REKLAMA

Na ile nauczyciele czują się przygotowani do pracy w zreformowanej szkole? Tłumaczą: Jan Wróbel i Aleksander Pwalicki

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-03 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ósma 5 3 jutro do szkoły na Facebooku można komentować co państwo sądzą na temat reformy edukacji nie inną nie można też wyzwanie 2 2 4 4 4 4 0 4 4 napisać maila niedziela mały potok kropkę FM Karolina Głowacka przy mikrofonie serdecznie witam gości Jan Wróbel dzień dobry dzień dobry doskonale państwu znane prowadzący wtorkowy poranek Radia TOK FM, a także nowość teatru miłośnik teatru człowiek talentów licznych publicysta nauczyciel historii w swym pierwszym Rozwiń » społecznym liceum Ogólnokształcącym Bednarska pan Aleksander Pawlicki dzień dobry dzień dobry nośnik Filharmonii hali wbiegł w teatr dobry mecz z religią i ironicznie, a jak poważnie no właśnie na swój problem nauczyciel historii wiedzy o społeczeństwie filozofii retoryki z wód wód współtwórca szkoły edukacji polsko-amerykańskiej fundacji wolności, a także Uniwersytet warszawski dyskusje protesty odrzucenia obywatelskiego wniosku o referendum w sprawie nie odwrócenia reformy, a dziś mamy niedzielę jutro już naprawdę pora do szkoły, choć nie wszędzie słyszałam szkołach, które nie wyrobiły niestety z remontem, więc wakacje są nieco dłuższa, ale to tak na marginesie wszyscy czytaliśmy zainteresowaniem wywiad pani minister z panią minister Anną Zalewską we Rzeczpospolitej pani minister bardzo dobrych humorach bardzo dobrych nastrojach, a panowie, w jakich Aleksander Pawlicki jestem bardzo dobrym nastroju Popiel jestem bardzo dobry nastrój niezależnie od wywiadu z panią minister Zalewską, bo w każdym nauczycielu i mówię to nie ironicznie sukcesie raduje jak może zacząć wracać, gdy wracał ze szkoły w końcu lubi tam chodzić i to przyjemne w oczach czuje w sobie rozważy rozmaite błędy, które popełnił w zeszłym roku myśli sobie teraz tego nowego roku już na ławie dziennik prowadził po dziewiątego Dziennika w każdym razie jest dzielnica może niekoniecznie, ale tak czy siak rząd do tego, że ma swoje poczucie, że zaczyna nowy kawałek trochę tak jak inni ludzie 1 stycznia 1 września do jej postanowieniami radośni szczęśliwi i tuż po prostu dobry kawał roboty bycie nauczycielem w ich zdaniem godna pozazdroszczenia niezależnie od tego co robi ministerstwo edukacji niezależnie niezależnych Jan Wróbel wstaje z ligi kończy terapii nauczyciel jest niczym są w tej chwili jest internet może się manifestować na różne sposoby również tak o takim pozornym podszytą refleksją smutkiem czy chce raz starszy młodzież coraz gorsza szkoły mają coraz mniej sensu to są pełno pozorem się tak jak wszyscy nauczyciele, choć Alexandre, a z radością myślę, a na tym 1 stycznia umownym w tylko tak to dlaczego w takim razie pani Monika u nas na Facebooku napisała to jest dramat nie widzę żadnego racjonalnego działania władz, które zaowocowało poprawą sytuacji to jest robienie zamieszania ogromnego bałaganu na dezorientację z ostatnią rzeczą, jaka mogłaby przysłużyć się szkolnictwu chaos i niepotrzebne zmiany jest chaos czy ze zmianami wystawa portretu to jest chyba jednak przedstawicielem mniejszości nauczycieli rowerem Grześkowiak nie, zmieniając znaczy, że są martwe na gwarę wystarczy powiedzieć, że co roku przechodzi na sam nowy zupełnie ludzi zarówno dla szkół ponad gimnazjalnej szczyt teraz bowiem ponad podstawowych czy po prostu sześcio siedmiolatków i mimo że rutyna w tym zawodzie jest istotnym elementem to ona nie może przeważać jest powiedziałbym tory, kto chce mieszać w Polskiej szkole, a przecież już tak było dużo mieszany mnie nie przeraża, ale raczej nie przeraża, że ta i tak w tym sensie zgadzam się z cytowaną przez panią internautka o z Rz, że teraz trochę dramat tajemniczo, ale trochę dramat dramat, że ta zmiana jest robiona faktycznie bez duchowego udziału tych, którzy mają wprowadzić w życie zarówno dobre jak kiepskie jak w takie nieokreślone pomysły ministerstwa można wprowadzić wiele gorzej za to warunkiem, chyba że się te zmiany współ kształtuje i czuję, że są zmiany, które robię to system edukacji ani jego główkę o ceny osiągnęły tekst kończy go do domu jedzenie marne porównaniem ENA w ogóle system edukacji do takich gigantycznych dinozaurów z bardzo małą główką na bardzo często ludzie, którzy wchodzą do tej głowy staje się ministrami kuratorami wyobrażają sobie, że to jest taka zmodernizowana w korporacjach nie, że to jest taki twór, w którym jest wielkie ciało zarządcze i ona naciska klawisze im gdzieś w całej Polsce ta sama muzyka się rozległy taras Rataj radny Pereira to fikcja czy mogę tylko 1 komentarzu Piotr Wroński prawie ze wszystkim się zgadzam, a jego komentarzy taki, że Janków zaczął się tego, że też uzasadniły się w ten sposób że, że szkoła bez przerwy potrzebuje zmian w i w pełni pełna zgoda to dowcip polega na tym też słusznie opowiedziały to, dlatego że dzieci się zmieniają i to nie tylko te nowe roczniki, ale te stare roczniki po prostu po 2 miesiącach dzieci są zupełnie inne zarośla w inne i nie zostanie przez złą in z innym razem w, a on i teraz, jeżeli tak to oczywiście na te zmiany w dzieciach szkoła powinna bez przerwy reagować tyle tylko rzeczywiście na zmiany w Jasiu z czwartej BRE i wzrośnie z trzeciej, a nie reaguje na poziomie ministerstwa to najważniejsze zmiany w szkole, który powinien dokonywać się nieustannie to są zmiany, które powinny dokonywać się na radach pedagogicznych, a w dyskusjach nauczycieli dyskusja zespół wychowawców to tamci mają te zmiany, a niestety nada aktywność tych główki dinozaura, którą mam tutaj na zdjęciu, a jest to jest przekonanie, że resort na Otóż dla aktywności główki sprawia, że nauczyciele zamiast zastanawiać się jak się zmieniły jak się zmieniły się z nim nasi uczniowie nasze uczennice boom, ale zajmujemy się tym, że nie mamy ciągle pracowni do chemii w tylko, że krytycy zwracają uwagę, że to nie tyle jest zmiana co raczej likwidacja poprzedniej zmiany, żeby było takie było wcześniej teczek to pamiętaliśmy i ten argument, który przyznał, że do mnie jakoś najbardziej trafne w całej historii związanej ze zmianą w edukacji jest taki że, że zmarnowano szansę na to, żeby ta szkoła była mądrzejsza lepsza, że skoro już się robi kolejną dużą reformę no to może jednak z dróg mają na spokojnie może jednak drukują także, by szkoła była po prostu lepsze Niemcy panowie na taki wątek czy też szansa na lepszą szkołę została zmarnowana gminie chodzi o to czy są gimnazja czy ich nie ma tylko te po prostu o to jak się myśli o nauczaniu na rząd zupełnie zostaną zmarnowane jak płynęły człowiek, który w ogóle sympatyzuje z pomysłem, żeby wróciła czteroletnie liceum, żeby stawiać kwestię dyscypliny szkolnego rzecz ważna nie wstydliwą, bo w latach dziewięćdziesiątych, kiedy byliśmy młodymi nauczycielami netto praktycznie na każdym prawie szkoleń mówi się o to, żeby robić w szkole zajęcia przynajmniej humanistyczne bramy w takim momencie uczniowie wcielają się różne postaci ich jest bardzo wesoło i inteligencja AW ze wstydem po prostu mówiono o tym jak to dobrze podczas tej bramy ktoś nie z drugiego nie trzasnął ławkę albo zwiedzał tam nie rzucił przez całą salę co w wypadku takich luźnych twórczości swobody wydaje się doskonałym uzupełnieniem kolekcji innego nawet się wiązało z drabiną krzyczenie na dzieci i mówienie, że się cicho maleje, bo zawołam rodziców inne inni, więc ja rozumiem ten taki odruch, że nie na dzieciach trzeba też przywrócić szkole taką dumę z tego, że to jest miejsce, do którego wchodzi trochę jak tak do takich jak dotąd, gdy cioci szanowany przez całą rodzinę prawda od zachowuje się dobrze, bo idziemy do sieci, tyle że MO MEN powtórzę swoją złotą myśl ta cała zmiana, którą teraz robi ministerstwo jest po pierwsze, znacznej mierze odpowiedzią na sytuację szkoły z lat dziewięćdziesiątych, a nie z 20 15 szesnastego roku tak jak w tym pisemnie Jeana świetny recepty na to jak wygrać bitwę 10 05 . roku gorzej z dzisiejszymi ulicami Nojego, w którym żyją ostentacyjnie robi to bez nauczycieli, traktując edukację Homs i innych owoców system zarządzany przez centrum, a koronny dowód w usta na nim skończy to jest taki, że wśród likwidowanych w Polsce szkół i innych głównie gimnazjalnych i jest bardzo wiele szkół im się udało niech to bardzo wiele niech to będzie 15 %, ale też dorobek fakt, że w ogromny dorobek jest nie tylko ten dorobek wrócono do kosza, ale jeszcze nauczycielem gimnazjalnym i z tych dobrych szkół zaznacza ukrył się powiodła wielkim wysiłkiem gości powiedziano nie obchodzi się w Warcie zamieszcza swój dorobek tych zdrowych historyczne związane z żądaniem od Platformy Obywatelskiej i zbadaj się coraz bardziej nowy rok jak w Norwegii upartyjniony mniej interesujący nas dorobek Aleksander Pawlicki Hampel kłopot polegający na tym, że rynek zawsze zaczynał od rzutów prowizja za mecz jedno w RFN zaczyna się w Krośnie zgadzamy na końcu mówi ZS im się generalnie zgadzam ja muszę cofnąć się pan ten dobrze chronią muzyce Wagnera spróbuje tylko jedzie razem konsumpcja nie musi być bardzo dynamiczna na spokojnie droższego, niemniej spróbuj zaznaczyć swój sprzeci w wobec tego bezpardonowe grą w ataku na dramat, który dokonał tutaj Janek, a tym samym zaatakował w ogóle rozmaite metody, które włączają dzieci w proces uczenia się i zachęcił nas łatwo to sprawdzić w archiwach TOK FM do tego, żeby każdy szkolny dzień przypomnę 8 godzin i 8 godzin zmienił się wizyty u cioci na imieninach możemy liczyć na imieniny w weekend, ale Janek sugeruje, że uczniowie chodzili na 8 godzin do 4 minuty się szkoła ta wymyślona nie jest dobrą składowisko zniknie będzie chciał chodzić problem polega na tym, że rzeczywiście po to, forma jest skrojona pod nauczycieli, którzy chcą tak robić szkoły to znaczy po od początku do końca bardzo gorąco i łudząc się, że dziś czegoś nauczą n p. ta ilość treści, które wpisywano życzenia uzupełnią rozmaite miejsca jest wprost zachętą dla tych nauczycieli, którzy sądzą o zgrozo mylnie, ale sądzę, że realizacja podstawy programowej polega na tym, żeby po wypowiedzi bardzo szybko wszystko co tam jest wtedy mogę mieć czyste sumienie to znaczy zrealizowałem podstawę programową to takie bardzo ciekawe przejścia, które dokonuje się nasz chór nauczycielski głowa między realizacją podstawy programowej, a tym, że dzieci przyswoją podstawy programu, ale oczywiście nauczyciele zajmują się raczej wtórność na pewno minister Zalewskiej na tym zależy, by zajmowali się raczej realizacją podstawy programowej czy przerabianiem brak podstawy programowej ani tym, żeby dzieci znały sposoby promu to był wykład wzmocnione jeszcze Paulem Wojtyna aktywnej tablicy minister Zalewskiej jest po prostu stworzony, ale nie miejmy złudzeń co znaczy dzieci z tego powodu niczego nie nauczą szkoły nie polubią, a też, że minister Zalewska twierdzi, że jej szkołę ktoś lubi to przy okazji licznych krytyk związanych z podstawą programową minister Zalewska zawsze, mówi że no, ale przecież jest swoboda nauczyciele mogą uzupełniać to co uważają, że trzeba, ale wielu zwraca uwagę na to po prostu nie będzie czasu proszę to jest 1 muszę powiedzieć, jeżeli chodzi o swobody nauczycieli to to tutaj dokonuje się w tej reformy 1 z największych moim zdaniem zbrodnia, jeżeli chodzi, bo to jest coś takiego, czego nie widać gołym okiem inżynierze w środku oświaty chodzi o zmiany te 2 siatki godzin, a siatka godzin w poprzednim systemie ten, który w tej chwili likwidowana była elastyczna to oznaczało, że ministerstwo mówiło macie nic nie wiem 30 0 godzin języka polskiego w cyklu trzyletnim, jakie sobie Ross planuje się z 2 są rzeczy innymi słowy możecie mieć nie wiem co je zrealizować na wycieczkach możecie jakiś przedmiot i t d . tak dalej na rozkaz uczyliśmy 300 godzin, bo państwo dopłaci teraz wróciliśmy do poprzedniego systemu, w którym każdy uczeń w każdym tygodniu muszą mieć ileś lekcji polskiego czy biologii i Lech wypadnie źle wypadnie raz tylko rok będzie dłuższy czas krótszy czas będzie to 2 80 godzin oraz 3 10 lat jest 0 elastyczności nie można nic zrobić test spełnienie takiego taki polskiej wizji to znaczy, jeżeli dzisiaj jest, jeżeli dzisiaj jest wtorek 7 sierpnia to w całym cesarstwie wszyscy uczniowie czytają czwartą krok Wergiliusza to jest to protest taki system rozbudowa wszyscy będziemy tego samego dnia to czwarty etap francuski zyskaliśmy nie rozkłada się przed nosem oraz miejsca Żurek historyk Lech Zielińskiego Jana Wróbla poprosimy o odniesienie się poskromić informacji Radia TOK FM i cały czas czekamy na państwa głos nie może być inaczej dzień przed rozpoczęciem zajęć szkolnych TOK FM rozmawiamy o reformie edukacji jutro zresztą są protesty zapowiadane na godzinę 1 6 przed gmachem Ministerstwa Edukacji Narodowej będzie manifestacja nauczycieli rodziców i samorządowców hasłem ma być szkoła jest nasza Jan Wróbel Alexandre Pawlicki w studio Aleksander Pawlicki zwraca uwagę przy skrótem informacji Radia TOK FM 1 dobrze zrozumiałem wypowiedź, że ta nowa nowa stara szkoła w zasadzie będzie utrudniała takie swobodne traktowanie przez nauczyciela programu w tym sensie, że n p. gdzieś na spacerze będzie można odkryć poznać wszystko ma być takim porządku pytaniem jest takie, bo też na cześć zwraca uwagę faktycznie takie głosy się pojawiają, że ta nowa podstawa programowa w dużym stopniu inne ma ograniczać w ten sposób sposób myślenia w ogóle myślenie dzieci mają znowu przyjmować wiedzę tak po prostu, jakim się mówi z góry co jest bardzo kłopotliwe myślę sobie też z 3 3 SP z perspektywy mam namyśli Szwejk newsem odnowić skoro coś jest gdzieś w internecie, a w szkole nie nauczyli żegna się coś mówi to też sprawdzian to proces to będę sprawdzał czemu ja mam dokonywać jakiejkolwiek weryfikacji tak, ale to co teraz wzruszało to właśnie teraz też już tak dzieje, a dzieje się to nasza słuszna skądinąd z 3 lata tej zasady obroniłem taka idea, że uczeń ma zdobywać wiedzę z różnych źródeł, gdyż na tym, że uczeń bierze z 2 źródeł oraz na łatwiejsze przyswajanie ani nawet najbardziej prawdziwe własny wkład skłaniające do refleksji i rozmyślania krótko mówiąc moim zdaniem rzeczywiste wskazuje, że głównym źródłem wiedzy ucznia nie musi być szkoła i teraz jak ta szkoła z tym poradzić z tym zadaniem bo gdy szkoła może podsuwać różne materiały w no może i powinna tak może może i powinna, ale czymś innym jest to ja ja bym mu rzeczy, które jest nauczycieli postępowy z jego strony belgijskiej, w której szkole tras ucieszył budujcie rozumiem może zatem się sprawdza natomiast natomiast prawda jest taka, że wygodniej było w szkole mówi aplikować bojkot toniemy prawda jest ocean faktów interpretacji narracji i wszystkiego tylko w co jest w oceanie w gminnej my po prostu stoimy na brzegu i trochę trochę pomagamy tam uczy się żeglować znalazły się gry po prostu nie bardzo spra w zaznacza jednak uczeń nie 8 letni Leszek Master LED jest w moim odczuciu tak przytłoczony wielością bodźców i wielością możliwych takich narracji, że musu wybiera swoje mecze zamyka się w bańce mydlanej i drogi aż 4 remisach z no trzeba je dobroczynnej spróbować w tym sensie ta reforma polskiego systemu edukacyjnego w Bush przyznał słowo reforma ma się nijak do struktury tylko do samej zawartości moim zdaniem bez wątpienia jest potrzebna to znaczy, że wielu nauczycieli musi uderzyć nałóż taką nutę p t. uczymy się w szkole nie, a poza szkołą ja wam zadam co trzeba zrobić to ma pewne minusy pewne straty ponosimy no ale zyskujemy na tym, że jakoś kontruje naprzód proces przyswajania proces budowania takie kręgosłupa intelektualnego EW uczniów w i tory i to co teraz zrobi minister Zalewska jej doradcy udają się przeciwskuteczne tak jakby nie zauważali tego co się wydarzyło przez ostatnie 2 0 lat na świecie w Polsce i mówiono na zaspokojenie wróciły skoro tak jest jak masz rację, choć takie za dużo tych bardzo źle się w Europie zmierza w małych dostaw prądu oraz rozwiązaniu Norwegia chodziłem do szkoły to jakoś nadal widzimy wzrost o Emiliano przykład Jan Wróbel chodzi na studia wojskowe tak, aby 3 przyczyny 3 fazy przebiegu i 3 skutki czy konsekwencje przez dość dobrze za pamięć była hitem będzie nasze rozwiązanie w mgnieniu oddychamy z ulgą jak to jak to słyszenia co znaczy wydaje mi się, że nie tak jak jestem krytycznie nastawiony do tego co nam się w ostatnich latach edukacji zbudowało zbudowała się abdykacja szkoły jestem przeciwnikiem abdykacji szkoły w latach próba powrotu druhny z takiego już truchła Królewskiego na tron edukacji takich przejść miała jedno też przebrzmiałej już sposobu nauczania w porę się nieszczęśliwy lot jest elektronicznie nieprawda, bo ja wiem, że nie robią to co jest w zasadzie się bardzo poprzeć robią tak nieumiejętnie Voyage posługują się znacznej mierze interpretacjami Kresami bliskie często moje to mam się prawo czuć wylała najbardziej Aleksander, który w ogóle nie wierzy w taki nie jest taki pomysł szkołach będzie musiał być zawiedziony po prostu jest zły jest bardzo to cały szereg wątpliwości rozmaitych, która zmiany jeśli na początku w środku na końcu jest, w którym się o zgrozo oraz AMS, ale chyba współczuję naszych słuchaczy interesują bać interesujące będzie nie to, żebym wyjaśniał, dlaczego mój pogląd na szkoły szkodzi konserwatywny, chociaż Bianka tradycjonalistycznych ciekawsze będzie, żebym powiedział 2 innych rzeczach, a mianowicie o tym, że po pierwsze, jeżeli chodzi o podstawę programową, której zaczęliśmy, jeżeli chodzi o te rozmaite umiejętności, które nietrudno roślinnością złożonymi albo kompetencjami kluczowymi jest dość takich słów, które nas trochę drażnią, ale za którymi kryje się całkiem sensowna treść Otóż, jeżeli chodzi o nie to rzeczywiście to podstawa programowa nie nie zachęca do ich rozwijania, a co więcej uwagi także wręczanie zachęca werbalnie, a miastem, ale nie należy używać analitycznych umiejętności ucznia należy także na podstawę programową tylko tyle ułatwiała tylko tyle ułatwiała, że po prostu dawano więcej swobody więcej oddechu, gdyż przekształca się w tym kierunku system egzaminacyjny, który wskazywał nauczycielom owa potępiona przez minister Zalewską ignorancji jest to Mania i gdybyśmy przyjrzeli się 7 za mnie oceniać miały też tych zadań egzaminacyjnych zobaczylibyśmy, że te zadania egzaminacyjne coraz bardziej coraz trafniej sprawdzał kompetencje tam ciągle były fatalne zadanie, ale takich fatalnych zadań sprawdzających kompetencji, bo coraz mniej jest naprawdę się sensownie zmieniał, a krótko rzecz biorąc nie chce powiedzieć, że wcześniej było lepiej, bo poprzednie podstawy programowe też pod tym względem były raczej deklaratywne, jeżeli chodzi o rozwój kompetencji i nie wzmacniał tego ruchu wśród nauczycieli a kiedy przyjrzymy się jak wyglądają nowoczesne podstawy programowe tak jak w tej chwili powstają w rozmaitych krajach na świecie to zobaczymy, że nasza jest rzeczywiście zamieszkuje ja byłem współautorem poprzedniej gromią pisał dzisiaj to z napisem zupełnie inaczej po prostu, dlatego że cały wielki dział nauki, jakim jest pisanie programów szkolnych się rozwinął, a to podstawa nie dlatego jest zła, że następuje po dobrej tylko, dlatego że nie poprawia żadnych błędów starej wzmacnia wszystkie słabości w Lgocie dramat jest właśnie w tym miejscu, że MO, że to wszystko się nie odbywana spokojnie, że nie ma dyskusji nie realnych konsultacji nie Jan Wróbel mówi nie panie w dalszym na żywo staram się być szczery w tych opowieściach o oświacie i reformy oświatowej w rejestrach młody reżyser chytry trudny rozmówca Otóż po prostu wg mojej najlepszej wiary wiary nie ma innego sposobu wprowadzenia w Polsce reformy niż atak dywizji Pancernej na, acz niezbyt przygotowanego jeszcze droga i jest wtedy ktoś zawsze gra się budzi być może teraz będzie Aleksander jak przepraszamy ale gdy w Szwecji wprowadzono nową podstawę programową trwało to coś tam 7 czaszę, a w Norwegii zmieniono system nauczania tak właśnie zawarte systemu nauczania w trwały do lat 12 my to wszystko wiem śmiech no właśnie na tym polega problem, że Norwegia jest Norwegia Polska jest Polska nie, gdybyśmy reformowali socjalizm norweskim tempie to właśnie teraz mielibyśmy tam być szósty etap reformy gospodarczej Zbigniewa Messnera u nas to niesprawdzona się z rodzaju ataki na drogę na Balcerowicza w planach są mizerne, bo moje dzieci, których znają z legendą dyżurnej przychodni może mierzyć z reformy efekt dobrej reformy oświatowe, które teraz idealizuje, które przeprowadzono w Polsce od osiemdziesiątego dziewiątego roku wszystkie były realizowane w systemie na Racławice tyle minęło trochę czasu nie rozumiem, że tradycja jest bardzo ważną wartością, ale można, by jutro zajęła mu tylko ona jest błędem nieco żonę zrobiona pośpieszył prawny zawarty w tej reformy jest jest błędem a dlaczego zawartość z błędem i to możemy, więc razem z 8 13, dlatego że reforma nie startuje od głębokiej analizy złych dobrych stron tego co mamy dzisiaj w Polskiej edukacji nie reforma startuje od wizji przeszłość Otóż to jest przepis na jezdni klęskę reformatorów w systemie bardzo złożonym w prostym systemie wyrzucamy żonę starą bierzemy żonę nową i to jakoś dzielnie, ale jeżeli jest to HDMI mamy kilkaset dachy i czynników to nie wystarczy, bo zamienić 1 osobę na drugą czy wejście lewe naprawę tych bardzo złożone w do tego nie zrobiła Anna Zalewska i to jest wszystkim rzeczą jest dyskutowana jest nie dyskutowano, jakby powiedział Aleksander zbrodnią nie zaczęła polskie forma tego, że nie zrobię takiego audytu nie co nam wychodzi co nam być może wychodzi tego nie widzimy co jest rzeczą jest rzeczywiście złe sny śni to jest nieszczęście do tego, że reforma realizuje wizje, a nie kontynuuje i dysk kontynuuje atak powinny, bo w tle pojawiają się tam mnie takie oto opinie jestem ciekawa co Jan Wróbel na torze tak naprawdę intencją rządu prawa i sprawiedliwość jest wycięcie samorządów, że wrócimy taką oto reforma, która by nie poradzą gigahercach opóźni wybory on nie poradzili sobie samorządowcy domy i zmienimy może na tych spisuje się, że rozmawiają o czasie pojawiło dopiero w trakcie realizacji w trakcie rozmów samorząd, jakie są intencje pani minister Anny Zalewskiej czy pani minister naprawdę uważa, że wprowadza teraz jeszcze świat naszą oświatę nie po prostu Anna Zalewska podobnież jak Jarosław Kaczyński rozbieżność opinii nie jest przypadkowe uważają moim zdaniem uwaga słusznie, że szkoła podobnie jak wiele czynników państwowych, a dedykowała i trzeba przywrócić szkole i takie należnej miejsce centralne miejsce w systemie edukacji czy chcą skończyć tymczasem żargonem szkoły uzupełniające edukacja szkoły towarzyszącej uczniowie ich i ich, że to nie podoba im o emocje są takie że, że to konsekwencja abdykacji szkoły jest to, że w szkołach jest teraz gra jest rozgardiasz nauczyciel w nie czuje się jak trochę tym Kante koło wozu popycha padło mogę w Polsce ani jest tak, że chodzi do klasy wszyscy milkną Mb takie taki prestiż się wiąże z wejściem nauczyciele i tak Belweder jest także sprawdzić trzeba sobie też cała reforma jest emocja emocjami motywowana prawdziwymi wynikającymi zresztą z obserwacji rzeczywistości nie jest urojeń i dlatego jest tak realizowana konsekwentnie Aleksander Woźnicki ostatnie zdanie bardzo prosto niech no niestety w tym chcę powiedzieć dzwonek ser z ZUS dra mat z bawełny, a k Otóż chcę się także ostatni wątek, który mówił Janek dotyczył różnych celów szkoły środków którymi szkoła dożył tych celów poza Londynem cele skuszeni zmieniają, a w każdym razie z mojej perspektywy niekoniecznie powinny się zmieniać co oczywiście tacy to są właśnie rozmyć ruch 3 6 letni dla progresji wyścig z rekonstrukcją niszczą oświacie, którzy uważają, że ona teraz na dobre czy z zadowoleniem, że powód mojej perspektywy złożony przez perspektywy zapewne są Grzegorza Sroczyńskiego być może bardzo dobre są ci, którzy myślą, że szkoła powinna budować nowy nowe społeczeństwo powinna poprawić wszystkie Bondy steru społeczeństwo Tusk się wydajność, a przede wszystkim powinna odmawiać kultur cały dowcip polega na tym da, że po środki czas zmieniać tak natomiast torze teraz kolej to się nie udaje to zdanie minister Zalewskiej nie oznacza, że środki są złe kosz trzeba jeszcze bardziej do samolotu tu taki typowy błąd bardzo rozmaitych ludziach coś nie wychodzi tak nie znaczy, że metoda jest zła tłumaczy Polsce trzeba jeszcze bardziej, że za mało wiemy od bardzo mokrym od 16 będzie jeszcze bardziej oczywiście skutek będzie jeszcze bardziej opłacalne dla ciężko będzie jeszcze dalej od życia dzieci jeszcze dalej od życia młodzieży jestem nie będzie jeszcze mniej będzie pełniła tę istotną naprawdę funkcje, jaką jest odnawianie odnawianie kultur odnawianie znaczeń w kulturze i t d . kto to jest na pewno kwestia bardzo bardzo istotne miał jeszcze wiele innych zastrzeżeń do tego co powiedział Janek związanych z tym jak funkcjonuje szkoła w Żarach, ale musiał w takim razie może jednak od początku drugiego semestru przynajmniej wiem jak magnes, a nie żyjemy w tyle dziękuję bardzo panowie Aleksander Pawlicki Jan Wróbel dziękuję serdecznie za rozmowę szczerą Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA