REKLAMA

FIAT miał ponad 30 założycieli

Zmotoryzowani
Data emisji:
2017-09-02 12:20
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
15:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak zmotoryzowani Jerzy Lemański historyk wieloletni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie dzień dobry panie Jerzy, gdzie nagrywano dzień dobry państwu w zeszłym tygodniu o oplu, czyli niemiecka motoryzacja w tym tygodniu Fiat proszę państwa Marka samochodu, która jest chyba najbardziej znana z małych samochodów takiego segmentu AIB taką też Jacek powoduje większe obroty ma chyba na samochodach ciężarowych na różnych maszynach mnóstwo Rozwiń » tych maszyn buduje, ale oczywiście przeciętny śmiertelnik świata kojarzy z fiata w jakie jest taki sam tekst wiecie, że można go lubić można go nie lubić jest zapewne reżysera ze scen świata, że zdołał uzyskać palmy pierwszeństwa jeśli chodzi obudowę samochodów małych segmentu, a i segmentu, by już przed wojną budował tak małe samochody najmniejsze samochody budował świat po wojnie przecież pięćsetka była potem w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych ja cały czas Ukraińca lekko pchnięty nożem odebrali z lasu w 2 7 plus go druga samochodu roku potem był ulotka w międzyczasie Stepan i t d. cały czas jak przychodził frank był jej zjazdy i grał pierwsze skrzypce i inne firmy patrzyli na lata co zrobi gwiazdy Wisły żegnał zabarwia wniosków na mini Morris Bosak z minimum 8 5 roku udało się rzeczywiście Anglikom winy, ale co nie znaczy, że w tym czasie gwiazd ligi produkował gatunkowo von Heesen kibicowskiej tak dalej w Filadelfii był wcześniej minimalizować miał też inną konstrukcję, bo minimalizuje się niską, ale Fiat ciekawą historię ma, ponieważ miał bardzo bardzo bardzo dużo założycieli tak i gwizdały zapytam przeciętnego przeciętnego śmiertelnika, że fiata założyła rodzinę Andżelika Eurazji mówiłem eventu zdrada zdrada Antoni Gawron, a to nieprawda Otóż latem 2 000 10 09 . roku grupa Pameli zapaleńców ubyło 3 5 osób, o ile pamiętam jestem po, ale zobaczyć 5 osób tam byli w przedsiębiorstwie tam była arystokracja tam byli lekarze tam byli wojskowi oficerowie armii włoskiej no taka elita założyła rodzaj jakiegoś konsorcjum i złożyła się finansowo, żeby mieć wkład na rozpoczęcie działalności gospodarczej, a konkretnie zbudowanie fabryki na Górze wszyscy z boku jak patrzyli to uznali, że ta fabryka nie ma żadnych szans powodzenia, że to jest durny pomysł zapaleńców i arystokracji, bo oni chcieli co produkować samochody, kto to wymyślił wtedy i samochody też w tamtym czasie do 1 800 10 10 . więcej niż 80 % ludzi uważało, że samochód, owszem to jest fajna rzecz, ale jest to zabawka dla bardzo bogaty w i słońca tylko i wyłącznie do przejażdżek nigdy samochodem nie będziesz jechał na wakacje niby samochody nie będziesz jechał do pracy nigdy samochodu nie byli Filip Łochowicz, a to pani, by zrobiła takiego psikusa ani do zdrowia takiego przymusu, ale mimo wszystko to, że droga współcześni pani Benz nie widzieli i osuszenie murów, czyli tam, gdzie nie mówiło się oddolnie głos na wydaniu to Mercedes potem dopiero by wyciągnąć zapowiedzi podobno boju pierwsza przejażdżka pierwsza kobieta i t d . i t d. bo to jest kapitalna sprawa reklamowa ale gdyby pan zapytał w roku 1 8 90 8 wtedy, kiedy do konsol w wywiadach zakład zakładał co takiego zrobiła żona Carla Ben za gaz dla motoryzacji wynik nie widział, bo to wtedy nie był znany fakt w ogóle, a niech pani powie tak CZ ci Włosi to przypadkiem arystokracja oczywiście mamy jednak nie zazdrościła arystokracji tej francuskiej niemieckiej myśli pani Doda już nie boli wymeldował od nich sygnały o zasadach jest to jest możliwe jest to możliwe także w wielkiej Brytanii coś tam Automobile albo Francuzi to już też mieli przecież to rząd, a Opal w Niemczech też na sobie zaczynał jakoś tam radzić, a my Włosi jednak, że Włosi będę nakłaniał do 3 1 100 proc, a prawda lubi szybkość wobec tego tutaj też debliści liczą na czerwonym i gotowość może być rzeczywiście, ale wśród tych pasjonatów był pewien porucznik ani włoskiej w tej trzydziestce piątce który, który to dał swój wkład netto wyliczył dokładnie na dzisiejsze pieniądze była to równowartość 6 5  000 zł co wcale nie tak mało jak pan jak w tamtych czasach i myślę, że panowie z ziemi obiecanej dawali przykład Wilbo tam też trzeba było zbudować fabrykę TUI wysłało zbudować fabrykę w pan Borowiecki prawda w Davos trochę więcej, ale dla nich było tyle osób to Nowak jest tam było 3 0 lat w rozmowie z gminy porucznik wie LO no chyba 3 3 lata w tym czasie działania delikt dał do 6 5  000 to był 1 z nich od pań wśród to był 1 z nich o to czy to było 400 USD tak 400 USD do wody do tak tak dokładnie ogłosili zamiar jej tata ówczesnych 2 jedno i działania, czyli dodało było w zarządzie woli zmarłego w Elblągu gazu o praktyki to urząd i odwagi tak jak Wajda o wszystko potrafił pozałatwiać tam wdali się obudził nas wojskowo za co, bo najśmieszniejsze jest to, że korzyści powstał w konsorcjum fabryka nie miała żadnego projektu nie mieli projektu samochodu jak budować samo w głosie radnego w dotyku nie zbudowało ono no i co właśnie Andrzej zrobił to co powinien mądry człowiek tam w tamtym miejscu zrobić Otóż kupił od zakładów rowerowych, które sobie tak pobił wolnych mocy przerobowych zbudowałby samochód jak dziś nie wiadomo hip znachor tonem Johnem Bondem nazwa zakład zaczynał w Eugene jest wtedy wyłożyły takie akcje Modena, a jest dość długo zakład lub Lazurowe ich na zasadzie wolnych mocy przerobowej zrobił sobie na samochodzie silnika tak jak żona biali nie mogą ze sobą od generalnej chroni silnik 1 pamiętam dokładnie Andżelika kupił ten samochód ogniw i wykupił pozwolenie na produkcji już w 1 80 0 dziewięćdziesiątym dziewiątym roku powstało 8 takich samych samochodów i one miały nazwy jak, ale skopiowali nie było ich całkowicie to nie było ich nie było i zdobył pierwszy model osiągnął 3 i puchate, czyli właśnie z ich grona tak jest i Bukowna i ten samochód zbudowano wielki waży 800 dziewięćdziesiąty dziewiąty roku w liczbie 8 sztuk rok później było ich 16 sztuk, ale jednocześnie rok później już powstał model 6 HBO to co mówiliśmy modele zmieniały się, dlatego że ze złem wymagała tego sytuacja, że był coraz nowocześniejsze niż silniki w roku 1 900 z papieżem był model 8 HP zaraz potem 12 HP i bazowa jest w 3 i pół konia na 12 godzin każdy ma wobec tego trzeba było to modele dźwignia, bo samochody były czasy się już raz drugi w rankingu hamulce musiał mieć inne przede wszystkim pod muzealnicy wyborca miał taką korzyść nie dałoby sobie jechać jedno jak co prawda zawsze był z tego znany jak duże bardzo szybko wymieniono dach bardzo często modele aut model nie wjadą za taką gamę kas naciągamy w momencie, kiedy my z fiatem podpisywaliśmy listę zechcieli się wygląd Rockwool, jaką on miał gamy modeli w tym czasie też Zagłoby złapał, bo naprawdę nie wiem teraz szkoli kobiety firma może Reno, ale chyba też nie w każdym razie przez pierwsze 4 lata dostał bowiem tak nie przynosił zysków zauważyli z tych pieniędzy, które złożyli, za które zbudowali fabrykę i jest dokładali dokładali pierwszym rokiem był 19 03 roku, kiedy były pierwsze niewielkie zyski, ale tu toczy się w koło nowo 4 latach z 4 lat inna, ale pamiętajmy o tym, że dziś też możliwa jest miło takiej konkurencji no tak to prawda te dni było wtedy Malec startuje właśnie właśnie drogą to co mówiliśmy, że tak, że ludzie nie byli przekonani do tego co dalej, ale alei, ale Duda głaz, a my za argument Witolda następny argument za samochody był tak tak drogie, że wystarczyło kufle pomysłu libretta jest z Dariuszem chodził na swoją dzisiaj fabryka musi zbudować i kilkaset tysięcy, żeby odejść opłacał samoloty muszą mieć wbudowane w liczbie przynajmniej 400 egzemplarzach, żeby ich też, ale arbuzy, a 3 80 okazuje się, że prawdopodobnie był to Niewiem, gdzie grupa finansowa umożliwi Zdanowicz para samolotów, a 40 0 musiało być, żeby się w ogóle opłacało ich zrezygnowali z tej odmiany towarowe jak burza, bo to są sytuacje takie, że czasami źle to planowany jest źle wyliczone wydatek ten wraz z sondaży wszystkie moje okazuje się, że zawody potem pozwala na panewce kanale kolejny argument ten sam pan powiedział, że Włosi bardzo konie lubili trojga, a może dlatego nie chcieli go ponad 2 samochody o Dawidzie to samochody są coraz szersze wody pan 12 koni mechanicznych auto to jest już dawało jakiś tam jakiś samorząd fabryka Italiana automobili Torino, czyli włoska fabryka samochodów w Turynie, a od początku logo było takie same ojej właśnie to ja powiedziałem nie lubię fiata z plażą no niestety ich nazewnictwo to są 2 rzeczy którymi irytują zawsze cenie firmy, które są konsekwentny właśnie już mówiliśmy o tym, że o zapomogę peugeota za lubieżne mercedesa za to lubię FSO za to lubię panie Krzysztofie no przecież ten zawsze było to samo logo w FSO warszawski 1 tak polonez już tam pod koniec 2 Essomba lato logo żeby, żeby nie było robi coś co miało w imię Kongo tylko samo go to jest pijak niestety nie ja to logo zmienia jak rękawiczki Magie zdobył też stylizowane litery Fiat potem w pewnym momencie było to pochyłej nie pochyłe drom kredyt trapez potem znowu zrobiło zwrot taki podłużne w Japonii jest zupełnie inne normalne drukowane litery potem było domostwo tego było bardzo się Polak może podać jak w okresie próby stało, gdyby powstało nic zabawnego, a może dlatego właśnie interes jednak niekonsekwencja i druga niekonsekwencja to jest nazewnictwo Piasta w na początku oczywiście zyski firmy nie wiedział jak sobie z tym poradzić oni przyjęli, że od koni mechanicznych to narażą jednak jej żadna firma nie miała koncepcji, ale potem stopniowo prosił o oparła się bardzo długo był dotąd agent je potem przed wojną zbudowali opel kapitan prawda był opel Olimpia to był już samochody, które miały modele miały swoje nazwy oraz jak i ciągle on o w ogóle kanału, gdy wyskakiwał na początku to właśnie mówiliśmy były THP Cup w 2 3 5 6 lat, ale oni już po pierwszej wojnie światowej jak zmienił za to numeracje począwszy od literki i od cyfry 5 g 5 5 8 50 7 to były, więc jedynym wyjątkiem był to Polina to był model przedwojenny lektury, których azotu mieszka topoli po wojnie drugiej wojnie światowej ratusz zrezygnował z tych 50 0 jest umową osoby mogły zrobić mianowicie wszystkie samochody oznaczałby dla pojemności silnika, czyli jak w 1 10 0 wiat 1 300 latach 1 50 0 Cup 2 0 0 0 2 300 albo takie gesty były robione ze świata w dłoniach trzymali do połowy lat sześćdziesiątych Polacy i rządy stwierdzili, że nie to jest źle metrażem w numeracji zaczniemy numeracja 1 20 ty sobie, żeby w tym za 1 z wesela łyk wody, ale z 2 4 i się pojawił potem już 2 5 potem już 2 6 1 2 7 1 2 8, czyli zastawka późniejszych lat później znowu coś strzeliło jednak i siedemdziesiątym dziewiąty roku znowu sobie z odmówili za co wydawać nazbyt nazwy modeli pokaz mody nazewnictwa z reguły go do Cieszyna o choćby Intel SSD jest niepełna batalion, ale też coś z liczbami, bo rozwiązano umowę z umową dlatego ból związany z liczbą uno po 10 0 osiemdziesiątym drugi roku i godzin kocięta, ale taki grafik ma rację, ale pozycji petenta to, dlatego że było nawiązanie do słynnego modelu pizzy lokal natomiast uno po chodziło o to, bo to był taki trudny okres zesta w dłoń produkowali kata z 2 7 i zacna chodzi bas Lublin pierwszy prezes fiata i wtedy oni przemeblować całą fabrykę zrobili nowy projekt i nazwali go za to w pierwszych zawodach jak Ford model Amazon po powodzi też cała trasa zakodować i dlatego gdy było już nigdzie nie było, ale ubioru Fiat uno osiemdziesiąty drugi roku chyba się bowiem do samochodu roku tytuł samochodu roku no i zapewne dość długo był produkowany, bo dopiero zastąpił Bob Geldof Dziwisza żart roku, czyli chilli zdobyło 12 lat, a w drugą parę lat temu zakończył produkcję także do Alka obyczaje były samochody z końcówką na OIT mało ulotki po Bravo punto prawda wyraził też wykończył cinquecento seicento golf zamachy były te modele i metę brano przykładu była idea golf, czyli Castillo Lotos dokonało się go wraz z no ale minęła i Asia z kiedykolwiek budował rowery konstruował rowery to na początku mówiliśmy w Polsce, ale i burze padał deszcz pada więcej pan takie pytanie zada nie wiem o zdarzeniu, a to ciekawe jest, bo tak mówiliśmy, że jednak te firmy DAF coś czym się tam wcześniej zajmował akurat Fiat nie zajmował się niczym wcześniej tylko od początku roli Sarah odwiedzał willę w paradzie nie chciało wzywaliśmy zostało w niej nie słyszałam o rowerach zamurować żona Suzanne rowerach rower firmy rowerowa oraz w jeziorach oby tak, by drogę z roweru była chwila, ale jeśli chodzi o fiata nie słyszałem, chociaż nie mogę tutaj publicznie powiedzieć, że za, jaki wiązał z Turynu nie było to się kojarzy Klara Czyńska w dawnych i kojarzy się zawsze prawda rodzina Angeli wszyscy myślą, że to oni założyli oni dalej bili je, gdy ich działania, czyli Bóg 1 z 3 5, tyle że dał odbyła się dosyć mały wkład, ale był on został w 1 900 chyba nikt nie będąc w ich niemal dokładnie, ale jakoś tak wieku w Tczewie z dwudziestym drugi roku został już prezes PiS był dyrektorem, a potem byli prezes i potem wygłosi również rodzina albo za impuls, bo to on kupił ten samochód, który skopiowali na początku znajdą się wszystko rozwinęło tak on był w duchu tego zginie oto dbał i ich dużo dla fabryki dobrego zrobił to potężne ciało w 19 2 0 roku wydać prezes Santosu oglądali jego akolitów prezesa to stopniowo strażnicy zagarnia nie tylko wkład finansowy, ale też lidera handlu i chwała mu za to otrzymać go zabić obiektywnym i co samochody i do tej pory rudzian czy elitaryzm tak, bo jestem taka jest u nas Karolina była bardzo chwalą, a w Grudziądzu rodzina Andriej miała jak w czasach PRL w Nanterre Adeli radość lewicowe poglądy innych, dlaczego Rosjanie Łada kupili od koligacji zbudowali fabrykę w dowiadywali się z tak zmieni się dogadywali z dużych fabrykach dostała nazwę od włoskiego komunisty to jakieś nazwał ich z Angeliną się dobrze dogadywali i dlatego też znam też pozwolili bo, gdybyśmy my kombinowaliśmy zrobi współpracy przydzielić wolał kierunek francuski Gierek znał francuski język się przyjaciel Walery stanowiska dostają rozmowy były na temat jest rano, bo to była firma Państwowa były bardzo zaawansowane rozmowy te rozmowy spaliły na panewce nie wiem jak co było dalej co Rosjanie by się zgodził się osłabi się zgodziła anarchia to się zgodzili co prawda Gierek rozmawiał później Bundesratu podjęliśmy decyzję rozmowy z dziesiątego roku dług mógł jeszcze w, a Gierek rozmawiał z Francuzami odnośnie małego samochodu i w końcu produkowaliśmy nie francuski całą drugą włoski mówią o jakie uda się zyskać 7 6 roku rozpoczęliśmy produkcję tego samochód nasz kochany rozróżniamy osady zwane jest moje ordery, a 4 pierwsze moje stare samochody to były maluchy jeździły oczywiście jest drogie wakacje dookoła Polski Westin proszę państwa włoskiej początek motoryzacji Fiat każdy dobrze zna fiaty mówiliśmy o tym z wielu założycieli ja nie pamiętam z naszych rozmów, żeby którakolwiek firma miała tylu założycieli i właśnie Fiat nie ukończył na dzisiaj Jerzy Lemański historyk i wieloletni pracownik muzeum techniki przemysłu w Warszawie Krzysztof Woźniak po usłyszeniu zjedziemy do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!