REKLAMA

Magia działa

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2017-08-29 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:28 min.
Udostępnij:

Mimo że chrześcijaństwo i nauka wspólnie potępiają magię - jako występek przeciwko Bogu oraz zestaw przesądów - ma się ona zaskakująco dobrze. Nie tylko w postaci wróżbitów i uzdrowicieli, którzy cieszą się ogromną popularnością. Ale także w naszym myśleniu i przeżywaniu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
to on ten kwadrans filozofa, a Tomasz Stawiszyński dzień dobry mówimy magia myślimy średniowiecza no może renesans a bo może jeszcze kolorowe czasopisma ezoteryczne pierścień atlantów wróżki z kanałów telewizyjnych, na których 2 4 godzinna dobę stawia się Dorota względnie jakieś tradycyjne ludowe zwyczaje o charakterze, a po tropach licznym, a więc tyle znaczy to egzotycznie brzmiące słowo służące od spędzania zła i w ogóle wszelkich zagrożeń n p . z takim Rozwiń » zachowaniem klasycznym jest spróbowanie przez lewe ramię, kiedy się zobaczy czarnego kota albo nie wiem nieopatrznie przejdzie pod drabiną tymczasem nic z tych rzeczy magia we współczesnym świecie to jest poważna sprawa to zresztą zawsze to była poważna sprawa niegdyś bowiem światopogląd magiczny był po prostu jedynym światopoglądem, jaki znała ludzkość istniała w dwudziestowiecznej antropologii tendencja do tego, żeby ów światopogląd postrzegać jako prymitywna albo gorzej rozwinięty niż współczesne naturalistyczne racjonalizm, czyli ten światopogląd, który wszyscy mamy nawet jeśli nie wiemy, że on się tak nazywa znaczy właśnie nie wszyscy go mamy, bo tak naprawdę wszyscy mamy światopogląd magiczna LOT -em za moment, ale dziś już żaden szanujący się naukowiec albo kulturoznawca nie powie czegoś takiego nie powie, że te inne światopoglądy tzw. archaiczna ne czy czy pierwotne są w jakikolwiek sposób nie wiem mniej doskonałe niż stan współczesnym w powie natomiast całkiem skądinąd słusznie, że nasze przekonanie, jakoby no właśnie magia z naszego sposobu myślenia i działania w świecie całkowicie wyparowała jest stuprocentowo błędna to on ten kwadrans filozofa i nie chodzi tu tylko o dwudziestowiecznej renesans magik, który dokonał się za sprawą takich m. in . postaci jak Ali Star kolej słynny angielski okultysta i skandalista posądzany o satanizm i w ogóle wszystkie najstraszniejsze rzeczy jakich tylko człowiek może się dopuścić renesans magik, którego istota polegała na zdefiniowaniu MAK jako sztuki rozwoju umysłu i nauki panowania nad umysłem nie zaś jako sposobu na spełnianie życzeń albo wywoływania jakichś niezwykłych efektów specjalnych magii zaczęto innymi słowy traktować tutaj jako pewnego rodzaju ścieżkę rozwoju wewnętrznego tak, by należało powiedzieć ani jako coś co służy temu nie wiem, żeby zmaterializować n p. 1 000 000 USD, bo to się jak dotąd skądinąd nikomu nie udało kontr kultura lat sześćdziesiątych różne ezoteryczne szkoły spopularyzowane w tamtym czasie różne popkulturowe narracje w rodzaju potęgi podświadomości bestsellera wszech czasów autorstwa Józefa marchwi Otóż na wszystkie te zjawiska można spojrzeć jako na część wspomnianego renesansu zainteresowania magią, ale już niejako -li tylko metodą osiągania materialnych rezultatów no bo magia się zainteresowano na zupełnie inny sposób ten kwadrans filozofa nie chodzi tu także o jak najbardziej poważnych statecznych i świetnie funkcjonującej rzeczywistości społecznej nie zaś jakiś wykolejony i odrealnione współczesnych mieszkańców zachodniej kultury, dla których magia stała się stylem życia czymś na kształt osobistej religii w jest takich ludzi całkiem sporo piszą o nich socjolodzy, ale tania dziur man taka socjolożka antropolożka amerykańska na początku lat dziewięćdziesiątych opublikował bardzo ciekawą książkę o swoich właściwie takich badaniach terenowych wśród osób, które praktykują czarownic, bo współczesnej Anglii i arcyciekawa książka nie ma niestety po polsku prof. Kik Thomas z uniwersytetów w Oksfordzie w wydanej przed kilkoma laty książce religia i zanik magii zauważa, że MAK jest dla współczesnego mieszkańca kultury zachodniej niezwykle atrakcyjnym światopoglądem i bale jak powiadam nie o to w tym chodzi w tym naszym zainteresowaniu tutaj magią nie chodzi też o takich autorów jak osławiony Karolka standard, ale Karwowska stanęła przepraszam Piter Andrzej Karolski Hain Roberta to mój sąd czy zmarły niedawno na winduje niektórzy pisali o magii w sposób niezwykle subtelne intelektualnie i niezwykle wysmakowane stylistycznie, a swoje tezy aplikowali w praktyce no bo zajmowali się praktyką magii z co najmniej równie co najmniej równym zaangażowaniem jak pisanie o niej tak przynajmniej z ich tekstów wynikało nie chodzi, więc o to, że dziś magią zajmują się naprawdę sensownie myśliciela i że nie jest ona tylko domeną popularnych hochsztaplerów, którzy za odpowiednią opłatą od spędzają jakieś wymyślone przez samych siebie uroki albo zdejmują nigdy przez nikogo na nikogo nie nałożone klątwy i nie chodzi o to wszystko, a w każdym razie nie chodzi tylko o to jaki ten kwadrans filozofa nie chodzi mianowicie tylko o tom no bo m. in . to są cały czas tezy prof. Thomasa magia stanowi 1 znaj doskonalszych technik psychologicznych, jakie kiedykolwiek wynaleziono obsługuje w jakim sensie cały zesta w różnych pragnień i potrzeb, które mamy z 1 strony tłumaczy świat różnych systemach magicznych mamę i całą masę takich tez o świecie o tym jak świat zbudowany jak wyglądam, o co w nim chodzi, a z drugiej daje złudne, ale silne poczucie kontroli nad nim powoduje, że przestajemy się czuć bezradni w związku z tym bezradni wobec tego groźnego nieprzewidywalnego świata wyposażeni przez magię różne rytualne sposoby radzenia sobie z niebezpieczeństwami od spędzania złych sił i zaczynamy czuć się bezpiecznie magia skądinąd właśnie dlatego towarzyszyła ludzkości od zawsze istniała istnieje w każdej epoce i w każdej kulturze ten upadek tytułowy magia, którym Thomas pisze w swojej książce na zaciął się mniej więcej gdzieś tam siedemnastym wieku nowa wcześniej no to magia odgrywała mniej więcej taką rolę, jaką dzisiaj odgrywa nauka właściwie była nauką ten dziwny konglomerat przekonani działań o charakterze praktycznym, na które zawierał w sobie zarodkowe reformy tego co stało się chemią biologią czy medycyną no właściwie spełniała taką funkcję, jaką dzisiaj spełniają tam dziedzinę wiedzy i to właściwie pojawienie się tych dyscyplin w tej nowoczesnej postaci, jaką dziś przyjmują spowodowało stopniową utratę popularności u wagi jako pewnego zjawiska w kulturze jako pewnego sposobu autoryzowanego mainstreamowe go sposobu doświadczania świata i działania w świecie wraz z rozwojem nauki ludzie uzyskiwali realnie skuteczne środki pozwalające oddziaływać na świat rozumieć przewidywać zdarzenia, które w nim zachodzą i co za tym idzie podporządkowywania sobie to rzeczywistość coraz bardziej nie potrzebowali do tego już rytuałów magicznych nie potrzebowali do tego już tych wszystkich, a niekiedy bardzo skomplikowanych procedur i nauka zaczęła dawać im poczucie rzeczywistej kontroli nad tym co chaotyczne nieprzewidywalne trudne, a i tak stopniowo magia kultury zachodniej nie więcej poczynając od siedemnastego wieku się wycofywała jednak w dzisiejszym świecie ona wraca w dzisiejszym świecie, w którym nauka staje się coraz bardziej hermetyczna i elitarna w dzisiejszym świecie, w którym technologia wymyka się spod kontroli, a społeczeństwami zachodnimi zaczynają wstrząsa rozmaite kryzysy ekonomiczne światopoglądowej wszystkie inne możliwe Otóż w tym świecie magia znowu wraca do Łask magia znowu staje się popularna, bo im bardziej jesteśmy wobec świata bezradni tym mocniej magia na nas działa tam ten kwadrans filozofa i działa przede wszystkim nasze pragnienie funkcjonowania w świecie spójnym, w którym działają przejrzyste reguły i prawa oraz nasza potrzeba kontroli chaosu panowania nad tym co nieprzewidywalne przypadkowa przez to zagrażający właściwie cała ludzka kultura służy temu wyeliminowaniu czynnika przypadkowego czy losowego dochodzą do tego także pewne szczególne dyspozycja naszych umysłów, o czym piszą i co badają od lat psycholodzy społeczni i neuro naukowcy, a mianowicie skłonność do dostrzegania połączeń i ukrytych zależności tam, gdzie ich nie ma na skłonność nosi nazwę, a powszedni, a także tendencja do wychwytywania związków przyczynowo-skutkowych tam, gdzie one nie występują ignorowania natomiast zdarzeń, które przeczą z góry powziętym z założenia jeśli wieziemy zespół nie będzie przez lewe ramię odcienia zły urok spowodowane przejściem czarnego kota wprost przed naszymi nogami no to będziemy mieli tendencję do interpretowania wszystkiego co nas spotyka zgodnie z tym przekonaniem to znaczy jeśli po spotkaniu z kotem spotka nas coś nieprzyjemnego będzie to potwierdzało jego złowrogie działanie jeśli natomiast nie spotkam będzie to oznaczało, że prawidłowo zneutralizowaliśmy jego negatywny wpływ, a jeśli pomimo spełnienia i tak spotkało nas coś przykrego nie znaczy to, że cała ta konstrukcja jest bez sensu tylko o to, że sprzedaliśmy nie dość energicznie albo niewystarczająco wyraźnie należą do ręki ten kwadrans filozofa, a czy uważają państwo, że kiedy czekamy na rozstrzygnięcie jakiejś ważnej sprawy lepiej jest mimo wszystko o tym nie mówić, żeby nie zapeszyć czy wierzycie państwo, że najważniejsze jest nastawienie, bo od nastawienia wszystko zależy czy macie poczucie, że jak czegoś bardzo chcecie i bardzo mocno się na osiągnięciu tego celu skupić się to prawdopodobieństwo, że się to stanie jest większa niż, gdyby się tego nie zrobili, ale jeśli odpowiedzieliście twierdząco na te pytania no to znaczy, że wierzycie w magię niezależnie od tego za jak bardzo racjonalnych się uważać się od zła wiadomość jest taka, że magia nie działa to dobra, że to nie wpływa w najmniejszym stopniu na dobroczynne psychologiczny efekt magicznych przekonani i rytuałów, bo właściwie za każdym razem, kiedy trzymamy za kogoś kciuki nerek, kiedy coś sobie bardzo intensywnie myślimy, bo chcemy, żeby się stało, kiedy powstrzymujemy się przed powiedzeniem czegoś, żeby właśnie tak jak mówiłem nie zapeszyć no właśnie za każdym razem wtedy deklarujemy swoją wiarę w działanie magii jakieś szczególne połączenie pomiędzy tym co robimy pomiędzy tymi słowami, które wypowiadamy gestami, które na, które wykonujemy przy pomocy rąk albo jakiś innych czynności, a światem zewnętrznym w jego skomplikowaniu złożoności nieprzewidywalności tak się to bardzo dziękuje Tomasz Stawiszyński do usłyszenia kwadrans filozofa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA