REKLAMA

O czarownicach w kinie Agata Diduszko-Zyglewska rozmawia z Tomaszem Kolankiewiczem

Studio Plac
Data emisji:
2017-09-01 09:40
Audycja:
Czas trwania:
30:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
witam w studiu plac jest się nazywam Agata Diduszko-Zyglewska i dzisiaj będziemy rozmawiać o czarownicach o czarownicach w kulturze ocen o czarownicach w filmie i czarownicach w rzeczywistości, a moim gościem jest Tomasz Lenkiewicz filmoznawca przez ostatnich 10 lat współtwórca redakcji filmowej TVP kultura programu filmowego niestety zmieciony przez dobrą zmianę Czechy ostatnimi czasy, ale mam dla państwa, którzy lubisz oglądać filmy w TVP kultura dobrą wiadomość, że my Rozwiń » cykle filmowe Tomasza Lenkiewicza można wciąż oglądać w różnych miejscach na mieście i właśnie po 1 z tych cyklów, który zacznie się już jesienią w nowym teatrze w Warszawie będziemy dzisiaj rozmawiać o tytuł tego cyklu to jest maleją smalec fika rum czarownice w światowym kinie Tomku czy możesz wiedzieć, dlaczego wybrałaś akurat taki temat czarownice tak jest oczywiście kilka powodów nie bezpośrednim tym, czego bezpośrednią inspiracją jest z tym ma oczywiście to co się dzieje na z polskiej przestrzeni publicznej to dzieje na ulicach, ale też to polityka, która stoi za tymi za tymi protestami, czyli oczywiście czarny protest i to jak wygląda narracja wokół prawa aborcyjnego jak wygląda walka z rund walka z nad tymi środowiskami kobiet prowadzona przez przez partie rządzącą i ograna przez różne grupy nacisku, które tutaj bardzo silnie próbują ograniczyć to prawo do aborcji już dosyć się jak wiemy w Polsce restrykcyjne i przy tej okazji w w zarówno po stronie protestujących kobiet czy czarnego protestu, jaki po stronie środowisk krytykujących nie boję, bo ma zacząć pojawiać się właśnie takie, że 2 odwołania wysyp czarownic znaczy właśnie ten czarny kolor nazwanie się też przez niektóre z protestujących po prostu właśnie, że jesteśmy czarownica mistrz wierzbami oraz oczywiście w to w taki sposób, że pozytywny natomiast Czesi są z negatywnym nazywani wprost czarownicami właśnie przez przez środowiska antyaborcyjne nasunęło mi to takie mu takie dni taki właśnie obraz walki z z emancypacją UE kobiety takiej walki jak gdyby z kobiecym ciałem trybu prowadzony intensywnie przez przez różne europejskie państwa zaczyna stało oczywiście kościół katolicki w w Trześni to znaczy podczas po prostu polowań na czarownice właściwą w tytule swojego cyklu pojawia się ten słynny 15 wieczny młot na czarownice, czyli napisany przez dominikańskich inkwizytorów wyjaśnimy to, bo macie nie wszyscy pamiętają do dziś ruchem szczególnie żona nie wyszło do tej pory w całości w Polsce, o ile wiem podręcznik w ogóle jak rozpoznać czarownicę jak rozpoznać kogoś, kto robi czary i co z tą osobą zrobić samca część tej książki testy opis tortur w jakiej kolejności stosować co najlepiej robić i to jest książka, która rzeczywiście zrobiła wielką karierę w takiej średniowiecznej i późniejszej Europie była chyba takim bezpośrednim powodem też rozprzestrzenienia się takiej mody, że tak powiem na oskarżanie różnych kobiet, wyłamując się z systemu społecznego z tego z liczby starających się rzeczywiście jakoś decydować będących w MDK im bardziej przedsiębiorczymi to był taki sposób na to jak się rzeczywiście jak zachować patriarchalną strukturę społeczeństwa łatwo, pozbywając się tych kobiet tak tak tak oczywiście ta może ta książka czy smutna samotna czarownica tak się nazywała ta się nazwa ta książka po polsku ona zresztą przypada w tym roku 5 3 0 ta rocznica dnia publikacji pierwszej tej tej książki ona faktycznie powstała przez została napisana przez inkwizytorów dominikańskich tutaj nie do końca jest jasność czy Heinrich Kramer pisał ją sam czy psom oraz, jakobym Springer prawdopodobnie napisał ją sama Kramer z Węgier został tutaj dołączony, dlatego że były nieznacznie większy autorytet po prostu 1 on sam o tym, zresztą protestował przeciwko temu dołączeniu mnie nie, dlatego że nie zgadzam z wymową książki tylko po prostu uznał to za jedno za to między swoisty plagiat my obaj ci inkwizytorzy i tutaj zwracam się tyczkę w wcześniej książka opublikowana w 1 40 0 osiemdziesiątym siódmym roku natomiast z 1 40 0 osiemdziesiątym czwartym roku pod wpływem starań właśnie obu tych inkwizycja torów inny papież Innocenty ósmy wydał bullę papieską sunniccy gest Brandta z Afryki bus, która uznawana jest taki początek właśnie polowanie na czarownice to jest tak Bulla papieska, w której papież nas Innocenty ósmy stwierdza i potępia plagę czarów herezji w Dolinie Renu i właśnie ustanawia obu tych dominikanów z inhibitorami głównymi historiami na terenie Niemiec, którzy mają tu plagę wyplenić i rzeczywiście my zresztą ta Bulla papieska otwiera otwierała zadaniem, ale small fika łatamy zamieszczono potem już następują najpier w z gumy opisy tego jak czary rozpoznać, a potem dosyć z dużymi szczegółami opisy tego jak te czary jest czarownic czarowników wygonić oczywiście za min za sprawą dosyć okrutnych prób tortur, a my oczywiście jak wiemy skończyło się potem to śmiercią albo okaleczeniem na wielu dziesiątek tysięcy osób mam tutaj trudno stwierdzić jak wiele było tych ofiar, ponieważ to było na robione na nowym na licznych obszarach Albin bardzo często te dane są przeszacowane znaczy zbyt wiele podaje się się się ofiary inni też takie też szum wokół tego narosło sporo mitów takich graczy uznaje niektórzy uznają, że właśnie akwizycja jest głównie za to odpowiedzialna niezaprzeczalnie jest także inkwizycja zaczęła i pokazała jak to jak to się dominatora spotem z wielką ochotą sprawy przyjęły też sądy świeckie w użyteczne narzędzie jak najbardziej za te ptaki, gdy wiemy, że te stosy płonęły też w Polsce prawda na terenach taktach wyznaczył na Śląsku głównie to znaczy z terenu współczesny Polski głównie Śląsk był było dotknięte tym polowania mi oczywiście Niemcy też były też tamtych polowań było bardzo dużo stamtąd się zacięło natomiast TIL oczywiście to wcale nie jest także to tylko siedziało w w tej części świata czy Europy także mamy dotrzeć do czynienia z prezesami czary z Irlandii na treningi także kościół anglikański też tutaj chętnie przejęło od o tyle odkrywcze katolickie chętnie przyjąłem ten temat postępowania oraz oczywiście znany procesy oczary w stanach Zjednoczonych inny co ciekawe te procesy trwają od dzisiaj to znaczy nadal są takie miejsce na świecie, gdzie sądowymi wyrokami karasie śmiercią kobiety za uprawianie czarów naprzód Kamerunie albo są Arabii Saudyjskiej, gdy kodeks karny nadal przewidują takiej kary nikt tak jak mówi nadal są to kary śmierci także test także ten fenomen, który jest obecny, jakby tych wierzeń w czary, które są obecne w oczy towarzyszy ludziom od samego początku tak naprawdę cywilizacyjny czy wybranie wszystkich ludziach pierwotnych to się pojawia, gdy wiezienie w tym, że nie czary, które rzeczywiście w tym inna najpierw czternastym wieku, a później piętnastym wieku za sprawą właśnie 2 w bulli papieskiej tej wspomnianej oraz ból i Jana 20 02. 1 4 wiecznej, który jako pierwszy napisał, że czarownice karać jako heretyków to znaczy wymierzać najbardziej srogą karę z możliwych wcześniej te czary były jednymi czarownice były traktowane raczej jako właśnie no po prostu jakiś występek przeciwko przeciwko wiary wierzę natomiast niejako herezja natomiast tutaj został wytyczony wytoczone na jej najcięższe działa wtedy zaczęły po prostu regularne rzezie momentami dochodziła nawet do takich swoistych histeryk zbiorów objawów takich histerii społecznej, gdzie te polowania przeradza się rzeczywiście w nowo w dosyć systematyczny wzrost zbijanie kobiet z miejscowości się cały teren terenach gmin, które oczywiście napędzały się to znaczy esencją tych tych procesów było wskazywanie współwinnych i tutaj zaczynał się po prostu ciąg oskarżania czynów, które służyły temu, żeby dana kobieta wskazała inne kobiety jak najbardziej tak jak najbardziej tak oczywiście mi dosyć lubowali się przysłuchujący się w wymuszaniu zeznań, a propos tego jak wygląda Sabatu czarownic, czyli czy te święta, gdzie czarownice właśnie podobno się z laty wały na nas murowanym tłuszczu po jakimś Kikół albo właśnie miał ten stan ten z miast śląskich filmów miotły właśnie czarownic ne, żeby tam właśnie oddawać się się wszelkim taki hedonistyczny przyjemnościom znanym to znaczy obżarstwo rujnuje oczywiście też z 13 Muz rejonem zasad etyki zakazane przyjemności, o których zawsze inkwizytorzy z różnych wieków, a najchętniej rozmawiają myślę, że fajnie, żebyśmy zwrócili uwagę na to, że nie wiem, dlaczego akurat wtedy nastąpiło to nasi nasilenie byłoby fair dobre pytanie dla historyka, ale wyobrażam sobie, że te kobiety no bo to zwykle były to kobiety, które rzeczywiście były jakoś łączone, czyli też zielarki te, które leczyły i tak by że on rzeczywiście stanowiło zagrożenie dla takiej patriarchalnej hierarchii tak postanowił taki osobny ośrodek jakiś wiedzy osobno ośrodek władzy no bo jeżeli możesz kogoś wyleczyć się, że możesz komuś udzielić takiej porady, które rzeczywiście zmieni jego życie i t d. no to znaczy, że rzeczywiście idzie Grześ jakąś władzę w danej społeczności to po prostu trzeba mówić wprost, że te ileś tam tysięcy ofiar w Europie to są po prostu ofiary takiej walki o władzę pomiędzy mężczyznami, a kobietami w systemie, w którym oczywiście dominowali bezwzględnie mężczyźni i co nas przenosi dzisiejsze czasy i do tezy, którą postawił jeszcze jest rzeczywiście, jakby ta walka toczy się dalej bez względu na to jak się zmieniła umowa społeczna jak bardzo sobie powiedzieliśmy o równości teoretycznie to takie bardzo on anachroniczny rzeczy powracają w taki mocny sposób poprzez wszyscy będą mieć parę lat temu biznesmen ksiądz Tadeusz Rydzyk nazwał ówczesną prezydentową Marię Kaczyńską czarownicą, która powinna sama na sobie dokonać eutanazji, dlatego że ona opowiedziała się zresztą w bardzo taki stonowany sposób po prostu po stronie praw kobiet po to, też przecież nie chodzi tylko o prawa do przerwania ciąży tylko w ogóle prawo do stanowienia decydowania o swoim życiu do nie wiem opieki medycznej takiej ani innej tak dalej, bo to jest cały taki pakiet praw, który jest zagrożony przez dominację etyki konserwatywnej narracji no ale przejdźmy do tego jak te czarownice są przedstawiane w tych filmach, które chcesz zaprezentować, bo wydaje mi się, że no właśnie jak ich w ogóle kino pokazuje stosunek do czarownic, bo to chyba nie jest jednoznaczny tak co ty też, gdy uporządkują ten rzeczywiście tak, że i troszkę może też odpowiada za to po przepuszczeniu część część pytania to rzeczywiście jest także oczywiście były były szykanowane bardzo często zielarki takie norm czytam znachor i takie kobiety, które właśnie na potrafił leczyć ziołami i w jaki sposób też żyły na odludziu, ale bardzo często też ich takim takie wygodne takimi dogodnymi ofiarami były wdowy po prostu to punkt to też było, gdyby także, że to kobiety, które jak wysokie punktu widzenia na ówczesnych służy obiekt w jaki sposób zbędne tak to znaczy, a posiadały dobra, które po prostu czy kościół 3 czy państwo mogą się przewłaszczyć, bo ten mecz ten wątek ekonomiczny jest to nie jest niezmiernie niezmiernie ważne oczyści nasilenie nastąpiło z nim w taki główne w okolice wojny trzydziestoletniej notorycznie pozostał detale historyczne to oczywiście ten splot też oczywiście reformację kontrreformację ta elita to są wszystko to są wszystko ważne elementy natomiast tak rzeczywiście tak jest poszłyby powtarzają się zawsze powtarzał zawsze pod każdą szerokością geograficzną niezależnie od od kontekstu historycznego także ten sposób też, że bardzo podobne argumenty po prostu bardzo często to właśnie także jakaś władza, która uzurpuje są prawdziwe tak, żeby decydować właśnie nam o n p . o o tym, właśnie czy kobieta może urazić czymś, czego ma być zmuszona do urodzenia dziecka czy nie decydujący chce decydować za nią bardzo często jak przywołany tutaj ojciec Rydzyk chce to robić przedstawiciele kościoła z wyjaśnień umieszczanych powodów tak naprawdę, bo przecież oni z założenia, gdyby tych dzieci nie nie mogą mieć także na nich też nie powinniśmy zabierać im w tej kwestii jest teoretyczne założenie o zmianach i taki rzeczywiście się to się pojawia to czas mija właśnie w taki sposób starają się budować ten przegląd to znaczy staram się pokazać jak najszerzej ten termin ten fenomen też jestem historykiem z historykiem filmu jest filmoznawcą też zależało na tym, żeby pokazać jak Bośniak kino przygląda się tym czarownicą wiadomo, że tutaj możemy iść od takiego pierwszego skojarzenia czy kiosk skojarzenia z kinem grozy prawda czy z jakimiś tam horrorami właśnie czy to horrorami dla dla dzieci w sensie baśniami po prostu tak że, gdzie pojawiał się to zła czarownica oczyścił Disneya one z idealnie gładkim twarzami tylko 1 szpecące je je trochę, ale już w kinie japońskim animacja Polski już zmarszczki widać, że Disney jeszcze się nie jeszcze się nie przyzwyczaję do tego, że ludzie mogą mieć zmarszczki oraz oczywiście po kino grozy i ja staram się to inne ten przegląd zbudować bardzo bardzo szeroko to znaczy zaczynam od filmu czarownice Beniamina Christensen NATO szwedzki film z 19 2 2 roku film niemy wraz z logo Duńczycy ciekawe to jest film, który do niedawno w najdroższym filmem w historii szwedzkiego przemysłu filmowego w inny tam zostały absolutnie wszystkie przekroczone i ich budżety i terminy po prostu Christensen naprawdę zrealizował dzieło nieprawdopodobne kilkudziesięciu krotna ekspozycja taśmy w scenie scenie Sabatu właśnie zlot czarownic czy takie zdjęcia nakładany, gdzie te czarownice się zlatują właśnie namiotach w z absolutną Peru po moich zajęć z najciekawszych w ogóle filmów niemych w historii kina, a przegląd kończy film Antychryst Larsa von Triera w tym, że test taki wzrost jest taki rozważnie, który pokazuje jak jak tutaj to te ramy czasowe czasowe mogą pracować wszyscy są 2 filmy artystyczne czarownicy test taki boom na padoku brata i paradokumentalny, gdyż będzie może hybryda coś między dokumentem a jakim traktatem filozoficznym tak naprawdę scen wstawkami fabularyzowany gmin, w których sam reżyser odgrywa diabła w 2, ale pokaże także właśnie filmy grozy z dosyć znaną u nas Skerli Briana de palmy sześćdziesiątego szóstego roku z filmem czarownica bajka ludowa z nowej Anglii to jest niezależna produkcja amerykańska z 20 1 5 roku, która zrobiła wielką furorę na festiwalu Sundance właśnie w 20 15 roku była takim objawieniem to czynnik Nisko budżetowy film bez żadnych znanych aktorów scenariusz powstał właśnie na podstawie sądowych materiałów z procesów oczary i pokazuje się takim dosyć realistyczny sposób właśnie te wierzenia oznaczonego, bo używają tych wierzenia tych tych mieszkańców nowej Anglii emigrantów z europejskich ogrzewają właśnie w ożywają w tym kim na realistyczną baśniowym świecie pokaże też film dzień gniewu Kalaty Theodora Dreyera czterdziestego 03 03 . roku, ale także 1 film grozy z bali z lat osiemdziesiątych bardzo ciekawy pokazujący to belgijskie więzienia w czarownice do znacznie ma inne od nich, by mówić o tym, że te filmy są z różnych stron świata, bo jest i bali jest japoński są amerykańskie poćwiczyć ten obraz czarownic właśnie w zależności od stron świata bardzo się różnić to jednak jest jakaś taka archetyp owa postać, która bez względu na kulturę ma mniej więcej te same funkcje tylko jakieś inne atrybuty te funkcje soul soczyście dosyć luźne to znaczy my one one wyglądają dosyć 3 Boe i oczywiście struktura jest rachityczne jak najbardziej i jako taka ma oczywiście małe punkty wspólne na tym oczywiście różni się trochę wydźwięk w zależności od szerokości geograficznej jest to bardzo zbieżny z Europy i w stanach Zjednoczonych właśnie, dlatego że ten kościół wstyd po prostu był tym elementem wspólnym też tam moczyć się do kształtowało to kształtowanie emigranci z z Europy po prostu termin ten wizerunek, ale już zupełnie inaczej wypada w Japonii już inaczej wypada inny na bali tak to bardzo ciekawie zobaczyć właśnie też jak w tych różnych kulturach tak jak różna jest też rola tej tej czarownicy z mam ochotę na czym ma nadzieję tym czym tym przeglądem pokazać, ale też właśnie tutaj mieście może kończyć wątek właśnie tej tej różnorodności to też staram się nawet w obrębie tego kina grozy jakich takie leki zróżnicowanie pokazać czy właśnie nauczka z zostawiam tę amerykańskie takie filmy nowe oczywiście ten ten film niezależny nie był jakimś wielką budżetowe filmy prosto soczyście bardzo wystawne steki po europejskie punktu widzenia, a produkcję zostawią w bardzo ciekawym włoskim też horrorem z PiS ja odgłos kultowego Daria wzięto włoskiego reżysera kina kina grozy w bardzo ciekawie właśnie przy takim jak śmieciowym budżecie został ten ten wątek pokazany też elementy nie pierwszy film z jego trylogii o 3 siostrach czy właśnie 3 takich praw wiedźma myśmy wiedzieli rozgrywający się we włoszech i w Niemczech także naprawdę staram się tutaj dosyć dosyć szeroko pokazać cenne ten fenomen elementy wspólne, ale też właśnie te różnice to znaczy pokazać, że przy tych wspólnych elementach jednak troszeczkę to spojrzenie to spojrzenie się różnie, bo po prostu różnią się kręgi kulturowe różnią się też podejścia do do kobiet w tych w tych różnych kulturach czy w którymś z tych filmów występuje czarownice jako postać pozytywna no bo na szczyt w literaturze mamy dużo takich przykładów choćby nie mistrzyń Małgorzata Bułhakowa tak tam przyszli sama Małgorzata w pewnym momencie staje się czarownicą no i co i te czarownice tam to są postaci, które naprawiają zło, które toczy się w mieście tak nie wiem też z lżejszej półki mamy Terry ego Pratchetta z jego całym wielkim cyklem, gdzie te czarownice są właśnie takimi też naprawiać kami świata w Niemczech w kinematografii też są takie spektakularne przykłady tego rodzaju czarownic to w tym przeglądzie nie raczyli takiego obrazu mnie zobaczył to znaczy tutaj raczej albo jest także na czas dostać, bo są osoby są pokazane jako ofiary to jest w takich filmach jak jak na szkorbut na czarownice czy to jest czeski czy czechosłowacki film oto od karawan rys 7 dziesiątego roku to taki mistrz kinematografii czeskiemu uznawany za mistrza przez twórców też nowa halowych czy czechosłowackich, gdzie po prostu to jest no nam na podstawie właśnie tego co się działo też, że tego młota na czarownice on pokazuje historię tej manipulacji, która stoi to jest absolutnie kobiety są pokazane po prostu jako ofiary to jest bardzo często też w tych innych filmach czy tak jak w dniu gniewu właśnie przywołanym Dreyera z wydaję się, że pozytywną bohaterką jest bohaterka filmu w Serie, a trudno tutaj tak bardzo źle go żona, gdy w dosyć brutalny sposób morduje swych kolegów ze szkoły ale, ale absolutnie moja sympatia pozostaje przy nich są tak powiem w tym filmie to znaczy nie może niechcący to się reżyserowi udało ale, ale w pod tym względem ona jest bohaterką pozytywną możecie oczywiście w podróżach zapis scenariuszowy nie było takie oczywiste natomiast rzeczywiście widz sympatyzuje z główną bohaterką w kontrze do jej dosyć wrednych rówieśników, których spotyka w waśni Rosji jednak zasłużona kara po prostu za oraz matki właśnie za próbę wtłoczenie jej swe upokorzenia i stłuczenia i właśnie te w tym norm społecznych tylko na ujawnienie ja nie pasuje, który jawnie też chce w jaki sposób kontestować inne także ten ten wątek emancypacji też dla mnie to był dla mnie dosyć ważny test ciekawe też w filmie kobieta diabeł oni baba z reżyserii Kaleta z Chin do japońskich firm 3 10 04 . roku, gdzie przedstawiony Soły w 2 2 kobiety, które polują na narodziny w zapomnianych samurajów w bardzo ciekawe właśnie w tej w tej kulturze japońskiej, gdzie inne, gdzie te normy społeczne są bardzo sztywno bardzo sztywno wyznaczone jest pokazany właśnie jak one w trakcie zmagań wojennych z czystego faktu takiego, że mężczyzna po prostu nie było jak on nagle przestają istnieć do czego to jak może doprowadzać do stycznia wydają się bardzo ciekawy tutaj Films tego przeglądu najczyściej zamykający przegląd ma tych list, który może się wydać niektórym tutaj tak nie do końca może oczywistym wyborem natomiast, że przy pomocy państwo nad pracy nad czym oddawała się żona głównego bohatera w tym filmie no to ona właśnie bada czarownice jak to u Larsa von Triera bywa to nie nigdy nie nic nie jest bez znaczenia także jak najbardziej ona po prostu mam tutaj do czynienia z sugestią, że to ona właśnie jest taki sposób ich w naszym odnośnie szkoły tych tych na taki sposób też czy nazwali idei, a przez to będących przy przewłaszczeniu tych kobietach, które próbowały się ma cytować w tamtych w tamtych latach właśnie czy poprzez chęć, jakby nauki to jak wiemy to były czasy, kiedy nie kobiety nie mogą po prostu z własnymi uznawane było to za karygodne pragnienia nie otrzymują też emancypacji seksualnej, dlatego że oczywiście jak wiemy to to też było często powodem do akt oskarżenia o czary była właśnie chęć emancypacji seksualnej albo w skardze nie właśnie awansami różnych różnych mężczyzn, którzy potem w ramach odwetu po prostu denuncjowali jako czarownice kobiety i potem kolejni mężczyźni powinni dosyć okrutnym torturom poddawali łącznie z tymi strasznymi próbami tak jak to próba wody osławiona, która polega na tym, że czarownice, że mimo, że komuś obciążało się, jakim się dużym ciężarem czy kamieniem czy tańczyć po prostu czymś ciężkim wrzucany do rzeki, twierdząc że jeśli ona jest niewinna to utonie, a jeśli jest winna to będzie się unosić na na wodzie i wtedy należy ją po prostu dobić w co ciekawe 1 z księży, który przecież inkwizytorów, którym miał kilkaset ofiar na swoim koncie właśnie za sprawą próby wody po dokonaniu tego rodzaju próby na 90 kilkuletniej kobiecie sam został oskarżony przez ludność lokalną jednak troszeczkę zniesmaczony tym jak jak leci wołowe mieszkam tu się pożegnać się posądzenia o o spółkę wanien z wiarą oskarżyli tego inkwizytora raportowanie z Japonią ta jest tutaj takiej samej próbie został poddany w i przez nie wykaraskać w 2 wszystkie wcześniejsze osoby no rozumiem że, gdybym rzeczywiście, bo chcesz taką debatę o tym w ogóle o tym, bo rzeczywiście pokazujesz w tym cyklu w takim razie ten wyobrażony wizerunek czarownicy i ten prawdziwy, czyli kobiety, które są ofiarami, bo takie nazywano itp też każdy pokaz będzie zaczynał się od takiego twojego krótkiego mini wykładu jak rozumiem też trochę film o znaczeniu, a także dotyczącego wodne właśnie obecnego kontekstu myśli, że rzeczywiście da się w jaki sposób poczekamy z tym właśnie można pracować z tym słowem, bo rzeczywiście część środowisk kobiecych próbuje przejąć i powiedzieć tak jesteśmy czarownice w tym dobrym sensie to znaczy tak nie będą nas pękać normy, które próbujecie nam narzucić i które nie są równościowe tak mamy wiedzę tak jesteśmy własne siły jesteśmy silne jesteśmy groźne, a jednocześnie pozostaje to w ustach tej innej części tego dosyć mocną obelgą tak zostanę Schneider to słowo rzeczywiście straci silny musisz z nami liczyć to jest wydaje mi się bardzo 1 z takich najmocniejszych przekazów płynących właśnie syn tych środowisk protestujących jak najbardziej niechciany w ogóle pracując przy przy układaniu przeglądów filmowych niedawno skończyłem inny przegląd nowym teatrze, czyli przegląd od Cagliari go do Hitlera narodziny bestii czy przegląd kina z czasów Republiki Weimarskiej staram, pokazując ich East film z historii kina czy starszy z najstarszych czy te sztywno przez różne z różnych miejsc w jaki sposób nawiązywać do tego co się dzieje obecnie w Polsce to znaczy budzić się jakoś tego świadomość społeczną i pokazywać właśnie to, że te mechanizmy, które stoją za różnymi decyzjami wcale nie są nowe i Żyd z Polski powielanie jakiś opresyjny w sytuacji z, przy którym ludzkość, gdyby przerabia od wielu lat albo od wielu wieków nawet, ale glebą uzmysławiać, że takie rzeczy właśnie mają teraz miejsce na naszych oczach, iż po prostu trzeba bardzo bardzo uważać wydaje mi się, że Nord ja jestem filmoznawcą to jakby to co to co mogę rok mogę to co mogę robić co go próbować robić nie nic, czyli właśnie próbować się zwracać uwagę na to NATO, żeby troszeczkę bardziej wnikliwie patrzyć na otaczającą nas rzeczywistości i i myśleć przede wszystkim myśleć o tym, czego mogą prowadzić 3 takie zakusy właśnie, żeby ludziom mówić dokładnie co mają robić i bo to się to się za przewóz kończy zawsze się kończy tragicznie wydaje mi się dla tak widzę trochę to funkcja rzeczywiście realizować ją wcześniej w TVP kultura jest z stosy cóż jestem związana odszedłem jakiś czas temu, ale stamtąd, ale staram się właśnie w różnych miejscach te tematy przeglądu realizować ten przegląd będzie w nowym teatrze w ramach w ramach wykładów w nowego teatru pryczy będzie prezentowany raz miesięcznie niż raz miesiącu rzeczywiście będą wcześniej inny wygłasza taki krótki eunuchów taki krótki trzydziesto minutowe wykład trochę o historii polowanie na czarno trochę właśnie historii filmu, ale też, gdyż właśnie, umieszczając ten te historyczne filmy z też w takim współczesnym kontekście wskazującym, że bardziej takie tropy, na które warto zwrócić uwagę w odniesieniu do tego co się dzieje wokół nas w Polsce teraz no dobrze pierwsze spotkanie 11 września to będą właśnie te czarownice z 19 2 2 roku do niedawna najdroższa produkcja szwedzka bardzo ciekawa sprawa, więc zapraszamy do nowego teatru, po której godzinie o godzinie 19 11 września o godzinie dziewiętnastej i potem cykl trwa co miesiąc przez cały rok aż do czerwca tak myślę, że słuchacze są zachęceni moimi państwa gościem był Tomasz Lenkiewicz filmoznawca dziękuję ci Tomku bardzo dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA