REKLAMA

Jak firmy dbają o bezpieczeństwo pracowników jeżdżących samochodami służbowymi?

Skołowani
Data emisji:
2017-09-02 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztofa Woźniaka audycję skołowani dzisiaj proszę państwa 1 temat mianowicie porozmawiam z moim gościem o tym jak firmy kontrolują raczej jak nie kontrolują swoich pracowników w samochodach służbowych, których wysyłają n p. w celach sprzedaży jakiegoś produktu i właśnie Marek Kujaw iński dyrektor sprzedaży TomTom tele Matrix Polska dzień dobry panie dyrektorze dzień dobry panie dyrektorze TomTom tele Matrix Polska przeprowadziło taką ankietę badania Rozwiń » wśród 30 0 menadżerów polskich firm no i kiepsko tam wychodzi z tym, że kontrolowaniem swoich pracowników, którym firma udostępnia samochody no bo przyczyną takiej zasadzie jest to prowadzone firmy kontrolują co robią ich pracownicy podczas podróży służbowych czy też samochodami firmowymi tak to prawda temat jest dosyć złożony z badań zostało przeprowadzone w kilku krajach europejskich nie tylko w Polsce, a malarzowi i go też się tutaj tak oczywiście do badania zostało zaproszonych 30 0 do 4 0 menadżerów wyższego szczebla, bo zarządzających firmami IT w takich dużych, którzy bezpośrednio zarządzają flotami samochodowymi inny, jakby ich genezą tej do badania była poszewka sytuacja na drogach w w Europie i w Polsce innym, a w szczególności informacjami o tym, że w poprzednim roku ponad 2 6  00 0 ofiar śmiertelnych było w dół z Unii Europejskiej innych i ponad 40 % z tych ofiar niestety po to niestety to oczywiście też reszta to, że stosunki trudno niestety to byli kierowcy każda z AZS podczas wykonywania swoich zadań służbowych w Polsce w bok to statystyka wygląda oczywiście podobnie natomiast inna nie ma co ukrywać, że w Polsce udział w wypadku jest znacznie wyższym niż w Europie zachodniej nowo mamy wyższe śmiertelność na drogach w Polsce niż średnia z Unii Europejskiej, więc jak to inaczej ma być w firmach tak się zastanawiam w w kraju, w którym się trochę z przymrużeniem oka traktuje bezpieczeństwo na drodze, dlaczego menadżerowie mają to inaczej rok w tak to prawda moich badań wynikło, że ponad miesiąc 3 % menadżerów potwierdza, że wysyła swoich pracowników do zadań w terenie z w samochodzie służbowym samochodzie służbowym dach wagonu oczywiście, a ilu z nich kontroluje to co robią ci pracownicy zoo i czas tutaj tutaj właśnie chwała tym coś się co się przyznali, ale to dosyć wyobrazić, że 7 % zarządzających firmami czy bezpośrednich przełożonych tych pracowników nawet nie sprawdzało czy ci pracownicy mają uprawnienia do doprowadzenia samochodów nordic nieoficjalną przecież normalny Polak musi mieć prawo jazdy no proszę wybaczyć, bo tak co wynika to z tego, że nie ma odpowiednich procedur w filmach nie ma jej nie ma procedur nie ma takich zasad regulaminów, które by określały jak i obecnych jak krok po kroku zweryfikować pracownika przed wydaniem samochodu służbowego i służbowego, ale jak pracodawca wie, że pracownik przyjeżdża swoim samochodem do pracy i później bierze samochód służbowy na to co ma sprawdzać czy ma prawo jazdy, ale wie pan co powiem panu takich czy coś takiego z z moją praktyczne doświadczenia po rozmowach z wieloma zarządzającymi flotami to często jest tak wstępny plan taki pierwszy przypadek pana, by dłużej to jest przedstawiciel handlowy tar Heel obecnie oczywiście bardzo taki zawód, do którego poszukiwanych jest wielu pracowników brakuje bardzo trudna z zasobów tak sprzedażowych bardzo bardzo trudny zawód stresogenne i rzucaj tutaj co jest najważniejsze w rekrutacji oczywiście sukces sprzedażowy jestem takim powiedzmy głównym celem, których pod, którym do, którego dąży dążymy nadzorem i weryfikuje pracownika pod kątem zdolności sprzedażowych doświadczenia kompetencji odporność na stres natomiast te natomiast, jeżeli chodzi uprawnia do jazdy samochodem Okaj to jeszcze łatwo tak, by wznieść się zawsze można z uprawnieniem nadal pracuje w kadry kadry najczęściej w i potrzebują jakiś sens opowieści o prawa jazdy najczęściej to stała zamknięta, a tam naprawdę przypadki, gdzie wydaje się samochód młodej osobie, która pisze oczywiście w CV, że posiada prawo jazdy od 6 lat, ale to osoba nie ma własnego samochodu i często tak naprawdę od od od zdobycia prawa jazdy, jakiego sporadycznego użycia samochodu rodziców wydaje się to ją sobie samochód sutych służbowy są naprawdę przypadki to osoba ma problem z wyjazdem w tym samochodem służbowym z parkingu na widzów na gruzach menadżer no chyba sobota w co jest ważniejsze oczywiście można, by szkolić tak dalej tak dalej natomiast do tego Pegaz musi być informacja musi być jakaś weryfikacja moi dobrzy były takie procedury ja znam wiele też przypadkowo oczywiście pozytywnych, gdzie oprócz tego, że się weryfikuje oczywiście dokumenty potwierdzające rolę w możliwość prowadzenia samochodu robi się też test praktyczny tak, by ktoś jest hossa jest też nie, ale dla elity raczej się bierze samochód służbowy charakter, bo tego pracownika krwi jeśli się z nim troszeczkę pomieści 5 4 osoby sobie dobrze daję radę w tym samochodzie czy nie robić dodatkowe szkolenia Kaszubi szkolenia z produktu robi się szkolna z regulaminów wewnętrznych do 6 zlotego za procedury w filmowych, które są w filmie robi się też szkolenie mało jak i jak wykorzystywać samochód, jakie są procedury korzystania i co bardzo ważne jest wiele szkół, które z wspierają wspierają firmy w tym, żeby takie doszkalania doskonale Duśka jak obliczyć słusznie pan zauważył, że niekiedy firmy z dając samochód młodym kierowcom właśnie bardzo młody, bo bardzo uwagę, że często też pierwsza praca ta jest to część bardzo grupa, która jest szczególnie narażona na wypadki drogowe wojownika zresztą ze statystyk mają właśnie czy firmę czy firmy biorą pod uwagę czy też sprawdzają, jakie grupy jest szczególnie są narażone na spowodowanie wypadku czy też uczestniczenia w wypadku drogowym rośnie biorąc pod podgląd chociażby statystyki policyjne myśli pan, że firmy przeglądają takie rzeczy jak statystyki wypadków kogo barierą są tylko co znam kilka takich firm tak naprawdę kilka, gdzie indziej faktycznie problem wypadków drogowych jest jest jest bardzo poważnie traktowany umówił się też szczerze, że wiąże się to też z kosztami firmy tak o losie firmy mikro firmy zdają sobie sprawę, że składka ubezpieczeniowa tak naprawdę zależy od tej od tej kwoty szkodowości w koszty nieobecności w pracy koszty napra w przestojów różnego rodzaju tak często często są też mogły ryzyka prawne tak no bo umówmy się, jeżeli n p . z tego samochodu służbowego korzysta się nie zawsze tylko w celach w celach służbowych aut także oczywiście, że mógłbym coś działo natomiast to co pan powiedział faktycznie wypadki drogowe to jest to stanowi największy udział w grze, choć śmiertelność młodych ludziach to właśnie się w Kanadzie jest dla takiego menadżera nie powinna zapalać czerwona lampka w momencie, kiedy mówisz już coraz więcej mediach o o tym, że właśnie ta grupa młodych kierowców jest grupą szczególnego ryzyka i on daje takim pomysłem dwudziestolatkowie i dwudziestą jedno latkowi samochód służbowy i mówi musisz mi załatwić tyle i tyle i telewizor wizyt tak w takim w takim czasie no i tak modemu co ja mam tu zrobić mam tyle ile tyle czasu tyle i tyle kilometrów na to ile dała fabryka jedziemy przestrzeganie limitów prędkości jak to zrobić z tym czy teraz pytanie czy menadżer w ogóle dając samochód zastanawia się w jaki sposób pracownik ma wykonać powierzono mu prace, przestrzegając przy okazji wszystkich zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego w no właśnie tutaj tutaj pomoc stanowią, jakby nowoczesne rozwiązania wolną od dzisiaj dzisiaj na szczęście technologia idzie w tym kierunku samochód staje się komety ta staje się ich w 1 z już narzędzi, które jest ewidentnie bardzo bardzo ważne narzędzie pracy i dzisiaj możemy ten samochód w sposób on-line nie tylko zlokalizować, ale śledzić wszelkie inne parametry, jeżeli chodzi o wykonywanym teraz, ale n p. też styl jazdy kierowców i to jest też bardzo istotne, dlatego że bezpośrednio tak naprawdę przyczyną naj wypadków oczywiście na początku prędkość tak jest potem jakiś powiedzmy tam wykonywanie tych niebezpiecznych manewrów manewrów, by zdjąć z zachowaniem pierwszeństwa na drogach ma niestosowanie się też do jakich tam innych innych przepisów dzisiejszy system nie tylko pozwala zaplanować sobie sobie trasa można, by je zdejmować n p. jak i ile czasu potrzebujemy, żeby odwiedzić kompletnych ilością punktów w ciągu w ciągu dnia pracy faktycznie menażer dzisiaj od pierwszą sprawą to jak najbardziej interesuje oczywiście ilość wizyt w złym finalna sprzedaż takiej siły i t d. natomiast ma to miasto trzeba zwrócić uwagę, że ten dom mody osoba często, która jest przedstawicielem handlowym ona często więcej czasu spędza w samochodzie lista tych wizytach sam Samuel samo analizowanie danych z pojazdu pozwalają nam pozwalają mieć świadomość n p . czy tak realnie w ciągu tych kilku godzin pracy to my n p. tylko 1,5 2 godziny spędza mu klientów, a także z 4 godzin jesteśmy my jak jesteśmy w tym samochodzie tablicą w tym czasie ciasto ciasto należy dzwonić do, bo był poważnie do swojego bloga też badania jak używane są komórki na surfowanie w internecie podczas jazdy było oczywiście większość menedżerów ma świadomość, że są te rozmowy są słabi rybacy zgromadzone miasta dostali często dzwonią właśnie zdradzali państwo ilu menadżerów dzwoni do swoich pracowników, którzy są podczas jazdy nie pytaliśmy wprost lub dzwonić, ale tutaj mowa w świadomości ludzi czy mają świadomość że, że za ich za te rozmowy się odbywają takoż się potem stwierdziło, że oczywiście tak polskie firmy nie kontrolują swoich pracowników na drogach podczas podróży służbowych tym samym narażają się na odpowiedzialność prawną oraz wymierne straty finansowe o stratach finansowych to pozwoli pan dyrektorze w następnej części, a w tej części jeszcze dosłownie minutę co to za odpowiedzialność prawna oczywiście oczywiście mówimy tutaj o relacji pracodawca pracownik cywilny oby tak, bo obaj obowiązują tu wiele kodeksowi kupuje kodeks pracy tak pełną odpowiedzialność przepisy BHP uprawnienia do prowadzenia samochodów specjalne badania, ale też oczywiście oczywiście brak przez przestrzegania, a 3 czy powiedzmy tolerowanie to tolerowali niestosowania się do dołu kodeksu drogowego drogowego Marek Kujaw iński dyrektor sprzedaży TomTom tele Matexi Polska jest państwo i moim gościem rozmawiamy o tym jak firmy po podchodzą do kwestii bezpieczeństwa ruchu drogowego czas na skróty informacji Radia TOK FM po nim wracamy do rozmów druga część Skołowanych Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną w studiu Marek Kujaw iński dyrektor sprzedaży TomTom telematyki Polska rozmawiamy proszę państwa o podejściu polskich firm nie tylko Polski, ale też ogólnie w Europie do kwestii bezpieczeństwa w ruchu drogowym szczególnie, jeżeli chodzi o pracowników które, którzy są wysyłani w podróże służbowe samochodami służbowymi panie dyrektorze czy wie pan, jaka jest skala Floty samochodów służbowych w Polsce wg naszych estymacji tez użyć 4  000 000 bardzo dużo Forest i codziennie nie wszystkie oczywiście codziennie jest małe jednak skala jest olbrzymia można powiedzieć, jaka część z nich jest wykorzystywana codziennie właśnie przez pracowników służbowych schwytano generalnie polityka firmy po to, żeby jak najbardziej optymalizować dodaje swoją pracę to samochód również po nim być wykorzystywany jak najczęściej tak, że także racie pracodawca stara się wykorzystać ten samochód maksymalnie tak stąd to ciągłe dążenie do ilości wizyt jak najwięcej towarów przewieźć tarasu w nie jak i ja pytam was zastanawia mnie próbuje gdzieś ulokować to właśnie w tych statystykach policyjnych, o których mówiliśmy w pierwszej części jakoś wyciągnąć wniosek, o ile n p. pracowników ne jadących samochodami służbowymi spowodowało wypadki na polskich drogach takich danych nie mamy, bo policja nie rozróżnia po prostu kierowca to kierowcy niezależnie tak przyjedzie swoim samochodem prywatnym czy służbowym, więc takie dane byłyby ciekawe, żeby nakreślić właśnie, gdzie tkwi niebezpieczeństwo też na polskich drogach aż w skali ogólnoeuropejskiej wg Europejskiej komisji bezpieczeństwa drogowego musiał po ponad 40 % udziału udziału udziału jest, ale w raportach samochodów służbowych udziału, ale ciekawe, jaki z tego procent powodowały właśnie te to kierowcy tych samochodów no niestety tutaj nikt nie podjąłbym się dość ciekawej też ciekawe, by było urozmaicą uszczegółowienie, w jakich powodów nie powodowali wypadki drogowe tak jak mówiliśmy w pierwszej części gry ponad 50 % polskich firmach managerów przyznaje, że ich pracownicy uczestniczyli, w jakich wypadkach drogowych bardzo dużo na ponad połowa gdzieś tam wypadki nie liczy tylko uważać, że wypadki to również z puszki, czyli te zdarzenia drogowe, w których ktoś ucierpiał czy jednak robić tak to są też wszystkich zdarzeń doszło w bankach tak, bo to jeszcze w terenie podnieśliśmy głowy właśnie Tommy Hall absolutnie natomiast złym, a pan, gdzie jeszcze jestem taki aspekt chyba w Polsce innym jest bardziej widoczne niż w innych krajach Unii Europejskiej podejście do samochodu służbowego mówiliśmy tutaj poselskie o przedstawicielach handlowych, bo to jest tak olbrzymia rzesza młodych ludzi którzy, którzy wówczas to pierwsza praca wiąże się z tym wielogodzinnym prowadzeniu samochodu każdego z każdego tygodnia również argumentem, żeby taką pracę podjąć jest jak i jest to samochód służbowy nadal wielu młodych osób wspólnie nie kupuje własnego samochodu, licząc na to że, że będzie miało samochód służbowy dla ludzi można pogodzić oczywiście swoją pracę razem z tym wykorzystywanie samochodów i w celach prywatnych oczywiście już nie chcemy, by mówić o tym w wielu przypadkach UP ach, co to znaczy samochód służbowy tak to jest taki, który może podjechać pod najwyższy krawężnik i ta zależność od kilometrów na godzinę tak pan może jest ambicja to, bo to jest też to po też pewnie świadczy o tym, że żelazko obowiązki i chęć wykonania tej pracy najszybciej najlepiej wróży powoduje, że rząd, że ci ludzie w pracy troszeczkę tutaj ma posiłkują się przekraczaniem prędkości parkowanie miasto to jest strach i dozwolone, zwłaszcza wśród firm kurierskich to oni muszą obowiązywać ma stać, żeby wykonać swoją pracę nad zawód mnie trochę denerwuje to jak widzę parking, na który trzeba zapłacić jak Kurier staje jest tam rzekomo nas sekunda tak naprawdę 2 0 minut walczyli o analizie zdjęć i blokuje cały chodnik, więc to też jest kwestia podejścia i szkolenia i pewnie i pewnie taki właśnie wiele ryzykownych zachowań tu, więc dojazd do stylu jazdy jednak w samochodzie służbowym łatwiej przychodzi przychodzi kierowcom i swoim tym prywatnym jest akredytowanym za drogo płacimy z własnych zarobionych pieniędzy co co miesiąc ratę tak wiem ile kosztuje naprawa szkody warto tutaj na pewno z czego to wynika, że tak naprawdę nie dbamy w momencie wsiadania do samochodu służbowego, które traktujemy jako czyjś inny samochód i rocznie pracownik myślę, że nie myśli, że w momencie, kiedy rozbije ten samochód to straci też możliwość w ogóle zarobku i wykonywania swojej pracy w ogóle o tym, że może komuś zrobić krzywdę czy sobie dom to nie wspomnę, ale możliwości siadam wtedy i potrafi zapomnieć o wszelkich barierach i bezpieczeństwie na drodze to właśnie ten czas wykonywania pracy, które musimy jakoś włożyć te wszystkie zajęcia, które są podczas dnia żadna promocja wolontariatu mówiliśmy także samochód służbowy troszeczkę łatwiej przychodzi nam przekraczać prędkości może może troszeczkę więcej możemy zaryzykować, używając ten samochód bliźnich niż własny prywatny, ale też z drugiej strony też opowieść o tych relacjach, które są pomiędzy pracodawcą APo el pracodawcą umowę z pracownikiem jednak cele, które bezpośrednio swą bla bla bla dla pracownika, aby przekazywane wiąże się mówiliśmy z szybkością z ilością, a w butach mówi badania 2 2 % menedżerów przyznało, że nie ma żadnej polityki bezpieczeństwa czekać na regulacjach używać jak używać samochód służbowy również te szczury to może firmę nie wykorzystują dostępnych obecnie narzędzi właśnie, które pozwalają monitorować pojazd monitorować styl jazdy montować prędkość n p . to powoduje to, że syn kierowcy stają się troszeczkę bezkarni tak mi tato ty mnie tato ty nie patrzy natomiast dobre narzędzia te systemy systemy które, która obiecuje rząd w systemach porozmawiamy bez jedno z pytaniem tak przyszło do głowy czy jest różnica pomiędzy właśnie wdrażaniem tych systemów monitoringu zachowań pracowników jest różnica pomiędzy przedsiębiorstwami małymi dużymi i tymi największymi raczej na pewno bardziej usystematyzowane w powyższym procesy procedury i t d . są w filmach Bush syn tak tam przypadłby tam są większe Floty przy większych kwotach warto utrzymać specjalny dział, który zajmuje się tą kwotą tak tam negocjuje się w sposób bloku w bardzo podatne na bardzo poważnym poziomie warunki ubezpieczenia tam są pracownicy zajmujący się odszkodowaniami z likwidacją szkód drogowych także tam są sądy są osoby są usługą są jednostki organizacyjne w Tychach, które mogą wspomóc takie taki poprawnym wykorzystywaniem w złotych i też ciekawe czy przy okazji tego nikt tam tam, gdzie te systemy są właśnie wdrożone czy też jednostki, o których pan mówi to czy jest mniej wypadków czy też udziałów w wypadkach drogowych pracownik jak to jak to w takim razie wygląda rzeczywistość i czy przynosi wymierne skutki mówi pan wcześniej po jest tak naprawdę ma natomiast natomiast zakłada, że tam, gdzie tam, gdzie dba się o to by ulżyć taka polityka istnieje tam, gdzie ktoś tym zarządza pan, że ktoś ma wiedzę, gdzie stanie do pomocy wśród portów może rozliczyć każdą kierowcy z jego stylu jazdy ma informacje o jego przekroczenia prędkości, bo musi to musi to skutkować tym, że rzecz, że druga strona zaczyna się doby do takich regulacji stosować w no dobrze to porozmawiajmy o tych systemach w takim razie rodakom podstawową rzeczą, która mi przychodzi do głowy, jeżeli myślę sobie o kontrolowaniu czy też Anne poprawianiu bezpieczeństwa podczas podróży samochodami służbowymi są odpowiednie szkolenia i wysyłanie n p. pracowników do ośrodków szkole do szkolenia techniki jazdy do szkolenia techniki jazdy co jeszcze może takim braci i pytaniem na ile właśnie firmy pozwalają sobie też mogą pozwolić sobie ze względów finansowych i wysłać takich pracowników właśnie na kurs doszkalający żywot stosowanie stosować system monitoringu Floty pozwala na to, że mamy pełną świadomość pełną wiedzę na temat wykorzystywania pojazd i przede wszystkim wiemy ile godzin w ciągu dnia pracy tygodnia miesiąca spędzamy w samochodzie, prowadząc samochód, a ile czasu spędzamy na tych wizytach ile czasu jesteśmy i jesteśmy w biurze Otóż taka pierwsza informacja, żeby się mogli tutaj pomyśleć o tym jak faktycznie składa się ten się światem i dzień pracy często mylnie podejmowane są takie decyzje kierowców, że muszę tutaj Mosley mocno przyspieszyć, bo wtedy tam z zaoszczędzą dużo czasu i t d . natomiast praktycznie systemy pokazują, że większość czasu tracimy i tak w korkach takich przestojów na parkingach na skrzyżowaniach w centrach miast opóźnień musimy to nadrobić tak i opóźni później do nadrobienia on powiedział oczywiście nadrabiamy tylko nadrabiamy tak naprawdę od kilku do maksymalnie kilkunastu minut w ciągu dnia coś sobie zdają sprawę, że to, że przekraczają często prędkość o kilkadziesiąt kilometrów na godzinę ile więcej paliwa spalin tak tak naprawdę nie daje im to nie daje to duże oszczędności, jeżeli chodzi o czas dla NATO miast natomiast koszty i oczywiście ryzyka związane z zgoda na bezpieczeństwo są to olbrzymie dobrze to zaś są systemy teleinformatyczne, ale to jest jednak informacja dla dla menadżerów czy też dla firm jak właśnie wykorzystują ten czas pracownicy na dojazdy, ale co z tym z tymi informacjami menadżerowie robią to nie bardzo interesuje czy pan z dolnych są gotowi są dzisiaj w informacje tylko dla menadżerów, bo to jest to częstochowska takiej takich podejść z ubiegłych lat, że systemy te bazują na powiedzmy lista technologii, wykorzystując GPS w akcie tą lokalizację satelitarną utarło się, że to jest dziś to jest śledzenie pracowników monitoring pracowników traci się podziała troszeczkę inaczej dzisiaj to kierowca dostaje olbrzymią ilość informacji, bo dzisiejsze to systemy wspierające poprawny styl jazdy onego informują na bieżąco dzisiejszą poprawnie jeździ on dają mu statystykę pokaże bił prasy czy po każdym powietrznych ich przebiegu czy przekraczał prędkość dają informację tematem tych niebezpiecznych manewrów, że jeżeli ktoś wchodzi w zakręt zbyt dużą prędkością nastąpi jakiś przeciążenia w pojeździe tutaj wysyłane są automatycznie sygnał do kierowców nawigowanie kierowcy bazujące na aktualnej sytuacji na drogach wszystkich utrudnieniach i t d . to są narzędzia trylogii pomagają pomagają kierowcy w codziennej pracy, a jednocześnie pozwalają to raportować tworzyć takie statystyki i dużych informacja wspólna dla menadżerów i dla kierowców czy faktycznie możemy zoptymalizować troszeczkę swoją pracę, ale nie kosztem oczywiście bez ubezpieczeń tak się zastanawiam czy jednak w niektórych przypadkach ta informacja, której pan powiedział chociażby zakorkowania miasta i przejezdności tej trasy, którą musimy wykonać nie będzie szła w drugą stronę, że zobaczy NATO i nawigacji, że Orany korek przez całe miasto AJA muszę załatwić jeszcze 4 spotkania zostały mi trzygodzinne no to tutaj pojadę tutaj muszę już przyśpieszyć i to bardzo i to bardzo, więc wykorzystam ten czas już bez korka ten ostatni te godziny pracy bez korka no właśnie jazdę powyżej powyżej dozwolonej prędkości to wtedy w Aleppo informacje ma również ktoś wiąże pan dzisiaj VITAY dla kobiety kat tego online tak online monitoringu ta idea mówi o tym, żeby je tylko kierowca po to, są informacje ma mała dyspozytor nagrodzono nas że, o ile samochód, jeżeli tango idzie zbyt szybko oczywiście nie w czasie jazdy są oczywiście możliwości zabezpiecza samochód raczej płacze mówi się w sprawy innego typu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego od radnego miast natomiast po torze Bułgarską musimy wykonać prace rady miasta realna wiedza na temat tego co się dzieje na drodze pozwala firmie, która dostarcza towar oraz firmie, która czeka na ten towar oklaski dla dla kierowcy, który tu jest tym samochodzie na ten towar dowieźć wszyscy dostał tutaj tą samą informację, że to nic nie powinno to być stresujące dla kierowcy wręcz przeciwnie powinno tu powinno to w Lechu stąd, iż kierowcy, że już, że faktycznie tyle trwał dojazd pomiędzy 2 punktami o tej porze dnia, a w la na takiej drodze można wprowadzić wszystkie swoje punkty tzw. kalendarz nazwijmy to do tego systemu, żeby on nam to wszystko przeliczać na głowie się tak oczywiście to topowy 1 znów stołowych w całości tych z Lublina swój plan plan wybija przed rozpoczęciem miała z tym czujemy faktycznie, a nie tylko jak to wygląda operacyjnie czyli kiedy dojdziemy do jakiego punktu i t d . ale też mamy informacje na temat niebezpiecznych miejsc na drogach mamy jakieś podpowiedzi na mandat ma 3 goli są zamknięte i t d. pójdzie jest to weryfikowane online i wtedy informacje mogą być szef wszyscy uczestnicy tutaj takiego procesu idziesz na końcu i tak co możemy wykonać raport jakiś analizy i uczyć się na przyszłość Marek Kujaw iński dyrektor sprzedaży TomTom tele Matexi Polska rozmawiamy proszę państwa o wykorzystywaniu nowych technologii, żeby pomóc firmom odpowiednio pracować, żeby ograniczać koszty związane z podróżami służbowymi m. in. oraz wspierające i schowanych przede wszystkim bezpieczeństwo na drogach skrót informacji przed nami po nim wracamy do rozmowy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu pan Marek Kujaw iński dyrektor sprzedaży TomTom tele Matrix Polska rozmawiamy o raporcie niezwykle ciekawym na temat tego jak właśnie firmy podchodzą do tematu bezpieczeństwa na drogach i wykorzystywania nowych technologii, żeby to wszystko dobrze działało w poprzednich częściach mówiliśmy nieraz, że często samochody służbowe są również wykorzystywane poza tym czasem czasem przeznaczonym na prace w poprzedniej części też mówiliśmy trochę o wykorzystywanie tych nowych technologii czy to właśnie nowe technologie one działają tylko i wyłącznie w czasie przeznaczonym na pracę, czyli obecnym podczas 8 godzin tygodnia roboczego, a później już jest włączane i pracownik tym samochodem służbowym wraca już do domu to oczywiście te jak każdy jak większość systemów może to dostosować opracowanie systemu do konkretnego zapotrzebowania klientów tak nasz konkretny film oczywiście jest taka możliwość, że można przełączyć taki samochód obecny na materię gwiazdy prywatnej i wtedy przestaniemy w ogóle monitorować parametry takiego takiego pojazdu możemy zakończyć monitorowanie lokalizacji, ale ciągle montujemy n p. styl jazdy tak ciągle buntujemy n p. zużycie paliwa także tutaj tutaj, jeżeli chodzi o dostosowanie tego typu nowoczesnych systemów, kiedy nie ma tutaj problemu nastąpiło modułowe one są tak zbudowane, żeby czy firma otrzyma 3 małe przedsiębiorstwo czy duża Flota powietrzna korporacyjnego tutaj każdy z tych podmiotów może znaleźć coś coś dla siebie tak nie interesuje właśnie ten podział jeżdżenia samochodem służbowym w momencie wykonywania pracy, a właśnie tymi pojazdami z domu do pracy z pracy do domu czy też po drodze załatwiania wiem dobrze doskonale jak działa w odebrać dzieci z przedszkola ze szkoły jeszcze zrobić jakieś zakupy czy to powinno interesować pracodawcy menadżera, który jednak udostępnia ten samochód, który w tym formalno prawnie samochód należy do firmy ani do pracownika odczytany jako dostawcy systemów raczej nie chcielibyśmy im tak jak i interpretować to my wiedzy którą, którą dostarczamy klientom natomiast wg pierwszych najważniejsza to świadomość ról pracodawcy właściciele pojazdów powinni mieć świadomość jak ciężką pracę mają oni mają kierowcy z jakimi się borykają problemami dla na drogach często są praca niebezpieczna bardzo męcząca tak to część osób nie zdajemy sprawę pracując w biurze jak ja wciąż jak i jak ciężko komuś te ileś godzin spędzać w samochodzie, poruszając się pomiędzy klientami n p . my dostarczamy te informacje natomiast, jaką są interpretowane przez co w tym co się z nimi dzieje to już oczywiście zostawiamy zostawiamy właścicielom niemniej, niemniej oczywiście możliwy jest bardzo bardzo dokładny dokładny monitoring przebywania w poszczególnych strefach dokładnych przebiegów w zależności czy to jest linczu to już są godziny pracy czy to są godziny po pracy tak natomiast oczywiście Chiny mają swoje procedury regulacje z informacji z naszych systemów mają mają momentu postój wspierało ja pytam, bo jednak jest interesująca co właśnie wyciągają menadżerowie z tych informacji jak oni wykorzystują to jestem sobie doskonale w stanie wyobrazić, że na żer, a on daje ten samochód służbowy pracodawcy i jego kontroli przez cały czas tutaj jest kwestia oczywiście formalnoprawne w jakim stopniu może to robić to nie podaje do pana no ale jednak wyciąganie z tych systemów stwarza takie niebezpieczeństwo może stwarzać przeprasza może stwarzać takie niebezpieczeństwo, bo oczywiście firmy dostosują regulamin są akceptowane przez Bruno 2 2 pracowników często czasu to systemy są też powiązane z miną ofertami i ubezpieczeniowym i tarcze są w masie bądź obliguje do tego że, że będzie monitorował pojazdy, chcąc uzyskać go uzyskać lepsze stawki ubezpieczeniowe, a przy okazji zmniejszyć szkodowość orzech szmaty takie właśnie właśnie wprowadzenie takiego systemu teleinformatycznego nowoczesnych technologii do do kontrolowania tego przebiegu prac już na tym się skupmy wpływa na wysokość stawek ubezpieczeń tak oczywiście nie ma tutaj bezpośrednio to, żeby nie śmiem miała takich jak ta informacja, że jeśli bezpośrednio drukowała specjalny cennik dla tych którzy, którzy mają tego typu systemy wdrożone natomiast natomiast wiadomo, że składka kradzieżą, bo n p. jest gosposi zależy od tego czy czy jest czy czy jest monitoring coraz więcej pojawia się też na razie pilotów takich programów ubezpieczeniowych, które bazują bezpośrednio na informacji jak wykorzystywany jest pojazd ma takie taki typ ubezpieczeń coraz bardziej popularny w Europie zachodniej Stanach w stanach Zjednoczonych wręcz bazuje na tym, że składka bezpośrednio uzależniona od przebiegów i od stylu jazdy kierowców pozwoli pan, że wrócę do drugiej części raportu, który mówi o korzystaniu z telefonów komórkowych oraz surfowania po internecie, że jednak pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że ich pracownicy podczas jazdy samochodami służbowymi to robią czy podczas jazdy nie będą wykorzystywać tego urządzeń teleinformatycznych, które są zamontowane w celu kontrolowania właśnie pracownik co wiem, bo dostęp dostęp do 8 kierowca ma dostęp do terminala, który jest jednocześnie może być nawigacją może być urządzeniem do służącym do komunikacji do przesuwania zleceń informuje na bieżąco ją od tej ocenie stylu jazdy, jakby to to narzędzie tutaj gniew nie powinno przeszkadzać wpływ w prowadzeniu pojazdu wszystko w Sudetach zagony sterowanie głosowe Klaxons hot dogi duże przyciski, gdzie przed przed jazdą możemy zaplanować czy przyjąć jakieś tam jakiś tam zlecenie mi natomiast wracając do użycia telefonów komórkowych, bo to faktu to chyba wszyscy widzimy, wierząc obwieścił, że obrazek taki, że coś pod samochód trzyma w ręku telefon komórkowy to jest chyba już naturalne, iż zostaną efekty nowoczesne systemy właśnie mogą na to wpływać edukować pamiętaj kierowca nie powinieneś używać telefonu komórkowego rozmawiać podczas jazdy, trzymając słuchawkę sprawdza co tam na różnych portalach społecznościowych czy też sprawdzać maile od pracodawcy nie ma takich funkcji nie jest to byłbym szczerze muszę powiedzieć, że te systemy nie były projektowane nigdy po takim kątem, żeby monitorować zachowanie kierowcy wewnątrz kabiny akcje będą 3 wewnątrz pojazdu osobowego oczywiście są możliwość stosowania kamer bezpośrednio na dobre już osoba, która siedzi gdzieś tam dyspozytor musiałby podzielić się oglądać je po to chyba woda za daleko idąca, jeżeli chodzi o alkohol w są oczywiście takie są oczywiście takie wdrożenia, których wykorzystuje się alkomat, który wykonał patologie tego systemu automatycznego informuje, że post ma on wymusza generalnie test alkoholowy przed przed przed rozpoczęciem jazdy to własność, gdzie oczywiście pozytywnie pozytywnie tutaj, by chodnik musi być naszym negatywnym od liczby dni tak jak najbardziej ma i wtedy można odpalić samochód oraz bal właśnie to jest ciekawe jak jak managerowie podchodzą do kwestii właśnie sprawdzania trzeźwości pracownika, który wsiada do samochodu służbowego czy RWE trzeźwości pracownika, który przychodzi do pracy jak wiemy nie można przychodzić do pracy pod wpływem alkoholu szympansy dostaw trudno tutaj się wypowiedzieć natomiast w tym aspekcie wydaje mi, że ta świadomość jest bardzo wysoko jest naprawdę nowości także się udaje, że od tych iluś tam lat to chyba naprawdę nie ma społecznego przyzwolenia na to, że prowadził samochód pod wpływem alkoholu i Adrian razem trzeba było sprawdzić jak to jest na imprezach rodzinnych albo towarzysza w oczywisty panie dyrektorze na koniec naszej rozmowy chciałbym pana zapytać jak Polska stoi w stawce wdrażania tych systemów ne wśród managerów w nas w skali Europejskiej czy jesteś gdzieś pośrodku jednak pod koniec może bliżej podium aż czujesz się jeszcze trochę przed nami okres studiów dosyć z 1 strony widzimy, że to środki jesteśmy w tej drugiej lidze powiedzmy, że chodzi o kraje europejskie natomiast natomiast nie jest tak źle, że mamy się pokrycie rynku takim poziomie 10 11 %, jeżeli chodzi o wszystkie o wszystkie pojazdy natomiast firma uważa się tego dla 100 filmach i roztopowych oczywiście tam 5 70 % firm dla to są inne przepisy jednak w firmach transportowych tam, gdzie potrzeba jest pracowników wykwalifikowanych kierowców zawodowych to jednak obowiązują inne przepisy niż w firmach prywatnych chociażby handlowych właśnie, którzy wysyłają po prostu pracownika, który nie musi mieć kwalifikacji kierowcy zawodowego tak oczywiście wiadomo w samochodach ciężarowych, ponieważ obowiązek oczywiście dokładnego monitorowania czasu pracy tak tachograf tachograf także oczywiście przechowanie danych toczy się inna sytuacja natomiast w wśród flot samochodów osobowych, które chyba faktycznie tutaj mamy największy problem, jeżeli chodzi o młodych kierowców niedoświadczonych i olbrzymie ilości tych samochodów to się poruszają na drogach notuje się posadzka przed nami także tutaj na pewno, żeby dogonić takie kraje jak przede wszystkim wielka Brytania wszystkim, by kraje Beneluksu Niemcy tam jest tam jestem największy udział już tych systemów wdrożonych w filmach, ale zakładam, że tutaj szybko się z osobami jesteśmy tutaj, że chodziło w ogóle indeks technologie młodych ludzi Quest oraz zależność jeżeli pewnie tak oczywiście, gdy powiedział panu w wielkiej Brytanii tak, iż od razu skojarzyło z informacją w ostatnich dniach, że Polski kierowca ciężarówki w wielkiej Brytanii zabił na autostradzie 8 osób i pytanie co tam właśnie ta firma która, która nam zatrudniała tego pracownika dotrzyma tych wszystkich regulacji i wprowadza nowoczesne rozwiązania no i technologiczne, czyli jest to jeszcze trochę czasu przed nami, kiedy ta będzie wykorzystywany i w jakim stopniu poprawia się finansowa właśnie sytuacja firm, które wdrażają systemy z naszych badań wynika, że pies jest oczywiście kilka aspektów takim przede wszystkim zaś o aspekt najbardziej widoczne najbardziej wymierne najłatwiej go zmienić testom to jest ta ilość przebiegu w tak czy generalnie to, że monitorujemy wiemy, że faktycznie czy powinniśmy jechać jak powinniśmy jechać, żeby tych kilometrów i robić niepotrzebnie zbyt dużo tutaj na poziomie 10 15 proc możemy ograniczyć przebieg potem następny ma oczywiście wymierną wymierne wskaźniki miejsc zużycie paliwa, który wynikał nie tylko znikł z mniejszych przebiegów toalety są odpowiednio do roli wzrosłoby wyjazd oczywiście, czyli mniej przekroczeń prędkości jazda późniejszy odjazd opóźni się takie systemy bastion jest uczyć w odpowiednim biegu czy n p. na postoju nie może w niej nie używamy klimatyzacji bądź regresie ani dla mnie parkujemy za za dużo z włączonym silnikiem każde następne 15 20 po co wręcz można można zaoszczędzić są takie rzeczy związane z eksploatacją pojazdów albo to są rzeczy trochę mniej wymierne, ale ale, które też można przeliczyć na na efektywność pracy biznesu, czyli przede wszystkim wykorzystanie czasu pracy także bezpieczeństwo mniej stłuczek wydajności oraz trojga dokładnie w waszych takie bezpieczeństwo tak łatwiejsza praca taki, że jest ich stanie n p. 13 termin do zlecenia adres firmy, do której ma podjechać jakich informacji niezbędne nie trzeba do niego dzwonić pod czas musi zwolnić dokładnie musi zwolnić się nie musisz dotrzymać doczeka parkingu i i rozmawiać tylko może wewnątrz prace odczytać na głośnomówiący w zestawie nagraną informację dla niego można co do dokładną trasę, gdzie ma dojechać taki, jaki jeszcze wskazówki do tego tak, żeby uważał n p . na zakorkowane miejsca tym jakiś tam roboty drogowe rozmawiamy tutaj o wprowadzaniu do samochodów takich systemów teleinformatycznych, a po piętach depczą mu autonomiczne pojazdy tak co wtedy zimno, ale te pojazdy będą takie mocne tempo jazdy po to, właśnie to właśnie te systemy to jest to wasze to właśnie dzięki tym systemom to pojazd się mogą poruszać Marek Kujaw iński dyrektor sprzedaży TomTom tele Matrix Polska bardzo dziękuję panie dyrektorze tylko za rozmowę jestem ciekaw jaków państwa firmach proszę pisać skołowani mowa to krok FM czy państwa firmy wdrażają takie systemy jak one się sprawdzają czy n p. bezpieczeństwo pracowników podczas wykonywania podróży służbowych służbowymi samochodami dzięki nim się poprawił także to przepisać się nadziwić dziękuję zapraszam 12 2 0 zmotoryzowani za kilka minut informacje Radia TOK FM po nich dr Dorota Sumińska i wie, że zwierzak kłaniam się Nisko Krzysztof Woźniak do usłyszenia w tym całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik EU Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA