REKLAMA

Smykowizje, czyli jak zanurzyć dzieci w muzykę? Rozmowa Anny S. Dębowskiej z Anną Kierkosz

Studio Plac
Data emisji:
2017-09-01 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
17:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Anna Dębowska Glass studio plac moim gościem dzisiaj jest Anna Kierc kosz kierownik działu edukacji upowszechniania centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski i będziemy rozmawiały o dzieciach i muzyce tak dzień dobry każdy dobry, ponieważ anioła cukier kosztuje gość prowadzi takie warsztaty warsztaty performance mini koncert Anny właśnie w centrum sztuki współczesnej, w których celem jest muzykalna ani dzieci, jakkolwiek to brzmi dzieci od zera do 5 lat krzyży Rozwiń » najmłodszy taki hołd inaczej to podlega mu się do niej nie nie chodzi wyłącznie muzykę Enia nie był to cały cykl, który min zlote tytułem nazwa to smakowi zje jak słyszymy złożony z 2 słów Smyk koło ich wizje Smyk com oczywiście wiadomo chodzi o dzieci, ale też smyki muzyczny, a w małe instrumenty smyczkowe, ale na wizji NATO FOB pewne od pewnego rodzaju postrzeganie wizualny w 1 6 Brych staram się łączyć sztuki, mimo że projekt z logo wizje były radny jest młodszą siostrą bratem nie wiemy jeszcze na projekty i jest brak projektu Smyków konia, który bardzo lubiany znany przez lubiany przez rodziców dzieci w Warszawie już trwa tutaj od 20 1 1 roku nie tylko w Warszawie właściwie na Mazowszu w paru innych miejscach Polski też się odbywa postanowiliśmy trochę poszerzyć się, że złość prób pójść krok dalej niech dalej nie tylko myśleć umów z tkanin czy też raczej zanurzanie dzieci muzyka z pierwszych dosłownie sekundy życia EMC pierwszych minut pewnie, bo w mówi, bo tak to tak to mniej więcej czasami wygląda, ale chodzi też o to, żeby te dzieci, żeby dzieci miało kontakt ze sztuką z zapory bardziej za pomocą zmysłów to znaczy, żeby było bardziej aktywne w tym co w tych w tych działaniach i żeby uruchomić nie tylko zmysł słuchu, ale i przede wszystkim działać się na zmysł wzroku, ale dotyku smaku zapachu też, a nawet równowagi chwała pool dużo jest też ruchu u nas na ne na naszych spotkaniach w formacjach one się odbywają dziś w sali czy właśnie na zewnątrz już dziś jest taki ładny także dziedziniec z założenia nie jest takie, że była za jej, żeby spotkanie nasz odbywały się w różnych miejscach, ponieważ w centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski z takim miejscem, w którym scenografia co chwilę się zmienia scenografie wystaw, ale i mamy bardzo różne przestrzenie wystaw mniejsze większe szersze węższe, ale i też ta scenografia tych przestrzeni jest inna różna za każdym razem i za każdym razem dzieci mogą się natknąć na element dźwięki muzyki w bardzo różnych akustyka, ale też bardzo różnych scenach graficznie przestrzeniach wizualnych przestrzeniach ostatnio rzeczywiście działania były realizowane na dziedzińcu to jest tak jak wspomniałam silny, ale też kilka tygodni temu w grali Szmyd ruszaliśmy się gimnastykować niż my się w rytm muzyki w przestrzeni ogrodu Miejskiego wjazdów i Ferrovial, a tym co nie jest to mnie także jak by uczciwie wypłynęła wypłynął ten pomysł i cała koncepcja Smyka wizji, ale tak naprawdę zapraszasz też muzyków którzy, którzy prowadzą te warsztaty 2 września Tadeusz Wielecki będzie ostatnim z urządzeniami tak z kompozytorem kontrabasistą były dyrektor warszawskiej jesieni festiwalu muzyki współczesnej świetny świetnie odnajduje wspólny język z dziećmi tak, bo wywodzone Tadeusz Wielecki pracuje pomiędzy muzyką językiem i stara się też byłem w języku odnajdywać dźwięki z, a nasz język Polski jak wiemy jest bardzo taki dźwiękową twórczy i dźwięku granym neon z Niemiec co dokładnie powiedzieć, ale w kość wdzięczne jeśli chodzi o wdzięczność w erze inni, że min zlotego też właśnie zaprosiliśmy go do smaku wizji też Tadeusz Bąk Wianecki generalnie z dziećmi pracował pracuje, a on w, ponieważ zbliża się mała warszawska jesień WZ na euro wraz oczywiście z warszawską jesienią sześćdziesiątą warszawską jesienią to będzie taki wstęp trochę do małej warszawskiej jesieni czekają nas 2 września, a później od razu 16 września Tadeusz Wielecki ma prowadzić ma swoje swoją premierę premierę minimum performance dźwiękowego na moje wszystkie się dźwięku psoty ich syn chwali się nazwa, ale chodzi o to żal i pojawia się też grupa muzyków albo pojedynczy muzyk i oni coś z tymi dziećmi robią jakieś ćwiczenia na nich wymyślają, jaki zabawy jak to wygląda Elf to jest także generalnie staramy się zapraszamy muzyków różnych muzyków, ale staramy się pracować się w tej chwili bardziej stabilnie z muzykami zespołu hasztag ansambl hasztag ansambl to taki zespół, który składają składa się z bardzo wielu różnych mniejszych w innych większych zespołów duetów jest zdały składnie rozlały z czasem ich swary z czasem duetach czasem łatwo jest lepszy i w tyle w tej formule zespół doskonale wie, bo z pasuje nam do tej naszej Formuły, ponieważ za każdym razem możemy pokazać inny instrument dzieciom to gdzieś brzmienia Drum i kilku różnych instrumentów na brzdąca Flex 3 i znaleźć wkład w Syrii remonty i jej kilka tygodni temu podczas Field podczas mini performance dźwięk i ruch mieliśmy lat blond duet z el akordeon flet i chociażby uroczyście do tego dołącza ceny często głos, a ostatnio były to UAM podczas koncertu artystyczne ptaszarnia były to 2 inne głos brzmi akordeon i MSCI instrumenty klawiszowe i te są dźwięki, które zaciekawienia dzieci i taki robimy w sieci małym Żydzi robią wszystko, żeby te dzieci z wdziękiem zainteresować się dobieramy specjalnie utwory to nie są utwory nie może być każdy utwór te nie mogą być Fort dług dostosowujemy się do percepcji dzieci to muszą być twory, które jakiś sposób na mają szansę, że mecz mniej wysłużone i też 3 doceniony w w jaki sposób przez dzieci to są utwory charakterystyczne bardzo duży bardzo wiele utworów i my jak się okazuje LM to utwory, które są w działaniu muzyki współczesnej nie jest tylko włącznie muzyka współczesna, bo tak, by się też nie dało albo chcemy też muzyka współczesna potrafi działać wdrażania różnie pachną nie staramy się, żeby to były drażniące utwory z intrygującym, czując cele takie bardzo poruszające i wciągający ucho malucha gdy, ale to wystarczy, bo na wieczną wiele pokoleń warszawiaków wychowało się na koncertach dzieci Jadzię Jadwigę Mackiewicz Filharmonii narodowej to polegało na tym, że dzieci przychodziły na na koncerty ciecia jedzie bardzo fajnie prowadziła nawiązywała kontakt z dziećmi, ale one jednak siedziały na fotelach na sali jako tandem, a w pewnym sensie było to przygotowanie do takiego biernego odbioru muzyki czy to również tak u was wygląda to znaczy, że dzieci siedzą i słuchają, a państwo muzycy grają w 2 to już od dawna nie wygląda tak na wdzięki smakosza o nim, którą wymyśliła Fundacja muzyka jest dla wszystkich jej wjazd na nią nie żałowano wydanych po Krzywański inny to jest już dawno tak nie wygląda potem poszły za tym różne inne organizacje instytucje RM generalnie tak jak pamiętam, kiedy rozmawialiśmy właśnie w tym, że gronie Fułek przy tworzeniu smakosza oni, ale doszliśmy do wniosku, że mam ten rodzaj odbioru faktury pro proponowała Filharmonia narodowa jej ciocia Jadzia przez wiele lat jest dobry, ale dla mniej dzieci, które by był dla dzieci w późniejszych latach powiedzmy od piątego roku życia to jest takim taki czas, kiedy warto dziecko przyzwyczaja straszyli nim uczyć tego w tej obecności w Filharmonii w salach koncertowych w UE, ale generalnie do piątego roku życia dzieci mają zupełnie inny rodzaj aktywności percepcji otrzymują dorzuca, że potrzebują dużo ruchu trudno jest mu siedzieć w 1 miejscu jest naturalne zupełnie nie nie możemy ich karcić za to, że nie chcą siedzieć w fotelu oczywiście, że z Azji przez 40 minut czy 3 0 nawet, ale dlatego też w różne instytucje organizacje, tworząc tego typu projekty dla dzieci 0 5 dostosowały się do tej percepcji dzieci te wspaniałe, bo po jest to wynik wygląda wyglądem jest to istotne okazuje się, że to istotne dla LO dla ludzi, którzy tworzą kulturę sztukę, ale Inter żeby, żeby już od samego zarania i być tak, ale też dla rodziców chyba jest to ważne dla samych dzieci w ogóle intryguje mnie to od 0 do 5 to znaczy 0 tchnąć trochę żal, że wiara w rękach mamy, ale był raczej w nosidełku my też, że przyszło, że niemowlęta tra, a przy Odrze okazji Smyk go wizji koncertu Fini performance ów też stworzyliśmy taką formułę oprowadzani po wystawach dla rodziców z dziećmi na wnosi działkach no to gdzieś w wózkach więc, ale okazuje się, że min 3 jedno opodal trzeba się dostosować tej aktywności do tego rodzaju aktywności dzieci pozwolić na to, że Broll jak słyszą dźwięki muzyki one chcą natychmiast reagować tak to ten co nie jest tak żonę nie znaczy dotknąć zapewne też są lepsi w zimie, kiedy widzą instrukcje do mety dociera do nich muzykę powiedzmy sobie tak dociera do nich dźwięk, jeżeli on jest strukturyzowany w odpowiedni sposób rytmiczny to natychmiast wstają i chcą się ruszać jest pierwsza rzecz druga rzecz to są oczy dzieci widzą instrumenty i rzeczywiście tak jak mówisz chcą ich dotknąć, ale i na koniec z każdych zajęć staramy się każdego koncertu spotkania staramy się, żeby to, żeby dzieci mogły podejść do instrumentu dotknąć zagrać na nim muzycy zawsze są do dyspozycji, żeby pokazać, że pewne dodatkowe możliwości instrumentu od, których dziecko jeszcze nie wie, a czasem dzieci są też wykonawcami n p. są jakieś takie zabawy, że dzieci stają się orkiestrom, bo ja byłam na taki wasz tata gdzie, gdzie dzieci za tanie, bo instrumenty muzyczne to były różne jakiś tam klocki cokolwiek co wydaje jakiś dźwięk trochę perkusyjny zazwyczaj jest coś takiego, ale tak jeśli chodzi o ósmy Kofola nie to tak było to było założenie od początku, żeby z 1 strony pokazywać dzieci, które grają te dzieci zazwyczaj na każdym z koncertów grają i Realem, ale są też włączany poprzez instrumentarium warszawskie i różne inne rzeczy instrumentarium oraz z wiceprezydentem drobne instrumenty perkusyjne ktoś, które poprzez odpowiednie odpowiednią bardzo bym taką prostą BM prosto ukierunkowanie prowadzącego dzieci potrafią zagrać z muzykami polecam proste rytmy WM RNA albo jakoś się, by akompaniować do instrument melodyczny go, ale nas i okolicach mamy troszeczkę inne założenie to się trochę różnimy w LM smakowi drzwiach wymyślamy różne ciekawe metody i ćwiczenia, w których dzieci za pomocą różnych RM i form wizualnych RMF aktywizują instrument muzyczny i FNT zasilą zaś chorych przykładem jest to, że robimy z n p. swego rodzaju partyturę graficzne dzieci rysują dzieci i nie no właśnie staramy się mu nie staramy się raczej wymyślać siebie bardziej takie oryginalnej Kreek kreatywne metody tworzenia partytur to znaczy n p. dzieci, które chcą podczas któregoś z kim z mini performance u dzieci stworzyły partytura graficzna z czarnej kartki i sznurka razem z rodzicami oczywiście i okazało się, że kontrabasista, który akurat wtedy odtwarzał te partytury potrafi wspaniale grać z nich to było bardzo ciekawy, ale można odtworzyć tego importu LNG w NATO, że to jest cel to jest także ustalamy teraz Jenny Meadows pewne zasady, że ten kolor oznacza w ten rok ten rodzaj czy ten ster wysokości dźwięku w ten kształt gra się w taki sposób, ale my pokazujemy oczywiście czym jest nota na początku Alena końcu mówimy, że właściwie mogą istnieć też różne obrazy i obrazki, które można zagrać inżynierem rządzić tworzą swój zarys tak tak zapis o drożdże z mocą rodziców, bo to są też często sytuacje, w których dziecko nie jest na razie jeszcze w stanie samo w paru rzeczy wykonać, ale rodzice im pomagają też staż nasze założenia, że absolutnie rodzic musi być aktywny tutaj w tym wypadku albo nie powinny rozumu od remisu z Nielbą w ale też podam taki przykład z najbardziej ewidentny tych, które ma zresztą on jest bardzo lubiany przez rodziców mogą powtarzamy co jakiś czas to jest on to jest sytuacja, w której muzyk wraz z 5 linii, na której noty zawieszają im rodzice z dziećmi, ale te nuty są wcześniej przez nich wykonane w postaci filcowych ptaszków ma oczywiście wcześniej wprowadzamy całą tę opowieść na temat tych ptaszków, ale mówimy czym jest do remisu Sol tam też były odpowiednimi kolorami to zaznaczamy i dzieci rodzicom dowolnie wieszają sobie ptaszki na tej partii turze, po czym potem muzyk to odtwarzacz rzeczywiście jest zawsze niesamowicie fascynujący dla uczestników, którzy w Szeged czują się jak skomponowali utwór w no oczywiście po to, są ludzie działali działkami działka, o które brzmią bardzo współczesny sposób na bardzo to wszystko sympatycznej twarzy bardzo dobry klimat wokół muzyki Hanna wokół dźwięków myślę, że dobrze się kojarzy i rodzicom i rodzicami dzieciom Annie w przyszłości i tak się wydaje, że młynarz pewnie też jest takie założenie i dzisiaj już chyba nie musimy nikogo przekonywać o tym, że muzyka ma kolosalne znaczenie dla rozwoju emocjonalnego intelektualnego dziecka chętnie bym też o tym z tobą porozmawiała o tym, że przy innej okazji powiedzmy tylko w jaki sposób można n p. zgłosić się czy zapisać na takie warsztaty czy są jakieś ograniczenia liczby uczestników jak to wygląda tak są ograniczenia liczby, dlatego że absolutnie nie jesteśmy w stanie pracować zwiększą ilością osób na 1 spotkaniu dzieci niż kilkanaście, więc trzeba się zapisywać wcześniej zapisy telefoniczne bądź się my Love to podajemy naszych stronach internetowych i inne wydarzenia, które tworzymy od lat tylko dla tych działań na Facebooku, ale teraz od września właśnie właśnie drugiego już 16 września tworzą dodatkową grupę AIB AM to są działania, które odbywają się w sobotę o godzinie dziesiątej dla nieco młodszej grupy 11 dla starszej i 1 2 i też ataki starszych grupach, a więc zawsze w sobotę dobrze i adres strony internetowej co jest www kra KO mu kreska to co znaczy Divis Ujazdowski elektrod KPRM moim gościem była Anna kier kosz kierownik działu edukacji i upowszechniania centrum sztuki współczesnej zamek Ujazdowski dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STUDIO PLAC

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA