REKLAMA

Czy Bóg może pozwalać na cierpienie i zło?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-09-05 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński w studiu w studiu Radia TOK FM chciałem powiedzieć, że w studiu w Warszawie tutaj ze mną Tomasz Terlikowski dr Tomasz Terlikowski publicysta filozof mały dziennik PL telewizja Republika dobry wieczór wieczór, a za pośrednictwem nowoczesnych technologii łączymy się z ojcem Wiesławem Dawidowskim jak domniemuje w Łomiankach przebywającemu jeśli się nie mylę Anna aktualnie otrzymujących w Krakowie, a w Krakowie na tor był mały błąd Rozwiń » rzeczywiście ojciec Wiesław Dawidowski prowizja punktu widzenia Krakowa to był duży był w prowincjał zakonu augustianów w Polsce to ja zacznę od wyjawienia ILS to ktoś też teolog właśnie ja zacznę od wyjawienia zgodnie z dobrą Sokrates i z tą tradycją pozycji, z której będę mówił bo, w jakich pozycji wy będziecie mówić to myślę nikt nie ma na co do tego żadnych wątpliwości ja będę mówił z pozycji kogoś, kto jest ateistą i kto jest ateistą z pewnych szczególnych powodów tak bym to określił, a zajmować się będziemy 2 wypowiedziami 2 wypowiedziami 1 wypowiedź ta wypowiedź przewodniczącego związku harcerstwa polskiego polskiego, który jakiś czas temu po tragedii w Sławkowie, kiedy to wskutek nawałnicy zginęły 2 harcerki powiedzieć miał czy napisać raczej, że zastanawia się, jaki to Boży plan zakładał tego rodzaju śmierć i ta wypowiedź wzbudziła ogromną falę krytyki w mediach społecznościowych krytyki ze strony zarówno osób niewierzących to trzeba przyznać przede wszystkim osób niewierzących, jaki osób wierzących także, której jakość poczuły się niezbyt komfortowo z wprowadzaniem takiego pojęcia jak Boży zamysł w odniesieniu do tragicznej śmierci 2 młodych dziewczyn i śmierci, której jak niektórzy podkreślają można było zapobiec druga wypowiedź ta wypowiedź, że forma Tomasza Terlikowskiego jest Facebooka pochodząca z 2 6 sierpnia dokładniej rzecz biorąc z IATA wypowiedź przytoczę w prawie w całości kilka tygodni po tym, jak Malta wprowadziła małżeństwa homoseksualne ich i kilka miesięcy po tym, jak i biskupi uznali, że cudzołóstwo nie jest w istocie grzechem, a osoby rozwiedzione w ponownych związkach mogą przystępować do komunii świętej wtajemniczy sposób doszło do zawalenia się dachu 1 z najstarszych kościołów na Malcie kościół franciszkanów tu jest opis tego kościoła ukończony w 1 50 0 do roku jest 1 z najstarszych na wyspie w środę rano, gdy franciszkanie utworzyli go, bo odprawić mszę świętą okazało się, że na auta spadł dach w ubiegłym roku kościół był remontowany nikt nie wie co takiego się stało, że dach spadł na ołtarz kończy się ten wpis takim to mianowicie taką mianowicie konstatacją trzeba mieć też świadomość, że Bóg, aby ostrzegać ludzi dawać znaki może wykorzystywać także zjawiska naturalne lub takie właśnie wydarzenia warto o tym, pamiętać i czytać znaki, jakie są nam dawane Otóż, że obie te wypowiedzi to są wypowiedzi kontrowersyjna wypowiedź Tomasza Terlikowskiego i wypowiedź przewodniczącego związku harcerstwa polskiego Grzegorza Nowika także ja, wyjaśniając tę pozycję, z której mówi opozycja ateistyczna powiem tak Bóg, który dopuszcza występowanie tego rodzaju zjawisk jak n p. katastrofy naturalne, w których giną niewinni ludzie, a także Bóg, który decyduje się poprzez tego rodzaju zjawiska czy działania przemawiać w jaki sposób do ludzi, których do istnienia powołał w ramach świata, który również sam do istnienia powołał to jest Bóg, który albo nie jest mądre albo nie jest dobry chciałem powiedzieć o, ale mądry to chyba też nie albo nie jest wszechmocny albo właściwie w ogóle go nie ma co sternik z dobrze to może ja zacznę Otóż nie dlatego, że to jest dla mnie nie dało się jeszcze 1 rzeczy drogi Tomku do tego inne swojego wpisu swojego stanowiska Otóż w twoim stanowisku ten świat i życie na tym świecie to jest absolutnie wszystko co mamy nie mamy nic więcej w związku z tym AM przy w miarę przyjemne w miarę bezpieczne w miarę długie w miarę zdrowe życie Joanny w miarę bezpieczny i rzeczywistości, która nas otacza to jest jedyne co pan Bóg ma nam do zaproponowania i to jest i to jest dopiero w pełni swoje stanowisko w przypadku osób wierzących katolików jest ciężej chrześcijan, ale również pełen to pewnego stopnia to oczywiście te trendy tradycje żydowskie będą różni również uznane Żydów czy muzułmanów to nie jest wszystko co panu Madame zaoferowania to znaczy po tym, życiu, które z różnych powodów, o których mówi teologii, o których mówi pismo święte, o których mówi tradycja kościoła doktryna jest trudne jest obarczone cierpieniami i jest wreszcie zakończone śmiercią następuje coś jeszcze jest dopiero prawdziwe życie to życie, o którym mówi się, w którym jest cierpienie, w którym jest przedwczesna śmierć nie, w którym jest czasem śmierć okrutny sposób n p. śmierci męczeństwa męczeńska to jest tylko przygotowanie można powiedzieć bardzo krótki wstęp do tego co naprawdę będzie życiem i dopiero z tej perspektywy można rozmawiać o takich pytaniach, które są zadumany i oczywiście wiemy, że także z perspektywy chrześcijańskiej i moje pytanie niektórych teologii chrześcijańskiej czy niektórych innych myśli chrześcijańskich i moje pytanie pytanie tylko 2 w ogóle chyba był przewodniczący ZHR łanie ZHP Algarve z Tweru nędznie i to te pytania mogą AM się wydawać kontrowersyjny, ale one są dużo mniej kosę kontrowersyjne z tego punktu widzenia przy pewnym myśleniem Teologicznym w ogóle nie są kontrowersyjne jeśli sobie uświadomimy to nie jest koniec coś jeszcze jest później ranny może i czasami takie pytania zadają jest pies bardzo trudno zadawać, dlatego że tak naprawdę do odpowiedzi na pytanie o sens nie potencjalny sens śmierci tych tancerek harcerek te mają prawo ich bliscy jak to się wypowiada poza bliskimi to to jest zawsze niebezpieczne zawsze jest pewnym ograniem niebezpiecznie na emocjach ale, ale możemy sobie zadawać takie pytanie n p. w odniesieniu do śmierci swoich bliskich my przedwczesnej albo nie przeczy czy pan Bóg chciał nam coś powiedzieć czy nie czy przez jakieś wydarzenie chciał nam coś powiedzieć czy nie znaki teścia o tym, pamiętać co zawsze do prywatnego odczytywania to znaczy to my odczytujemy ani ktoś odczytuje je zazwyczaj przynajmniej dla nas, jeżeli chodzi o znaki oraz teologię znaków do ojca Dawidowskiego się zwracam, ale najpierw ad vocem krótko, a propos tego co powiedziałeś Tomku Otóż nie to jest odpowiedź znana i znam to odpowiedź rzecz jasna, że istnieje w perspektywie chrześcijańskiej jeszcze ten świat z poza ziemski, w którym 3 świat transcendencji ne ne, w którym otrzymujemy wieczną nagrodę po tych trudach i po tych niekiedy dramatycznych wydarzeniach życia doczesnego i że to w jakim sensie ten problem ma rozwiązywać, ale powiedziałbym tak to nie rozwiązuje tego problemu, bo ostatecznie mamy wtedy 2 grupy ludzi to znaczy mamy tych, którzy dostają życie pełne cierpień plus wieczności mamy tych, którzy dostają życie względnie stabilne plus wieczność, więc ta nierównowaga tymczasem zostaje zachowany zostaje tutaj zachwiana ojciec Wiesław Dawidowski jej przede wszystkim, gdy mówimy o życiu wiecznym musimy pamiętać, że rozmawiamy ożyciu wiecznym z perspektywy zmian to jest coś co nie jest nam dostępne empirycznie, a więc to nie jest kwestia, a tego, że ktoś stamtąd wrócił do powiedział nam o tym jak to jest nawet Jezus Chrystus, który zmartwychwstanie i nauk dla swoich apostołów i zjawia się dzień przed nimi HR je razem z nimi nie nie zostali Alan k niejasnego świadectwa jak będzie o śmierci możemy się jedynie domyślać przęsła oraz biblijne przesłanie objawienia jest takie, że ani oko nie widziało ani ucho słyszało jak wielkie rzeczy trzeba go obok tych, którzy go miłują, a więc to życie po śmierci, które wierzy w PRL my wierząc, że to on jest nam dziś dostępne w dół poprzez wiarę my wierzymy jesteśmy przekonani, że ona jest również dostępne wszystkim ludziom aż mnie nie tylko tym, którzy skończą swoje życie zwierza, ale również tym, że skończą swoje życie nie wierzę i sądzę, że to jest argument kluczowy problem, u którego oczywiście my teraz nie rozwiąże drugą nie żart chodzi o zgadzam się z panem Tomaszem redaktor Terlikowski, że rzeczywiście takie powiedzenie, że ta śmierć miała jakiś znaczenie, że Bóg chce nam coś może jest to powiedzieć to jest takie powiedzenie nieco buńczuczne, bo rzeczywiście ten, kto może interpretować czyją Kol wiek śmierć to jest ten pomógł roślin i listki umarł i obaj mamy akurat takim doświadczeniem mówi pan redaktor Terlikowski oświadczył niedawno się tego jak mógł już śmierci ojca i wiem, że takich sytuacji pozostajemy w postawie ludzi kochających, którzy z miłością któż inny żegnają tych, którzy odeszli, ale też pozostajemy pusta, a wielu ludzi kochających milczałem i tutaj zgoda oczywiście cel publiczny mogą być w takich sytuacjach więcej milczenia włączyli się do czegoś większego spektrum zagadnień dotyczących śmierci w ogóle nie są w hierarchii szczyt modelki krytym blachą każdy kto by zdobyć analogi długo rozmawiać na ten temat tak albo pomnik mamy, gdy musisz obawiam się, że wsi Gidle współczesnego katolicy już nie ma już o niej istnieje taki ból dziwnej przesadnej pewności, że my już wiemy co to znaczy, że ten, kto to wie co to znaczy to jest duch Święty, który prowadzi gości ten, kto wie co to znaczy decyzję o struktury partii stał krzyż na rondo zostanie objawiony dopiero przy zmartwychwstaniu działce, a więc nasza ojczyzna jest ona 1 1 uwaga właściwie do do obu panów mówi no bo oczywiście to jest prawda i jest to to co ojciec mówi ona jest to głęboko chrześcijańskie myślenie mający na uwadze pewnego rodzaju tajemnice i nie, próbując wszystkiego nazywać taki sposób dopełniający, ale z drugiej strony idee mają konsekwencje jednak credo wiary katolickiej włożone jest w sposób bardzo precyzyjne, więc skoro przyjmujemy istnienie absolutnego bytu obdarzonego wszechwiedzący wszechmocny Bóg bytu który, który także jest wszak dobroci ich cech miłości, choć bywa także surowymi sprawiedliwym sędzią jeśli zakładamy, że ktoś taki rzeczywiście istnieje powołał do istnienia także nas i cały świat, w którym funkcjonujemy co więcej znalazcy tego świata od początku do końca nasza każdego z osobna i wszystkich razem no to nie sposób niejako powiedziałbym odsunąć go od odpowiedzialności za to co się tutaj dzieje także w naszych doświadczeniach w naszym życiu ale, ale ich życiu innych ludzi i właśnie nie możemy trochę od tego abstrahować, zasłaniając się tym, że to taka jest tajemnica i że to jest niezrozumiałe, ale znowu trzeba uzupełnić ten obraz, w którym nakreślił też bardzo sprawnie ran Pesy niedopowiedziane pytaniem, które pada oczywiście w debacie Teologicznej prawnej przynajmniej od czasu Świętego Augustyna, czyli pytanie czy dobrze stawiane one liczone jest dobrze było ustne interpretowane ściśle też zupełnie inna kwestia oddanie Krystyna akcje nie mógł już po pytaniu predestynacji, bo to jest napięcie, ale nie uzupełnia się tego obrazu 1 bardzo istotny element, jakim jest wolność człowieka to znaczy, że to wszystko co się dzieje jak wierzymy jest efektem pewnego wyboru wyboru decyzji, którą podjęły najpierw anioły takie duchy czyste, czyli pewna część aniołów zdecydowała się powiedzieć Bogu nie, a później pismo święte opisuje to w obrazie upadku pierwszych ludzi taką decyzję podjęli ludzie nic pan Bóg w tle całej swojej wszechmocy w całej swojej sile w całej swojej prawdziwości i całym swoim dobru dał nam wolności ta wolność pozostaje w związku z tym nie odbiera jej i stąd jest zło stąd jest brak jest efekt pewnej ery kosmicznej tragedii kosmicznego dramatu, który się dokonał w człowieku, ale nie tylko w człowieku i oczywiście jest na ostateczny nie, że pan Bóg to wojna znowuż tu pewnie ojciec uzupełni prawdziwie, że w wierze to my przyjmujemy no to nie jest coś co wiemy to nie jest coś do co do czego mamy taką pewnością empiryczną, ale wie, że przyjmujemy, że panu, kto wojnę wygra tytuł ten spór ten dramat zależy czy, ale on się toczy on nie jest stąd jest cierpienie stąd jest ból stąd jest przedwczesna śmierć stąd jest też niesprawiedliwość, której mówiłeś tak to znaczy rzeczywiście dojmująca niesprawiedliwość, której rodzą się dzieci, które nie będą mogły przeżyć swojego życia ani, który jesienią wziął dojmująca niesprawiedliwość polegająca na tym, że jedni mają piękne zdrowe dzieci i szczęśliwe na życie, a inni mają chore dzieci, a potem umierają w straszliwych nie męczarniach nie jest czasem w samotności to jest on to nie jest efekt działania pana Boga to jest efekt decyzji, żeby przyznać człowiekowi i mnie i duchom czystym również wolność bez tej wolności tak naprawdę nie ma miłości to znaczy po to, ta wolność została nadana, że jeśli nie będzie to my będziemy zniewoleni będziemy musieli mnie kochać pana Boga pan Bóg chciał to miłość pozostawić na wolności znowu znowu zastosuje tę formułę to znaczy oddaje głos ojców do ojca Dawidowskiego kieruje zarazem to co zaraz powiem, ale jest to de facto ad vocem tego co co powiedział Tomek Otóż nie trudno mi połączyć okoliczności działania n p. nie wiem żywiołów czy katastrof naturalnych różnego rodzaju z ludzką wolnością no bo to są jakieś zjawiska czy pojęcia z 2 zupełnie różnych porządków zgoda co do tego, że spotykamy różnych złych ludzi, którzy powodują jakieś negatywne działania w naszym życiu możemy wtedy to interpretacje to jakoś zastosować, ale trudno mi ją połączyć z działaniem huraganu n p . albo dlatego mówiono w tym dramacie niosła scenicznym, który się dokonało, bo to tam Święty Paweł mówi bardzo jasno natomiast, że decyzje ludzkie miały znaczenie dla całego kosmosu ludzkiej anielskie również dla całej rzeczywistości, która nas otacza natomiast skądinąd, cośmy się takiego wydaje nie wiem może to jest tylko moje wrażenie, ale takiego no wiadomo, że żona rządzącego takim chłodnym abstrakcyjnym racjonalizowanie MO no w takiej sytuacji, kiedy tu o to mam takie bardzo aktualne cierpienie niezasłużone cierpienie potworne niekiedy wywołane działaniem czynników genetycznych czy przyrodniczych dziecka osoby dorosłej kogoś, kto jak to dojmująco doświadcza jakiejś potwornego bólu, a z drugiej strony jakąś opowieść o kosmicznym dramacie wolności tak dalej tam jakoś nie przystaje ja tylko jedno zdanie co daje ojcu ojcu głos na taką jest krzyż jest krzyż ten Buko, który mówi to nie jest abstrakcyjny Bóg, który się temu wszystkiemu przygląda tylko to jest Bóg, który stał się człowiekiem, a potem okrutny ne straszliwy sposób został najpier w pozostawiony przez prawie wszystkich swoich bliskich zostały przy nim kobiety i Jan nie pozostali uczniowie godny pozostawili niektórzy nawet zdradzili nie, a potem został w straszliwy sposób zamęczony, więc to jest ten Bóg, który jest w tym cierpieniu człowiekiem ojciec Wiesław Dawidowski drugiego z tych tym tropem może nieco inaczej w umowie lub z Jagą jednak zwrócił uwagę na to gdzie jest, jeżeli mówimy o tym, że pojawia się gdzieś jakiś człowiek cierpiący młode wilki wzniosłe słowa mniej lub działano w dzieciach niepełnosprawnych rodzących się do życia czy każdy chciał ulżyć rodzącym się na skutek z niej różne mechanizmy ludzkich działań RAŚ Możdżeń niekoniecznie zawsze rozumieli działa mniej zdobył wyrachowany już drugie tyle co dotyczy problemu ludzkiej wolności jednak czy tego z kim się do klubu ten Chrystus utożsamiał się z Chin, gdzie działa jest obecnie, ale byłem głodny graliście nie jest złym niszowych winnic spragnione daliście mi miejsce w Chrystusie utożsamiam z tymi, którzy są odrzucani, którzy są szczególne nie traktowani z miłością z tymi, którzy są w oczach tego świata straty sam jest w związku z kim Jones to już armia, z jaką korzyść z celów może czerpać ktoś, kto tym ludziom niesie pomoc WD fakty o urzędnikach wierzymy, bo już taki pragmatyczny sposób teologii moralnej, że niesiemy pomoc ową Chrystusowi czyli jakby mniej i jego samego w cierpieniu jest system sztuk broni, od którego Sanogo cierpieniu na wspiera PiS kończy wskazanie udział też zwrócić uwagę na to, że musi uważać bardzo dużo aż 3 bisy Obamie dołoży wszelkich uczuć zjawisk w gimnazjum to nadprzyrodzonych albo zjawisk, które pojawiają się tak zupełnie niespodziewanie i umowami wyjaśnić znaczenie Bożego, bo sama Austen powie, że często mamy już rajd szlakiem konflikcie pomiędzy jest jak kończy się interpretacyjnym, a pomiędzy dosłowną interpretacją czy to jakiegoś tekstu biblijnego już 3 to jakimś wydarzeniem oswoić z 3 0 gry, które jest udowadniane za pomocą wiarygodnych argumentów naukowych i gdy istnieje jakiś konflikt pomiędzy wiarą, a tymi w naszym naukowym oglądem świata dziś powinniśmy temu co pochodzi z Białej przy izbach znaczenie metaforyczne interpretacje metaforyczną i tych co to znaczy to znaczy, że te wydarzenia 3 czy to wójt wydarzenia, których to, które trudno nam wyjaśnić w sposób taki dosłowny namacalny ślad publiczny internet jako coś co wskazuje nam umknął nam na nadzwyczajną moc Bożą a gdy dowiedział na coś co nie tyle co jest przeciwko naturze 3 i nie jest idealna, by jak z doświadczeniem na naturalnym, ale coś co mam wskazać, iż na inną rzeczywistość to jest rzeczywiście moment bardzo niebezpieczne, bo można znowu na Inter ogrzewać je i to zarówno redaktor Tomasz Terlikowski napisał o mniejszą o tym, trudnym sklepienie kościoła w lesie strach padł na Malcie 3 oraz Noto szczerze powiedziawszy, bo ludzie bardzo wiele grzechów od początku świata od stworzenia świata popełnili, gdyby iść tą logiką, że pan Bóg się co jakiś czas nas taką siłą ręką wspomina, a w odchodach ludzkość dawno już powinna przestać istnieć pod gruzami byśmy przyznania tego teraz teraz od razu co powiesz tak oczywiście zgoda wiele rzeczy ma zupełnie naturalne wyjaśnienie tylko, że znowuż matce sam ojciec przyznał naturalne wyjaśnienie techniczne naukowe fizyczne czy jakiekolwiek inne nie musi, bo dokonuje się na innym poziomie być sprzeczne z wyjaśnieniem nadnaturalnymi co więcej wielu mistyków nawet nasza Polska święta Faustyna mówiła o tym, że mnie zapewne grzechy także Polska, ale także innych krajach mówią będą ponosić będzie ponosić konsekwencje te także wcześniej takie zapowiedzi padały w odniesieniu do Francji teraz oczywiście to są wszystko objawienia prywatne to, o czym teraz mówię tak to są minister co można nie ich objawienia uznać albo nie uznawać można je przyjąć albo nie przyjmować natomiast jest w chrześcijaństwie bardzo mocno obecne przekonanie, że pan Bóg może do nas mówić znakami także tymi związanymi z wydarzeniami nieczysto naturalnymi jak tutaj nie proponują od razu powiem takiego, jakiego Deus ex machina nie potrafił wyjaśnić co się wydarzyło nie kościele franciszkanów na Malcie no to mówiłem pan Bóg dał znak mianuje wszystko wskazuje na to, żeby przyczyny nad czym to zawsze tak jest przyczyn był naturalny ktoś źle dobudował ktoś źle wymierzył im nie co się wydarzyło nie wiem mikro wstrząsy dziesiątki różnych powodów net tego, dla którego ten dach mógł się zawalić się BP nie było, ale to nie jest sprzeczne nie jest zadaniem pytania czy pan Bóg nie mógł chcieć nam coś przez ten znak powiedzieć i trasy Anny w bardzo nam przypomną były z la Salette tak one są objawienie z Saletą na tą objawienie jest uznany oficjalnie nie przez kościół i tam pan Bóg i tam matka Boża do maksymy na nie i melaniny na nim Maksymilian mówiła wprost o tym nie żadna straszliwa wydarzenia związane z głodem z pomorem, który padł na ziemniaki i zboże to znaczy my po prostu jakaś choroba nie je dopadła w efekcie dny całe wioski budowały to jest również pewien znak, który pan Bóg daje nie daje ludziom oczywiście czysto biologiczne byśmy znaleźli powód, dla którego skład wtedy też ziemniaki zaczęły gnić zboże zaczęło gnić, jaka to była pewnie byśmy dotarli do tamtych ziemiach tobyśmy znaleźli chorobę bakterie wszystko jedno coś co je nieco dokonało ich inne zniszczenia ratowniczy nie zmienia faktu dumny, że w tym objawieniu net to akurat te wydarzenia historyczne wydarzenie, bo to, bo to się naprawdę wydarzyło nie były interpretowane w ten sposób, więc istnieje taka możliwość w chrześcijaństwie od razu trzeba powiedzieć żona oczywiście jest zawsze propozycją nic się z nią nie musi zgadzać co znaczy to nie jest także inne, że ktoś musi z tą opinią zgodzić, bo znaki są do prywatnego odczytywanie dna, ale warto mieć świadomość, że mamy do takiego ranny również do takiego myślenia i do takiego obrazowania do zadawania takich pytań prawo Anny, a w tym przypadku się trudno mówić o tym, że dotykamy oczywiście najgłębszych najgłębszych uczuć i tutaj masz mitu Usain Bolt naleśnik rozciąga żołądek powiesić, bo one bardzo istotne, iż rzecz, że żal, że te i nadzwyczajnych wydarzeń nikt jakaś grupa ludzi odczytuje w formie znaku, że Boże i nawet po ingerencji w sferę ludzkiej historii one są w porządku takiego prywatnego, a nie należą do objawienia, a w sensie ścisłym w tym znaczeniu, że człowiek wierzący, który nie przyznała, ale im takiej ba takiego waloru i druga liga wiarygodności nie popełnia grzech, jeżeli mówić jachtu Lassalle, a nie wierzę jest dojazd jest absolutnie hol ta natomiast to 12 13 lat i ich do sądu żubra i słowa Jezusa, jeżeli czytamy chociażby dzisiejszą ewangelie są dzisiaj była czytana Ewangelia o urządzeniu można z opętanego i to zdarzenie miało miejsce w synagodze, gdzie jest preludium, gdzie jest finał tej sceny preludium jest wstanie Jezus naucza z Moskwą to słowo ma moc i kończy się też zmieniał i jak wielkiemu jak wielką moc ma dana usługa jest cała scena wyrzucania demona z osoby opętanej nie jest tylko tłem do podkreślenia, że pozbawia człowieka u Diora słowo, które przynosi Jezus i że to jest usługą, które uzdrawia wewnętrznie człowieka, czyli jest tylko tłem chodziłoby o to, żeby taką różnicę właśnie uchodzić i konkretnie nazwać współczesnej teologii fundamentalnej tak i znakomity francuski teologa Natural, bo jej to sprawa jest pamięci zacytuję, że żal, że co co to jest to cóż to jest takie nadzwyczajne zdarzenie o charakterze religijnym, który ma taki charakter z nauką jakich Bóg zjazd swojej mocy i miłość i daje ludziom i teraz pytanie no właśnie Bóg daje znak z miłości, a nie po to, żeby wzbudzić w nas przez strach można rzeczywiście się spiera się na ogórka i co teraz to teraz wasza wiara jest prężna, ale nie miałam nic nie wie, choć bardzo polemiczny na PSL natomiast wszystko to chyba jeszcze czegoś do gier, a nie bacząc na śmierć tych nieszczęsnych Handzel Handzel a o czym my mamy prawo interpretować huraganu wydarzenie absolutnie się u naturalne jako coś czym kieruje Bóg nie no tak, ale przypomnijmy teraz 2 2 2 rzeczy, gdy 2 ważne uwagi pani zostać mówił o tym, że znakami końca czasów to czy takim wezwaniem do czujności to są słowa Jezusa już bardzo mnie bardzo dosłowne będą także trzęsienia ziemi i inne wydarzenia naturalne tak, że to to po również pana ZUS, które w Ewangelii Jezus Jezus Jezusa Chrystusa to pan Bóg jest Opatrzności jest jesteśmy we wszechmocny i panuje nad samą nie rzeczywistością co EBIT co oznacza, że to wszystko dokonuje się w jego wszech wiedzy i to jest jakby nie pierwsza rzecz także także te wydarzenia naturalne jak go już nie są absolutnie świadomie nie chce mówić o śmierci harcerek nie mam do tego żadnego prawa, żeby interpretować ciche dni śmierć to jest rzeczywistość gra powinna się dokonywać w sercach ich bliskich i to jest bardzo trudny procesji rzeczywiście nie chcą o nim mówić, ale wiele innych znaków można powiedzieć cóż teraz trochę zimny, bo są sprzed lat sprzed wieków albo nas bezpośrednio nie dotyczą nie może być tak interpretowane przypomnijmy to niezły tradycja katolicka ładne tylko tradycja Angelika na nalewa Anglika Lee pastorzy inny specyficzny sposób, bo to jest oczywiście odmienna od naszego postrzeganie Ewangelii odmienne trochę rozumienie innych znaków zadawali pytanie, jakie co pan Bóg chciał nam powiedzieć przez Huragan halowej, który też dotknął mieszkańców Teksasu bardzo bardzo mnie mocno zdecydowani wywołał wiele cierpień i oczywiście na pewnym poziomie to były takie refleksje bardzo ogólne w stylu przypomina nam o tym, że relacje są ważniejsze niż rzeczy, bo większość ludzi cieszyło się, że odnalazła bliskich niż odnalazł telefon, ale zadawali to pytanie to jest jakby pierwszą rzeczą, której ciemność mamy prawo zadawać nie takie znaki i dobrze jest inny sobie od czasu do czasu takie pytania mnie zadawać drugi element to jest element tak to są oczywiście wszystko te objawienia, o których mówiliśmy są to objawienia nie prywatne na zakładanym to, że jeśli kościół 1 z nich uznaje drugie nie to po pierwsze ma ku temu, jakie się nie jakieś powody no i z jakich powodów, żeby rzeczywiście ostatnie 2 stulecia ranny to jest ogromny wysyp tych objawień prywatnych głównie maryjnych jest prawdą było trudno polemizować, że niewiara uderzenia w Fatimie w la Salette Kibeho inny nie jest żadnym razie grzechem na pytanie nie czy nie jest wiedziałem zbyt łatwym rezygnowanie z pewnego przesłania teraz jest ich ostatnia kwestia jest straszenie ojciec powiedział, że pan Bóg nam się bierze objawi swoją miłość tak natomiast przypomnijmy, że ranny człowiek i to mówi Święty Tomasz dla odmiany nie to zbawienie może się dokonać również wówczas uiścimy pewne działania choćby ziemne związane z wiarą podejmujemy wyłącznie ze strachu przed wieczną karą, a nie tylko z nadziei na wieczną miłość, więc można powiedzieć to ostrzeżenie Annie Kenny taki mocny element ten nawet jakiegoś znaku związanego z Rennes cierpieniem może być tak naprawdę objawem miłości rodzice czasem dzieci straszą po to, żeby je uchronić się przed czymś co może je spotkać się jest to oczywiście straszenie daj Boże, żeby nie było związane z jakąś przemocą, ale ona jest ono wynika z miłości do dziecka, a propos kaznodzieja amerykańskich, którzy odczytują te rozmaite znaki to tutaj nawet na okoliczność dzisiejszej rozmowy notowały sobie taki smaczny przykład AMU chcę powiedzieć panem Pekin się przewodniczącym stowarzyszenia Familia re Search Council bardzo taki radykalny był to człowiek, który się specjalizował właśnie w odczytywaniu różnych katastrof żywiołowych jako znaków i kar, które Bóg miał wysyłać za skądinąd homoseksualizm podobnie jak na tej Malcie w interpretacji Tomka no i niestety w 20 16 roku w domu tony ego Perkinsa w Luizjanie zatonął wskutek powiem powodzi, bijąc się musiał ewakuować na czuł nie z tego domu inni i wreszcie, o co chodziło, jaki to był znak to już dla mnie Perkins może wejść pod koszem ale, ale 2 rzeczy chciałem powiedzieć, a propos tego, o czym cały czas rozmawiamy to znaczy tej potencjalnej interpretacji rzeczywistości naturalnej rozumienia różnych zdarzeń jako znaki, które Bóg intencjonalnie daje, żeby nam coś pokazać, bo w, jaki sposób skierować nas na jakąś drogę, z której zboczył szliśmy Otóż po pierwsze, mam poczucie, że w tym się odzywa coś co psychologowie społeczni nazywają nas złudzeniem sprawiedliwego świata to znaczy jakaś potrzeba tego w UE, żeby nie rzec, że rzecz że, żeby w świecie widzieć pewnego rodzaju nazwijmy to moralną równowagę to się przejawia także w poczuciu, że ludzie, którzy źle się zachowują przeprowadzą się źle na mają gorzej, a jak kogoś coś złego spotyka to prawdopodobnie nożem jego intencje albo jego działania nie były wymieniane to zda to o tym w ogóle nie mówi się zwolnienia wirniki nie mają żadnej winie osób, które zostały przez znaki ewentualne przez te wydarzenia, które potem interpretujemy jako znaki poziome były winne tako to pani Zosia tata Luizy von Hayek Izabella z EBI jest jako absolutnie jednoznaczne w tej sprawie mówiąc o tych, którzy zginęli pod zawaloną wieże mówili n p. huragany, w których giną ludzie nie są znakami, a takim turnieju radomianie nie znaczy mogło być znakami, ale to nie znaczy, że są jest to kara dla tych ludzi, którzy zginęli za nagroda oczywiście mogą mieć znak Andrzeja następnie o handel, który Desire i pewną sytuację obrońca nie tylko mogła ona szlachcic i dokończy tylko to była pierwsza rzecz która, która wydaje się istotna jakieś Echa w każdym razie tego poczucia sprawiedliwości, który w świecie się realizuje myślę w tym przekonaniu się odzywają druga, że 3 ta wizja bóstwa, które no nie wiem tułów zawalił jakiś dach, a tutaj poszlaki Huragan Sandy dokona jakichś zniszczeń pod egidą, ale by, choć na via, jakbyś wygrywał mówili o tym, że dopadł, choć rywali terminale napisała, że w na Malcie jak przyznawali, że zna na razie to był znak, ale to nie znaczy pojedzie w i napisem tam również, że uderzy po 6 7 były wszystko to wskazuje naturalny nie pan Bóg przyszedł i palcem, którego żaden nie wiąże się zabawna i Christian zignorowali to pozwólcie mi skończyć, więc mam poczucie pewnej archaiczną ości wizję takiego bóstwa które, która dokonuje jakichś działań, które nie wiem, choć jakąś taką interakcję przy pomocy tego typu dość oczywistych dość oczywistych zjawisk i zachowań po trzecie to już jest jakaś taka szersza na myśl dotycząca w ogóle tego specyficznego trybu doświadczenia, w którym mamy poczucie, że rzeczywistość jest czymś co możemy czytać czy interpretować n p . jako komunikatu z istoty transcendentny jej, której pokładamy wiarę Otóż mam tu zasadną myślę wątpliwość co do tego na ile właściwie taki obraz rzeczywistości jako znaku, który można czytać koreluje z chrześcijaństwem katolicyzmem, bo bardziej bym to w UE kwalifikowaną jako ani Mizuno po prostu jako odmiana animizmu, jako że światopogląd religijny pełnoprawny skądinąd nie formułuję tego w trybie ocenę w myśl, którego właśnie w rzeczywistości jest nad księgą, z której można czytać rzeczywistość jest układem znaków, które nieustannie do nas przemawiają szamanizm n p . jest klasycznym przykładem takiego światopoglądu czy takiego sposobu doświadczania właściwie, w którym wszystko co się w polu pojawia jest n p. okoliczności jakich działań rytualnych niesie za sobą pewne znaczenie jest jakąś informacją o prywatnym znakiem w tym sensie dla szamana, który dokonuje jakichś jakichś działań lub ich, ale nie tylko szamanizm głos z takimi przypadkami działań wysłano ich interpretacji działań na naturalnych u mamy również to powiedział ZOZ zostało powiedziane już z innej judaizm śmiech, ale też n p. Vistal i co zrobić z cudem Wisła nie co zrobić działaniem nadzwyczajnym niż za 2, jeżeli no właśnie dla z punktu widzenia teologii chrześcijańskiej cud i działanie nadzwyczajne ma być znakiem, który w sposób wiarygodny to nasza kogoś do wiary w objawienie Jezusa Chrystusa on w takim razie co zrobić znakami i z interpretacją i w innych religiach Bilbao, gdzie już bardzo trudnym zagadnieniem bardzo trudne pytanie być może trzeba raczej myśleć o tym, że rzeczywiście znaczy cud dodaje Augustyn kontra House, gdzie jest jej czynsz to uczynić wbrew znanemu nam i wyczarowują biegowi natury, ale było to, żeby wzbudzić zachwyt, ale niekoniecznie Aniela w Mroczy gotuję z nich w Danii miałem pewne poszedł jeszcze dalej, o co przypomniał, że inne mąż z tą tezą można się zgadzać albo nie, ale na to, że jest głęboko obecna wmyśleniu chrześcijańskim także katolickim, a o nadzwyczajne wydarzenie nadnaturalne wydarzenia nie muszą pochodzić tylko od Boga to znaczy istnieje również trochę demonem niektóre mogą posługiwać się nadzwyczajnymi wydarzeniami, żeby zwodzić to znaczy, kiedy się objawia jakaś postać matka Boża pan Jezus czy święci mistyką to pierwszą radą, jaką im ojcowie duchowni nie dają jest, żeby sprawdzić to jednak nie jest Szatan pomijam, że to może być w ogóle jest widać zupełnie naturalna zaś mogą mieć oba są problemy psychiczne i to też się może wydarzyć, więc może być przyczyna zupełnie naturalna może być przyczyna demoniczna i może być rzeczywiście to cud nie nadzwyczajnie to jest jak pierwsza nie pierwsza, że okres trzeba pamiętać po drugie, ta wizja Rybusa, który wydaje ci nieco archaiczna jest archaiczna tylko to nie jest wizja, którą się proponowali trochę jak duży duży jak wieś nadal taki morał sex Machine tylko, że to niewielu imprez prezentowali jak w taki świat i znajduje się całkowicie wewnątrz można powiedzieć i równocześnie, jakby to, iż pan Bóg jest ponad nim, ale też w nim jest Boża opatrzność można powiedzieć cały ten świat przenika i trzecia sprawa Vestas to pytanie o sensowność, mówi że złudzenie złudzenie sensu złudzenia co złudzenie czytania rzeczywistości zaczął złudzenia sensu no tak się składa, że tak zostaliśmy skonstruowanie stworzeni albo powiedziałby ewolucyjna ateista tak wyewoluowała szliśmy, że jest nas przekonanie, że świat jest sprawiedliwe, ale to jest tylko element myślenia, o którym świat jest sensowne logiczne, w którym ma pewną celowość się gminy, która do UE do czego zmierza możemy albo przyjąć, że jest to absurd i to jest po prostu coś co wy ewolucja nas włożyła, żeby nam się lepiej żyło albo przyjąć, że jest to pewien ślad inne stworzenia Stwórcy ranny na początku było słowo na początku były głosy mówi Ewangelia nie wg Świętego Jana ranne, czyli można powiedzieć no i jest w nas to przekonanie, że świat jest sensowny neonu znad morza, więc sensu możesz tak mnie za nie znaczy, że niestosowane możesz mówić to jest złudzenie, ale równie dobrze możesz wierzyć możesz wierzyć, że to jest nieprawda jak możesz wierzyć mnie, że to jest jednak ślad bóstwa niech nas i ten, kto to jest jakby Rydet jest kwestia wiary to znaczy nie wiedzy na ja nie wiem czy świat jest sensowne, ale nie uważam, żeby przyjęcie takiej tezy, że świat jest n p. matematycznie uporządkowany, bo jest ranny, że jest jakoś kieruje kierowane normami zasadami prawa i prawami, że to jest absurd uważam, że to jest ślad Boga, który radny, który stworzył mnie to mało rzeczywistości i w tym znaczeniu nie jest dla mnie tylko ułuda, ale elementy postrzegania świata i statek SLD sama nic się nimi z mokrym, który mówił jeśli pan Jezus mówi do faryzeuszów rzek widzicie we znaki pogodowej mówicie to byli jest taka chmura albo inna będzie pogoda albo będzie deszcz, a nie czytacie znaków czasu można powiedzieć, że w chrześcijaństwie od samego początku było to przekonanie, że świat i inni ludzie wydarzenia są językiem, którym pan Bóg do nas mówi to nie znaczy że, gdy jest ktoś, kto to obiektywnie interpretuje to znaczy, że ja w swoim życiu czytając pismo święte stwierdzam to ten moment to jest to jest coś co pan Bóg dzisiaj do mnie do mnie mówi dialogu ukochanego kochającego i kochanego, że jakieś wydarzenie ktoś to, że ktoś coś do mnie powiedział nie wiemy wysłał mi SMS -a niezależnie od jego intencji niezależnie od tego czy to jest osoba wierząca czy nie wie, że to jest słowo męczy to jest jakiś przekaz, który pan do mnie powiedział to, że idei widzę piękny zachód słońca jest wyścigiem, jakie zjawisko optyczne tutaj działają co się dzieje, dlaczego słońce zachodzi, ale ten zachwyt mogę traktować jako słowo, które do mnie pan Bóg kieruje i teraz próba narzucenia tego mojego czytania rzeczywistości wszystkim powiedzenia, że wszyscy mają tak uważać, że ktoś taki uważa to jest grzesznikiem albo bezbożnik ja jest to oczywiście absolutnym nadużyciem tego robić nie mogę, ale w chrześcijaństwie mam prawo czytać swoje życie wydarzenia i aktora i inne rzeczy jako znaki mówiące o tym, Marka z ogólnym obrazie bóstwa już obaj ojcu głos tylko tylko powiem, bo precyzuje, że mówiąc w archaicznym obrazie jak bóstwa, które w ten sposób się zachowuje miałem namyśli to ona, że te obrazy Boga którymi dysponujemy także obrazy n p. z staro testamentowe są pewną ekstrapolacji świadomości wrażliwości moralności ile osób te teksty tworzących i czasów, w których to teksty powstawały w nowo, kiedy przyglądamy się temu w jaki sposób Bóg zachowuje się w Starym testamencie na to mamy mnóstwo przykładów takiego zachowania, które dla powiedziałbym średnio wrażliwego na współczesnego człowieka obdarzonego średnią wrażliwością etyczną byłyby zupełnie niedopuszczalne i barbarzyńskie ojciec Wiesław Dawidowski był właśnie chciałbym mu równe im odnieść się do tego wątku doświadczeni tak oczywistych, a jednocześnie bardzo subiektywnych jak rodzic pogodzić się nad zachodzącymi słońcem i 3 podziwianie huraganu i innych zjawisk absolutnie niespodziewanych, a jednak z naturalnych bądź zdarzających się nie wydają biegały 3, a może burzą rozszerza naturalny sposób limuzyna na nasz naturalny spokój Hej, ważnym jest ta pamięć, że w ich to są doświadczenia bardzo subiektywną, a i my nie możemy z nich robić faktów obiektywnych, bo co porządkuje Jaguś naszą wiedzę o teologii to co porządkuje również jakąś naszą wiedzą o Belgii i chce w pewnym sensie jest równie to jest również nauka jest również nauka żołnierzy Lilia to nauka 3 nogi szczegółowe często pomagają Greg Zgliński o oświacie od siebie ten moment mitologiczne te, które mogły wystawić prawdziwą religijnością na śmieszność pozwalają nam o 3 LO świadczy to co może prowadzić nawet tuż za Boga o pół oraz skierować nas na to by w spotkaniach z takiego spotkania miłosnej relacji z GL od osób, choć grali mniej kocha, że pan redaktor Terlikowski z tego samego zdania od tych osób czuje się bardzo takich bliskich Rio i dobroć były rzeczywiście przestrzegał, żeby z tych osób jest pewność naczelnik, a czy niż u naszych doświadczeń subiektywnych czynić jakąś narrację obiektywną i to co ja niestety dyżurze dzisiaj, a wśród niektórych kaznodziejów nawet to jest właśnie ta ta pewność siebie i w homiliach etycznych deklaracja, że widziałem cud i widziałem autentyczne zdarzenie i byłym i to przemawia o wiarygodności chrześcijaństwa, bo tak to niestety nie działa tak niestety działa, bo każdy z nas każdy ze słuchaczy też ma bardzo subiektywne doświadczenie własnej wiary i spotyka Boga i osobistym kontakcie z osobistej relacji, jeżeli ich cud ma być rzeczy jakich wydarzeń na naturalnym oni znakiem naszych innych za zaproszenie nas do relacji z Bogiem to rzeczywiście jest bardzo osobista bardzo trudny i bardzo niech mi in niekoniecznie interesy obiektywnie sprawdza od uwag, ale też pamiętajmy o tym, to jest całkowita zgoda, ale też pamiętajmy o tym, że ten cud my nie Inter subiektywne komunikowane czy szczególne wydarzenie jest także drogą dojścia do wiary po wielu chrześcijan wielu świętych w oczy co się wydarzyło najpierw, a potem dopiero następuje proces racjonalizacji, bo oczywiście tu pełna zgoda nie możemy pozostać na poziomie emocji innych uczuć zachwytu Lenny tylko ten zachwyt i rodząca się w nim wiara powinien nas prowadzić do rozumu, bo jak mówił pięknie Święty Jan Paweł II na początku encykliki Fides et ratio wiara i rozum to są te 2 skrzydła, które znoszą dusze do Bogu, a emocji uczucia są tylko tego początkiem, ale również później w naszym życiu są takie momenty, kiedy na, kiedy mamy takie głębokie przekonanie, a nie weryfikowany zewnętrznie absolutnie nieweryfikowalne, że pan do nas przyszedł zweryfikować można wyłącznie po owocach później tak to znaczy jeśli miałem to spotkanie rzeczywiście zbliża nas do Boga i do bliźnich Nate do innych ludzi no to wtedy może powiedzieć, że było to realne realne spotkanie na tyle na ile w ogóle możemy się takich rzeczach wypowiadać jeśli nie jeśli dzieli niszczy NATO NATO wtedy nie adres, ale jeśli chodzi o cuda w innych religiach jest bardzo ciekawa dyskusja, ale to zupełnie chyba z nowym polu także z jeszcze o tym, porozmawiamy, bo widzę duży potencjał w takim składzie, że taka suma jest, że do dyskusji teologicznych ojcu dosłownie w słowo, bo musimy kończyć naszą rozmowę proszę bardzo i dlatego nadal i innych gwoli wyjaśnienia, bo nikt mu przypomina mi się dotknięta tą definicją Opatrzności Bożej i adres wybawienie dla obawiających się to znaczy to jest działanie Boga o z całkowitej wolności może wobec człowieka, który wobec Boga względem Boga staje swojej wolności warto o tym, pamiętać to Dudu Grischok też na początku naszej dyskusji było powiedziane, ale dla Obamy, choć tych właśnie wybawienie z pojawiających się nie jestem pozbawiony swojej własnej podmiot podmiotowości relacji Łowicz to już mamy oczywiście w na osobną na osobną dyskusję, ale mam taką myśl, która jest jakoś winno być, bo myślą prywatną bardzo osobistą, a tyczy się trochę tego i tam się uaktywniło, kiedy usłyszałem jak Tomek mówią o tym, że mamy takie momenty w życiu, kiedy mamy poczucie, że rzecz działa Bóg my ludzie wierzący jak rozumiem ja nie mam takich doświadczenia, ale zawsze wtedy o tym, myślę taki sposób że jest pewna selektywność w tym działaniu co znaczy musiałbym odpowiedzieć sobie na to pytanie, dlaczego Bóg nie zadziałał w życiu innych ludzi albo w użyciu innych ludzi dokonały się jakieś dramatyczne wydarzenia, które akurat nie dokonały się w moim życiu i przypisuje to, że się nie dokonały właśnie Boskiej woli to co z tymi, których życiu pozwoli, że Korona osiągnąć pełną historią, ale do, kiedy znów króciutko suchym lesie człowieka, który pełni swoją historię jest ateistą tak jak ty stuprocentowym mówi do mnie, że kiedy siedział w pewnym miejscu zamierzał popełnić samobójstwo taki miał plan bardzo zdecydowany siedział w tym miejscu wszystko było przygotowane list był napisany mieszczą się rzucić do pewnej rzeki skończy swoje życie mówi wtedy ktoś do mnie podszedł położył mi ręce na ramiona i powiedział nierób tego jest ktoś skrycie kocha, więc podział spłynął na mnie spokój wsi nie zabiłem od pojadą te miały do niego na to jak Wenta tak odczytał tak to zaczyna przyszedł do ciebie pan Bóg mi w przez tego człowieka jedni twierdzą, że pan Bóg zstąpił i położył mu ręce na ramionach pst przy do niego czy tylko przez co pan Bóg, żeby mu uratować życie to jest znak, który się wydarzy w jego życiu mówi nie to był czysty przypadek, więc to nie jest tak, że każdy z nas są takie przeżycie ja takich nie miałem pełnymi inne być może nie radykalny nie nie drastyczne i to też na pewno jakiś Śmiałek, a może jeszcze będzie się głęboko wierzę w to Tomku naprawdę nie wiem jeszcze to ostatnie zdanie, że spotkałeś do pana Boga jeśli nie teraz to w ostatnim momencie ach, swojego życia no cóż trudno mi dyskutować z tym zobaczymy czy proroctwo Tomasza Terlikowskiego w każdym razie tak brzmi właśnie ja tymczasem bardzo dziękuje ojciec Wiesław Dawidowski przez najgorsze włączyliśmy w Krakowie prowincjał zakonu augustianów w Polsce dziękuję bardzo liczyła alei Tomáš sternika Sługi in dr Tomasz Terlikowski publicysta filozof telewizja Republika mały dziennik PL dziękuję dziękuję bardzo kończymy z Chin ten program kończymy wieczór Radia TOK FM Mateusz Luft z go wydawały się na złom Tomasz Stawiszyński i miłej i dobrej nocy państwu życzę i do usług Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA