REKLAMA

Dlaczego dzieci krzyczą? Odpowiada Agnieszka Stein (powtórka)

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-08-07 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:29 min.
Udostępnij:

"Jak kochać dziecko?" pytał w tytule swojej słynnej książki Janusz Korczak. My, zgodnie z tematem naszych spotkań, zadamy pytanie ostrożniej: "Jak go słuchać?". Czy rozumiemy małego (i rosnącego nieubłaganie) człowieka, od momentu, gdy próbuje się z nami porozumieć płaczem i gaworzeniem - a czasem krzykiem! - aż po moment, kiedy staje się dorosły i wtedy... oby chciał z nami dalej rozmawiać. Naszym gościem będzie psycholog dziecięcy, Agnieszka Stein

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
oni, że państwo Jerzy Sosnowski proszę państwa w tej edycji skupiam się na słuchaniu w zeszłym tygodniu rozmawialiśmy o fizjologii słuchu dziś zajmiemy się tym jak słuchać ze zrozumieniem ale, żeby było trudniej jak słuchanie ze zrozumieniem i dzieci od takich zupełnie małych do tych trochę większych czasami krzyczących dzieci w komunikacie zazwyczaj bywa dla dorosłego wyzwaniem nawet jeśli jest rodzicem ma najlepszą rolę i nawet jeśli, choć trochę pamięta jak to Rozwiń » było, kiedy sam był ojciec to 1 z najsłynniejszych głośników dziedzin oraz konieczność może państwo pamiętają piosenka Good Bad Blue Sky na płycie zespołu Pink Floyd był gol, a naszym gościem jest dziś pani Agnieszka Staroń psycholog dziecięcy wita w dzień dobry zrozumiałe, gdyż bo, zanim dojdzie do momentu, w którym ze strony dziecka, aby całe zdanie to Wilczyce skomunikowanie głosem rozmaitych potrzeb już zaczynają wiem, że komunikowania, zanim zacznie głosem to zaczyna się komunikowania w na inne sposoby głównie ciałem za darmo płacze n p. dziecko w razie choroby no lana ich płac, ale nie tylko licealiści z komunikatu ostatniej szansy jakiś jest bardzo źle, gdy to jak wygląda to wcześniej czy też równolegle, których całym ciałem wyrazem twarzy, że ten zejdzie z buzią dziecka z ciałami jej jeszcze na etapie, kiedy jest taka mimika społecznie wg społeczne konwencje oraz występ, bo dziecko uczy się takimi minie dopiero później, bo w oczy to nie poradzę drewno odwzajemnia uśmiech to moment zaraz po urodzeniu tylko to nie jest takie późne świadomy celowy, ale takie reakcje dziecko się uśmiecham patrzy w oczy robi miny potrafi naśladować terminy, które robią prawie dorosły, który w, których wykonanie go, ale czy to to są reakcje, które można zaobserwować już urodzeń już noworodków w ściągane z pań do innego zmysłu rozbłysły w domu Ludowym zmysł obserwacji na próżno też jest ważna, ale miała takie poczucie, że statutowe są w audycji sprzed tygodnia wynikało że, że takich słów jest takim zmysłem nie niedocenionym w naszym społeczeństwie społeczeństwo wzrok owców na myśli gości wszystkim rezolutny dlatego zagrał tak najwcześniejsze w niemowlęce głosy należy pamiętać, że niemowlęta etymologicznie rzecz biorąc ktoś, kto nie mówi natomiast od miasta jest właśnie krzyk płacz nie cieszy się z zadłużeniem potem gaworzenie nie rozumiem, że matki i czy tylko one potrafią rozpoznać z częstych tych komunikatów w oczy jamę powiedziała tak, że to wkurzenie gaworzenie i t d. to ona mam i ma trochę ornamentyki komunikacyjne Sobiech, ale też ma bardzo duże elementy takie zabawy dźwiękiem niańczy też taki moment, kiedy dziecko uczy się komunikacji bawi się trochę w ten sposób, że najczęściej ono wydaje jakiś dźwięk wtedy dorosły reaguje tym, że pokazuje dziecku, że słyszy to po nim wydaje podobny dźwięk naśladuje dziecko dziecko częstszej powtarzam to jest jakaś tam zabawa komunikacją taka, która jest w momencie, kiedy dziecko z takim stanie, kiedy właśnie co się chce bawić się z takich interakcji to jest myślę, że trochę czy inne są takie dźwięki takie sygnały dziecka, które są bardziej niż wołaniem o pomoc w bardziej są takim sygnałem, że gdzieś coś trudnego dziecko potrzebuje, żeby teraz jakoś zareagował i rozumiem, że wtedy jest taka potrzeba bardzo, żeby potrafić rozpoznać jak możemy dziecku pomóc w trumnie mokra Pielucha Czech przytul mnie czy głodny jestem jak dowiedziała się z malutkimi dziećmi jest na szczęście tak, że po pierwsze ludzie są naprawdę dobrze biologicznie przygotowani do tego, żeby reagować na potrzeby małego dziecka to mamy trochę w naszej naturze i to nie jest tak, że to jest dla nas jakiś bardzo trudno, a druga rzecz jest taka, że w relacji z dzieckiem w momencie, kiedy ta relacja jakoś tam trwa to się tego uczymy, a trzecia rzecz, która też słowa pomaga rodzicom na tych pierwszych etapach to jest coś takiego, że taka czułość bliskość czuły dotyk i głównie piersi i lekką naprawdę zaspokajają bardzo dużo potrzeb dziecka i trochę tak metodą prób błędów, jeżeli próbujemy coś zrobić dziecko reaguje na to tym, że pokazuje, że Smuda dobrze, że się uspokaja to znaczy, że trafiliśmy również to nie jest nie jest aż takie trudne SMB jest to, żeby te zabawy dźwiękiem, o których pani mówiła o EOG mogą one właśnie po prostym to sygnalizują, że dziecko jest były najedzone wypoczętym warto także to taki stan aktywnego człowieka nie bardzo przesłuchaniem bezsporny byłby 1 głosów dzieci i pamiętać, że wrażenie jest z wykształcenia filologiem to może zmienić formę dlatego przyszłam do głowy, że właśnie na etapie tego oburzenia zaś problem dowożenia oczywiście przedkładanie słodycze być może używają takiego języka przez ludzkość przed podziałem na podział narodu, bo było to by wszystko jedno z jakiego kraju te dzieci dowożą one grożą bardzo podobny sposób trochę bać, że górzanie test czeka zabawa dźwiękami, które wynika z tego no trochę jak dziecko sprawdza możliwości swojego aparatu głosowego natomiast gaworzenie jest już reakcją na to, czego dziecko doświadcza i na toczące dziecko widzi interakcji z dorosłymi, więc n p. dzieci, które mają całkowity brak słuchu one nie grał wożą IPS tym co dziecko robi gaworzy cóż można rozpoznać dźwięki różnych języków to raczej można już i nie jest to taki mąż jest gdzieś taki moment między tak w tym w tym okresie, kiedy dziecko jeszcze my byśmy powiedzieli nie nie używa słów, kiedy już dziecko jakąś podstawową pierwotną wiedzy na temat tego, jakie dźwięki są obecne w jego ojczystym języku ma i te dźwięki swojego własnego języka przez ojczystego rozpoznaje lepiej niż innych języków, dlatego że masz tym językiem no i 6 miesięcy doświadczenie byłoby dobrze jest jak najwięcej rozmawiać wiem, że jak najwięcej to bez przesady w nocy można dziecko tym zamęczyć, ale rzeczywiście to, że dziecko słyszy ludzką mowę, a masa jest jest nawet tak, że ludzie, którzy mówią do małych dzieci ich język zmienia się w charakterystyczny sposób z tym wszystkim można tu znaleźć posłuch Jacek Drożdż mówiąc dziecinne prowadzoną od osób z Widzewem już po powstaniu zależy na tym meczu dowożony właśnie posłuchali jest obowiązany do wydobycia nie jest w stanie ustalić, jaki może być Elbląg językowy w planach jest pułap Dawida to takie ważne, że wielu z nich mieszka nikt mnie nie wiem trochę trudno mi było w tle trudno zgadnąć one jak żyć w tym w tym kawałku bardzo panie słychać 1 rzecz to jest dyskusja się bawić swoim głosem tak sprawdza czy Lasok niezależny, który eksperymentuje ze swoim głosem z tym co ten jego głos potrafi, czyli można powiedzieć, że to właściwie jest raczej ekspresja dziś komunikacja jeszcze w tym momencie także to jest not Very to jest właśnie trochę tak, że teraz, jeżeli my starzeje to jest kluczowe w takim wieku, kiedy jak sobie leży kosztem samo to może być tak zaś zależy samo bawić swoim głosem mi jestem bardzo zajęta, ale może być też także jest dorosły, który de posłuchają albo jakoś się nie no nie wiem dołącza do tego albo jako swoją ekspresją pokazuje nie, że słyszy melodię tego dźwięku to może być także to stanie się też sposób na interakcję, ale też dziecko w dobrym nastroju tak to dziecko, któremu jest dobrze jest też dziecko, które nie komunikuje że, że potrzebuje jakiegoś wsparcia czy pomoc nie ewentualnie może jak patrzymy w dorosłym takie dziecko to dziecko się uśmiecha się pokazać, że tutaj jesteśmy krzyczeli na marcowe z tego wróćmy do tego jak my jak wpływa obecność dziecka na ludzi dorosłych bo to czas jest taka dyskusja właśnie toczy się do tematu na temat takiej wartości, bo mamy taką skłonność, żeby rozpieszczać się z Ziobry, żeby mówić, że również naśladować innych taką umowę dziecięcą w ogóle jest trochę to mamy z Mn w takiej warstwie instynktowne jej, że kiedy dziecko mówi z taką charakterystyczną dziecięcą melodią to trochę im cechę kochamy to melodia naśladujemy strony dziecko jest mała to w ogóle taka zabawa życie naśladuje dźwięki, które ona wydaje powtarza jest STK zabawa, która norm naprawdę może z miesięcznym dzieckiem tak, by widzieli i teraz to proces komunikacji, że to nie jest dziecko, które nie reaguje na to co my robimy nie myślę, że trochę to jest ta że, ponieważ w ekipie odkryto, że naprawdę bez względu na krąg kulturowy i względu NATO kier ludzie mają wcześniejsze doświadcza się widok małego dziecka to jest charakterystyczne melodie te pomówienia ludzie zaczną mówić wolę nie bardziej akcentować przerwy między wyrazami zaczynają mówić trochę wyższym głosem nie to, że nazwa Madery istnieniem jak to się o polskość to jest matczyne się mówi i to jest Kia nie mówią spuszczanie mówi o mówieniu o nie wiem czy sam na samochód jakoś tam trud czuła na lata jak tatuaż Sia PAA działam czuło ja mówię bardziej o pewnych charakterystycznych melodii języka to taki moment, kiedy dziecko wypowiadała się, jaki sylaby, a my powtarzamy to sylaby pokazujemy może to co do nas mówi jest ważne w ten sposób jest natomiast by mnie też intryguje pani opinia w tym, że w tym sporze czy właśnie czy czy mu życia liczyła się trochę trącą jednak czy jednak konsekwentnie trzymać języka, do których dziecko musi imponować wyglądem ciężarem nie do końca ma znaczenie, dlatego że dziecko opanowuje język nie tylko, słuchając tego co dorosły mówi do niego, ale w dużo większym stopniu, słuchając tego co inni ludzie mówią między sobą są nawet takiej kultury, których uznaje się, że nie ma sensu, żeby dorosły mówił do dziecka, ponieważ to dziecko i tak nie rozumie tak są takie miejsca na świecie też dzieci uczą się mówić językiem swoich rodziców swojej rodzinnej swoich bliskich, dlatego że słyszał interakcji rozmowy między nimi ci wezwaliśmy do nas odezwie wydłużyliśmy o trochę trochę ironicznie w gruncie rzeczy, dlaczego dzieci krzyczą i mamy głos słuchaczki przysłany z obligacji mikrofon to też gorąco zachęcamy, żebyście dotyka się korzystać już nie wzrośnie związany z tym pytaniem, dlaczego właściwie dzieci krzyczą dzieci krzyczą niezależnie od wieku wtedy, gdy nie potrafią się porozumieć nie znajdują na to sposobu, gdy dziecko chcę mówić należy go wysłuchać uwag na prawdziwe, bo dzieci doskonale wiedzą czują czy są rzeczywiście wysłuchanym później przychodzi taki trudny okres, że dzieci nie chcą ani słuchać ani mówić wtedy trzeba ten okres przeczekać, a tak powiedzmy w połowie liceum zaczynają przychodzić z powrotem do rodziców i samym mówią o najważniejszych dla nich rzeczach przypomnę, że wśród wyzwań Agnieszka Staroń psycholog dziecięcy w po to, by tempo powód szykuje zdjęcia rzeczy niezmienne żebrze dziecko orientuje się również, że rząd będzie sumiennie niezwrócone negowali wystarczająco więź to jest różnie oceniane są rzeczywiście krzyk jest czymś takim chcę pojawia się wtedy, kiedy dziecko chce, żebyśmy usłyszeli też powody, dla których konkurencji po większych mogą być bardzo różne miejsca, że czasami to są emocje czasami to jest rzeczywiście to, że dziecko próbowała jakiś inny sposób pokazać nam proces ważnym spotkaniu usłyszeli, ale myślę, że czasami przy torze z głośnym dookoła powoduje, że dziecko krzyczy czy żona Małgosia obawy, że możemy nie usłyszeć jesteś także i inne literze gdzieś tam do końca wieku przedszkolnego, a nawet dłużej to w ogóle jest także dzieci mają trudność z takim dostosowywaniem poziomu głośności do sytuacji Wyczesany krzyczą nie wiem, bo są podekscytowane, ale też trochę powiedziałbym rozkręcił się z tym co robią wizji i zaczynają przyzwyczajać albo w zabawie, więc jest też to na mnie no i jest taki obraz taktyki dzieci, które biegają tam nie wiem głupia ja się razem tam krzyczą nie nawet wydawać takie dźwięki, które nosimy nie krzyczą, że susłów Słowak do siebie tylko takie różne okrzyki wydają mniej mróz myślę, że to mógł nie nie wchodź nie wiem nie każdy krzyk mi się kojarzy wraz z taką sytuację, kiedy dziecko jest trudno n p. mają dostać, gdy coś się wcześniej wykaże VAT z rodzicami wydamy właśnie to jest uzasadnione sztormy mogłyby się z tym denerwują, bo już przywykli, że tak donośny głos jest jakiś ważny komunikat od jest tylko efekt tego, że nasze emocje się do NFZ ważnym węźle trochę nie nie wiem pamiętam, że z czasem są rodzice, którzy opowiadają, że zysk z bardzo wrażliwe na dźwięki to n p . jak choćby takich budynków jest bardzo duży konkurs to krzyczy, bo muszę torach podoba Lotos nie Dortmund imprez zostaje wreszcie zrozumieć innych ważnych w 2 galeria leży n p. to jest takie doświadczenie właśnie we wszelkiego rodzaju wujków sprawdziłem przeżywanych i prawdziwy ból przeżywany wczuć, kiedy trwajcie spotkanie dorosłych i Wiśle wreszcie to ten krzyk dziecka zza pleców i dorosłych to jest właśnie komunikat zwróćcie na mnie uwagę Otóż jest to tak tak najczęściej wtedy może jakoś ułożyć w tym, bo w ruch w tym punkcie za żółte kartki są takie możliwości albo właśnie włączają dziecku Towarzystwa albo jednak oczekujemy, że dziecko uszanuje to, że istnieje czas przestrzeń zastrzeżoną dla dorosłych pniemy się, że dziecko może być trudno to uszanować to, że dziecko jest tak skonstruowany, że chce być uczestnikiem różnych sytuacji społecznych trochę nie do końca rozumie co to znaczy przestrzeń dla dorosłych myślę też kłopot polega na tym, że rolą są takie sytuacje, kiedy my uważamy to, że dziecko wejdzie w w tę sytuację dorosły za uzasadnione dnia n p. o tym co się działo niedobrego dziecko musiało powiedzieć co się dzieje niedobrego, że potrzebuje pomocy i t d. kłopot polega na tym, że kiedy dziecko namówi różnych rzeczach, które są Dziennikowi ważnych to ono trochę trudno z odróżnieniem co jest taką sprawą pilną inie niecierpiące zwłoki ECS po prostu typu nie wiem przypomniał serce tam miałem powiedzieć natomiast, jeżeli dorośli dzieciom pokazują konsekwentnie, że to jest nie oka, żeby dziecko mówiło przerwało no to niestety jest takie ryzyko, że kiedy naprawdę będzie potrzeba, żeby dorosły z Rakowa to dziecko albo nie powie on będzie wiedział już dorośli nie słyszą albo się ze swoim komunikatem nie przebije w Rudnie tak to się zdarza, że dziecko mówi mówi, mówi że komuś na szczycie stała 300, a rodzice są tak zajęci, że mówią nie teraz za chwilę teraz zobaczy rozmawiamy i dziecko się nie jest w stanie przebić w Wodzisławiu też kulturach, w których jest zasada, że dorosły nie mówi do dziecka, bo uważa, że nie warto ją pamięta z kolei jest jeszcze w czasach, kiedy ja byłem wychowywany 6 byłem dzieckiem z wymówił w latach sześćdziesiątych późnych powiedzmy to dobrze wtedy funkcjonowałaby w gotówce w wielu domach BTG zasada, że dziecko się nie odzywać do MOPS-u przy przy rozpoczęli ruszą nabory z Brzozia rozjedzie odróżnia to wtedy musi się odezwać nie rozumie się debata wybór modeli w wydziale rzeźby w 1000 pierwszy nie odzywa się co gorsza nota w związku z tym, jeżeli co się dzieje złego, że zysk nie może pojąć co się dzieje złego, że została przez tę niebywałą należy do psów jest tak poważna to chyba wszelkie zakazują związkom z tym co zagraża dziecku igrzysk w nie myślę, że go to, o czym oni teraz mówi to jest po to, słodka nasza określiła, żeby dać słuchać, ale tak w 2 3 5 liczby słyszę to zupełnie coś naprawdę nie wierzę, że dzieci rozpoznają, kiedy my tak słuchamy myśląc o czymś innym ja też myślę, że poznają to testują sieć to nie tylko dzieci poznają dorosły też trochę poznał jak żyć dodaje, że z branżą rosły po spotkaniu Poznaj pytanie czy dziecko jeśli wcześniej dziecko dowiadują się w dialogu z moździerza na takim poziomie, ale jakiegoś nie wiem ile uważności NATO czy ta druga osoba naprawdę nas widzieli słyszymy te dzieci są bardzo ważna czasem bardziej uważna niż dorośli, dlatego że trochę rewolucyjnie Syntex instruowani, że poczucie bezpieczeństwa i bezpieczeństwo małego dziecka zależy od tego czy dorośli widzą słyszą co się z nim dzieje nie, że w takich czasach, kiedy rewolucyjny myśmy jeszcze w czasach jaskiniowych nasz gatunek się rozwijał to takie dziecko, którym stoją dorośli nie widzieli nie słyszeli co się dzieje to było dziecko trybów niebezpieczeństwie w związku z tym dzieci mają teraz bardzo dobre radary NATO czy dorosły widzi słyszy co się z nimi dzieje w tym radar n p. zacznę działać wtedy, kiedy dorosłem rozmawia przez telefon komórkowy to taka sytuacja, w której wiele małych dzieci taki w wieku przedszkolnym i młodszych reaguje na opowiedzieli się z bardzo trudny sposób działa n p. piszczą krzyczą no zaczynają robić coś takiego, że dorosłe psy trudno słonie zwracać uwagi tak, dlatego że ta sytuacja kiedy, kiedy rodzic opiekun jest pochłonięty w rozmowie z inną osobą budzi bardzo duży niepokój dziecka, bo dziecko nie czuję, że ktoś, kto pilnuje jego bezpieczeństwa w po co chwila paniki, kiedy świat dzieci między sobą rozprawę mnóstwo razy potem widzimy coś fascynującego zupełnie wzrosły jak to skonfrontować z naszymi wspomnieniami z dzieciństwa ja mam wrażenie, choć rzeczywiście możliwe, że to jest wmówienie pomożemy w, że ja pamiętam jak w takiej sytuacji z takiego wczesnego dzieciństwa gościł na progu jeszcze używanie do progu tej fazy powietrznego wyrazów czy zdaniem i mam wrażenie, że się bardzo duży remont rówieśników po wysłaniu sześciolatków natomiast w tej chwili jak jak to ostatnio nieletni paręnaście lat temu zdarzą się podsłuchiwać rozmowy powiedz sześciolatków to mieć wrażenie, że dużo było fascynujące, ale to byłby to to był czysty surrealizm to z punktu widzenia tego jak rozmawiają dorośli własny wzór uzupełnień z Realu w Gdyni takie takie odchodzenie od 3 regularny mieszanie tego co dorosły uznałby, że jest realne i fantazji używali nieraz bardzo takich skąpych zdanie, które mimo to pod pozwalają podtrzymać dialog, gdyż są dorosłymi do końca zostanie zrozumieć, dlaczego po takim zdaniu 1 uczestnika rozmowy padały inne niż do niedzieli do 2 Lech grupa ludzi mówiących trochę winny jest ruch jak się zna ten język, ale dziś w uchwale latarnie coś się w PiS-ie rozumie co tam się dzieje, czego słucha rzadko to pewnie trochę mniej nie myśli myślę, że to trochę mistrz nad nastolatkami co z czasem jest także jak one rozmawiają ze sobą to strategia, by się słuchało innego języka w zajęciach szesnastolatki szczytową już w zanadrzu, by tak powiedzieć myślę, że do jedno 0 9 Grzelak w LM byłby dla mnie czasem to myślę, że dla dorosłych życzeniem zadziwiające jeszcze więcej niż zwykle jak taki dwu trzylatki potrafią ze sobą zgadzać na różne tematy i nie wiem może nawet one są bardziej konkretne niż te starsze, bo tak ministerstwo, że 6 lat to rzeczywiście byt może być taki moment, kiedy dziecko będzie się bawić się tym, że może wymyślać różne historie, że może wchodzić różne role, choć może akurat to jest także tego niestety nawet więcej niż wcześniej, a w 2 2 3 do dwu trzylatki co do takiej konkluzji, że bardzo chcemy się, że bardziej konkretne myślę, że też czasami nie wiem taka, że kojarzy nie wiem po bawimy się, że ty jesteś ty jesteś małą paczuszkę jestem mamą Kościuszką nie NATO na temat na pewnym poziomie to jest bardzo duży konkretnie na start, w którym możemy się cofnąć w jakie są zasady, ale wstyd przegrywać bo kiedy mówimy o tym jak nietrudno też rozmowy chodzi o dzieciach w ogóle w dodatku troszkę biegamy między halą momentem kiedy, kiedy dziecko dopiero z powiedzmy wchodzi w fazę do formułowania komunikują kombinezon jednorazowych, a w skoku liczby sześciolatków, które mają minimum prościej mówiąc już nieco powyżej także dorośli, ale prawie tak jak dorośnie może poza melodią głosu, który jeszcze wtedy ciągle jeszcze skakanie w czystą wodę głosu chyba się też stabilizuje dopiero chór credo dopiero w młodzieżowym wyróżnienie, bo to nie jest tak proste wyraziste, że rozwój mowy jest bardzo różnorodny są dzieci, które półtoraroczne Sojusz z nimi całymi zdaniami rozmawiając z Polaczkiem można naprawdę nam nic, tak więc USA są dzieci trzyletnich, które mówią tylko małą nie wiadomo co warto, więc jest bardzo im dzieci są starsze tym w rozwój nie tak podał, że taki ścisk kalendarzem w i trochę myślę, że czasami określenia tego jak to ma w danym wieku wygląda nie to jest nie takie proste w drogę to się 2 takich do takich standardowych rozróżniamy osoby 4 fazy rozwoju tak ministerstwo dziecka, ale były poniekąd do tego zmierzam trochę, że mówimy o dziecku w ogóle Arkad myślę, że ludzie ci zaczną rozmawiać to co to już słychać n p. takie na to co się co będzie oczywiste i dorośli mawiał, że jest mu nie chce powiedzieć, że samiec Alfa n p. ale należy, w których dominuje, że któryś któreś ma skłonności takiej teoretycznej czy też stanowczość pewność, że ekstrawertycy introwertyczny trochę, a nawet to w 50 % mają korzenie genetyczne, więc to czasami widać dziecka dwumiesięcznego Niang dobrze popatrzeć natomiast to stąd dominacja to, że trochę trudniejsze, dlatego że trochę jesteś także to samo dziecko może chodzić trochę różnią nas trochę różnym środowisku, czyli w 1 z otoczenia może być bardzo takie na nich coś tak Kosa dominująca rzeczywiście takim liderem tak odrzucać pomysł i t d . z innym środowisku w innym otoczeniu może być takim dzieckiem, które chętnie korzysta z przewodnictwa kogoś i wchodzić jakieś pomysły, które inna osoba miało, czyli myślę, że to na bardzo zależy od od sytuacji ja też mam poczucie, że to jest takie kawałki to duże getto łączy to zysk z liderem czy nie jest, na których my jako dorośli się bardzo skupiamy już w naszej kulturze kosztem się też jakaś ważna sprawa jest ich rodzice na przybywają sfrustrowani, jaki dziecko nie jest nie jest liderem, ale Rysiek jest bardzo liderem, toteż są sfrustrowani, że mąż za bardzo, więc tak mistrzostwo wierzę, aby się drożyzny w głowie można zrobić niech bycie rodzicem to królestwo Belgii związane z może być związane z nieustającą frustrację widać powodów w sensie, że bycie rodzicem w ogóle jest wyzwaniem jest duży, więc dokładanie z jeszcze takiej frustracji w ogóle powoduje, że to jest coraz mniej przyjemne w Wodzisławiu o tym, że będzie to oczywiście w zależności od rodzaju na rzecz konkretnego dziecka to wcześniej to później można już zacząć pełnymi zdaniami się porozumiewać strony przypomina ponieważ, kiedy tak się myślę, że kiedy słuchamy drugiego człowieka dorosłego nie bardzo często ogromna część komunikatu, który mamy odczytać tkwienie w słowach, ale między słowami melodię czasem w tej wspomnianej pani od razu na początku mówić o w bardzo często ludzie mówią jedno, a w gruncie rzeczy na ten temat zresztą mnóstwo komentarzy psychologów, ale żartów internetowych, że nieraz się rozmywa pewnymi kodami nieodparcie, że Zień pytanie, gdzie jest chleb może oznaczać dlaczego by mi tato zrobił też innych zostało zapytanie czy masz zegarek wcale nie oznacza pytania czy masz własne ryzyko, które godzinę dzieci to są bardziej prostolinijny czy też stress testom już jest PKO w podwójnej co to jest, że to mieć nieco za cały obszar treści zachowanych listów będzie się nie zawsze rozumieją słowa które, których to precyzyjnie tak jak dorośli rozumieją problemy z życia sam jesteś didżejem na dzieci wyciągają wnioski z tego całą wiedzę dookoła mnie z tego co inni o nich mówią same sobie budują z nim porozumienia różnych znaczeń, więc może być także dziecko nie dokładnie tak samo rozumieć słowa jak ktoś wydaje nam dorosłym posługuje się tymi słowami EMP natomiast my starzy też jak dziś komunikujemy ze sobą netto towarzyst w różne komunikacji, czyli język ciała, a wycisza emocje, które przekazujemy co przekazujemy przez słowa i t d. że to wszystko jest też obecna w komunikacji z małymi dziećmi jak powiedziała, że jeżeli zakaz różnicowania polega na tym, że dzieci są zazwyczaj bardziej spójne wspólna spójna, czyli że dziecka przekazują różne komunikaty na różnych poziomach to one zazwyczaj są dużo bardziej ze sobą zgodne z nierządu mówią mniej więcej to samo to dorosły właśnie często robi takie coś tak, bo możesz częściej niż dzieci także mówić co innego ma namyśli coś innego mówi ono tak rzeczywiście świetnie świetnie nie nagroda to nie jest pochwała zostają sędziami teraz my albo rób jak uważasz, że ten równoważny, a Gmyza, że dzieci takie rzeczy nie robią taki dzień stosują one częściej mówią co myślą ale, chociaż też nie powiedziałbym, żeby się posługiwały taką gniewem, a więc każdy taki język faktów jest jakiś tam na dzieci dużo więcej mówią o swoich emocjach niż fakt już, ale są w tym bardziej spójna niż dorośli włączyłem telefon może są państwo dołączy do naszej rozmowy 2 2 4 4 4 4 0 4 4 to było przedszkole nawiasem mówiąc w Rosji w jedno studio Agnieszka stoimy psycholog dziecięcy mieliśmy taki piękny wiersz poety chciałyśmy, w których w tej chwili jest waszym publicystom i trochę polityki Jana Polkowskiego krótko mówiąc, ale wiesz u nas 1 5 lat z tego frazą to jest taka też taki wiersz ojca do syna syn jest wyraźnym jeszcze małym dzieckiem kochasz mnie pewnie tak mocno jak każdego spotkanego źrebaka Szpaka kota w tomie to kiedy przestają go po raz pierwszy to miasto 20 lat myślę, że biznes taka przestroga, żeby pamiętać, że dzieci właśnie nie znają często wagi wypowiadanych słów możemy go kochają to wszystko trwa remont mamy mają poczucie, że czym innym jest miłość czym innym jest więź przez dziecko może kochać różne rzeczy, ale jak straci tegoż płakała źrebaka to nie jest takie dramaty, kiedy tracę rodzicach nie był czasem, kiedy ten Ross znika z oczu nawet w Investors, że jednak jak ciężary jest inne jakość jest inna natomiast trochę jest także dziecko żyje bardzo w chwili obecnej tu i teraz, więc dziecko nie tylko, mówi że kocha różne rzeczy wtedy, kiedy w tym momencie w tej sekundzie czuje, że jest kochaną, ale też, mówi że nie kocha, kiedy w tym akurat momencie jest wkurzony i ma ochotę jakoś dać wyraz swoim uczuciem jest taka sytuacja, że dziecko mówi nie kocham cię to jest kasacja, którą jeszcze większy 3 większość rodziców jakieś formy doświadczyła, kiedy dziecko mówi o tym, że rodzi właśnie zrobił coś co jakoś dziecku niekoniecznie pasuje ale zanim pani, że to jest, że to jest taki efekt w inny, że te emocje są rzeczywiście tak silne, że niewymieniony naciskali autoportret trudno zlecenia czy zamówieniami dla dziecka to jest tak silne jak one w stanie czuć na tronie Stanisława obrazić czy można czuć się mniejsze emocje czynię jest to, że dzieci takie małe kilkuletnie zdarza się, że są swoimi emocjami moc od swych emocji przerażone, ale po tak dlatego, że to jest trochę takie poczucie utraty kontroli, kiedy bardzo silne emocje się pojawiają myślę, że dziecko może być także to ludzie nie duży niepokój, że nie wie co się z nim dzieje gorzej tracimy kontrolę nad swoim ciałem wtedy nawet dorośli tak nie wiem czy się nam się głos z wydmy dorośli nie do końca wtedy kontrolujemy się, kiedy pojawiają się bardzo silne emocje w tak, ale wtedy właśnie tu znowu pewnie filologia ze 1 słowa otuchy domagają się z grubsza biorąc rozpoznać taką mapę czy jakoś tak uprzejmy nazwać wiemy co wiemy, jakiego rodzaju uczucia w targach tak, ale to jest nauczone tak, żebym ja zaś Słowak, który nie mogę nazwać to co czuję to potrzebuje najpier w usłyszeć kogoś, kto się tymi słowami posługuje nikt mnie z tym wspiera i to jest 1 z rzeczy ta, którą rodzic może pomóc dziecku, kiedy dziecko przeżywa trudne emocje trochę właśnie zalewane imienia wlec się z nim dzieje, że słuchaj to jest strach to jest złość tak tak ludzie mają, że tak się czują jestem przy tobie mamy telefony od słuchacza banknot z Poznania halo jedno w dzień dobry witamy słuchamy i to właśnie w Chinach w dobry wieczór niż oni dbają o możliwie dokładnie w, bo ja odniosłem takie wrażenie że taka teoria, bo o nim mówi Jarek Hampel i była chwila muszą się zmagać z córką, która ma 7 lat, która dołożyła jeszcze byłem później zaczęła gadać brzmienie było teraz próbuje on pięknie pani powie ja mam dalej z nią porozumienia Jaya świetnie dniom gadam na temat Egiptu jakich jej przedsionek i t d. tak dalej czytamy jedziemy pociągiem czytamy w obie jej budowie dobry pomysł świetny kompakt elblążanie gorzej oczywiście później obie, ale to nie dobro i z nim dziękuję bardzo, ale dla nas znaczy, że zarówno problem właściwego, że jak Grzegorz Gajda czytanka i t d. to jest to zwalnia pewniak jest taka sytuacja, w której prezes Air Dwyane wadę często trudno jej tak to znaczy, że jak jest się gada w Egipcie to jest fajnie przyjemnie tak rozumiem, że nowo na czym polega głównie Roots mienie chodzi o to jak latamy po polach idziemy na jezioro chodzimy, by podlewała czytamy książki Olgi i t d . by szybko kraj, a potem je zredukować kontakt a kiedy jest nie ukryje na podstawie tej rozmowy, którą usłyszałem po ptokach Boże nie wiem robię dobrze nam rozumiem, że po dziecku widać czy chce brać w tym udział jeśli chce brać w tym młodzież znaczy, że muszę to dobra, że w zachwyt nad Dunajcem Bonetto to jest koncert oczywiście LO no tak nie jest to chyba tutaj to chyba tutaj nie ma nigdzie nie ma sporu ma wrażenie bardzo dziękuję panu Piotrowi, bo ZUS pani opowiadała nam takiej o takiej pakt na rzecz bene nazwę teren z tak zdobywa życia codziennego natomiast ci natomiast rozumiem, że był kontakt z dzieckiem buduje się w myśl to się udaje lotów w każdej sytuacji walczyć, chociaż dalej od podstawowych stworzą fajny spacery bieganie po lesie o to jest podstawa to na co dzień możesz go do tego dołoży skoro wtedy było fajnie to teraz zrób coś co niestety żadna czują się, że to jest też tak, że kontakt się teksty trochę w życiu codziennym buduje, więc wżyciu codziennym jest także urazy trochę łatwiej raz trochę trudniej tę ich trochę rozumiem, że kłopoty ma żyć w sytuacji, kiedy kontakt jest wyłącznie takim kontaktem z powozem Tacho, czyli jedyna sytuacja, w której jesteśmy razem te sytuacje, kiedy razem się bawimy to coś w halach była też tak rozumiem, że różnimy się wyczerpuje zaniepokojonych określenie, że wierzy nasuwa się zmagać z córką 7 lat temu to tak jakby jednak był tam jakiś problem nie da się pojawią no trochę rozejrzy i ty jak to się z dalekich pytanie co się martwili się toczy to zarazem, że trudno jest usłyszeć może co taktyki kontakcie radiowym, z czym się martwi zrobimy z tego, by jeszcze iść jeszcze dalej zastanawiać nad kwestią taką, ponieważ w dzieci nieraz komunikują rozmaite swoje życzenia, żeby nie powiedzieć, że rozumie swoje roszczenia, bo myślę, że to może być takie zmaganie się z 7 lat korzysta nie tylko szyby startowe dla jego zapewnienia trochę nie próbuje jakoś tam jak my, ale prościej nazwać nazwać sytuację, którą na myśli, bo własność miasta pani blogu znalazł taką radę, żeby zamiast szeregu zakazów nakazów formułować prośby informacji decyzja o hobby to w Lesznie ciągnącym się spodobało no i formy wieziony reaktor miałby wyglądać w praktyce, że pani zachęca, żeby wychować go nieposłuszeństwo to nieposłuszeństwo cali samodzielnego myślenia o bojach jak w PIT taka sytuacja mi się, że to trochę zdaniem są wszyscy sprawę, że moją rolą jako rodzica nie jest to, żeby dziecko cały czas było przy mnie się za każdym razem nie pytał co ma zrobić tylko o to, żeby umiała samodzielnie dorosłe życie sam poradzić samodzielnie podejmować decyzje w pawilonie takie standardowe takie były tradycyjne wychowanie polega na tym żeby, że dziecko ma taką wewnętrzną czy uzewnętrznić zasadę żeby, kiedy rodzice nie ma w pobliżu zachowywał się w sposób taki mniej więcej ogrodzić było tylko życie jest zbyt nie jest takie proste jest bardziej skomplikowane samo znajomość zasad nie wystarcza, bo większość sytuacji naszych życiowych, których podejmujemy różne decyzje to są sytuacje, które decydujemy w jaki sposób nasze różne wartości zasady pragnienia i t d. jakoś ze sobą w równowadze tak nie wiem utrzymać połączyć, które są ważniejsze, z którymi się kierować w danym momencie znajomość zasad nie wystarcza nie jesteś także, gdy rodzic może z góry przewidzieć jej wytłumaczyć dziecku wszystkie sytuacje życiowe, których spotkają mnie to co za każdym razem to jest inna nowa sytuacja w tym oczywiście z tym, że byłby jednocześnie istnieje cała w w całą pulę sytuacji, które niosą przewidywalnym czy n p . problem w pytaniu, jeżeli jeżeliby po raz pierwszy wypuszczam dziecko na ziemię poszło samo do szkoły n p. mówimy o wprowadzeniu tych porno to chciałbym, żeby to teraz do szkoły odbywała się wg reguł bezpiecznego dojścia do szkoły, żeby od razu umiejętność w nim to nie jest zasada tak jak umiem zadbać o swoje bezpieczeństwo umiem przejść przez ulica wiem jak przejść przez ulicę, żeby to było bezpieczne to jest umiejętność zwyciężyć trzeba nauczyć nim coś co się dzieje w ciemno to jest trochę tak, że zapominamy, że w życiu naszym bardzo dużo rzeczy jest właśnie umiejętnościami kolejowym taki przykład podała że, jakbym chciał komuś wytłumaczyć słowami jak się jeździ na rowerze prawda to zwierzę trafi -li ŻUŻEL to wyćwiczyć mówi z wieloma rzeczami takimi, które my jako rodzice z tyka się z nimi seks w relacjach z dziećmi jest także dziecko potrzebuje pewne rzeczy wyćwiczyć, owszem, najpier w przy naszym wsparciu, ale generalnie no tak, żeby ono umiało zrobić nie tak, żeby się słuchało w przyznają, że w gruncie rzeczy nie były to nieposłuszeństwo w tej formule dochodowej za nieposłuszeństwo jest synonimem samodzielność po prostu trochę też synonimem tego, że czasami spotykamy się z takimi sytuacjami, kiedy trzeba powiedzieć nie nie chcę tego zrobić nie zgadzali się z tym to nie jest dla mnie oka i to niezdarnie w porządku z dziećmi często taki kłopot, że kiedy my się nastawione głównie na to, że dziecko musi umieć mówić tak zgadzać się wsłuchać się to przychodzi taki moment, kiedy n p. inne dzieci zaczynają grać rolę w jego życiu i ona ma dobrze opracowane to jak mówić taki się zgadzać się dużo gorzej ma opracowany mówić nie i często nie potrafi tego zrobić i wtedy rodzice są bardzo zaskoczeni mówią, że to zupełnie jak z niej dziecko w ogóle, a ono dalej robić to samo, czego rodzice nauczyli, czyli się słucha tylko teraz już nie słucha się rodziców w wąską się pojawia grupa rówieśnicza to w takim razie niech zabrzmi jeszcze jeszcze jedno nagranie zabrzmiały dźwięki z wróżką w pierwszej części to były szkoła z Polski druga była szkoła niemiecka będzie się nie było wielkiej różnicy przypomnę, że nasz gość jest dziś pani Agnieszka Staroń psycholog dziecięcy telefon 2 2 4 4 4 4 0 4 4 zapraszamy do rozmowy o słuchaniu dzieci właśnie Brown, bo ten moment, kiedy się pojawia jako grupa odniesienia grupa rówieśnicza to ten moment, kiedy dziecko idzie do szkoły jednak z tego przejawów mowy już nie życzą młodzież szczegóły wkrótce zmieni się inwestorzy zaczną używać słów zwrotów też rozmaitych obyczajów, które chcą właściwe dla środowiska szkolnego dość blisko uczniów, którzy widzieli w zgodzie do przedszkola szkoda, bo tam 6 ich zdaniem ważenie idzie także, ale teraz większość z wizjami nie były w przedszkolu jak też nie miała żadnych aktów prawnych do zalet chmury, ale mówi się go od takiej gwary uczniowskiej doc. Tomasz chodzi o to jak reagować godzi się nagle się gwary taką ścieżką dołączy będą domagać się do czego uczy, że istnieją rozmaite style polszczyzny w związku z tym stolica nie rozmawiać z innymi jest językiem jest mi rówieśnikami z tobą zależą od czego TOZ zależy od czego nam od tego na czym nam zależy od, a wobec pani rozmowy w ziemi zależy na kontakcie z dzieckiem to trochę jak słucham jego to nie skupia się nad tym jakich używa słów tylko tylko treść chce przekazać ten jest tak jak zależy mi na Opolszczyźnie to mogę próbować dziecko poprawiać korygować styl gry to denerwujące tak dorośli też tego bardzo nie lubią innych w, a mogę po prostu mówić do niego po polsku i naszych rozwiązań z jakiej uważam, że jakoś tam nie wiem, dlaczego jestem przekonana, że sposób uważa, że warto mówić, ale też nie miałam punkt po przecież dziś naprawdę są inteligentnymi ludźmi jak słyszę różne wzorce języka teki szkolnej taki domowy i takich, którzy jeśli nie jak się tam bardziej oficjalny to co ty dzieci nie mają żadnego kłopotu z przełączaniem się między tymi wzorcami z trochę jak mamy taką sytuację dzieci wielojęzycznych, których nie wiem ojciec mówił w 1 języku matka mówi drugi ma w szkole się mówić jeszcze innym języku to niemal kompletnie kłopotu z tym, żeby się między tymi językami poruszać, kiedy jednak dochodzi do tego momentu, że potem bierze, że dorośli zaczną mówić, że ograniczają się do takiego osła swojego ktoś, mówi że chodzi o lektury przez stulecia oficjalne mówią językiem jawnie prywatnym, ale to my trochę się poczucie, że to jest tak tak, że nas język ma funkcję komunikacyjną po pierwsze, głównie tak czy jest to też się mogli porozumieć to jest 1 rzecz, która kość stażysta nieważną, a druga jest taka, że jest Jerzy zalecanych rozwiązań związanych z funkcją reprezentacyjną, że obie Lotos może niektórzy wolą się taka oto prezentować się też czasami używam takiego języka używają nastolatki jak rozmawiam z nastolatkiem choremu takich zraża się dlatego, że jeżeli do kogoś mówię w jego języku to on widzi, że słyszy to co do niego mówię zadzwoń do nas pan Robert samochodów halo chwilowe mam nadzieję, że z zestawem głośnomówiącym bar obok, których w surowych ja mam do pani takie pytanie w niemym trwaniu robi to ja nie dzieje w Pas-de-Calais WPR trochę trudne moim zdaniem odbije w komunikowaniu się mówi w Lubaniu podatnik nie powiedzieć w tej chwili w latach Waldemar Pawlak 2 jako nagrodę pojadą bowiem, że to nie odnotowała w ich zdaniem rozmawia Ewa Boguta powołali lodów lody nie mogą, bo chcieli, abym miał chyba problem, bo już do aresztu albo w trumnie na temat, ale boję musiałbym opowiadać pani bardzo konkretnie Bargiel takich lokali daje mądra i przemyślane odpowiedzi, aby jednak Piotr, która wydaje mi się dość trudna koło w komunikowaniu się przydarzyło się o szczególnie dziękuję bardzo pozdrawiam doprowadzi do zoo czy przeciw mówi dziś roboczo chodzi, lecz sądzę o takich tak jest, zakładając akceptację słuchaczy nie myślą o nich w dokumentach myślę, że po po pewnym trudem to Kacper zachowali byt proszę uchylić spór dotyczy to też pokazuje ataków są funkcje komunikacji, która jest obecna, kiedy ze sobą rozmawiamy tak bezpośredni sposób nie da nam żywą w albo nawet rozmawiałem jeszcze przez telefon to też tak jest, że jeżeli 2 osoby ze sobą rozmawiają to jest taka funkcja komunikacji, w której sprawdzamy co to druga strona miała na myśli czy dobrze byśmy zrozumieli czy to co powiedziała mi zostało przez drugą stronę odebrane zgodnie z moją intencją, czyli poza tym, że przekazujemy jakąś treść tak powiedziałabym jednorazową to zazwyczaj w komunikacji w procesie komunikacji, więc nadmiar treści, które służy właśnie do tego, żeby sprawdzić czy osoby się dobrze rozumieją z nich nie myślę, że to jest taki moment, w którym jak rozmawiam z kimś, bo ktoś rozmawia ze mną ja nie do końca jestem pewna czy to osoba miała namyśli albo od drugiej strony to wtedy możemy sprawić, że podzielicie słuchaczy to teraz nie rozumiem czy też zgodziła się cieszę nie zgodziła czy to ci pasuje czy nie pasuje tu mogą być to powiedzieć jeszcze raz jest taka możliwość wstydzą się z kolei komunikuje wręczyła firmy handlujące przyszło pytanie co jeśli blisko 3 czteroletnie czy cofamy się odnaleźć to zabieganie cofamy się do do czego jeszcze przed szkolnego etapu zadaje kłopotliwe trudne pytanie czy należy odpowiedzieć szczerze czy wymijając go należy odpowiedzieć szczerze zgodnie z prawdą, ale w taki sposób, żeby dziecko było w stanie zrozumieć, ale nic nie ma też żadnego problemu, żeby powiedzieć słuchaj to jest trudne pytania potrzebuje się zastanowić poszukajmy nań odpowiedzi z MEN nie ma takiej kwoty konieczność, żeby to na to pytanie być natychmiast sekundzie Mińska to mieć gotową odpowiedź można można się zastanowić my też, że to, że jakieś pytanie jest trudne dla nas to to trochę świadczy o naszych oczach innych najczęściej pewnych obszarach tabu, które tak są dla nas trudny do dziecka nie ma trudnych pytań są pytania, które interesują to dorosły ma także, że niektóre pytania jest trudno dziecku odpowiadać drogi mogę dodać, że znają rodzic zrozumie się, że odkrył że po pierwsze, należy odpowiedzieć precyzyjnie wtedy zadanie rozwijać, jeżeli w ciągu uważa, że dziecko traci zainteresowanie dość gadania w odpowiedzi potrzebuje 1 konkretnej odpowiedzi na jedno konkretne pytanie czasem też warto sprawdzić co dziecko ma namyśli, bo zdarza się, że z pytania dziecka rodzice budują w głowie całą historię chodziło o coś zupełnie inne tory po szóstym roku od tej dorzuca pytanie, które zostało zabrane przez 5 lat, które bardzo smakowite oczywiście, dlaczego dorośli uczą dzieci ładnie mówić sami używają przy dzieciach przekleństw to jest bardzo Zofia ja bym powiedziała dziecku trybem zadatki pytanie, że też czasu nad tym zastanawiam, ale po prostu inną opowieść brzmiały dźwięki z tych szkół do interesu, żeby im kre w klasyk sytuacji rodzinnej wsi, choć część tej o tym, pytanie jedno dziecko to dla mnie to pytanie to nie do końca pytanie czy telefon na szczęście tak to jest dla nas lekcja dziecka, że dziecko to zauważyło może mówić o tym, że tego nie rozumie, że to jest dla niego trudne myślę, że mogłabym powiedzieć, że przerwa się także rozumiem, że ta może być trudne dla dziecka jak widzi jak dorośli mówią, a dorośli tak nie pozwalają mówić jak jak sami mówią pisarze to nie jest do końca pytanie o to dlaczego ich wyjaśnienie w pani Halina Peta mówi pani, że trzeba uczyć dzieci mówić nie, ale co, kiedy dziecko Daniela przybyły tu nie pójdą do szkoły w PIT Jan SZ sprawdzała jest w pytała co się dzieje jakiś powód dzieci chodzą do szkoły najczęściej nawet wtedy, kiedy jestem tam bardzo trudne dziecko, które mówi nie pójdę do szkoły naprawdę zazwyczaj ma bardzo ważny powód, chociaż ten powód może być taki, że wczorajsze zdarzyło coś bardzo przykre to jak ze Scottem po jej przegadać to trudno mówić teraz już pogadają powiedziała mi pół i pójdę w nie, ale no tak myślę, że to jest pytanie, które warto usłyszeć, że to tak taka informacja, którą warto usłyszeć w apelu zapowiedzi drobne właśnie to jest taka sytuacja rodziny jest taka, że dziecko wchodziły szkoły i zabiegane rodzic ma poczucie, że należałoby podtrzymać jakąś taką Petr Bartek mąż komunikacji też pozór komunikacji w związku z tym zadaję pytanie co w szkole, zwłaszcza że dziecko jest bardzo małe to odpowiada nic albo w porządku, choć to też trochę pytanie typu jak ja spotykam znajomych, którym się nie widział od 3 lat, żeby tracą ciebie słychać w Polsce trudno to też nie jest pytanie, w którym naprawdę każdy z faktury zadanie interesuje się tym są nie słychać dorośli też to wiedzą, ale czy biorąc pod uwagę, że jednak większość myśli większość naszych słuchaczy być może wodnych w Polsce to nie są rodzicami, a cały etat tylko łączone z zawodową i termin wizyty w ważnej trudny może być rodzicem to były sanie poniżej jest sposób w jaki żeby uniknąć takich taki pozorny komunikacji w stylu właśnie co w szkole nic tak można powiedzieć, że życie widzę tych dobrych co ciebie płynie się czuje aż na co masz teraz hotel, ale jest chyba taki moment to jest w ogóle to może te pytania, które ja mówię po pierwsze, dotyczą tego co tu i teraz dzieli między rodzicem dzieckiem ani tego co się działo godzinę 2 3 temu, a po drugie, dotyczą tego, że rodzic jest otwarty na to, że dziecko powie o tym co zdanie o ważnych, a nie powie o szkole bardzo dużo dzieci tak marzy wychodzą ze szkoły co nie chcą gadać szkole w one chcą n p. gadać Niewiem o piłce, ale o książkach obaj salę, ale chyba jest tak, choć chcę pójść na spacerze wychodzi taki moment kiedy ono jest emisja nazywa się fachowo ich dziecko przeobraża się już nie z dzieckiem, ale jeszcze tak naprawdę nie jest rosła mu i chyba jednak jest taka wtedy częsta, mówi że całkowicie bez wyjątków powszechna zasada, że w tym dziecko chętnie nie mówi Bożek zaczną zakładać, że to jest gnać to jest forma zaznaczania to jest moje życie po nie wiem to zależy trochę co życzmy sobie wcześniej wypracowali trochę się teza dos tak ten okres taki dorastają przez okres, kiedy zbieramy efekty tego co było wcześniej, więc właśnie się wcześniej dziecko mówiła myśmy nie słyszeli albo to co dziecko mówiło było niewygodne nie podobało mówi nam się pokazywaliśmy dziecku, że tak nie można w ten sposób nie można mów do mnie co innego tego nie chce wiedzieć tego nie chce słyszeć nie każde dziecko w wieku nastoletnim ma na to taka strategia to jak ten nie chce słyszeć tego oceniać chcę powiedzieć, stojąc nie powiem nic o innych ustaw o wysłuchanie, czyli jak to nie bez łaski natomiast myślę, że dziecko, któremu ma takie, że możliwość otwartej komunikacji, czyli widzi ze strony dorosłego życia chce coś powiedzieć to dorosły słyszy tony mówi, czyli to niepokojące wtedy już rośnie zbieramy to, co kot to co wypracowali sobie wypracować przez ostatnie kilkanaście lat to jest bardzo wesoła puenta ale, ale rodzice bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościom groźnie z estońską, licząc dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA