naturą polityki i teraz jakby drugą rzeczą którą, która wydaje się bardzo interesująca w tym w tych 2 miejscach, które to nie jest 1 to są 2 bardzo podobne mity, ale jednak dość odległe chociażby geograficznie natomiast one są tak podobne, dlatego że mają powiedzmy wspólne korzenie jakichś wcześniejszych Mitech natomiast to co mi się spodobało to, że w zasadzie można ich używać i używają ich jakby działacze polityczni aktorzy sceny publicznej o bardzo różnych poglądach in na bardzo ról w bardzo różny sposób, więc nie może podam taki przykład z Galicji gdzie, jakby konflikt najpoważniejszy kryzys tym wymogom Galicji i austriackiej ta, czyli występ polskiej ukraińskiej konflikt najpoważniejszych z ewidencji i chowałem to jest rywalizacja między rewolucyjnymi Demokratami i takie piece bardziej umiarkowanymi liberałami no i tutaj wzrost o kulturze Polski język z polskojęzycznych tradycji polskojęzycznej sięgające jeszcze przedrozbiorowej Rzeczypospolitej pamięć tylko z powstań kozackich w ogóle wyobrażenie o powstaniach kozackich jest takim jakby miejscowym odpowiednikiem tego jak na Zachodzie Europy i tego jak tak naprawdę u nas myślicie o rewolucji francuskiej czy jest taka apokaliptyczny, ale na apokaliptyczne rewolucja apokaliptyczne przewrót społeczny, który musi być wielką rzeszą musi być całkowitym przewrotem i teraz mamy oczywiście niektóre bardzo sugestywna jest bardzo silnie zakorzeniona w kulturze w polskojęzycznej kulturze szlacheckiej i co możemy z tym zrobić, jeżeli jesteśmy rewolucyjnymi Demokratami to to jest właśnie obietnica, że jesteśmy w stanie zrobić rewolucję, że jesteśmy w stanie porwać masy do walki do walki z zaborcą ale o czym się dzisiaj zapomina w każdym razie nie mówić tak bardzo przecież to również nie mniejszym stopniu do walki z elitami społecznymi i do walki z zastanym porządkiem społecznym i tutaj ci Kozacy, którzy byli przecież wschodnimi chrześcijanami czyli jakby z naszego punktu widzenia byli inni nie byli częścią polskiego nosa, ale z punktu widzenia tamtych ludzi byli częścią wspólnoty i naszej przestrzeni narodowej, ponieważ emigranci że, gdyby inaczej definiować polskość z punktu widzenia tych ludzi to jest jakby obietnica, że my tutaj też mamy swoją tradycję rewolucyjną i że my też możemy zrobić tak jak zrobiono we Francji czy wyznaczyli ten wyznaczyli za każdy może stanąć z nimi do walki i tutaj jakby telewizje jak i oświaty Lucjan Siemieński przedstawia jednak wizja tego, że część elit jest w stanie wstąpić na drogę postępu i porwać reguły uczestniczyć razem z masami chłopskimi w walce z dnia strzeliłem porządki społeczne natomiast ogólnie jest bardzo radykalny przekaz taki wręcz momentami przerażający zresztą też ciekawe, że oni ci rewolucji Demokraci z 1 strony w chciał rewolucji są przekonani, że to jest nieuniknione, a z drugiej strony wyobrażają sobie w bardzo jednak tak przeważający negatywny sposób nie, jakby nie potrafią go sprzedać jako czegoś miłego i fajnego jako czegoś atrakcyjnego Tykocin negocjacje, ale nie ma nawet chęć negocjacji, jakby walka walką, ale powiedzmy to nie jest wizja jakiś romantyczny heroicznej walki, gdzie rycerza na koniec wjeżdżają tylko to jest jednak wizja rzezi i to jest bardzo ciekawe zjawisko zresztą ogólnoeuropejskie to niby nie jest to specyfika kultury polskojęzycznej, że rewolucyjni Demokraci w UE rewolucyjnie ją Republikanie w latach trzydziestych czterdziestych dwudziestego wieku mają zarazem bardzo konserwatywną wizję ludów jako cel i w dziczy, która po prostu no trzeba z nimi jeść to jest nieuniknione rewolucja, ale tak naprawdę cały czas się boimy ale, ale lud, który zdziczał jednocześnie lud, który jest takim miejscem, w którym znajduje się ta sprawiedliwość tak taktykę, że to jest taka straszna sprawiedliwość to jest takiej, ale w nowym porządku tego, by to na sprawiedliwość ludowa do nowego zoo rzeźni na razie mało, kto potrafi sobie wyobrazić nowy porządek oczywiście są takie wizje omamy Mickiewicza mamy księdza Ściegiennego mamy dla menela, którego oni czytają też na to są wszystkie takie zabawne teksty dzisiaj jak się czyta, bo to jest taki fakt, że to co daje dziś taki cukierkowy obraz związku Radzieckiego wszak władztwo Słowian wielka federacja gdzieś tam wszystko jest wspólne jest, że jeszcze jakich gminach, ale tak naprawdę widać, że niektórzy tam potrafią sobie próbować myśleć i obrażać rzeczy naraz to co przede wszystkim się widzieć na horyzoncie to starzeć no i teraz właśnie żali się z demokracją no to się pracuje z tą wizją i sieje używa, bo no, bo nie ma wyjścia i baz poza tym, bo to jest nasza, a ci ludzie wtedy rewolucyjny Demokraci w kulturze w psie w obszarze kultury języka polskiego oni nie w i mają jednak bardzo silne poczucie, że jesteśmy będziemy kopiować zachód to jest raczej tak, że my zaproponujemy coś od siebie my damy nową jakość mamy własne tradycje i jesteśmy w stanie na równi dyskutować natomiast, jeżeli jest na czym polega nowa jakość się różnica rewolucyjną kość galicyjska od rewolucji francuskiej mody nazwijmy to o przyrodzie, które się ma narodzić w najniższych warstwach i ma być krwawy na to jaka jest specyfika galicyjska czy polsko-ukraińska w zderzeniu z francuską nie ma to jest całe to, że oni są jednak Słowian chwilami w po jakże wymowne słowa na sile od razu myślimy o imperializmie rosyjskim tego typu tego typu ciągach natomiast oni są spowiada chwilami bez bycia Moskwa ścigany powiedzmy wreszcie, jakby jest popularna, chociaż niejedyna wykładnia, że Moskwa, czyli Rosja Rosja znicze przyszliśmy na Moskwę, żeby odróżnić od Rusi, czyli Ukrainy Białorusi to jest nasza, więc Moskwa nie jest wprawdzie słowiańska to jakby to nie jest tak, że wszyscy twierdzą Lena Herman Szkoci inne zdanie natomiast, więc chodzi o to, że my zaproponujemy tę naszą cerę naszą sprawiedliwość społeczną wynik wyrastając z naszych korzeni z naszych tradycji demokratycznych jakieś tam pierwotnego gminom władztwa, które potem zrodziło się w demokrację szlachecką czy w republikańskim staropolski nazwijmy to tak, które widz miał wiele minusów, ale jednak był rok był jednak formą wolności w porównaniu z absolutyzmem, który panował, gdzie indziej plus to są wszystko takie wizje, że my jednak odnowimy chrześcijaństwo to jakby nie nie będziemy zazwyczaj ci ludzie są wrogo nastawieni do kościoła katolickiego jako takiego do ortodoksji katolickiej, ale zarazem mają różne takie wizje odnowy chrześcijaństwa obecny w duchu jakiegoś takiego nowego protestantyzmu na ogólny stan taki trochę powiedzielibyśmy dzisiaj odloty zarówno z punktu widzenia katolickiego co jest bardzo dziwne są oni twierdzą, iż zdecydowanie trudna do zaakceptowania jak i świeckiego, więc co z tym, że znowu tak naprawdę Tesco tak jakby oni sobie wyobrażają, że są strasznie oryginalnie ale jakby to samo dzieje się w innych środowiskach europejskich tak samo czy supremacji tak samo we Francji, jakby myślisz odnowy chrześcijaństwa, jakby w każdy jest w tym w tamtym czasie wyobraża sobie, że jego naród jego środowisko odnowi chrześcijaństwo i odnowi Europę jest wyjątkowa i że jest wyjątkowo oczywiście łącznie naprawdę jest najbardziej z najmniej uprzywilejowanymi najmniej najtrudniej się mieć wyobrażenie jako przodownik Europy społecznościami n p. co Słowacji na Węgrzech cóż to nie potrafią stworzyć taką samą ideologię i odnowy, która wyjdzie ze Słowacji i skoncentruje się nazywa rzeź nie na nie pamiętam, że śnię, chociaż oni czytają oni stają po prostu powieści kozacki Michała Czajkowskiego i po polsku i prawdopodobnie być może też w innych językach, więc jak oni się żywią takimi pożyczonymi motywami natomiast 1 to tylko taki przekaz tego, że przed każdym w stanie wyobrazić sobie swój naród jako, jakby ten zapis, że zarodek od leczenia Europy i odnowienia chrześcijaństwa natomiast z drugiej strony mamy w Galicji przeciwników tego, ale tej wizji to wcale nie są ci osłabieni ostra selekcja niszczy tylko oni być może gdzieś tam są, ale powiedziałbym raczej mało widoczni to są przede wszystkim umiarkowani liberałowie i trasy jeszcze jakiś taki jest i grupy oświeconych konserwatystów na to są ludzie, dla których ta wizja z kolei Orzeł, którzy używają tej wizji właśnie, żeby ostrzec, że pili sok w jako pewnego jako pewnego negatywnego scenariusza, którego musimy unikać i jakby ostrzegają przed przed trzecią przed rewolucją przed radykalizmem, bo to właśnie musi prowadzić proces przede wszystkim wulgarne tu chodzi tylko o to, żeby ci, którzy nie mieli załapali się na to co mają, żeby zabrali to dobra tym, którzy mają już zabrali kobiety tym, którzy mają do tutaj tematy erotyczne zawsze są bardzo silne w portretowaniu kozaków gigaherców oni są z 1 strony jest Super męscy, a z drugiej to jest taka męskość już czeka niebezpieczna, więc jest właśnie można tak tej wizji używać dla różnych celów i to samo zresztą w Argentynie tylko raz wybrał akurat ten przykład, bo tutaj można co rusz głowy marsz może bez prawa tak tak wielu informacji o około kodeksowych w roli ciekawe właśnie, że mnie nie mniej więcej poruszamy się na terytorium, które znamy, ale w Argentynie należy właśnie rozszerzy dostęp kontekstu to rząd, żeby zrozumieć pomimo tego, że Gałczyński Kozacy są w Polsce się do siebie podobni tak to występują w lidze z takiego wspomniał kowboj czy kowboje też są takim kolejnym czy Bakero z Meksyku no i tak by zagrać tam wiele państw czy właściwie w przestrzeni geograficznej w Ameryce Południowej ma takie podobne taktyka, że jakby specyfika kozaków gigaherców Czyżby kolejny argument za tym, żeby robić to porównanie w ten sposób jest taka, że jednak wasze po pierwsze o byli oni w pewnym sensie tak produktywnie polityczne i właśnie byli tak zawłaszczanie przez bardzo różne, gdy strony po przez bardzo różne strony konfliktu strony debaty politycznej co z konwojami jednak nie było aż tak silne konwoje tez przede wszystkim produkty kultury masowej takiej nastawiony na rozrywkę i jakby nie są aż tak inny tak kontrowersyjną postacią jak Kozacy działaczowi wolnych właśnie zawsze jest napięcie w kozakach w jego aucie zawsze jest ten element dzikości zawsze jest ten problem czy oni są czyny jakich lubimy się ich nie lubimy szewc czy chwalimy tę wizję świata i tę wizję społeczeństwa, a czy raczej przestrzegamy przed nią się z nimi identyfikujemy czy to jest jednak coś co chcemy zostawić za sobą natomiast IACS kowboje no to po prostu jest być może tak mówię, ponieważ na tym nie znam trzeba zawsze pamiętać o swoich ograniczeniach ktoś nie rozumie, że żadne z partii politycznych, o których wiemy nie używały tego mitu Kozietulskiego w jakimś stopniu tak oczywiście nie miał on chodzi oczywiście wyborców w w Polsce myślę, że to, że wybory w Polsce bardzo nietrafione z dnia myślę, że jednak jakoś co jest produktywne politycznie, ale nie zajmuję nie jest to tak centralny nie jest to powszechnie akceptowane najważniejsze wcielenia narodu tak jak to jest coś więcej niż na Ukrainie w wrócimy do naszej rozmowy w objęciach i kozakach po informacjach Radia TOK FM jak wrócimy co więcej te osoby, chociaż dobrze państwo mają gości jest dr Tomasz Konarski z Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 4 0 w dr Tomaszem Konarski dzień Europejski Instytut uniwersytecki we Florencji studio o kozakach przed informacjami o trojga cios czy argentyńscy Kozacy obok Kozacy to ukraińscy miał czas, ale raczej drugą stronę do rad bardzo długo to porównanie funkcjonowało tylko po tamtej stronie Atlantyku, ponieważ jak u mnie wizja kozaków wizja Ukrainy była dość sposób, jakby w zemsty mało spraw z tego jak bardzo była rozpowszechniona w kulturze zachodnioeuropejskiej przede wszystkim są przez literaturę drukowaną w języku francuskim już od tak naprawdę już od czasów powstania mińskie, które głowach całkiem sporym wydarzeniem medialnym skoro na skalę Europejską natomiast na pewno od oświecenia, a my po prostu ci ludzie w Ameryce hiszpańskiej czytali te rzeczy po francusku i zawsze starali się wyobrazić sobie swój kraj, który dopiero powstał projekt jest właśnie dopiero oni tworzyli dopiero gdy nadawali mu kształt gdzieś na tej mapie świata w stworzonej przez przez autorów francuskojęzycznego oświecenia my tutaj mylić Kozacy byli dobrym porównaniem w bardzo długo to jakby chciała tylko te strony dopiero powiedzmy powoli wciąż będzie nas tego wieku Gaczoł zaczynają być poznawanie w Europie czy w ręku jakieś ich przedstawienia najpier w z dużą rolę odgrywają autorzy angielskich książek ani anglojęzycznych książek podróżniczych e-sąd Anglicy są też Szkoci Irlandczycy m. in . Karol Darwin w swoje relacje z podróży dookoła świata wylądowali opisuje nawet samego dyktatora prowincji Buenos Aires, który z takim jest wcieleniem ducha Gałczyńskiego Argentyny zazwyczaj jest dość demonizowanie w każdym razie przez taką nazwijmy to tradycyjną liberalną historiografia argentyńską juana Manuela de Rosa z, a więc Karol Darwin rozpoznał KO pisał rozmawiał z nim opisał też tych autorów, którzy go otaczali później następny taki ważny etap 1, który w poznawaniu przez Europę mitu Gałczyńskiego na tej gali bardziej, które walczył w wojnie domowej w Urugwaju walczył przeciwko wojskom Rosa są i przejął w dużym stopniu od swoich przeciwników z i ich wizerunek medialny, a Garibaldi bardzo dbał o to jak bardzo kultywować swój wizerunek medialny i w naprawdę dobry w i właśnie Garibaldiego przez rząd Włoch, choć w poncho, choć kolorowo ubranych chodzi nieogolony i właśnie prezentuje siebie jako takiego dzikiego barbarzyńskiego gały czas Ameryki Południowej, który właśnie są za pomocą swoje barbarzyńskie się, gdy stwarza i proponuje nową bardziej męską wersję włoskiej tożsamości, która dzięki temu nie będzie w stanie stworzyć nowe republikańskie Włochy, które będą w pełni silnych mężczyzn urodzonych nieogolony zdolnych walczyć z Austriakami zdolnych walczyć z zagraniczną dominacją i zdolnych rządzi się sami właśnie ta część tego mitu do Rostowskiego bardzo odpowiada kim nie codzienne golenie się echem PET wybiórczo czerpał jednakowoż na własne potrzeby ogólnie nie tylko gazociągi, ale tak samo Kozacy i 0 czym są tak zawsze przedstawianie ogół nie golenie się zarost na twarzy jest ważnym elementem wizerunku wolnego mężczyzny, który nie jest taki trochę zbuntowany przeciwko żółtaczce każe się przeciwko nie będzie już sami mówiła przeciwko wszystkim normom media narzucany przez nowoczesne społeczeństwo przez nowoczesne państwo przez armię wsparł państwa starego ładu przez cywilizację miejską oczywiście to jest EBC jest tylko pewna wizja, bo potem ci panowie we frakach czasem mają Brody albo często mają realny natomiast brodawkę Broda albo wąsy potrafią nabrać dużego znaczenia politycznego n p . akurat na Węgrzech w czasie wiosny ludów węgierskie wąsy były bardzo ważnym elementem wizerunku będzie z angielskiego rewolucjonistę i Polska Solidarność tak oczywiste, bo jeżeli ktoś pańscy Marbudu los tak, jeżeli spojrzymy na wszystkich tych charyzmatycznych przywódców albo pretendent do bycia charyzmatycznej przywódcami chociażby w Polsce współczesnej no oni w większości mają zarost na twarzy, czyli ma własną brodę wąsy tak, ale też Lech Wałęsa też Mateusz Kijowski jest bardzo ważny element wizerunki rysunki techniczne w tym kierunku natomiast jest to coś także od zwierzątka tak także po drugiej stronie sceny politycznej się to zdarza jest ważna jest ważny element tej w pewnej wizji męskości rosé stąd też oprócz tego że, gdybym mówił o pewnym sprzeciwie my w stosunku do zasady chce narzucać społeczeństwom też mówił pewny dużo dojrzałości tak się nie cieknie z jakimś tam nieopierzonym żółtodziobem glazura pod nosem wyrasta, więc pewnie coś wie tak jest jak silnym dojrzałym mężczyzną mężczyzną, który jest w stanie poprowadzić lód na barykady na przykrości albo gdzie indziej, ale w każdym razie wstanie poprowadzić ich trener Lenczyk czeka w tych tak jest to, że oni coś i Kozacy idiocie świetnym miejscem w takt jest ważny element ogólnie koni tradycyjnie jest jego atrybutem wysokiej pozycji społecznej, a na koniach jeżdżą rycerze na koniach jeździ elita na koniec jeszcze Szlachta, a tutaj właśnie mamy bohaterów ludowych, którzy jeżdżą na koniach jeżdżą rzadko n p. twierdzić, że jest to lepiej niż ktokolwiek inny i żyją to też ważny jest element tej wizji jest ważnym elementem jest bardzo krajobraz żyją na tym na tej otwartej przestrzeni, która zawsze jest płaska przypomina może porównanie do morza jest bardzo ważne i tutaj jak koszty związane z tym mitem marynarzy, którzy są wolni to właśnie własna przestrzeń jest przestrzenią wolności z 1 strony jest pełen jest jakby pozbawiona ograniczeń z drugiej strony jest też jednak przestrzenią takiej pustki co może być właśnie wykorzystywane do najbardziej negatywne interpretacje w Polsce, gdyby ona nic nie proponuje nie niesie żadnej cywilizacji niesie żadnych związków społecznych natomiast oni właśnie tutaj ważny po pierwsze jako ten element dęby szlacheckie uszlachetniające element element elitarny, a z drugiej strony jako coś co daje wolność jako pewna wizja właśnie mobilności wolności i koniec, jakby elementem, który do tego mitu czy raczej korzystne do mitu, z którego się wywodzi dołącza w starożytności, jakby takim przesmyk taką klasyczną wizją są to jest to jak Herodot opisuje Scytów natomiast, jakby w ogóle korzenie tego mitu sięgają wcześniej bonus, gdy możemy go widzieć powiedzmy jego genealogię już Babilończycy natomiast tam jeszcze nie ma konie po prostu ani nie Stali jak te dzieci ich przeciwnicy występowi, ponieważ właśnie oni mają taką wizję gry groźnych ludzi ze stepu jeszcze nie atakowali ich na koniach w dużym talentem mit Scytów od Herodota pojawia się w bardzo popularną ostatnio serialu w postaci to tak Kiss w aktach jest też jest też używany przez Ukraińców jako powietrzny punkt wyjścia i jako sposób przedłużenia sobie genealogię historycznej, więc jak jest w został zawłaszczony przez ukraińską z mitologii ideologię narodową jako taka wizja starożytnych Ukraińców zależnych kozaków dość bezkrytycznie jest to powtarzane nawet przez całkiem poważnych historyków oczywiście bardziej popularnych bardziej popularnych publikacjach natomiast tak naprawdę, jeżeli moim zdaniem, jeżeli mamy do 3, jeżeli chcemy używać nie chcemy komentować takie teksty takie wizje co zawsze będzie się pamiętać o tym dlaczego one były używane przez ich autorów i tak naprawdę nic szczytów przeminie tak jak zostało opisane przez Herodota spełniał ważną funkcję jego w jego opowieści, a ten ciekach o tym, się zazwyczaj nie mówi, ale wracając z nogach czuć tak dojrzała do politycznej walki politycznej no, więc biegacza z jak są w Argentynie w tamtym czasie w latach 30 40 szesnastego jako podstawowy spór polityczny i płacowe konflikt jest na linii wybraliście mnie treści to jest także oni tak to są pewne takie etykietki kwestia federalizmu militaryzmu jest jakimś stopniu drugorzędne miasto są przede wszystkim na 2 i mitologie, które proponują różne wizje narodu 1 jest w Federal liści Sol są montowane nad ziemią właśnie jesteśmy synami Ameryki jesteśmy wolni jesteśmy prawdziwymi z nami tej ziemi dobrymi katolikami i jesteśmy wszystkim, którzy tu żyją ocenić z 1 strony jakoś tam wyłączający, bo właśnie kładzie nacisk na elementy koncesyjna z drugiej strony jest ważny bardzo włączający, ponieważ jest dużo bardziej ekskluzywny czasowo, ponieważ ta duma amerykańska pozwala jakoś tam połączyć i tych białych i tych, którzy nie są tak do końca biali to kto nie jest białe to jest zawsze dość płynna z w Ameryce hiszpańskiej, ponieważ teraz jestem konstrukcją wybitnie kulturowym i rządów w ramię z 1 6 różnych odcieni tak stres jest strasznie dużo tych odcienie, więc wydaje się, że to jest bardzo, jakby ścisły podział, ale tak naprawdę nie wszyscy tak dużo, a potem już nikt się w tym nie orientuje i po prostu jak zaś strony instrumentalnie tak jak co się robi bardziej bogaty nagle się okazuje, że przeskakuje do innej kategorii jak ktoś przyjeżdża do innego miasta zaczyna twierdzić, że mała j w. co należy do innej wyższej kategorii c wszystko bardzo płynne, a właśnie ten nic wtedy realistycznie pozwala i tak by połączyć wszystkich w tej 1 wspólnocie narodowej amerykańskiej i dumnej ze swoją amerykańską ci z drugiej strony są oni treści, którzy w dużym uproszczeniu proponują wizje unowocześnienia rozumianego jako europeizacja czy po prostu my jesteśmy elitą w w domyśle białą, która ma odpowiednia właśnie pochodzenie rasowe i odpowiedni kapitał kulturowy i my dzięki temu możemy przeszczepić wszystkie te zdobycze nowoczesności, które są w Europie, więc jak na poziomie deklaratywnym jest wszystko bardzo piękne i jest bardzo właśnie takie to otwarty i tu są to jest także pierwszy to są ludzie, którzy jako pierwsze ogłaszają tolerancję religijną w Argentynie, ale z drugiej strony tak naprawdę to jest bardzo elitarnej zamknięte i zorientowane na tą białą elitę, a trzeba powiedzieć, że właśnie od ogłoszenia tolerancji religijnej jest gestem w karierze czysto symbolicznym borsuka mniemanie katolików w tym z po co znaczy w niemym to ma jakąś wartość, ale nie ma aż tak dużej wartości są ubezpieczone w pracach nie ma aż tak dużej siły nie nie taką bezpieczną sieć dróg jest ona co antagonizm sam organizował kościół zdaniem to jest po prostu coś co robić coś co innego niż twierdzi, że robi to jest pewien gest symboliczny, który ma powiedzieć kim jesteśmy za kogoś uważamy, ale nie do końca służy temu, żeby rzeczywiście równą również tych 2 czy 3 protestantów, którzy w tamtym czasie żyją w Buenos Aires i jaki jest tutaj model mit KO czworga strony gały co jest jak przez federalistów w momencie, kiedy oni się to my się bardzo popłoch, jakby zaczyna w walce z testami z VAT resort chce z nami tydzień tak zaczynają bardzo prezentować jako partia ludowa to nie jest tak, że zawsze tak było inni także zaś tak będzie natomiast w latach trzydziestych to mu się rozwija w ten sposób Enej w tym momencie zacznę się odwoływać do tej postaci Gaucka jako prawdziwego Amerykanina, a ona ma jeszcze tę zaletę, że właśnie nieokreślone rasowo, czyli pozwala znowu jakoś wszystkich zjednoczyć, a zarazem wyobrazić sobie, że w jakimś sensie są biali, bo to nie jest tak, że to jest taki, że ci ludzie dla tych ludzi kwestia rasy, ponieważ jest płynna nie ma znaczenia on jest bardzo ważne jak nigdy o tym nie zapominają na ten sport wszyscy chcą być biali to znaczy udawać, że są biali albo w rozumieć, a w pewnym sensie być zjawisko to jest konstrukt kulturowy natomiast to nie jest takie proste stać się białym trzeba wykonać pewien właśnie wysiłek ideologiczny, żeby wszystkim włączyć do tej wspólnoty, a w każdym razie, żeby przestać podkreślać tę różnicę koloru cała reszta porównań mitów Gaudio i kozaków inne znajduje się wpada w sprawie, tak więc może łatwo do niej dotrzeć do zdrowia w można próbować można próbować dr Tomasz Ren Konarski z Europejskiego Instytutu Uniwersyteckiego we Florencji u państwa moim gościem bardzo panu dziękuję bardzo dziękuję państwu dziękuję panu w informacji o godzinie 11 już za kilka minut po informacjach wracamy do programu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA