REKLAMA

Krystian Lupa wystawi "Proces"

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-08-30 17:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
11:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista bardzo wyjątkowy gość dzisiaj reżyser Krystian LUPA winda dla wiedzy geograficznej jesteśmy też w takim szczególnym miejscu jesteśmy w teatrze powszechnym w Warszawie dosłownie kilka dni temu rozpoczęły się tutaj próby do spektaklu proces na jej ten spektakl miał mieć swoją na premiera we Wrocławiu w teatrze polskim tak to się wszystko potoczyło jak to za chwilę powiemy, że spektakle tam premierę swojej mieć nie może będzie miał na swoją premierę Rozwiń » tutaj my jesteśmy akurat w teatrze powszechnym, ale cała produkcja tego spektaklu to jest taki skutek taki zbiór w ogóle bardzo ważnych scen i warszawskich, ale też inne też francuskich przykro panu trochę, że to jednak nie ten Wrocław czy jednak cieszy się pan, że te próby zostały wznowione w życiu bym to trochę, bo wszystkim nam przykro już stresie pozbieraliśmy, bo przecież właściwie przez cały rok trwa walka o teatr Polski i wielokrotnie zdawało się, że ta walka jest już bliska kojącej Torbicka takiego końca, na które czekaliśmy dyrektor Morawski został zwolniony przecież już była wielka radość i tyłu w już zbieraliśmy się na nowo, jakby ADO tego, żeby rozpocząć się w wraz z nowym sezonem, że prace nad kontynuacją naszej przygody no ale no wszystko wskazuje na to, że ten scenariusz już jest nierealny, więc tutaj znaleźliśmy przytulisko trochę będziemy się w Bułgarii, bo to wiadomo każdy z tych teatrów ma przyjąć własny repertuar zaczynała z sezonu, więc i tak może powiedzieć jest to wielki dar i opiekę z panią umyślności, jakby nie tylko udziałów będzie w tym Arki akcji niejako uratowania tego spektaklu czy nadania mu nawet innego wymiaru, bo tak się podziało, że przez ten mit w spektaklu tym może przybrać na sile, ale również jest to dla nas zwiększone zobowiązania na oboje już lepiej nie można się podwoić n p. jak to się mówi porażkę, która nie jest normalną rzeczą w macierzystym teatrze inna, więc ale, ale to co jest w ludziach energia, która towarzyszyła walcz o teatr Polski, która przeniosła się, jakby symbolicznie na ten spektakl on będzie, jakby miał w sobie ten stygmat czegoś co zostało poczęte w teatrze polskim fantastyczna jest również ta akcja ich zaangażowanie ze strony francuskiej, która oprócz tego, że pojawiło się mnóstwo teatrów, które nie będą chciały grać w proc z wyłącznie z o dowolnym prawda w Paryżu, ale również gotowe były i tak się też stało bezsporny kwoty z Korycina syna w produkcji, ale to to miejsce, w którym się też znajdujemy też bardzo szczególny jeśli chodzi o teatr ostatniego sezonu, czyli teatr powszechny klątwa na ten temat, który też stał się taką linią frontu kolejną linią frontu tak to też daje nam energii to też zobowiązuje powiedziałbym jest to absolutnie bliskie do tej pory jeszcze nie miałem okazję zobaczyć spektaklu wylicza wie, że ludziom, którzy są w tym spektaklem albo poruszeni albo wręcz porażeni, uważając go zranić powiedziałem mu niezwykle silną wypowiedź taką symboliczną wypowiedź artystyczną w momencie, w którym rzeczywiście zaczynamy, czego innego oczekiwać od wypowiedzi artystycznej jedno 1 100 czas, który nie możemy się rozwodzić nad duszą ludzką, której się w tamtym pierwszej wersji przygotowania procesu nawet trudno się tego nie zrobić kilka kostek fascynującą postacią weźmie się też pies zatopili w kawce teraz nie wolno nam się już zatopili, bo chcielibyśmy wyrazić poprzez proces Kafki to na co można wyrazić poprzez proces Kafki do naszego bycia absurd wobec zagrożeń, która w, którym płynie z sił nazwaliśmy je sobie wstecznych sił ciemnych sił regresu migawka żył w regresie, którym wiadomo jak się skończył nie to, że obecna rzeczywistość obecna przestrzeń przypomina prześciga w kostką jest wiele znaczącym powiedziałbym symptomem i prawie 3 proc mniej ich nowością tak się zastanawiałam, kiedy pan o procesie zaczął myśleć, bo wyobrażam sobie, że to jak pan patrzy na na ten spektakl na przygotowania do tego spektaklu też musiało mocno ewoluować przez przez te wszystkie nowości nie wiem lata lata pewnie przez wiele lat właściwie przestały okres swojej aktywnej pracy w teatrze reżyserskiej właściwie broniłem się przed takim bakcylem czy wirusem Kawki jego wiernym czytelnikiem to jedno z książek inicjacyjnej mojej młodości natomiast bronię, że w, jaki sposób przed negatywy z takim FT wydało mi się wówczas niemającym przekład przekładni w rzeczywistości przed nami takiej, jakiej wtedy realne pamiętam, że kiedy n p . we włoszech ogłoszono festiwal Kawki i 1, który zostałem zaproszony to jest męska wpis były wówczas szczęście, że tak się zdarzyło pierwszego Bernharda, czyli Kalkuty powiedziałem sobie, że Konrad przepraszam, że Thomas Bernhard jest stawką drugiej połowy jest tego wieku jest, że Peja, jakimi bardziej należącym do tej drugiej połowy dwudziestego wieku no, więc dopiero, kiedy czasy się zajmowały niejako dopiero wówczas dojrzałem do tego procesu i mało tego, gdybyśmy rok temu skończyli tę pracę TUZ powstałoby inny proces przez ten rok tyle się działo, że znowu, że rzeczywistość przeskoczyła kolejowym na siłę kawkę i mnożyć siła inne kryteria inne wyzwania, ale do tego też tam materia literacka w tym poziom literacki jak poznańscy zacytować pierwsze zdanie prostytutek zanotowała, bo uwielbiam to zdanie czy ktoś musiał zrobić doniesienie na Józefa Becka, pomimo że nic złego nie popełnił został pewnego ranka po prostu aresztowany to protesty mistrzostwo, w którym Lech nic dodać nic ująć prawda można wypowiedzieć zdanie chce powtórzyć i można spuścić kurtynę, ale jeszcze parę rzeczy w następnych terminach w tekście, który latem powielić na koniec chciałem zapytać jeszcze o kulturę niepodległą, bo to jest ta ten element ostatnie ważne, bo wydarzenie na scenie kulturalnej, czyli ruch oddolny ruch ruch twórców ruchu artystów, którzy wystosowali manifest, gdy do puszczenie nie są skierowane jakoś konkretnie pan podpisał się, bo manifest gra się 1 sygnatariusz tego przedsięwzięcia czy jak i tego organizmu nie chciałbym nazywać się, jakby jakimiś magister typowym słowem inny, po którym dużo się spodziewano to znaczy to, że artyści już powstała w krajach wcześniej Gildia reżyserów n p. w odpowiedzi na ruch ministerstwa kultury dziedzictwa w sprawie kolejnego teatru do rozłąki, czyli teatru starego w Krakowie jako jako reakcja normalna elity organizm też powstaje kury akcja tylny Organic nie musiałby powstać, gdyby wszystko w tym państwie działo się wobec kultury tego powinno się dziać w państwie demokratycznym, ponieważ jednak, jakby powiedzieć kultura jest 1 raz jest 1 ze sfer najbardziej zagrożonych, ponieważ wolność kultury jest tutaj czymś idziemy tą solą i krwią kultury bez wolności kultura nie istnieje kultura na zamówienie staje się dla wsi czymś żałosnym prawda gra zarówno ze względów estetycznych, jaki ze względów czysto duchowych nie ma szans z i jeśli prawda tutaj nasza władza marzy o kulturze skrajnie prawicowej i zachowawczy ja to nazywam regulacyjnym to powiedziałbym, że jest to sprzeczne z duchem kultury kultura jest zawsze czymś prozy progresywnym artyści są ludźmi wyprzedzającymi EPO jej mającymi, jakby następującymi tego co będzie artyści, którzy wyłącznie one lekkie malują czy grzebią to co było gdzieś się nie są artystami i sztuka, która to robić również nie jest sztuką, więc trzeba było wykazać, że ten proces jeśli sztuka z prochem etyczna wróćmy z Barcy tym, że coś lepszego trzeba było parę lat temu wybrać dla miasta Kielce trzeba było zrobić parę lat temu ten teatr wszyscy wiemy nikt z nas parę lat temu nie zrobił tego wszystkiego co trzeba było zrobić dlatego jesteśmy w takiej rzeczywistości jest też Krystian LUPA bardzo dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA