REKLAMA

2 zmiany, lekcje do 16:30 i zbyt ciasno? Jaka szkoła po reformie?

Post Factum
Data emisji:
2017-09-04 18:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
30:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w post factum nauczycielom oraz uczniom składam serdeczne życzenia pomyślnego roku zrealizowania planów marzeń rodzicom dobrej owocnej współpracy ze szkołą oraz wielu sukcesów państwa dzieci w wierze, że czas pobytu w szkole będzie dla każdego pełen pozytywnych doświadczeń związanych ze zdobywaniem nowych umiejętności i poznawaniem świata napisała w internecie na Twitterze pani minister Anna Zalewska minister edukacji Anny oprócz pani minister chce poznać jeszcze zdanie Rozwiń » rodziców, których już teraz namawiamy do dzwonienia do Radia TOK FM 2 2 4 czwórki 0 4 4 2 2 4 czwórki i 0 4 4 proszę śmiało dzwonić już teraz lub też na portalu Facebook profil Radia TOK FM co jak gdzie państwo tłumnie czynią pojawiać się i komentować, ale przede wszystkim informować, jaką państwa pierwszy dzień w szkole, a raczej państwa dzieci mamy już bardzo wiele komentarzy, a w naszym studiu gości Iga Kaźmierczyk ekspertka fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobry dobry wieczór będzie dobry wieczór państwo pozwolę sobie zacząć jeszcze od ich od jeszcze 1 wypowiedzi medialnej pani minister nie życzę, aby wyzwania, jakie pojawią się w najbliższych miesiącach były dla każdego z innym satysfakcji i dodawały motywacji do dalszych działań a jakie wyzwania może chodzi pani minister na Podzamczu parnasu rzuca jeszcze brakowało takiej muzyki przynosi horrorach pojawiała sporo frajdy tak albo w takich filmach grozy, kiedy wiemy, że po tych pięknych stronach po tych pięknych słowach coś straszliwego nastąpiła ta pierwsza roczna, którą pani minister nas skazała n p. skrócenie edukacji ogólnej o rok jesteśmy bardzo dziwnym krajem, którego reforma edukacji polega na tym, że cofamy się do tego co było 20 lat temu, ale więcej internetu będzie zajęć z komputerem no niestety nie jest to prawda mimo tego co obiecuje pani minister Anna Zalewska Otóż w podstawie programowej dla szkół podstawowych też dla klas 1 3 LO edukację medialną w zasadzie zniknęła biblioteka szkolna była takim miejscem w starych podstawach programowych, których uczniowie korzystali z różnych źródeł informacji, których wymieniono też książki czasopisma w materiał multimedialny ocena w nowej podstawie programowej biblioteka jest klasycznym miejscem, w którym trzyma się książki i czytać książki i prowadzić zajęcia czytelnicze i koniec niech pani wytłumaczy to, że minister Zalewska wielokrotnie mówiono o tym, że internet i dostęp do komputera to będzie 1 z głównych punktów w ciągu najbliższych lat tej zmiany, które szkolą się do kont, gdyż pani minister Zalewską już miała dobre chęci, ale nie do końca chyba inny ktoś ministerstwo nie wierzę, że to co minister Zalewska wszystkie te rzeczy te życzenia wymyślała snu jesteś bardzo duża różnica pomiędzy kompetencjami informacyjnymi i informatycznymi tablice multimedialne komputery szerokopasmowy internet świetnie to jest bardzo ważne to są kompetencje czysto techniczne natomiast edukacja, a do używania nowych mediów to są kompetencje intelektualne jesteś cały obszar pracy wychowawczej, którego niestety nowe podstawy programowe nie uwzględniają na portalu Facebook profil Radia TOK FM bardzo wielu słuchaczy i wiele słuchaczek opowiada o tym co spotkało ich dzieci, kiedy posiedzi się pierwszego dnia do szkoły rozpoczął rok szkolny Otóż pani Anna napisała tak 3 dni na godzinę ósmą w 2 na 1 1 50 przerwa obiadowa 15 minut teksty wychowawczyni, że lepiej, żeby dzieci nie jadł w szkole tylko w domu, bo w szkole muszą się streszczać z posiłkami tuż po przerwie obiadowej 2 godziny wuefu w co za geniusz taki plan ułożył dla pierwszej klasy szkoły posłowi za to w szkole dla uczestników syna bardzo fajny plan zajęć jak to wytłumaczyć 2 różne szkoły jest w 1 miejscu tragedia w drugim całkiem fajny plan zajęć w no może sobie też wejść na konto twitterowe pani minister Anny Zalewskiej Ministerstwo Edukacji Narodowej tam każdego wpisu, który dziś się pojawią dowiemy się, że reforma jest doskonale przygotowana i radny też wyraz w mediach społecznościowych rodzice nauczyciele podawać takie przykłady jest reforma nie jest dobrze przygotowana jest ministerstwo nie odnosiła do tych informacji w żaden sposób nawet 1 taka sytuacja domyślam się pan redaktor zachwiał takich informacji przeczytasz więcej i też informacji rozpływał się do nas przez cały dzień pokazują, że nie stoi 1 osoba wykorzystał kilka tysięcy szkół w całej Polsce, które niestety boryka się z próbami niedokończonych remontów i kilka dziesiąta ba nawet kilkaset tysięcy rodziców, którzy borykają się z problemem dwu lub nawet, że rozmiar nowości, o których zresztą mówiliśmy, że wystawi PiS chce mieć rację przypomniał słuchaczom rzeczy do nas dzwonić informować o tym jak świetnie wspaniale dzisiaj pierwszy dzień w szkole rozpoczęło dziecko państwa 2 2 4 czworga 0 4 4 proszę śmiało wykazać nr 2 2 4 czwórki 0 4 4 można również korzystać z portalu Facebook profil Radia TOK FM, gdzie pan Przemysław napisał tak też 1 0 godzin lekcyjnych koniec szesnastej 10, ale to, dlatego że pierwsza godzina od siódmy 3 0 aż strach myśleć co będzie za rok jak pojawią się ósme klasy, czyli jak rozumiem co dużo dzieci no i za dużo dzieci za zostawia pani minister przecież dzieci w systemie zostaje na samą, więc nie powinno być żadnych problemów jednak jak 2 zmian nowości, jakie zwolnienia nauczycieli poza mistrz demograficzne nie powinno być żadnych kłopotów, ale niestety są, ale takie są konsekwencje tego jeszcze reformę przygotowuje się w kilka tygodni bez konsultacji bez uwzględnienia badania dna ani nawet podstawowych informacji systemu informacji oświatowej zadaniem będzie dwuzmianowy Jadwidze wpis pani Grażyny na portalu Facebook profil Radia TOK FM pani Grażyna pisze tak mnie mojej córce bardzo bardzo odpowiadałaby druga zmiana nie znoszę zajęciu ósmej, ale w naszej szkole niestety nic z tego cytat dnia rośnie koniecznie musimy wznieść się stać dramatem Novum dla niektórych może nie jest dramatem, ale jak pokazują o te wpisy, które pan redaktor cytuje oraz to coś wiem od samego rana lat niestety większość fryzur jest to również nie każdy ma taką możliwość, że pracować godzinę dziesiątego po jedenastej niestety większość ludzi, chcąc nie, chcąc pracują w godzinach 8 po godzinie dziewiątej w momencie, w którym nasze dziecko trafia w system o godzinie jedenastej ogłosił na 30 Kraków trzeba ten dzień sobie zorganizować, żeby dziecko mogło pójść do szkoły na 1 10 0 coś trzeba z nim rano zrobić z Czech będzie lądował w świetlicy, która niestety w związku z tym, że do szkół trafią dodatkowe roczniki dzieci będzie w tej chwili dosyć mocno przepełnione i młodzieży licealnej tak, a może właśnie w tej świetlicy w zlote komputery, których o których, których zabrakło, o których panienkę na początku mogłoby świetny wybór był też świetnie byłoby to nauczyciele, którzy mogliby rzeczywiście realizować z uczniami projekty edukacyjne, na które nie będzie czasu w czasie lekcji trudny, ale rząd zakłada, że nie będzie czasu to bardzo proste jeśli przyłożymy to co jest podstaw programowych, czyli tematy, które chcą nas do zrealizowania i porównamy to z siatkami godzin okazuje się, że w wielu przedmiotach historia Polski mamy do czynienia z takimi sytuacjami, w których 2 tematy muszę zrobić w czasie 1 godziny lekcyjne, więc nie będzie żadnego miejsca na poszukiwanie projekty eksperymenty pytania, a dotychczas było, bo jak zeznają rodzicami, których dzieci były kończą szkołę są szkoła to te poszukiwania eksperymenty projekty pytania to świetnie to pani święta Solan kilkaset złotych, ale czy rzeczywiście rok temu tak albo 2 lata temu tak wyglądają porównujemy systemu idealnego systemem najgorszy porównujemy to pewien proces zmian, które toczy się w absolutnie niewłaściwym kierunku torze od lat środowiska ekspertów nauczycieli rodziców mówią, że Polska szkoła wymaga reformy jest prawdą w torze podstawy programowe wymagało istotnych zmian jest prawdą, ale nie w tym kierunku narzekali na to, że podstawy programowe są zbyt detaliczny nie dają nauczycielowi szanse na to, żeby swobodnie wybierał tematy szukał integracji między legalną firmę raz lub gorzej minister kilkakrotnie pora na te argumenty są tylko podstawy programu, a pani minister jest Michał Grams KWW teraz pani minister zapomniał, chyba że sama jest z wykształcenia nauczycielką zapomniała, jakim dokumentem jest w Polskim systemie podstawa programowa jest takim dokumentom oczywiście, na podstawie którego przygotowuje się program i podręcznik tylko postawa jest jednocześnie wzorem jest jednocześnie spisem wymagań do egzaminu i to co jest w podstawie nauczyciel musi zrobić oczywiście pani minister ma rację może zrobić coś ekstra tylko jeśli zabraknie mu czasu pytanie, kiedy zrobi coś ekstra w międzyczasie dzwoni do nas pan Sławek, który mówi tak mam siedmioro dzieci troje z nich chodzi do szkoły podstawowej w czwartym do zerówki w tej samej szkole, a piątek do przedszkola przy tym budynku dzięki likwidacji gimnazjów moja rodzina ma spokój wszystkie dzieci wożą do 1 szkoły, a do gimnazjum musiałyby dojeżdżać autobusami, kto brał zanieść do odpowiedzialności zdarzają się też takie sytuacje, że dzieci przez 6 lat chodził do 1 szkoły i wyrwanie się po 6 latach do innej szkoły, czyli do gimnazjum, które zazwyczaj było fakt oddalone kilka kilometrów, ale znajdowała się większym mieście było fantastyczną okazję na to, żeby pożegnać ze szkołą, która niekoniecznie dla tych dzieci była dobra, by była dobra gimnazjum Gosia zawsze można zmienić gimnazjum to po pierwsze po drugie to, że to samo dotyczy podstawówki przecież i to bardzo dużo żwirowni dziennik Gazeta prawna już w czerwcu podwozia około 20 % Sienno rasistów nie będzie kontynuował nauki w szkole, do której chodziła dotychczas, czyli rodzice przyzwyczajeni do tego, że dzieci zmieniają edukację po szóstej klasie tak czy inaczej przynoszą swoje dzieci, więc kolejny raz to, o czym mówią pani minister Anna Zalewska nie okazało się prawdą, ponieważ mówią, że reforma pozwoli dzieciom kończyć szkołę w tych miejscach, w których się zaczęło niszczeć okazuje się, że spora część dzieci jednak to miejsce zmienia co niesie za sobą kolejne konsekwencje to, że dzieci, które zostają w tych szkołach niewiedza będą wyglądały ich klasy nie wiedzą jacy nauczyciele w tych szkołach zostaną także to co minister obiecywała, że to środowisko będzie dla uczniów przyjazna, że nie zauważą zmiany miejsca tuż przed zmianą zauważyli zauważyłem bardzo dużą uczniów klasy siódmej to co też warto podkreślić warto zwrócić uwagę na to, że część już w niedzielę tzw. starą prostą podstawą programową, a 10 rundzie nową podstawą programową czy nauczyciele przedmiotowi będą mieli taką sytuację, w której to z 1 już nie będą musieli pracować na starej podstawy programowej z innymi na nowej podstawy programowej to minie not Wit ominie oczywiście jak wszyscy przeżyjemy tylko pytanie za wszystko i jakość tego życia jakość pracy, a i koszty społeczne tej zmiany nie szarżował z jakich korzystają uczniowie klas powtórzę słowa pani minister życzę, aby wyzwania, jakie pojawią się w najbliższych miesiącach były dla każdego z nich satysfakcji dodawał motywacji do dalszych działań na ogół świetnie dziękujemy za metody rozpoznania bojem, ale wolimy wyzwania edukacyjne szanse edukacyjne na niej jakieś radzenie sobie sytuację rzeczywiście to co w tej chwili będzie się działo furorę w polskich szkołach i na pewno jakoś się rzadziej jakoś się złodzieje kosztem wielkiej pracy nauczycieli po to, co to co się pojawia bardzo często w dyskusjach o nauczycielach tworzona szczerze tłuką się swoją pensję to nieprawda nauczyciele walczą o to, żeby mieć prawo do godnego wykonywania zawodu godne wykonywanie zawodu to takie, w którym liczymy na jakość stałość jakość pewność na torze co roku te nasze podstawowe prawa podstawowe zasady dotyczące pracy również podstawy programowe wszyscy znamy system edukacyjny nie będą zmieniane nauczyciele walczą o to, żeby uczniowie mieli godne warunki do nauki remonty, które kończą się we wrześniowe zaczynają się we wrześniu nie są godnymi warunkami do nauki nauka bez podręczników ministerstwo obiecywało w lutym to podręczniki będą jest wrzesień w sporcie sporo podręczników na razie jest tylko numerami dopuszczeń dzwonek też zapomnieli albo nie dość odporny na nie zapomnieli i nie jest prawdą, że nie zdążyli, bo na, jaki postawił mi zamawiać podręczniki jeśli jeszcze w sierpniu na ministerialnej liście pojawiały się numery dopuszczeń co to jak to się stało, że w tych szkołach nakładało się z podręcznikami być może nauczyciele wybierali 2 pozycji ani z 5 pozycji także testy w kwestii euro z jakiej bazy z jakiej oferty zbierają na moście być może to też po nocy wielokrotnie mówiliśmy, że nauczyciele wybierali podręczniki po okładkach albo wybieraj podręcznik, który do pojawiały się w szkołach są sytuacje są ze szkół podstawowych, kiedy trwały jeszcze konsultacje do podstaw programowych dla szkół podstawowych w szkołach przed zamknięciem konsultacje czy nie błyszczy dokumentu pojawiały się już podręczniki, więc być może nauczyciele nauczyciele wybierali są niepełne oferty mają do dyspozycji tylko fragmentu lub próbki tekstów, bo też wydawcy musieli coś się coś nauczycielom przedstawić no nie są to dobre warunki do tego, że nie stać na dobre podręczniki nie zdąży uczy nas nie są, ale musiałem wrócić jeszcze w kwestii w panikę okrętem pergamin dotyczy 2 temu, że nauczyciel chodzi o godną stabilną średnią pensję, czyli sugeruje pani Aniu, pani powiedzą otwartym tekstem, że jeśli dzisiaj minister edukacji obiecuje system podwyżek takich kroczących dla nauczycieli to wg pani w ogóle nie rozumie tego problemu tak jestem zdecydowanie zdecydowanie za zatem zdaniem pani minister nie rozumie istoty problemu, dlatego że jeśli mamy w tej chwili jego sytuację, że zmienia podstawy programowe w tej chwili zakończyły się kilkanaście dni temu konsultacje dotyczące podsta w do liceów i znowu tutaj pojawiło się bardzo dużo negatywnych opinii takich recenzji, w których miejscach to podstawa zmieść są było przed dyskusją powstała dla szkół podstawowych, więc istota problemu to nie są bez istota problemu test jakości edukacji za chwilę wrócimy do rozmowy Iga Kaźmierczyk ekspertka fundacji przestrzeń dla edukacji w naszym studiu i państwo na naszym terenie państwa głos 20 2 4 czworga 0 4 4 od od tych doświadczeniach pierwszego dnia Pastwa dzieci w szkole proszę nas informować już w państwowym zapraszamy również na portalu Facebook na prasie radiu TOK FM w post factum w słucham Radia TOK FM 4 września tak to dziś pierwszy dzień szkoły program post factum 1 7 między godziną 1 9 w naszym studio Iga Kaźmierczyk ekspertka fundacji przestrzeń dla edukacji czas dobry wieczór dobry wieczór państwu za nazwanie pod nr 2 2 4 czwórki 0 4 4 i dzielą się doświadczeniami państwo dzieci z pierwszego dnia szkoły i państwa doświadczenia jako rodziców pierwszy dzień szkoły czy wszystko wygląda świetnie wspanialej tak jak pani minister mówił reforma przygotowana i z gminy Wicko Drive uczy dzieci roześmiane wracają ze szkoły mówiła mamo tato jak przykro jak doskonalenie, choć liście do samych szkół, a my do tych danych czy też odwrotnie w dzieci wyczuwają państwo powinno Enerdze chaos przed takim oko, w którym napisała pani Katarzyna, a u nas nie zdążyli przygotować szkoły klasy trzecie mają zajęcia w salkach katechetycznych przy kościele, bo szkolenie ma miejsce w, a pani Renata po prostu ogólnie napisana ogólnie rozpiąć ducha z wykrzyknikiem to chyba nie jest trudny wyraz wulgaryzm w Puszczy można go publicznie przypomnę Iga Kaźmierczyk ekspertka fundacji przestrzeń dla edukacji czy to jest także te problemy, które odnoszą słuchacze, z którymi dzwonią, o których piszą czule raczej wynikają z tego, że zaskoczony zaskoczeni dyrektorzy i grono pedagogiczne władze samorządowe nie byli w stanie przygotować infrastrukturę po kończyć remont zaplanować wszystkiego tak jak mówiliśmy być może czasami zamówić w nasze pole zamówić książek wcześniej czy też nie ta reforma musiała się skończyć do w dużym zamieszaniem tam na dole, gdy ta reforma była przygotowana dobrze w tym sensie takim bardzo bazowym sensie dobrze, czyli była, a odpowiednio długo przygotowywana na Powązkach reformą byłaby dużo dużo mniejsza, ale żadna dobra reforma nie da się zrobić w 1 rok tak naprawdę kalendarzowy tego typu sytuacje powinny być bardzo dokładnie policzone, ponieważ rok ta reforma trwa tyle ile wygaszanie ŻUŻEL już niemodnego teraz gimnazjów wyprowadzał przygotowanie reformy trwało trwało rok minister Zalewska w czerwcu w 20 1 6 roku zapowiedziała jak będzie wyglądać mniej więcej zmian natomiast we wrześniu 20 1 6 roku zobaczyliśmy projektora 3 nowego ustroju, tak więc sama sama samo przygotowanie reformy trwało rok na jej nigdy nie powinna potrwać się tak krótko, dlatego że te sytuacje, które tutaj słuchaczem, a słuchacze piszą przeoczy dzwoni informuje jak to wygląda to wszystkie sytuacje powinny być przemyślane przewidziane i powinny być na niej przygotowane jakieś środki zaradcze powinny być tanie przygotowano odpowiednie przeproszą za brzydkie słowo procedury samorządowcy dyrektorzy szkół powinni wiedzieć jak z tego typu sytuacjami sobie poradzić jeśli wszystkie szkoły w Polsce nagle w ciągu pół roku muszę się wyremontować to jasno sprawą jest coś naprawdę niesie jakiś eksperckiej tajemnej wiedzy, że nie będzie tyle firm remontowo-budowlanych trybuną wstanie zrobić wakacje przecież można było zrobić w czerwcu to wszystko musiał siedzieć w lipcu i sierpniu i naprawdę nie trzeba szklanej kuli, żeby zobaczyć, że to się po prostu nie ma prawa udać jeśli reforma jest wdrażana stopniowo przede wszystkim jest przygotowywana długofalowo długotrwałe na podstawie konkretnych danych wini urzędników przypomnę, że Instytut badań edukacyjnych dysponuje ponad setką bardzo długich rzetelnych i konkretnych raportów na temat naszego stanu edukacji minister Zalewska przejrzała osobiście lub rękami swoich urzędników z raportu to wiedziałaby, jakie problemy trapią polską oświatę zaproponował, by jakiś 2 i najlepiej 3 modele rozwiązania tego problemu można byłoby idealnym świecie wprowadzić pilotaż tych zmian w wybranych miejscach wtedy wiedzielibyśmy czy te pomysły mają sens mają szansę od miast mamy listę z metody rozpoznania bojem, kiedy samorządy po prostu nie wyrabiają też dobrą minę do dobrą minę do złej gry nie chwalą się na prawo i Jaworze, że po prostu z tym nie nie dają rady, ale dodają, że palił się, że chwała tak naprawdę spodziewana świeżo ułożonym powinny rzeczywiście Warszawa otwartym tekstem, mówi że wydała na reformach i otwartym tekstem mówi Renata reformą otrzymała z budżetu państwa to są takie proporcje mówimy o 70  000 000 wydanych już natomiast Warszawa otrzyma 3 i pół 1 000 000 na to niestety możemy sobie wyobrazić ile z tych pieniędzy można byłoby wydać na inne rzeczy edukację żłobkowa niestety też nie wygląda zbyt dobrze można byłoby remontować istniejącą infrastrukturą niestety to zostanie po gimnazjach nie do końca jest do użycia przez to co w gimnazjach na powstanie, ale my też inni pamiętajmy o tym, że różne są doświadczenia jeśli chodzi o dzisiejszy dzień pani słuchaczy Radia TOK FM i brak dzieci z władz Radia TOK FM przypomina numer telefonu 2 2 4 czwórki 0 4 4, a na portalu Facebook też państwo się na profilu adwokatem państwo działa się z nami tym co dzisiaj się wyraźna w szkole pierwszego dnia roku szkolnego pani Katarzyna napisała lekcje do 11 30 chyba nawet nie wiem czy to nie jest normalna Black pointa panika wrzątek Saleh 11 6 piętnaścioro dzieci w klasie klasa pierwsza lokalnej podstawówki starsza w tej samej szkole szósta klasa 2 8 osób lekcje do 13 3 5 religia na początku lub w końcu u obojga po to jest wątek, którego nie poruszyliśmy, że ktoś z potrafi zapanować to także Orlik jest na początku roku na końcu darmowy basen pisze dalej pani Katarzyny stołówka z kilkoma zdaniami do wyboru wasze, ale nie wszędzie i nie zawsze niestety biedne te dzieci, które muszą siedzieć po południu dziękujemy pani Katarzyny w z pań napisana i ten obrazek n p . w jak rozumiem, że do reprodukowania w mediach narodowych z uśmiechniętą miną minister Zalewskiej jako symbol sukcesu reform wahali się dzieci kończą lekcje 11 30 to oczywiście z 1 strony jest to moment świetnie szkoła skończono wcześniej skończą wcześniej tylko dobrze pojęte życie nie wychowują się w próżni tylko rodzina różnie czasem się pracuje niestety 11 3 0 każdy może zabrać dziecko nie każdy ma sztab cioci babci lub opiekunek, które zostanie Miss musi zająć się znów wracamy ne hasztag świetlica, która niestety nie będzie w stanie wszystkich, ale dzieci przyjąć ciała zwróćmy uwagę na to, że tych dzieciaków wszawica po prostu tego roku będzie więcej takiej nie wiem czy będą w nich komputery czy gry planszowe czy ktoś, kto się zajmie tymi rzekami to efekt praktyk może być bardzo różne tak jak pisze pani Marta do nas takie uczęszczają do gimnazjum nie uważam, żeby zmiana szkoły w ogóle była potrzebna, by wyrwać się do większego miasta jak twierdzi gość programu to pani to było stresujące i bezsensowne szkoła na 3 lata, w której powtarzały się to co było w klasach 4 6 wg mnie dobrze zlikwidować gimnazja inna sprawa jak to jest robione i jakie podstawy programowe został stworzony dziękuję pani Marto twój głos najdroższe w niemal 1 4 pisarze w to było stresujące bezsensowne dla pani Marty to by było w stresującej bezsensownej pewnie dla wielu osób też było to stresujące i bezsensowna też na wielu osób stresujące bezsensowna była ośmioletnia szkoła podstawowa i niestety po w ogóle w dyskusji o reformie edukacji mamy taki dosyć duży problem, że każdy z nas skończyła się tym jest problem problem fronty dyskusji jest to, że każdy z nas kończył jako szkoły i jak się pamięta i niestrudzenie argumenty naukowe czy merytoryczne zawsze zdarzają się taką prawdą indywidualnego przeżycia ktoś mówi, a ja chodziłam ośmiolatki i jest to kraj wziął udział chodziłam do czteroletniego liceum i proszę bardzo z tym teraz świetnie wykształcone czy wykształcony to wszystko prawda to są indywidualne sytuacje i atomowej jest takich, w których te gimnazja BUR złe czy ktoś po prostu w nich czuł się źle albo nie była to dla niego dobra zmiana, bo świetnie czuł się w podstawówce w gimnazjum trafił nie tak jakby chciał to jednak wyniki badań pokazują, że gimnazja wyrównało szanse edukacyjne przede wszystkim właśnie z tego powodu, że po pierwsze, kształcenie ogólne, czyli takie, które wszyscy otrzymujemy, zanim przejdziemy przez ten próg selekcji szkoły zawodowe też branżowe na technika licea ten ta edukacja ogólna była dłuższa w gimnazjach dzięki gimnazjom druga sprawa to tor rzeczywiście dla sporej części sporej części dzieci wyjście ze środowiska szkoły podstawowej jednak było bardzo mocno Francuz zupełnie inaczej wyglądało to oczywiście w małych miejscowościach w zupełnie inaczej wyglądało to Forever dużych miastach, gdzie rzeczywiście to przejściem pomiędzy szkołą podstawową gimnazjum no to wyglądało inaczej i gimnazja rzeczywiście konkurowały między sobą najlepszych o najlepszych absolwentów to były to był rzeczywiście 2 różne systemy te funkcjonowały gimnazja w małych miejscowościach inni i powiedz poza dużymi miastami i to co było co było w dużych miastach, a nie zmienia faktu, że nie jest wystarczający argument, żeby w ciągu 1 roku skasować tak naprawdę stało system bez żadnych konsultacji i bez żadnego uzasadnienia merytorycznego, a z tego co pani mówi jak rozumiem wynika, że żadna nawet bardziej szczytny reforma w tak krótkim czasie nie powiedzie się w 100 % będą takie problemy tak żadna Szczytna reforma nawet, na którą napisaliby najlepsi eksperci d s. edukacji w Polsce żadna reforma, którą przygotowuje się rok i wprowadza już następnym roku żadna nawet najlepsza nie udałaby się jeszcze była zrobiona w ten sam sposób na myśli pani że, gdyby tak się stało w Niemczech się stało, gdyby tak się stało, że skoro my się bardzo dobre wyniki testów pisali wszyscy się chwalić, że to jest kapitalne wyniki Polska młodzież tak i teraz po reformie minie parę lat okaże się, że mamy gorsze czy to czy to będzie po Odrze znało decydować się innych ustaw reformy dotyczy on tylko nadzieję, że w momencie, kiedy będziemy mieć taką wizją polityczną możliwość tak, żeby dyskutować o kolejne reformy oświaty no to rzeczywiście ta reforma oświaty będzie w dysku to one to, o czym mówiła pani minister stanie się faktem, że za przy tej reformie w i rzeczywiście nie będą brane tylko pod uwagę interesy partyjne każda partia ma prawo ma prawo mieć sens w swoje interesy i swój swój cel czy swój pomysł na edukację to jest wilcze prawo partii, że są w parlamencie to nasza decydują, ale jako obywatel oczekiwałbym, że w momencie, kiedy zajdzie taka polityczna okoliczność tego, żeby jeszcze raz porozmawiać o reformie edukacji to co reforma będzie naprawdę takim psem, który włączy reforma 4 dyskusja o tej reformie włączy w ten proces tych, którzy są temu w głównej mierze zainteresowani, czyli nie tylko polityków, ale przede wszystkim nauczycieli przede wszystkim uczniów rodziców i ekspertów i zadzwonią do nas pani Monika powiedziała, że reforma ograniczyła dostęp do nauki języków obcych moja córka już nie może wybrać dwujęzycznego gimnazjum obecnie takie szkoły podstawowe z 2 językami obcymi są bardzo rzadkie szkoły tną koszta, bo muszą dostosować sale wydawać na infrastrukturę zamiast lekcji języków czy ciasto sytuację myśliwym taki w takich szkołach podstawowych, które są dwujęzyczne tak czy inaczej zostają uczniowie, którzy są raz w tych szkołach i mają pierwszeństwo tego, żeby uczyć się w tych lasach znowu dla tych, którzy po 6 latach spędzonych w macierzystej postępowcy chcieliby uczyć się drugiego języka znów powstaje taki problem jak przy przy wyborze gimnazjum, żeby się być może wcześniej przenieść do szkoły która, która ma 2 języki, więc znowu nie jest to tak jak pani minister pani minister obiecała też szkoły nie powstają tak intensywnie jak jak i jakie było to w przypadku gimnazjów i dla sporej części uczniów jest to wymierny konkretny życiowy problem w jaki sposób VE w systemie publicznej oświaty uczyć się już od siódmej klasy 2 języków miał być korepetycji być może znowu Banaś to będzie chciał się, że drugiego języka, czego nikt nie zabroni przez Arval poddawani są ograniczenia w diagnozie stworzył kompozycję zamówić, ale żywą korepetycje z miast jakiś drugi dzięki chyba nie tyle sam system edukacji co kompetencji nauczycieli przede wszystkim to czy wyobrażasz, że idealny nauczyciel uczy w ten sposób, że korepetycje już nie potrzebujesz tego przed idealną przyczepność zgadza się idealny nauczyciel uczy w ten sposób, że korupcja nie są potrzebne tylko pamiętajmy, że wracamy znowu do te dyskusje nieszczęsnych podstawach programowych istny szturm nałożono nałożone na siebie Chomont w postaci bardzo detaliczny podstawy programowej to choćby on naprawdę miał gołębie serce i bardzo dobrą rękę do uczenia i pełną głowę pomysłów to będzie musiał z uczniami niestety cały ten materiał mówiąc krótko zrealizować, dlatego że pod koniec tego etapu edukacyjnego z tego co z podstawy programowe będą opracowane kryteria na egzamin oczywiście, więc to nie jest dobrowolna zostanie ono ewidentnie można powiedzieć reformy żona się skończy tym, że nauczyciele mówiąc kolokwialnie wynoszenie wyrabiać Niemena szef rady z programem Touch, ale to przy tak przy przy dopiero w zamkniętych konsultację do podsta w do liceów to zdaje się powiedział wszystkie gremia od historyków przez polonistów przez nauczycieli przedmiotów ścisłych po prostu tych tematów i treści jest zdecydowanie za dużo ani rusz głową w, Ergo potrzebne będą korepetycje jak podaje korepetycje nauczyciele ci jak rozumiem ten system w dwójnasób ratyfikuje finansowo nauczycieli po pierwsze, dziś usłyszeliśmy, że dostaną podwyżki po drugie, przy takim nawale materiałów nie zdam egzamin jak nie pójdę po do nauczyciela non grata co zapowiedział pan minister ta, którą widz waży korepetycji teraz nie będzie pani zresztą wyliczała te kwoty zdaje się nie może nie będę precyzyjny, ale podała kwotę 4 miliardów złotych wyższe niż na postawie na podstawie jakich danych należy oczywiście przez chwilę kwestie korepetycji była sfera byłoby była w obszarze zainteresowań ministerstwa miał korepetycji nie być na liście ma ich nie wyszło to tym pierwszym kierunkiem stworzył podstawy programowe odchudzić tymczasem dla linii w klasach 1 3 to postawa jest prawie dwukrotnie dłuższa czyny te korepetycje pyta jeszcze raz pani Monika związana także 2 2 4 czworga 0 3 4 córka zaczyna lekcje o 11 i kończy około 16 nie ma szans na zajęcia dodatkowe na pasję na rozwój no nie ma właśnie realne jeśli mówimy o tym, że podstawy programowe czy w ogóle szkoła ma być nowoczesna to nowoczesna szkoła zachęca uczniów do tego, żeby mieli swoje zainteresowania mieli pasję wiedzieli, czego chcą wiedzieli co chcą w życiu osiągnąć no świetnie, a do tego potrzebne jest czas do tego potrzebny jest po prostu trochę więcej swobody pani Małgorzata napisana tak powiedziałbym raczej silni organizacyjnie to mi przypomniało wyż z lat osiemdziesiątych pierwszą klasę mojego syna 3 zmiany od siódmy 3 0 do osiemnastej 4 0 tylko 5 minut przerwy i 4 0 minutowe lekcje i świetlica, bo wszyscy do 18 i tak przez 2 lata i pani Małgorzata pisze, bo było tyle dzieci w rocznikach potem otwarto nową szkołę już było lepiej, ale ja, ale pani mąż papież był okropny dla dzieci czy jako złe wspomnienia z lat 8 8, włączając lotnisk ACI powtórzę to jeszcze raz jesteśmy rzeczywiście unikalnym unikalnym krajem swe w naszej części świata, którego reforma polega na tym Jean cofamy nasz system myśli pani Renata przyjeżdżali eksperci z całego świata Tomasz wizyta Andrzeja należy zauważyć jak wygląda jak wygląda reforma, która polega na tym, że cofamy nasz system o 30 lat imamy tak jak mieliśmy kiedyś nogi, chociaż to nie po latach tak muszę zakończyć naszą rozmowę, jaką siłą zdrową dawką optymizmu, skąd się pierwszy dzień roku szkolnego to chyba przekaz żydowskiej dzieci i do rodziców, żeby po prostu znajdowali się mogło radość poznawania tego, jaki świat jest fascynujący bez względu na to czy nauczycielem bardzo tylko trochę w tym pomogą czy grafiki bardzo tylko trochę w tym pomożecie czynom musieli czekać się męczyć czy po prostu Alto warto się uczyć tak i tak jeszcze mało na koniec słówko do rodziców aktywistów i rady rodziców rodzice działa się w radach rodziców naprawdę macie mówią przepisy, które pozwalają one oczywiście nie są tak tak szeroki, jakbyśmy sobie tego wszyscy życzyli, ale możecie działacze bądźcie aktywni i k Kaźmierczyk mówiła ekspertka fundacji przeciętnego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA