REKLAMA

Kim jest dziś krytyk filmowy? Dyskutują Anna Osmólska-Mętrak i Sebastian Smoliński

Do Zobaczenia
Data emisji:
2017-09-02 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
31:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat China rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia magazyn filmowy dzisiaj nieco od innej strony nie tyle będziemy rozmawiać o konkretnych firmach albo n p . w zawodzie filmowca nie będziemy rozmawiać z reżyserami, ale będziemy troszeczkę debatować o tym, kim są krytycy filmowi, jaka jest ich rola, zwłaszcza dzisiaj, zwłaszcza we współczesnym świecie, kiedy wydawać, by się mogło, że krytykiem filmowym jest prawie każdy, kto ma dostęp do internetu i Rozwiń » napisze 2 celne zdanie na temat obejrzanego działa, więc będziemy zastanawiać jak to jak to Annę dzisiaj wygląda będziemy rozmawiać z takim bardzo ważnym w gronie osób, które na pewno dużo ciekawych wniosków na ten temat za chwilę tutaj znamy powiedzą Anna Osmólska MEN tradycyjnie dobry dzień dobry, czyli organizatorka i przewodnicząca Julien el nagrody imienia Krzysztofa MEN Trako, która jest właśnie ta nagroda przyznawana młodym krytykom filmowym młodym, bo do 30 02. roku życia prawda młodością zawsze mamy problem niektórzy nam wypominają, dlaczego skoro w Europie 3 5 lat to oczywiście jest bardzo trudno ustalić muszą godzić na samym początku wręcz było do 30 lat myśmy nawet tę granicę podnieśli moglibyśmy jeszcze ją podnieść jeszcze bardziej, ale szczerze mówiąc nie wydali mienie nie dalibyśmy rady musimy przecież tak, tak więc wielką ilość tekstu więzy, a zaczynają u nas za czas często tacy byli maturzyści na koniec liceum tych prac bardzo wiele napływa, więc syna, gdyby było jeszcze więcej, owszem nie można zorganizować inny konkurs dla krytyki ceremonii weźmie koleje albo nawet dla starszych krytyków filmowych na stres i na przeszkodzie w jedno, ale niewątpliwie Sebastian tegoroczny laureat Sebastian Smoliński, którego zresztą państwo dobrze znać z naszej anteny do młodych należy na pewno dzień dobry bardzo dziękuję dzień Lower prawda, że do domowych zobaczymy też się rozglądali się na jeszcze przed wejściem na antenę o recenzjach, które pisali pisarze podczas ostatniego festiwalu inne nowe Horyzonty, ale i tak właśnie mówiliśmy sobie co tutaj Jacek Danel n p. pisało o firmach są Grzegorz Uzdański pisał o filmach no i okazało się, że to jest trochę nawiązanie do tego odbyć na początku naszego programu czyli kto jest w zasadzie krytykiem filmowym kogo możemy nagrać nazwać krytykiem cenne firmowe zacznijmy od tego elementarnego podstawowego pytania kim jest krytyk filmowy my bardzo dużą tego wagę przywiązujemy dlatego właśnie nagroda jest dla młodych krytyków filmowych i zawsze przy okazji podkreślamy różnice między firmą znawcami między dziennikarzami filmowej nie toczy się nie znaczy, że to muszą być inne osoby, bo to mogą być te same osoby, które taką działalnością się zajmują i dobrze się znajdują swe w tych w tych drużynach bardzo w gruncie rzeczy zawodach, ale krytyk filmowy to jest ktoś, kto ma umiejętność poruszania się w pewnych formach filmowych czy jednostek takich podstawowych form jest oczywiście recenzja, ale wymienieni nie nie tylko recenzja tutaj mamy do czynienia jeszcze za recenzenta, więc kredyt firmowy czasami bywa recenzentem filmowym, czyli zajmuje się aktualnym bieżącym repertuarem i wpisuje recenzje i to jest najbardziej popularna forma, ale krytyk filmowy nawet kiszonki, pisząc recenzje powinien mieć bardzo poważne background powinien mieć taką kulturę filmową jest on jest o historii Szczecina, czyli właściwie to co powinien mieć tematy filmoznawca tylko do tego musi mieć umiejętność talent właśnie pisania krytycznego LG i pisania językiem literackim jest mamy nawiązanie też do pisarzy, więc w gruncie rzeczy krytyk filmowy jest pisarzem w to jest gatunek moim zdaniem literackich krytyka krytyka filmowa, czyli pisanie w szerszym kontekście odnoszenie się do i do innych do historii kina też do innych tekstów kultury do sytuacji politycznej, w czym powinien mieć rzeczywiście bardzo szerokie Horyzonty bardzo szeroką wiedzę o to, żeby móc interpretować filmy właśnie w takim kontekście tak to właśnie domy tym czym jest recenzja filmowa Sebastian czy nie dla ciebie recenzja filmowa to zgadzam się zdanie, że rzeczywiście recenzje zwykle takim gatunkiem, który czasem jest jak to mówimy użytkowe Trytko był gościem nie lubię tak właściwie, bo co to znaczy, że to stek z użytkowym czy warto czy nie ziarno Radzewicz ma to czy nie warto to oczywiście jest to funkcja recenzji zawsze gdzieś jest natomiast rzeczywiście krytyka filmowa wyrastająca z list z tradycji dla mnie właściwie stuletni można powiedzieć krytyki filmowej, ale to też o tym, że on liczyć się po prostu literacka refleksja nad filmem jak powiedział, że nawet w recenzjach bieżących to jest ważne, żeby już o tym, pamiętać, że to jest może coś co niekoniecznie jest tylko do przeczytania przed filmem, ale też może właśnie po filmie prawda jako rekord rozwinięcie dialogu myślę czasem sobie, że niektórzy filmowcy, a szkoda amerykańscy, których recenzje, w których film recenzował unikaj legendarna krytyczka i duże szczęście, że właśnie ona film oglądałem wpisała mamy do dzisiaj świadectwo pewnej bardzo wrażliwe lektury tego filmu ma fantastyczny tekst który, jakby poniekąd trochę z tym filmem dialogu i do dzisiaj jest sobotniego starcia myślimy o tym filmie myślimy o tych tekstach tych filmach ZS w element dialogu, którym się, że w sposób bardzo wartościowe i właśnie dzisiaj, kiedy mówimy tzw. krytycy twitterowe je spełniać prawda 2 zdania to my też drobiazgi wjazd i dają jasnych i roślin zielonych takich rozwiązań jest totalnej i pójście pod prąd i 1 właśnie pisanie bardzo długich tekstów, które przy doborze mniej osób, ale miał prostować tę samą w sobie niezależną od konkretnych potrzeb notabene właśnie tę możliwość dosyć paradoksalnie daje internet to jest kwestia umiejętności poruszania się w internecie, bo rzeczywiście prasa drukowana, bo bardzo ograniczała formę tę formę trzeba i to jest bardzo takie na gruncie rzeczy trudna granica, bo krytyk powinien panować nad formą samca, ale sam w internecie sam sobie powinien narzucać właśnie te formalne ograniczenia, żeby tekst był odpowiednio długi odpowiednio skonstruowane, ale z drugiej strony daje to te możliwości nie ograniczania się takiego radykalnego prawda, że tyle i tyle znaków, że leży jednak można się pozwolić na na dłuższą refleksję, że to miejsce jest dostępne hejnał to jest oczywiście teraz zadanie tak naprawdę odbiorcy, żeby potrafił rozpoznać co jest wartościowe, które blok jest n p. ciekawe, jaka ja taki portal jest jest wart, jakie autora przede wszystkim, które autor, bo to niekoniecznie musi zależeć prawda o to, aby od portalu, który autor, który nazwisko wzbudza zaufanie jest dla jakiego jakiego autora warto czytać jest tata, ale ta aktywna aktywna rola tutaj czytelnika jest istotna również, dlatego że internet daje możliwość dyskutowania, czego jeszcze prasa prasa drukowana nie dawałam ewentualnie można było w następnym numerze niż inne kredek mu jakąś polemikę prawną ogłosić adres w internecie jest szansa na szybkie reagowanie przedwczesną czasami ta dyskusja jest ich potraw widać w kość strony te są ostre, ale bardzo często też fascynujący otwierają zupełnie notabene nowe Horyzonty w ich spojrzenia mogą zmienić spojrzenie bardzo często sama u siebie z tym się spotykam, że mam jakąś wyrok wyrok z jakąś opinię na temat na temat firmy, a potem czytając opinie innych rzeczy dyskusje, gdzie zmienia ten punkt widzenia inaczej podchodzę do wody do dodanego firma także moim zdaniem jest bardzo cenna znajdować dlatego tam na początku wyjaśnić, bo nie mówimy tutaj o takiej krytyce, gdzie ktoś pisze, że to jest beznadziejne to auto nie jest beznadziejna nie dając żadnego kontekstu żadnego uzasadnienia nie wchodząc w ogóle w dialog z SS filmowcy nie wchodząc w dialog z dziełem Anne filmowym to by wysłać rozmawiamy trochę od tych RM o tych relacjach relacja ta krytyk filmowy filmowiec relacja krytyk filmowy Neo publiczność i samo miejsce krytyka filmowego w na tym, by na tym rynku filmowym nawet jeśli myślimy o oprócz wzrostu o procesie zatrudnienia chętnych zaczniemy od in od tych relacji, które budzą najwięcej emocji, czyli krytyk filmowy i filmowiec czy krytyk filmowy to niespełniony filmowiec i filmowiec, który się oburza, dlaczego ktoś ocenia, dlaczego ktoś recenzuje pracę dlatego krytyk filmowy ma prawo oceniać pracę filmowca w las rzeka, ale szczególnie w wygodną funkcją w moim przypadku, bo rzeczywiście można powiedzieć, że ten jest realne filmowcem w gimnazjum liceum wiem z amatorskich filmów co dawało jakąś niesamowitą przyjemność i myślę, że toteż, ale to zawsze szło w parze z moją pasją do samego oglądania i pisania o filmach też bardzo wczesnych lat po prostu pisałem, więc dla mnie to nigdy nie była działalność wykluczające się prawda znaczy to nigdy nie okazywała się na jakiś prawda takie stanowisko krytyka teoretyka jak to się mówi, ale nigdy też nie uważałem, że w prawdziwe nie wiem powołaniem każdego kto, choć kozaki na zrobienie filmu gęsto to tak jeśli moja młodość i to, nawiązując do tego co jest dzisiaj na często widzimy to tanie te światy bardzo szczepione rzadko zdarza się, żeby był autentyczny głęboki pełen szacunku dialog między oboma stronami w tym sensie, że one niekoniecznie nie zawsze są zainteresowane tym z majonezem do powiedzenia sobie co ma swoje plusy i zalety myślę to znaczy czy wady zalety zalety są na pewno takie, że da się, że krytyka musi być autonomiczna to znaczy nie może oglądać się na odpowiedz na to co mówią twórcy czy też na to czy może oczekują polscy twórcy jednak mieszkałem w dosyć małym kraju i po prostu to świat się często przenikają spotykają natomiast co myślę, że jest bezcenne w dłuższej perspektywie to po prostu niezależne pisania polskich filmach, bo rzeczywiście nie jest problemem pisanie tego co się chce w filmach zagranicznych, bo to i tak nie dotrze do po prostu do tego, kto tak zrobił natomiast w przypadku polskich filmów noir warto tam też sole Mio tak chcemy pole minowe, ale też się, że na każdej można robić tak żeby, żeby pisać to co się uważa i jakoś tam zachować też nie wiem dobre relacje w miarę ze wszystkimi tak nie oglądając się po oczyszczeniu, uzależniając się od tego co chcą coś co Feat filmowiec mówi nam też często znajomość między klatkami filmu sam się wywiązują testy maturalne do tego jeszcze filmowcy co jest dosyć naturalne mają taką tendencję jednak do pochylania się najbardziej nad tymi tekstami, które dotyczą konkretnie tego co nieco oni zrobili ich twórczości wydaje mi się, że w niestety ich zysk skrzywdzić filmowców, ale w moim odczuciu krytycy filmowi te, których struktury tych ci, których znam oglądają po prostu zdecydowanie więcej filmów mają taką szerszą szerszą perspektywę i to co powiedział Sebastian not w twoim przypadku akurat tak jest, że chciałeś być filmowcem, ale pokutuje przekonanie, że właśnie krytyce nieudanie filmowcy nie spełnia absolutnie tak nie jest z wieloma z bardzo wielu znam krytyków Secret teczki większość z nich naprawdę nigdy nie chciała stanąć po drugiej stronie kamery zresztą ich zadaniem też nie jest ocenianie filmu jest bardzo cenna część jeść potraw potrafią ocenić film od strony warsztatowej, ale wcale nie muszą pewnych ona na pewnych rzeczach się znać n p. na montaż baterii bardzo technicznych aspektach dzieła filmowego to jest tak jakby prawda filmowiec nie musi wiedzieć, jaki jest warsztat pisarza i są naprawdę nie o to chodzi, gdy cieczy krytyka jest potrzebna krytyka filmowa jest tak samo potrzebna krytyka każdej innej dziedziny sztuki jak krytyka literacka czy krytyka właśnie malarstwa sztuk plastycznych czy krytyka muzyczna po prostu każdy twórca i każde dzieło sztuki potrzebuje takiego zwierciadła, w którym może się przejrzeć jest to oczywiście publiczność, ale oprócz tego krytyka, która zawsze była i będzie z moich, zanim niezbędna do tego żeby, żeby w pełni zrozumieć nawet dla twórców często czas coś mówi o tym, że w RPA zobaczymy prostej zrobił film sam nie wiesz o samej twórca nie wie, o czym ale krytycy ci powiedzą coś w tym nie jest źle to niezwykle niezwykle cenne, bo czasami pewne rzeczy wydają się, że twórcy też robię intuicyjnie należy, że może rzeczywiście PKP albo pewne treści czy pewne znaczenia wychodzą tak obok i jeśli ktoś, kto dostrzega 1 dostrzega byty takie takie znaczenia, kto inny i inne i Maria, abym była bardzo bardzo oczywiście zadowolona, gdybym w taki wydawca wpaść w taki w takiej sytuacji się znalazła, aczkolwiek to potrafi być bolesne, więc rozumiem, że oczywiście filmowcy są zadowoleni, kiedy ich się głaszcze, ale i ich i dumę i się chwali ich talent, a tak, by modlili się z trudem przyjmują krytykę, aczkolwiek są tacy, którzy jak duże prawda podczas sho w potrafią krytyka przyjęć zgodnością potrafią wręcz krytykom podziękować chyba są w mniejszości, ale nazywa się zdarzają Anna Osmólska Mętrak Sebastian Smoliński sądzi się ze mną studia za chwileczkę wracamy do naszej rozmowy dzisiaj rozmawiamy o krytyce filmowej o krytykach filmowych to jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia Anna Osmólska Mętrak oraz Sebastian Smoliński są dzisiaj ze mną w studiu Anna Osmólska Mętrak pełen organizatorka przewodnicząca jury nagrody imienia Krzysztofa man Fred Ka dla moich krytyków filmowych Sebastian Smoliński tegoroczny laureat Ania powiedziała, że o tym, że potrzebna jest zawsze jakaś forma krytycznego zwierciadła dla ne dla twórców tak samo jest firmant to my teraz mamy nędzne grosze mówi o tym, że coraz mniej jest krytyków literackich coraz mniej jest krytyków sztuk wizualnych, że jest gdzieś tam problem jest zapaść w tym zawodzie co pewnie wynika też z tego, że działy kulturalne wielu magazynów wielu gazet się kurczą coraz mniej jest miejsca na rynku dla osób zajmujących się tego typu właśnie krytyczną rolę w krytycznym myśleniem o sztuce Nysy, jakie z krytykami filmowymi miałem wrażenie, że co roku w inne szkoły w całej Polsce wypuszczają bardzo wielu absolwentów wydziałów właśnie związane z filmoznawstwa misy z krytyką filmową pytanie czy jest miejsce na rynku dla tych wszystkich osób wie, kto wie jak to wygląda w praktyce oznacza jeśli chodzi o kogoś, kto chciałby zarabiać tylko, pisząc o filmach czy jakby w wykonujący Nathan klasyczny zawód krytyka to oczywiście bez ręczną rok prawie niemożliwe być może możliwe dla dla naprawdę awans bardzo wąskiej grupy tych jedne z najbardziej szanowanych najbardziej znanych z najpopularniejszych prawda to co nie ma wątpliwości że, że to od lat nie oszukujmy się na spisania naprawdę naprawdę ciężko nie tylko oczywiście w środku krytyki filmowej stąd też w związku z tym, że świat medialny się zmieniło też już samo pisanie o filmach jesteś jedyną tak naprawdę falą krytyki filmowej, więc też dzisiaj coraz częściej właściwie tak kiedyś Łukasz Maciejewski powiedział, że 3 rodzaje tak, że krytyki się taką Chińczykiem orkiestrą trochę prawda współpracuje przy festiwalach filmowych pracujemy czas na uczelni prowadzi, jaki prowadzi spotkania bardzo często jest to rodzaj lekkiego czasem publicznego intelektualisty pojawia się w radiu prawda nie jest mawiano Jakub Majmurek z takim przykładem czeka bardzo wszechstronnego żądania wobec encyklopedia także w dzielnicy, by rzeczywiście samo pisanie na noc rzeczywiście to jest być może niemożliwa że, żeby tylko w tej postaci funkcjonować na rynku natomiast ta mnogość różnych inicjatyw filmowych, które też, by pojawiło się większość z nich w przeciągu ostatnich 2 0 paru lat prawda rozmaite festiwale instytucji tak dalej to one dają szansę tak jest, że zaczepienie się i łączenia antyki misji krytyka jeśli kogoś, kto interesuje się pogłębioną refleksję o filmie z po prostu pracą przy kinie, która też jedno jest może być bliska wielu osób talentu krytyk ma czas na to, żeby jeszcze pomyśleć nad filmem jeśli biega z 1 festiwalu na drugi w międzyczasie z recenzji w pociągu i goście musieli wybiec do kina obejrzeć ten film o w kinie ani na lata 2 być może ceną za to jest to, że po prostu się mniej niż n p. polscy krytycy lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych, kiedy oni byli etatowymi krytykami wielu z nich prawda zajmowali się to jest tylko pisaniem 1 magazynu wpłat tylko do kina pewna, ale co miesiąc pisali teksty i to być może była obok głównego trzonu działalności dzisiaj być może przez to, że musimy już bardzo dużo rzeczy mądre mniej czasu napisanie tych naszych ulubionych krytycznych tekstów, ale nie jestem pewien czy to koniecznie musi wpływać na jej jakość to znaczy może może czasem może lepiej to oznaczać 1 1 2 teksty w miesiącu pogłębiane niższy weźmy taki ciąg prawda codziennego recenzowania, które rozważa zmianę składa się biuro prawda to też jest czasem ryzyko w GM paradoksalnie to w stosunku do tego co powiedziałaś sytuacja wygląda także krytyka filmowa dzisiaj dajmy się, że się zrobiła wręcz czymś takim modnym jest krytyką filmową bardzo wielu na początku lat dziewięćdziesiątych dość konkretnie 10 04. roku, kiedy konkurs powstało było wręcz odwrotnie było był taki kryzys bardzo poważne jeśli chodzi o krytykę filmową było bardzo niewielu krytyków filmowych właśnie m. in . po śmierci Krzysztof Mętrak wkrótce potem Bolesław Michałek odszedł to starsze pokolenie krytyków albo po prostu naturalny biologiczny sposób podeszła albo wielu odpisania też spisania zrezygnowało w latach osiemdziesiątych, kiedy i z powodów politycznych ministerstwo do tego, że był ogromny kryzys kina szczególnie polskiego bardzo mało filmów powstawało i zrobiła się luka i tym właśnie wtedy i Piotr Łazarkiewicz zaproponował mi powołanie tej nagrody właśnie z tego powodu Piotr Łazarkiewicz, który był filmowcem, ale bardzo cenił krytykę filmową, dlatego że był ów z wykształcenia również polonistą ani i bardzo cenił pisanie Neo kinie i uznał że, że i trzeba coś z tym zrobić i dzięki temu moim zdaniem powstało nowe pokolenia paść już 2 pokolenia krytyków filmowych w tej chwili rzeczywiście w porównaniu właśnie z krytyką literacką czy teatralną to Tyl Ka to środowisko krytyków filmowych jest niezwykle bogate różnorodne bardzo liczne inne więc, więc będzie się zbudowało mam nadzieję również więcej dzięki naszemu konkursowi wspólny wspomniany Jakub Majmurek co prawda nie gra nigdy nie dotarł do grand prix, ale wielokrotnie startował i był wyróżniany i zdobył drugie miejsce bardzo docenili zarówno jako krytyka filmowego i publicysta politycznego, więc chociażby to coś co robi krytyk filmowy na morze bardzo ma bardzo wiele rzeczy robić to zależy od jego zainteresowań możliwości umiejętności pisania i t d. różnica w stosunku do czasów PRL-u jest ogromna należy oczywiście po pierwsze, wielu krytyków po prostu jak sam powiedziałeś było związanych z 1 tylko pismem pisało mniej i inaczej też się zupełnie żył on tak tanio nie było takiego przymusu przymusu ekonomicznego tego typu prace krytyką była też zdecydowanie mniej, ponieważ rośnie tylko mogli w prasie drukowanej publikować krytycy nie mieli zaplecza filmoznawca go po prostu nie było filmoznawstwa i z reguły wywodzili się tak jak Krzysztof Mętrak ze środowisk polonistycznych dziennikarskich filozoficznych bardzo różne studia wcześniej z reguły humanistyczne nerek kończyli i rzecz najistotniejsza ze oczywistych względów nie mogli oglądać filmów nie mogą przebywać na tylu festiwalach w dodawało jeszcze czas na większą refleksję gdy, ale też było ograniczeniem takim, że do pewnych rzeczy dostępu nie było Passion i osobny temat na osobne opowiadanie i jak się docierało do niektórych filmów, jakimi sposobami niż oglądało z tutaj akurat Krzysztof Mętrak może nie jest najlepszym przykładem jak wiadomo poza tym, że był krytykiem filmowym, a może przede wszystkim był najpier w krytykiem literackim zaczynał od literatury pisał również pisywał również te teksty o sporcie był znanym publicystą sportowym także tutaj miał życie się ten wachlarz możliwości bardzo duże w związku z tym bardzo wielu miejscach się znajdował bardzo dla mnie bardzo wielu tytułów m. in. dla piłki nożnej, chociaż był stałym felietonistą piłki nożnej i był moment właśnie w latach osiemdziesiątych, kiedy ten ogromny kryzys kina polskiego, kiedy miał przerwę po prostu postanowił o kinie nie pisać, bo uznał, że nie ma o czym i wtedy zajął się przede wszystkim literaturą w natarciu w tym momencie trzeba skończyć szkołę odpowiednio studia odpowiednie szyby krytykiem filmowym zostać myślę, że nie naprawdę nie ma takiego przymusu te możliwości, o których wspomniała o możliwości samokształcenia co naprawdę niesamowitej 3 z nich korzystać oczywiście też nie chodzi o to, żeby każdy był domorosłych krytykiem prawda wykształcenie humanistyczne mam wrażenie, że większość laureatów konkursu na raka ma jednak wykształcenie humanistyczne akademickie niekoniecznie filmoznawca często kulturoznawcze, które w ten sposób ułatwia pracę, bo uwrażliwia nas na Nana na wiele rzeczy i po prostu czy nie analiz łatwiejszą, bo psujemy jak to robić od oświaty scena akademickiej, ale właśnie mam wrażenie, że w dzisiaj, kiedy teraz, więc czasu wychowuje się już bez telewizora za to z internetem naprawdę można korzystać z tego i lampa samodzielnie po prostu się kształcić to myślę, że bycie rzecz bezcenna, bo jednak bez bez takiego apetytu na kino, które może zaspokajać właśnie po godzinach własnym domu myślę, że ciężko się być konkurencyjnym krytykiem to znaczy tak jak namówi Nesty bardzo dużo rozstaniach osób, które wspaniale piszą o filmie i myślę, że to słyszę wszyscy robić i teść początkujący to po prostu narodowości codziennie któreś dowiadywać uczyć się jej podpowiedzieć jak najwięcej, więc mam wrażenie, że dzisiaj może paradoksalnie łatwiej być dobrym krytykiem, bo po prostu źródła są nieograniczone, a jeżeli może korzystać, a czy trzeba pisać można mówić o tym, źródłach teraz to co najbardziej się rozwijać w internacie to jednak są wideo blogi to są wszystkie inne sprawy związane z materiałami wideo czy nagrywanym nawet własnym sumptem kamerkami internetowymi czy tabletami czy trzeba pisać, żeby być krytykiem filmowym w 20 1 7 roku ja bym powiedziała że, że tak to znaczy ja doceniam też inne formy zresztą nasi laureaci laureatki w tym, że niektóre świetnie sprawdzają prowadzą przecież programy telewizyjne w na portalach mają swoje audycje i t d. audycje radiowe również, więc niektórzy się w tym sprawdzają inni nie, ale jednak tak jak powiedziałam na początku jest to dla mnie cały czas krytyka filmowa jest gatunkiem literackim jest wiedzieć krytycy są do pewnego stopnia z pisarzami style tekstu pisanego przez nich to, że może on on, że on może pozostać również, o czym mówi umówiłem się tutaj przekładał Polimex Chile Sebastian, który jest takim na kluczowe najdalej jedno zagra teraz w okresie przewija zawsze są ich ulubiona krytyczka Krzysztof Mętrak takich krytyków jest więcej po, których pozostały teksty dzisiaj no oczywiście powiemy, że to nagranie jakieś tam prawda internetowe też pozostanie to absolutnie nie jest to samo ja nadal jestem zatem, że no tak dobrze wydane tomy tych tekstów jest niezastąpiony notabene notabene warto przy okazji powiedzieć, że właśnie podpisy pod auspicjami konkursu mantra Cup będziemy już w tym roku mieli drugą publikacje dzięki 1 fundacji Tumult Marka Marka Żydowicza jako taka impreza towarzysząca Camerimage druga książka już wejdzie w zeszłym roku to była monografia Davida Cronenberga, gdzie autorami wszystkich tekstów byli laureaci nie tylko grand prix, ale również wyróżnienie w naszym konkursie na przepięknie wydana wydana książka z okazji wystawy towarzyszyła wystawie Cronenberga, która miała miejsce w Toruniu w tym roku bohaterem takiej książki będzie David Allen 3 Sebastian m. in. napisał 1 z tekstów bardzo bogata jeszcze więcej autorów chyba 1 7 autorów w tej książce występuje także jednak słowo pisane przetłumaczone na tekst przetłumaczony na angielski przepięknie wydane także wydają się, że jednak jednak weto to zniknąć nie może wykazać się docenia docenia również te tereny inne formy, które dzisiaj tamta możliwości które, które dają media są tak ogromne, ale dla mnie taki rasowy prawdziwy krytyk może rok robić również to, ale przede wszystkim powinien pisać także, dlatego że po prostu bardzo tak wbre w pozorom bardzo trudne jest robienie dobrych materiałów wideo naprawdę pogłębiony materiał wideo to jest właściwie na sztukach Fart gra się rodzinie tradycja zmniejsza i tak powiedzą tak krytykę oraz na jest po prostu trudna, bo trudniej zapanować nad nad nad całością nad refleksją, więc zgadzam się, że pisanie też dla mnie po prostu jest wciąż najważniejsze, ale wyobrażam sobie, że w nadchodzących latach wyłania się może mi swoje właśnie tej formy pro Bono działamy Jakuba Dębskiego, który mało pisze PS bardzo opiniotwórczy można powiedzieć i w najlepszym sensie jest myślę że, że jest tutaj jest duża perspektywa natomiast na Tytanie 3 czy da się właśnie to rozdzielić na rzeczy krytyka moralna może może zastąpić pisano to bez przeczytania warte w pewnym sensie zgadzam się z Anną z drugiej strony ME może jako taki trochę optymista jeśli o to chodzi zamiast zafascynowany vide esejami taką formą krytyczną myślę, że z rzeszy jeszcze dużo może się zmienić w dole chcemy na koniec zapytać jeszcze te relacje z dna odbiorcami Eldo powiedzieliśmy tych relacjach z z filmowcami na jakie syn z relacją z odbiorcami często mówi się tak żartobliwie, że jak jakiś film podoba się krytykom filmowym to pewnie nie spodoba się publiczności albo na odwrót dużo osób poszło do kina, ale recenzje totalnie się rozjechały to aż tak się różni zastyga w Lesznie dla mnie gościem będzie, że krytyka jest przede wszystkim widzę, w którym mam takim nie zaspokojono potrzebę zrobienia czegoś z tym co ma już tak i my właściwie jest z widzem tylko może takim domaga się ich dodatkowy dodatkową potrzebę dzielenia się swoimi opiniami z szerszym gronem no bo wiadomo, że każda moja firma ze znajomymi, więc tutaj zawsze to to, o czym mówi rzeczywiście jest i czasem, że może sami czujemy, że nasz głos, jakby różni od głosu tzw. szerokiej publiczności, ale wydaje się, że raczej lat 3 dobrze widzieć siebie jako osób część widowni, bo to jest myślę po prostu nasze miejsce pozytywną stale mnie nie jest zadaniem dzieci inaczej czy filmów docieranie zawsze do szerokiej publiczności właśnie jest co znaczy szeroka publiczność tej szerokiej publiczności będziemy merem możemy pójść na film bardzo kasowe i będziemy częścią szerokiej publiczności, po czym idziemy na jakiś bardzo niszowych firm jesteśmy częścią niszowej publiczności jest tutaj lokal trzeba jednak trafiać miliarderzy nie wiem jak to Sebastianie no bo tt tt jest też czynnym krytykiem, ale wydaje mi się, że to jest trochę też rozmowa po pierwsze, rozmowa z samym sobą tweety jako krytyk rozmawiać z sobą jako widzem i masz jednak jakiegoś swojego takiego widza, do którego przemawia, bo trudno przemawiać do tłumu prawda Doda jakiś zupełnie anonimowych ludzi trzeba sobie jakoś projektować tego widza, do którego do, którego się mówi, więc tutaj tak ten dialog z z widownią jest o tyle też trudniejsze, bo jeśli jeszcze z filmowcami stoisz właśnie pisze, że recenzje masz namyśli jakiegoś Hongkong papieża konkretnej firmie i twórczości konkretnego reżysera to ty tego reżysera masz przed oczami wie, że to jest on wiza nie nowość możesz rozmawiać ze znajomymi prawda i też jest coś takiego przy akurat to dotyczy głównie kina literatury i pewnie sztuk plastycznych muzyki nie muzyki wygląda tzw. klasycznej, bo obawa, by myśleć o muzykę powiedzmy na taką czy Czech rockową trzecie trzecie tak tzw. kiedyś mówiono młodzieżową dziś już niekoniecznie w każdy na temat kina i takiej muzyki każdy ma swoją opinię każdy się na tym zna to jest bardzo pojawi się słucha właśnie czasami jakaś inna na festiwalach filmowych jest duża publiczność ciągle ktoś dyskutują o filmach prawda i każdy ma takie poczucie, że właściwie z takim domorosły krytykiem więc, więc taki atak taki dialog jest sens tak taką publicznością trudnym Bates publiczność bardzo bardzo wymagająca to szeroka publiczność właśnie do końca wiadomo do kogo to trafia prawda tak czy w ogóle ta publiczność czytuje krytyków wyczytuje razy razy, ale gwiazd kina tak być może jest tylko ze tylko zerkali i dlatego warto nie warto albo koleżanka powiedziała albo kolega powiedział podobały się nie podobało i tyle najwięcej wyobrazić sobie tędy aut tt tego czytelnika tego widza jest myśl wydają się niezmiernie trudno bardzo trudna, ale też jednocześnie dodać czy mam wrażenie taka moja teza, że wbre w pozorom filmowcy i duża część widzów są dużo bardziej krytyczni wobec innych niż z filmowej, a rynek to, że większość z nas zrobi to z pasji i stóp kochacie życie kina mimo wszystko miał pewnego sceptycyzmu mam wrażenie, że filmowcy często bywają bardzo krytycznie wobec wzrostu innych filmów, więc może to 1 straty można zwrócić się, że może jednak czasem, gdy jestem, w którym broni po prostu kina, bo boi, bo ma do niego taką słabość się on lubi być przez nią miedziane natomiast filmowiec patrzy zupełnie inny sposób często bardziej okrutnie bo, bo po prostu ocenia pracę innych kolegów sam fachu, więc w PCK we wniosek na koniec bardzo wam dziękuję no to ostatnie rozdanie nagrody na plakacie wręczenie nagrody na raka odbyło się podczas festiwalu nowe Horyzonty teraz na studia Briana Smulska Mętrak organizatorka przewodnicząca jury nagrody Krzysztof Mętrak lat dla krytyków filmowych oraz Sebastian Smoliński tegoroczny laureat dziękuję bardzo dziękuję zachęcam do pisania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DO ZOBACZENIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA