REKLAMA

- Chcę uczyć o postaciach, a nie o bohaterach - nauczyciel Artur Sierawski o podstawie programowej

Post Factum
Data emisji:
2017-08-29 19:00
Audycja:
Post Factum
Prowadzący:
Czas trwania:
11:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum 6 min po godzinie dziewiętnastej słuchamy Radia TOK FM dziś z tego 9 sierpnia we wtorek właśnie występ 9 sierpnia 2 głosy policzy, że za chwilę będzie pierwszy grzeszników Lema wszyscy do szkoły nie dla chaosu w szkole twórca tejże inicjator tej reakcji Artur Sierawski nauczyciel historii w naszym studiu dobry wieczór wieczorki i czy nazwa nie dla chaosu w szkole nadal jest aktualne czy 1 września zobaczymy chaos czy też tak jak trzeba przyznać na naszej antenie Rozwiń » też niektórzy nauczyciele najciężej dyrektorów mówi Graży nie poza jakimiś drobnymi rzeczami to generalnie są przygotowani ja oczywiście przyniosła ciąży na śniadanie z wysłać było też nauczycieli, którzy byli przerażeni tym, że jeszcze książek nie mają albo tych, którzy byli zaskoczeni, że w branżowych szkołach starej książki będą pozostawać pod Żninem używana jest pana perspektywy jako inicjatora akcji nie dla chaosu w szkole po co nas czeka już 1 września wiemy, że dopiero hossy przed nami my już rok temu mówiliśmy, że tam chaos będzie mówiliśmy o tym co ma być podstawach programowych jak ma wyglądać nauczanie historii n p . w tym zdziwiony, że dzisiaj niektórzy dziennikarze nagle patrzę przez historię odmieniona już dawno o tym, mówić dziś dopiero w coraz więcej mówi w Londynie każdy inny dobytek po prostu z dnia na dzień, gdy patrzymy w sferę programową ta roślina jest zmiana w historii kraju jest dla nas przed nami dzisiaj wielu nauczycieli, mimo że jest 2 9 sierpnia dalej nie wie czy będzie pracować feralnego września to oni są częste przypadki w większości szkół chyba już musi być zorganizowana siatka z rodziną tempo to polemizował w tej mała materii, bo codziennie dostajemy informacje nauczycieli, że to są prace nie wiemy czy będziemy pracować nie wiem jeszcze mam ostatecznie godzi, bo dzisiaj dyrektor naradzie pedagogicznej przy bajce pana przydział godzin jest 1 4 godzin, ale ta ten przydział może ulec zmianie może być, więc może być coś mnie to wszystko jeszcze się zmienia tak to wszystko gdzieś jeszcze wynika z tej organizacji tego narzucenia przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz nowych rozporządzeniach, że nauczyciel, który będzie dziś dopełniał etat ci powyżej pensum 18 godzin wymaga zgody dyrektora, więc to wszystko jeszcze jest płynne ta nauczyciele dostają teraz gołe etaty też jest to jest problematyczne kwestie chaos to także nowe nauczanie chociażby historię dla mnie historyka to też jest dla wielu historyków dawno to będzie wyzwanie nauczanie historii po mieście minister Anny Zalewskiej ministra na zale w ostatnim wierzę nowa podstawa programowa ma zachęcić uczniów do do uczenia historii na pani minister zapraszam do zajrzenia do postaw programy zobaczenie co tam jest, jeżeli uczeń ma uczyć dziesięciolatek ma się uczyć o bohaterach narodowych Niemen zupełnie wcześniej kontaktu z nauczaniem historii my też Zaleskiemu wiatr trochę na zasadzie pewnej pięknej bajki baśni, gdzie występują takie bohaterskie typy które, które mają zachęcić właśnie zaplątanych no to załóżmy taką sytuację czyhać pana do pracy z VAT jako uczeń dostaje pan na początek na lekcji Mieszko pierwszy otwieramy szufladkę dziś Mieszko pierwszy podajemy, w jakich zasad w latach panował co się wydarzyło takiego ważnego zamykamy szufladki idziemy dalej do kolejnego bohatera tak każdy powie do każdego bohatera tu nie ma żadnego ciągu przyczynowoskutkowego nie uczymy takiego łączenia faktów uczniom tylko najzwyczajniej wyczucia pamięć czołówki no ja przyznam szczerze głęboko dziesięciolatki, który na dzień dobry dostaje na lekcjach historii do wykucia się coś dla tych wydarzeń to się rzeczy sam bym się zniechęci to nasze duże wyzwanie przed nauczycielami, ale także istotna różnica, bo moim zdaniem narzekanie przez ostatnie 2 dekady na polską edukacją się tak wyglądał świat fantasy pierwsza historyczna tak to wyglądało to Ulrich von Jungingen zły tak Zbyszko z Bogdańca dobry no to właśnie tak to wyglądało wkuwanie dat to trzeba mówić to jest jakiś wspaniały był kolejny projekt czy to jest pewien projekt i to jest od czego nauczyciele powinni dążyć, ale dobrze pan poruszył, że jest on nigdy nie jest do obrony zmieniają drugie złoto nie jest rolą nie miała żywiciela naszą rolą nauczyciela nie jest pokazywanie, że ten bohater był zły koniec i tak ma zapamiętać nie rolą nauczyciela jest pokazanie dobrych złych cech stron tego tego w tej postaci i to utrzymać sam sobie wyrobić ze przemija praktykuje tak na lekcji nie mógł też niezły ten jest dobry ja sam kontrowersyjni żołnierze wyklęci poruszam temat żołnierzy wyklętych noży nie było podstawy programowej organizowane z tej akcji apele w szkole, ale ja przykładowo jak mówiłem pokazem pozytywne postaci tak jak inka młoda dziewczyna, która zginęła został zamordowany i szkody majora ognia, który dopuścił się znamy ludobójstwa, których sami ten mówi, że ma znamiona ludobójstwa i utrzymają same sobie wyrazić opinię na temat każdego bohatera ktoś sok to państwa może pomyśleć no Matter Nemo bardzo ważnych rzeczach pewnej wizji tego jak edukacja powinna wyglądać tymczasem tutaj jeszcze musimy wrócić do jakiej rzeczywistości, że tak należy, która skrzeczy może skrzeczy albo nie skrzeczy, a mianowicie z tej to tym ruchu nie dla chaosu w szkole zapytał Ministerstwo Edukacji Narodowej, które zresztą w trybie dostępu do informacji publicznej tak ile ilu nauczycieli straci pracę jak rozumiem czy i ile tych etatów będzie, o których minister mówiła i państwo i jego żony zapytali oficjalnie publicznie panią minister to dzisiaj jak czytam w Sejnach na Facebooku nie dla chaosu w szkole, że na podstawie art. 2 ustawy z pierwszej i proszę o udostępnienie danych wyliczy nam to efekt jest podana na konferencji dobra szkoła Stal w Katowicach 2 5 sierpnia informacje dotyczące liczby etatów powstałych w wyniku przeprowadzenia reformy edukacji oraz kolejnych też uwagę 10  000 etatów, które powstaną w ciągu najbliższych 2 lat z podziałem na poszczególne województwa jeszcze wróci do tak, dlatego że one na początku powiedział, że nauczyciel nie był nie wiedzą nawet czy będą mogli pracować ile będą pracować, a ty, gdyż zakłada pan, że reforma faktycznie będzie wyglądała także 10  00 0 etatów dla nauczycieli znajdzie po pierwsze po drugie ruszymy 1 z wszystkimi szkołami mimo wszystko mimo oporów przez pierwszy miesiąc może będzie problem, a od października już wszystko będzie hulał i wtedy trzeba będzie inaczej jak skrytykować reformy edukacji czy to trzeba rozważyć pewne pojęcia do ministra edukacji Anna zale w na bardzo przeciętnie porusza 2 pojęcia zupełnie różnym znaczeniu etat i miejsce pracy to są 2 różne rzeczy, których etaty 18 godzin bez pensum nauczyciela tak, a miejsce pracy uczestnicy, którym jest zatrudniony niekoniecznie musi mieć 1 8 godzin, czyli etap mogą mieć 2 3 godziny i tak minister edukacji mydli nam wszystkim o krzyż, mówi że tyle miejsc pracy powstanie być może powstanie tyle miejsc pracy Aldona po 2 3 godziny dla nauczyciela i teraz pytanie czy nauczyciel za 2 3 godziny tygodniowo jest w stanie wyżyć się utrzymać czy nauczyciel nie będzie tak jak to umówimy nauczyciele mogli zdobyć się tu będzie od 2 godziny to 3 to 4 to 5 i będzie jeździł od szkoły do szkoły i czuł się nauczyciel nie będzie nigdzie mu w stanie w pełni się zaangażować szkoły wątku będzie na chwilę ten to jest nie odbije się na nauczaniu na ucznia, bo to już nie będzie miał kontaktu z tym nauczyciel będzie go raz w tygodniu widział dziękuje w Borzytuchomiu pytanie, którego nie zawalą się z tym cały czas dyskutujemy edukacji nauczycieli w Polsce za dużo tego nie powiedział, że nauczycieli jest za dużo nie, bo to widać po szkołach ciągle w szkołach szczególnie brakuje specjalistów nauczycieli specjalistów my jako nauczyciel przedmiotu obcy zgłaszamy, że ciągle za mało pedagogów psychologów szkołach wykwalifikowanej kadry specjalistycznej tego brakuje nie powiedział, że to jest problem tego ministra na Zaleską, że to jest problem niżu demograficznego także zwolnieni są nauczyciele dali dowód na zdrową logikę pani minister może więcej dane z poprzednich lat i Zobacz ile w poprzednich latach w wyniku niżu demograficznego nauczycieli straciło pracę, a ile w tym roku no przepraszam bardzo, ale nie wiesz, że w ciągu roku tak może się zmienić demografii, że tylu nauczycieli musi stracić pracę nie to jasno wynika z tego, że chciałby poszczególne ilości godzin szkodzą wziąłby przedmiotów ścisłych zostały zmniejszone, więc siłą rzeczy ten nauczyciel będzie miał mniej godzin to co zawsze jak podaje n p . zakładając że w 1 ze szkół mam teraz 14 godzin historii w i Waśko będzie zresztą ośmioletnią przydaje się siódma ósma dla 5 rzeczy kolejne godziny do dopełnienia etatu dostanę ja, a nie zwalniany nauczyciel z gimnazjum obok 5 rzeczy, gdzie ten nauczyciel z gimnazjum się podzieje minister Anna Zalewska nie odpowiada pan też telefonu może powiedzieć znawcy historii może wytłumaczyć jak rozumiem coś co co w powinna być oczywista nie do nie zostanie być może nie wystarczająco głośno stop w dziale, czyja dobrze rozumiem reformy, która będzie polegała na tym, że to, czego się w historii triumf czegoś powinien w gimnazjum 9 uczeń gimnazjum trzyletnim gimnazjum bowiem uczyć nauczyć historii to teraz przez zamiast 30 3 lata to przez 2 lata siódmej ósmej klasy zreformowanej podstawówki będzie się musiała z historii czy tak to wystarczy przejrzeć podręczniki, które teraz proponują wydawnictwa niemalże 90 % materiału, który był w czasach 1 3 gimnazjum stoczą stłoczone do 2 lat szkoły postaci siódmy ósmej klasy i pytanie nauczyłem się 2 lata zmieścić niemalże materiał trzyletni przy zachowaniu tej samej ilości godzin, czyli 2 godzin tygodniowo i to jest jeszcze 1 Miłosz minister Anna Zalewska murze przywraca w glorii historii zwiększają też godzin historii, ale przeliczymy w cyklu szkoła podstawowa 4 6 gimnazjum 1 3 to łącznie godzin historii było 10 w tych cyklach całe muzeum dzisiaj w cyklu Klatt 4 8 godzin historii dzielić jeszcze godzinę na zdjęciu po porno, ale minister Zalewską sie w szkole podstawowej będzie więcej od tej szkole powstaje będzie więcej, choć raz kolejny dochodzą 2 lata tak, ale w rozliczeniu liczne sumarycznie, czyli tym toku nauczania godziny na wypada, ale rozumiem jako historyk tak się pan też, że uczy pan w ciekawych czasach kutnian muzeum drugiej wojny światowej teraz muzeum w kolejnym muzeum, które mają już zacznę dziś jego kurs JSW w Lublinie powstanie muzeum Kresów znowu będzie pytanie czy jako tych okresach mówić, że jak to nie urazić innych narodów użytek trasy to jednak w trasę na Ukrainie Białorusi, a nie u nas to chyba wszyscy fascynujące, że na pewno żyjemy w ciekawych czasach przez chińskie mówi obrazów ciekawych czasach tak, a nie należne przez pytają czy to reparacji od Niemców bierzemy czy nie dość, że to jest wielka teraz wyzwanie przed nauczycielami historii tak czy się odważą wznieść ponad wyżyny i mógł się to co jest zgodne z prawdą obiektywizmem i takim etosem nauczycielskim przy ulegną tej propagandzie rządzącej, która dzisiaj jest dzisiaj jak się przejrzy to podstawę programową szkoły choćby podstawowej to zniesie wołanie z historii też nie była nie taki obraz Polski wyidealizowany Polski, która niema czarnych plam w historii nie ma problemu Jedwabnego pogromu kieleckiego o tym, się nie mówi postać wąsko podbijały wybiela one chociażby klasa czwarta po panteon bohaterów narodowych tam nie ma miejsca na żadnego złego bohatera tam nie ma miejsca na jakieś złe czyny ze strony Polaków zdradza, że ktoś pożycza być może w podstawówce uczono panteonie uczono o tym, czego powinniśmy być dumni opóźnia dziecko dorośnie będzie już odporne na wszelkiego rodzaju trudne emocjonalne stany to powiedzmy, że ówczesne czasy niektórzy bohaterowie byli zupełnie nie bohaterami albo antybohaterami albo aniżeli w młodym człowieku na poziomie szkoły podstawowej, czyli tej klasy 4 8 teraz nie wykształcimy pewnych mechanizmów pewnych odruchów rozumienia świata pojmowanie świata w odróżnienia co jest dobre co jest złe to potem nie będziemy w stanie wykształcić tego w kilkunastu lat 15 1 8 lat 17 latków tak też będzie problematyczne kwestie będzie za późno w Artur Sierawski nauczyciel historii inicjator akcji nie dla chaosu w szkole był naszym gościem bardzo dziękuję za rozłąkę kończymy dzisiejsze wydanie programu posłanki, które przygotowała i w 2 Agata Kowalska realizował Adam Szurek prowadzi zaś Paweł Sulik mówił do usłyszenia do jutra do godziny 20 01 . post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!