REKLAMA

Czy samorządy, szkoły, rodzice i uczniowie są przygotowani na reformę edukacji?

Data emisji:
2017-09-01 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
28:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie 6 minut temu minęło południe i 5 września, a więc w no w czas do szkoły co prawda w tym roku większość szkół rozpocznie zajęcia w poniedziałek, niemniej 1 września jest symboliczne, zwłaszcza że jest to 1 września, któremu towarzyszy reforma edukacji przez niektórych zwana reformą w no właśnie o tym, dzisiaj chciałbym porozmawiać Włodzimierz Paszyński wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za edukację w stolicy jest Rozwiń » gościem w studiu witam pana prezydenta dzień dobry dr hab. Mikołaj Herbst z uniwersytetu Warszawskiego w centrum europejskich studiów regionalnych i lokalnych ekspert do sprawcy systemu edukacji dzień dobry czy w i za chwilę połączymy się z panem Mariuszem Sokołowskim nauczycielem włosów gimnazjum w pod białostockim w Wasilkowie mamy tutaj pewien kłopot ze Skypea mam nadzieję, że pan profesor zaraz do nas dołączy najgorsze zapytać panów czy wszystko gotowe, a pan zdanie w no to jest pewnie pytanie bardziej do mnie ja myślę, że w tych warunkach, w których pracujemy non prawie wszystko jest gotowy w sensie organizacyjnym to znaczy, że samorząd nie miał wyjścia musiał się do tego kataklizmu przygotowywać naszym obowiązkiem jest stworzyć takie warunki pracy nauki dla młodych ludzi dla dzieciaków dla nauczycieli, żeby ta nauka miało jakiś sens i nic z tego zadania wywiązujemy się, płacąc za to dużo było to wbrew pozorom nie jest bezkosztowe reforma tona kosztuje i kosztuje, zwłaszcza samorządy no właśnie panie panie prezydencie tutaj chciałbym wyjaśnić taką oto, że 3 miasto Warszawa podało, że wnioskowała o 4 , 6 1 000 000 zł na na tę reformę natomiast mamy odpowiedź pan, że nasz urlop otrzyma 3 i pół 1 000 00 0, a więc to jest jeszcze gorzej, bo miniona brakuje im nie więcej brakuje, bo z naszych, jakby wątek wnioskowanie jest w ogóle takim wątkiem, myląc to znaczy myśmy wnioskowali o to co pojawiło się na liście kryteriów Ministerstwo Edukacji Narodowej, bo ministerstwo ustaliło za co będą ewentualnie płacić za co nie myśmy się zgłosili nam przede wszystkim po te pieniądze, które wg ministerstwa powinny być nam zwrócony to były większe kwoty to było 6 9 milioner dokładnie około 7  000 00 0 dostaliśmy z tego 3 i pół natomiast koszty, które mamy szacujemy w tej chwili na około 70  000 00 0 mówi tylko tym roku, ponieważ ministerstwo w sposób bardzo sprytny na liście tych kryteriów nie na listy nie wpisało tego co jest tak naprawdę najbardziej kosztowne najbardziej kosztowne są place zabaw dla dzieci proszę pamiętać o tym, że są szkoły, w których do tej pory uczyli się gimnazjaliści, więc tak naprawdę młodzież nie potrzebowali karuzeli nie mniej niekonieczna była karuzela w tej chwili my ten plac zaba w musimy zrobić proszę pamiętać o tym, że w szkole podstawowej nie było pracowni dzisiaj gimnazja w Warszawie tak jest w prawie wszędzie i przyłączają się do szkół podstawowych trzeba te pracownie zrobić kurs pracownik jest około 100  000 zł gnomy ich musimy zrobić w tym pierwszym roku tak naprawdę już w setki, a więc tak naprawdę nasze koszty to nie jest 7 kryteria, ale innych wg MEN -U milionerów, o które występowaliśmy w alkotest kwotę dziesięciokrotnie większa oczywiście MEN powiada, że to wszystko nieprawda ostatnio było tak zresztą wyjątkowo pokrętna wypowiedź pani minister marszałek w rozmowie z Andrzej Morozowski na ten temat pani minister mija się z prawdą mówiąc bardzo delikatnie wyszły powinni tych pieniędzy dostać znacznie więcej przy czym proszę pamiętać jeszcze 1 rzeczy mianowicie my trochę zapominamy mówiąc o 1 września i początku szkoły, że tak naprawdę rzecz w jakimś sensie najgorsza dokonała się wcześniej chodził przedszkolaki sześciolatki zostały w przedszkolach w Warszawie około 10 % nieco ponad 10 % dzieciaków sześcioletnich poszło do pierwszej klasy to oznacza, że 90 % sześciolatków tą decyzją no jak to się mówi bardzo potocznie przepraszam, ale ma w plecy to znaczy to jest 1 w wiek, w którym rozpoczyna rozpoczynają naukę dzieci mówię o sześciolatkach albo dzieciach młodszych w ponad 1 3 0 krajach świata w 2, a więc o to co wydawało się udało nam się przeskoczyć kilka lat temu w tej chwili powróciliśmy do rzeczywistości sprzed lat ale dlaczego coś o tym, powiedzieć dlatego, że to też kosztuje myśmy w ostatnich latach przygotowali bardzo się przyzwoicie sieć przedszkolną stworzyliśmy miejsce dla dzieciaków stworzyliśmy naprawdę dobre warunki my dzisiaj to co robiliśmy rok 2 5 lat temu tak naprawdę psujemy, dlatego że remontujemy przedszkola, przekształcając sale rekreacyjne szatnie pomieszczenia socjalne normalny oddziały, w których pracują dzieci my służyliśmy perspektywę samorządowca w ja chciałam jeszcze oddać głos no i pierwszej linii frontu, czyli nauczycielowi pan Mariusz Sokołowski nauczyciel WOS -u w gimnazjum w pod białostockim w Wasilkowie nauczyciel roku 2 0 1 5 wg głosu nauczycielskiego, ale teraz pan będzie uczył w jakiej szkole kryminałach tutaj nastąpiła aktualizacja od 1 września byśmy szkołą podstawową nr 1 w Wasilkowie organizm szkoła, której rozpoczynałem swoją przygodę z edukacją tak naprawdę się, by ich 5 0 rok będzie szkoła podstawowa z oddziałami gimnazjalnymi triumfem Polaka na jak wygląda z Pańskiej perspektywy czy szkoła jest gotowa na to jak to będzie wyglądało czy grozi grozi nam chaos nie myślę, że nad tą rewolucją, bo inaczej innego słowa nie mogą być wyższa szkoła jako stały pytamy go tylko on nie jest gotowa oczywiście mój rekord kadra pedagogiczna samorząd lokalny robi wszystko, żeby jak najlepiej przygotować się do idei rewolucji, ale nie ukrywam, że moim kolegom i chodnikiem mi towarzyszy wielki niepokój o to jak klub jak po wszystko będzie wyglądać park jest dużo niewiadomych dużo jeszcze by leczenie zostało zrobionych 9 proc na nowy rok rok szkolny wielką obawą lękiem czy na pewno się dach Grubs on po emocjach i wątroby spowodowana w ogóle nie brak imprez tej reformy na hali do dziś nie ukrywał też Michel Piccoli pogodzić, a już zaczyna się rok mogą rok szkolny i proponuje luksus, że poruszył pan bardzo wydaje mi się w ważną rzecz czy Lisę z ja chciałbym zapytać o sens teraz reformy także w perspektywie Europejskiej wracam do systemu, który bardzo dobrze pamiętamy wszyscy, czyli do ośmioklasowej podstawówki 4 klas owego liceum jeśli oczywiście wybierzemy liceum chciałem zapytać właśnie o sens tej reformy może może pan profesor rzeczywiście wydaje się, że to, że reforma wywołuje różnego rodzaju koszty i koszty powiedzmy takie dokumenty finansowe i organizacyjne i psychicznej stres wydawać, by się mogło, że to jest dość naturalne w przypadku tak dużej zmiany i natomiast łatwiej byłoby wszystkim emitentem stres i te koszty ponosiliśmy przekonanie, że reforma istotnie zmierza w dobrym kierunku taki, że system, który proponujemy jest lepszy od tego, od którego odchodzimy w tym przypadku nie wykonali nauczyciele czy samorządowcy, ale też znaczna część ekspertów poziom, że większość ekspertów uważa, że to nie jest dobry pomysł to, skąd ten upór tłumaczy, dlaczego ministerstwo edukacji i pani minister Anna Zaleska tak się uparli, żeby się, by nas przede wszystkim dzieci te to reformy trudno określić trudno mi powiedzieć nie nie czuje się upoważniony do inż. Bogdana siła, że odpowiedź nie na Zachodzie agenta nie on w ocenie argumentację o tyle trudna, że moim zdaniem argumentacja jest wtórna w stosunku do podjętej decyzji w tym przypadku mamy ministerstwo nawet w uzasadnieniu do Giodo do proponowanych zmian do ustawy prawo oświatowe powoływała się na szereg badań naukowych prowadzonych w Polsce natomiast na sposób tę argumentację sposób powoływania się był na nazwijmy to nie do końca rzetelne tak dość powiedzieć, że właściwie wszyscy autorzy badań nad którymi straszy się powołało powiedział jeśli wejdzie się przeciwko likwidacji gimnazjów i głośno w tej sprawie protestowali także trudno uznać za te reformy te zmiany za umocowane uzasadnia badaniami naukowymi chcieliście powiedzieć, że tak, że w to czy system edukacji opiera się na atak 3 etapach czy na 2 etatach czy czy mamy też wydzielone etap gimnazjum jest w pewnej mierze kwestia konwencji znaczy w Europie funkcjonują równolegle różne systemy natomiast zadziwia mnie w istocie bezrefleksyjna w tej tych zmian, bo dużo mówimy o zmianie struktury dużo mówimy o likwidacji szkół o trudnościach dla nauczycieli, którzy muszą szukać pracy w innych miejscach natomiast nie mówimy o no chyba najpoważniejsze zmiany, która dotyczy bardzo dużej części uczniów trzecich o skróceniu kształcenia ogólnego dla z 9 lat do 8 i o ile kwestia modelu z gimnazjum czy bez gimnazjum podlega debacie na całym świecie rozwiązania są różne w niektórych krajach nawet funkcjonują równolegle innymi słowy są 2 szkoły tak to 2 szkoły niekiedy nawet funkcjonujące równolegle w tym samym kraju o tyle naniesiony na sobie, żeby jakiś cywilizowany kraj zdecydował się na skrócenie kształcenia ogólnego i tym samym przyspieszenie podziału uczniów na nas na ścieżkę zawodową i ja i kształcenia ogólnego i torze, że ministerstwo tak bezrefleksyjnie i tak przechodzi do porządku dziennego nad nad taką kwestię podejmie tak lekko decyzja jest dla mnie zupełnie z broni dzwonek na przerwę, czyli poranna informacja Radia TOK FM wracamy po nich do naszej rozmowy, a z nami Mariusz Sokołowski nauczyciel WOS -u w Wasilkowie pod Białymstokiem Włodzimierz Paszyński wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za edukację w stolicy i dr hab Ewa rehabilitowany Mikołaj Herbst z uniwersytetu Warszawskiego centrum europejskich studiów regionalnych lokalnych firm Włodzimierz Paszyński wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za edukację w stolicy dr Mikołaj Herbst z uniwersytetu Warszawskiego ekspert d s. edukacji i przez telefon Mariusz Sokołowski nauczyciel WOS -u w Wasilkowie pod Białymstokiem kiedyś, lecz kiedyś jeszcze całkiem niedawno, bo w 2 wczoraj w gimnazjum dziś w szkole podstawowej w panowie zabraliśmy 9 10  000 podpisów pod wnioskiem o referendum w sprawie reformy edukacji ta prośba Obywatelska została odrzucona przez rządzących, więc reforma staje się faktem ja chciałbym wrócić jeszcze do pytania o jej sens pan prezydent wcześniej przez wiele lat pracował także w kuratorium zna się pan w ogóle na edukacji bardzo, dobrze więc 1 3 i przede wszystkim jestem nauczycielem zawodu cały czas jednak większą część życia zawodowego spędziłem w szkole, więc ja myślę bardzo prosto reformy szkolne zrobisz po to, żeby coś zmienić, a więc najpierw szukasz odpowiedzi na pytanie co należy zrobić co należy zmienić, żeby za kilkanaście lat absolwent naszej szkoły był zdolny do sensownego twórczego rozumnego życia w świecie, który go o to czy aby odpowiedzieć na to pytanie jedno trzeba trochę popracować kiedyś już trochę popracuje w Abu pracować dalej i zrobić to co dzisiaj nazywamy podstawą programową, a jak się już zrobić tę podstawę programową to wtedy warto sobie odpowiedzieć na pytanie jak u struktury czuwać system żaby to nauka była jak najlepsze tak robią ludzie rozsądni w miarę ucywilizować ani, przygotowując reformę oświatową w tym wypadku mamy do czynienia z dokładnym zaprzeczeniem tej idei to znaczy zmieniamy strukturę najpierw cię najpierw, podczas którego zaczynamy to jakiś taki jest graczy wracamy do tej struktury, która kiedyś tam była, ale tak naprawdę nie dlatego myślę, że ona była najlepsza z możliwych tylko, dlatego że pewnie tak akurat jest w pamięci tych, którzy dokonują zmian, a realia pamiętam argumenty w przepisach poprzednią reformą także otoczoną bardzo poważną debatą w mediach w sejmie w polityce to była reforma, która powoływała gimnazja i argument, bo taki, że gimnazja to jest sposób na wyrównywanie szans edukacyjnych co jest niezwykle ważne Polska, bo w tym czasie krajem przepaści edukacyjnych to znaczy no bez porównania gorzej jest mieć uczniowie ta młodzież, która była na prowincji, ale w porównaniu do do dużych miast i mam wrażenie, że ten ten postulat właściwie został jakoś tam spełniony to znaczy oczywiście mierzyliśmy w w świecie idealnym ale, ale gimnazja pozwalały jakoś tę szansę wyrównywać, jaki argument, żeby zlikwidować w tej chwili to znaczy załatwiliśmy już tę sprawę czy czas na zawsze gwoli sprawiedliwości trzeba powiedzieć, że to wyrównywanie szans przez gimnazja nie wszędzie udało się takim samym stopniu to znaczy w moim przekonaniu gimnazja spełniała swoją rolę środowisku wiejskim małych miast, gdzie rzeczywiście tak to wyrównywanie szans na to szansa polegała na tym, że po pierwsze mamy możemy z wcześniej zmienić szkołę z małej podstawówki, gdzie często, by nie można było zatrudnić odpowiednio dobrych nauczycieli czy wyposażyć tej szkoły największą lepiej wyposażone są lepszymi nauczycielami i w dodatku mam dodatkowo jeszcze rok nauki natomiast o środowisku wielkiego miasta wielkich miast to pan prezesie za mną pewnie zgodzi pojawił się też różne niepokojące zjawiska związane z gimnazjami n p . że taki głupi wie jak Geralt nie nie chodzi mi nie chodzi wcale zachowanie ucznia, bo to jest akurat mit oraz układ istniał badania prowadzone Maćka przez Instytut badań edukacyjnych, które pokazują, że się, że kwestia przemocy jakiś radosny mroczny, ale w gimnazjach wcale nie wygląda gorzej niż w Żninie szkołach podstawowych także to w UE jest ochrona wielkich miast, ale wielkich miastach polega na tym że, że nastąpiła bardzo szybko selekcja uczniów do do gimnazjów to znaczy rodzice i rodzice i uczniowie wypaść bardziej świadomi bardziej wykształceni wybierali lepsze gimnazja, które to gimnazja również nastawiały się na banana na przyjmowanie tych lepiej uczące się lepszymi wynikami uczniów następowała taka segregacja uczniów po szóstej klasie dobrze trafia do dobrych gimnazjów słaby do słabych i to działało przeciwko tej idei przeciwko tej koncepcji wyrównywania szans rozwija się zapadać jeszcze pana Mariusza Sokołowskiego jak to wygląda z perspektywy właśnie Wasilkowa czy narastała, bo to bardzo dba specyficzna sytuacja w wielkich miast się nie działo w mniejszych ośrodkach breja mogli się wypowiadać się w skali mikro i dla nas bardzo ważne tak nasze barki uruchomi nowością ponoć tak o upomnieniu po drugie, WB loku i nam się udawało dzięki moim nowo wino w Chinach i pracowitości Dyrekcji nauczycieli przeciągać Chiny były prokurent, ale mówić o fenomenie RM w gimnazjum w małego miasteczka przyciąga uczniów był pokój dla okolicznych miejscowości po, których zależy od sposobu zarządzania placówką od kadry, która w niej łączy z poziomu nauczania osiąganych wyników myślę, że to już ważne i być może najważniejsze, żeby nauczyciele mieli hobby, a jego działania motywach jego brat boi niech pan dośrodkować i liczba graczy w kierunku Buddy ego pierwszego wieku i na oczach tych metod edukacji ani nie znał wielu peerelowskiej, bo wasza szkoła wybudowana na choroby tej, którą ja pamiętam je było naprawdę niewiele możliwości do samorozwoju też, jaka odpowiedź wyrok po ich argument pani minister żegnali się sprawdziły to taki tak naprawdę policzek dla tysięcy nauczycieli, którzy by naprawdę ciężko pracowali, żeby reformę wdrożyć w życie i żeby osiągać takich, jakie pokazały badania Pisa uczniowie Wasilkowa my Włosi wyjeżdżają zagranicę w ramach programów międzynarodowych od ochrony w Hamburgu w filmie dziesiątego roku odnoszą się wyniki na koniec gimnazjalnej o rywalach nawet i nogami marszałkini i edukacji narodowej jako lider, który ma ich filie spółki firma nie radziła wręcz prosiła o środowisko gotuj jeszcze w kontekście ról jak i zapowiadanych podwyżek to robić tylko rok jakich cenach od kogoś kłócić, ale właśnie pani minister obiecała za 2 lata zdaje się 500 zł podwyżki dla nauczycieli mianowanych dyplomowanych dyplomowany przepraszam i my mówi się, że to jest takie 500 plus dla nauczycieli czy ta jest jakiś sposób na z ska analizowania skanalizowanie gniewu w środowiska i nocnych wyjątek jeśli nauczyciel był świadom i szybko tego co się dzieje, bo klej być może jakoś tak patriotą bardzo pragmatycznie, a być może dostanę dodatkowe godziny można będzie mieć więcej uczniów, których tam roczniku brakuje mi żal z takim takiego postrzegania edukację lub prawnego krok po, których znaczna ich przedszkolakom czym nasz wujek Zbyszek i PKP Intercity obejmie on także, by ogrzać rury mało solidarnymi szprychy nauczycieli protestowało przeciwko Indianom ich nauczycieli pokrywało się i dróg i czekają na pewno wielki, ale myślę, że tak długofalowo, a po Marcin prawdziwe dżihad będziemy kupować alkohol odstęp od tych, którzy tym, że panowie mamy 3 pytania o swój wpływ nasza słuchaczka pani Maria z Warszawy pytała te roczniki 2 00 3 2 00 4, które spotkają się w liceum to jest pytanie też moje prywatne Otóż moja córka właśnie rozpoczyna naukę w siódmej klasie szkoły podstawowej, czyli rozumiem że, a także w z uczniami, których prowadzi pan Mariusz Sokołowski w tych oddziałach gimnazjalnych spotka się w liceum po 2 latach podstawówki, gdzie tutaj jest sprawiedliwość, a to po pierwsze po drugie mam do panów takie pytanie co robić w tej sytuacji to znaczy jak pracować z dzieckiem przez 2 lata, które na egzaminie będzie musiało zdarzyć się z absolwentami gimnazjów po 3 latach nauki to znaczy mówić o tym, że to będą jakieś 2 rodzaje egzaminów, więc nie będzie to porównywalne, aczkolwiek jak to będzie to tak naprawdę zobaczymy natomiast ja mogę powiedzieć tyle tylko, że bazę w Warszawie dla tych 2 roczników my przygotujemy też dokładnie ten sam problem, który mamy w tym roku nagle okazało się, że przygotowywaliśmy się co prawda do 3 roczników dzieci w przedszkolu, a musimy w tym przedszkolu pomieścić techniki i 4 w szkołach ponadpodstawowych i w przyszłości jest to o tyle pewnie prościej, że akurat warszawska bazę jest bazą jedno, która przetrzymała lata dziewięćdziesiąte, a więc znacznie większy taki boom demograficzny, więc miejsca w szkołach ponad podstawowych oczywiście dla tych młodych ludzi będą natomiast oznacza też dosyć jasno powiedzieć, że dostanie się do tego być może wymarzonego tej wymarzonej szkoły z górnej półki to nie musi być liceum mamy znakomite technika będzie nocny dwukrotnie trudniejsze i cóż tu opowiadać jak przygotowywać się psów czytać rozmawiać czytać rozmawiać o chęć pan wie pan Mikołaj Herbst niżej można chciałem wrócić na chwilę do do urn tych co panu w rozmowie telefonicznej mianowicie tego komentarza odnośnie planowanych podwyżek dla nauczycieli dyplomowanych to znakomity przykład tego jak wielkie szkody już wyrządziła ta zmiana ta reforma w Brzeźnie nazwiemy to zaufania wobec władz, bo ja wierzę, że ministerstwo może mieć szereg dobrych pomysłów na to jak zmieniać polską edukację i może chcieć się w najbliższych miesiącach czy latach wprowadzać w życie dotyczące wynagrodzeń nauczycieli dotyczące kształcenia zawodowego tyczących systemu kształcenia nauczycieli tylko w sposób, jaki została wprowadzona reforma likwidująca gimnazja jest wprowadzana jej nie bez bezrefleksyjne ość brak konsultacji i zainteresowanie bezpośrednia i ich z ekspertami i powiedzmy sobie szczerze bezsensowność powoduje, że ministerstwo całkowicie utraciły kredyt zaufania znaczy każda z nich zaproponowana zmiana w tej chwili będzie postrzegana jako próbę przekupienia środowiska nauczycieli, a ty jako próbę uciszenia tego środowiska, a tylko próba zamknięcia ust samorządom terytorialnym czy naprawdę warto było wprowadzać wżycie zmianę, którą faktycznie obiecał szef kampanii wyborczej bez bez refleksji, jakie ona będzie miał dalekosiężne skutki oto, żeby sobie tego stopnia utrudnić prowadzenie realnej polityki oświatowej zakłada, że ministerstwo może rzeczywiście chcieć jakieś sensowne zmiany w przyszłości wprowadzić teraz będzie o wiele trudniej bardzo powiało optymizmem w stosunku do alei Szucha ja myślę, że to nie jest prawda ja myślę, że tego pomysłu nie było myślę zresztą trochę też, dodając do poprzedniego pomysłu na prowadzenie rozsądnej polityki edukacyjnej nie było żadnego oczywiście znaczyli trudno zresztą mnie osobiście trudno sobie wyobrazić, że te ekipy może mieć jakiś rozsądny pomysł w ogóle natomiast na edukację, zwłaszcza natomiast ja bym jeszcze tylko dodał jedno mianowicie tak naprawdę w reformie dziewięćdziesiątych dziewiątego roku zapomniano o tym, ja miałem po tej reformie z hasłem, że zapomniano jak gdyby w przedszkolach szanse edukacyjne wyrównuje się w wieku 3 5 lat najlepiej najskuteczniej wtedy tego nie zrobiono wtedy od tego trzeba by było zakrzyknąć zaczęto od gimnazjów to początkowo wydawało się, że był pomysł ekstremalny z ogromną pracą i wydatkami, bo dosyć jasno powiedzieć to kosztowało fortunę przygotowanie budynków budowa nowych adaptacja starych przygotowanie nauczycieli radzenie sobie uczenie radzenia sobie z kłopotami, które ten typ szkoły także sprawiał to wszystko przerobiliśmy i w momencie, w którym wydawałoby się, że wyszliśmy na prostą to jest fajna szkoła, że wszystkie oczy niewielu większość wyników badań różnych potwierdza to, że jednak wyrównuje szanse, że jednak służy jakości dzieciakom to w tym momencie rujnuje to też po prostu barbarzyństwo i Janusz Czarzasty Dorian aktorce likwidujemy system, który właściwie dopiero okrzepł w Lesznie wymuszała na Górze państwa uczniami nauczycielom życzymy wszystkiego dobrego w nas w roku szkolnym rodzice i cierpliwości i odwagi i samorządom wbrew samorządom także domy za co odpowiadają bardzo dziękuję państwu jest za to spotkanie Włodzimierz Paszyński wiceprezydent Warszawy odpowiedzialny za edukację dr hab. Mikołaj Herbst z uniwersytetu Warszawskiego ekspert d s. systemu edukacji i Mariusz Sokołowski nauczyciel w szkole podstawowej w Wasilkowie nauczyciel WOS -u dziękuję panu bardzo już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza Maciej Głogowski program przygotował Mateusz Luft i Tomasz Kopka realizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut do suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA